Porsche Panamera uudistui läpikotaisin
Porsche teki järjestelmällisiä parannuksia Panamera-konseptiin, ja nyt tämä neliovinen malli on toisen sukupolven myötä uudistunut viimeistä piirtoa myöten.
Panameran moottorit ja vaihteistot suunniteltiin uudelleen, ja alustaa kehitettiin. Näyttö- ja hallintalaitteistosta nähdään nyt uusi, tulevaisuuspainoitteinen tulkinta. Uudessa Panamerassa yhdistyvät suorituskykyisien urheiluautojen ja maantieajossa mukavien henkilöautojen kaksi maailmaa. Huippuominaisuuksiin kuuluvat muun muassa takapyöräohjaus, aktiivinen kallistuksenestojärjestelmä sekä kolmikammioinen ilmajousitus.
Sisusta nykyaikaistettiin. Mustapintaisissa paneeleissa ja interaktiivisissa näytöissä on älypuhelimista ja tableteista tuttu selkeä ja intuitiivinen käyttöliittymä, jossa ei ole unohdettu auton hallintaan liittyviä käytännön vaatimuksia.
Perinteisiä painikkeita ja hallintalaitteita on vähennetty huomattavasti. Ne on korvattu kosketuspaneeleilla ja muunneltavin näytöin, jotka ovat näkyvästi esillä uudessa Porsche Advanced Cockpit -ohjaamossa. Tästä on hyötyä niin kuljettajalle kuin etu- ja takamatkustajille.
Vaikka viestintä-, mukavuus- ja avustinominaisuuksia on huomattavasti aiempaa enemmän, eri toimintoja voidaan nyt käyttää ja hallita entistä helpommin. Porsche Advanced Cockpit -ohjaamo muuntaa analogisen maailman digitaaliseen, mobiiliin nykyaikaan, jättäen silti tilaa intohimolle. Mittariston keskelle sijoitettu käyntinopeusmittari on kunnianosoitus vuoden 1955 Porsche 356 A -mallille.
Toisen sukupolven Panameran uudistetuissa moottorivaihtoehdoissa taloudellisuusajattelu on viety entistä pitemmälle. Kaikki moottorit ovat tehokkaampia, mutta niiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä on onnistuttu vähentämään merkittävästi.
Lanseerauksen yhteydessä esitellään Panamera Turbo-, Panamera 4S- ja Panamera 4S Diesel -mallien kolme uutta suorasuihkutuksella varustettua kaksoisturbomoottoria. Kaikki niistä – ensimmäistä kertaa myös turbodiesel – voidaan varustaa jatkuvalla nelivedolla ja Porschen uudella, kahdeksanvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla.
Panamera Turbossa on V8-bensiinimoottori, jonka teho on 404 kW / 550 hv, ja Panamera 4S:ssä V6-bensiinimoottori, jonka teho on 324 kW / 440 hv.
Panamera 4S Diesel -mallin V8-moottori, jonka teho on 310 kW / 422 hv, kehittää 850 Nm:n maksimivääntömomentin.
Panameran konseptin mukaisesti myös alustassa yhdistyvät luksusluokan henkilöauton maantieajomukavuus sekä oikean urheiluauton suorituskyky. Tähän on päästy täydentämällä vaikuttavaa perusrakennetta innovatiivisilla järjestelmillä, kuten kolmikammiotekniikalla varustetulla mukautuvalla ilmajousituksella, Porsche Active Suspension Management (PASM) -aktiivijousituksella, entistäkin paremmalla Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) -alustansäätöjärjestelmällä – joka sisältää sekä Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -ominaisuuden että aktiivisen kallistuksenvakautusjärjestelmän – sekä uudella sähkömekaanisella ohjausjärjestelmällä.
Integroitu 4D Chassis Control -järjestelmä analysoi ja synkronoi kaikkien alustajärjestelmien toiminnan reaaliajassa sekä optimoi uuden Panameran ajettavuuden. Porsche tuo myös urheiluautojen ohjauksen tarkkuuden ja käsiteltävyyden Gran Turismo -luokkaan takapyöräohjausta hyödyntämällä. Tämä uusi ominaisuus on peräisin 918 Spyder- ja 911 Turbo -malleista. Myös jarrujen suorituskykyä parannettiin.
Panameraan saa useita vakio- ja lisävarusteisiin kuuluvia avustinjärjestelmiä. Eräs tärkeimmistä uusista järjestelmistä on pimeänäköavustin, joka havaitsee ihmiset ja suuret eläimet lämpökameralla sekä näyttää värillisen varoituksen ohjaamossa.
Jos auton ajovaloiksi on valittu 84 valopisteen LED-matriisivalot, lähivalojen visuaalisen kantaman ulkopuolella, lasketulla ajoreitillä olevat ihmiset valaistaan hetkeksi. Näin kuljettajalla on entistäkin enemmän aikaa reagoida. Uusi pimeänäköavustin on yksi avustinjärjestelmistä, jotka pystyvät auttamaan välttämään vaaratilanteet ennakoivasti.
Erityisen pitkälle kaukaisuuteen katsoo uusi Porsche InnoDrive, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen. Navigointitietojen sekä tutka- ja videoantureiden signaalien perusteella järjestelmä laskee ja aktivoi ihanteellisen kiihdytys- ja jarrutusnopeuden sekä vaihteiden valinnat ja rullausvaiheet seuraavien kolmen kilometrin matkalle. Samanaikaisesti tämä elektroninen apukuljettaja ottaa automaattisesti huomioon mutkat, nousut ja nopeusrajoitukset.
Panameran V6- ja V8-turbomoottorien suunnittelussa noudatetaan samaa erikoiskonseptia, jossa Panameran uusien moottorimallien turboahtimet on integroitu sylinteriryhmien muodostaman V:n keskelle.
Tällä turbon keskitetyllä sijoittelulla saavutetaan useita etuja. Moottorit ovat kompaktimpia, mikä mahdollistaa sijoittamisen alemmas. Se puolestaan vaikuttaa positiivisesti ajoneuvon painopisteeseen. Lyhyt etäisyys kahden turboahtimen ja sylinterien palotilojen välillä saa aikaan erittäin nopean reagoinnin kaasupolkimen painallukseen.
Moottori voidaan asettaa vastaamaan kaasuun entistäkin ripeämmin käyttämällä lisävarustevalikoimaan kuuluvaa ajotilan valintakytkintä ja sen Sport Response -painiketta (ajotilan valintakytkin esiteltiin ensimmäisenä Porsche 918 Spyder -mallissa). Ohjauspyörästä voi kytkeä halutun vaihtoehdon neljästä ajotilasta (Normal, Sport, Sport Plus tai Individual). Kytkimen keskellä on Sport Response -painike. Yhdellä painikkeen painalluksella voidaan vapauttaa koko Panameran tehoreservi.
Esittelyhetkellä mallisarjan tehokkain bensiinimoottori on Panamera Turbossa. Sen 4,0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori kehittää 404 kW / 550 hv tehoa (käyntinopeudella 5 750 r/min) sekä 770 Nm:n huippuväännön (käyntinopeusalueella 1 960–4 500 r/min). Tehoa on 30 hv enemmän kuin aiemmassa mallissa, ja huippuvääntömomenttia on saatu kasvatettua 70 Nm.
Kahdeksansylinterinen moottori kiihdyttää Panamera Turbon 100 km/h:n nopeuteen 3,8 sekunnissa. Sport Chrono -varustepaketilla varustettuna aika saadaan nipistettyä ainoastaan 3,6 sekuntiin. Tämä Porsche saavuttaa 306 km/h:n huippunopeuden.
Nämä ovat vaikuttavia lukemia, jotka osoittavat, kuinka helposti moottori pystyy liikuttamaan Panameraa, jonka teho-painosuhde on huikea 3,6 kg/hv. Nämä poikkeuksellisen hyvät suorituskykyarvot saavutetaan kuitenkin entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. 9,3–9,4 litraa sadalla kilometrillä tarkoittaa, että kulutus on parhaimmillaan 1,1 litraa edeltäjämallia pienempi (New European Driving Cycle, NEDC). Näillä lukemilla CO2-päästöarvot ovat 212–214 g/km.
Porsche käyttää kaksikanavaisia twin scroll -turboahtimia paineistetun ilman syöttämiseen V8-moottorin palotiloihin. Kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää ahdinta saavat aikaan huippuvääntömomentin jo hyvin alhaisilla käyntinopeuksilla.
Panamera Turbo on myös ensimmäinen Porsche, jonka moottori on varustettu uudella, mukautuvalla sylinterienohjausjärjestelmällä. Osakuormalla järjestelmä muuntaa kahdeksansylinterisen moottorin huomaamattomasti väliaikaisesti nelisylinteriseksi. Näin saadaan vähennettyä polttoaineenkulutusta jopa 30 %, riippuen tehon tarpeesta nelisylinterisessä tilassa ajettaessa.
Panamera 4S:n 2,9-litraisen V6-kaksoisturbomoottorin huipputeho on 324 kW / 440 hv (20 hv enemmän kuin aiemmassa mallissa), ja se on käytettävissä jo käyntinopeudella 5 650 r/min. Kierrosalueella 1 750–5 500 r/min tämä uusi kuusisylinterinen moottori tuottaa vetoakseleille 550 Nm:n vääntömomentin (30 Nm parannusta edeltäjään).
Panamera 4S kiihtyy 100 km/h:n nopeuteen 4,4 sekunnissa (4,2 sekunnissa Sport Chrono -paketilla). Tämäkin Porsche lähestyy 300 km/h:n rajapyykkiä huippunopeudellaan 289 km/h. Yhdistetty kulutus (NEDC) on 8,1–8,2 l / 100 km (184–186 g/km CO2). Ensimmäisen sukupolven Panamera 4S -malliin verrattuna tämä vastaa sadalla kilometrillä parhaimmillaan 1,0 litraa (eli 11 prosenttia) pienempää kulutusta.
Panamera Turbon kahdeksansylinterisen moottorin tapaan Panamera 4S:n kuusisylinterisessä moottorissa on palotilaan sijoitetut polttoaineen suorasuihkutussuuttimet. Sijoittelu tuottaa ihanteellisen palotapahtuman, parhaan mahdollisen hyötysuhteen sekä erittäin hyvän kaasuun vastaavuuden. 4S ja Turbo on helppo tunnistaa myös poikkeuksellisen muhkeasta äänimaailmastaan.
Uuden Panameran esittelyn yhteydessä julkistetaan uusi kahdeksansylinterinen dieselmoottori, ensi kertaa jatkuvaan nelivetoon yhdistettynä. Tähän saakka tehokkain Porschen tuotantoautoissa nähty dieselmoottori tuottaa 310 kW / 422 hv tehoa (käyntinopeudella 3 500 r/min) ja valtavan 850 Nm:n maksimivääntömomentin – joka säilyy käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 1 000–3 250 r/min.
Huippunopeudellaan 285 km/h Porsche Panamera 4S Diesel on tällä hetkellä maailman nopein dieselmoottorilla varustettu tuotantoauto. Tämä Gran Turismo -luokan auto saavuttaa nopeuden 100 km/h 4,5 sekunnissa (4,3 sekunnissa Sport Chrono -paketilla). Yhdistetty kulutus on silti ainoastaan 6,7–6,8 l / 100 km (176–178 g/km CO2).
Dieselmoottorissa on moottorin keskelle sijoitettu kaksoisturboahdin. Tässä yhteispaineruiskutusmoottorissa (suurin ruiskutuspaine 2 500 bar) käytetään sekventiaalista ahtamisperiaatetta. Näin moottoria voidaan käyttää kahdella tai yhdellä ahtimella käyttötilasta riippuen.
Ala- ja keskikierroksilla koko pakokaasuvirta ohjataan ainoastaan toisen turboahtimen läpi, mikä parantaa kaasuvastetta. Passiivisena muuten pysyvä toinen turboahdin kytketään vasta, kun moottorin käyntinopeus ylittää 2 700 r/min. Molemmat turboahtimet ovat muuttuvageometrisia (VTG), mikä on 911 Turbosta tuttu toimintaperiaate.
Panameran toista sukupolvea suunniteltaessa myös auton ulkoista olemusta on terävöitetty. Sen mittasuhteet ovat hyvin dynaamiset. Uusi Panamera on 5 049 mm (+34 mm) pitkä, 1 937 mm (+6 mm) leveä ja 1 423 mm (+5 mm) korkea.
Vaikka korkeus on hieman kasvanut, tämä neliovinen auto näyttää paljon matalammalta ja pitemmältä. Se on pääasiassa matalamman matkustamon takaosan ansiota: kattoa on laskettu 20 mm, mutta pääntila on edelleen hyvä. Tämä muuttaa auton kokonaisilmeen täysin. Akseliväli on kasvanut 30 mm lukemaan 2 950 mm. Tämäkin pidentää auton mittasuhteita. Etupyöriä siirrettiin eteenpäin, jolloin etuylitys pieneni, ja A-pilarin ja etuakselin välinen etäisyys kasvoi entisestään. Takaylitys puolestaan on suurempi, minkä ansiosta auton kokonaisilme on voimakkaampi.
Panamera on leventynyt vain kuusi milliä, mikä kuitenkin tuntuu useilta senteiltä. Vaikutelma on saatu aikaan esimerkiksi A-kirjaimen muotoisella ilmanottoaukolla, joka ulottuu auton sivuille ja antaa keulalle kokonaan uudenlaisen ilmeen.
Huolellisesti mitoitettu jäähdyttimen säleikön poikkipalkki korostaa samalla auton leveyttä. Nuolen muotoinen konepelti ja sen erottuvasti muotoiltu, puskuriin asti ulottuva powerdome-kupu tehostavat tätä eteen- ja alaspäin suuntautuvaa ilmettä entisestään. Tähän ajoneuvokonseptiin kuuluvien moottoreiden pieni koko mahdollisti keulaosan madaltamisen. Powerdomen molemmilla puolilla konepelti sulautuu tarkasti lokasuojien yläosien voimakkaisiin kaariin, jotka ovat Porschelle tyypillinen muotoiluelementti. Luottamusta herättävät myös uudet, neliosaisilla huomiovaloilla varustetut LED-ajovalot, joista on saatavana kolme eri versiota.
Uudet kylkipaneelit – kuten myös konepelti, tavaratilan kansi ja lokasuojien kaaret – on valmistettu kokonaan alumiinista. Dynaaminen kattolinja korostaa urheiluautomaista siluettia vieläkin enemmän kuin aiemmin. Takana tämä kattolinja muuttuu Porschelle tunnusomaiseksi sivuprofiiliksi. Nämä erottuvat linjat koristavat kaikkia valmistajan coupé-malleja. Kaksi harkiten sijoitettua katon sivuttaislinjaa madaltavat siluetin visuaalista painopistettä.
Myös sivuikkunoiden ulkoasu on uudistettu: jatkuva pinta yhdessä korin takaosan linjojen kanssa yhdistävät muodot tyylillisesti Porsche 911 -malliin. Kolmiuloitteisuus kuvaa ovien ja lokasuojien kaarien muotoja, joissa ympäristön valo luo kuperille ja koverille pinnoille voimakasta vaikutelmaa luovaa jännitettä. Etupyörien takana olevat ilman ulostuloaukot ovat tärkeitä suunnittelullisia yksityiskohtia.
Lokasuojien kaarien ulospäin kääntyvät reunuksetkin kuuluvat erottuviin tehosteisiin. Suurissa kaarissa on tilaa 19-tuumaisille (4S/4S Diesel), 20-tuumaisille (Turbo) sekä lisävarusteena saataville 21-tuumaisille kevytmetallivanteille.
Panamera on neliovinen coupé eikä perinteinen henkilöauto, mikä käy parhaiten ilmi auton takaa tarkasteltuna. Korin hartiaosa näyttää kannattelevan katon, kattopilareiden ja ikkunapintojen muodostamaa "viherhuonetta".
Korin takaosan eittämättä erottuvimmat osat ovat kolmiulotteiset LED-takavalot, joihin on integroitu neliosaiset jarruvalot. Takavalot yhdistää kapea LED-nauha. Näiden elementtien yhdistelmä antaa autolle helposti tunnistettavan ilmeen myös pimeässä.
Tavaratilan luukussa on vakiovarusteena sähkötoiminen avaus ja sulku. Sen muotoihin sulautuu saumattomasti ja elegantisti korin värinen, automaattisesti avautuva takaspoileri. Panamera Turbossa siipi jakautuu kahteen osaan avautuessaan, mikä kasvattaa spoilerin pinta-alaa. Takana alhaalla on diffuusori, jonka vasemmassa ja oikeassa reunassa ovat ruostumattomasta teräksestä valmistetut kaksoispakoputkiston päät. Panamera 4S- ja 4S Diesel -mallit tunnistaa pyöreistä pakoputken päistä, kun taas Panamera Turbossa ne ovat puolisuunnikkaan muotoiset.
Panameran sisusta on täysin uudistettu. Useissa kohdissa perinteiset painikkeet on korvattu kosketukseen reagoivilla pinnoilla, ja korkearesoluutioiset näytöt sulautuvat sisustukseen. Porschen luksushenkilöautosegmentin mallien sisustan digitalisointi, joka alkoi 918 Spyder -mallissa, on Panamerassa saavuttanut seuraavan kehitysaskelman Porsche Advanced Cockpit -ohjaamon muodossa.
Istuimet lepäävät urheiluautomaisen matalalla. Kuljettajan silmien eteen avautuu upea näkymä, jossa muhkeiden lokasuojan kaarien ja powerdomen lisäksi on kaksi seitsemäntuumaista näyttöä, jotka on sijoitettu ergonomisesti suoraan kuljettajan eteen. Perinteisesti analoginen käyntinopeusmittari on näiden näyttöjen välissä. Kuljettajan ja etumatkustajan välistä vaihdekonsolia hallitsee 12,3 tuuman kosketusnäyttö, jossa on uusimman sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -hallintajärjestelmä.
Kuljettaja ja etumatkustaja voivat määritellä omia asetuksiaan tällä näytöllä. PCM:n ominaisuuksiin kuuluu luonnollisesti myös online-navigointi, Porsche Connect -verkkotoiminnot, Apple Car Play -älypuhelinintegrointi sekä uusi ääniohjausjärjestelmä, joka reagoi luonnolliseen puheeseen. PCM-alue ja sen huippulaadukkaat korkearesoluutionäytöt sulautuvat harmonisesti keskikonsolin mustien paneelien konseptiin yhdessä PDK-vaihteiston shift-by-wire-vaihteenvalitsimen kanssa. Keskikonsolin uusi kosketukseen reagoivilla kytkimillä varustettu ohjauspaneeli mahdollistaa eri toimintojen intuitiivisen ohjauksen.
Jopa ilmastointijärjestelmän keskimmäisen kanavan säleikköä voidaan säätää sähköisesti kosketuksella ohjattavilla liukusäätimillä. Lisävarusteena on saatavana nelivyöhykkeinen automaattinen ilmastointijärjestelmä, jonka avulla myös takamatkustajat voivat ohjata ilmastointi- ja tietoviihdejärjestelmien toimintaa.
Takaistuimen selkänojat voidaan taittaa alas suhteessa 40:20:40, jolloin tavaratilan koko on 495–1 304 litraa. Se tekee Panamerasta käytännöllisen arkikäyttöön. Uudet lisävarustevaihtoehdot kohottavat Panameran mukavuuden täysin ennennäkemättömälle tasolle. Valittavana on muun muassa taittuva panoraamakatto, hierovat istuimet, muuntuva ohjaamon valaistus sekä Burmesterin valmistama High-End -luokan 3D-äänentoistojärjestelmä.
Panamera 4S:n hinnat Suomessa alkavat 176 130 eurosta. Panamera 4S Dieselin lähtöhinta on 178 283 euroa ja Panamera Turbon 250 898 euroa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL