Renault Estafette -konseptiauton ulkomitat (4,87 x 1,92 metriä) vastaavat lähinnä Renault Kangoota (4,91 x 1,86 metriä).

Renault Estafette -konseptiauton ulkomitat (4,87 x 1,92 metriä) vastaavat lähinnä Renault Kangoota (4,91 x 1,86 metriä).

Renault

Renault Estafette Concept: Kuormaus takaovista, purku sivuovista

Renault Estafette -konseptiauto on suunniteltu kaupunkiajoon. Se on kompakti, mutta tilava täyssähköinen pakettiauto, joka yhdistää Renault Kangoosta tutun pituuden, Renault Clion ketteryyden ja Renault Traficin kulje­tus­ka­pa­si­teetin.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Es­ta­fet­te Con­cept on suun­ni­tel­tu am­mat­ti­lai­sil­le, hei­dän nä­ke­myk­si­ään kuun­nel­len, ja se on mu­kau­tet­tu hei­dän tar­pei­siin­sa, jol­loin työs­ken­te­lys­tä tu­lee su­ju­vam­paa ja tur­val­li­sem­paa.

Re­nault Es­ta­fet­te -kon­sep­ti­au­ton ul­ko­mi­tat (4,87 x 1,92 met­riä) vas­taa­vat lä­hin­nä Re­nault Kan­goo­ta (4,91 x 1,86 met­riä).

Re­nault Es­ta­fet­te-kon­sep­ti­au­to on kui­ten­kin pal­jon kor­ke­am­pi (2,59 met­riä ver­rat­tu­na 1,85 met­riin), ja sil­lä on sel­keä pys­ty­suun­tai­nen si­lu­et­ti. Tämä mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan hel­pon liik­ku­mi­sen oh­jaa­mon ja kuor­maus­ti­lan vä­lil­lä esi­mer­kik­si las­taus­lai­tu­reil­la.

Las­taus ta­ka­o­vis­ta, pur­ku si­vuo­vis­ta

Si­vu­liu­kuo­vet avau­tu­vat no­pe­as­ti, ja ta­ka­na ole­va rul­la­ver­ho avau­tuu koko pa­ket­ti­au­ton kor­keu­del­le. Pa­ket­ti­au­ton voi esi­mer­kik­si pe­ruut­taa lä­hel­le las­taus­lai­tu­ria help­poa las­taus­ta var­ten.

Las­taa­mi­nen on aja­tel­tu teh­tä­vän ai­no­as­taan ta­ka­o­vis­ta, ja pur­ka­mi­nen vas­taa­vas­ti vain si­vuo­vis­ta, mikä ta­kaa tur­val­li­sem­man työ­ym­pä­ris­tön.

Renault Estafette-konseptiauton kojelaudassa on runsaasti teknologiaa, mutta perinteinen näyttö ratin takana puuttuu. Kojelauta on jaettu 7-tuumaiseen näyttöön, joka näyttää ajoon liittyvät tiedot, sekä keskiosan 12-tuumaiseen kuljettajaan päin käännettyyn näyttöön. Näytön alareunassa, ohjauspyörän keskiosassa sekä kojelaudan vasemmassa reunassa olevat alueet sisältävät pienoissovelluksia, jotka tarjoavat nopean pääsyn kuljettajan suosikkitoimintoihin. Multimediajärjestelmässä hyödynnetään avointa teknologiaa, ja siinä pystytään käyttämään eri ohjelmia, jotka on kehitetty ammattikäyttöön.

Renault Estafette-konseptiauton kojelaudassa on runsaasti teknologiaa, mutta perinteinen näyttö ratin takana puuttuu. Kojelauta on jaettu 7-tuumaiseen näyttöön, joka näyttää ajoon liittyvät tiedot, sekä keskiosan 12-tuumaiseen kuljettajaan päin käännettyyn näyttöön. Näytön alareunassa, ohjauspyörän keskiosassa sekä kojelaudan vasemmassa reunassa olevat alueet sisältävät pienoissovelluksia, jotka tarjoavat nopean pääsyn kuljettajan suosikkitoimintoihin. Multimediajärjestelmässä hyödynnetään avointa teknologiaa, ja siinä pystytään käyttämään eri ohjelmia, jotka on kehitetty ammattikäyttöön.

Renault

Re­nault Es­ta­fet­te -kon­sep­ti­au­ton peh­me­ät lin­jat an­ta­vat sel­ke­än vai­ku­tel­man, joka tyy­lik­kääs­ti kät­kee ajo­neu­von ke­hit­ty­neen tek­no­lo­gi­an. Kat­to­vä­ri on kirk­kaan kel­tai­nen, mikä te­kee ajo­neu­von kor­keu­des­ta vä­hem­män hal­lit­se­van har­maan ko­ri­vä­rin kans­sa.

Etu­sä­leik­kö, joka on si­joi­tet­tu tuu­li­la­sin al­le, erot­tuu Re­nault Es­ta­fet­te-kon­sep­ti­au­ton peh­meis­tä muo­dois­ta. Taus­ta­va­lais­tu Re­nault-logo hei­jas­tuu sel­väs­ti uu­teen LED-va­lo­ku­vi­oon, joka muo­dos­taa suu­ria, pys­ty­suo­ria lo­gon osia sä­lei­kön reu­noil­le.

Jot­ta kul­jet­ta­ja saa pa­no­raa­ma­nä­ky­män kau­pun­kiym­pä­ris­töön, val­ta­va tuu­li­la­si kaa­reu­tuu si­vuil­le ja yh­dis­tyy kah­teen suu­reen si­vu­la­siin. Ul­koa kat­sot­tu­na huo­maa­ma­ton ke­hys an­taa vai­ku­tel­man kor­ke­an tek­no­lo­gi­an "vi­sii­ri­ky­pä­räs­tä".

Si­sä­ti­lat

"Es­ta­fet­te-kon­sep­ti­au­ton oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu pie­nen­tä­mään omis­ta­mi­sen ko­ko­nais­kus­tan­nuk­sia. Fik­su muo­toi­lu te­kee kul­jet­ta­jan työs­tä hel­pom­paa, ja pa­ket­ti­au­to on ra­ken­net­tu kes­tä­mään ko­vaa päi­vit­täis­tä käyt­töä. Es­ta­fet­te-kon­sep­ti­au­to si­säl­tää älyk­käi­tä tur­va­toi­min­to­ja kau­pun­ki­lais­ten suo­je­le­mi­sek­si."

– Yan­nick Big­non, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, LCV De­sign, Am­pe­re

Oh­jaa­mo on raik­kaan kel­tai­nen, ja sii­nä on yk­si is­tuin kul­jet­ta­jal­le. Is­tui­men al­la on ko­ro­ke, joka ta­kaa kul­jet­ta­jal­le mu­ka­van ja tur­val­li­sen ajo­a­sen­non.

Kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain kään­tää is­tuin, voi­dak­seen nous­ta sei­so­maan mat­kus­ta­mos­sa.

Al­le 1,90 met­riä pit­kät hen­ki­löt voi­vat seis­tä täy­sin suo­ras­sa au­ton si­säl­lä.

Is­tui­men al­la ole­vas­sa ko­rok­kees­sa on 7 ve­to­laa­tik­koa (3 oven puo­lel­la, 4 toi­sel­la puo­lel­la).

Re­nault Es­ta­fet­te-kon­sep­ti­au­ton ko­je­lau­das­sa on run­saas­ti tek­no­lo­gi­aa, mut­ta pe­rin­tei­nen näyt­tö ra­tin ta­ka­na puut­tuu.

Ohjaamo on raikkaan keltainen, ja siinä on yksi istuin kuljettajalle. Istuimen alla on koroke, joka takaa kuljettajalle mukavan ja turvallisen ajoasennon. Kuljettajan tarvitsee vain kääntää istuin,  voidakseen nousta seisomaan matkustamossa.

Ohjaamo on raikkaan keltainen, ja siinä on yksi istuin kuljettajalle. Istuimen alla on koroke, joka takaa kuljettajalle mukavan ja turvallisen ajoasennon. Kuljettajan tarvitsee vain kääntää istuin, voidakseen nousta seisomaan matkustamossa.

Renault

Ko­je­lau­ta on ja­et­tu 7-tuu­mai­seen näyt­töön, joka näyt­tää ajoon liit­ty­vät tie­dot, sekä kes­ki­o­san 12-tuu­mai­seen kul­jet­ta­jaan päin kään­net­tyyn näyt­töön.

Näy­tön ala­reu­nas­sa, oh­jaus­pyö­rän kes­ki­o­sas­sa sekä ko­je­lau­dan va­sem­mas­sa reu­nas­sa ole­vat alu­eet si­säl­tä­vät pie­nois­so­vel­luk­sia, jot­ka tar­jo­a­vat no­pe­an pää­syn kul­jet­ta­jan suo­sik­ki­toi­min­toi­hin.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä hyö­dyn­ne­tään avoin­ta tek­no­lo­gi­aa, ja sii­nä pys­ty­tään käyt­tä­mään eri oh­jel­mia, jot­ka on ke­hi­tet­ty am­mat­ti­käyt­töön.

Si­vu­pei­lit on kor­vat­tu kah­del­la pys­ty­suun­tai­sel­la 10-tuu­man näy­töl­lä.

Liu­kuo­vi erot­taa oh­jaa­mon ja ta­va­ra­ti­lan. Se sul­keu­tuu au­to­maat­ti­ses­ti, kun kul­jet­ta­ja pa­laa oh­jaa­moon tai pois­tuu ajo­neu­vos­ta, jol­loin ta­va­rat ovat ai­na kat­seil­ta tur­vas­sa.

Sivuliukuovet avautuvat nopeasti, ja takana oleva rullaverho avautuu koko pakettiauton korkeudelle. Pakettiauton voi esimerkiksi peruuttaa lähelle lastauslaituria helppoa lastausta varten. Lastaaminen on ajateltu tehtävän ainoastaan takaovista, ja purkaminen vastaavasti vain sivuovista, mikä takaa turvallisemman työympäristön.

Sivuliukuovet avautuvat nopeasti, ja takana oleva rullaverho avautuu koko pakettiauton korkeudelle. Pakettiauton voi esimerkiksi peruuttaa lähelle lastauslaituria helppoa lastausta varten. Lastaaminen on ajateltu tehtävän ainoastaan takaovista, ja purkaminen vastaavasti vain sivuovista, mikä takaa turvallisemman työympäristön.

Renault

Las­taus­ti­las­sa on nel­jä tai­tet­ta­vaa hyl­lyä. Jo­kai­nen yk­si­tyis­koh­ta on suun­ni­tel­tu su­ju­vaa ja tur­val­lis­ta käyt­töä var­ten.

Soft­wa­re-De­fi­ned Ve­hic­le (SDV) -ark­ki­teh­tuu­ri

Re­nault Es­ta­fet­te -kon­sep­ti­au­to on Re­nault Grou­pin en­sim­mäi­nen ajo­neu­vo, joka on ra­ken­net­tu SDV-ark­ki­teh­tuu­rin (Soft­wa­re-De­fi­ned Ve­hic­le) ym­pä­ril­le.

Se avaa tien seu­raa­van su­ku­pol­ven älyk­käil­le, skaa­lau­tu­vil­le ja mo­du­laa­ri­sil­le säh­köi­sil­le hyö­ty­a­jo­neu­voil­le.

Tämä Re­nault Grou­pin säh­kö­a­jo­neu­voi­hin eri­kois­tu­nut yk­si­kön Am­pe­ren ke­hit­tä­mä SDV-ark­ki­teh­tuu­ri on suo­raan yh­tey­des­sä pil­veen ja sil­lä on kes­kei­nen roo­li ajo­neu­von toi­min­nan ja kus­tan­nus­te­hok­kuu­den pa­ran­ta­mi­ses­sa.

Se yh­dis­tää asi­ak­kaat uu­siin pal­ve­lui­hin, päi­vit­tää ajo­neu­von koko sen elin­kaa­ren ajan, op­pii käyt­tä­jän tot­tu­muk­sis­ta ja aut­taa alen­ta­maan käyt­tö­kus­tan­nuk­sia noin 30 %.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU