Porsche Panamera uudistui läpikotaisin

Porsche teki järjes­tel­mäl­lisiä parannuksia Panamera-konseptiin, ja nyt tämä neliovinen malli on toisen sukupolven myötä uudistunut viimeistä piirtoa myöten.

Auto Bild.Uutiset

Pa­na­me­ran moot­to­rit ja vaih­teis­tot suun­ni­tel­tiin uu­del­leen, ja alus­taa ke­hi­tet­tiin. Näyt­tö- ja hal­lin­ta­lait­teis­tos­ta näh­dään nyt uu­si, tu­le­vai­suus­pai­noit­tei­nen tul­kin­ta. Uu­des­sa Pa­na­me­ras­sa yh­dis­ty­vät suo­ri­tus­ky­kyi­sien ur­hei­lu­au­to­jen ja maan­tie­a­jos­sa mu­ka­vien hen­ki­lö­au­to­jen kak­si maa­il­maa. Huip­puo­mi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat muun mu­as­sa ta­ka­pyö­rä­oh­jaus, ak­tii­vi­nen kal­lis­tuk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä sekä kol­mi­kam­mi­oi­nen il­ma­jou­si­tus.

Si­sus­ta ny­ky­ai­kais­tet­tiin. Mus­ta­pin­tai­sis­sa pa­nee­leis­sa ja in­te­rak­tii­vi­sis­sa näy­töis­sä on äly­pu­he­li­mis­ta ja tab­le­teis­ta tut­tu sel­keä ja in­tui­tii­vi­nen käyt­tö­liit­ty­mä, jos­sa ei ole unoh­det­tu au­ton hal­lin­taan liit­ty­viä käy­tän­nön vaa­ti­muk­sia.

Pe­rin­tei­siä pai­nik­kei­ta ja hal­lin­ta­lait­tei­ta on vä­hen­net­ty huo­mat­ta­vas­ti. Ne on kor­vat­tu kos­ke­tus­pa­nee­leil­la ja muun­nel­ta­vin näy­töin, jot­ka ovat nä­ky­väs­ti esil­lä uu­des­sa Porsc­he Ad­van­ced Cock­pit -oh­jaa­mos­sa. Täs­tä on hyö­tyä niin kul­jet­ta­jal­le kuin etu- ja ta­ka­mat­kus­ta­jil­le.

Vaik­ka vies­tin­tä-, mu­ka­vuus- ja avus­ti­no­mi­nai­suuk­sia on huo­mat­ta­vas­ti ai­em­paa enem­män, eri toi­min­to­ja voi­daan nyt käyt­tää ja hal­li­ta en­tis­tä hel­pom­min. Porsc­he Ad­van­ced Cock­pit -oh­jaa­mo muun­taa ana­lo­gi­sen maa­il­man di­gi­taa­li­seen, mo­bii­liin ny­ky­ai­kaan, jät­tä­en sil­ti ti­laa in­to­hi­mol­le. Mit­ta­ris­ton kes­kel­le si­joi­tet­tu käyn­ti­no­peus­mit­ta­ri on kun­ni­a­no­soi­tus vuo­den 1955 Porsc­he 356 A -mal­lil­le.

Toi­sen su­ku­pol­ven Pa­na­me­ran uu­dis­te­tuis­sa moot­to­ri­vaih­to­eh­dois­sa ta­lou­del­li­suu­sa­jat­te­lu on vie­ty en­tis­tä pi­tem­mäl­le. Kaik­ki moot­to­rit ovat te­hok­kaam­pia, mut­ta nii­den polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä on on­nis­tut­tu vä­hen­tä­mään mer­kit­tä­väs­ti.

Lanseerauksen yhteydessä esitellään Panamera Turbo-, Panamera 4S- ja Panamera 4S Diesel -mallien kolme uutta suorasuihkutuksella varustettua kaksoisturbomoottoria. Kaikki niistä – ensimmäistä kertaa myös turbodiesel – voidaan varustaa jatkuvalla nelivedolla ja Porschen uudella, kahdeksanvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Lanseerauksen yhteydessä esitellään Panamera Turbo-, Panamera 4S- ja Panamera 4S Diesel -mallien kolme uutta suorasuihkutuksella varustettua kaksoisturbomoottoria. Kaikki niistä – ensimmäistä kertaa myös turbodiesel – voidaan varustaa jatkuvalla nelivedolla ja Porschen uudella, kahdeksanvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Pa­na­me­ra Tur­bos­sa on V8-ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka teho on 404 kW / 550 hv, ja Pa­na­me­ra 4S:ssä V6-ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka teho on 324 kW / 440 hv.

Pa­na­me­ra 4S Die­sel -mal­lin V8-moot­to­ri, jon­ka teho on 310 kW / 422 hv, ke­hit­tää 850 Nm:n mak­si­mi­vään­tö­mo­men­tin.

Pa­na­me­ran kon­sep­tin mu­kai­ses­ti myös alus­tas­sa yh­dis­ty­vät luk­sus­luo­kan hen­ki­lö­au­ton maan­tie­a­jo­mu­ka­vuus sekä oi­ke­an ur­hei­lu­au­ton suo­ri­tus­ky­ky. Tä­hän on pääs­ty täy­den­tä­mäl­lä vai­kut­ta­vaa pe­rus­ra­ken­net­ta in­no­va­tii­vi­sil­la jär­jes­tel­mil­lä, ku­ten kol­mi­kam­mi­o­tek­nii­kal­la va­rus­te­tul­la mu­kau­tu­val­la il­ma­jou­si­tuk­sel­la, Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment (PASM) -ak­tii­vi­jou­si­tuk­sel­la, en­tis­tä­kin pa­rem­mal­la Porsc­he Dy­na­mic Chas­sis Cont­rol Sport (PDCC Sport) -alus­tan­sää­tö­jär­jes­tel­mäl­lä – joka si­säl­tää sekä Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) -omi­nai­suu­den et­tä ak­tii­vi­sen kal­lis­tuk­sen­va­kau­tus­jär­jes­tel­män – sekä uu­del­la säh­kö­me­kaa­ni­sel­la oh­jaus­jär­jes­tel­mäl­lä.

In­teg­roi­tu 4D Chas­sis Cont­rol -jär­jes­tel­mä ana­ly­soi ja synk­ro­noi kaik­kien alus­ta­jär­jes­tel­mien toi­min­nan re­aa­li­a­jas­sa sekä op­ti­moi uu­den Pa­na­me­ran ajet­ta­vuu­den. Porsc­he tuo myös ur­hei­lu­au­to­jen oh­jauk­sen tark­kuu­den ja kä­si­tel­tä­vyy­den Gran Tu­ris­mo -luok­kaan ta­ka­pyö­rä­oh­jaus­ta hyö­dyn­tä­mäl­lä. Tämä uu­si omi­nai­suus on pe­räi­sin 918 Spy­der- ja 911 Tur­bo -mal­leis­ta. Myös jar­ru­jen suo­ri­tus­ky­kyä pa­ran­net­tiin.

Pa­na­me­raan saa usei­ta va­kio- ja li­sä­va­rus­tei­siin kuu­lu­via avus­tin­jär­jes­tel­miä. Eräs tär­keim­mis­tä uu­sis­ta jär­jes­tel­mis­tä on pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin, joka ha­vait­see ih­mi­set ja suu­ret eläi­met läm­pö­ka­me­ral­la sekä näyt­tää vä­ril­li­sen va­roi­tuk­sen oh­jaa­mos­sa.

Jos au­ton ajo­va­loik­si on va­lit­tu 84 va­lo­pis­teen LED-mat­rii­si­va­lot, lä­hi­va­lo­jen vi­su­aa­li­sen kan­ta­man ul­ko­puo­lel­la, las­ke­tul­la ajo­rei­til­lä ole­vat ih­mi­set va­lais­taan het­kek­si. Näin kul­jet­ta­jal­la on en­tis­tä­kin enem­män ai­kaa re­a­goi­da. Uu­si pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin on yk­si avus­tin­jär­jes­tel­mis­tä, jot­ka pys­ty­vät aut­ta­maan vält­tä­mään vaa­ra­ti­lan­teet en­na­koi­vas­ti.

Eri­tyi­sen pit­käl­le kau­kai­suu­teen kat­soo uu­si Porsc­he In­noD­ri­ve, joka si­säl­tää mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men. Na­vi­goin­ti­tie­to­jen sekä tut­ka- ja vi­de­oan­tu­rei­den sig­naa­lien pe­rus­teel­la jär­jes­tel­mä las­kee ja ak­ti­voi ihan­teel­li­sen kiih­dy­tys- ja jar­ru­tus­no­peu­den sekä vaih­tei­den va­lin­nat ja rul­laus­vai­heet seu­raa­vien kol­men ki­lo­met­rin mat­kal­le. Sa­ma­nai­kai­ses­ti tämä elekt­ro­ni­nen apu­kul­jet­ta­ja ot­taa au­to­maat­ti­ses­ti huo­mi­oon mut­kat, nou­sut ja no­peus­ra­joi­tuk­set.

Pa­na­me­ran V6- ja V8-tur­bo­moot­to­rien suun­nit­te­lus­sa nou­da­te­taan sa­maa eri­kois­kon­sep­tia, jos­sa Pa­na­me­ran uu­sien moot­to­ri­mal­lien tur­bo­ah­ti­met on in­teg­roi­tu sy­lin­te­ri­ryh­mien muo­dos­ta­man V:n kes­kel­le.

Täl­lä tur­bon kes­ki­te­tyl­lä si­joit­te­lul­la saa­vu­te­taan usei­ta etu­ja. Moot­to­rit ovat kom­pak­tim­pia, mikä mah­dol­lis­taa si­joit­ta­mi­sen alem­mas. Se puo­les­taan vai­kut­taa po­si­tii­vi­ses­ti ajo­neu­von pai­no­pis­tee­seen. Ly­hyt etäi­syys kah­den tur­bo­ah­ti­men ja sy­lin­te­rien pa­lo­ti­lo­jen vä­lil­lä saa ai­kaan erit­täin no­pe­an re­a­goin­nin kaa­su­pol­ki­men pai­nal­luk­seen.

Moot­to­ri voi­daan aset­taa vas­taa­maan kaa­suun en­tis­tä­kin ri­pe­äm­min käyt­tä­mäl­lä li­sä­va­rus­te­va­li­koi­maan kuu­lu­vaa ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin­tä ja sen Sport Res­pon­se -pai­ni­ket­ta (ajo­ti­lan va­lin­ta­kyt­kin esi­tel­tiin en­sim­mäi­se­nä Porsc­he 918 Spy­der -mal­lis­sa). Oh­jaus­pyö­räs­tä voi kyt­keä ha­lu­tun vaih­to­eh­don nel­jäs­tä ajo­ti­las­ta (Nor­mal, Sport, Sport Plus tai In­di­vi­du­al). Kyt­ki­men kes­kel­lä on Sport Res­pon­se -pai­ni­ke. Yh­del­lä pai­nik­keen pai­nal­luk­sel­la voi­daan va­paut­taa koko Pa­na­me­ran te­ho­re­ser­vi.

Esit­te­ly­het­kel­lä mal­li­sar­jan te­hok­kain ben­sii­ni­moot­to­ri on Pa­na­me­ra Tur­bos­sa. Sen 4,0-lit­rai­nen V8-kak­sois­tur­bo­moot­to­ri ke­hit­tää 404 kW / 550 hv te­hoa (käyn­ti­no­peu­del­la 5 750 r/min) sekä 770 Nm:n huip­pu­vään­nön (käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 960–4 500 r/min). Te­hoa on 30 hv enem­män kuin ai­em­mas­sa mal­lis­sa, ja huip­pu­vään­tö­mo­ment­tia on saa­tu kas­va­tet­tua 70 Nm.

Kah­dek­san­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri kiih­dyt­tää Pa­na­me­ra Tur­bon 100 km/h:n no­peu­teen 3,8 se­kun­nis­sa. Sport Chrono -va­rus­te­pa­ke­til­la va­rus­tet­tu­na ai­ka saa­daan ni­pis­tet­tyä ai­no­as­taan 3,6 se­kun­tiin. Tämä Porsc­he saa­vut­taa 306 km/h:n huip­pu­no­peu­den.

Nämä ovat vai­kut­ta­via lu­ke­mia, jot­ka osoit­ta­vat, kuin­ka hel­pos­ti moot­to­ri pys­tyy lii­kut­ta­maan Pa­na­me­raa, jon­ka teho-pai­no­suh­de on hui­kea 3,6 kg/hv. Nämä poik­keuk­sel­li­sen hy­vät suo­ri­tus­ky­ky­ar­vot saa­vu­te­taan kui­ten­kin en­tis­tä pie­nem­mäl­lä polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sel­la. 9,3–9,4 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä tar­koit­taa, et­tä ku­lu­tus on par­haim­mil­laan 1,1 lit­raa edel­tä­jä­mal­lia pie­nem­pi (New Eu­ro­pe­an Dri­ving Cyc­le, NEDC). Näil­lä lu­ke­mil­la CO2-pääs­tö­ar­vot ovat 212–214 g/km.

Porsc­he käyt­tää kak­si­ka­na­vai­sia twin scroll -tur­bo­ah­ti­mia pai­neis­te­tun il­man syöt­tä­mi­seen V8-moot­to­rin pa­lo­ti­loi­hin. Kak­si vas­tak­kai­siin suun­tiin pyö­ri­vää ah­din­ta saa­vat ai­kaan huip­pu­vään­tö­mo­men­tin jo hy­vin al­hai­sil­la käyn­ti­no­peuk­sil­la.

Pa­na­me­ra Tur­bo on myös en­sim­mäi­nen Porsc­he, jon­ka moot­to­ri on va­rus­tet­tu uu­del­la, mu­kau­tu­val­la sy­lin­te­rie­noh­jaus­jär­jes­tel­mäl­lä. Osa­kuor­mal­la jär­jes­tel­mä muun­taa kah­dek­san­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin huo­maa­mat­to­mas­ti vä­li­ai­kai­ses­ti ne­li­sy­lin­te­ri­sek­si. Näin saa­daan vä­hen­net­tyä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta jopa 30 %, riip­pu­en te­hon tar­pees­ta ne­li­sy­lin­te­ri­ses­sä ti­las­sa ajet­ta­es­sa.
 

Pa­na­me­ra 4S:n 2,9-lit­rai­sen V6-kak­sois­tur­bo­moot­to­rin huip­pu­te­ho on 324 kW / 440 hv (20 hv enem­män kuin ai­em­mas­sa mal­lis­sa), ja se on käy­tet­tä­vis­sä jo käyn­ti­no­peu­del­la 5 650 r/min. Kier­ro­sa­lu­eel­la 1 750–5 500 r/min tämä uu­si kuu­si­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tuot­taa ve­to­ak­se­leil­le 550 Nm:n vään­tö­mo­men­tin (30 Nm pa­ran­nus­ta edel­tä­jään).

Pa­na­me­ra 4S kiih­tyy 100 km/h:n no­peu­teen 4,4 se­kun­nis­sa (4,2 se­kun­nis­sa Sport Chrono -pa­ke­til­la). Tä­mä­kin Porsc­he lä­hes­tyy 300 km/h:n ra­ja­pyyk­kiä huip­pu­no­peu­del­laan 289 km/h. Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus (NEDC) on 8,1–8,2 l / 100 km (184–186 g/km CO2). En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Pa­na­me­ra 4S -mal­liin ver­rat­tu­na tämä vas­taa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä par­haim­mil­laan 1,0 lit­raa (eli 11 pro­sent­tia) pie­nem­pää ku­lu­tus­ta.

Pa­na­me­ra Tur­bon kah­dek­san­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin ta­paan Pa­na­me­ra 4S:n kuu­si­sy­lin­te­ri­ses­sä moot­to­ris­sa on pa­lo­ti­laan si­joi­te­tut polt­to­ai­neen suo­ra­suih­ku­tus­suut­ti­met. Si­joit­te­lu tuot­taa ihan­teel­li­sen pa­lo­ta­pah­tu­man, par­haan mah­dol­li­sen hyö­ty­suh­teen sekä erit­täin hy­vän kaa­suun vas­taa­vuu­den. 4S ja Tur­bo on help­po tun­nis­taa myös poik­keuk­sel­li­sen muh­ke­as­ta ää­ni­maa­il­mas­taan.

Uu­den Pa­na­me­ran esit­te­lyn yh­tey­des­sä jul­kis­te­taan uu­si kah­dek­san­sy­lin­te­ri­nen die­sel­moot­to­ri, en­si ker­taa jat­ku­vaan ne­li­ve­toon yh­dis­tet­ty­nä. Tä­hän saak­ka te­hok­kain Porsc­hen tuo­tan­to­au­tois­sa näh­ty die­sel­moot­to­ri tuot­taa 310 kW / 422 hv te­hoa (käyn­ti­no­peu­del­la 3 500 r/min) ja val­ta­van 850 Nm:n mak­si­mi­vään­tö­mo­men­tin – joka säi­lyy käy­tet­tä­vis­sä laa­jal­la käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 000–3 250 r/min.

Huip­pu­no­peu­del­laan 285 km/h Porsc­he Pa­na­me­ra 4S Die­sel on täl­lä het­kel­lä maa­il­man no­pein die­sel­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu tuo­tan­to­au­to. Tämä Gran Tu­ris­mo -luo­kan au­to saa­vut­taa no­peu­den 100 km/h 4,5 se­kun­nis­sa (4,3 se­kun­nis­sa Sport Chrono -pa­ke­til­la). Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on sil­ti ai­no­as­taan 6,7–6,8 l / 100 km (176–178 g/km CO2).

Die­sel­moot­to­ris­sa on moot­to­rin kes­kel­le si­joi­tet­tu kak­sois­tur­bo­ah­din. Täs­sä yh­teis­pai­ne­ruis­ku­tus­moot­to­ris­sa (suu­rin ruis­ku­tus­pai­ne 2 500 bar) käy­te­tään sek­ven­ti­aa­lis­ta ah­ta­mis­pe­ri­aa­tet­ta. Näin moot­to­ria voi­daan käyt­tää kah­del­la tai yh­del­lä ah­ti­mel­la käyt­tö­ti­las­ta riip­pu­en.

Ala- ja kes­ki­kier­rok­sil­la koko pa­ko­kaa­su­vir­ta oh­ja­taan ai­no­as­taan toi­sen tur­bo­ah­ti­men läpi, mikä pa­ran­taa kaa­su­vas­tet­ta. Pas­sii­vi­se­na muu­ten py­sy­vä toi­nen tur­bo­ah­din kyt­ke­tään vas­ta, kun moot­to­rin käyn­ti­no­peus ylit­tää 2 700 r/min. Mo­lem­mat tur­bo­ah­ti­met ovat muut­tu­va­ge­o­met­ri­sia (VTG), mikä on 911 Tur­bos­ta tut­tu toi­min­ta­pe­ri­aa­te.

Pa­na­me­ran tois­ta su­ku­pol­vea suun­ni­tel­ta­es­sa myös au­ton ul­kois­ta ole­mus­ta on te­rä­vöi­tet­ty. Sen mit­ta­suh­teet ovat hy­vin dy­naa­mi­set. Uu­si Pa­na­me­ra on 5 049 mm (+34 mm) pit­kä, 1 937 mm (+6 mm) le­veä ja 1 423 mm (+5 mm) kor­kea.

Vaik­ka kor­keus on hie­man kas­va­nut, tämä ne­li­o­vi­nen au­to näyt­tää pal­jon ma­ta­lam­mal­ta ja pi­tem­mäl­tä. Se on pää­a­si­as­sa ma­ta­lam­man mat­kus­ta­mon ta­ka­o­san an­si­o­ta: kat­toa on las­ket­tu 20 mm, mut­ta pään­ti­la on edel­leen hyvä. Tämä muut­taa au­ton ko­ko­nai­sil­meen täy­sin. Ak­se­li­vä­li on kas­va­nut 30 mm lu­ke­maan 2 950 mm. Tä­mä­kin pi­den­tää au­ton mit­ta­suh­tei­ta. Etu­pyö­riä siir­ret­tiin eteen­päin, jol­loin etu­y­li­tys pie­ne­ni, ja A-pi­la­rin ja etu­ak­se­lin vä­li­nen etäi­syys kas­voi en­ti­ses­tään. Ta­ka­y­li­tys puo­les­taan on suu­rem­pi, min­kä an­si­os­ta au­ton ko­ko­nai­sil­me on voi­mak­kaam­pi.

Pa­na­me­ra on le­ven­ty­nyt vain kuu­si mil­liä, mikä kui­ten­kin tun­tuu useil­ta sen­teil­tä. Vai­ku­tel­ma on saa­tu ai­kaan esi­mer­kik­si A-kir­jai­men muo­toi­sel­la il­ma­not­to­au­kol­la, joka ulot­tuu au­ton si­vuil­le ja an­taa keu­lal­le ko­ko­naan uu­den­lai­sen il­meen.

Huo­lel­li­ses­ti mi­toi­tet­tu jääh­dyt­ti­men sä­lei­kön poik­ki­palk­ki ko­ros­taa sa­mal­la au­ton le­veyt­tä. Nuo­len muo­toi­nen ko­ne­pel­ti ja sen erot­tu­vas­ti muo­toil­tu, pus­ku­riin as­ti ulot­tu­va po­wer­do­me-kupu te­hos­ta­vat tätä eteen- ja alas­päin suun­tau­tu­vaa il­met­tä en­ti­ses­tään. Tä­hän ajo­neu­vo­kon­sep­tiin kuu­lu­vien moot­to­rei­den pie­ni koko mah­dol­lis­ti keu­la­o­san ma­dal­ta­mi­sen. Po­wer­do­men mo­lem­mil­la puo­lil­la ko­ne­pel­ti su­lau­tuu tar­kas­ti lo­ka­suo­jien ylä­o­sien voi­mak­kai­siin kaa­riin, jot­ka ovat Porsc­hel­le tyy­pil­li­nen muo­toi­lu­e­le­ment­ti. Luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vät myös uu­det, ne­li­o­sai­sil­la huo­mi­o­va­loil­la va­rus­te­tut LED-ajo­va­lot, jois­ta on saa­ta­va­na kol­me eri ver­si­o­ta.

Uu­det kyl­ki­pa­nee­lit – ku­ten myös ko­ne­pel­ti, ta­va­ra­ti­lan kan­si ja lo­ka­suo­jien kaa­ret – on val­mis­tet­tu ko­ko­naan alu­mii­nis­ta. Dy­naa­mi­nen kat­to­lin­ja ko­ros­taa ur­hei­lu­au­to­mais­ta si­lu­et­tia vie­lä­kin enem­män kuin ai­em­min. Ta­ka­na tämä kat­to­lin­ja muut­tuu Porsc­hel­le tun­nu­so­mai­sek­si si­vup­ro­fii­lik­si. Nämä erot­tu­vat lin­jat ko­ris­ta­vat kaik­kia val­mis­ta­jan coupé-mal­le­ja. Kak­si har­ki­ten si­joi­tet­tua ka­ton si­vut­tais­lin­jaa ma­dal­ta­vat si­lu­e­tin vi­su­aa­lis­ta pai­no­pis­tet­tä.

Myös si­vuik­ku­noi­den ul­ko­a­su on uu­dis­tet­tu: jat­ku­va pin­ta yh­des­sä ko­rin ta­ka­o­san lin­jo­jen kans­sa yh­dis­tä­vät muo­dot tyy­lil­li­ses­ti Porsc­he 911 -mal­liin. Kol­miu­loit­tei­suus ku­vaa ovien ja lo­ka­suo­jien kaa­rien muo­to­ja, jois­sa ym­pä­ris­tön valo luo ku­pe­ril­le ja ko­ve­ril­le pin­noil­le voi­ma­kas­ta vai­ku­tel­maa luo­vaa jän­ni­tet­tä. Etu­pyö­rien ta­ka­na ole­vat il­man ulos­tu­lo­au­kot ovat tär­kei­tä suun­nit­te­lul­li­sia yk­si­tyis­koh­tia.

Lo­ka­suo­jien kaa­rien ulos­päin kään­ty­vät reu­nuk­set­kin kuu­lu­vat erot­tu­viin te­hos­tei­siin. Suu­ris­sa kaa­ris­sa on ti­laa 19-tuu­mai­sil­le (4S/4S Die­sel), 20-tuu­mai­sil­le (Tur­bo) sekä li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le 21-tuu­mai­sil­le ke­vyt­me­tal­li­van­teil­le.

Pa­na­me­ra on ne­li­o­vi­nen coupé ei­kä pe­rin­tei­nen hen­ki­lö­au­to, mikä käy par­hai­ten il­mi au­ton ta­kaa tar­kas­tel­tu­na. Ko­rin har­ti­ao­sa näyt­tää kan­nat­te­le­van ka­ton, kat­to­pi­la­rei­den ja ik­ku­na­pin­to­jen muo­dos­ta­maa "vi­her­huo­net­ta".

Ko­rin ta­ka­o­san eit­tä­mät­tä erot­tu­vim­mat osat ovat kol­miu­lot­tei­set LED-ta­ka­va­lot, joi­hin on in­teg­roi­tu ne­li­o­sai­set jar­ru­va­lot. Ta­ka­va­lot yh­dis­tää ka­pea LED-nau­ha. Näi­den ele­ment­tien yh­dis­tel­mä an­taa au­tol­le hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­van il­meen myös pi­me­äs­sä.

Ta­va­ra­ti­lan luu­kus­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na säh­kö­toi­mi­nen avaus ja sul­ku. Sen muo­toi­hin su­lau­tuu sau­mat­to­mas­ti ja ele­gan­tis­ti ko­rin vä­ri­nen, au­to­maat­ti­ses­ti avau­tu­va ta­kas­poi­le­ri. Pa­na­me­ra Tur­bos­sa sii­pi ja­kau­tuu kah­teen osaan avau­tu­es­saan, mikä kas­vat­taa spoi­le­rin pin­ta-alaa. Ta­ka­na al­haal­la on dif­fuu­so­ri, jon­ka va­sem­mas­sa ja oi­ke­as­sa reu­nas­sa ovat ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä val­mis­te­tut kak­sois­pa­ko­put­kis­ton päät. Pa­na­me­ra 4S- ja 4S Die­sel -mal­lit tun­nis­taa pyö­reis­tä pa­ko­put­ken päis­tä, kun taas Pa­na­me­ra Tur­bos­sa ne ovat puo­li­suun­nik­kaan muo­toi­set.

Pa­na­me­ran si­sus­ta on täy­sin uu­dis­tet­tu. Useis­sa koh­dis­sa pe­rin­tei­set pai­nik­keet on kor­vat­tu kos­ke­tuk­seen re­a­goi­vil­la pin­noil­la, ja kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­set näy­töt su­lau­tu­vat si­sus­tuk­seen. Porsc­hen luk­sus­hen­ki­lö­au­to­seg­men­tin mal­lien si­sus­tan di­gi­ta­li­soin­ti, joka al­koi 918 Spy­der -mal­lis­sa, on Pa­na­me­ras­sa saa­vut­ta­nut seu­raa­van ke­hi­ty­sas­kel­man Porsc­he Ad­van­ced Cock­pit -oh­jaa­mon muo­dos­sa.

Istuimet lepäävät urheiluautomaisen matalalla. Kuljettajan silmien eteen avautuu upea näkymä, jossa muhkeiden lokasuojan kaarien ja powerdomen lisäksi on kaksi seitsemäntuumaista näyttöä, jotka on sijoitettu ergonomisesti suoraan kuljettajan eteen. Perinteisesti analoginen käyntinopeusmittari on näiden näyttöjen välissä. Kuljettajan ja etumatkustajan välistä vaihdekonsolia hallitsee 12,3 tuuman kosketusnäyttö, jossa on uusimman sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -hallintajärjestelmä.

Istuimet lepäävät urheiluautomaisen matalalla. Kuljettajan silmien eteen avautuu upea näkymä, jossa muhkeiden lokasuojan kaarien ja powerdomen lisäksi on kaksi seitsemäntuumaista näyttöä, jotka on sijoitettu ergonomisesti suoraan kuljettajan eteen. Perinteisesti analoginen käyntinopeusmittari on näiden näyttöjen välissä. Kuljettajan ja etumatkustajan välistä vaihdekonsolia hallitsee 12,3 tuuman kosketusnäyttö, jossa on uusimman sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -hallintajärjestelmä.

Kul­jet­ta­ja ja etu­mat­kus­ta­ja voi­vat mää­ri­tel­lä omia ase­tuk­si­aan täl­lä näy­töl­lä. PCM:n omi­nai­suuk­siin kuu­luu luon­nol­li­ses­ti myös on­li­ne-na­vi­goin­ti, Porsc­he Con­nect -verk­ko­toi­min­not, Ap­p­le Car Play -äly­pu­he­li­nin­teg­roin­ti sekä uu­si ää­ni­oh­jaus­jär­jes­tel­mä, joka re­a­goi luon­nol­li­seen pu­hee­seen. PCM-alue ja sen huip­pu­laa­duk­kaat kor­ke­a­re­so­luu­ti­o­näy­töt su­lau­tu­vat har­mo­ni­ses­ti kes­ki­kon­so­lin mus­tien pa­nee­lien kon­sep­tiin yh­des­sä PDK-vaih­teis­ton shift-by-wire-vaih­teen­va­lit­si­men kans­sa. Kes­ki­kon­so­lin uu­si kos­ke­tuk­seen re­a­goi­vil­la kyt­ki­mil­lä va­rus­tet­tu oh­jaus­pa­nee­li mah­dol­lis­taa eri toi­min­to­jen in­tui­tii­vi­sen oh­jauk­sen.

Jopa il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­män kes­kim­mäi­sen ka­na­van sä­leik­köä voi­daan sää­tää säh­köi­ses­ti kos­ke­tuk­sel­la oh­jat­ta­vil­la liu­ku­sää­ti­mil­lä. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na ne­li­vyö­hyk­kei­nen au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la myös ta­ka­mat­kus­ta­jat voi­vat oh­ja­ta il­mas­toin­ti- ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mien toi­min­taa.

Ta­kais­tui­men sel­kä­no­jat voi­daan tait­taa alas suh­tees­sa 40:20:40, jol­loin ta­va­ra­ti­lan koko on 495–1 304 lit­raa. Se te­kee Pa­na­me­ras­ta käy­tän­nöl­li­sen ar­ki­käyt­töön. Uu­det li­sä­va­rus­te­vaih­to­eh­dot ko­hot­ta­vat Pa­na­me­ran mu­ka­vuu­den täy­sin en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le. Va­lit­ta­va­na on muun mu­as­sa tait­tu­va pa­no­raa­ma­kat­to, hie­ro­vat is­tui­met, muun­tu­va oh­jaa­mon va­lais­tus sekä Bur­mes­te­rin val­mis­ta­ma High-End -luo­kan 3D-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä.

Pa­na­me­ra 4S:n hin­nat Suo­mes­sa al­ka­vat 176 130 eu­ros­ta. Pa­na­me­ra 4S Die­se­lin läh­tö­hin­ta on 178 283 eu­roa ja Pa­na­me­ra Tur­bon 250 898 eu­roa.
 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU