Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin Eurooan isoille markkinoille syyskuussa 2024 aluksi kahdella varustetasolla, Techno ja Iconic Cinq, joissa on molemmissa 110 kW tehoinen moottori ja 52 kWh ajoakku. Technossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, Multi-Sense -säädöt, peruutuskamera, OpenR Link multimedia, langaton puhelimen lataus ja monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti. Huippuversiona on alussa Iconic Cinq, jossa on vielä kaksivärisyys, pysäköintiavustin ja paljon ulkonäköä edelleen kohentavia yksityiskohtia. Vähän myöhemmin molemmat varustetasot tulevat saataville myös 40 kWh ajoakulla varustettuna heille, jotka eivät tarvitse pitkää toimintamatkaa. Samalla mallisarja kasvaa edullisella versiolla, jonka hinta Euroopassa jää 25 000 euron tienoille.

Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin Eurooan isoille markkinoille syyskuussa 2024 aluksi kahdella varustetasolla, Techno ja Iconic Cinq, joissa on molemmissa 110 kW tehoinen moottori ja 52 kWh ajoakku. Technossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, Multi-Sense -säädöt, peruutuskamera, OpenR Link multimedia, langaton puhelimen lataus ja monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti. Huippuversiona on alussa Iconic Cinq, jossa on vielä kaksivärisyys, pysäköintiavustin ja paljon ulkonäköä edelleen kohentavia yksityiskohtia. Vähän myöhemmin molemmat varustetasot tulevat saataville myös 40 kWh ajoakulla varustettuna heille, jotka eivät tarvitse pitkää toimintamatkaa. Samalla mallisarja kasvaa edullisella versiolla, jonka hinta Euroopassa jää 25 000 euron tienoille.

Renault

Renault 5 E-Tech electric: Automaailman legendan sähköinen paluu

Renault 5 E-Tech electric antaa uudet kasvot sähköiselle vallan­ku­mouk­selle. Renaulution-strategiasta luotu retro­fu­tu­ris­tinen uusi sähköauto vie ajatukset sekä merkin historiaan että tulevaisuuteen. Alle neljä metriä pitkä täysin uudelle tekniikalle tehty 5 E-Tech electric tuo mukanaan paljon edistyksellistä tekniikkaa. Edullisimman version hinta jää 25 000 euron tuntumaan.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault 5 esi­tel­tiin vuon­na 1972, jol­loin se kir­joit­ti uu­del­leen pik­ku­au­to­jen suun­nit­te­lun kä­si­kir­jan.

Per­soo­nal­li­nen ja mo­der­ni muo­toi­lu kään­si kat­seet. Muo­vi­pus­ku­rit, kirk­kaat vä­rit, kul­mik­kaat va­lot edes­sä ja pys­ty­suo­rat va­lo­pyl­väät ta­ka­na oli­vat jo­tain ai­van uut­ta.

Re­naul­tin uu­tuu­des­ta tuli oi­tis me­nes­tys Rans­kas­sa ja kaik­ki­al­la Eu­roo­pas­sa, jol­la saa­tiin mer­kil­le ai­van uut­ta ai­em­paa nuo­rem­paa os­ta­ja­kun­taa.

Ai­kaan­sa edel­lä Re­nault 5 oli myös ta­lou­del­li­suu­des­sa, sil­lä ener­gi­ak­rii­sin ai­kaan vuon­na 1974 se oli en­sim­mäi­nen au­to­mal­li, jon­ka ku­lu­tus 90 km/h no­peu­del­la oli sym­bo­li­ses­ti al­le 5 lit­raa sa­dal­la.

Sen li­säk­si sa­ma­na vuon­na, jo puo­li vuo­si­sa­taa sit­ten, Re­naul­tin 5-mal­lis­ta esi­tel­tiin säh­kö­moot­to­ri­nen ver­sio, jon­ka toi­min­ta­mat­ka oli 110 ki­lo­met­riä. Niin ikään jo 1980-lu­vul­la Re­nault al­koi käyt­tää 5-mal­lis­saan luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja.

Asi­ak­kaat to­dis­ti­vat, et­tä al­ku­pe­räi­nen Re­nault 5 osui oi­ke­aan, sil­lä 13 vuo­den ai­ka­na nii­tä myy­tiin 3,5 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Per­soo­nal­li­nen ja tun­tei­ta he­rät­tä­vä muo­toi­lu

Re­nault ei luo­nut uut­ta 5 E-Tech elect­ri­ciä pel­käs­tään en­sim­mäi­sen 5-su­ku­pol­ven poh­jal­ta, vaan muo­toi­lus­sa käy­tet­tiin hy­väk­si ide­oi­ta ja piir­tei­tä Eu­roo­pas­sa Su­per­cin­qi­nä tun­ne­tus­ta toi­ses­ta su­ku­pol­ves­ta sekä 5 Tur­bos­ta.

Kak­si en­sim­mäis­tä an­toi­vat ko­ril­le pää­lin­jat ja ur­hei­lul­li­ses­ta 5 Tur­bos­ta otet­tiin le­ve­ät lo­ka­suo­jat sekä asen­net­ta, jol­la au­to näyt­tää is­tu­van tu­ke­vas­ti ties­sä.

Uut­ta Re­naul­til­le on va­loil­meen muo­dis­ta­vien etu­va­lo­jen si­joi­tus pus­ku­riin, mis­sä ne ovat kuin 5 Tur­bon su­mu­va­lot ai­koi­naan. Vaik­ka au­tos­sa on nyt le­di­va­lot, vai­ku­tel­ma on sama kuin en­nen van­haan.

Pyö­rien au­kot ovat pyö­re­ät, mut­ta lo­ka­suo­jis­sa on sa­maa tyy­liä kuin al­ku­pe­räi­ses­sä 5-mal­lis­sa.

Kont­ras­ti­vä­ri­nen kat­to (saa­ta­va­na kul­ta, mus­ta ja pu­nai­nen), tum­man­pu­nai­set pys­tyt ta­ka­va­lot ja raik­kaat ul­ko­vä­rit tuo­vat mie­leen en­sim­mäi­sen 5-su­ku­pol­ven teh­den sa­mal­la ym­pä­ris­tös­tä kirk­kaam­man.

Al­kuun Re­nault 5 E-Tech elect­ric tu­lee myyn­tiin vii­del­lä vä­ril­lä, jois­ta kak­si on klas­sik­ko­ja: Pop Yel­low ja Pop Green. Ne ovat kuin suo­raan 5-mal­lin 1970-lu­vun vä­ri­kar­tas­ta. Uu­del­la tek­nii­kal­la teh­dyt vä­rit näyt­tä­vät kau­em­paa pe­rus­vä­ri­sil­tä, mut­ta ovat­kin lä­hem­pää kat­sot­tu­na heh­ku­via me­tal­li­vä­re­jä.

Kah­des­ta vä­ris­tä Pop Green on uu­den 5 E-Tech elec­ri­cin väri, jon­ka saa il­man li­sä­hin­taa. Kol­me muu­ta vä­riä ovat Nacré val­koi­nen, Étoilé mus­ta ja Noc­tur­ne si­ni­nen.

Vaik­ka uu­si Re­nault 5 E-Tech elect­ric on pik­ku­au­to, sii­nä on ai­na al­la 18-tuu­mai­set van­teet 195/55-ren­kain. Pe­rus­mal­lin te­räs­van­teet ovat sa­maa tyy­liä kuin ai­koi­naan 5 Tur­bos­sa.

Uuden Renault 5 E-Tech electricin varustetasot ovat Evolution ja Techno. Niiden rinnalla pidetään ranskalaisittain haute couture collection -erikoismalleja, joista ensimmäinen on Iconic Cinq. Seuraavana sen jälkeen on suunnitteilla vastaava, persoonallinen Roland Garros -erikoismalli.

Uuden Renault 5 E-Tech electricin varustetasot ovat Evolution ja Techno. Niiden rinnalla pidetään ranskalaisittain haute couture collection -erikoismalleja, joista ensimmäinen on Iconic Cinq. Seuraavana sen jälkeen on suunnitteilla vastaava, persoonallinen Roland Garros -erikoismalli.

Renault

Kes­kim­mäi­sen Tech­no-va­rus­te­ta­son ke­vyt­me­tal­li­van­teis­sa on sama muo­toi­lu kuin vuon­na 2021 esi­tel­lys­sä tut­kiel­mas­sa.

Ico­nic Cinq va­rus­te­ta­son van­teet ovat kuin kel­lo­tau­lu.

Kool­taan 3,92 met­riä pit­kä Re­nault 5 E-Tech elect­ric si­joit­tuu Clion toi­sen ja kol­man­nen su­ku­pol­ven vä­liin, mut­ta si­sä­ti­laa on yh­tä pal­jon kuin ny­kyi­ses­sä Cli­os­sa. Kori on sitä yh­dek­sän sent­tiä ly­hy­em­pi, mut­ta ak­se­li­vä­lis­sä (2,54 m) on eroa vain vii­si sent­tiä.

Mer­kit­tä­vää niin ti­lo­jen kuin ajet­ta­vuu­den kan­nal­ta on myös suu­ri rai­de­le­veys (1,55/1,53 m). Kor­keut­ta (1,50 m) on kuu­si sent­tiä Clioa enem­män.

Hy­viin puo­liin kuu­luu 326 lit­ran ta­va­ra­ti­la (277 l VDA), jos­sa on 27 lit­ran suu­rui­nen lo­ke­ro la­taus­kaa­pe­leil­le. Epä­sym­met­ri­ses­ti ja­e­tun (60/40) ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jan voi tait­taa eteen ta­va­ra­ti­lan kas­vat­ta­mi­sek­si.

Pie­niin säh­kö­au­toi­hin ei usein saa ve­to­kouk­kua, mut­ta Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin ve­to­mas­sa on 500 ki­loa.

Oh­jaa­mo his­to­ri­an ja tyy­lik­kyy­den yh­dis­tel­mä

Oh­jaa­moon on koot­tu eri 5-su­ku­pol­vien tyy­pil­li­sim­mät piir­teet ja lii­tet­ty nii­hin uu­sin­ta tek­niik­kaa. Esi­mer­kik­si mat­kus­ta­jan edes­sä ko­je­lau­ta on kah­des­sa ta­sos­sa ja näyt­tä­väs­ti peh­mus­tet­tu.

Kor­keim­mas­sa Ico­nic Cinq -va­rus­te­ta­sos­sa peh­mus­tees­sa on ta­kaa va­lais­tu Re­nault 5 -teks­ti, joka tuo oh­jaa­moon ylel­li­syyt­tä. Kul­jet­ta­jan edes­sä suo­ra­kul­mai­sen mit­ta­ris­ton kul­mat on pyö­ris­tet­ty. Es­te­tiik­ka ulot­tuu tuu­le­tus­ri­ti­löi­hin, joi­den muo­to on lai­nat­tu etu­va­lois­ta.

Is­tui­mien mo­der­ni tyy­li H-muo­toi­neen on saa­nut ins­pi­raa­ti­on 5 Tur­bos­ta. Se on sa­mal­la muis­tu­tus sii­tä, kuin­ka in­no­va­tii­vi­sia Re­naul­tien is­tui­met oli­vat jo 1970- ja 1980-lu­vuil­la.

Ja mi­kä­pä oli­si so­pi­vam­pi ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­li kuin far­kuis­sa käy­tet­tä­vä de­nim, joka löy­tyy kes­kim­mäi­ses­tä Tech­no-va­rus­te­ta­sos­ta niin is­tui­mis­ta, ko­je­lau­das­ta kuin ovi­pa­nee­leis­ta. Nyt se on teh­ty 100-pro­sent­ti­ses­ti ve­si­pul­lo­jen kier­rä­te­tys­tä muo­vis­ta.

Ko­je­lau­das­sa kor­ke­aa tek­niik­kaa edus­ta­vat kak­si 10-tuu­mais­ta näyt­töä. Niis­tä en­sim­mäi­nen on kul­jet­ta­jan di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to (Evo­lu­ti­o­nis­sa 7-tuu­mai­nen), jo­hon on saa­ta­vis­sa vii­si eri­lais­ta nä­ky­mää. Suu­rem­mas­sa mit­ta­ris­tos­sa no­peus näy­te­tään val­koi­sen tai mus­tan si­jaan vä­rik­käin nu­me­roin.

Pe­rus­mal­lia lu­kuun ot­ta­mat­ta kos­ke­tus­näyt­tö toi­mii Goog­len pal­ve­lut si­säl­tä­väl­lä OpenR Link -jär­jes­tel­mäl­lä. Näy­tön gra­fiik­ka on suun­ni­tel­tu so­pi­maan täy­del­li­ses­ti au­ton tyy­liin.

Sa­maan ta­paan kuin Re­nault Ra­fa­les­sa ja Re­nault Sce­nic E-Tec­his­sä gra­fii­kas­sa tois­te­taan ti­man­tin muo­to­ja. Käyt­tä­jä voi per­so­noi­da vä­re­jä sekä ku­vi­oin­tia so­pi­maan va­lit­tuun ajo­ti­laan tai kul­jet­ta­jan mie­li­a­laan ja toi­vei­siin.

Uu­den su­ku­pol­ven säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­tu pe­rus­ra­ken­ne

Uu­si pik­ku­au­toi­hin tar­koi­tet­tu Am­pe­re-pe­rus­ra­ken­ne tun­tee ni­men AmpR Small. Se ke­hi­tet­tiin to­del­la no­pe­as­ti kol­mes­sa vuo­des­sa, vaik­ka ase­te­tut pää­mää­rät oli­vat hy­vin vaa­ti­vat.

Kus­tan­nuk­sia lei­kat­tiin sil­lä, et­tä osa tär­keis­tä ra­ken­teis­ta on lai­naa Re­nault Cap­tu­ris­sa ja Re­nault Cli­os­sa käy­tet­tä­väs­tä CMF-B -pe­rus­ra­ken­tees­ta. Toi­saal­ta säh­kö­moot­to­riin ja akus­toon liit­ty­vis­sä rat­kai­suis­sa ei teh­ty mi­tään komp­ro­mis­se­ja.

Merkittävää ovat myös auton grafiikat ja äänimaailma, joista jälkimmäinen on suunniteltu yhteistyössä musiikin ja äänen Ircam-instituutin sekä säveltäjä Jean-Michel Jarren kanssa. Jälkimmäinen oli aikoinaan elektronisen musiikin pioneeri ja intohimoinen uuden tekniikan harrastaja. Hän on kehittänyt autossa sisällä kuuluvat äänimaailmat sekä jalankulkijoiden varoitusäänen, joka toimii alle 30 km/h nopeudessa. Käyttöä helpottaa älyavain, joka takaa avaimettoman pääsyn autoon sekä käynnistyksen. Ohjaamossa on 10-tuumainen kosketusnäyttö ja sekä Android Autolla että Apple CarPlaylla varustetun älypuhelimen voi kytkeä langattomasti auton tieto-viihdejärjestelmään.

Merkittävää ovat myös auton grafiikat ja äänimaailma, joista jälkimmäinen on suunniteltu yhteistyössä musiikin ja äänen Ircam-instituutin sekä säveltäjä Jean-Michel Jarren kanssa. Jälkimmäinen oli aikoinaan elektronisen musiikin pioneeri ja intohimoinen uuden tekniikan harrastaja. Hän on kehittänyt autossa sisällä kuuluvat äänimaailmat sekä jalankulkijoiden varoitusäänen, joka toimii alle 30 km/h nopeudessa. Käyttöä helpottaa älyavain, joka takaa avaimettoman pääsyn autoon sekä käynnistyksen. Ohjaamossa on 10-tuumainen kosketusnäyttö ja sekä Android Autolla että Apple CarPlaylla varustetun älypuhelimen voi kytkeä langattomasti auton tieto-viihdejärjestelmään.

Renault

Kaik­ki Re­nault 5 E-Tech elect­ri­ciin ke­hi­te­tyt säh­köön liit­ty­vät kom­po­nen­tit ja­e­taan Re­nault Grou­pin mui­den sa­man ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­jen kans­sa.

AmpR Small on op­ti­moi­tu pe­rus­ra­ken­ne, joka on omi­nai­suuk­sil­taan sa­mal­la ta­sol­la luok­kaa ylem­pä­nä ole­vien au­to­mal­lien kans­sa.

Uu­den pe­rus­ra­ken­teen avul­la Re­nault ha­lu­aa luo­da uu­det stan­dar­dit tä­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­jen ajet­ta­vuu­del­le.

Etu­jou­si­tus on eri­no­mai­sek­si Re­nault Cap­tu­ris­sa ja Re­nault Cli­os­sa to­det­tu, toki Re­nault 5 E-Tech elect­ri­ciin so­pi­vak­si sää­det­ty­nä. Ta­ka­na on pyö­rien mo­ni­var­si­tu­en­ta, jol­lais­ta käy­te­tään yleen­sä pal­jon suu­rem­mis­sa ja kal­liim­mis­sa au­tois­sa.

Hie­no­na uu­tuu­te­na on One Box, jos­sa jar­ru­jen ja ajon­va­kau­tuk­sen mo­duu­lit on yh­dis­tet­ty. Sil­lä sääs­te­tään ti­laa ko­ne­huo­nees­sa ja ly­hen­ne­tään au­to­maat­ti­sen hä­tä­jar­ru­tuk­sen vas­te­ai­kaa.

Li­säk­si uu­del­la rat­kai­sul­la on saa­tu ai­kaan hyvä jar­ru­tus­tun­tu­ma, jos­sa aja­ja ei huo­maa mil­loin siir­ry­tään re­ge­ne­ra­tii­vi­ses­ta jar­ru­tuk­ses­ta me­kaa­ni­sien jar­ru­jen käyt­töön.

Hil­jai­suus on ylel­li­syyt­tä, jota 5 E-Tech elect­ri­cis­sa luo sama ää­nen­vai­men­nus kuin kook­kaam­mis­sa Re­nault-säh­kö­au­tois­sa. Sii­nä aut­taa pa­ten­toi­tu uu­den su­ku­pol­ven ää­nen­vai­men­nus­rat­kai­su, joka erot­taa ajo­a­kun mat­kus­ta­mos­ta.

Re­naul­tin pa­neu­tu­mi­ses­ta asi­aan ker­too, et­tä akus­ti­nen tuu­li­la­si on va­ki­o­va­rus­te kai­kis­sa Re­nault 5 E-Tech elect­ri­ceis­sä.

Mu­ka­vuut­ta li­sää myös läm­pö­pump­pu, joka yh­des­sä 8 kW te­hoi­sen HVCH (High Vol­ta­ge Coo­lant He­a­ter) läm­mit­ti­men avul­la sääs­tää ener­gi­aa. Jär­jes­tel­mä läm­mit­tää mat­kus­ta­mon no­pe­as­ti kyl­mis­sä olois­sa ja si­sä­ti­lat voi läm­mit­tää tai vii­len­tää myös etu­kä­teen oh­jel­moi­mal­la tai etä­nä My Re­nault -so­vel­luk­sel­la.

Tur­val­li­suu­den osal­ta Re­nault 5 E-Tech elect­ric on niin ikään sa­mal­la ta­sol­la luok­kaa suu­rem­pien au­to­jen kans­sa. Ko­rin ly­hy­et yli­tyk­set vaa­ti­vat eri­tyi­sen pal­jon työ­tä riit­tä­vien tör­mäys­vyö­hyk­kei­den suun­nit­te­luun.

Uu­des­sa AmpR Small -pe­rus­ra­ken­tees­sa is­tui­mien poi­kit­tai­set kiin­ni­tys­pis­teet on ke­hi­tet­ty niin, et­tä ne vah­vis­ta­vat ko­ria ja va­paut­ta­vat ti­laa ajo­a­kul­le ja muil­le osil­le. Sa­mal­la on otet­tu huo­mi­oon säh­kö­au­ton eri­tyis­vaa­ti­muk­set pe­las­tus­hen­ki­lös­töä var­ten.

Riit­tä­väs­ti te­hoa ja toi­min­ta­mat­kaa

Re­nault 5 E-Tech elect­ric tu­lee aluk­si myyn­tiin 110 ki­lo­wa­tin te­hoi­sel­la (vään­tö­mo­ment­ti 245 Nm) säh­kö­moot­to­ril­la, jon­ka kans­sa ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 52 ki­lo­wat­ti­tun­tia. Sil­lä toi­min­ta­mat­ka on 400 ki­lo­met­riä (WLTP).

Täl­lä moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na 5 E-Tech elect­ric kiih­tyy nol­las­ta sa­taan al­le kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu 150 km/h.

Myö­hem­min te­hok­kaim­man rin­nal­le tu­le­vat 90 ja 70 ki­lo­wa­tin te­hoi­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la (vään­tö­mo­men­tit 225 ja 215 Nm) va­rus­te­tut ver­si­ot, jois­sa on pie­nem­pi 40 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku ja sen myö­tä toi­min­ta­mat­ka 300 ki­lo­met­riä (WLTP).

Säh­kö­moot­to­rit ovat Re­naul­tin ta­paan vie­ras­mag­ne­toi­tu­ja tah­ti­moot­to­rei­ta. Niis­sä ei ole kes­to­mag­neet­te­ja eli har­vi­nai­sia maa­me­tal­le­ja, mil­lä vä­hen­ne­tään au­ton ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ta.

Uu­det moot­to­rit pe­rus­tu­vat Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä ja Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cis­sä käy­tet­tä­viin.

Edis­tyk­sel­li­sil­lä rat­kai­suil­la mm. in­vert­te­ris­sä moot­to­ri on saa­tu ke­vy­em­mäk­si ja ly­hy­em­mäk­si, jo­ten se mah­tuu hy­vin 5 E-Tech elect­ri­cin ko­ne­pel­lin al­le.

Perusmallia lukuun ottamatta alkuperäisen Renault 5:n konepellin ilmanottoaukon paikalla on nyt latauksen tilanteesta kertova numero 5. Kun kuljettaja lähestyy autoa, valo syttyy korostaen ihmisen ja koneen yhteyttä. Samalla myös etuvalot iskevät silmää.

Perusmallia lukuun ottamatta alkuperäisen Renault 5:n konepellin ilmanottoaukon paikalla on nyt latauksen tilanteesta kertova numero 5. Kun kuljettaja lähestyy autoa, valo syttyy korostaen ihmisen ja koneen yhteyttä. Samalla myös etuvalot iskevät silmää.

Renault

Mo­lem­mis­sa ajo­a­kuis­sa käy­te­tään NMC-ke­mi­aa (nik­ke­li­man­ga­nee­si­ko­bolt­ti). Niis­sä on myös nes­te­jääh­dy­tys, jol­la sää­de­tään ajo­a­kun läm­pö­ti­laa. Tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si nes­te ei ole ak­ku­ko­te­lon si­säl­lä, vaan vir­taa akus­ton poh­jas­sa. Kyl­mäl­lä il­mal­la ajo­ak­ku voi­daan esi­läm­mit­tää te­hok­kaam­man la­tauk­sen var­mis­ta­mi­sek­si.

Uu­si 5 E-Tech elect­ric on en­sim­mäi­nen Re­naul­tin tu­le­vis­ta säh­kö­au­tois­ta, jos­sa on 11 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen kak­si­suun­tai­nen vaih­to­vir­ral­la toi­mi­va la­tu­ri. Sil­lä voi­daan an­taa vir­taa sekä muil­le au­toil­le ja lait­teil­le (V2L) et­tä ta­kai­sin säh­kö­verk­koon (V2G).

Au­tos­ta säh­kö­verk­koon säh­köä siir­tä­vä V2G-jär­jes­tel­mä tar­vit­see sitä var­ten ke­hi­te­tyn ko­ti­la­taus­lait­teen sekä Mo­bi­li­ze-säh­kö­so­pi­muk­sen, ei­kä se ole ai­na­kaan tois­tai­sek­si tu­los­sa Suo­meen.

Uu­si kak­si­suun­tai­nen la­tu­ri on kah­den te­hok­kaam­man moot­to­rin kans­sa, kun taas 70 kW moot­to­rin kans­sa on pe­rin­tei­nen la­tu­ri. Vaih­to­vir­ral­la la­da­tes­sa suu­rem­man ajo­a­kun la­taa­mi­nen täy­teen kes­tää nel­jä ja puo­li tun­tia ja pie­nem­män la­taus su­juu tun­nin no­pe­am­min.

Pit­kil­lä mat­koil­la voi käyt­tää pi­ka­la­taus­ta, jon­ka teho on 110 kW:n säh­kö­moot­to­rin kans­sa 100 ki­lo­wat­tia ja 90 kW:n säh­kö­moot­to­rin kans­sa 80 ki­lo­wat­tia. Mo­lem­mil­la vir­ran li­sää­mi­nen 15 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin kes­tää puo­li tun­tia.

Aja­mi­sen help­pout­ta ja Reno-ava­tar

Re­nault esit­te­li Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cin yh­tey­des­sä uu­den OpenR Link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män, jo­hon on lii­tet­ty Goog­len toi­min­not. Nyt sama löy­tyy 5 E-Tech elect­ri­cis­tä, jo­ten kul­jet­ta­jal­la on pää­sy Goog­le Map­siin, Goog­le As­sis­tan­tiin ja yli 50 muu­hun so­vel­luk­seen.

Te­hol­taan äly­pu­he­li­men ta­soi­sen mik­ro­si­run an­si­os­ta jär­jes­tel­mä toi­mii jous­ta­vam­min kuin suu­rin osa au­tois­sa käy­tet­tä­vis­tä. Jär­jes­tel­mää voi käyt­tää joko kos­ke­tuk­sel­la tai ää­ni­oh­jauk­sel­la.

Yk­si suu­rim­mis­ta hyö­dyis­tä on no­pea ja jous­ta­va rei­tin suun­nit­te­lu. Se op­ti­moi rei­tin huo­mi­oi­den mah­dol­li­ses­ti tar­vit­ta­vat la­tauk­set la­taus­pis­tei­den tie­to­jen pe­rus­teel­la. Ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu myös ajo­a­kun val­mis­te­lu so­pi­vaan läm­pö­ti­laan niin, et­tä la­taus ta­pah­tuu mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti.

Re­nault 5 E-Tech elect­ric on en­sim­mäi­nen au­to­mal­li, jos­sa on Reno, vir­tu­aa­li­nen mat­ka­kump­pa­ni. Reno on ava­tar, jol­la on per­soo­nal­li­suus. Se aut­taa ja on yh­tey­des­sä Re­naul­tin käyt­tä­jiin niin au­tos­sa kuin sen ul­ko­puo­lel­la.

Ava­ta­rin luo­ma em­paat­ti­suu­den tun­ne vah­vis­taa omis­ta­jan ja hä­nen Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin­sä vä­lis­tä tun­ne­si­det­tä.

Reno aut­taa op­pi­maan kai­ken tär­ke­än au­tos­ta ja sen toi­min­nois­ta. Sa­mal­la se on säh­kö­au­to­jen asi­an­tun­ti­ja, joka voi vas­ta­ta ky­sy­myk­siin ja an­taa käy­tän­nön neu­vo­ja. Sil­tä voi vaik­ka­pa ky­syä: ”Hey Reno, how can I inc­re­a­se the ran­ge of my car?” Ky­sy­myk­set jou­tuu esit­tä­mään eng­lan­nik­si, sil­lä ai­na­kaan tois­tai­sek­si Reno ei ym­mär­rä suo­mea.

Reno aut­taa muun mu­as­sa yh­dis­tä­mään pu­he­li­men au­toon tai vaih­ta­maan ren­kaan. Kos­ka Reno on in­teg­roi­tu te­ko­ä­lyyn ChatGPT, se pys­tyy an­ta­maan vas­tauk­sen mitä mo­ni­nai­sim­piin ky­sy­myk­siin. Reno on käy­tös­sä myös au­ton ul­ko­puo­lel­la My Re­nault -s

so­vel­luk­sen kaut­ta. Niin­pä uut­ta au­toa ja sen käyt­töä voi opis­kel­la vi­de­oi­den avul­la vaik­ka ko­ti­soh­val­la.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ovat Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cis­sä ne­kin py­kä­lää suu­rem­pien ja kal­liim­pien au­to­jen ta­sol­la. Mo­net niis­tä ovat tut­tu­ja Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­tä, mut­ta en­nen nä­ke­mät­tö­miä tä­män ko­ko­luo­kan au­tois­sa.

Uu­te­na ide­a­na on ko­je­lau­taan oh­jaus­pyö­rän va­sem­mal­le puo­lel­le si­joi­tet­tu My Sa­fe­ty Switch, jol­la voi­daan kyt­keä pääl­le tai pois käy­tös­tä kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­miä yh­del­lä na­pil­la.

Kai­kis­sa 5 E-Tech elect­ri­ceis­sä kat­ta­va va­rus­te­lu

Uu­den Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin va­rus­te­ta­sot ovat Evo­lu­ti­on ja Tech­no. Nii­den rin­nal­la pi­de­tään rans­ka­lai­sit­tain hau­te cou­tu­re col­lec­ti­on -eri­kois­mal­le­ja, jois­ta en­sim­mäi­nen on Ico­nic Cinq. Seu­raa­va­na sen jäl­keen on suun­nit­teil­la vas­taa­va, per­soo­nal­li­nen Ro­land Gar­ros -eri­kois­mal­li.

Kai­kis­sa 5 E-Tech elect­ri­ceis­sä on va­ki­o­na kom­pak­tia ko­koa ja ko­rin ly­hyi­tä yli­tyk­siä ko­ros­ta­vat 18-tuu­mai­set pyö­rät. Le­di­va­lot ovat per­soo­nal­li­sen nä­köi­set ja te­hok­kaat, min­kä ohel­la nii­den käyt­töä hel­pot­taa kau­ko­va­lo­a­vus­tin.

Pe­rus­mal­lia lu­kuun ot­ta­mat­ta al­ku­pe­räi­sen Re­nault 5:n ko­ne­pel­lin il­ma­not­to­au­kon pai­kal­la on nyt la­tauk­sen ti­lan­tees­ta ker­to­va nu­me­ro 5. Kun kul­jet­ta­ja lä­hes­tyy au­toa, valo syt­tyy ko­ros­ta­en ih­mi­sen ja ko­neen yh­teyt­tä. Sa­mal­la myös etu­va­lot is­ke­vät sil­mää.

Mer­kit­tä­vää ovat myös au­ton gra­fii­kat ja ää­ni­maa­il­ma, jois­ta jäl­kim­mäi­nen on suun­ni­tel­tu yh­teis­työs­sä mu­sii­kin ja ää­nen Ir­cam-ins­ti­tuu­tin sekä sä­vel­tä­jä Jean-Mic­hel Jar­ren kans­sa.

Jäl­kim­mäi­nen oli ai­koi­naan elekt­ro­ni­sen mu­sii­kin pi­o­nee­ri ja in­to­hi­moi­nen uu­den tek­nii­kan har­ras­ta­ja. Hän on ke­hit­tä­nyt au­tos­sa si­säl­lä kuu­lu­vat ää­ni­maa­il­mat sekä ja­lan­kul­ki­joi­den va­roi­tu­sää­nen, joka toi­mii al­le 30 km/h no­peu­des­sa.

Käyt­töä hel­pot­taa äly­a­vain, joka ta­kaa avai­met­to­man pää­syn au­toon sekä käyn­nis­tyk­sen. Oh­jaa­mos­sa on 10-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ja sekä And­roid Au­tol­la et­tä Ap­p­le CarP­la­yl­la va­rus­te­tun äly­pu­he­li­men voi kyt­keä lan­gat­to­mas­ti au­ton tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mään.

Re­nault 5 E-Tech elect­ric tu­lee myyn­tiin Eu­roo­an isoil­le mark­ki­noil­le syys­kuus­sa 2024 aluk­si kah­del­la va­rus­te­ta­sol­la, Tech­no ja Ico­nic Cinq, jois­sa on mo­lem­mis­sa 110 kW te­hoi­nen moot­to­ri ja 52 kWh ajo­ak­ku. Tech­nos­sa on edel­lä mai­nit­tu­jen va­rus­tei­den li­säk­si 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, Mul­ti-Sen­se -sää­döt, pe­ruu­tus­ka­me­ra, OpenR Link mul­ti­me­dia, lan­ga­ton pu­he­li­men la­taus ja mo­ni­puo­li­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien pa­ket­ti.

Huip­pu­ver­si­o­na on alus­sa Ico­nic Cinq, jos­sa on vie­lä kak­si­vä­ri­syys, py­sä­köin­ti­a­vus­tin ja pal­jon ul­ko­nä­köä edel­leen ko­hen­ta­via yk­si­tyis­koh­tia.

Vä­hän myö­hem­min mo­lem­mat va­rus­te­ta­sot tu­le­vat saa­ta­vil­le myös 40 kWh ajo­a­kul­la va­rus­tet­tu­na heil­le, jot­ka ei­vät tar­vit­se pit­kää toi­min­ta­mat­kaa. Sa­mal­la mal­li­sar­ja kas­vaa edul­li­sel­la ver­si­ol­la, jon­ka hin­ta Eu­roo­pas­sa jää 25 000 eu­ron tie­noil­le.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN