Peugeot julkistaa 5 uutta täyssähköautoa seuraavan kahden vuoden aikana: E-308, E-308 SW (Peugeotin ensimmäinen eurooppalainen täyssähköfarmari), E-408, E-3008 ja E-5008.

Peugeot julkistaa 5 uutta täyssähköautoa seuraavan kahden vuoden aikana: E-308, E-308 SW (Peugeotin ensimmäinen eurooppalainen täyssähköfarmari), E-408, E-3008 ja E-5008.

Peugeot

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Peugeotin sähköis­ty­mi­sai­ka­taulu on selkeä. Vuonna 2023 jokainen Peugeotin henkilöautomalli on sähköistetty. Vuonna 2025 jokaisesta Peugeotin mallista on tarjolla täyssähköinen versio, ja vuonna 2030 jokainen Peugeotin malli Euroopassa on täyssähköinen.

Auto Bild.Uutiset

Peu­ge­o­til­ta uu­si E-Lion -pro­jek­ti edus­taa huo­lel­lis­ta ja tut­kit­tua lä­hes­ty­mis­ta­paa säh­köis­ty­mi­seen. Se on vas­taus muut­tu­van maa­il­man haas­tei­siin. E-Lion -pro­jek­tin tee­sit oh­jaa­vat seu­raa­van su­ku­pol­ven Peu­ge­o­tien suun­nit­te­lua.

E-Lion-pro­jek­tis­sa kyse ei ole pel­käs­tään säh­köis­ty­mi­ses­tä, vaan ko­ko­nais­val­tai­ses­ta lä­hes­ty­mi­ses­tä tee­maan:

Peugeot julkisti uuden E-Lion -projektin. jonka teesit ohjaavat seuraavan sukupolven Peugeotien suunnittelua.

Peugeot julkisti uuden E-Lion -projektin. jonka teesit ohjaavat seuraavan sukupolven Peugeotien suunnittelua.

Peugeot

1. Eko­sys­tee­mi:

Oman eko­sys­tee­mim­me tuot­teet ja pal­ve­lut, jot­ka pe­rus­tu­vat STLA-rat­kai­sui­hin

2. Asi­a­kas­ko­ke­mus:

Ko­ko­nais­val­tai­nen asi­a­kas­ko­ke­mus, joka kat­taa kai­ken la­taa­mi­ses­ta lii­tet­tä­vyy­teen.

3. Säh­kö:

Kaik­ki pe­rus­tuu täys­säh­kö­au­toi­hin – ta­voit­tee­nam­me on 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­köis­tet­ty mal­lis­to vuon­na 2025.

4. Ener­gi­a­te­hok­kuus:

Fo­kuk­se­na on suo­ri­tus­ky­vyn mak­si­moin­ti ja ku­lu­tuk­sen mi­ni­moin­ti (12,5 kWh/100 km jo nyt E-208-mal­lis­sa)

5. Ym­pä­ris­tö:

Kaik­ki edel­lä mai­nit­tu teh­dään sen ta­voit­teen eteen, et­tä nou­da­tam­me kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen pe­ri­aat­tei­ta ja olem­me hii­li­neut­raa­le­ja vuo­teen 2038 men­nes­sä.

Lin­da Jack­son, Peu­ge­o­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja: “E-Lion-pro­jek­ti mää­rit­tää Peu­ge­o­tin stra­te­gi­an säh­kö­au­tob­rän­di­nä ja var­mis­taa, et­tä olem­me kiin­ni ny­ky­a­jan yh­teis­kun­nan tar­peis­sa tar­jo­a­mal­la liik­ku­vuus­pal­ve­lui­ta, jot­ka so­pi­vat brän­di­ar­voi­him­me.”

Design ja tekniset innovaatiot ovat merkittävässä asemassa E-Lion-projektissa sekä Peugeotin tavoitteessa olla ilmastoneutraali vuoteen 2038 mennessä.

Design ja tekniset innovaatiot ovat merkittävässä asemassa E-Lion-projektissa sekä Peugeotin tavoitteessa olla ilmastoneutraali vuoteen 2038 mennessä.

Peugeot

Peu­ge­ot jul­kis­taa 5 uut­ta täys­säh­kö­au­toa seu­raa­van kah­den vuo­den ai­ka­na:

E-308, E-308 SW (en­sim­mäi­nen eu­roop­pa­lai­nen täys­säh­kö­far­ma­ri), E-408, E-3008 ja E-5008.

Säh­köi­sis­sä 308- ja 308 SW -mal­leis­sa käy­te­tään täy­sin uut­ta säh­kö­moot­to­ria, joka ke­hit­tää 115 kW (156 hv) ja tar­jo­aa yli 400 km toi­min­ta­mat­kaa (WLTP). Nämä mal­lit tar­jo­a­vat komp­ro­mis­sit­to­man rat­kai­sun, luo­kan joh­ta­van ener­gi­a­te­hok­kuu­den ja erit­täin al­hai­sen säh­kön­ku­lu­tuk­sen (12,7 kWh).

Peu­ge­o­til­le uut­ta HYB­RID-tek­niik­kaa

Peu­ge­ot tuo mark­ki­noil­le uut­ta hyb­ri­di­tek­niik­kaa 48 vol­tin MHEV-hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan muo­dos­sa. Uu­si tek­niik­ka tuo­daan tänä vuon­na 208-, 2008-, 308-, 3008-, 5008- ja 408-mal­lei­hin.

Peu­ge­ot Hyb­rid 48 V -jär­jes­tel­mä koos­tuu joko 100 hv tai 136 hv Pu­re­Tech-moot­to­ris­ta, joka on yh­dis­tet­ty en­nen­nä­ke­mät­tö­mään säh­köis­tet­tyyn kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon (E-DCS6). Vaih­teis­toon on yh­dis­tet­ty 21 kW tuot­ta­va säh­kö­moot­to­ri.

Painopisteet massan, jätteen ja prosessoinnin vähentämisessä johtavat mullistaviin tekniikoihin, joita esiteltiin Peugeot Inception -konseptissa: Painonsäästö (ohuet istuimet, ilmavammat kankaat); 	Jätteiden säästö (muotoillut kankaat); Resurssien säästö (raaka-aineet näkyviin, ei metalliseoksia, ei kromia); Energian säästö (energiatehokkuus).

Painopisteet massan, jätteen ja prosessoinnin vähentämisessä johtavat mullistaviin tekniikoihin, joita esiteltiin Peugeot Inception -konseptissa: Painonsäästö (ohuet istuimet, ilmavammat kankaat); Jätteiden säästö (muotoillut kankaat); Resurssien säästö (raaka-aineet näkyviin, ei metalliseoksia, ei kromia); Energian säästö (energiatehokkuus).

Peugeot

Ajon ai­ka­na la­tau­tu­van akun avul­la uu­si voi­ma­lin­ja mah­dol­lis­taa ai­em­paa laa­jem­man ala­vään­nön sekä 15 % pie­nen­nyk­sen polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen (126 g/km CO2, 3008).

Kau­pun­ki­a­jos­sa c-seg­men­tin SUV-mal­li ky­ke­nee liik­ku­maan uu­del­la hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la yli 50 % ajas­ta 100 % säh­kö­a­jol­la. Voi­ma­lin­ja mah­dol­lis­taa myös liik­ku­mi­sen pel­käl­lä säh­köl­lä.

Uu­den su­ku­pol­ven C-SUV

• Uu­si E-3008 jul­kis­te­taan vuo­den 2023 jäl­ki­puo­lis­kol­la

• Jopa 700 km toi­min­ta­mat­kaa, kol­me säh­kö­voi­ma­lin­jaa, mu­kaan lu­kien kak­si säh­kö­moot­to­ria

• E-3008 on en­sim­mäi­nen au­to­mal­li, jos­sa käy­te­tään uut­ta ja tek­ni­ses­ti erit­täin edis­ty­nyt­tä STLA Me­dium -poh­ja­ra­ken­net­ta

• Tu­los­sa on myös uu­si Peu­ge­ot E-5008

De­sign ja tek­ni­set in­no­vaa­ti­ot mer­kit­tä­väs­sä ase­mas­sa E-Lion-pro­jek­tis­sa sekä Peu­ge­o­tin ta­voit­tees­sa ol­la il­mas­to­neut­raa­li vuo­teen 2038 men­nes­sä

Peu­ge­o­tin uu­si BEV-by-de­sign-mal­lis­toa tu­e­taan Stel­lan­tik­sen uu­sil­la alus­toil­la, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat jän­nit­tä­vät uu­den ajan muo­dot.

• UU­DET MIT­TA­SUH­TEET – enem­män jous­ta­vuut­ta ja va­paut­ta mää­ri­tel­lä au­ton mit­ta­suh­teen uu­del­leen

• UU­SIA NÄ­KÖ­KUL­MIA – täy­sin uu­si muo­toi­luil­me

• UU­SI TI­LAN­KÄYT­TÖ – au­ton si­sä­ti­lo­jen ja käyt­tö­tar­koi­tus­ten uu­dis­ta­mi­nen

• UU­DET ELEET – Steer-by-Wire -oh­jaus an­taa mah­dol­li­suu­den tut­kia ai­van uu­sia ta­po­ja oh­ja­ta au­toa. Tämä on mah­dol­lis­tet­tu uu­den Hy­pers­qu­a­re-oh­jai­men ja seu­raa­van su­ku­pol­ven älyk­kään i-Cock­pit-oh­jaa­mon avul­la, mit­kä lan­see­ra­taan vuon­na 2026.

Peugeot Inception -konseptiauton kojelauta.

Peugeot Inception -konseptiauton kojelauta.

Peugeot

Uu­si ajo­ko­ke­mus syn­tyy STLA-tek­no­lo­gi­oi­den avul­la:

• STLA-BRAIN, au­ton kes­kus­her­mos­to ja äly­kes­kus, OTA-päi­vi­tyk­set

• STLA-SMART­COCK­PIT, di­gi­taa­li­sen elä­män jat­ke niin au­tos­sa kuin sen ul­ko­puo­lel­la

• STLA-AU­TOD­RI­VE, au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tu­le­vai­suus

Yh­teis­työ maa­il­man isoim­pien di­gi­taa­lis­ten toi­mi­joi­den kans­sa, ku­ten Ama­zon ja Fox­conn.

Je­ro­me Mic­he­ron, Peu­ge­o­tin tuo­te­joh­ta­ja: “Kun asi­ak­kaat aja­vat säh­köi­sel­lä Peu­ge­o­til­la, ajo­ko­ke­mus on ja py­syy ai­to­na Peu­ge­o­ti­na”.

Peu­ge­o­tin toi­men­pi­teet il­mas­to­pääs­tö­jen­sä vä­hen­tä­mi­seen seu­raa­van kah­den au­to­su­ku­pol­ven ai­ka­na

Usei­ta hank­kei­ta käyn­nis­tet­ty au­ton eri ma­te­ri­aa­lien, kom­po­nent­tien ja ra­ken­tei­den han­kin­taan ja tuo­tan­to­ket­just­ra­te­gi­oi­hin:

• Valo ja lasi kor­vaa­vat mus­tan ja kro­min

• Ke­vy­et is­tui­met

• Kier­rä­te­tyt alu­mii­ni­van­teet

• Kes­kit­ty­mi­nen kier­rä­tet­tyi­hin ma­te­ri­aa­lei­hin

• Glo­baa­li elin­kaa­rist­ra­te­gia uu­den su­ku­pol­ven tuot­tei­den suun­nit­te­lus­sa

Pi­den­ty­nyt elin­kaa­ri on hie­no mah­dol­li­suus suun­nit­te­li­joil­le ke­hit­tää uu­sia käyt­tö­ta­po­ja tuot­teil­le nii­den elin­kaa­ren ai­ka­na.

Elin­kaa­ri­suun­nit­te­lun 4 vai­het­ta:

1. Eli­ni­kä: au­tos­sa käy­te­tään ark­ki­teh­tuu­ria, joka on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään jopa 25 vuot­ta, pe­rus­tuu Stel­lan­tik­sen ra­ken­tei­siin ja rat­kai­sui­hin

2. Uu­dis­ta­mi­nen: mah­dol­li­suus pe­rus­kor­ja­ta ja kier­rät­tää tär­keim­piä osia, sekä kier­rä­tet­ty­jen ma­te­ri­aa­lien käyt­tö

3. Päi­vit­tä­mi­nen: tiet­ty­jen ku­lu­tu­so­sien ehos­ta­mi­nen (kan­kaat/pin­nat), jot­ta au­to näyt­täi­si uu­del­ta joka ker­ta, kun se vaih­taa omis­ta­jaa

4. Ai­na val­mii­na: sään­nöl­li­set OTA-päi­vi­tys­ten kaut­ta tu­le­vat uu­dis­tuk­set käyt­tö­liit­ty­mään, va­loi­hin ja mui­hin oh­jel­mis­to­jen kaut­ta pyö­ri­viin kom­po­nent­tei­hin, jot­ta au­to py­syi­si pit­kään ajan­ta­sai­se­na ja hou­kut­te­le­va­na.

Mat­t­hi­as Hos­sann, Peu­ge­o­tin muo­toi­lu­joh­ta­ja: Ku­vit­te­le ti­lan­ne, jos­sa ei enää ole lain­kaan käy­tet­ty­jä au­to­ja. Sen si­jaan on ai­na tuo­re ja per­so­noi­tu au­to, jota voit päi­vit­tää ja ehos­taa minä het­ke­nä hy­vän­sä, omien tar­peit­te­si mu­kaan. Ai­na uu­sim­mat päi­vi­tyk­set saa­va tuo­te, joka pi­tää ar­von­sa koko elin­kaa­ren ajan.

Pai­no­pis­teet mas­san, jät­teen ja pro­ses­soin­nin vä­hen­tä­mi­ses­sä joh­ta­vat mul­lis­ta­viin tek­nii­koi­hin, joi­ta esi­tel­tiin Peu­ge­ot In­cep­ti­on -kon­sep­tis­sa:

1. Pai­non­sääs­tö (ohu­et is­tui­met, il­ma­vam­mat kan­kaat)

2. Jät­tei­den sääs­tö (muo­toil­lut kan­kaat)

3. Re­surs­sien sääs­tö (raa­ka-ai­neet nä­ky­viin, ei me­tal­li­se­ok­sia, ei kro­mia)

4. Ener­gi­an sääs­tö (ener­gi­a­te­hok­kuus)

Je­ro­me Mic­he­ron, Peu­ge­o­tin tuo­te­joh­ta­ja: “Nämä ke­hi­tys­ku­lut juh­lis­ta­vat uut­ta ai­kaa, joka kun­ni­oit­taa ai­em­paa enem­män ym­pä­ris­töä ja mah­dol­lis­taa asi­ak­kail­lem­me ai­nut­laa­tui­set in­no­vaa­ti­ot, jot­ka vah­vis­ta­vat Peu­ge­o­tin sa­no­maa: ”Po­wer of Al­lu­re”.

Kun kyse on asi­a­kas­ko­ke­muk­ses­ta, Peu­ge­ot ai­koo ol­la ins­pi­roi­va, yk­sin­ker­tai­nen ja hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­va asi­ak­kail­le

Ole ins­pi­roi­va – pelk­kien au­to­jen li­säk­si Peu­ge­ot yh­dis­tää koko omis­tus­ko­ke­muk­sen ”Po­wer of Al­lu­re” -ni­mik­keen al­le.

Jo­kai­nen ko­ke­mus Peu­ge­o­tin säh­kö­au­to­jen kans­sa yh­dis­tyy Peu­ge­o­tin ar­voi­hin:

• Vie­hä­tys­voi­mai­nen de­sign – kis­sa­mai­nen ole­mus ja kol­mi­kyn­ti­nen va­loil­me py­sy­vät Peu­ge­o­til­le tun­nu­so­mai­si­na piir­tei­nä

• Tun­ne – ajo­nau­tin­to on en­tis­tä­kin viet­te­le­väm­pi säh­köis­ty­mi­sen ja uu­den su­ku­pol­ven i-Cock­pi­tin an­si­os­ta

• Eri­no­mai­suus – laa­tu, ener­gi­a­te­hok­kuus ja tek­niik­ka koko säh­kö­mal­lis­ton läpi

Phil York, Peu­ge­o­tin mark­ki­noin­ti- ja vies­tin­tä­joh­ta­ja:

Säh­kö­au­to­jen omis­ta­mi­sen nä­kö­kul­mat ulot­tu­vat ny­ky­ään myös muu­al­le kuin vain it­se au­toon ja hen­ki­lö­koh­tai­seen liik­ku­mi­seen. Olen in­nois­sa­ni sii­tä, et­tä voim­me an­taa asi­ak­kail­lem­me ins­pi­roi­via, yk­sin­ker­tai­sia ja hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­via rat­kai­su­ja – kaik­ki pa­ke­toi­tui­na niin, et­tä ne si­säl­tä­vä Peu­ge­o­til­le omi­nai­sen vie­hä­tys­voi­man.”

Peu­ge­ot on vah­vas­ti mat­kal­la koh­ti ta­voi­tet­taan ol­la hii­li­neut­raa­li vuo­teen 2038 men­nes­sä

Hii­li­neut­raa­lius­suun­ni­tel­ma jat­kuu myös täys­säh­köis­ty­mi­sen ul­ko­puo­lel­le:

• Tuo­te­suun­nit­te­lus­sa ja val­mis­tuk­ses­sa käy­te­tyt ma­te­ri­aa­lit

• Käy­tet­ty ener­gia

• Tuot­teet mu­kaan kier­to­ta­lou­sa­jat­te­luun

Yh­teis­kun­tam­me kier­to­ta­lou­des­sa on kyse siir­ty­mi­ses­tä pois “ota, tee & hä­vi­tä” -lä­hes­ty­mi­ses­tä kier­to­a­jat­te­luun niin ma­te­ri­aa­leis­sa kuin ta­va­rois­sa. Stel­lan­tik­sel­le kier­to­ta­lous tar­koit­taa au­to­jen suun­nit­te­le­mis­ta niin, et­tä ne kes­tä­vät pi­dem­pään, kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja käy­te­tään li­sää ja kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta au­to­jen ja va­ra­o­sien kor­jaa­mi­seen, uu­del­leen val­mis­ta­mi­seen, uu­si­o­käyt­töön ja kier­rät­tä­mi­seen.

Tä­män li­säk­si käy­tet­ty­jen au­to­jen ja osien ehos­ta­mi­nen sekä van­ho­jen polt­to­moot­to­ri­au­to­jen kon­ver­toi­mi­nen säh­kö­au­toik­si au­to­jen elin­kaa­rien pi­den­tä­mi­sek­si kuu­lu­vat Stel­lan­tik­sen kier­to­ta­lou­soh­jel­miin.

Stel­lan­tis-ver­kos­tos­sa toi­mi­vat ih­mi­set voi­vat jo nyt näh­dä ”uu­del­leen­val­mis­tet­tu­ja” osia osa­ka­ta­lo­geis­sa ja voi­vat tar­jo­ta nii­tä asi­ak­kail­le edul­li­sem­pi­na ja kes­tä­väm­pi­nä vaih­to­eh­toi­na ta­val­li­sil­le va­ra­o­sil­le.

Asi­ak­kaat voi­vat pian näh­dä SUS­TAI­Ne­ra-mer­kin kier­to­ta­lous­teh­tais­sa. Merk­ki löy­tyy jo va­ra­o­sa­laa­ti­kois­ta ja nä­kyy pian myös au­tois­sa. Kun asi­ak­kaat nä­ke­vät SUS­TAI­Ne­ra-mer­kin, he voi­vat ol­la var­mo­ja sii­tä, ky­sei­sen osan tuo­tan­nos­sa on käy­tet­ty 80 % vä­hem­män raa­ka-ai­nei­ta ja jopa 50 % vä­hem­män ener­gi­aa kuin vas­taa­van uu­den osan.

Lin­da Jack­son, Peu­ge­o­tin toi­mi­tus­joh­ta­ja:

“Hii­li­neut­raa­lius ei ole vain yk­si sana, se on aja­tus­mal­li ja läh­tö­koh­ta, joi­ta mei­dän kaik­kien tu­lee vaa­lia niin or­ga­ni­saa­ti­oi­na kuin yk­si­löi­nä. Sa­moin E-Lion-pro­jek­ti ei ole vain stra­te­gia tai Po­wer­point-esi­tys. Tämä on pro­jek­ti, jo­hon me kaik­ki olem­me si­tou­tu­nei­ta, kos­ka se on elin­tär­ke­ää niin meil­le it­sel­lem­me kuin tu­le­vil­le su­ku­pol­vil­le.”

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN