Ensimmäisen sukupolven Renault Cliossa oli vakiovarusteena radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.
Renault Clio: Uskoisitko, että malli täytti jo 30 vuotta!
Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1990 esitelty Renault Clio nousi nopeasti eurooppalaisten suursuosikiksi.
Viidenteen sukupolveen edennyt pikkuauto on kasvanut suuriin mittoihin niin sisätiloiltaan kuin ominaisuuksiltaan. Uusimmassa Renault Cliossa on yhdistetty aiempien sukupolvien parhaat puolet ja hiottu ne huippuunsa.
Renault menestyi pikkuautoissa mainiosti jo aiemmin Renault 5 -mallillaan, mutta nousu luokan ykköseksi tapahtui Renault Clion avulla.
Kolmenkymmenen vuoden aikana Renault Clioa on myyty reilut 15 miljoonaa kappaletta, joista yli 30 000 autoa Suomessa. Niinpä Renault Clio on myös meillä yksi luokkansa kärkimalleista.
Renault Clio I – ominaisuudet tasapainossa
Renault Clio nousi heti markkinoille tultuaan suureen suosioon. Uutuuden menestystä auttoi osaltaan voitto Car of the Year 1991 -äänestyksessä, eli Renault Clio valittiin tärkeimmäksi uudeksi automalliksi.
Tuomaristo perusteli tulosta sillä, että Renault Clio oli muotoilultaan tyylikäs ja laatu korkeatasoinen. Lisäksi sisätilat olivat mainiot ja Renault Cliossa oli paljon sellaisia varusteita, joita ei ollut aiemmin saanut tuon luokan autoihin.
Merkittäviä mukavuutta lisääviä uutuuksia olivat esimerkiksi RT-varustetason kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa ja radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä vakiovarusteena, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.
Renault Clio e-Tech Hybrid edustaa malliston uusinta tekniikkaa.
Renault Clio palautti Renaultin urheilullisten automallien joukkoon etenkin Renault Clio Williamsin myötä, jossa oli kaksilitrainen 110 kilowattia (150 hv) kehittänyt moottori. Niinpä Renault Cliolla kilpailtiin menestyksellisesti niin ralleissa kuin radoilla.
Pikkuauton nimi oli ja on edelleen Renault Clio kaikkialla muualla, paitsi Japanissa, missä auton nimi on Renault Lutecia. Syynä on, että Hondalla on siellä oikeudet Clio-nimeen.
Lutecia on muunnelma muinaisen Rooman aikaan Pariisin nimenä olleesta Lutetiasta.
Renault Clio II – lisäannos mukavuutta
Vuonna 1998 Renault Clio siirtyi toiseen sukupolveen, josta muodostui todellinen klassikko. Sen tuotanto jatkui Sloveniassa aina vuoteen 2015 saakka ja Etelä-Amerikassa mallia valmistettiin vielä kaksi vuotta pidempään.
Muodoiltaan toisen sukupolven Renault Clio oli jopa hivenen futuristinen ja aiempaa pyöreämpi. Rakenteissa oli paljon edistyksellisiä ratkaisuja, kuten joissain versioissa alumiininen konepelti ja komposiittimateriaalista tehdyt etulokasuojat.
Neljännen sukupolven Clio saapui markkinoille vuonna 2012.
Renault Clio kasvoi kooltaan, mikä tarjosi matkustajille enemmän tilaa. Renault panosti vahvasti autojensa turvallisuuteen, minkä myötä Renault Clio oli ensimmäinen automalli luokassaan, johon sai lukkiutumattomat jarrut ja sivuturvatyynyt.
Varusteisiin kuuluivat myös etuturvavöiden esikiristimet ja ohjaustehostin.
Vuosituhannen jälkeen tehdyn uudistuksen jälkeen Renault Clio nousi ennen näkemättömälle tasolle. Sen pystyi varustamaan ksenonvaloilla, digitaalisesti ohjatulla automaatti-ilmastoinnilla ja navigoinnilla.
Mallisarjan erikoisuudeksi esiteltiin keskimoottorinen Renault Clio V6 Renault Sport, jossa kolmelitrainen V6-moottori oli etuistuimien takana.
Renault Clio III – turvallisuuden esikuva
Syyskuussa 2005 Frankfurtin autonäyttelyssä paljastettiin kolmannen sukupolven Renault Clio, joka edusti monella tavalla luokkansa huippua. Se ei jäänyt huomioimatta Car of the Year -tuomaristolta, joka äänesti Renault Clion Vuoden Autoksi Euroopassa 2006.
Siitä tuli ensimmäinen automalli COTY-historiassa, joka voitti tittelin toista kertaa. Voittoa arvioitiin lyhyesti: ”Erinomainen pieni auto, jonka pitäisi inspiroida suurempia.”
Tärkeintä uudessa sukupolvessa oli sen turvallisuus, sillä Euro NCAP:n turvallisuustestissä Renault Clio sai ensimmäisenä pikkuautona parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Renault Clioa kiiteltiin sen edistyksellisestä aktiivisesta ja passiivisesta turvallisuudesta.
Melkein nelimetriseksi venynyt kori tarjosi jälleen enemmän tilaa kuin edeltäneet mallit. Varustelu monipuolistui, kun saataville tulivat avainkortti ja nappikäynnistys. Turvallisuutta lisäsivät mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeusrajoitin.
Renault Clio IV – panostus muotoiluun
Neljännen sukupolven Renault Clio hätkähdytti syksyllä 2021 Pariisin autonäyttelyssä upeilla muodoillaan. Laurens van den Ackerin luoma uusi Clio säilytti hyvin pitkälti Renault DeZir- konseptiauton linjat.
Lisäksi akseliväliin tuli mittaa yli kymmenen senttiä lisää, mikä nosti Renault Clion tiloiltaan ja ajettavuudeltaan pykälän aiempaa ylemmälle tasolle.
Uutta aikaa Renault Cliossa edustivat ledivalot sekä R-Link. Sen kosketusnäytöllä pystyi muokkaamaan auton toimintaa ja säätöjä monella tavalla. Uusi multimediajärjestelmä edusti aikansa huippua.
Renault Clio eteni COTY-äänestyksessä loppusuoralle, sijoittuen kuudenneksi.
Neljännen sukupolven aikana Renault Clio nousi Suomessa suursuosikiksi. Vuodesta 2015 lähtien se on ollut 20 eniten rekisteröidyn automallin joukossa kilpaillen kärkisijoituksista omassa luokassaan.
Toistaiseksi paras vuosi oli 2017, jolloin maassamme rekisteröitiin yli kaksituhatta Clioa.
Renault Clio V – erinomaiseksi hiottu
Nykyinen Renault Clio esiteltiin maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä. Muotoiluun ei tehty suurta muutosta, vaan palkittuja ja kiitosta saaneita linjoja hiottiin edelleen.
Pinnan alla tapahtui kuitenkin valtavasti, sillä viidennessä sukupolvessa siirryttiin uuteen perusrakenteeseen.
Renaultin uusi modulaarinen CMF-B -perusrakenne auttoi nostamaan Clion ajettavuuden ja turvallisuuden entistä korkeammalle tasolle. Jälkimmäinen palkittiin jälleen kerran viiden tähden arviolla Euro NCAP:n entistä vaativammassa turvallisuustestissä.
Nykyisen Renault Clion kiitettyihin ominaisuuksiin kuuluvat sen varustelu ja tilat. Parhaissa varustetasoissa on 10-tuumainen digitaalinen, monipuolisesti muunneltava mittaristo sekä kookas 9,3-tuumainen tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö.
Tiloista kertoo omaa kieltään 391 litran kokoinen tavaratila, joka on luokkansa suurin.
Uusimpana lisänä Renault Clio -mallisarjassa on Renault Clio e-Tech Hybrid, jolla on suuri merkitys Renaultin henkilöautomalliston sähköistämisessä.
Se tuo kilpa-autoissa kehitetyn edistyksellisen tekniikan kaikkien autonostajien saataville. Voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto.
Ensimmäiset Clio e-Tech -hybridit ovat juuri saapuneet maahan ja jälleenmyyjäliikkeissä niihin pääsee tutustumaan tammikuun puolessa välissä. Clio e-Tech Hybridin hinnat alkavat 23 990 eurosta.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI