Automaattivaihteiset Suzuki S-Crossit ovat tähän saakka olleet kevythybridejä, mutta jatkossa ne ovat itselataavia hybridejä.

Automaattivaihteiset Suzuki S-Crossit ovat tähän saakka olleet kevythybridejä, mutta jatkossa ne ovat itselataavia hybridejä.

Suzuki

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Vajaan vuoden myynnissä olleen Suzuki S-Crossin automaat­ti­vaih­tei­sissa versioissa vaihdetaan samaan 1,5-litraiseen itselataavaan hybridiin kuin Vitarassa. Taitavasti ajaen uudella voimalinjalla voi edetä hämmästyttävän paljon pelkällä sähköllä.

Auto Bild.Uutiset

Kaik­ki Su­zu­kin Suo­mes­sa myy­tä­vät hen­ki­lö­au­tot ovat eri­as­tei­sia hyb­ri­dei­tä ja nyt kes­ki­ty­tään säh­kön li­sää­mi­seen voi­ma­lin­jois­sa.

Au­to­maat­ti­vaih­tei­set Su­zu­ki S-Cros­sit ovat tä­hän saak­ka ol­leet ke­vyt­hyb­ri­de­jä, mut­ta jat­kos­sa ne ovat it­se­la­taa­via hyb­ri­de­jä. Su­zu­ki S-Cros­sin 1,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin si­säl­tä­vä voi­ma­lin­ja edus­taa yh­ti­ön omaa suun­nit­te­lua.

Voi­ma­lin­jas­sa on au­to­ma­ti­soi­tu AGS-vaih­teis­to, jon­ka yh­tey­teen säh­kö­moot­to­ri on asen­net­tu. Uu­den­lai­ses­sa vaih­teis­tos­sa yh­dis­ty­vät kä­si­va­lin­tai­sen ja au­to­maat­ti­vaih­teis­ton par­haat puo­let.

Vaih­teis­to toi­mii ku­ten ta­val­li­nen vaih­teis­to, ei­kä vaih­don yh­tey­des­sä jää ve­do­ton­ta het­keä, kun säh­kö­moot­to­ri an­taa sil­loin voi­maa pyö­ril­le. Su­zu­kin rat­kai­sun an­si­os­ta aja­mi­nen ja mat­kus­ta­mi­nen ovat miel­lyt­tä­vää.

Uu­den voi­ma­lin­jan avul­la hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on nyt 132 g/km, mikä on 7 g/km vä­hem­män kuin en­nen. Vi­ral­li­nen yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 5,8 lit­raa sa­dal­la, min­kä al­le on nor­maa­lis­sa ajos­sa help­po pääs­tä.

Su­zu­ki ei pyri op­ti­moi­maan au­to­jen­sa toi­min­taa WLTP:n mu­kai­ses­ti, vaan kaik­ki il­moi­te­tut ku­lu­tus- ja pääs­tö­ar­vot ovat hy­vin re­a­lis­ti­sia ja sik­si käy­tän­nös­sä ali­tet­ta­vis­sa.

Hi­tais­sa no­peuk­sis­sa, ku­ten pe­ruu­tet­ta­es­sa uu­si S-Cross Hyb­rid liik­kuu ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä, ei­kä polt­to­ai­net­ta ei kulu lain­kaan ja pai­kal­li­set pääs­töt ovat nol­la.

Jar­ru­tet­ta­es­sa ja vauh­tia hi­das­tet­ta­es­sa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ke­rää ki­neet­tis­tä ener­gi­aa ak­kuun, jos­ta se on käy­tet­tä­vis­sä kiih­dy­tyk­sis­sä ja hi­taas­ti ajet­ta­es­sa.

Kul­jet­ta­jan va­lit­ta­vis­sa on kak­si ajo­ti­laa. Stan­dard-ajo­ti­las­sa säh­kö­moot­to­ria käy­te­tään her­kem­min an­ta­mas­sa li­sä­voi­maa ben­sii­ni­moot­to­ril­le. Ta­lou­del­li­suut­ta ko­ros­ta­vas­sa Eco ajo­ti­las­sa au­to kyt­ke­tään her­kem­min toi­mi­maan pel­käs­tään säh­köl­lä.

Ai­na ne­li­ve­to ja huip­pu­va­rus­te­lu

Vuo­den 2021 lo­pul­la Suo­mes­sa uu­des­taan myyn­tiin tul­lut mer­kit­tä­väs­ti uu­dis­tu­nut S-Cross on ole­muk­sel­taan hy­vin ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen. Vai­ku­tel­ma ei pe­rus­tu vain au­ton ul­ko­nä­köön, vaan sitä al­le­vii­vaa va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va ne­li­ve­to.

Myös S-Crossin ulkonäköön on panostettu, sillä siinä ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin

Myös S-Crossin ulkonäköön on panostettu, sillä siinä ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin

Suzuki

Su­zu­kin oi­val­li­sen Al­lg­rip Se­lect 4x4:n voi sää­tää ke­liin ja tie­hen so­pi­vak­si. Nor­maa­lis­ti käy­te­tään Au­to-ajo­ti­laa, jos­sa elekt­ro­niik­ka kyt­kee ta­ka­ve­don etu­ve­don avuk­si tar­vit­ta­es­sa. Sport-ajo­ti­las­sa ta­ka­pyö­ril­le vä­li­te­tään jat­ku­vas­ti voi­maa ja Snow-ajo­ti­la on ihan­teel­li­nen liuk­kaal­la ke­lil­lä. Li­säk­si ne­li­ve­don voi lu­ki­ta kiin­te­äk­si, jol­loin voi­ma ja­kau­tuu ta­san ak­se­lien kes­ken.

Su­zu­ki S-Cros­sin mai­ni­oi­hin piir­tei­siin kuu­lu­vat ko­rin mit­toi­hin näh­den hy­vät ja mu­ka­vat ti­lat. Mo­ni­käyt­töi­syyt­tä li­sää muun mu­as­sa ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jan kal­lis­tuk­sen sää­tö.

Hyvä, kat­ta­va va­rus­te­lu on tun­nu­so­mai­nen S-Cros­sil­le ja mo­lem­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on pa­neu­dut­tu tur­val­li­suu­teen sekä kul­jet­ta­jan työ­tä hel­pot­ta­viin rat­kai­sui­hin.

Va­ki­o­na ovat muun mu­as­sa LED-ajo­va­lot, kais­ta-avus­tin, kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, jot­ka löy­ty­vät useim­mis­sa kil­pai­li­jois­sa vas­ta par­hais­ta va­rus­te­ta­sois­ta.

Li­säk­si py­sä­köin­ti­tut­kat ovat sekä edes­sä et­tä ta­ka­na ja myös pe­ruu­tus­ka­me­ra on ai­na ko­je­lau­das­sa. Aja­mi­seen tuo help­pout­ta hä­mä­rä- ja sa­de­tun­nis­tin.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män käyt­töön on 7- tai 9-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, joi­hin äly­pu­he­li­men saa lii­tet­tyä, suu­rem­paan lan­gat­to­mas­ti. Kook­kaam­man näy­tön mu­ka­na tu­le­vat myös na­vi­goin­ti, ää­ni­oh­jaus ja 360 as­teen ka­me­ra­näyt­tö.

Myös S-Cros­sin ul­ko­nä­köön on pa­nos­tet­tu, sil­lä sii­nä ovat 17-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja tum­men­ne­tut ik­ku­nat kes­ki­pi­la­ris­ta taak­se­päin. Mu­ka­vuut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta ovat äly­a­vain ja kak­si­a­lu­ei­nen il­mas­toin­ti­lai­te ja kul­jet­ta­jal­le on iloa mu­kau­tu­vas­ta va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mes­tä.

Uu­si ne­li­ve­toi­nen Su­zu­ki S-Cross 1,5 Hyb­rid 4WD GL+ 6AGS-aut mak­saa 34 790 eu­roa. Toi­se­na vaih­to­eh­to­na on vie­lä­kin pa­rem­min va­rus­tel­tu GLX+SR, jon­ka hin­ta on 37 390 eu­roa.

Edel­lä mai­nit­tu­jen va­rus­tei­den li­säk­si jäl­kim­mäi­ses­sä on vie­lä ylel­li­nen is­tuin­ver­hoi­lu, joka on nah­kaa ja syn­teet­tis­tä nah­kaa sekä suu­ri met­rin pi­tui­nen avat­ta­va la­si­kat­to­luuk­ku.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN