Porsche Macan voitti talviautotestin

Porsche Macan 4 voitti parhaan talviauton tittelin Tekniikan Maailman talvi­au­to­tes­tissä (05/2025). Vertailussa mukana olivat myös Dacia Duster, Ford Capri, KIA EV3, MG HS, Polestar 4, Renault Scenic, Skoda Elroq, Suzuki Swift ja Volkswagen Tiguan.

Auto Bild.Uutiset

Tes­ti­voit­to­tu­lok­se­na oli 8,9 pis­teen ar­vo­sa­na ja täy­det vii­si täh­teä. Ma­can 4 sai kah­des­ta osa-alu­ees­ta täy­det 10 pis­tet­tä; ete­ne­mis­ky­vys­tä sekä va­lot ja nä­ke­mi­nen -ka­te­go­ri­as­ta. Pi­ka­la­taus­mit­taus­koe oli Porsc­hen juh­laa. La­taus­te­ho nou­si yli 270 ki­lo­wat­tiin al­le mi­nuu­tis­sa, ja kes­ki­te­ho oli kun­ni­oi­tet­ta­vat 189 ki­lo­wat­tia. La­tau­sai­ka 10-80 % vei 23 mi­nuut­tia. Vuo­den 2025 tal­vi­au­to­ver­tai­lun voit­toa ku­vat­tiin saa­te­sa­noil­la ”Porsc­he ei sor­ru kik­kai­luun, vaan kaik­ki on teh­ty ko­ke­muk­sel­la ja jär­keä käyt­tä­en”. 

Porsc­he on osal­lis­tu­nut Tek­nii­kan Maa­il­ma tal­vi­au­to­ver­tai­luun kak­si ker­taa, ja mo­lem­mil­la ker­roil­la on tul­lut voit­to. Edel­li­sen ker­ran Porsc­he Ta­y­can 4S voit­ti TM:n tal­vi­au­to­ver­tai­lun vuon­na 2021 (05/2021).

Ma­ca­nin omi­nai­suu­det ha­ke­vat ver­tais­taan

Porsc­he Ma­can 4 tar­jo­aa jopa 300 kW:n (408 hv) voi­man­siir­rol­la säh­köis­tä ajo­nau­tin­toa mis­sä ta­han­sa maas­tos­sa ja mis­sä olo­suh­tees­sa ta­han­sa sekä kor­ke­a­ta­sois­ta jo­ka­päi­väis­tä käy­tet­tä­vyyt­tä. Edis­tyk­sel­li­sen, ajat­to­man muo­toi­lun­sa, omi­nai­sen Porsc­he-suo­ri­tus­ky­kyn­sä, pit­kän toi­min­ta­mat­kan ja kor­ke­an ar­ki­päi­väi­sen käy­tet­tä­vyy­ten­sä an­si­os­ta uu­si Ma­can 4 täyt­tää SUV-mal­lia va­lit­se­vien Porsc­he-asi­ak­kai­den vaa­ti­muk­set.

Porsc­he käyt­tää etu- ja taka-ak­se­leis­sa yk­si­no­maan uu­sim­man su­ku­pol­ven PSM-säh­kö­moot­to­rei­ta saa­vut­taak­seen eri­no­mai­sen hyö­ty­suh­teen ja mah­dol­lis­taak­seen te­hon op­ti­maa­li­sen tois­tet­ta­vuu­den. Pel­kät lu­vut ker­to­vat huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­vys­tä: yh­des­sä Launch Cont­ro­lin kans­sa Ma­can 4 tuot­taa jopa 300 kW (408 hv) over­boost-te­hoa. Vas­taa­vas­ti suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 650 Nm. Ma­can 4 kiih­tyy 0–100km/h 5,2 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 220 km/h.

Uu­si Pre­mium Plat­form Elect­ric (PPE) 800 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ril­la

Säh­kö­moot­to­rit saa­vat ener­gi­an­sa au­ton al­la si­jait­se­vas­ta li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, jon­ka brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 100 kWh, ja jos­ta jopa 95 kWh voi­daan käyt­tää ak­tii­vi­ses­ti. HV-ak­ku on kes­kei­nen osa hil­jat­tain ke­hi­tet­tyä Pre­mium Plat­form Elect­ric (PPE) 800 vol­tin ark­ki­teh­tuu­ria, jota Porsc­he käyt­tää en­sim­mäis­tä ker­taa uu­des­sa Ma­ca­nis­sa. DC-la­taus­te­ho on jopa 270 kW. Ak­ku voi­daan la­da­ta 10-80 %:iin noin 21 mi­nuu­tis­sa yh­teen­so­pi­val­la pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la. 400 vol­tin la­tau­sa­se­mil­la akus­sa ole­va suur­jän­ni­te­kyt­kin mah­dol­lis­taa pi­ka­la­tauk­sen ja­ka­mal­la 800 vol­tin akun te­hok­kaas­ti kah­dek­si akuk­si, joi­den kum­man­kin ni­mel­lis­jän­ni­te on 400 volt­tia. Tämä mah­dol­lis­taa eri­tyi­sen te­hok­kaan la­tauk­sen il­man yli­mää­räis­tä HV-boos­te­ria 135 kW:iin as­ti. AC-la­taus 11 kW:lla.

Säh­kö­moot­to­reil­la voi­daan re­ku­pe­roi­da jopa 240 kW ener­gi­aa ajon ai­ka­na. In­teg­ra­ted Po­wer Box (IPB) li­sää myös uu­sien Ma­can-mal­lien ta­lou­del­li­suut­ta ja sääs­tää sa­mal­la pai­noa ja ti­laa. In­no­va­tii­vi­nen ja kom­pak­ti IPB yh­dis­tää kol­me kom­po­nent­tia – si­säi­sen AC-la­tu­rin, suur­jän­ni­te­läm­mit­ti­men ja DC/DC-muun­ti­men. Ma­can 4:n yh­dis­tet­ty WLTP-toi­min­ta­mat­ka on jopa 613 ki­lo­met­riä.

Kul­jet­ta­ja­ko­ke­mus: suu­ri las­ken­ta­te­ho ja lii­tet­tä­vyys

Ma­can on va­rus­tet­tu uu­sim­man su­ku­pol­ven näy­töl­lä ja käyt­tö­kon­sep­til­la, jos­sa on jopa kol­me näyt­töä, mu­kaan lu­kien 12,6 tuu­man kaa­re­va mit­ta­ris­to ja 10,9 tuu­man kes­kus­näyt­tö. En­sim­mäis­tä ker­taa mat­kus­ta­ja voi myös tar­kas­tel­la tie­to­ja, sää­tää in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män ase­tuk­sia tai tois­taa vi­de­o­si­säl­töä ajon ai­ka­na oman va­lin­nai­sen 10,9 tuu­man näy­tön kaut­ta. En­sim­mäis­tä ker­taa Porsc­he Dri­ver Ex­pe­rien­ce si­säl­tää myös head-up-tuu­li­la­si­näy­tön, jos­sa on käy­tet­ty li­sät­tyä to­del­li­suut­ta. Vir­tu­aa­li­set ele­men­tit, ku­ten na­vi­goin­ti­nuo­let, in­teg­roi­daan vi­su­aa­li­sen sau­mat­to­mas­ti to­del­li­seen maa­il­maan. Kuva nä­kyy kul­jet­ta­jal­le 10 met­rin etäi­syy­del­lä ja vas­taa 87 tuu­man näy­tön ko­koa.

Uu­den su­ku­pol­ven in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu And­roid Au­to­mo­ti­ve -käyt­tö­jär­jes­tel­mään. Uu­den Ma­ca­nin va­ki­o­na ole­va Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment (PCM) -jär­jes­tel­mä vie tie­to­jen­kä­sit­te­lyn suo­ri­tus­ky­vyn uu­del­le ta­sol­le. Esi­mer­kik­si "Hey Porsc­he" -ää­ni­a­vus­ta­ja eh­dot­taa reit­te­jä, mu­kaan lu­kien la­taus­py­säh­dyk­set, sa­la­man no­peu­del­la. Uu­des­sa Porsc­he App Cen­te­ris­sä mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää suo­raan suo­sit­tu­ja so­vel­luk­sia kol­man­sien osa­puo­lien tar­jo­a­jil­ta ja asen­taa ne suo­raan uu­teen Ma­ca­niin.

En­sim­mäi­nen Ma­can ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sel­la ja kak­si­vent­tii­li­sil­lä vai­men­ti­mil­la

Porsc­he ke­hit­ti Ma­ca­nin kes­kit­ty­en tar­kas­ti Porsc­hen olen­nai­seen ajo­dy­na­miik­kaan ja omi­nai­seen oh­jaus­tun­tu­maan. Ma­can 4:n ne­li­ve­don mo­lem­pia säh­kö­moot­to­ria oh­ja­taan te­ho­e­lekt­ro­nii­kan kaut­ta lä­hes re­aa­li­a­jas­sa. Elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (ePTM) -jär­jes­tel­mä toi­mii noin vii­si ker­taa no­pe­am­min kuin pe­rin­tei­nen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä ja pys­tyy re­a­goi­maan luis­toon 10 mil­li­se­kun­nis­sa. Li­säk­si ne­li­ve­to­ja­koa oh­jaa va­lit­tu ajo-oh­jel­ma. Taka-ak­se­lin elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) li­sää myös Ma­can Tur­bon pi­toa, ajo­va­kaut­ta ja si­vut­tais­dy­na­miik­kaa.

Il­ma­jou­si­tuk­sel­la va­rus­te­tut Ma­can-mal­lit on va­rus­tet­tu Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment (PASM) -elekt­ro­ni­sel­la is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­mäl­lä. En­sim­mäis­tä ker­taa Ma­ca­nis­sa on myös ne­li­pyö­rä­oh­jaus jopa vii­den as­teen taka-ak­se­lin oh­jaus­kul­mal­la. Se mah­dol­lis­taa kom­pak­tin 11,1 met­rin kään­töym­py­rän kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä. Ajon ai­ka­na sa­mal­la kun se mah­dol­lis­taa poik­keuk­sel­li­sen ajo­va­kau­den suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la, sitä tu­kee ta­sai­nen ja tark­ka etu­ak­se­lin oh­jaus, jos­ta Porsc­he tun­ne­taan.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU