Ensimmäisen sukupolven Renault Cliossa oli vakiovarusteena radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.

Ensimmäisen sukupolven Renault Cliossa oli vakiovarusteena radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.

Renault Clio: Uskoisitko, että malli täytti jo 30 vuotta!

Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1990 esitelty Renault Clio nousi nopeasti eurooppalaisten suursuosikiksi.

Auto Bild.Uutiset

Vii­den­teen su­ku­pol­veen eden­nyt pik­ku­au­to on kas­va­nut suu­riin mit­toi­hin niin si­sä­ti­loil­taan kuin omi­nai­suuk­sil­taan. Uu­sim­mas­sa Re­nault Cli­os­sa on yh­dis­tet­ty ai­em­pien su­ku­pol­vien par­haat puo­let ja hi­ot­tu ne huip­puun­sa.

Re­nault me­nes­tyi pik­ku­au­tois­sa mai­ni­os­ti jo ai­em­min Re­nault 5 -mal­lil­laan, mut­ta nou­su luo­kan yk­kö­sek­si ta­pah­tui Re­nault Clion avul­la.

Kol­men­kym­me­nen vuo­den ai­ka­na Re­nault Clioa on myy­ty rei­lut 15 mil­joo­naa kap­pa­let­ta, jois­ta yli 30 000 au­toa Suo­mes­sa. Niin­pä Re­nault Clio on myös meil­lä yk­si luok­kan­sa kär­ki­mal­leis­ta.

Re­nault Clio I – omi­nai­suu­det ta­sa­pai­nos­sa

Re­nault Clio nou­si heti mark­ki­noil­le tul­tu­aan suu­reen suo­si­oon. Uu­tuu­den me­nes­tys­tä aut­toi osal­taan voit­to Car of the Ye­ar 1991 -ää­nes­tyk­ses­sä, eli Re­nault Clio va­lit­tiin tär­keim­mäk­si uu­dek­si au­to­mal­lik­si.

Tuo­ma­ris­to pe­rus­te­li tu­los­ta sil­lä, et­tä Re­nault Clio oli muo­toi­lul­taan tyy­li­käs ja laa­tu kor­ke­a­ta­soi­nen. Li­säk­si si­sä­ti­lat oli­vat mai­ni­ot ja Re­nault Cli­os­sa oli pal­jon sel­lai­sia va­rus­tei­ta, joi­ta ei ol­lut ai­em­min saa­nut tuon luo­kan au­toi­hin.

Mer­kit­tä­viä mu­ka­vuut­ta li­sää­viä uu­tuuk­sia oli­vat esi­mer­kik­si RT-va­rus­te­ta­son kau­ko-oh­jat­ta­va kes­kus­lu­ki­tus, säh­kö­käyt­töi­set ik­ku­nan­nos­ti­met etuo­vis­sa ja ra­di­on sekä ka­set­ti­soit­ti­men yh­dis­tel­mä va­ki­o­va­rus­tee­na, jota pys­tyi käyt­tä­mään oh­jaus­pyl­vääs­tä kä­sin.

Renault Clio e-Tech Hybrid edustaa malliston uusinta tekniikkaa.

Renault Clio e-Tech Hybrid edustaa malliston uusinta tekniikkaa.

Re­nault Clio pa­laut­ti Re­naul­tin ur­hei­lul­lis­ten au­to­mal­lien jouk­koon eten­kin Re­nault Clio Wil­li­am­sin myö­tä, jos­sa oli kak­si­lit­rai­nen 110 ki­lo­wat­tia (150 hv) ke­hit­tä­nyt moot­to­ri. Niin­pä Re­nault Cli­ol­la kil­pail­tiin me­nes­tyk­sel­li­ses­ti niin ral­leis­sa kuin ra­doil­la.

Pik­ku­au­ton nimi oli ja on edel­leen Re­nault Clio kaik­ki­al­la muu­al­la, pait­si Ja­pa­nis­sa, mis­sä au­ton nimi on Re­nault Lu­te­cia. Syy­nä on, et­tä Hon­dal­la on siel­lä oi­keu­det Clio-ni­meen.

Lu­te­cia on muun­nel­ma mui­nai­sen Roo­man ai­kaan Pa­rii­sin ni­me­nä ol­lees­ta Lu­te­ti­as­ta.

Re­nault Clio II – li­sä­an­nos mu­ka­vuut­ta

Vuon­na 1998 Re­nault Clio siir­tyi toi­seen su­ku­pol­veen, jos­ta muo­dos­tui to­del­li­nen klas­sik­ko. Sen tuo­tan­to jat­kui Slo­ve­ni­as­sa ai­na vuo­teen 2015 saak­ka ja Ete­lä-Ame­ri­kas­sa mal­lia val­mis­tet­tiin vie­lä kak­si vuot­ta pi­dem­pään.

Muo­doil­taan toi­sen su­ku­pol­ven Re­nault Clio oli jopa hi­ve­nen fu­tu­ris­ti­nen ja ai­em­paa pyö­re­äm­pi. Ra­ken­teis­sa oli pal­jon edis­tyk­sel­li­siä rat­kai­su­ja, ku­ten jois­sain ver­si­ois­sa alu­mii­ni­nen ko­ne­pel­ti ja kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta teh­dyt etu­lo­ka­suo­jat.

Neljännen sukupolven Clio saapui markkinoille vuonna 2012.

Neljännen sukupolven Clio saapui markkinoille vuonna 2012.

Re­nault Clio kas­voi kool­taan, mikä tar­jo­si mat­kus­ta­jil­le enem­män ti­laa. Re­nault pa­nos­ti vah­vas­ti au­to­jen­sa tur­val­li­suu­teen, min­kä myö­tä Re­nault Clio oli en­sim­mäi­nen au­to­mal­li luo­kas­saan, jo­hon sai luk­kiu­tu­mat­to­mat jar­rut ja si­vu­tur­va­tyy­nyt.

Va­rus­tei­siin kuu­lui­vat myös etu­tur­va­vöi­den esi­ki­ris­ti­met ja oh­jaus­te­hos­tin.

Vuo­si­tu­han­nen jäl­keen teh­dyn uu­dis­tuk­sen jäl­keen Re­nault Clio nou­si en­nen nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le. Sen pys­tyi va­rus­ta­maan kse­non­va­loil­la, di­gi­taa­li­ses­ti oh­ja­tul­la au­to­maat­ti-il­mas­toin­nil­la ja na­vi­goin­nil­la.

Mal­li­sar­jan eri­koi­suu­dek­si esi­tel­tiin kes­ki­moot­to­ri­nen Re­nault Clio V6 Re­nault Sport, jos­sa kol­me­lit­rai­nen V6-moot­to­ri oli etuis­tui­mien ta­ka­na.

Re­nault Clio III – tur­val­li­suu­den esi­ku­va

Syys­kuus­sa 2005 Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä pal­jas­tet­tiin kol­man­nen su­ku­pol­ven Re­nault Clio, joka edus­ti mo­nel­la ta­val­la luok­kan­sa huip­pua. Se ei jää­nyt huo­mi­oi­mat­ta Car of the Ye­ar -tuo­ma­ris­tol­ta, joka ää­nes­ti Re­nault Clion Vuo­den Au­tok­si Eu­roo­pas­sa 2006.

Sii­tä tuli en­sim­mäi­nen au­to­mal­li COTY-his­to­ri­as­sa, joka voit­ti tit­te­lin tois­ta ker­taa. Voit­toa ar­vi­oi­tiin ly­hy­es­ti: ”Eri­no­mai­nen pie­ni au­to, jon­ka pi­täi­si ins­pi­roi­da suu­rem­pia.”

Tär­kein­tä uu­des­sa su­ku­pol­ves­sa oli sen tur­val­li­suus, sil­lä Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­tes­tis­sä Re­nault Clio sai en­sim­mäi­se­nä pik­ku­au­to­na par­haan mah­dol­li­sen vii­den täh­den ar­vo­sa­nan. Re­nault Clioa kii­tel­tiin sen edis­tyk­sel­li­ses­tä ak­tii­vi­ses­ta ja pas­sii­vi­ses­ta tur­val­li­suu­des­ta.

Mel­kein ne­li­met­ri­sek­si ve­ny­nyt kori tar­jo­si jäl­leen enem­män ti­laa kuin edel­tä­neet mal­lit. Va­rus­te­lu mo­ni­puo­lis­tui, kun saa­ta­vil­le tu­li­vat avain­kort­ti ja nap­pi­käyn­nis­tys. Tur­val­li­suut­ta li­sä­si­vät mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja no­peus­ra­joi­tin.

Re­nault Clio IV – pa­nos­tus muo­toi­luun

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Re­nault Clio hät­käh­dyt­ti syk­syl­lä 2021 Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä upeil­la muo­doil­laan. Lau­rens van den Ac­ke­rin luo­ma uu­si Clio säi­lyt­ti hy­vin pit­käl­ti Re­nault De­Zir- kon­sep­ti­au­ton lin­jat.

Li­säk­si ak­se­li­vä­liin tuli mit­taa yli kym­me­nen sent­tiä li­sää, mikä nos­ti Re­nault Clion ti­loil­taan ja ajet­ta­vuu­del­taan py­kä­län ai­em­paa ylem­mäl­le ta­sol­le.

Uut­ta ai­kaa Re­nault Cli­os­sa edus­ti­vat le­di­va­lot sekä R-Link. Sen kos­ke­tus­näy­töl­lä pys­tyi muok­kaa­maan au­ton toi­min­taa ja sää­tö­jä mo­nel­la ta­val­la. Uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä edus­ti ai­kan­sa huip­pua.

Re­nault Clio ete­ni COTY-ää­nes­tyk­ses­sä lop­pu­suo­ral­le, si­joit­tu­en kuu­den­nek­si.

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven ai­ka­na Re­nault Clio nou­si Suo­mes­sa suur­suo­si­kik­si. Vuo­des­ta 2015 läh­tien se on ol­lut 20 eni­ten re­kis­te­röi­dyn au­to­mal­lin jou­kos­sa kil­pail­len kär­ki­si­joi­tuk­sis­ta omas­sa luo­kas­saan.

Tois­tai­sek­si pa­ras vuo­si oli 2017, jol­loin maas­sam­me re­kis­te­röi­tiin yli kak­si­tu­hat­ta Clioa.

Re­nault Clio V – eri­no­mai­sek­si hi­ot­tu

Ny­kyi­nen Re­nault Clio esi­tel­tiin maa­lis­kuus­sa 2019 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä. Muo­toi­luun ei teh­ty suur­ta muu­tos­ta, vaan pal­kit­tu­ja ja kii­tos­ta saa­nei­ta lin­jo­ja hi­ot­tiin edel­leen.

Pin­nan al­la ta­pah­tui kui­ten­kin val­ta­vas­ti, sil­lä vii­den­nes­sä su­ku­pol­ves­sa siir­ryt­tiin uu­teen pe­rus­ra­ken­tee­seen.

Re­naul­tin uu­si mo­du­laa­ri­nen CMF-B -pe­rus­ra­ken­ne aut­toi nos­ta­maan Clion ajet­ta­vuu­den ja tur­val­li­suu­den en­tis­tä kor­ke­am­mal­le ta­sol­le. Jäl­kim­mäi­nen pal­kit­tiin jäl­leen ker­ran vii­den täh­den ar­vi­ol­la Eu­ro NCAP:n en­tis­tä vaa­ti­vam­mas­sa tur­val­li­suus­tes­tis­sä.

Ny­kyi­sen Re­nault Clion kii­tet­tyi­hin omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat sen va­rus­te­lu ja ti­lat. Par­hais­sa va­rus­te­ta­sois­sa on 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen, mo­ni­puo­li­ses­ti muun­nel­ta­va mit­ta­ris­to sekä koo­kas 9,3-tuu­mai­nen tie­to-viih­de­jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö.

Ti­lois­ta ker­too omaa kiel­tään 391 lit­ran ko­koi­nen ta­va­ra­ti­la, joka on luok­kan­sa suu­rin.

Uu­sim­pa­na li­sä­nä Re­nault Clio -mal­li­sar­jas­sa on Re­nault Clio e-Tech Hyb­rid, jol­la on suu­ri mer­ki­tys Re­naul­tin hen­ki­lö­au­to­mal­lis­ton säh­köis­tä­mi­ses­sä.

Se tuo kil­pa-au­tois­sa ke­hi­te­tyn edis­tyk­sel­li­sen tek­nii­kan kaik­kien au­to­nos­ta­jien saa­ta­vil­le. Voi­ma­lin­jas­sa on 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, kak­si säh­kö­moot­to­ria ja äly­käs au­to­maat­ti­nen mo­ni­ti­la­vaih­teis­to.

En­sim­mäi­set Clio e-Tech -hyb­ri­dit ovat juu­ri saa­pu­neet maa­han ja jäl­leen­myy­jä­liik­keis­sä nii­hin pää­see tu­tus­tu­maan tam­mi­kuun puo­les­sa vä­lis­sä. Clio e-Tech Hyb­ri­din hin­nat al­ka­vat 23 990 eu­ros­ta.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU