Automaattivaihteiset Suzuki S-Crossit ovat tähän saakka olleet kevythybridejä, mutta jatkossa ne ovat itselataavia hybridejä.
Suzuki
Suzuki S-Cross: Automaattivaihteisissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin
Vajaan vuoden myynnissä olleen Suzuki S-Crossin automaattivaihteisissa versioissa vaihdetaan samaan 1,5-litraiseen itselataavaan hybridiin kuin Vitarassa. Taitavasti ajaen uudella voimalinjalla voi edetä hämmästyttävän paljon pelkällä sähköllä.
Kaikki Suzukin Suomessa myytävät henkilöautot ovat eriasteisia hybrideitä ja nyt keskitytään sähkön lisäämiseen voimalinjoissa.
Automaattivaihteiset Suzuki S-Crossit ovat tähän saakka olleet kevythybridejä, mutta jatkossa ne ovat itselataavia hybridejä. Suzuki S-Crossin 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin sisältävä voimalinja edustaa yhtiön omaa suunnittelua.
Voimalinjassa on automatisoitu AGS-vaihteisto, jonka yhteyteen sähkömoottori on asennettu. Uudenlaisessa vaihteistossa yhdistyvät käsivalintaisen ja automaattivaihteiston parhaat puolet.
Vaihteisto toimii kuten tavallinen vaihteisto, eikä vaihdon yhteydessä jää vedotonta hetkeä, kun sähkömoottori antaa silloin voimaa pyörille. Suzukin ratkaisun ansiosta ajaminen ja matkustaminen ovat miellyttävää.
Uuden voimalinjan avulla hiilidioksidipäästö on nyt 132 g/km, mikä on 7 g/km vähemmän kuin ennen. Virallinen yhdistetty kulutus on 5,8 litraa sadalla, minkä alle on normaalissa ajossa helppo päästä.
Suzuki ei pyri optimoimaan autojensa toimintaa WLTP:n mukaisesti, vaan kaikki ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot ovat hyvin realistisia ja siksi käytännössä alitettavissa.
Hitaissa nopeuksissa, kuten peruutettaessa uusi S-Cross Hybrid liikkuu äänettömästi sähköllä, eikä polttoainetta ei kulu lainkaan ja paikalliset päästöt ovat nolla.
Jarrutettaessa ja vauhtia hidastettaessa hybridijärjestelmä kerää kineettistä energiaa akkuun, josta se on käytettävissä kiihdytyksissä ja hitaasti ajettaessa.
Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa. Standard-ajotilassa sähkömoottoria käytetään herkemmin antamassa lisävoimaa bensiinimoottorille. Taloudellisuutta korostavassa Eco ajotilassa auto kytketään herkemmin toimimaan pelkästään sähköllä.
Aina neliveto ja huippuvarustelu
Vuoden 2021 lopulla Suomessa uudestaan myyntiin tullut merkittävästi uudistunut S-Cross on olemukseltaan hyvin katumaasturimainen. Vaikutelma ei perustu vain auton ulkonäköön, vaan sitä alleviivaa vakiovarusteisiin kuuluva neliveto.
Myös S-Crossin ulkonäköön on panostettu, sillä siinä ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin
Suzuki
Suzukin oivallisen Allgrip Select 4x4:n voi säätää keliin ja tiehen sopivaksi. Normaalisti käytetään Auto-ajotilaa, jossa elektroniikka kytkee takavedon etuvedon avuksi tarvittaessa. Sport-ajotilassa takapyörille välitetään jatkuvasti voimaa ja Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä. Lisäksi nelivedon voi lukita kiinteäksi, jolloin voima jakautuu tasan akselien kesken.
Suzuki S-Crossin mainioihin piirteisiin kuuluvat korin mittoihin nähden hyvät ja mukavat tilat. Monikäyttöisyyttä lisää muun muassa takapenkin selkänojan kallistuksen säätö.
Hyvä, kattava varustelu on tunnusomainen S-Crossille ja molemmissa varustetasoissa on paneuduttu turvallisuuteen sekä kuljettajan työtä helpottaviin ratkaisuihin.
Vakiona ovat muun muassa LED-ajovalot, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, jotka löytyvät useimmissa kilpailijoissa vasta parhaista varustetasoista.
Lisäksi pysäköintitutkat ovat sekä edessä että takana ja myös peruutuskamera on aina kojelaudassa. Ajamiseen tuo helppoutta hämärä- ja sadetunnistin.
Tietoviihdejärjestelmän käyttöön on 7- tai 9-tuumainen kosketusnäyttö, joihin älypuhelimen saa liitettyä, suurempaan langattomasti. Kookkaamman näytön mukana tulevat myös navigointi, ääniohjaus ja 360 asteen kameranäyttö.
Myös S-Crossin ulkonäköön on panostettu, sillä siinä ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin. Mukavuutta lisääviä varusteita ovat älyavain ja kaksialueinen ilmastointilaite ja kuljettajalle on iloa mukautuvasta vakionopeudensäätimestä.
Uusi nelivetoinen Suzuki S-Cross 1,5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut maksaa 34 790 euroa. Toisena vaihtoehtona on vieläkin paremmin varusteltu GLX+SR, jonka hinta on 37 390 euroa.
Edellä mainittujen varusteiden lisäksi jälkimmäisessä on vielä ylellinen istuinverhoilu, joka on nahkaa ja synteettistä nahkaa sekä suuri metrin pituinen avattava lasikattoluukku.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
SEASin lelu
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi