Porsche 911 Endurance Racing Edition: Tribuutti moottoriurheiluperinteelle
Kilpa-autoilulla on ollut suuri merkitys autojen kehitysprosessissa yhtiön koko historian aikana. Porschen autot ovat keränneet yli 30 000 kilpailuvoittoa miltei kaikissa kuviteltavissa olevissa moottoriurheilusarjoissa kautta maailman.
Uutuusmallin suunnittelusta ja valmistamisesta on vastuussa yhtiön Porsche Exclusive ‑osasto, joka keskittyy asiakkaiden erityistoiveiden mukaan räätälöityjen erikoismallien kehittämiseen. Rajoitetun valmistusmäärän 911 Carrera S Endurance Racing Editionissa yhdistyvät moottoriurheilusta inspiraationsa saanut muotoilu, ratakelpoinen alustadynamiikka ja monipuoliset personointimahdollisuudet.
Korin väritys perustuu Porschen talliautojen väreihin kestävyysajon MM-sarjassa (WEC). Perusvärivaihtoehdot ovat valkoinen, Guards Red ‑punainen ja musta. Valkoisissa ja punaisissa autoissa kylkien koristetarrat ovat mustat. Jos koriväri on musta, vastaava kontrasti saadaan aikaan harmailla tarroilla. Lopputulos korostaa 911:n atleettisia muotoja. Vanteiden, peilinkuorten, LED-ajovaloumpioiden ja takarekisterikilven kehyksen kiiltävän mustat sävyt vahvistavat sporttista vaikutelmaa entisestään.
Sama urheilullisuus on aistittavissa selkeästi myös auton sisällä. Yksilölliset sisätilat kertovat Porsche Exclusiven intohimosta yksityiskohtaiseen viimeistelyyn sekä kunnioituksesta käsityötaitoa ja perinteitä kohtaan. Kojelaudan hiilikuituverhoilu, valaistut astinlaudat 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑merkinnöillä, punaiset turvavyöt ja pääntukien kohokuvioidut Porsche-vaakunat ovat tästä hyviä esimerkkejä.
Punainen nahkamerkki ohjauspyörän keskiasennossa ja keskikyynärnojan Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi korostavat 911:n moottoriurheiluperinteitä.
Uutuusmallin urheilullisia ajo-ominaisuuksia vahvistaa vakiovarusteluun kuuluva PDCC-alustansäätöjärjestelmä (Porsche Dynamic Chassis Control) yhdistettynä PASM-urheilualustaan, joka madaltaa ajokorkeutta 20 millimetrillä.
GT3- ja RS-malleista tuttu takapyörien aktiiviohjaus parantaa ohjausvastetta kaarteissa. Sport Chrono -paketti, johon kuuluu ohjauspyörään sijoitettu ajotilan valintakytkin, mahdollistaa alustan ja moottorin asetusten valinnan kuljettajan mieltymysten mukaan.
Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa seuraavat:
Sport Chrono ‑paketti
Sporttipakosarja
20-tuumaiset kiiltävän mustat Carrera S ‑kevytmetallivanteet
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) ja PASM-urheilualusta (madaltaa ajokorkeutta 20 mm)
Takapyörien aktiiviohjaus
Dynaamisella PDLS Plus -valojärjestelmällä varustetut mustat LED-ajovalot
Koristetarrasarja Porsche Motorsportin WEC-sarjan autojen teemalla
SportDesign-sivupeilit kiiltävän mustilla yläosilla
Astinlaudat ja kojelaudan hiilikuituverhoilu 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑logoilla
Keskikonsolin säilytyslokeron kannen Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi
Hiilikuitumatot Guards Red ‑sävyisillä nahkareunoilla
GT-urheiluohjauspyörä, jossa Guards Red ‑sävyinen klo 12 ‑asennon merkki
Musta nahkaverhoilu
Kohokuvioidut Porsche-vaakunat pääntuissa
Sisätilojen hiilikuitupaketti
Guards Red ‑sävyiset turvavyöt
Musta kierroslukumittarin taulu
Sähköisesti avattava ja kallistettava aurinkokatto
Etu- ja takapysäköintianturit
Erityinen 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑suojapeite sisäsäilytystä varten
Carrera S Endurance Racing Editionin kolmilitrainen ja kuusisylinterinen bokserimoottori on sijoitettu taakse 911:lle tyypilliseen tapaan. Moottori kehittää tehoa 420 hv (309 kW). Kaksoisahdettu moottori tarjoaa nautittavan ajoelämyksen. Carrera S:n 500 Nm:n huippuvääntö on käytettävissä tasaisesti kierrosalueella 1700–5000 r/min.
Lisäksi moottori päihittää selkeästi perinteiset turbot 7500 kierroksen enimmäisnopeudellaan. Moottorin suorituskyvystä antaa selkeän signaalin myös Porschen kuusisylinterisille boksereille ominainen jyhkeä ääni, jota vakiovarusteluun kuuluva sporttipakosarja korostaa.
911 Carrera S Endurance Racing Editionissa on vakiona seitsenvaihteinen manuaalivaihteisto. Porsche Doppelkupplung (PDK) ‑kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa lisävarusteena. PDK-vaihteistolla ja vakiovarusteluun kuuluvalla Sport Chrono -paketilla varustettuna uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on 307 km/h.
Porsche 911 on aina tarjonnut täydellisen tasapainon suorituskyvyn ja taloudellisuuden sekä urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välillä. PDK-vaihteistolla varustetun 911 Carrera S Endurance Racing Editionin yhdistetty kulutus on vähimmillään 7,7 l / 100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 174 g/km.
911 heijastaa täydellisesti Porschen filosofiaa, jonka mukaan superautojen tarkoituksena ei ole pelkästään hankkia voittoja kilparadoilta vaan lisätä tietotaitoa, joka palvelee yhtiön katuautojen kehitystä.
Porsche 911:n vuonna 1963 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yhä uusia 911-sukupolvia on koulittu kilparadoilla. Tällä tavoin saavutetuista moottorien suorituskyvyn, jarrutekniikan ja aerodynamiikan edistysaskeleista ovat hyötyneet viime kädessä asiakkaat.
Porsche 911 Carrera S Endurance Racing Edition on Porschen rikkaan moottoriurheiluperinteen vaikuttava ilmentymä.
911 Carrera S Endurance Racing Edition -erikoismallin autoja on valmistettu hyvin rajattu määrä.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Wharfedalen uusi evoluutio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL