Porsche
Porsche 911 GT3: Nyt saatavilla myös Touring Package -varustepaketti
Porsche 911 GT3:n seitsemännen sukupolven 510 hv versioon on nyt saatavissa myös Touring Package -varustepaketti, joka saavutti suuren suosion aikaisemmassa mallissa.
Hillityn puhdaslinjaisesti muotoiltu 911 GT3 painaa vain 1 418 kg ja on varustettu vakiona 6-vaihteisella GT-urheiluvaihteistolla. Touring Package -pakettiin voidaan nyt ensimmäistä kertaa yhdistää myös 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ilman lisäkustannuksia.
Porsche 911 GT3:n ulkomuodon näkyvimpänä muutoksena kiinteä takasiipi on jätetty pois. Uusi, automaattisesti laajeneva takaspoileri takaa tarvittavan downforcen suurilla nopeuksilla ja tekee autosta entistäkin hillitymmän näköisen. Anodisoidusta alumiinista valmistetut hopeansävyiset koristelistat ovat toinen uusi ominaisuus, joka korostaa uutuusmallin hillittyä yleisvaikutelmaa. Keula on maalattu täysin samanväriseksi muun korin kanssa. Ainutlaatuiset sisätilat ovat poikkeuksellisen elegantit ja kojelaudan etupuolelta sekä ovien yläosista löytyy erityinen kohokuviointi.
Touring Package -nimi palauttaa mieliin Porsche 911 Carrera RS:n samannimisen variantin mallivuodelta 1973. Puhdaslinjainen muotoilu ja ohjaamon ajaton eleganssi olivat jo tuolloin Porsche 911:n tavaramerkkejä. Porsche herätti Touring-idean henkiin uudelleen vuonna 2017, jolloin Touring Package tuli saataville edellisen sukupolven (tyypin 991) Porsche 911 GT3:een. Siitä lähtien Touring-variantit ovat vedonneet ennen kaikkea hillittyä muotoilua ja klassista ajonautintoa arvostaviin urheiluautojen ystäviin.
Muotoilun yksityiskohdat
Uutuusmallin moottorin säleikön päällä on ainutlaatuisesti muotoiltu GT3 Touring -logo. Sivuikkunoiden koristelistat ja sporttipakosarjan pakoputkien kehykset ovat hopeansävyiset. Lisävarusteena saatavassa Touring-korisarjassa näillä osilla on satiinikiiltoinen musta viimeistely, ja myös ajovaloumpiot on tummennettu.
Touring Package -paketilla varustetun Porsche 911 GT3:n sisätilat henkivät klassisen urheiluauton tunnelmaa. Ohjauspyörässä, vaihteenvalitsimessa, keskikonsolin päällyksessä sekä ovien kyynärnojissa ja sisäkahvoissa on musta nahkapinta. Sisätilojen osittaisessa nahkaverhoilussa on mustat koristetikkaukset. Istuinten keskiosat ovat mustaa kangasta, ja myös kattoverhoilu on musta. Pääntuissa on kohokuvioidut Porschen vaakunat. Sivuhelmat sekä kojelaudan ja keskikonsolin verhoilupaneelit ovat harjattua mustaa alumiinia.
Touring Packagen yhteydessä on mahdollista saada myös lähes kaikki Porsche 911 GT3:n valinnaiset lisävarusteet. Näihin kuuluvat kaikki korin ja vanteiden värivaihtoehdot, dynaamisella PDLS- ja PDLS Plus valojärjestelmällä varustetut LED-ajovalot, erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, hiilikuitukeraamiset PCCB-jarrut, etuakselin nostojärjestelmä, kaikki istuinvaihtoehdot, Chrono-paketti ja äänentoistojärjestelmät.
Porsche
Porsche Design tarjoaa Touring Package -paketilla varustetun Porsche 911 GT3:n ostajille mahdollisuuden hankkia ainutlaatuisen kronografin, joka on varustettu flyback-toiminnolla. Kellon vetopaino tuo mieleen uutuusmallin vanteet ja on saatavissa kuutena eri versiona auton varustelun mukaan. Kellonkehän Agate Grey metallisävy perustuu auton vastaavaan koriväriin.
Kellotaulussa on musta mattapinta, ja kirkkaankeltaisten viisarien väri käy yksiin auton kierroslukumittarin kanssa. Ranneke on valmistettu samasta nahasta, jota käytetään auton sisäverhoilussa, ja siinä on ”GT3”-kohokuviointi sekä yhtenäiset mustat koristetikkaukset. Kronografi valmistetaan Porschen omassa kellotehtaassa Sveitsissä, ja sitä myydään ainoastaan auton omistajille.
Porsche 911 GT3 hyödyntää moottoriurheilusta saatua tietotaitoa
Porsche 911 GT3:n seitsemännen sukupolven mallissa kilparadoilla koeteltu teknologia on siirretty tuotantoautoon saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin. Double wishbone -etujousitus ja huippuluokan aerodynaamiset elementit, kuten joutsenkaulakiinnikkeillä varustettu takasiipi ja näyttävä diffuusori, on omaksuttu Porsche 911 RSR GT -kilpa-autosta. Nelilitrainen ja kuusisylinterinen 510 hv:n bokserimoottori pohjautuu kestävyysajossa koulitun Porsche 911 GT3 R:n voimanlähteeseen.
Leveämmästä korista, suuremmista vanteista ja uusista teknisistä ominaisuuksista huolimatta GT3:n paino ei ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa 1 418 kg manuaalivaihteistolla ja 1 435 kg Porschen kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna. Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) tehty etukansi, erikoiskevyestä lasista valmistetut ikkunat, taotut kevytmetallivanteet ja kevyt sporttipakosarja ovat esimerkkejä painon optimointiin tähtäävistä ratkaisuista.
Kilpa-auton geenit näkyvät käytännöllisesti katsoen kaikissa uuden Porsche 911 GT3:n yksityiskohdissa. Uutena ominaisuutena on ratanäyttötoiminto: kierrosnopeusmittarin vasemmalla ja oikealla puolella olevat näytöt voidaan yhdellä napin painalluksella muuttaa näyttämään vain rata-ajossa olennaiset tiedot – rengaspaineilmaisin, öljynpaine ja -lämpötila, jäähdytysnesteen lämpötila sekä polttoaineen määrä. Ohjauspyörän kautta on helppo vaihtaa kilpatila yhdellä painalluksella.
Porsche 911 GT3:n hinnat alkavat 314 062 eurosta. Touring Package on nyt tilattavissa lisävarusteena ilman lisämaksua.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Marshall Bromley 750
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI