Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.

Juha Peltonen

Suzuki: Valikoima kasvaa ja koko mallisto siirtyy hybridiaikaan

Suzuki lähtee kilpailemaan Across- ja Swace-malleilla kahdessa tärkeässä autoluokassa, joissa merkki ei ole ollut mukana vuosikausiin. Tänä vuonna koko Suzukin henki­lö­au­to­mal­listo on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta sähköistynyt.

Auto Bild.Uutiset

Su­zu­ki on ol­lut vii­me vuo­si­na Suo­mes­sa mu­ka­na vain pik­ku­au­to­jen ja kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rien mark­ki­noil­la. Nyt läh­de­tään kil­pai­le­maan myös py­kä­lää kook­kaam­pien au­to­jen sar­jois­sa, kun mal­lis­toon liit­ty­vät mu­kaan Su­zu­ki Swace ja Su­zu­ki Ac­ross.

Su­zu­ki Swace on ti­la­va it­se­la­taa­va hyb­ri­di

Uu­si Su­zu­ki Swace on yh­teis­työs­sä To­yo­tan kans­sa ke­hi­tet­ty uu­tuus­mal­li, joka si­joit­tuu mark­ki­noil­la suo­ma­lais­ten suo­sik­ki­luok­kaan. Su­zu­ki Swa­cen ak­se­li­vä­li on 2,7 met­riä ja 4,655 met­rin pi­tui­ses­sa au­tos­sa on run­saas­ti ti­laa mat­kus­ta­jil­le ja hei­dän ta­va­roil­leen.

Ta­ka­na jal­ka­ti­lat kuu­lu­vat luok­kan­sa suu­rim­pien jouk­koon ja niil­lä Su­zu­ki Swace kil­pai­lee ta­sa­vä­ki­ses­ti py­kä­lää suu­rem­pien au­to­jen kans­sa. Ta­va­ra­ti­la on suu­ri (596 lit­raa) ja käy­tän­nöl­li­nen, sil­lä lat­ti­a­ta­so on kään­net­tä­vis­sä (toi­sel­la puo­lel­la ku­mi­mat­to) ja sen voi aset­taa kah­del­le ta­sol­le. Kul­je­tus­ka­pa­si­teet­tia li­sää­vät vie­lä huo­maa­mat­to­mas­ti au­toon in­teg­roi­dut kat­to­kis­kot.

Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas.

Suzuki Swacen jousituksen toiminnassa on löydetty hyvä tasapaino mainion ajettavuuden ja korkeatasoisen mukavuuden välillä. Siinä auttaa matala kori ja ajoakun sijoitus takapenkin alle, millä auton painopiste on saatu hyvin alas.

Juha Peltonen

Mo­der­nis­sa oh­jaa­mos­sa on pai­no­tet­tu help­po­käyt­töi­syyt­tä ja tyy­lik­kyyt­tä. Suu­rin osa ko­je­lau­das­ta ja si­sus­tuk­ses­ta on peh­me­ä­pin­tai­sia ja kau­niis­ti kro­mil­la ja ho­pe­al­la vii­meis­tel­ty ko­je­lau­ta jat­kuu lä­hes sau­mat­to­mas­ti ovi­pa­nee­lei­hin. Mit­ta­ris­ton koo­kas vä­ril­li­nen tie­to­ruu­tu ja kos­ke­tus­näyt­tö an­ta­vat aja­jal­le pal­jon in­for­maa­ti­o­ta ja nii­tä on help­po hal­li­ta oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keil­la.

Su­zu­ki Swace on niin sa­not­tu it­se­la­taa­va hyb­ri­di, jos­sa 1,8-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja kah­den säh­kö­moot­to­rin yh­teis­työ su­juu sau­mat­to­mas­ti. Liik­keel­le läh­de­tään ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä ja polt­to­moot­to­ri liit­tyy mu­kaan vauh­din kas­va­es­sa tai kiih­dy­tet­tä­es­sä. Ajo­a­kun ka­pa­si­teet­ti an­taa mah­dol­li­suu­den ajaa ki­lo­met­rin pi­tui­sia pät­kiä pel­käs­tään säh­köl­lä.

Su­zu­ki Swa­cen jou­si­tuk­sen toi­min­nas­sa on löy­det­ty hyvä ta­sa­pai­no mai­ni­on ajet­ta­vuu­den ja kor­ke­a­ta­soi­sen mu­ka­vuu­den vä­lil­lä. Sii­nä aut­taa ma­ta­la kori ja ajo­a­kun si­joi­tus ta­ka­pen­kin al­le, mil­lä au­ton pai­no­pis­te on saa­tu hy­vin alas. Edes­sä on jous­tin­tu­et ja ta­ka­na ajo-omi­nai­suuk­sia pa­ran­ta­va rat­kai­su eli kak­sois­tu­ki­var­ret.

Li­säk­si Su­zu­ki Swa­ces­sa on ak­tii­vi­nen kään­ty­mi­sa­vus­ta­ja (Ac­ti­ve Cor­ne­ring As­sist), joka vä­hen­tää ali­oh­jau­tu­mis­ta kaar­teis­sa jar­rut­ta­mal­la kaar­teen si­sä­puo­li­sia pyö­riä.

Su­zu­kin fi­lo­so­fi­aan kuu­luu au­ton hin­taan näh­den erit­täin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu, ei­kä uu­si Su­zu­ki Swace tee sään­töön poik­keus­ta. Va­lit­ta­va­na ovat 29 390 eu­ron hin­tai­nen Swace GL+ ja 31 590 eu­roa mak­sa­va vie­lä pa­rem­min va­rus­tel­tu Su­zu­ki Swace GLX.

Mo­lem­mis­sa on hy­vin mo­ni­puo­li­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­va, tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­va va­rus­te­pa­ket­ti, jos­sa on jär­jes­tel­miä ai­na ja­lan­kul­ki­ja- ja pyö­räi­li­jä­tun­nis­tuk­sel­la va­rus­te­tus­ta tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­ti­mes­ta al­ka­en. Pel­kän kais­ta­vah­din li­säk­si jär­jes­tel­mä oh­jaa au­toa ta­kai­sin kais­tal­le ja pi­tää sen kes­kel­lä kais­taa.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din toi­mii py­säh­dyk­siin saak­ka ja kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti hel­pot­taa ajoa pi­me­äl­lä vaih­ta­mal­le pit­kil­le ja ly­hyil­le va­loil­le au­to­maat­ti­ses­ti.

Su­zu­ki Swa­ces­sa on ai­na 16-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet, kat­to­kis­kot, kat­tos­poi­le­ri, etu­su­mu­va­lot, tum­men­ne­tut ta­kaik­ku­nat, pe­ruu­tus­ka­me­ra, läm­mi­tys is­tuin­ten li­säk­si myös tuu­li­la­sin ala­o­sas­sa ja oh­jaus­pyö­räs­sä sekä kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti.

Ylel­li­sem­mäs­sä Su­zu­ki Swace GLX:ssä on li­säk­si kuol­leen­kul­man val­von­ta ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, etu- ja ta­ka­tut­kat sekä hy­vin mo­ni­puo­li­ses­ti toi­mi­va S-IPA (Simp­le-In­tel­li­gent Par­king As­sist) -py­sä­köin­ti­a­vus­tin. Va­rus­te­lis­tal­ta löy­ty­vät vie­lä äly­a­vain, pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus, mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tus sekä si­su­tuk­sen ylel­li­sem­mät ma­te­ri­aa­lit.

Su­zu­ki Swa­cea on ta­voit­tee­na myy­dä noin 1000 au­toa vuo­des­sa.

Su­zu­ki Ac­ross on la­taus­hyb­ri­di ja mal­lis­ton lip­pu­lai­va

Suo­sit­tu­jen ka­tu­maas­tu­rien sar­jaan kuu­lu­va uu­si Su­zu­ki Ac­ross on ak­se­li­vä­lil­tään ja ko­rin pi­tuu­del­taan pa­rin sen­tin tark­kuu­del­la Su­zu­ki Swa­cen ko­koi­nen. Kor­keut­ta on kui­ten­kin pal­jon enem­män, 1,69 met­riä, min­kä an­si­os­ta vii­del­le mat­kus­ta­jal­le on run­saas­ti ti­laa ja ta­ka­na sel­kä­no­jan kal­lis­tuk­sen sää­tö vie­lä li­sää mu­ka­vuut­ta.

Muo­toi­lus­sa on maas­tu­rin jä­mäk­kään ole­muk­seen lii­tet­ty ri­paus ur­hei­lul­li­suut­ta, sil­lä jääh­dyt­tä­jän sä­leik­kö on sa­maa tyy­liä kuin Su­zu­ki Swift Spor­tis­sa.

Su­zu­ki Ac­ros­sis­sa on edes­sä ja ta­ka­na LED-va­lot, ja al­la on suu­ret 19-tuu­mai­set pyö­rät tyy­lik­käil­lä ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la. Oh­jaa­mos­sa on help­po löy­tää eri­no­mai­nen ajo­a­sen­to, sil­lä kul­jet­ta­jan is­tui­men säh­kö­sää­döt kat­ta­vat jopa ris­ti­se­län tuen.

Su­zu­ki Ac­ros­sis­sa hyö­dyn­ne­tään To­yo­tan yli kah­den vuo­si­kym­me­nen ko­ke­mus­ta hyb­ri­di­tek­nii­kas­ta. Uu­tuu­den 2,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ja kol­men säh­kö­moot­to­rin yh­teis­te­ho on 225 ki­lo­wat­tia (306 hv), jon­ka avul­la Su­zu­ki Ac­ross kiih­tyy pai­kal­taan 100 km/h no­peu­teen 6,0 se­kun­nis­sa.

Aja­mi­nen on vai­va­ton­ta, sil­lä Su­zu­ki Ac­ros­sis­sa on por­taat­to­mas­ti toi­mi­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on kui­ten­kin ai­no­as­taan 1,0 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 22 g/km.

Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy 0-100 km/h 6,0 sekunnissa.

Suzuki Acrossissa hyödynnetään Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Uutuuden 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), jonka avulla Suzuki Across kiihtyy 0-100 km/h 6,0 sekunnissa.

Juha Peltonen

Lat­ti­an al­le on si­joi­tet­tu li­tium-io­ni -ajo­ak­ku, jon­ka ener­gi­a­si­säl­tö on 18,1 kWh. Täy­teen la­da­tul­la akul­la voi ajaa pel­käs­tään säh­köl­lä 75 ki­lo­met­riä, ja kau­pun­ki­a­jos­sa jopa 98 km. Sen jäl­keen ajo­a­kun saa la­dat­tua ko­to­na 8A vir­ral­la 9-10 tun­nis­sa. Jos on mah­dol­li­suus käyt­tää 16A vir­taa, la­tau­sai­ka ly­he­nee noin puo­leen.

Su­zu­ki Ac­ros­sis­sa on edis­tyk­sel­li­nen taak­se si­joi­te­tul­la säh­kö­moot­to­ril­la to­teu­tet­tu E-Four -ne­li­ve­to, jos­sa ei ole lain­kaan me­kaa­nis­ta yh­teyt­tä etu- ja ta­ka­pyö­rien vä­lil­lä. Taka-ak­se­lin 40 kW säh­kö­moot­to­ria kont­rol­loi­daan oh­jau­se­lekt­ro­nii­kan avul­la. Vään­tö­mo­ment­ti ja­e­taan ti­lan­teen mu­kaan ja hy­vis­sä olo­suh­teis­sa ede­tään etu­moot­to­reil­la.

Su­zu­ki Ac­ross on mai­nio la­taus­hyb­ri­dik­si si­kä­li­kin, et­tä sen jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa on 1500 ki­loa.

Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.

Suzuki Across on mainio lataushybridiksi sikälikin, että sen jarrullinen vetomassa on 1500 kiloa.

Juha Peltonen

Su­zu­ki Ac­ros­sin ai­noa va­lit­ta­va asia on väri, eli Eu­roop­paan tuo­daan vain yh­tä ver­si­o­ta. Suo­meen Su­zu­ki Ac­ross -la­taus­hyb­ri­diä tuo­daan vain hy­vin kat­ta­val­la GLX-va­rus­te­lul­la, jol­loin au­ton hin­ta on 57 390 eu­roa.

Kul­jet­ta­jan apu­na on run­saas­ti eri jär­jes­tel­miä mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä myö­ten ja va­ki­o­na ovat myös kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä sekä ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä. Au­ton käyt­töä hel­pot­ta­vat äly­a­vain ja il­man kä­siä säh­köl­lä avau­tu­va ta­ka­luuk­ku.

Su­zu­ki Ac­ros­sia on tar­koi­tus myy­dä muu­ta­mia sa­to­ja vuo­des­sa.

Tu­tut Su­zu­ki-mal­lit nyt en­tis­tä ete­väm­pi­nä hyb­ri­dei­nä

Suo­men pie­nin ja näp­pä­rin ka­tu­maas­tu­ri, Su­zu­ki Ig­nis on uu­dis­tu­nut niin ul­ko­nä­öl­tään kuin tek­nii­kal­taan. Per­soo­nal­li­sen nä­köi­ses­sä au­tos­sa on nyt uu­det etu- ja ta­ka­pus­ku­rit sekä uu­del­leen muo­toil­tu etu­sä­leik­kö. Sa­mal­la vä­ri­pa­let­ti on muut­tu­nut. Nuo­rek­kaas­sa oh­jaa­mos­sa on ul­ko­vä­rin mu­kaan joko si­ni­nen tai ho­pei­nen sä­vy­tys.

Su­zu­ki Ig­ni­sin moot­to­ri on ai­em­paa ta­lou­del­li­sem­pi ja vä­hä­pääs­töi­sem­pi. Ke­vyt­hyb­ri­din 12 vol­tin jär­jes­tel­män ak­ku on nyt 10 Ah, eli ener­gi­a­si­säl­löl­tään lä­hes kol­min­ker­tai­nen ai­em­paan ver­rat­tu­na. Muu­tos­ten myö­tä ku­lu­tus ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö ovat pie­nen­ty­neet. Su­zu­ki Ig­nis 1,2 Du­al­jet 4WD GLX Hyb­rid mak­saa 19 390 eu­roa.

Su­zu­ki Swift on päi­vi­tet­ty niin, et­tä ul­ko­nä­köön on tul­lut vä­hän pi­ris­tys­tä, ku­lu­tus on pu­don­nut ja va­ki­o­na on ai­em­paa enem­män va­rus­tei­ta.

Uu­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä myös au­to­maat­ti­vaih­tei­nen Su­zu­ki Swift siir­tyi hyb­ri­di­ai­kaan. Ig­nik­sen ta­paan ke­vyt­hyb­ri­din akun ener­gi­a­si­säl­tö on nyt ai­em­paa suu­rem­pi 10 Ah.

Ko­ris­sa suu­rin muu­tos on jääh­dyt­tä­jän sä­lei­kös­sä ja nyt kai­kis­sa Swif­teis­sä on edes­sä sekä ta­ka­na LED-va­lot.

Au­to­maat­ti­vaih­tei­ses­sa, etu­ve­toi­ses­sa Su­zu­ki Swift GL:ssä, joka mak­saa 18 390 eu­roa, on nyt uu­si­na va­rus­tei­na mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin ja ajo­tie­to­ko­neen vä­ri­näyt­tö.

Ne­li­ve­toi­ses­sa Su­zu­ki Swift 4WD GLX:ssä, jon­ka hin­ta on 19 990 eu­roa, on uu­si­na va­rus­tei­na kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus ja py­sä­köin­ti­tut­kat ta­ka­na.

Su­zu­ki Vi­ta­ra kä­si­va­lin­tai­sel­la vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na siir­tyi hyb­ri­di­tek­niik­kaan vuo­den 2020 alus­sa. Ke­vyt­hyb­ri­dis­sä on 1,4-lit­rai­sen tur­bon apu­na 48 vol­tin jär­jes­tel­mä, jos­sa on kym­me­nen ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 50 Nm.

Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV.

Jatkossa Suzuki Jimny myydään Euroopassa kaksipaikkaisena pakettiautona, ja sen mallinimi onkin nyt Suzuki Jimny LCV.

Juha Peltonen

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä pu­dot­taa ku­lu­tus­ta yli 15 pro­sen­til­la. Sama voi­ma­lin­ja ote­taan käyt­töön vuo­den 2021 ai­ka­na myös au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa Su­zu­ki Vi­ta­rois­sa. Su­zu­ki Vi­ta­ran hin­nat läh­te­vät 23 990 eu­ros­ta.

Su­zu­ki Jim­ny te­kee pa­luun mal­lis­toon pie­nen tau­on jäl­keen ja sen en­nak­ko­myyn­ti on jo käyn­nis­ty­nyt.

Jat­kos­sa Su­zu­ki Jim­ny myy­dään Eu­roo­pas­sa kak­si­paik­kai­se­na pa­ket­ti­au­to­na, ja sen mal­li­ni­mi on­kin nyt Su­zu­ki Jim­ny LCV. Näp­pä­rä, ai­to maas­tu­ri mak­saa 28 990 eu­roa.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN