Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Uuden Seat Leonin uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: ilmanvastuskerroin koheni noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Seat Leon: Täysin uusi mallisto

Seat esitteli täysin uuden Seat Leonin. Yli 1,1 miljardin euron investoinnin ansiosta uusissa Seat-malleissa on aiempaa taloudellisemmat moottorit, uusimmat liitet­tä­vyys­pal­velut ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, dynaamisuutta sekä entistäkin huomiota herättävämpi ulkonäkö.

Auto Bild.Uutiset

Leon on ai­na ol­lut Seat-mal­lis­ton tu­ki­pi­la­ri, jota on val­mis­tet­tu yli 2,2 mil­joo­naa au­toa kol­men mal­li­su­ku­pol­ven ai­ka­na.

Nel­jäs Seat Leon -su­ku­pol­vi on suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty jat­ka­maan me­nes­tys­ta­ri­naa ja siir­tä­mään sen seu­raa­val­le ta­sol­le lii­tet­tä­vyy­den, ta­lou­del­li­suu­den, dy­na­mii­kan ja tur­val­li­suu­den suh­teen.

Uu­si Seat Leon on suun­ni­tel­tu ja ke­hi­tet­ty Bar­ce­lo­nas­sa, Mar­to­rel­lis­sa, jos­sa se myös val­mis­te­taan.

Muo­toi­lu: rei­lus­ti li­sää pi­tuut­ta ja pa­rem­mat si­sä­ti­lat

Seat Le­o­nin pe­rus­ta­na on edis­tyk­sel­li­nen MQB Evo -alus­ta­ra­ken­ne. Sen mah­dol­lis­ta­ma jous­ta­vuus au­ton mi­toi­tuk­ses­sa ja mu­kau­tet­ta­vuu­des­sa tar­jo­si suun­nit­te­lu­tii­mil­le uu­den­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia uu­den su­ku­pol­ven au­ton mit­ta­suh­tei­den to­teu­tuk­seen.

Uu­si vii­si­o­vi­nen Seat Leon on 4 368 mm pit­kä (+86 mm), 1 800 mm le­veä (-16 mm) ja 1 456 kor­kea (-3 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 686 mm eli 50 mm pi­dem­pi kuin kol­man­nen su­ku­pol­ven Seat Le­o­nis­sa.

Seat Leon Sports­tou­rer on puo­les­taan 4 642 mm pit­kä (+93 mm), 1 800 le­veä (-16 mm) ja 1 448 mm kor­kea (-3 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 686 mm, pe­rus­mal­lin ta­paan edel­li­seen ver­si­oon ver­rat­tu­na 50 mm pi­dem­pi.

Uu­den Seat Le­o­nin uu­si muo­toi­lu mer­kit­see pa­ran­tu­neen ae­ro­dy­na­mii­kan myö­tä myös pa­rem­paa ta­lou­del­li­suut­ta: il­man­vas­tus­ker­roin ko­he­ni noin 8 % edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­liin ver­rat­tu­na.

Uu­den Seat Le­o­nin keu­la on ai­em­paa per­soo­nal­li­sem­man nä­köi­nen etu­sä­lei­kön ja etu­va­lo­jen voi­mak­kaan kol­miu­lot­tei­sen yh­te­näi­syy­den an­si­os­ta. Ta­ka­o­san LED-ajo­va­lo­jen an­si­os­ta au­ton il­me on puo­les­taan heti tun­nis­tet­ta­vis­sa.

Seat Le­o­nis­sa va­lon suun­nan vaih­tu­es­sa pin­nan sä­vyis­sä nä­kyy uu­sia vi­vah­tei­ta.

Luo­va ja in­nos­ta­va muo­toi­lu jat­kuu au­ton ta­ka­o­sas­sa, jota ko­ros­taa reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­va LED-valo. Myös ta­ka­luuk­ku on muo­toil­tu ajo­neu­von dy­naa­mi­nen per­soo­nal­li­suus huo­mi­oon ot­ta­en. Va­lais­tuk­sen ja il­ma­noh­jai­men lin­jat vies­ti­vät no­peu­des­ta myös au­ton ol­les­sa pai­koil­laan.

Seat Le­o­nin si­le­ä­pin­tai­nen ja ohut, mut­ta le­veä ko­je­lau­ta luo vai­ku­tel­maa ke­vey­des­tä ja ”kel­lu­vuu­des­ta”.

Kaik­ki mat­kus­ta­mon ele­men­tit on suun­ni­tel­tu täs­mäl­li­sen er­go­no­mi­ses­ti. Tämä li­sää mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta riip­pu­mat­ta sii­tä, is­tuu­ko au­tos­sa kul­jet­ta­ja­na vai mat­kus­ta­ja­na edes­sä tai ta­ka­na.

Si­sus­tuk­sen kes­kei­nen ele­ment­ti, ele­tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu 10-tuu­mai­nen mul­ti­me­dia-näyt­tö, tar­jo­aa uu­den­lais­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta mat­kus­ta­jien kans­sa ja vä­hen­tää pe­rin­teis­ten pai­nik­kei­den mää­rää. Tär­keim­piä toi­min­to­ja oh­ja­taan kui­ten­kin edel­leen pe­rin­teis­ten hal­lin­ta­lait­tei­den avul­la.

Seat Le­o­nis­sa on 380-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la (yh­tä suu­ri kuin edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa), kun taas Sports­tou­re­ris­sa on 617-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la, mikä on 30 lit­raa enem­män kuin edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa. Näin se on luok­kan­sa suu­rim­pia.

Uut­ta va­lais­tus­tek­no­lo­gi­aa

Seat Leon ve­nyt­tää ra­jo­ja tä­män ko­ko­luo­kan au­tois­sa sekä ul­ko- et­tä si­sä­va­lais­tuk­sen sa­ral­la uu­del­la va­lais­tus­tek­no­lo­gi­al­la.

Au­toon on saa­ta­vil­la ai­nut­laa­tuis­ta va­lo­te­hoa tar­jo­a­vat, ko­ko­naan le­deil­lä to­teu­te­tut kyl­män val­koi­set ajo­va­lot. Tut­tua Seat-il­met­tä nou­dat­ta­viin va­loi­hin on in­teg­roi­tu kaik­ki tär­keim­mät toi­min­not: lä­hi­va­lot, kau­ko­va­lot, päi­vä­a­jo­va­lot sekä dy­naa­mi­set suun­ta­vil­kut.

Ajo­neu­von si­vu­pei­lei­hin on in­teg­roi­tu LED-merk­ki­va­lot. Täys-LED -ajo­va­lois­sa on myös ter­ve­tu­loa-va­lot, jot­ka toi­vot­ta­vat kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jat ter­ve­tul­leik­si hei­jas­ta­mal­la es­pan­jan­kie­li­sen ”Hola!”-ter­ve­tu­lo­toi­vo­tuk­sen maa­han au­ton ak­ti­voi­tu­es­sa.

Uu­des­sa Seat Le­o­nis­sa on myös kään­ty­mi­sai­keen sel­ke­äs­ti il­mai­se­vat dy­naa­mi­set LED-suun­ta­vil­kut, jot­ka li­sää­vät tur­val­li­suut­ta.

Si­sä­ti­loi­hin LED-va­lo­pa­ket­ti tuo si­sus­tuk­sen per­soo­nal­li­suut­ta ko­ros­ta­vat tun­nel­ma­va­lot. Va­lais­tus, jon­ka vä­riä ja sä­vyä voi­daan muut­taa ti­lan­teen mu­kaan, luo mat­kus­ta­mon etuo­saan etuo­vis­ta ko­je­lau­dan yli ulot­tu­van va­lo­kaa­ren, joka he­rät­tää Le­o­nin si­säi­sen luon­teen eloon.

Valo ei ole pel­käs­tään ko­ris­te, vaan olen­nai­nen osa mo­nia toi­min­to­ja, ku­ten kuol­leen kul­man va­roi­tin­ta sekä au­tos­ta­pois­tu­mi­sa­vus­ta­jaa.

Lii­tet­tä­vyys: en­sim­mäi­nen täy­sin lii­tet­ty Seat

Uu­si Leon on Se­a­tin en­sim­mäi­nen täy­sin lii­tet­ty au­to. Le­o­nin jär­jes­tel­män sy­dän on di­gi­taa­li­nen Seat Di­gi­tal Cock­pit -oh­jaa­mo, jos­sa yh­dis­ty­vät kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 10,25-tuu­mai­nen käyt­tä­jän rää­tä­löi­tä­vis­sä ole­va mit­ta­ris­to sekä mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä on va­ki­o­na 8,25-tuu­mai­nen äly­pu­he­li­men kans­sa yh­teen­so­pi­va näyt­tö.

Isom­pi 10-tuu­mai­nen Re­ti­na-ta­soi­nen na­vi­goin­ti­näyt­tö tar­jo­aa lii­te­tyn 3D-na­vi­gaa­ti­on sekä käyt­tä­jä­toi­min­to­ja hel­pot­ta­van ele­oh­jauk­sen.

Lii­tet­tä­vyy­den ydin on Full Link -jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la mo­bii­li­lait­teet kyt­key­ty­vät And­roid Au­ton tai lan­gat­to­man Ap­p­le CarP­lay -so­vel­luk­sen avul­la ajo­neu­von mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään. Näin käyt­tä­jän oma di­gi­taa­li­nen eko­sys­tee­mi liit­tyy suo­raan au­toon hal­li­tul­la, in­tui­tii­vi­sel­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la, joka häi­rit­see kul­jet­ta­jan aja­mis­ta mah­dol­li­sim­man vä­hän: kul­jet­ta­ja voi käyt­tää hal­lin­taan joko mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, oh­jaus­pyö­rään in­teg­roi­tu­ja hal­lin­ta­lait­tei­ta tai ää­ni­oh­jaus­ta.

Con­nec­ti­vi­ty Bo­xin (li­sä­va­rus­te) ja sii­hen si­säl­ty­vän Qi-stan­dar­dit täyt­tä­vän lan­gat­to­man la­tauk­sen an­si­os­ta kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se huo­leh­tia mo­bii­li­lait­teen akun tyh­jen­ty­mi­ses­tä kriit­ti­sel­lä het­kel­lä.

On­li­ne-yk­si­kön si­sään­ra­ken­net­tu SIM-kort­ti ta­kaa, et­tei Seat Leon kos­kaan me­ne­tä yh­teyt­tä di­gi­taa­li­seen maa­il­maan.

Osa mul­ti­me­di­a­toi­min­nois­ta käyt­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja pil­vi­pal­ve­luis­ta, mikä li­sää uu­den ulot­tu­vuu­den pe­rin­tei­seen na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään.

Tämä mah­dol­lis­taa tu­le­vai­suu­des­sa pää­syn vii­mei­sim­piin mul­ti­me­di­a­so­vel­luk­siin, jot­ka voi­daan päi­vit­tää mil­loin ta­han­sa.

Si­sään­ra­ken­ne­tun eSI­Min an­si­os­ta Seat Le­o­nis­sa on myös eCall-pal­ve­lu, joka voi on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa ot­taa suo­raan yh­tey­den hä­tä­pal­ve­lui­hin.

Uu­den li­sän ko­ko­nai­suu­teen tuo omaan äly­lait­tee­seen la­dat­ta­va Seat Con­nect -so­vel­lus. Se toi­mii kau­ko­sää­ti­me­nä mo­nil­le toi­min­noil­le, jot­ka aut­ta­vat mak­si­moi­maan kul­jet­ta­jan nau­tin­non ja pa­ran­ta­vat myös tur­val­li­suut­ta.

Voi­man­siir­to: vii­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­jaa

Uu­si Seat Leon on ke­hi­tet­ty to­del­li­sia ajo­ti­lan­tei­ta aja­tel­len ja tar­jol­la on va­li­koi­ma usei­ta eri voi­ma­lin­jo­ja.

Ta­lou­del­li­suut­ta li­sää­vät en­ti­ses­tään kol­me säh­köis­tet­tyä vaih­to­eh­toa.

Uu­den su­ku­pol­ven kom­pak­tin ko­ko­luo­kan au­ton voi­man­läh­de voi ol­la ben­sii­ni, die­sel, kaa­su­hyb­ri­di, ke­vyt­hyb­ri­di tai la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Näis­tä jo­kai­nen on suun­ni­tel­tu tuot­ta­maan huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­kyä ja ajet­ta­vuut­ta, jol­loin asi­a­kas voi va­li­ta juu­ri oi­ke­an yh­dis­tel­män omiin tar­pei­siin­sa.

Uu­den Seat Le­o­nin ben­sii­ni­moot­to­rit ovat kaik­ki tur­bo­ah­det­tu­ja ja niis­sä on suo­ra­ruis­ku­tus. Moot­to­rit tuot­ta­vat te­hoa 66 kW-140 kW (90–190 hv).

Seat Le­o­niin on saa­ta­vil­la myös 1-lit­rai­nen, kol­me­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, en­sim­mäis­tä ker­taa te­ho­luo­kis­sa 66 kW (90 hv) tai 81 kW (110 hv) sekä suu­rem­pi 1,5-lit­rai­nen te­ho­luo­kis­sa 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv).

Huip­pu­mal­lis­sa on 2,0-lit­rai­nen 140 kW.n TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri (190 hv) lin­ki­tet­ty­nä kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon.

Die­sel: Edel­leen tär­keä tek­no­lo­gia hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mis­tä aja­tel­len

Uu­des­sa Le­o­nis­sa on kol­me die­sel­moot­to­ri­vaih­to­eh­toa, jot­ka kaik­ki ovat 2,0 TDI-moot­to­rei­ta ja te­hoa on 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv).

Uu­si Seat Leon on saa­ta­va­na myös TGI-kaa­su­hyb­ri­di­nä, jos­sa on 1,5-lit­rai­nen 96 kW:n (130 hv) moot­to­ri.

Seat Le­o­niin on saa­ta­vil­la myös en­sim­mäis­tä ker­taa 48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä (eT­SI). Sen an­si­os­ta kom­pak­ti au­to tar­jo­aa vie­lä ta­lou­del­li­sem­paa liik­ku­mis­ta (1.0 TSI 81 kW (110 hv) tai 1.5 TSI 110 kW (150 hv), mo­lem­mis­sa DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to).

Se­a­tin säh­köis­ty­mi­sen laa­jen­tu­es­sa nel­jän­nen su­ku­pol­ven Le­o­nin saa myös edis­tyk­sel­li­se­nä la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­ver­si­o­na.

Yh­dis­tel­mäs­sä on kuu­si­vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to, 1,4-lit­rai­nen TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri, 13 kW:n li­tiu­mi­o­ni­ak­ku sekä säh­kö­moot­to­ri, jot­ka tuot­ta­vat yh­des­sä 150 kW (204 hv) te­hoa. Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on noin 60 km (WLTP).

Kaik­kien ai­ko­jen tur­val­li­sin Seat

Tur­val­li­suus on uu­den Se­a­tin yti­mes­sä. Au­tos­sa yh­dis­ty­vät mo­net edis­tyk­sel­li­sim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, mu­kaan lu­kien en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin sekä Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä.

Näi­den an­si­os­ta uu­si Leon on tur­val­li­sin kos­kaan val­mis­tet­tu Seat.

Tek­nis­ten rat­kai­su­jen an­si­os­ta Seat Leon vie tur­val­li­suu­den uu­del­le ta­sol­le ha­vain­noi­mal­la ym­pä­ris­töä. Au­to tar­jo­aa si­ten op­ti­maa­lis­ta tur­vaa, ta­pah­tui­pa au­ton ym­pä­ril­lä mitä ta­han­sa.

Mu­kau­tu­van alus­tan­sää­dön (DCC) an­si­os­ta Seat Le­o­nin ajo- ja hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det voi­vat muut­tua olo­suh­tei­den ja kul­jet­ta­jan va­lin­to­jen mu­kai­ses­ti tuo­den li­sä­mu­ka­vuut­ta aja­mi­seen.

Mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö­tek­no­lo­gia seu­raa jat­ku­vas­ti ajo-olo­suh­tei­ta ja huo­mi­oi myös oh­jaus­liik­keet, jar­ru­tuk­set ja kiih­dy­tyk­set.

Jou­si­tuk­sen toi­min­ta mu­kau­tuu ja jo­kai­sen pyö­rän vai­men­nus voi sää­tyä erik­seen, jol­loin liik­ku­mi­seen saa­daan en­si­luok­kais­ta mu­ka­vuut­ta ja dy­na­miik­kaa.

Uu­si Leon edus­taa Se­a­tin pe­ru­sar­vo­ja ja ta­voi­tet­ta tar­jo­ta par­hai­ta mah­dol­li­sia au­to­ja.

Uu­den su­ku­pol­ven Le­o­nin myö­tä kom­pak­tin ko­ko­luo­kan seg­ment­ti ko­kee to­del­li­sen muu­tok­sen, kun uu­si au­to lan­see­ra­taan vuo­den 2020 toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä.

Täy­sin uu­den SEAT Le­o­nin hin­nas­toa ja li­sä­va­rus­te­hin­nas­toa ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN