Ensimmäisen sukupolven Renault Cliossa oli vakiovarusteena radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.
Renault Clio: Uskoisitko, että malli täytti jo 30 vuotta!
Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1990 esitelty Renault Clio nousi nopeasti eurooppalaisten suursuosikiksi.
Viidenteen sukupolveen edennyt pikkuauto on kasvanut suuriin mittoihin niin sisätiloiltaan kuin ominaisuuksiltaan. Uusimmassa Renault Cliossa on yhdistetty aiempien sukupolvien parhaat puolet ja hiottu ne huippuunsa.
Renault menestyi pikkuautoissa mainiosti jo aiemmin Renault 5 -mallillaan, mutta nousu luokan ykköseksi tapahtui Renault Clion avulla.
Kolmenkymmenen vuoden aikana Renault Clioa on myyty reilut 15 miljoonaa kappaletta, joista yli 30 000 autoa Suomessa. Niinpä Renault Clio on myös meillä yksi luokkansa kärkimalleista.
Renault Clio I – ominaisuudet tasapainossa
Renault Clio nousi heti markkinoille tultuaan suureen suosioon. Uutuuden menestystä auttoi osaltaan voitto Car of the Year 1991 -äänestyksessä, eli Renault Clio valittiin tärkeimmäksi uudeksi automalliksi.
Tuomaristo perusteli tulosta sillä, että Renault Clio oli muotoilultaan tyylikäs ja laatu korkeatasoinen. Lisäksi sisätilat olivat mainiot ja Renault Cliossa oli paljon sellaisia varusteita, joita ei ollut aiemmin saanut tuon luokan autoihin.
Merkittäviä mukavuutta lisääviä uutuuksia olivat esimerkiksi RT-varustetason kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa ja radion sekä kasettisoittimen yhdistelmä vakiovarusteena, jota pystyi käyttämään ohjauspylväästä käsin.
Renault Clio e-Tech Hybrid edustaa malliston uusinta tekniikkaa.
Renault Clio palautti Renaultin urheilullisten automallien joukkoon etenkin Renault Clio Williamsin myötä, jossa oli kaksilitrainen 110 kilowattia (150 hv) kehittänyt moottori. Niinpä Renault Cliolla kilpailtiin menestyksellisesti niin ralleissa kuin radoilla.
Pikkuauton nimi oli ja on edelleen Renault Clio kaikkialla muualla, paitsi Japanissa, missä auton nimi on Renault Lutecia. Syynä on, että Hondalla on siellä oikeudet Clio-nimeen.
Lutecia on muunnelma muinaisen Rooman aikaan Pariisin nimenä olleesta Lutetiasta.
Renault Clio II – lisäannos mukavuutta
Vuonna 1998 Renault Clio siirtyi toiseen sukupolveen, josta muodostui todellinen klassikko. Sen tuotanto jatkui Sloveniassa aina vuoteen 2015 saakka ja Etelä-Amerikassa mallia valmistettiin vielä kaksi vuotta pidempään.
Muodoiltaan toisen sukupolven Renault Clio oli jopa hivenen futuristinen ja aiempaa pyöreämpi. Rakenteissa oli paljon edistyksellisiä ratkaisuja, kuten joissain versioissa alumiininen konepelti ja komposiittimateriaalista tehdyt etulokasuojat.
Neljännen sukupolven Clio saapui markkinoille vuonna 2012.
Renault Clio kasvoi kooltaan, mikä tarjosi matkustajille enemmän tilaa. Renault panosti vahvasti autojensa turvallisuuteen, minkä myötä Renault Clio oli ensimmäinen automalli luokassaan, johon sai lukkiutumattomat jarrut ja sivuturvatyynyt.
Varusteisiin kuuluivat myös etuturvavöiden esikiristimet ja ohjaustehostin.
Vuosituhannen jälkeen tehdyn uudistuksen jälkeen Renault Clio nousi ennen näkemättömälle tasolle. Sen pystyi varustamaan ksenonvaloilla, digitaalisesti ohjatulla automaatti-ilmastoinnilla ja navigoinnilla.
Mallisarjan erikoisuudeksi esiteltiin keskimoottorinen Renault Clio V6 Renault Sport, jossa kolmelitrainen V6-moottori oli etuistuimien takana.
Renault Clio III – turvallisuuden esikuva
Syyskuussa 2005 Frankfurtin autonäyttelyssä paljastettiin kolmannen sukupolven Renault Clio, joka edusti monella tavalla luokkansa huippua. Se ei jäänyt huomioimatta Car of the Year -tuomaristolta, joka äänesti Renault Clion Vuoden Autoksi Euroopassa 2006.
Siitä tuli ensimmäinen automalli COTY-historiassa, joka voitti tittelin toista kertaa. Voittoa arvioitiin lyhyesti: ”Erinomainen pieni auto, jonka pitäisi inspiroida suurempia.”
Tärkeintä uudessa sukupolvessa oli sen turvallisuus, sillä Euro NCAP:n turvallisuustestissä Renault Clio sai ensimmäisenä pikkuautona parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Renault Clioa kiiteltiin sen edistyksellisestä aktiivisesta ja passiivisesta turvallisuudesta.
Melkein nelimetriseksi venynyt kori tarjosi jälleen enemmän tilaa kuin edeltäneet mallit. Varustelu monipuolistui, kun saataville tulivat avainkortti ja nappikäynnistys. Turvallisuutta lisäsivät mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeusrajoitin.
Renault Clio IV – panostus muotoiluun
Neljännen sukupolven Renault Clio hätkähdytti syksyllä 2021 Pariisin autonäyttelyssä upeilla muodoillaan. Laurens van den Ackerin luoma uusi Clio säilytti hyvin pitkälti Renault DeZir- konseptiauton linjat.
Lisäksi akseliväliin tuli mittaa yli kymmenen senttiä lisää, mikä nosti Renault Clion tiloiltaan ja ajettavuudeltaan pykälän aiempaa ylemmälle tasolle.
Uutta aikaa Renault Cliossa edustivat ledivalot sekä R-Link. Sen kosketusnäytöllä pystyi muokkaamaan auton toimintaa ja säätöjä monella tavalla. Uusi multimediajärjestelmä edusti aikansa huippua.
Renault Clio eteni COTY-äänestyksessä loppusuoralle, sijoittuen kuudenneksi.
Neljännen sukupolven aikana Renault Clio nousi Suomessa suursuosikiksi. Vuodesta 2015 lähtien se on ollut 20 eniten rekisteröidyn automallin joukossa kilpaillen kärkisijoituksista omassa luokassaan.
Toistaiseksi paras vuosi oli 2017, jolloin maassamme rekisteröitiin yli kaksituhatta Clioa.
Renault Clio V – erinomaiseksi hiottu
Nykyinen Renault Clio esiteltiin maaliskuussa 2019 Geneven autonäyttelyssä. Muotoiluun ei tehty suurta muutosta, vaan palkittuja ja kiitosta saaneita linjoja hiottiin edelleen.
Pinnan alla tapahtui kuitenkin valtavasti, sillä viidennessä sukupolvessa siirryttiin uuteen perusrakenteeseen.
Renaultin uusi modulaarinen CMF-B -perusrakenne auttoi nostamaan Clion ajettavuuden ja turvallisuuden entistä korkeammalle tasolle. Jälkimmäinen palkittiin jälleen kerran viiden tähden arviolla Euro NCAP:n entistä vaativammassa turvallisuustestissä.
Nykyisen Renault Clion kiitettyihin ominaisuuksiin kuuluvat sen varustelu ja tilat. Parhaissa varustetasoissa on 10-tuumainen digitaalinen, monipuolisesti muunneltava mittaristo sekä kookas 9,3-tuumainen tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö.
Tiloista kertoo omaa kieltään 391 litran kokoinen tavaratila, joka on luokkansa suurin.
Uusimpana lisänä Renault Clio -mallisarjassa on Renault Clio e-Tech Hybrid, jolla on suuri merkitys Renaultin henkilöautomalliston sähköistämisessä.
Se tuo kilpa-autoissa kehitetyn edistyksellisen tekniikan kaikkien autonostajien saataville. Voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto.
Ensimmäiset Clio e-Tech -hybridit ovat juuri saapuneet maahan ja jälleenmyyjäliikkeissä niihin pääsee tutustumaan tammikuun puolessa välissä. Clio e-Tech Hybridin hinnat alkavat 23 990 eurosta.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tasasuuntaajaputkisimulaattori
Denonin uusi soundbar
Hybridikuulokevahvistin Sloveniasta
Psvane vai Linlai
Tidalin Bugatti Royale
Aktiivilaajakaista
Kaisa Kuokka: ”Joulu on loma pimeyden keskellä”
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
Kurkista persoonallisiin joulukoteihin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
UUTTA
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
LUETUIMMAT
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?
Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!
Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Volvon jälleenmyyjäverkosto: Vahvistuu uudella toimijalla
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.