Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Seat Leon: Täysin uusi mallisto

Seat esitteli täysin uuden Seat Leonin. Yli 1,1 miljardin euron investoinnin ansiosta uusissa Seat-malleissa on aiempaa taloudellisemmat moottorit, uusimmat liitet­tä­vyys­pal­velut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, dynaamisuutta sekä entistäkin huomiota herättävämpi ulkonäkö.

Auto Bild.Uutiset

Leon on ai­na ol­lut Seat-mal­lis­ton tu­ki­pi­la­ri, jota on val­mis­tet­tu yli 2,2 mil­joo­naa au­toa kol­men mal­li­su­ku­pol­ven ai­ka­na.

Nel­jäs Seat Leon -su­ku­pol­vi on suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty jat­ka­maan me­nes­tys­ta­ri­naa ja siir­tä­mään sen seu­raa­val­le ta­sol­le lii­tet­tä­vyy­den, ta­lou­del­li­suu­den, dy­na­mii­kan ja tur­val­li­suu­den suh­teen.

Uu­si Seat Leon on suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty Bar­ce­lo­nas­sa, Mar­to­rel­lis­sa, jos­sa se myös val­mis­te­taan.

Muo­toi­lu: rei­lus­ti li­sää pi­tuut­ta ja pa­rem­mat si­sä­ti­lat

Seat Le­o­nin pe­rus­ta­na on edis­tyk­sel­li­nen MQB Evo -alus­ta­ra­ken­ne. Sen mah­dol­lis­ta­ma jous­ta­vuus au­ton mi­toi­tuk­ses­sa ja mu­kau­tet­ta­vuu­des­sa tar­jo­si suun­nit­te­lu­tii­mil­le uu­den­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia uu­den su­ku­pol­ven au­ton mit­ta­suh­tei­den to­teu­tuk­seen.

Uu­si vii­si­o­vi­nen Seat Leon on 4 368 mm pit­kä (+86 mm), 1 800 mm le­veä (-16 mm) ja 1 456 kor­kea (-3 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 686 mm eli 50 mm pi­dem­pi kuin kol­man­nen su­ku­pol­ven Seat Le­o­nis­sa.

Seat Leon Sports­tou­rer on puo­les­taan 4 642 mm pit­kä (+93 mm), 1 800 le­veä (-16 mm) ja 1 448 mm kor­kea (-3 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 686 mm, pe­rus­mal­lin ta­paan edel­li­seen ver­si­oon ver­rat­tu­na 50 mm pi­dem­pi.

Uu­den Seat Le­o­nin uu­si muo­toi­lu mer­kit­see pa­ran­tu­neen ae­ro­dy­na­mii­kan myö­tä myös pa­rem­paa ta­lou­del­li­suut­ta: il­man­vas­tus­ker­roin ko­he­ni noin 8 % edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­liin ver­rat­tu­na.

Uu­den Seat Le­o­nin keu­la on ai­em­paa per­soo­nal­li­sem­man nä­köi­nen etu­sä­lei­kön ja etu­va­lo­jen voi­mak­kaan kol­miu­lot­tei­sen yh­te­näi­syy­den an­si­os­ta. Ta­ka­o­san LED-ajo­va­lo­jen an­si­os­ta au­ton il­me on puo­les­taan heti tun­nis­tet­ta­vis­sa.

Seat Le­o­nis­sa va­lon suun­nan vaih­tu­es­sa pin­nan sä­vyis­sä nä­kyy uu­sia vi­vah­tei­ta.

Luo­va ja in­nos­ta­va muo­toi­lu jat­kuu au­ton ta­ka­o­sas­sa, jota ko­ros­taa reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­va LED-valo. Myös ta­ka­luuk­ku on muo­toil­tu ajo­neu­von dy­naa­mi­nen per­soo­nal­li­suus huo­mi­oon ot­ta­en. Va­lais­tuk­sen ja il­ma­noh­jai­men lin­jat vies­ti­vät no­peu­des­ta myös au­ton ol­les­sa pai­koil­laan.

Seat Le­o­nin si­le­ä­pin­tai­nen ja ohut, mut­ta le­veä ko­je­lau­ta luo vai­ku­tel­maa ke­vey­des­tä ja ”kel­lu­vuu­des­ta”.

Kaik­ki mat­kus­ta­mon ele­men­tit on suun­ni­tel­tu täs­mäl­li­sen er­go­no­mi­ses­ti. Tämä li­sää mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta riip­pu­mat­ta sii­tä, is­tuu­ko au­tos­sa kul­jet­ta­ja­na vai mat­kus­ta­ja­na edes­sä tai ta­ka­na.

Si­sus­tuk­sen kes­kei­nen ele­ment­ti, ele­tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu 10-tuu­mai­nen mul­ti­me­dia-näyt­tö, tar­jo­aa uu­den­lais­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta mat­kus­ta­jien kans­sa ja vä­hen­tää pe­rin­teis­ten pai­nik­kei­den mää­rää. Tär­keim­piä toi­min­to­ja oh­ja­taan kui­ten­kin edel­leen pe­rin­teis­ten hal­lin­ta­lait­tei­den avul­la.

Seat Le­o­nis­sa on 380-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la (yh­tä suu­ri kuin edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa), kun taas Sports­tou­re­ris­sa on 617-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la, mikä on 30 lit­raa enem­män kuin edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa. Näin se on luok­kan­sa suu­rim­pia.

Uut­ta va­lais­tus­tek­no­lo­gi­aa

Seat Leon ve­nyt­tää ra­jo­ja tä­män ko­ko­luo­kan au­tois­sa sekä ul­ko- et­tä si­sä­va­lais­tuk­sen sa­ral­la uu­del­la va­lais­tus­tek­no­lo­gi­al­la.

Au­toon on saa­ta­vil­la ai­nut­laa­tuis­ta va­lo­te­hoa tar­jo­a­vat, ko­ko­naan le­deil­lä to­teu­te­tut kyl­män val­koi­set ajo­va­lot. Tut­tua Seat-il­met­tä nou­dat­ta­viin va­loi­hin on in­teg­roi­tu kaik­ki tär­keim­mät toi­min­not: lä­hi­va­lot, kau­ko­va­lot, päi­vä­a­jo­va­lot sekä dy­naa­mi­set suun­ta­vil­kut.

Ajo­neu­von si­vu­pei­lei­hin on in­teg­roi­tu LED-merk­ki­va­lot. Täys-LED -ajo­va­lois­sa on myös ter­ve­tu­loa-va­lot, jot­ka toi­vot­ta­vat kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jat ter­ve­tul­leik­si hei­jas­ta­mal­la es­pan­jan­kie­li­sen ”Hola!”-ter­ve­tu­lo­toi­vo­tuk­sen maa­han au­ton ak­ti­voi­tu­es­sa.

Uu­des­sa Seat Le­o­nis­sa on myös kään­ty­mi­sai­keen sel­ke­äs­ti il­mai­se­vat dy­naa­mi­set LED-suun­ta­vil­kut, jot­ka li­sää­vät tur­val­li­suut­ta.

Si­sä­ti­loi­hin LED-va­lo­pa­ket­ti tuo si­sus­tuk­sen per­soo­nal­li­suut­ta ko­ros­ta­vat tun­nel­ma­va­lot. Va­lais­tus, jon­ka vä­riä ja sä­vyä voi­daan muut­taa ti­lan­teen mu­kaan, luo mat­kus­ta­mon etuo­saan etuo­vis­ta ko­je­lau­dan yli ulot­tu­van va­lo­kaa­ren, joka he­rät­tää Le­o­nin si­säi­sen luon­teen eloon.

Valo ei ole pel­käs­tään ko­ris­te, vaan olen­nai­nen osa mo­nia toi­min­to­ja, ku­ten kuol­leen kul­man va­roi­tin­ta sekä au­tos­ta­pois­tu­mi­sa­vus­ta­jaa.

Lii­tet­tä­vyys: en­sim­mäi­nen täy­sin lii­tet­ty Seat

Uu­si Leon on Se­a­tin en­sim­mäi­nen täy­sin lii­tet­ty au­to. Le­o­nin jär­jes­tel­män sy­dän on di­gi­taa­li­nen Seat Di­gi­tal Cock­pit -oh­jaa­mo, jos­sa yh­dis­ty­vät kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 10,25-tuu­mai­nen käyt­tä­jän rää­tä­löi­tä­vis­sä ole­va mit­ta­ris­to sekä mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä on va­ki­o­na 8,25-tuu­mai­nen äly­pu­he­li­men kans­sa yh­teen­so­pi­va näyt­tö.

Isom­pi 10-tuu­mai­nen Re­ti­na-ta­soi­nen na­vi­goin­ti­näyt­tö tar­jo­aa lii­te­tyn 3D-na­vi­gaa­ti­on sekä käyt­tä­jä­toi­min­to­ja hel­pot­ta­van ele­oh­jauk­sen.

Lii­tet­tä­vyy­den ydin on Full Link -jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la mo­bii­li­lait­teet kyt­key­ty­vät And­roid Au­ton tai lan­gat­to­man Ap­p­le CarP­lay -so­vel­luk­sen avul­la ajo­neu­von mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään. Näin käyt­tä­jän oma di­gi­taa­li­nen eko­sys­tee­mi liit­tyy suo­raan au­toon hal­li­tul­la, in­tui­tii­vi­sel­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la, joka häi­rit­see kul­jet­ta­jan aja­mis­ta mah­dol­li­sim­man vä­hän: kul­jet­ta­ja voi käyt­tää hal­lin­taan joko mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, oh­jaus­pyö­rään in­teg­roi­tu­ja hal­lin­ta­lait­tei­ta tai ää­ni­oh­jaus­ta.

Con­nec­ti­vi­ty Bo­xin (li­sä­va­rus­te) ja sii­hen si­säl­ty­vän Qi-stan­dar­dit täyt­tä­vän lan­gat­to­man la­tauk­sen an­si­os­ta kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se huo­leh­tia mo­bii­li­lait­teen akun tyh­jen­ty­mi­ses­tä kriit­ti­sel­lä het­kel­lä.

On­li­ne-yk­si­kön si­sään­ra­ken­net­tu SIM-kort­ti ta­kaa, et­tei Seat Leon kos­kaan me­ne­tä yh­teyt­tä di­gi­taa­li­seen maa­il­maan.

Osa mul­ti­me­di­a­toi­min­nois­ta käyt­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja pil­vi­pal­ve­luis­ta, mikä li­sää uu­den ulot­tu­vuu­den pe­rin­tei­seen na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään.

Tämä mah­dol­lis­taa tu­le­vai­suu­des­sa pää­syn vii­mei­sim­piin mul­ti­me­di­a­so­vel­luk­siin, jot­ka voi­daan päi­vit­tää mil­loin ta­han­sa.

Si­sään­ra­ken­ne­tun eSI­Min an­si­os­ta Seat Le­o­nis­sa on myös eCall-pal­ve­lu, joka voi on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa ot­taa suo­raan yh­tey­den hä­tä­pal­ve­lui­hin.

Uu­den li­sän ko­ko­nai­suu­teen tuo omaan äly­lait­tee­seen la­dat­ta­va Seat Con­nect -so­vel­lus. Se toi­mii kau­ko­sää­ti­me­nä mo­nil­le toi­min­noil­le, jot­ka aut­ta­vat mak­si­moi­maan kul­jet­ta­jan nau­tin­non ja pa­ran­ta­vat myös tur­val­li­suut­ta.

Voi­man­siir­to: vii­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­jaa

Uu­si Seat Leon on ke­hi­tet­ty to­del­li­sia ajo­ti­lan­tei­ta aja­tel­len ja tar­jol­la on va­li­koi­ma usei­ta eri voi­ma­lin­jo­ja.

Ta­lou­del­li­suut­ta li­sää­vät en­ti­ses­tään kol­me säh­köis­tet­tyä vaih­to­eh­toa.

Uu­den su­ku­pol­ven kom­pak­tin ko­ko­luo­kan au­ton voi­man­läh­de voi ol­la ben­sii­ni, die­sel, kaa­su­hyb­ri­di, ke­vyt­hyb­ri­di tai la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Näis­tä jo­kai­nen on suun­ni­tel­tu tuot­ta­maan huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­kyä ja ajet­ta­vuut­ta, jol­loin asi­a­kas voi va­li­ta juu­ri oi­ke­an yh­dis­tel­män omiin tar­pei­siin­sa.

Uu­den Seat Le­o­nin ben­sii­ni­moot­to­rit ovat kaik­ki tur­bo­ah­det­tu­ja ja niis­sä on suo­ra­ruis­ku­tus. Moot­to­rit tuot­ta­vat te­hoa 66 kW-140 kW (90–190 hv).

Seat Le­o­niin on saa­ta­vil­la myös 1-lit­rai­nen, kol­me­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, en­sim­mäis­tä ker­taa te­ho­luo­kis­sa 66 kW (90 hv) tai 81 kW (110 hv) sekä suu­rem­pi 1,5-lit­rai­nen te­ho­luo­kis­sa 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv).

Huip­pu­mal­lis­sa on 2,0-lit­rai­nen 140 kW.n TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri (190 hv) lin­ki­tet­ty­nä kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon.

Die­sel: Edel­leen tär­keä tek­no­lo­gia hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mis­tä aja­tel­len

Uu­des­sa Le­o­nis­sa on kol­me die­sel­moot­to­ri­vaih­to­eh­toa, jot­ka kaik­ki ovat 2,0 TDI-moot­to­rei­ta ja te­hoa on 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv).

Uu­si Seat Leon on saa­ta­va­na myös TGI-kaa­su­hyb­ri­di­nä, jos­sa on 1,5-lit­rai­nen 96 kW:n (130 hv) moot­to­ri.

Seat Le­o­niin on saa­ta­vil­la myös en­sim­mäis­tä ker­taa 48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä (eT­SI). Sen an­si­os­ta kom­pak­ti au­to tar­jo­aa vie­lä ta­lou­del­li­sem­paa liik­ku­mis­ta (1.0 TSI 81 kW (110 hv) tai 1.5 TSI 110 kW (150 hv), mo­lem­mis­sa DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to).

Se­a­tin säh­köis­ty­mi­sen laa­jen­tu­es­sa nel­jän­nen su­ku­pol­ven Le­o­nin saa myös edis­tyk­sel­li­se­nä la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­ver­si­o­na.

Yh­dis­tel­mäs­sä on kuu­si­vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to, 1,4-lit­rai­nen TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri, 13 kW:n li­tiu­mi­o­ni­ak­ku sekä säh­kö­moot­to­ri, jot­ka tuot­ta­vat yh­des­sä 150 kW (204 hv) te­hoa. Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on noin 60 km (WLTP).

Kaik­kien ai­ko­jen tur­val­li­sin Seat

Tur­val­li­suus on uu­den Se­a­tin yti­mes­sä. Au­tos­sa yh­dis­ty­vät mo­net edis­tyk­sel­li­sim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, mu­kaan lu­kien en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin sekä Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä.

Näi­den an­si­os­ta uu­si Leon on tur­val­li­sin kos­kaan val­mis­tet­tu Seat.

Tek­nis­ten rat­kai­su­jen an­si­os­ta Seat Leon vie tur­val­li­suu­den uu­del­le ta­sol­le ha­vain­noi­mal­la ym­pä­ris­töä. Au­to tar­jo­aa si­ten op­ti­maa­lis­ta tur­vaa, ta­pah­tui­pa au­ton ym­pä­ril­lä mitä ta­han­sa.

Mu­kau­tu­van alus­tan­sää­dön (DCC) an­si­os­ta Seat Le­o­nin ajo- ja hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det voi­vat muut­tua olo­suh­tei­den ja kul­jet­ta­jan va­lin­to­jen mu­kai­ses­ti tuo­den li­sä­mu­ka­vuut­ta aja­mi­seen.

Mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö­tek­no­lo­gia seu­raa jat­ku­vas­ti ajo-olo­suh­tei­ta ja huo­mi­oi myös oh­jaus­liik­keet, jar­ru­tuk­set ja kiih­dy­tyk­set.

Jou­si­tuk­sen toi­min­ta mu­kau­tuu ja jo­kai­sen pyö­rän vai­men­nus voi sää­tyä erik­seen, jol­loin liik­ku­mi­seen saa­daan en­si­luok­kais­ta mu­ka­vuut­ta ja dy­na­miik­kaa.

Uu­si Leon edus­taa Se­a­tin pe­ru­sar­vo­ja ja ta­voi­tet­ta tar­jo­ta par­hai­ta mah­dol­li­sia au­to­ja.

Uu­den su­ku­pol­ven Le­o­nin myö­tä kom­pak­tin ko­ko­luo­kan seg­ment­ti ko­kee to­del­li­sen muu­tok­sen, kun uu­si au­to lan­see­ra­taan vuo­den 2020 toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä.

Täy­sin uu­den SEAT Le­o­nin hin­nas­toa ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­toa ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU