Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki: Valikoima kasvaa ja koko mallisto siirtyy hybridiaikaan
Suzuki lähtee kilpailemaan Across- ja Swace-malleilla kahdessa tärkeässä autoluokassa, joissa merkki ei ole ollut mukana vuosikausiin. Tänä vuonna koko Suzukin henkilöautomallisto on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta sähköistynyt.
Suzuki on ollut viime vuosina Suomessa mukana vain pikkuautojen ja kompaktien katumaasturien markkinoilla. Nyt lähdetään kilpailemaan myös pykälää kookkaampien autojen sarjoissa, kun mallistoon liittyvät mukaan Suzuki Swace ja Suzuki Across.
Suzuki Swace on tilava itselataava hybridi
Uusi Suzuki Swace on yhteistyössä Toyotan kanssa kehitetty uutuusmalli, joka sijoittuu markkinoilla suomalaisten suosikkiluokkaan. Suzuki Swacen akseliväli on 2,7 metriä ja 4,655 metrin pituisessa autossa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen.
Takana jalkatilat kuuluvat luokkansa suurimpien joukkoon ja niillä Suzuki Swace kilpailee tasaväkisesti pykälää suurempien autojen kanssa. Tavaratila on suuri (596 litraa) ja käytännöllinen, sillä lattiataso on käännettävissä (toisella puolella kumimatto) ja sen voi asettaa kahdelle tasolle. Kuljetuskapasiteettia lisäävät vielä huomaamattomasti autoon integroidut kattokiskot.
Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas.
Juha Peltonen
Modernissa ohjaamossa on painotettu helppokäyttöisyyttä ja tyylikkyyttä. Suurin osa kojelaudasta ja sisustuksesta on pehmeäpintaisia ja kauniisti kromilla ja hopealla viimeistelty kojelauta jatkuu lähes saumattomasti ovipaneeleihin. Mittariston kookas värillinen tietoruutu ja kosketusnäyttö antavat ajajalle paljon informaatiota ja niitä on helppo hallita ohjauspyörän painikkeilla.
Suzuki Swace on niin sanottu itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakun kapasiteetti antaa mahdollisuuden ajaa kilometrin pituisia pätkiä pelkästään sähköllä.
Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas. Edessä on joustintuet ja takana ajo-ominaisuuksia parantava ratkaisu eli kaksoistukivarret.
Lisäksi Suzuki Swacessa on aktiivinen kääntymisavustaja (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä.
Suzukin filosofiaan kuuluu auton hintaan nähden erittäin kattava vakiovarustelu, eikä uusi Suzuki Swace tee sääntöön poikkeusta. Valittavana ovat 29 390 euron hintainen Swace GL+ ja 31 590 euroa maksava vielä paremmin varusteltu Suzuki Swace GLX.
Molemmissa on hyvin monipuolinen kuljettajaa avustava, turvallisuutta parantava varustepaketti, jossa on järjestelmiä aina jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella varustetusta törmäyksenestoavustimesta alkaen. Pelkän kaistavahdin lisäksi järjestelmä ohjaa autoa takaisin kaistalle ja pitää sen keskellä kaistaa.
Mukautuva vakionopeussäädin toimii pysähdyksiin saakka ja kaukovaloassistentti helpottaa ajoa pimeällä vaihtamalle pitkille ja lyhyille valoille automaattisesti.
Suzuki Swacessa on aina 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kattokiskot, kattospoileri, etusumuvalot, tummennetut takaikkunat, peruutuskamera, lämmitys istuinten lisäksi myös tuulilasin alaosassa ja ohjauspyörässä sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi.
Ylellisemmässä Suzuki Swace GLX:ssä on lisäksi kuolleenkulman valvonta ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, etu- ja takatutkat sekä hyvin monipuolisesti toimiva S-IPA (Simple-Intelligent Parking Assist) -pysäköintiavustin. Varustelistalta löytyvät vielä älyavain, puhelimen langaton lataus, matkustamon tunnelmavalaistus sekä sisutuksen ylellisemmät materiaalit.
Suzuki Swacea on tavoitteena myydä noin 1000 autoa vuodessa.
Suzuki Across on lataushybridi ja malliston lippulaiva
Suosittujen katumaasturien sarjaan kuuluva uusi Suzuki Across on akseliväliltään ja korin pituudeltaan parin sentin tarkkuudella Suzuki Swacen kokoinen. Korkeutta on kuitenkin paljon enemmän, 1,69 metriä, minkä ansiosta viidelle matkustajalle on runsaasti tilaa ja takana selkänojan kallistuksen säätö vielä lisää mukavuutta.
Muotoilussa on maasturin jämäkkään olemukseen liitetty ripaus urheilullisuutta, sillä jäähdyttäjän säleikkö on samaa tyyliä kuin Suzuki Swift Sportissa.
Suzuki Acrossissa on edessä ja takana LED-valot, ja alla on suuret 19-tuumaiset pyörät tyylikkäillä kevytmetallivanteilla. Ohjaamossa on helppo löytää erinomainen ajoasento, sillä kuljettajan istuimen sähkösäädöt kattavat jopa ristiselän tuen.
Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 6,0 sekunnissa.
Ajaminen on vaivatonta, sillä Suzuki Acrossissa on portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Yhdistetty kulutus on kuitenkin ainoastaan 1,0 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 22 g/km.
Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy 0-100 km/h 6,0 sekunnissa.
Juha Peltonen
Lattian alle on sijoitettu litium-ioni -ajoakku, jonka energiasisältö on 18,1 kWh. Täyteen ladatulla akulla voi ajaa pelkästään sähköllä 75 kilometriä, ja kaupunkiajossa jopa 98 km. Sen jälkeen ajoakun saa ladattua kotona 8A virralla 9-10 tunnissa. Jos on mahdollisuus käyttää 16A virtaa, latausaika lyhenee noin puoleen.
Suzuki Acrossissa on edistyksellinen taakse sijoitetulla sähkömoottorilla toteutettu E-Four -neliveto, jossa ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä. Taka-akselin 40 kW sähkömoottoria kontrolloidaan ohjauselektroniikan avulla. Vääntömomentti jaetaan tilanteen mukaan ja hyvissä olosuhteissa edetään etumoottoreilla.
Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.
Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.
Juha Peltonen
Suzuki Acrossin ainoa valittava asia on väri, eli Eurooppaan tuodaan vain yhtä versiota. Suomeen Suzuki Across -lataushybridiä tuodaan vain hyvin kattavalla GLX-varustelulla, jolloin auton hinta on 57 390 euroa.
Kuljettajan apuna on runsaasti eri järjestelmiä mukautuvaa vakionopeudensäädintä myöten ja vakiona ovat myös kuolleen kulman valvontajärjestelmä sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja ilman käsiä sähköllä avautuva takaluukku.
Suzuki Acrossia on tarkoitus myydä muutamia satoja vuodessa.
Tutut Suzuki-mallit nyt entistä etevämpinä hybrideinä
Suomen pienin ja näppärin katumaasturi, Suzuki Ignis on uudistunut niin ulkonäöltään kuin tekniikaltaan. Persoonallisen näköisessä autossa on nyt uudet etu- ja takapuskurit sekä uudelleen muotoiltu etusäleikkö. Samalla väripaletti on muuttunut. Nuorekkaassa ohjaamossa on ulkovärin mukaan joko sininen tai hopeinen sävytys.
Suzuki Ignisin moottori on aiempaa taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Kevythybridin 12 voltin järjestelmän akku on nyt 10 Ah, eli energiasisällöltään lähes kolminkertainen aiempaan verrattuna. Muutosten myötä kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat pienentyneet. Suzuki Ignis 1,2 Dualjet 4WD GLX Hybrid maksaa 19 390 euroa.
Suzuki Swift on päivitetty niin, että ulkonäköön on tullut vähän piristystä, kulutus on pudonnut ja vakiona on aiempaa enemmän varusteita.
Uudistuksen yhteydessä myös automaattivaihteinen Suzuki Swift siirtyi hybridiaikaan. Igniksen tapaan kevythybridin akun energiasisältö on nyt aiempaa suurempi 10 Ah.
Korissa suurin muutos on jäähdyttäjän säleikössä ja nyt kaikissa Swifteissä on edessä sekä takana LED-valot.
Automaattivaihteisessa, etuvetoisessa Suzuki Swift GL:ssä, joka maksaa 18 390 euroa, on nyt uusina varusteina mukautuva vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin ja ajotietokoneen värinäyttö.
Nelivetoisessa Suzuki Swift 4WD GLX:ssä, jonka hinta on 19 990 euroa, on uusina varusteina kuolleen kulman valvontajärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, aktiivinen kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja pysäköintitutkat takana.
Suzuki Vitara käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna siirtyi hybriditekniikkaan vuoden 2020 alussa. Kevythybridissä on 1,4-litraisen turbon apuna 48 voltin järjestelmä, jossa on kymmenen kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 50 Nm.
Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV.
Juha Peltonen
Kevythybridijärjestelmä pudottaa kulutusta yli 15 prosentilla. Sama voimalinja otetaan käyttöön vuoden 2021 aikana myös automaattivaihteisissa Suzuki Vitaroissa. Suzuki Vitaran hinnat lähtevät 23 990 eurosta.
Suzuki Jimny tekee paluun mallistoon pienen tauon jälkeen ja sen ennakkomyynti on jo käynnistynyt.
Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV. Näppärä, aito maasturi maksaa 28 990 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Puren klassikkoradiot
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN