Peugeot julkistaa 5 uutta täyssähköautoa seuraavan kahden vuoden aikana: E-308, E-308 SW (Peugeotin ensimmäinen eurooppalainen täyssähköfarmari), E-408, E-3008 ja E-5008.
Peugeot
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Peugeotin sähköistymisaikataulu on selkeä. Vuonna 2023 jokainen Peugeotin henkilöautomalli on sähköistetty. Vuonna 2025 jokaisesta Peugeotin mallista on tarjolla täyssähköinen versio, ja vuonna 2030 jokainen Peugeotin malli Euroopassa on täyssähköinen.
Peugeotilta uusi E-Lion -projekti edustaa huolellista ja tutkittua lähestymistapaa sähköistymiseen. Se on vastaus muuttuvan maailman haasteisiin. E-Lion -projektin teesit ohjaavat seuraavan sukupolven Peugeotien suunnittelua.
E-Lion-projektissa kyse ei ole pelkästään sähköistymisestä, vaan kokonaisvaltaisesta lähestymisestä teemaan:
Peugeot julkisti uuden E-Lion -projektin. jonka teesit ohjaavat seuraavan sukupolven Peugeotien suunnittelua.
Peugeot
1. Ekosysteemi:
Oman ekosysteemimme tuotteet ja palvelut, jotka perustuvat STLA-ratkaisuihin
2. Asiakaskokemus:
Kokonaisvaltainen asiakaskokemus, joka kattaa kaiken lataamisesta liitettävyyteen.
3. Sähkö:
Kaikki perustuu täyssähköautoihin – tavoitteenamme on 100-prosenttisesti sähköistetty mallisto vuonna 2025.
4. Energiatehokkuus:
Fokuksena on suorituskyvyn maksimointi ja kulutuksen minimointi (12,5 kWh/100 km jo nyt E-208-mallissa)
5. Ympäristö:
Kaikki edellä mainittu tehdään sen tavoitteen eteen, että noudatamme kestävän kehityksen periaatteita ja olemme hiilineutraaleja vuoteen 2038 mennessä.
Linda Jackson, Peugeotin toimitusjohtaja: “E-Lion-projekti määrittää Peugeotin strategian sähköautobrändinä ja varmistaa, että olemme kiinni nykyajan yhteiskunnan tarpeissa tarjoamalla liikkuvuuspalveluita, jotka sopivat brändiarvoihimme.”
Design ja tekniset innovaatiot ovat merkittävässä asemassa E-Lion-projektissa sekä Peugeotin tavoitteessa olla ilmastoneutraali vuoteen 2038 mennessä.
Peugeot
Peugeot julkistaa 5 uutta täyssähköautoa seuraavan kahden vuoden aikana:
E-308, E-308 SW (ensimmäinen eurooppalainen täyssähköfarmari), E-408, E-3008 ja E-5008.
Sähköisissä 308- ja 308 SW -malleissa käytetään täysin uutta sähkömoottoria, joka kehittää 115 kW (156 hv) ja tarjoaa yli 400 km toimintamatkaa (WLTP). Nämä mallit tarjoavat kompromissittoman ratkaisun, luokan johtavan energiatehokkuuden ja erittäin alhaisen sähkönkulutuksen (12,7 kWh).
Peugeotille uutta HYBRID-tekniikkaa
Peugeot tuo markkinoille uutta hybriditekniikkaa 48 voltin MHEV-hybridivoimalinjan muodossa. Uusi tekniikka tuodaan tänä vuonna 208-, 2008-, 308-, 3008-, 5008- ja 408-malleihin.
Peugeot Hybrid 48 V -järjestelmä koostuu joko 100 hv tai 136 hv PureTech-moottorista, joka on yhdistetty ennennäkemättömään sähköistettyyn kaksoiskytkinvaihteistoon (E-DCS6). Vaihteistoon on yhdistetty 21 kW tuottava sähkömoottori.
Painopisteet massan, jätteen ja prosessoinnin vähentämisessä johtavat mullistaviin tekniikoihin, joita esiteltiin Peugeot Inception -konseptissa: Painonsäästö (ohuet istuimet, ilmavammat kankaat); Jätteiden säästö (muotoillut kankaat); Resurssien säästö (raaka-aineet näkyviin, ei metalliseoksia, ei kromia); Energian säästö (energiatehokkuus).
Peugeot
Ajon aikana latautuvan akun avulla uusi voimalinja mahdollistaa aiempaa laajemman alaväännön sekä 15 % pienennyksen polttoaineenkulutukseen (126 g/km CO2, 3008).
Kaupunkiajossa c-segmentin SUV-malli kykenee liikkumaan uudella hybridivoimalinjalla yli 50 % ajasta 100 % sähköajolla. Voimalinja mahdollistaa myös liikkumisen pelkällä sähköllä.
Uuden sukupolven C-SUV
• Uusi E-3008 julkistetaan vuoden 2023 jälkipuoliskolla
• Jopa 700 km toimintamatkaa, kolme sähkövoimalinjaa, mukaan lukien kaksi sähkömoottoria
• E-3008 on ensimmäinen automalli, jossa käytetään uutta ja teknisesti erittäin edistynyttä STLA Medium -pohjarakennetta
• Tulossa on myös uusi Peugeot E-5008
Design ja tekniset innovaatiot merkittävässä asemassa E-Lion-projektissa sekä Peugeotin tavoitteessa olla ilmastoneutraali vuoteen 2038 mennessä
Peugeotin uusi BEV-by-design-mallistoa tuetaan Stellantiksen uusilla alustoilla, jotka mahdollistavat jännittävät uuden ajan muodot.
• UUDET MITTASUHTEET – enemmän joustavuutta ja vapautta määritellä auton mittasuhteen uudelleen
• UUSIA NÄKÖKULMIA – täysin uusi muotoiluilme
• UUSI TILANKÄYTTÖ – auton sisätilojen ja käyttötarkoitusten uudistaminen
• UUDET ELEET – Steer-by-Wire -ohjaus antaa mahdollisuuden tutkia aivan uusia tapoja ohjata autoa. Tämä on mahdollistettu uuden Hypersquare-ohjaimen ja seuraavan sukupolven älykkään i-Cockpit-ohjaamon avulla, mitkä lanseerataan vuonna 2026.
Peugeot Inception -konseptiauton kojelauta.
Peugeot
Uusi ajokokemus syntyy STLA-teknologioiden avulla:
• STLA-BRAIN, auton keskushermosto ja älykeskus, OTA-päivitykset
• STLA-SMARTCOCKPIT, digitaalisen elämän jatke niin autossa kuin sen ulkopuolella
• STLA-AUTODRIVE, autonomisen ajamisen tulevaisuus
Yhteistyö maailman isoimpien digitaalisten toimijoiden kanssa, kuten Amazon ja Foxconn.
Jerome Micheron, Peugeotin tuotejohtaja: “Kun asiakkaat ajavat sähköisellä Peugeotilla, ajokokemus on ja pysyy aitona Peugeotina”.
Peugeotin toimenpiteet ilmastopäästöjensä vähentämiseen seuraavan kahden autosukupolven aikana
Useita hankkeita käynnistetty auton eri materiaalien, komponenttien ja rakenteiden hankintaan ja tuotantoketjustrategioihin:
• Valo ja lasi korvaavat mustan ja kromin
• Kevyet istuimet
• Kierrätetyt alumiinivanteet
• Keskittyminen kierrätettyihin materiaaleihin
• Globaali elinkaaristrategia uuden sukupolven tuotteiden suunnittelussa
Pidentynyt elinkaari on hieno mahdollisuus suunnittelijoille kehittää uusia käyttötapoja tuotteille niiden elinkaaren aikana.
Elinkaarisuunnittelun 4 vaihetta:
1. Elinikä: autossa käytetään arkkitehtuuria, joka on suunniteltu kestämään jopa 25 vuotta, perustuu Stellantiksen rakenteisiin ja ratkaisuihin
2. Uudistaminen: mahdollisuus peruskorjata ja kierrättää tärkeimpiä osia, sekä kierrätettyjen materiaalien käyttö
3. Päivittäminen: tiettyjen kulutusosien ehostaminen (kankaat/pinnat), jotta auto näyttäisi uudelta joka kerta, kun se vaihtaa omistajaa
4. Aina valmiina: säännölliset OTA-päivitysten kautta tulevat uudistukset käyttöliittymään, valoihin ja muihin ohjelmistojen kautta pyöriviin komponentteihin, jotta auto pysyisi pitkään ajantasaisena ja houkuttelevana.
Matthias Hossann, Peugeotin muotoilujohtaja: Kuvittele tilanne, jossa ei enää ole lainkaan käytettyjä autoja. Sen sijaan on aina tuore ja personoitu auto, jota voit päivittää ja ehostaa minä hetkenä hyvänsä, omien tarpeittesi mukaan. Aina uusimmat päivitykset saava tuote, joka pitää arvonsa koko elinkaaren ajan.
Painopisteet massan, jätteen ja prosessoinnin vähentämisessä johtavat mullistaviin tekniikoihin, joita esiteltiin Peugeot Inception -konseptissa:
1. Painonsäästö (ohuet istuimet, ilmavammat kankaat)
2. Jätteiden säästö (muotoillut kankaat)
3. Resurssien säästö (raaka-aineet näkyviin, ei metalliseoksia, ei kromia)
4. Energian säästö (energiatehokkuus)
Jerome Micheron, Peugeotin tuotejohtaja: “Nämä kehityskulut juhlistavat uutta aikaa, joka kunnioittaa aiempaa enemmän ympäristöä ja mahdollistaa asiakkaillemme ainutlaatuiset innovaatiot, jotka vahvistavat Peugeotin sanomaa: ”Power of Allure”.
Kun kyse on asiakaskokemuksesta, Peugeot aikoo olla inspiroiva, yksinkertainen ja helposti saavutettava asiakkaille
Ole inspiroiva – pelkkien autojen lisäksi Peugeot yhdistää koko omistuskokemuksen ”Power of Allure” -nimikkeen alle.
Jokainen kokemus Peugeotin sähköautojen kanssa yhdistyy Peugeotin arvoihin:
• Viehätysvoimainen design – kissamainen olemus ja kolmikyntinen valoilme pysyvät Peugeotille tunnusomaisina piirteinä
• Tunne – ajonautinto on entistäkin viettelevämpi sähköistymisen ja uuden sukupolven i-Cockpitin ansiosta
• Erinomaisuus – laatu, energiatehokkuus ja tekniikka koko sähkömalliston läpi
Phil York, Peugeotin markkinointi- ja viestintäjohtaja:
Sähköautojen omistamisen näkökulmat ulottuvat nykyään myös muualle kuin vain itse autoon ja henkilökohtaiseen liikkumiseen. Olen innoissani siitä, että voimme antaa asiakkaillemme inspiroivia, yksinkertaisia ja helposti saavutettavia ratkaisuja – kaikki paketoituina niin, että ne sisältävä Peugeotille ominaisen viehätysvoiman.”
Peugeot on vahvasti matkalla kohti tavoitettaan olla hiilineutraali vuoteen 2038 mennessä
Hiilineutraaliussuunnitelma jatkuu myös täyssähköistymisen ulkopuolelle:
• Tuotesuunnittelussa ja valmistuksessa käytetyt materiaalit
• Käytetty energia
• Tuotteet mukaan kiertotalousajatteluun
Yhteiskuntamme kiertotaloudessa on kyse siirtymisestä pois “ota, tee & hävitä” -lähestymisestä kiertoajatteluun niin materiaaleissa kuin tavaroissa. Stellantikselle kiertotalous tarkoittaa autojen suunnittelemista niin, että ne kestävät pidempään, kierrätettyjä materiaaleja käytetään lisää ja kiinnitetään huomiota autojen ja varaosien korjaamiseen, uudelleen valmistamiseen, uusiokäyttöön ja kierrättämiseen.
Tämän lisäksi käytettyjen autojen ja osien ehostaminen sekä vanhojen polttomoottoriautojen konvertoiminen sähköautoiksi autojen elinkaarien pidentämiseksi kuuluvat Stellantiksen kiertotalousohjelmiin.
Stellantis-verkostossa toimivat ihmiset voivat jo nyt nähdä ”uudelleenvalmistettuja” osia osakatalogeissa ja voivat tarjota niitä asiakkaille edullisempina ja kestävämpinä vaihtoehtoina tavallisille varaosille.
Asiakkaat voivat pian nähdä SUSTAINera-merkin kiertotaloustehtaissa. Merkki löytyy jo varaosalaatikoista ja näkyy pian myös autoissa. Kun asiakkaat näkevät SUSTAINera-merkin, he voivat olla varmoja siitä, kyseisen osan tuotannossa on käytetty 80 % vähemmän raaka-aineita ja jopa 50 % vähemmän energiaa kuin vastaavan uuden osan.
Linda Jackson, Peugeotin toimitusjohtaja:
“Hiilineutraalius ei ole vain yksi sana, se on ajatusmalli ja lähtökohta, joita meidän kaikkien tulee vaalia niin organisaatioina kuin yksilöinä. Samoin E-Lion-projekti ei ole vain strategia tai Powerpoint-esitys. Tämä on projekti, johon me kaikki olemme sitoutuneita, koska se on elintärkeää niin meille itsellemme kuin tuleville sukupolville.”
Peugeot-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cyruksen kompakti riaa-aste
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Melco on nyt Dela
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL