Porsche 911 Endurance Racing Edition: Tribuutti mootto­riur­hei­lu­pe­rin­teelle

Kilpa-autoilulla on ollut suuri merkitys autojen kehitysp­ro­ses­sissa yhtiön koko historian aikana. Porschen autot ovat keränneet yli 30 000 kilpailuvoittoa miltei kaikissa kuviteltavissa olevissa mootto­riur­hei­lu­sar­joissa kautta maailman.

Auto Bild.Uutiset


Uu­tuus­mal­lin suun­nit­te­lus­ta ja val­mis­ta­mi­ses­ta on vas­tuus­sa yh­ti­ön Porsc­he Exc­lu­si­ve ‑osas­to, joka kes­kit­tyy asi­ak­kai­den eri­tyis­toi­vei­den mu­kaan rää­tä­löi­ty­jen eri­kois­mal­lien ke­hit­tä­mi­seen. Ra­joi­te­tun val­mis­tus­mää­rän 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nis­sa yh­dis­ty­vät moot­to­riur­hei­lus­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­nut muo­toi­lu, ra­ta­kel­poi­nen alus­ta­dy­na­miik­ka ja mo­ni­puo­li­set per­so­noin­ti­mah­dol­li­suu­det.

Ko­rin vä­ri­tys pe­rus­tuu Porsc­hen tal­li­au­to­jen vä­rei­hin kes­tä­vyy­sa­jon MM-sar­jas­sa (WEC). Pe­rus­vä­ri­vaih­to­eh­dot ovat val­koi­nen, Gu­ards Red ‑pu­nai­nen ja mus­ta. Val­koi­sis­sa ja pu­nai­sis­sa au­tois­sa kyl­kien ko­ris­te­tar­rat ovat mus­tat. Jos ko­ri­vä­ri on mus­ta, vas­taa­va kont­ras­ti saa­daan ai­kaan har­mail­la tar­roil­la. Lop­pu­tu­los ko­ros­taa 911:n at­leet­ti­sia muo­to­ja. Van­tei­den, pei­lin­kuor­ten, LED-ajo­va­loum­pi­oi­den ja ta­ka­re­kis­te­ri­kil­ven ke­hyk­sen kiil­tä­vän mus­tat sä­vyt vah­vis­ta­vat sport­tis­ta vai­ku­tel­maa en­ti­ses­tään.

Sama ur­hei­lul­li­suus on ais­tit­ta­vis­sa sel­ke­äs­ti myös au­ton si­säl­lä. Yk­si­löl­li­set si­sä­ti­lat ker­to­vat Porsc­he Exc­lu­si­ven in­to­hi­mos­ta yk­si­tyis­koh­tai­seen vii­meis­te­lyyn sekä kun­ni­oi­tuk­ses­ta kä­si­työ­tai­toa ja pe­rin­tei­tä koh­taan. Ko­je­lau­dan hii­li­kui­tu­ver­hoi­lu, va­lais­tut as­tin­lau­dat 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑mer­kin­nöil­lä, pu­nai­set tur­va­vyöt ja pään­tu­kien ko­ho­ku­vi­oi­dut Porsc­he-vaa­ku­nat ovat täs­tä hy­viä esi­merk­ke­jä.

Pu­nai­nen nah­ka­merk­ki oh­jaus­pyö­rän kes­ki­a­sen­nos­sa ja kes­ki­kyy­när­no­jan Porsc­he In­tel­li­gent Per­for­man­ce ‑ko­ho­ku­vi­oin­ti ko­ros­ta­vat 911:n moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­tei­tä.

Uu­tuus­mal­lin ur­hei­lul­li­sia ajo-omi­nai­suuk­sia vah­vis­taa va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va PDCC-alus­tan­sää­tö­jär­jes­tel­mä (Porsc­he Dy­na­mic Chas­sis Cont­rol) yh­dis­tet­ty­nä PASM-ur­hei­lu­a­lus­taan, joka ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta 20 mil­li­met­ril­lä.

GT3- ja RS-mal­leis­ta tut­tu ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus pa­ran­taa oh­jaus­vas­tet­ta kaar­teis­sa. Sport Chrono -pa­ket­ti, jo­hon kuu­luu oh­jaus­pyö­rään si­joi­tet­tu ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin, mah­dol­lis­taa alus­tan ja moot­to­rin ase­tus­ten va­lin­nan kul­jet­ta­jan miel­ty­mys­ten mu­kaan.

Va­ki­o­va­rus­te­lu pi­tää si­säl­lään muun mu­as­sa seu­raa­vat:

Sport Chrono ‑pa­ket­ti
Sport­ti­pa­ko­sar­ja
20-tuu­mai­set kiil­tä­vän mus­tat Car­re­ra S ‑ke­vyt­me­tal­li­van­teet
Porsc­he Dy­na­mic Chas­sis Cont­rol (PDCC) ja PASM-ur­hei­lu­a­lus­ta (ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta 20 mm)
Ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus
Dy­naa­mi­sel­la PDLS Plus -va­lo­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tut mus­tat LED-ajo­va­lot
Ko­ris­te­tar­ra­sar­ja Porsc­he Mo­tors­por­tin WEC-sar­jan au­to­jen tee­mal­la
Sport­De­sign-si­vu­pei­lit kiil­tä­vän mus­til­la ylä­o­sil­la
As­tin­lau­dat ja ko­je­lau­dan hii­li­kui­tu­ver­hoi­lu 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑lo­goil­la
Kes­ki­kon­so­lin säi­ly­tys­lo­ke­ron kan­nen Porsc­he In­tel­li­gent Per­for­man­ce ‑ko­ho­ku­vi­oin­ti
Hii­li­kui­tu­ma­tot Gu­ards Red ‑sä­vyi­sil­lä nah­ka­reu­noil­la
GT-ur­hei­luoh­jaus­pyö­rä, jos­sa Gu­ards Red ‑sä­vyi­nen klo 12 ‑asen­non merk­ki
Mus­ta nah­ka­ver­hoi­lu
Ko­ho­ku­vi­oi­dut Porsc­he-vaa­ku­nat pään­tuis­sa
Si­sä­ti­lo­jen hii­li­kui­tu­pa­ket­ti
Gu­ards Red ‑sä­vyi­set tur­va­vyöt
Mus­ta kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin tau­lu
Säh­köi­ses­ti avat­ta­va ja kal­lis­tet­ta­va au­rin­ko­kat­to
Etu- ja ta­ka­py­sä­köin­ti­an­tu­rit
Eri­tyi­nen 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑suo­ja­pei­te si­sä­säi­ly­tys­tä var­ten

Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nin kol­mi­lit­rai­nen ja kuu­si­sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri­moot­to­ri on si­joi­tet­tu taak­se 911:lle tyy­pil­li­seen ta­paan. Moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa 420 hv (309 kW). Kak­soi­sah­det­tu moot­to­ri tar­jo­aa nau­tit­ta­van ajo­e­lä­myk­sen. Car­re­ra S:n 500 Nm:n huip­pu­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä ta­sai­ses­ti kier­ro­sa­lu­eel­la 1700–5000 r/min.

Li­säk­si moot­to­ri päi­hit­tää sel­ke­äs­ti pe­rin­tei­set tur­bot 7500 kier­rok­sen enim­mäis­no­peu­del­laan. Moot­to­rin suo­ri­tus­ky­vys­tä an­taa sel­ke­än sig­naa­lin myös Porsc­hen kuu­si­sy­lin­te­ri­sil­le bok­se­reil­le omi­nai­nen jyh­keä ää­ni, jota va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va sport­ti­pa­ko­sar­ja ko­ros­taa.

911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nis­sa on va­ki­o­na seit­sen­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Porsc­he Dop­pel­kup­p­lung (PDK) ‑kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to on saa­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na. PDK-vaih­teis­tol­la ja va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­val­la Sport Chrono -pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­na uu­tuus­mal­li kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa 3,9 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on 307 km/h.

Porsc­he 911 on ai­na tar­jon­nut täy­del­li­sen ta­sa­pai­non suo­ri­tus­ky­vyn ja ta­lou­del­li­suu­den sekä ur­hei­lul­li­suu­den ja käy­tän­nöl­li­syy­den vä­lil­lä. PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­te­tun 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nin yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on vä­him­mil­lään 7,7 l / 100 km ja CO2-pääs­töt vas­taa­vas­ti 174 g/km.

911 hei­jas­taa täy­del­li­ses­ti Porsc­hen fi­lo­so­fi­aa, jon­ka mu­kaan su­pe­rau­to­jen tar­koi­tuk­se­na ei ole pel­käs­tään hank­kia voit­to­ja kil­pa­ra­doil­ta vaan li­sä­tä tie­to­tai­toa, joka pal­ve­lee yh­ti­ön ka­tu­au­to­jen ke­hi­tys­tä.

Porsc­he 911:n vuon­na 1963 ta­pah­tu­neen en­sie­sit­te­lyn jäl­keen yhä uu­sia 911-su­ku­pol­via on kou­lit­tu kil­pa­ra­doil­la. Täl­lä ta­voin saa­vu­te­tuis­ta moot­to­rien suo­ri­tus­ky­vyn, jar­ru­tek­nii­kan ja ae­ro­dy­na­mii­kan edis­ty­sas­ke­leis­ta ovat hyö­ty­neet vii­me kä­des­sä asi­ak­kaat.

Porsc­he 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on on Porsc­hen rik­kaan moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­teen vai­kut­ta­va il­men­ty­mä.
911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on -eri­kois­mal­lin au­to­ja on val­mis­tet­tu hy­vin ra­jat­tu mää­rä.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU