Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.
Seat Leon: Täysin uusi mallisto
Seat esitteli täysin uuden Seat Leonin. Yli 1,1 miljardin euron investoinnin ansiosta uusissa Seat-malleissa on aiempaa taloudellisemmat moottorit, uusimmat liitettävyyspalvelut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, dynaamisuutta sekä entistäkin huomiota herättävämpi ulkonäkö.
Leon on aina ollut Seat-malliston tukipilari, jota on valmistettu yli 2,2 miljoonaa autoa kolmen mallisukupolven aikana.
Neljäs Seat Leon -sukupolvi on suunniteltu ja kehitetty jatkamaan menestystarinaa ja siirtämään sen seuraavalle tasolle liitettävyyden, taloudellisuuden, dynamiikan ja turvallisuuden suhteen.
Uusi Seat Leon on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, Martorellissa, jossa se myös valmistetaan.
Muotoilu: reilusti lisää pituutta ja paremmat sisätilat
Seat Leonin perustana on edistyksellinen MQB Evo -alustarakenne. Sen mahdollistama joustavuus auton mitoituksessa ja mukautettavuudessa tarjosi suunnittelutiimille uudenlaisia mahdollisuuksia uuden sukupolven auton mittasuhteiden toteutukseen.
Uusi viisiovinen Seat Leon on 4 368 mm pitkä (+86 mm), 1 800 mm leveä (-16 mm) ja 1 456 korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm eli 50 mm pidempi kuin kolmannen sukupolven Seat Leonissa.
Seat Leon Sportstourer on puolestaan 4 642 mm pitkä (+93 mm), 1 800 leveä (-16 mm) ja 1 448 mm korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, perusmallin tapaan edelliseen versioon verrattuna 50 mm pidempi.
Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.
Uuden Seat Leonin keula on aiempaa persoonallisemman näköinen etusäleikön ja etuvalojen voimakkaan kolmiulotteisen yhtenäisyyden ansiosta. Takaosan LED-ajovalojen ansiosta auton ilme on puolestaan heti tunnistettavissa.
Seat Leonissa valon suunnan vaihtuessa pinnan sävyissä näkyy uusia vivahteita.
Luova ja innostava muotoilu jatkuu auton takaosassa, jota korostaa reunasta reunaan ulottuva LED-valo. Myös takaluukku on muotoiltu ajoneuvon dynaaminen persoonallisuus huomioon ottaen. Valaistuksen ja ilmanohjaimen linjat viestivät nopeudesta myös auton ollessa paikoillaan.
Seat Leonin sileäpintainen ja ohut, mutta leveä kojelauta luo vaikutelmaa keveydestä ja ”kelluvuudesta”.
Kaikki matkustamon elementit on suunniteltu täsmällisen ergonomisesti. Tämä lisää matkustusmukavuutta riippumatta siitä, istuuko autossa kuljettajana vai matkustajana edessä tai takana.
Sisustuksen keskeinen elementti, eletunnistuksella varustettu 10-tuumainen multimedia-näyttö, tarjoaa uudenlaista vuorovaikutusta matkustajien kanssa ja vähentää perinteisten painikkeiden määrää. Tärkeimpiä toimintoja ohjataan kuitenkin edelleen perinteisten hallintalaitteiden avulla.
Seat Leonissa on 380-litrainen tavaratila (yhtä suuri kuin edellisessä malliversiossa), kun taas Sportstourerissa on 617-litrainen tavaratila, mikä on 30 litraa enemmän kuin edellisessä malliversiossa. Näin se on luokkansa suurimpia.
Uutta valaistusteknologiaa
Seat Leon venyttää rajoja tämän kokoluokan autoissa sekä ulko- että sisävalaistuksen saralla uudella valaistusteknologialla.
Autoon on saatavilla ainutlaatuista valotehoa tarjoavat, kokonaan ledeillä toteutetut kylmän valkoiset ajovalot. Tuttua Seat-ilmettä noudattaviin valoihin on integroitu kaikki tärkeimmät toiminnot: lähivalot, kaukovalot, päiväajovalot sekä dynaamiset suuntavilkut.
Ajoneuvon sivupeileihin on integroitu LED-merkkivalot. Täys-LED -ajovaloissa on myös tervetuloa-valot, jotka toivottavat kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi heijastamalla espanjankielisen ”Hola!”-tervetulotoivotuksen maahan auton aktivoituessa.
Uudessa Seat Leonissa on myös kääntymisaikeen selkeästi ilmaisevat dynaamiset LED-suuntavilkut, jotka lisäävät turvallisuutta.
Sisätiloihin LED-valopaketti tuo sisustuksen persoonallisuutta korostavat tunnelmavalot. Valaistus, jonka väriä ja sävyä voidaan muuttaa tilanteen mukaan, luo matkustamon etuosaan etuovista kojelaudan yli ulottuvan valokaaren, joka herättää Leonin sisäisen luonteen eloon.
Valo ei ole pelkästään koriste, vaan olennainen osa monia toimintoja, kuten kuolleen kulman varoitinta sekä autostapoistumisavustajaa.
Liitettävyys: ensimmäinen täysin liitetty Seat
Uusi Leon on Seatin ensimmäinen täysin liitetty auto. Leonin järjestelmän sydän on digitaalinen Seat Digital Cockpit -ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25-tuumainen käyttäjän räätälöitävissä oleva mittaristo sekä multimediajärjestelmä.
Multimediajärjestelmässä on vakiona 8,25-tuumainen älypuhelimen kanssa yhteensopiva näyttö.
Isompi 10-tuumainen Retina-tasoinen navigointinäyttö tarjoaa liitetyn 3D-navigaation sekä käyttäjätoimintoja helpottavan eleohjauksen.
Liitettävyyden ydin on Full Link -järjestelmä, jonka avulla mobiililaitteet kytkeytyvät Android Auton tai langattoman Apple CarPlay -sovelluksen avulla ajoneuvon multimediajärjestelmään. Näin käyttäjän oma digitaalinen ekosysteemi liittyy suoraan autoon hallitulla, intuitiivisella ja turvallisella tavalla, joka häiritsee kuljettajan ajamista mahdollisimman vähän: kuljettaja voi käyttää hallintaan joko multimediajärjestelmää, ohjauspyörään integroituja hallintalaitteita tai ääniohjausta.
Connectivity Boxin (lisävaruste) ja siihen sisältyvän Qi-standardit täyttävän langattoman latauksen ansiosta kuljettajan ei tarvitse huolehtia mobiililaitteen akun tyhjentymisestä kriittisellä hetkellä.
Online-yksikön sisäänrakennettu SIM-kortti takaa, ettei Seat Leon koskaan menetä yhteyttä digitaaliseen maailmaan.
Osa multimediatoiminnoista käyttää reaaliaikaisia tietoja pilvipalveluista, mikä lisää uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointijärjestelmään.
Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa pääsyn viimeisimpiin multimediasovelluksiin, jotka voidaan päivittää milloin tahansa.
Sisäänrakennetun eSIMin ansiosta Seat Leonissa on myös eCall-palvelu, joka voi onnettomuustilanteessa ottaa suoraan yhteyden hätäpalveluihin.
Uuden lisän kokonaisuuteen tuo omaan älylaitteeseen ladattava Seat Connect -sovellus. Se toimii kaukosäätimenä monille toiminnoille, jotka auttavat maksimoimaan kuljettajan nautinnon ja parantavat myös turvallisuutta.
Voimansiirto: viisi hybridivoimalinjaa
Uusi Seat Leon on kehitetty todellisia ajotilanteita ajatellen ja tarjolla on valikoima useita eri voimalinjoja.
Taloudellisuutta lisäävät entisestään kolme sähköistettyä vaihtoehtoa.
Uuden sukupolven kompaktin kokoluokan auton voimanlähde voi olla bensiini, diesel, kaasuhybridi, kevythybridi tai ladattava hybridi.
Näistä jokainen on suunniteltu tuottamaan huippuluokan suorituskykyä ja ajettavuutta, jolloin asiakas voi valita juuri oikean yhdistelmän omiin tarpeisiinsa.
Uuden Seat Leonin bensiinimoottorit ovat kaikki turboahdettuja ja niissä on suoraruiskutus. Moottorit tuottavat tehoa 66 kW-140 kW (90–190 hv).
Seat Leoniin on saatavilla myös 1-litrainen, kolmesylinterinen moottori, ensimmäistä kertaa teholuokissa 66 kW (90 hv) tai 81 kW (110 hv) sekä suurempi 1,5-litrainen teholuokissa 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv).
Huippumallissa on 2,0-litrainen 140 kW.n TSI-bensiinimoottori (190 hv) linkitettynä kaksoiskytkinvaihteistoon.
Diesel: Edelleen tärkeä teknologia hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ajatellen
Uudessa Leonissa on kolme dieselmoottorivaihtoehtoa, jotka kaikki ovat 2,0 TDI-moottoreita ja tehoa on 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv).
Uusi Seat Leon on saatavana myös TGI-kaasuhybridinä, jossa on 1,5-litrainen 96 kW:n (130 hv) moottori.
Seat Leoniin on saatavilla myös ensimmäistä kertaa 48 V kevythybridijärjestelmä (eTSI). Sen ansiosta kompakti auto tarjoaa vielä taloudellisempaa liikkumista (1.0 TSI 81 kW (110 hv) tai 1.5 TSI 110 kW (150 hv), molemmissa DSG-automaattivaihteisto).
Seatin sähköistymisen laajentuessa neljännen sukupolven Leonin saa myös edistyksellisenä ladattavana hybridiversiona.
Yhdistelmässä on kuusivaihteinen DSG-automaattivaihteisto, 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori, 13 kW:n litiumioniakku sekä sähkömoottori, jotka tuottavat yhdessä 150 kW (204 hv) tehoa. Toimintamatka sähköllä on noin 60 km (WLTP).
Kaikkien aikojen turvallisin Seat
Turvallisuus on uuden Seatin ytimessä. Autossa yhdistyvät monet edistyksellisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mukaan lukien ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, hätätilanneavustin sekä Travel Assist -järjestelmä.
Näiden ansiosta uusi Leon on turvallisin koskaan valmistettu Seat.
Teknisten ratkaisujen ansiosta Seat Leon vie turvallisuuden uudelle tasolle havainnoimalla ympäristöä. Auto tarjoaa siten optimaalista turvaa, tapahtuipa auton ympärillä mitä tahansa.
Mukautuvan alustansäädön (DCC) ansiosta Seat Leonin ajo- ja hallintaominaisuudet voivat muuttua olosuhteiden ja kuljettajan valintojen mukaisesti tuoden lisämukavuutta ajamiseen.
Mukautuva alustansäätöteknologia seuraa jatkuvasti ajo-olosuhteita ja huomioi myös ohjausliikkeet, jarrutukset ja kiihdytykset.
Jousituksen toiminta mukautuu ja jokaisen pyörän vaimennus voi säätyä erikseen, jolloin liikkumiseen saadaan ensiluokkaista mukavuutta ja dynamiikkaa.
Uusi Leon edustaa Seatin perusarvoja ja tavoitetta tarjota parhaita mahdollisia autoja.
Uuden sukupolven Leonin myötä kompaktin kokoluokan segmentti kokee todellisen muutoksen, kun uusi auto lanseerataan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.
Täysin uuden SEAT Leonin hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
139 desibeliä 20 hertsillä
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL