Porsche 911 Endurance Racing Edition: Tribuutti mootto­riur­hei­lu­pe­rin­teelle

Kilpa-autoilulla on ollut suuri merkitys autojen kehitysp­ro­ses­sissa yhtiön koko historian aikana. Porschen autot ovat keränneet yli 30 000 kilpailuvoittoa miltei kaikissa kuviteltavissa olevissa mootto­riur­hei­lu­sar­joissa kautta maailman.

Auto Bild.Uutiset


Uu­tuus­mal­lin suun­nit­te­lus­ta ja val­mis­ta­mi­ses­ta on vas­tuus­sa yh­ti­ön Porsc­he Exc­lu­si­ve ‑osas­to, joka kes­kit­tyy asi­ak­kai­den eri­tyis­toi­vei­den mu­kaan rää­tä­löi­ty­jen eri­kois­mal­lien ke­hit­tä­mi­seen. Ra­joi­te­tun val­mis­tus­mää­rän 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nis­sa yh­dis­ty­vät moot­to­riur­hei­lus­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­nut muo­toi­lu, ra­ta­kel­poi­nen alus­ta­dy­na­miik­ka ja mo­ni­puo­li­set per­so­noin­ti­mah­dol­li­suu­det.

Ko­rin vä­ri­tys pe­rus­tuu Porsc­hen tal­li­au­to­jen vä­rei­hin kes­tä­vyy­sa­jon MM-sar­jas­sa (WEC). Pe­rus­vä­ri­vaih­to­eh­dot ovat val­koi­nen, Gu­ards Red ‑pu­nai­nen ja mus­ta. Val­koi­sis­sa ja pu­nai­sis­sa au­tois­sa kyl­kien ko­ris­te­tar­rat ovat mus­tat. Jos ko­ri­vä­ri on mus­ta, vas­taa­va kont­ras­ti saa­daan ai­kaan har­mail­la tar­roil­la. Lop­pu­tu­los ko­ros­taa 911:n at­leet­ti­sia muo­to­ja. Van­tei­den, pei­lin­kuor­ten, LED-ajo­va­loum­pi­oi­den ja ta­ka­re­kis­te­ri­kil­ven ke­hyk­sen kiil­tä­vän mus­tat sä­vyt vah­vis­ta­vat sport­tis­ta vai­ku­tel­maa en­ti­ses­tään.

Sama ur­hei­lul­li­suus on ais­tit­ta­vis­sa sel­ke­äs­ti myös au­ton si­säl­lä. Yk­si­löl­li­set si­sä­ti­lat ker­to­vat Porsc­he Exc­lu­si­ven in­to­hi­mos­ta yk­si­tyis­koh­tai­seen vii­meis­te­lyyn sekä kun­ni­oi­tuk­ses­ta kä­si­työ­tai­toa ja pe­rin­tei­tä koh­taan. Ko­je­lau­dan hii­li­kui­tu­ver­hoi­lu, va­lais­tut as­tin­lau­dat 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑mer­kin­nöil­lä, pu­nai­set tur­va­vyöt ja pään­tu­kien ko­ho­ku­vi­oi­dut Porsc­he-vaa­ku­nat ovat täs­tä hy­viä esi­merk­ke­jä.

Pu­nai­nen nah­ka­merk­ki oh­jaus­pyö­rän kes­ki­a­sen­nos­sa ja kes­ki­kyy­när­no­jan Porsc­he In­tel­li­gent Per­for­man­ce ‑ko­ho­ku­vi­oin­ti ko­ros­ta­vat 911:n moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­tei­tä.

Uu­tuus­mal­lin ur­hei­lul­li­sia ajo-omi­nai­suuk­sia vah­vis­taa va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va PDCC-alus­tan­sää­tö­jär­jes­tel­mä (Porsc­he Dy­na­mic Chas­sis Cont­rol) yh­dis­tet­ty­nä PASM-ur­hei­lu­a­lus­taan, joka ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta 20 mil­li­met­ril­lä.

GT3- ja RS-mal­leis­ta tut­tu ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus pa­ran­taa oh­jaus­vas­tet­ta kaar­teis­sa. Sport Chrono -pa­ket­ti, jo­hon kuu­luu oh­jaus­pyö­rään si­joi­tet­tu ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin, mah­dol­lis­taa alus­tan ja moot­to­rin ase­tus­ten va­lin­nan kul­jet­ta­jan miel­ty­mys­ten mu­kaan.

Va­ki­o­va­rus­te­lu pi­tää si­säl­lään muun mu­as­sa seu­raa­vat:

Sport Chrono ‑pa­ket­ti
Sport­ti­pa­ko­sar­ja
20-tuu­mai­set kiil­tä­vän mus­tat Car­re­ra S ‑ke­vyt­me­tal­li­van­teet
Porsc­he Dy­na­mic Chas­sis Cont­rol (PDCC) ja PASM-ur­hei­lu­a­lus­ta (ma­dal­taa ajo­kor­keut­ta 20 mm)
Ta­ka­pyö­rien ak­tii­vi­oh­jaus
Dy­naa­mi­sel­la PDLS Plus -va­lo­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tut mus­tat LED-ajo­va­lot
Ko­ris­te­tar­ra­sar­ja Porsc­he Mo­tors­por­tin WEC-sar­jan au­to­jen tee­mal­la
Sport­De­sign-si­vu­pei­lit kiil­tä­vän mus­til­la ylä­o­sil­la
As­tin­lau­dat ja ko­je­lau­dan hii­li­kui­tu­ver­hoi­lu 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑lo­goil­la
Kes­ki­kon­so­lin säi­ly­tys­lo­ke­ron kan­nen Porsc­he In­tel­li­gent Per­for­man­ce ‑ko­ho­ku­vi­oin­ti
Hii­li­kui­tu­ma­tot Gu­ards Red ‑sä­vyi­sil­lä nah­ka­reu­noil­la
GT-ur­hei­luoh­jaus­pyö­rä, jos­sa Gu­ards Red ‑sä­vyi­nen klo 12 ‑asen­non merk­ki
Mus­ta nah­ka­ver­hoi­lu
Ko­ho­ku­vi­oi­dut Porsc­he-vaa­ku­nat pään­tuis­sa
Si­sä­ti­lo­jen hii­li­kui­tu­pa­ket­ti
Gu­ards Red ‑sä­vyi­set tur­va­vyöt
Mus­ta kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin tau­lu
Säh­köi­ses­ti avat­ta­va ja kal­lis­tet­ta­va au­rin­ko­kat­to
Etu- ja ta­ka­py­sä­köin­ti­an­tu­rit
Eri­tyi­nen 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on ‑suo­ja­pei­te si­sä­säi­ly­tys­tä var­ten

Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nin kol­mi­lit­rai­nen ja kuu­si­sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri­moot­to­ri on si­joi­tet­tu taak­se 911:lle tyy­pil­li­seen ta­paan. Moot­to­ri ke­hit­tää te­hoa 420 hv (309 kW). Kak­soi­sah­det­tu moot­to­ri tar­jo­aa nau­tit­ta­van ajo­e­lä­myk­sen. Car­re­ra S:n 500 Nm:n huip­pu­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä ta­sai­ses­ti kier­ro­sa­lu­eel­la 1700–5000 r/min.

Li­säk­si moot­to­ri päi­hit­tää sel­ke­äs­ti pe­rin­tei­set tur­bot 7500 kier­rok­sen enim­mäis­no­peu­del­laan. Moot­to­rin suo­ri­tus­ky­vys­tä an­taa sel­ke­än sig­naa­lin myös Porsc­hen kuu­si­sy­lin­te­ri­sil­le bok­se­reil­le omi­nai­nen jyh­keä ää­ni, jota va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va sport­ti­pa­ko­sar­ja ko­ros­taa.

911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nis­sa on va­ki­o­na seit­sen­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Porsc­he Dop­pel­kup­p­lung (PDK) ‑kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to on saa­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na. PDK-vaih­teis­tol­la ja va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­val­la Sport Chrono -pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­na uu­tuus­mal­li kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa 3,9 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on 307 km/h.

Porsc­he 911 on ai­na tar­jon­nut täy­del­li­sen ta­sa­pai­non suo­ri­tus­ky­vyn ja ta­lou­del­li­suu­den sekä ur­hei­lul­li­suu­den ja käy­tän­nöl­li­syy­den vä­lil­lä. PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­te­tun 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­o­nin yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on vä­him­mil­lään 7,7 l / 100 km ja CO2-pääs­töt vas­taa­vas­ti 174 g/km.

911 hei­jas­taa täy­del­li­ses­ti Porsc­hen fi­lo­so­fi­aa, jon­ka mu­kaan su­pe­rau­to­jen tar­koi­tuk­se­na ei ole pel­käs­tään hank­kia voit­to­ja kil­pa­ra­doil­ta vaan li­sä­tä tie­to­tai­toa, joka pal­ve­lee yh­ti­ön ka­tu­au­to­jen ke­hi­tys­tä.

Porsc­he 911:n vuon­na 1963 ta­pah­tu­neen en­sie­sit­te­lyn jäl­keen yhä uu­sia 911-su­ku­pol­via on kou­lit­tu kil­pa­ra­doil­la. Täl­lä ta­voin saa­vu­te­tuis­ta moot­to­rien suo­ri­tus­ky­vyn, jar­ru­tek­nii­kan ja ae­ro­dy­na­mii­kan edis­ty­sas­ke­leis­ta ovat hyö­ty­neet vii­me kä­des­sä asi­ak­kaat.

Porsc­he 911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on on Porsc­hen rik­kaan moot­to­riur­hei­lu­pe­rin­teen vai­kut­ta­va il­men­ty­mä.
911 Car­re­ra S En­du­ran­ce Ra­cing Edi­ti­on -eri­kois­mal­lin au­to­ja on val­mis­tet­tu hy­vin ra­jat­tu mää­rä.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU