koslowskiphoto 2021
Porsche Cayenne Turbo GT: Tekniikkana 640-hevosvoimainen tuplaturbo-V8!
Maksimaalisen suorituskyvyn ja hallittavuuden takaamiseksi uudessa Cayenne Turbo GT:ssä yhdistyvät erinomainen ajodynamiikka sekä jokapäiväinen käytettävyys.
Version 471 kW (640 hv) 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoaa perustan erinomaisille ajo-ominaisuuksille. Tehoa on 67 kW (90 hv) enemmän kuin Porsche Cayenne Turbo Coupéssa, ja suurin vääntömomentti 850 Nm on kasvanut 80 Nm:lla.
0-100 km/h kiihdytys sujuu 3,3 sekunnissa (0,6 s Turbo Coupéta nopeammin) ja GT:n huippunopeus on 300 km/h (kasvua 14 km/h).
Porsche Cayenne Turbo GT on yksinomaan nelipaikkainen Coupé, jonka voimansiirto ja alusta on säädetty nimenomaisesti tätä mallia varten.
Kokonaiskonsepti toimii erinomaisesti myös radalla, minkä todisti Porschen testikuljettaja Lars Kern. Tämä ajoi 20,832 km pituisen Nürburgringin Nordschleifen ajaksi Porsche Cayenne Turbo GT:llä kierrosajan 7:38,9 min, ja asetti sen myötä uuden, virallisen katumaasturien ennätyksen.
Porsche Cayenne Turbo Coupéhen verrattuna Turbo GT on jopa 17 mm matalampi. Esimerkiksi kolmikammioisen ilmajousituksen jäykkyys on kasvanut jopa 15 prosenttia, ja Porsche Active Suspension Management (PASM) -aktiivijousituksen ominaisuudet sekä ohjaustehostusta ja taka-akseliston ohjausta on mukautettu. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) toimii nyt suorituskykyorientoidulla ohjausohjelmistolla, joka saa auton toimimaan täsmällisemmin suuremmilla kaarrenopeuksilla.
Autossa on myös mm. uudet 22-tuumaiset, erityisesti Turbo GT:hen kehitetyt Pirelli P Zero Corsa -renkaat sekä keraamiset jarrut (PCCB).
Nopeammin vaihtava Tiptronic S ja titaaninen virityspakoputkisto
Cayenne Turbo GT:n tuplaturbomoottori on tällä hetkellä Porschen tehokkain V8-moottori. Laajimmat päivitykset tehtiin kampiakseliin, turboahtimeen, polttoaineen suorasuihkutukseen, sekä mm. ahtoilman jäähdyttimeen.
koslowskiphoto 2021
Porsche Cayenne Turbo GT:n V8 eroaa Turbo Coupé -mallista esimerkiksi kampiakselin, kiertokankien, mäntien, jakoketjun osalta.
8-nopeuksinen Tiptronic S -vaihteisto vaihtaa nopeammin pykäliä, ja vakiovarusteinen virityspakoputkisto suunniteltiin erityisesti Porsche Cayenne Turbo GT:hen. Pakoputkisto, mukaan lukien takaäänenvaimennin, on valmistettu titaanista.
Runsaasti hiilikuitua ulkopinnalla, paljon Alcantaraa sisätiloissa
Cayenne Turbo GT:hen on saatavana lisävarusteena uusi Arctic Grey -koriväri, joka korostaa sen poikkeuksellisesta urheilullisuutta, kuten GT-etuspoileria ja suurennettuja kylkien ilmanottoja.
Muotoiltu hiilikuituinen katto ja mustat pyöräkoteloiden kaaret yhdessä 22 tuuman GT Design -vanteiden kanssa hallitsevat sivuilmettä.
Victor Jon Goico
Takaspoileri lisää maaefektiä huippunopeudella jopa 40 kiloa. Takanäkymää korostaa myös silmiinpistävä, hiilikuituinen diffuusorilevy.
Ensiesiintyminen Porsche Cayenne Turbo GT:ssä: uusi multimediajärjestelmä
Porsche Cayenne Turbo GT: n urheilullista luonnetta korostavat korkealaatuiset vakiovarusteet sekä matkustamon entistä runsaampi Alcantaran soveltaminen.
Kahdeksaan suuntaan säätyvät urheiluistuimet edessä, sekä sporttiset takaistuimet ovat vakiona.
Porsche Cayenne Turbo GT: n myötä uuden sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmä tuodaan markkinoille parannetulla suorituskyvyllä, uudella käyttöliittymällä sekä uudella toimintalogiikalla. Kuten aiemmin, PCM 6.0 on täysin yhteensopiva Apple CarPlayn kanssa, mutta nyt se mahdollistaa myös Apple Musicin ja Apple Podcastien perusteellisen integroinnin.
Lisäksi multimediajärjestelmään kuuluu nyt myös Android Auto, mikä tarkoittaa, että kaikki suositut älypuhelimet voidaan integroida.
Porsche Cayenne Turbo GT:n Suomen-hinnat ovat toistaiseksi avoinna.
Porsche AG lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
OePhi Tanskasta
Mola Mola Perca
10 wattia kuulokevahvistimesta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN