Tarjolle tulee neljä malliversiota: 50, 60, 85 ja 85x. Ajoakun koko vaihtelee malliversion mukaan, ja maksimiyhteistehot ovat välillä 125 ja 220 kW.
Škoda Auto
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
Syksyllä 2024 esiteltävä Škoda Elroq laajentaa Škodan täyssähkömalliston kompaktien katumaastureiden luokkaan, joka on Euroopassa myyntimäärällisesti suurin. Škodan uusi katumaasturi ilmentää Modern Solid -muotokieltä, jolla toteutuu edukseen erottuva ulkonäkö. Väljät sisätilat ja kookas tavaratila yhdistettynä kompakteihin ulkomittoihin ja tavaroiden monipuolisiin säilytysratkaisuihin tekevät Škoda Elroqista ihanteellisen monenlaiseen ajoon.
Tšekkiläisen merkin sähköautohierarkiassa Škoda Elroq sijoittuu Škoda Enyaqin ja tulevan kompaktin Škoda Epiq -katumaasturin väliin.
Tehovaihtoehdot 125-220 kW, jopa yli 560 kilometrin WLTP-toimintamatka ja lataus nopeimmillaan vain 28 minuuttia takaavat Škoda Elroqin soveltumisen myös pidemmille ajomatkoille.
Škoda Elroqin ensiesittely tänä syksynä käynnistää Škodan uuden sähköautojen mallistokampanjan, jonka myötä lähivuosina esitellään kaikkiaan kuusi täyssähkömallia.
Škoda Elroq on Škoda Enyaqin sukulainen
Teknisesti Škoda Elroq on Enyaq-perheen lähisukulainen, perustuen tuttuun sähköautojen MEB-perustekniikkaan.
Tarjolle tulee neljä malliversiota: 50, 60, 85 ja 85x. Ajoakun koko vaihtelee malliversion mukaan, ja maksimiyhteistehot ovat välillä 125 ja 220 kW.
Alkaen-tason Škoda Elroq 50 -mallissa on 55 kWh:n (52 kWh netto) ajoakku, takaveto ja maksimiteholtaan 125 kW:n sähkömoottori taka-akselilla.
Škoda Elroq 60 -mallin ajoakun kapasiteetti on 63 kWh (59 kWh netto) ja sähkömoottori on maksimiteholtaan 150-kilowattinen. Näiden kummankin mallin huippunopeus on 160 km/h.
Uusi muotoilukieli näkyy myös sisätiloissa. Elroqin sisätilat ovat pelkistetyt, väljät ja puhdaslinjaiset. 5-tuumainen, ajamisen tärkeät tiedot näyttävä ja selkeä digitaalinen mittaristo on tuttu Škoda Enyaqista. Tarjolla olevalla Head Up -tuulilasinäytöllä tiedot voidaan heijastaa tuulilasille suoraan kuljettajan näkökenttään. Infotainment-järjestelmän näyttö on kooltaan jopa 13-tuumainen, ja siinä on pelkistetty valikkorakenne sekä selkeä käyttöliittymä.
Škoda Auto
Škoda Elroq 85 ja Škoda Elroq 85x -malleissa ajoakun koko on 82 kWh (77 kWh netto).
Takavetoisen Škoda Elroq 85:n maksimiteho on 210 kW. Škoda Elroq 85x -mallissa on sähkömoottori myös etuakselilla ja siten neliveto. Voimalinjan suurin yhteisteho on 220 kW.
Škoda Elroq 85- ja 85x-mallit yltävät jopa yli 560 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.
Nopeaa pikalatausta
Škoda Elroq tukee DC-tasavirtalatausta, mutta suurin latausteho vaihtelee malliversion mukaan.
Škoda Elroq 85- ja Škoda Elroq 85x -mallien suurin latausteho on 175 kW.
Kaikkien voimalinjavaihtoehtojen yhteydessä ajoakku saadaan nopeimmillaan ladattua 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa 28 minuutissa.
Kaikkien Škoda Elroq -malliversioiden maksimi latausteho vaihtovirralla (AC) on 11 kW, millä ajoakun täyteen lataaminen kestää akkukoon mukaan noin 5,5-8 tuntia.
Škoda Elroqiin on tarjolla useita turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä. Avustinjärjestelmiin lukeutuu esimerkiksi ajoavustinkokonaisuus Travel Assist, joka hyödyntää toiminnassaan nyt myös parvidataa.
Pysäköinnin avustus on huipputasoa: lisävarusteinen automaattinen pysäköintiavustin sisältää nyt myös etäpysäköinnin ja opetetun etäpysäköinnin toiminnot.
Yksi muotoilukielen tunnusomaisista elementeistä on uusi Tech Deck Face -etumaski, joka kätkee sisäänsä tunnistintekniikkaa, kuten tutkan ja etukameran. Jo vakiovarusteisissa ajovaloissa hyödynnetään LED-tekniikkaa, ja huippuversiona ovat Matrix LED -ajovalot, joissa on 36 yksittäistä valosegmenttiä. Uusi piirre on myös Elroqin keulassa oleva Škoda-tekstilogo.
Škoda Auto
Etäpysäköintitoiminnolla kuljettaja voi ohjata autonsa pysäköimistä enintään neljän metrin päästä auton ulkopuolelta älypuhelimellaan ja siihen asennetulla MyŠkoda-sovelluksella.
Opetettu pysäköinti -toiminnolla kuljettaja voi opettaa Škoda Elroqin muistamaan enintään 50 metriä pitkän reitin jopa viiteen eri pysäköintipaikkaan.
Opettamisen jälkeen Elroq osaa ajaa valittuun paikkaan ja pysäköidä itsensä automaattisesti.
Škoda Elroqin erinomaisen passiivisen turvallisuuden takeeksi tarjolla on jopa yhdeksän turvatyynyä. Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, ikkunaturvatyynyt, etusivuturvatyynyt ja etuistuimien väliin täyttyvä keskiturvatyyny ovat vakiovarusteita. Takasivuturvatyynyt ovat saatavissa lisävarusteena.
Sirolinjaiset LED-ajovalot ja uusi nelivaloilme
ŠkodaElroqin LED-ajovaloyksiköissä on uusi ilme. Niiden ylempiin ohuisiin valonauhoihin on sijoitettu seisontavalot, vilkut ja päivävalot.
Niiden alapuolella on kaksi LED-moduulia, joilla toteutetaan lähivalot ja kaukovalot. Näin syntyy Škodalle tyypillinen vaakasuuntainen nelivaloilme, varmistaen maksimaalisen näkyvyyden ja havaittavuuden pimeässä.
Ajovaloiksi on tarjolla kaksi eri versiota. Jo perustason kahteen osaan jaetuissa ajovaloissa käytetään LED-tekniikkaa. Huipputason ajovaloissa käytetään 36 yksittäisestä valosegmentistä koostuvaa Matrix
LED -tekniikkaa.
Ajovaloyksiköiden yläosaan sijoitetuissa muotoilultaan uusissa päivävaloissa on neljä suorakulmaista valoaukkoa.
Takavaloissa Škoda on pitäytynyt tutuissa designpiirteissä: palaessaan takavalot muodostavat C-kirjaimen muodon, ja takavaloyksiköissä on Modern Solid -muotokieleen yhteensopivat osittain valaistut kristallimaiset elementit.
Takavaloista on saatavana kaksi eri vaihtoehtoa, joista molemmat hyödyntävät LED-tekniikkaa.
Huipputason takavaloissa on dynaamiset vilkut, taustavalaistut kristallimaiset valoelementit, valoanimaatio takaluukun avaamisen yhteydessä sekä uudet Coming/Leaving Home -saattovaloanimaatiot, jotka käsittävät myös ajovalot.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Koaksiaali sateessa
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Ø Audio laajentaa
Kaiuttimet selin nurkassa
Arvokasta bassotoistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄT.FI
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI