Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Viimepäivien uutisointi rengaspaineiden alentamisesta pidon parantamiseksi kiihdytyksissä ja jarrutuksissa saattaa hämmentää autoilijoita. Todellisuudessa talvirenkaissa kannattaa käyttää aavistuksen autonvalmistajan suosituksia korkeampia rengaspaineita.
Suomessakin on uutisoitu Tyre Reviews YouTube -kanavan tekemästä testistä, jossa verrattiin talvirenkaiden ajo-ominaisuuksia erilaisilla rengaspaineilla. Autoliitto varoittaa, että vaikka testin mukaan rengaspaineita pudottamalla saakin jarrutus- ja kiihdytyspitoa parannettua, ei paineita kannata kuitenkaan laskea. Liian alhaiset rengaspaineet nimittäin heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa äkkitilanteissa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta. Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin.
Työkone-, traktori- ja kuorma-automaailmassa on rengaspaineita perinteisesti alennettu pehmeällä ajoalustalla ajettaessa, jotta renkaan pintapainetta on saatu jaettua isommalle alueelle. Tällä on vähennetty lähinnä uppoamisriskiä. Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin ajoneuvoille suositellaan korkeampia paineita.
”Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.
Talvella hieman valmistajan ohjeistusta enemmän
Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät auton käyttöohjeesta. Lisäksi ne ovat merkittynä usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Yleensä autolle on määritelty erikseen paineet normaalille ja raskaammalle kuormalle. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.
”Talvirenkaiden paineet kannattaa säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria /10 astetta. Pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen”, Vesalainen ohjeistaa.
Rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Tarkastus olisi hyvä tehdä vähintään kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Rengaspaineiden ollessa suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa.
AutoBild / Autoliitto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ