Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki: Valikoima kasvaa ja koko mallisto siirtyy hybridiaikaan
Suzuki lähtee kilpailemaan Across- ja Swace-malleilla kahdessa tärkeässä autoluokassa, joissa merkki ei ole ollut mukana vuosikausiin. Tänä vuonna koko Suzukin henkilöautomallisto on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta sähköistynyt.
Suzuki on ollut viime vuosina Suomessa mukana vain pikkuautojen ja kompaktien katumaasturien markkinoilla. Nyt lähdetään kilpailemaan myös pykälää kookkaampien autojen sarjoissa, kun mallistoon liittyvät mukaan Suzuki Swace ja Suzuki Across.
Suzuki Swace on tilava itselataava hybridi
Uusi Suzuki Swace on yhteistyössä Toyotan kanssa kehitetty uutuusmalli, joka sijoittuu markkinoilla suomalaisten suosikkiluokkaan. Suzuki Swacen akseliväli on 2,7 metriä ja 4,655 metrin pituisessa autossa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen.
Takana jalkatilat kuuluvat luokkansa suurimpien joukkoon ja niillä Suzuki Swace kilpailee tasaväkisesti pykälää suurempien autojen kanssa. Tavaratila on suuri (596 litraa) ja käytännöllinen, sillä lattiataso on käännettävissä (toisella puolella kumimatto) ja sen voi asettaa kahdelle tasolle. Kuljetuskapasiteettia lisäävät vielä huomaamattomasti autoon integroidut kattokiskot.
Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas.
Juha Peltonen
Modernissa ohjaamossa on painotettu helppokäyttöisyyttä ja tyylikkyyttä. Suurin osa kojelaudasta ja sisustuksesta on pehmeäpintaisia ja kauniisti kromilla ja hopealla viimeistelty kojelauta jatkuu lähes saumattomasti ovipaneeleihin. Mittariston kookas värillinen tietoruutu ja kosketusnäyttö antavat ajajalle paljon informaatiota ja niitä on helppo hallita ohjauspyörän painikkeilla.
Suzuki Swace on niin sanottu itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakun kapasiteetti antaa mahdollisuuden ajaa kilometrin pituisia pätkiä pelkästään sähköllä.
Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas. Edessä on joustintuet ja takana ajo-ominaisuuksia parantava ratkaisu eli kaksoistukivarret.
Lisäksi Suzuki Swacessa on aktiivinen kääntymisavustaja (Active Cornering Assist), joka vähentää aliohjautumista kaarteissa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä.
Suzukin filosofiaan kuuluu auton hintaan nähden erittäin kattava vakiovarustelu, eikä uusi Suzuki Swace tee sääntöön poikkeusta. Valittavana ovat 29 390 euron hintainen Swace GL+ ja 31 590 euroa maksava vielä paremmin varusteltu Suzuki Swace GLX.
Molemmissa on hyvin monipuolinen kuljettajaa avustava, turvallisuutta parantava varustepaketti, jossa on järjestelmiä aina jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella varustetusta törmäyksenestoavustimesta alkaen. Pelkän kaistavahdin lisäksi järjestelmä ohjaa autoa takaisin kaistalle ja pitää sen keskellä kaistaa.
Mukautuva vakionopeussäädin toimii pysähdyksiin saakka ja kaukovaloassistentti helpottaa ajoa pimeällä vaihtamalle pitkille ja lyhyille valoille automaattisesti.
Suzuki Swacessa on aina 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kattokiskot, kattospoileri, etusumuvalot, tummennetut takaikkunat, peruutuskamera, lämmitys istuinten lisäksi myös tuulilasin alaosassa ja ohjauspyörässä sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi.
Ylellisemmässä Suzuki Swace GLX:ssä on lisäksi kuolleenkulman valvonta ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, etu- ja takatutkat sekä hyvin monipuolisesti toimiva S-IPA (Simple-Intelligent Parking Assist) -pysäköintiavustin. Varustelistalta löytyvät vielä älyavain, puhelimen langaton lataus, matkustamon tunnelmavalaistus sekä sisutuksen ylellisemmät materiaalit.
Suzuki Swacea on tavoitteena myydä noin 1000 autoa vuodessa.
Suzuki Across on lataushybridi ja malliston lippulaiva
Suosittujen katumaasturien sarjaan kuuluva uusi Suzuki Across on akseliväliltään ja korin pituudeltaan parin sentin tarkkuudella Suzuki Swacen kokoinen. Korkeutta on kuitenkin paljon enemmän, 1,69 metriä, minkä ansiosta viidelle matkustajalle on runsaasti tilaa ja takana selkänojan kallistuksen säätö vielä lisää mukavuutta.
Muotoilussa on maasturin jämäkkään olemukseen liitetty ripaus urheilullisuutta, sillä jäähdyttäjän säleikkö on samaa tyyliä kuin Suzuki Swift Sportissa.
Suzuki Acrossissa on edessä ja takana LED-valot, ja alla on suuret 19-tuumaiset pyörät tyylikkäillä kevytmetallivanteilla. Ohjaamossa on helppo löytää erinomainen ajoasento, sillä kuljettajan istuimen sähkösäädöt kattavat jopa ristiselän tuen.
Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 6,0 sekunnissa.
Ajaminen on vaivatonta, sillä Suzuki Acrossissa on portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Yhdistetty kulutus on kuitenkin ainoastaan 1,0 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 22 g/km.
Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy 0-100 km/h 6,0 sekunnissa.
Juha Peltonen
Lattian alle on sijoitettu litium-ioni -ajoakku, jonka energiasisältö on 18,1 kWh. Täyteen ladatulla akulla voi ajaa pelkästään sähköllä 75 kilometriä, ja kaupunkiajossa jopa 98 km. Sen jälkeen ajoakun saa ladattua kotona 8A virralla 9-10 tunnissa. Jos on mahdollisuus käyttää 16A virtaa, latausaika lyhenee noin puoleen.
Suzuki Acrossissa on edistyksellinen taakse sijoitetulla sähkömoottorilla toteutettu E-Four -neliveto, jossa ei ole lainkaan mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä. Taka-akselin 40 kW sähkömoottoria kontrolloidaan ohjauselektroniikan avulla. Vääntömomentti jaetaan tilanteen mukaan ja hyvissä olosuhteissa edetään etumoottoreilla.
Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.
Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.
Juha Peltonen
Suzuki Acrossin ainoa valittava asia on väri, eli Eurooppaan tuodaan vain yhtä versiota. Suomeen Suzuki Across -lataushybridiä tuodaan vain hyvin kattavalla GLX-varustelulla, jolloin auton hinta on 57 390 euroa.
Kuljettajan apuna on runsaasti eri järjestelmiä mukautuvaa vakionopeudensäädintä myöten ja vakiona ovat myös kuolleen kulman valvontajärjestelmä sekä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja ilman käsiä sähköllä avautuva takaluukku.
Suzuki Acrossia on tarkoitus myydä muutamia satoja vuodessa.
Tutut Suzuki-mallit nyt entistä etevämpinä hybrideinä
Suomen pienin ja näppärin katumaasturi, Suzuki Ignis on uudistunut niin ulkonäöltään kuin tekniikaltaan. Persoonallisen näköisessä autossa on nyt uudet etu- ja takapuskurit sekä uudelleen muotoiltu etusäleikkö. Samalla väripaletti on muuttunut. Nuorekkaassa ohjaamossa on ulkovärin mukaan joko sininen tai hopeinen sävytys.
Suzuki Ignisin moottori on aiempaa taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Kevythybridin 12 voltin järjestelmän akku on nyt 10 Ah, eli energiasisällöltään lähes kolminkertainen aiempaan verrattuna. Muutosten myötä kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat pienentyneet. Suzuki Ignis 1,2 Dualjet 4WD GLX Hybrid maksaa 19 390 euroa.
Suzuki Swift on päivitetty niin, että ulkonäköön on tullut vähän piristystä, kulutus on pudonnut ja vakiona on aiempaa enemmän varusteita.
Uudistuksen yhteydessä myös automaattivaihteinen Suzuki Swift siirtyi hybridiaikaan. Igniksen tapaan kevythybridin akun energiasisältö on nyt aiempaa suurempi 10 Ah.
Korissa suurin muutos on jäähdyttäjän säleikössä ja nyt kaikissa Swifteissä on edessä sekä takana LED-valot.
Automaattivaihteisessa, etuvetoisessa Suzuki Swift GL:ssä, joka maksaa 18 390 euroa, on nyt uusina varusteina mukautuva vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin ja ajotietokoneen värinäyttö.
Nelivetoisessa Suzuki Swift 4WD GLX:ssä, jonka hinta on 19 990 euroa, on uusina varusteina kuolleen kulman valvontajärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, aktiivinen kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja pysäköintitutkat takana.
Suzuki Vitara käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna siirtyi hybriditekniikkaan vuoden 2020 alussa. Kevythybridissä on 1,4-litraisen turbon apuna 48 voltin järjestelmä, jossa on kymmenen kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 50 Nm.
Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV.
Juha Peltonen
Kevythybridijärjestelmä pudottaa kulutusta yli 15 prosentilla. Sama voimalinja otetaan käyttöön vuoden 2021 aikana myös automaattivaihteisissa Suzuki Vitaroissa. Suzuki Vitaran hinnat lähtevät 23 990 eurosta.
Suzuki Jimny tekee paluun mallistoon pienen tauon jälkeen ja sen ennakkomyynti on jo käynnistynyt.
Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV. Näppärä, aito maasturi maksaa 28 990 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
SystemDekin paluu
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Unitran ensimmäinen dac
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL