A-sarjan facelift on ulkoisesti hyvin hillitty. Etuvalot ovat madaltuneet, jäähdyttimen säleikköä on muokattu, ja konepelti on saanut uutta muotoa.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Mercedes-Benzin A-sarjan on siinä iässä, että on facelift-versioiden vuoro. A-sarjan kasvojenkohotus on tehty laadukkaasti, ja premium-uudistus nostaa luonnollisesti myös auton hintaa – ja tässä tapauksessa reippaasti.
Mercedes-Benz on ollut tae premium-laadusta, ja tätä reseptiä on käytetty tyylillä A-sarjan uudistuksessa. Ulkoisesti muutoksia on tavallisen autoilijan vaikea huomata, mutta teknisesti autossa on tapahtunut paljon.
Yleensä facelift jää vain pintapuoliseksi silaukseksi, mutta edelleen Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettavassa mallissa laadukas uudistuminen ulottuu myös syvemmälle auton tekniikkaan.
Lisää kapasiteettia
A-sarjan 250 e -malli on pistokeladattava hybridi, joka kuuluu malliston yläpäähän. Kuten sanottua, uudistus ulottuu myös auton teknisiin ominaisuuksiin, ja tässä tapauksessa se tarkoittaa muun muassa aiempaa isompaa ajoakkua.
AMG Line -varustelu terästää auton ulkonäköä mustilla vanteilla ja tummennetuilla laseilla.
Toni Lindström
A-sarjan facelift ulottuu myös auton digitaaliseen ohjelmistoon. Mittariston näkymät ovat kuitenkin tuttua Mercedes-Benziä.
Toni Lindström
Toni Lindström
Keskikonsolista on poistettu aiemman malliversion touchpad-kosketuslevy. Samoin fyysiset painikkeet on siirretty kosketusnäyttötoimisiksi.
Toni Lindström
AMG Line -varusteluun kuuluvat näyttävät 5-puolaiset mustat kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.
Toni Lindström
Tavaratila vetää normiasennossa 355 litraa. Latausjohtojen säilytyskassit nielevät vetoisuutta.
Toni Lindström
Tukevan istuma-asennon antavissa etuistuimissa on integroidut pääntuet.
Toni Lindström
Takaistuimella on tilaa kompaktiluokan tapaan. Penkkiin integroidut korkeat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taakse.
Toni Lindström
Ajoakun kapasiteetti on kasvanut kylläkin varsin vähän eli 10,9:stä 11,5 kilowattituntiin. Ajoakun fyysinen koko on kuitenkin pysynyt ennallaan. Mutta jo tälläkin lisäyksellä sähköllä ajamisen toimintamatkaa on saatu kasvatettua koeajoauton tapauksessa 73 kilometriin.
Saksassa myytävällä minimivarusteisella mallilla voi yltää jopa yli 80 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Koeajon perusteella 70 kilometrin sähköinen toimintamatka on mahdollista saavuttaa kesäolosuhteissa.
Auton sisäisen laturin teho on kasvanut 7,4:stä 11 kilowattiin, jolloin latausaika puolittuu parista tunnista noin tuntiin.
Lisävarusteena (660 euroa) saa myös DC-tasavirtalatauksen, joka nipistää latausajan vajaaseen puoleen tuntiin. Jos on mahdollista ladata usein, niin tämän lisävarusteen avulla pystyy tinkimään hybridin kulutuksessa.
Sähkömoottorin teho on kasvanut viisi kilowattia (7 hv) ja on nyt 80 kW (109 hv). Vastaavasti myös polttomoottorin teho on kasvanut kolmella hevosvoimalla 163 hevosvoimaan.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho on kuitenkin pidetty ennallaan 218 hevosvoimassa. Suurin vääntömomentti on tällöin 450 newtonmetriä.
A-sarjasta on näillä uudistuksilla saatu entistäkin taloudellisempi, kun pienikulutuksisen polttomoottorin avuksi on tarjolla aiempaa enemmän sähköä.
Hintaa kertyy
Uudistetun A-sarjan laitteisto- ja ohjelmistopuoli ovat saaneet myös uusia ominaisuuksia ja lisää tehoa. Jo ennestään onnistunut MBUX-käyttöjärjestelmä on ottanut harppauksen Mercedes-Benzin suurempien mallien maailmaan.
Keskikonsolista on kadonnut touchpad-kosketuslevy, jolla aiemmin pystyi ohjailemaan käyttöjärjestelmää. Uudistetussa versiossa ohjailu tapahtuu joko kosketusnäytöstä suoraan tai sitten ratin painikkeista. Rattikäyttö vaatii hiukan totuttelua, mutta sen opettelu on vain tottumiskysymys. Toiminnot ovat erittäin loogiset.
A-sarjassa on uutena vakiovarusteena muun muassa etäisyysvakionopeudensäädin, joka helpotta ajoa matkataipaleilla ja kaupungissa. Vakioiksi on nostettu myös mukautuva kaukovaloavustin, Keyless Go -avaimeton järjestelmä, Navigation Connectivity -paketti, tunnelmavalaistus, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä ja lämmitettävä lasinpesujärjestelmä.
Kaikkien uusien vakiovarusteiden autoverollinen hintavaikutus on noin 6 000 euroa, joka sitten näkyy ja tuntuu A-sarjan hinnassa.
A 250 e on malliston ainoa pistokeladattava hybridi, ja sen lähtöhinta on 53 795 euroa. Koeajossa ollut AMG Line -varustelumalli on lähtöhinnaltaan 57 000 euroa, mutta runsailla lisävarusteilla hinta pomppaa kymppitonnilla 67 000 euroon.
Moni voi pitää kompaktia A-sarjaa hintavana – ja sitä se kyllä onkin. Toki auto kuuluu aidosti premium-luokkaan kaikilta osin, mutta tiloiltaan se on kovin rajallinen.
Hyvä ajettava
Jos on premiumia varusteissa, niin samaa voi sanoa myös ajo-ominaisuuksista. A-sarja on vuosien saatossa päässyt aivan uudelle tasolle myös tässä ominaisuudessa. Koeajoauton nahkainen monitoimiohjauspyörä on hyvä lisä ajotuntuman välittäjänä.
Ohjauksen tuntuma on sopivan tunnokas ja tarkka. Etuvetoisuuden lähes unohtaa – ainakin kesäkeleillä. A-sarjan lataushybridin saa muuten vain etuvetoisena, joten nelivedosta haaveileva joutuu tyytymään voimalinjan osalta kevythybridiin.
Maantiellä ajaminen on miellyttävää, ja sama tunne on myös kaupungissa, jossa kompaktista koosta on myös etua.
Miellyttävyyttä ajamiseen lisää lähes huomaamattomat voimalinjan vaihtumiset sähkömoottorin ja polttomoottorin välillä. Auton äänieristys on parantunut sille tasolle, että tarkkana saa olla, että kuljettajan paikalle moottorimuutoksen äänen perusteella huomaa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz A-sarja 250 e A AMG Line
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 120 kW (163 hv)/5500 r/min, 270 Nm + sähkömoottori 80 kW (109 hv), 270 Nm/2000–3500 r/min; hybridijärjestelmä 160 kW (218 hv), 450 Nm.
Suorituskyky
0–100 km/h 7,4 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
0,9 l/100 km, bensiini; 15,3 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
20 g/km
Ajoakku
11,5 kWh
Toimintamatka sähköllä
73 km
Latausaika
5 h 46 min (suko-lataus); 53 min (AC 22 kW 0–100 %); 25 min (DC 50 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4419, l. 1992, k. 1452 mm, akseliväli 2729 mm, omamassa 1625 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l
Hinta
57 063 euroa, koeajoauto 67 000 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Uudesti syntynyt
Sielukas kolmio Turun keskustassa: ”Olemme saaneet tästä juuri meidän näköisemme kodin”
Tri-ampattu kolmitie
Tehokas maakaapeli levysoittimille
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Uudesti syntynyt
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI