Porsche 911 Endurance Racing Edition: Tribuutti moottoriurheiluperinteelle
Kilpa-autoilulla on ollut suuri merkitys autojen kehitysprosessissa yhtiön koko historian aikana. Porschen autot ovat keränneet yli 30 000 kilpailuvoittoa miltei kaikissa kuviteltavissa olevissa moottoriurheilusarjoissa kautta maailman.
Uutuusmallin suunnittelusta ja valmistamisesta on vastuussa yhtiön Porsche Exclusive ‑osasto, joka keskittyy asiakkaiden erityistoiveiden mukaan räätälöityjen erikoismallien kehittämiseen. Rajoitetun valmistusmäärän 911 Carrera S Endurance Racing Editionissa yhdistyvät moottoriurheilusta inspiraationsa saanut muotoilu, ratakelpoinen alustadynamiikka ja monipuoliset personointimahdollisuudet.
Korin väritys perustuu Porschen talliautojen väreihin kestävyysajon MM-sarjassa (WEC). Perusvärivaihtoehdot ovat valkoinen, Guards Red ‑punainen ja musta. Valkoisissa ja punaisissa autoissa kylkien koristetarrat ovat mustat. Jos koriväri on musta, vastaava kontrasti saadaan aikaan harmailla tarroilla. Lopputulos korostaa 911:n atleettisia muotoja. Vanteiden, peilinkuorten, LED-ajovaloumpioiden ja takarekisterikilven kehyksen kiiltävän mustat sävyt vahvistavat sporttista vaikutelmaa entisestään.
Sama urheilullisuus on aistittavissa selkeästi myös auton sisällä. Yksilölliset sisätilat kertovat Porsche Exclusiven intohimosta yksityiskohtaiseen viimeistelyyn sekä kunnioituksesta käsityötaitoa ja perinteitä kohtaan. Kojelaudan hiilikuituverhoilu, valaistut astinlaudat 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑merkinnöillä, punaiset turvavyöt ja pääntukien kohokuvioidut Porsche-vaakunat ovat tästä hyviä esimerkkejä.
Punainen nahkamerkki ohjauspyörän keskiasennossa ja keskikyynärnojan Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi korostavat 911:n moottoriurheiluperinteitä.
Uutuusmallin urheilullisia ajo-ominaisuuksia vahvistaa vakiovarusteluun kuuluva PDCC-alustansäätöjärjestelmä (Porsche Dynamic Chassis Control) yhdistettynä PASM-urheilualustaan, joka madaltaa ajokorkeutta 20 millimetrillä.
GT3- ja RS-malleista tuttu takapyörien aktiiviohjaus parantaa ohjausvastetta kaarteissa. Sport Chrono -paketti, johon kuuluu ohjauspyörään sijoitettu ajotilan valintakytkin, mahdollistaa alustan ja moottorin asetusten valinnan kuljettajan mieltymysten mukaan.
Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa seuraavat:
Sport Chrono ‑paketti
Sporttipakosarja
20-tuumaiset kiiltävän mustat Carrera S ‑kevytmetallivanteet
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) ja PASM-urheilualusta (madaltaa ajokorkeutta 20 mm)
Takapyörien aktiiviohjaus
Dynaamisella PDLS Plus -valojärjestelmällä varustetut mustat LED-ajovalot
Koristetarrasarja Porsche Motorsportin WEC-sarjan autojen teemalla
SportDesign-sivupeilit kiiltävän mustilla yläosilla
Astinlaudat ja kojelaudan hiilikuituverhoilu 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑logoilla
Keskikonsolin säilytyslokeron kannen Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi
Hiilikuitumatot Guards Red ‑sävyisillä nahkareunoilla
GT-urheiluohjauspyörä, jossa Guards Red ‑sävyinen klo 12 ‑asennon merkki
Musta nahkaverhoilu
Kohokuvioidut Porsche-vaakunat pääntuissa
Sisätilojen hiilikuitupaketti
Guards Red ‑sävyiset turvavyöt
Musta kierroslukumittarin taulu
Sähköisesti avattava ja kallistettava aurinkokatto
Etu- ja takapysäköintianturit
Erityinen 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑suojapeite sisäsäilytystä varten
Carrera S Endurance Racing Editionin kolmilitrainen ja kuusisylinterinen bokserimoottori on sijoitettu taakse 911:lle tyypilliseen tapaan. Moottori kehittää tehoa 420 hv (309 kW). Kaksoisahdettu moottori tarjoaa nautittavan ajoelämyksen. Carrera S:n 500 Nm:n huippuvääntö on käytettävissä tasaisesti kierrosalueella 1700–5000 r/min.
Lisäksi moottori päihittää selkeästi perinteiset turbot 7500 kierroksen enimmäisnopeudellaan. Moottorin suorituskyvystä antaa selkeän signaalin myös Porschen kuusisylinterisille boksereille ominainen jyhkeä ääni, jota vakiovarusteluun kuuluva sporttipakosarja korostaa.
911 Carrera S Endurance Racing Editionissa on vakiona seitsenvaihteinen manuaalivaihteisto. Porsche Doppelkupplung (PDK) ‑kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa lisävarusteena. PDK-vaihteistolla ja vakiovarusteluun kuuluvalla Sport Chrono -paketilla varustettuna uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on 307 km/h.
Porsche 911 on aina tarjonnut täydellisen tasapainon suorituskyvyn ja taloudellisuuden sekä urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välillä. PDK-vaihteistolla varustetun 911 Carrera S Endurance Racing Editionin yhdistetty kulutus on vähimmillään 7,7 l / 100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 174 g/km.
911 heijastaa täydellisesti Porschen filosofiaa, jonka mukaan superautojen tarkoituksena ei ole pelkästään hankkia voittoja kilparadoilta vaan lisätä tietotaitoa, joka palvelee yhtiön katuautojen kehitystä.
Porsche 911:n vuonna 1963 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yhä uusia 911-sukupolvia on koulittu kilparadoilla. Tällä tavoin saavutetuista moottorien suorituskyvyn, jarrutekniikan ja aerodynamiikan edistysaskeleista ovat hyötyneet viime kädessä asiakkaat.
Porsche 911 Carrera S Endurance Racing Edition on Porschen rikkaan moottoriurheiluperinteen vaikuttava ilmentymä.
911 Carrera S Endurance Racing Edition -erikoismallin autoja on valmistettu hyvin rajattu määrä.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Vain 1200
LampizatOrin uusi dac
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Primare alkukielellä
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
FiiO:n edullinen puhelin-dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ