A-sarjan facelift on ulkoisesti hyvin hillitty. Etuvalot ovat madaltuneet, jäähdyttimen säleikköä on muokattu, ja konepelti on saanut uutta muotoa.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Mercedes-Benzin A-sarjan on siinä iässä, että on facelift-versioiden vuoro. A-sarjan kasvojenkohotus on tehty laadukkaasti, ja premium-uudistus nostaa luonnollisesti myös auton hintaa – ja tässä tapauksessa reippaasti.
Mercedes-Benz on ollut tae premium-laadusta, ja tätä reseptiä on käytetty tyylillä A-sarjan uudistuksessa. Ulkoisesti muutoksia on tavallisen autoilijan vaikea huomata, mutta teknisesti autossa on tapahtunut paljon.
Yleensä facelift jää vain pintapuoliseksi silaukseksi, mutta edelleen Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettavassa mallissa laadukas uudistuminen ulottuu myös syvemmälle auton tekniikkaan.
Lisää kapasiteettia
A-sarjan 250 e -malli on pistokeladattava hybridi, joka kuuluu malliston yläpäähän. Kuten sanottua, uudistus ulottuu myös auton teknisiin ominaisuuksiin, ja tässä tapauksessa se tarkoittaa muun muassa aiempaa isompaa ajoakkua.
AMG Line -varustelu terästää auton ulkonäköä mustilla vanteilla ja tummennetuilla laseilla.
Toni Lindström
A-sarjan facelift ulottuu myös auton digitaaliseen ohjelmistoon. Mittariston näkymät ovat kuitenkin tuttua Mercedes-Benziä.
Toni Lindström
Toni Lindström
Keskikonsolista on poistettu aiemman malliversion touchpad-kosketuslevy. Samoin fyysiset painikkeet on siirretty kosketusnäyttötoimisiksi.
Toni Lindström
AMG Line -varusteluun kuuluvat näyttävät 5-puolaiset mustat kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.
Toni Lindström
Tavaratila vetää normiasennossa 355 litraa. Latausjohtojen säilytyskassit nielevät vetoisuutta.
Toni Lindström
Tukevan istuma-asennon antavissa etuistuimissa on integroidut pääntuet.
Toni Lindström
Takaistuimella on tilaa kompaktiluokan tapaan. Penkkiin integroidut korkeat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taakse.
Toni Lindström
Ajoakun kapasiteetti on kasvanut kylläkin varsin vähän eli 10,9:stä 11,5 kilowattituntiin. Ajoakun fyysinen koko on kuitenkin pysynyt ennallaan. Mutta jo tälläkin lisäyksellä sähköllä ajamisen toimintamatkaa on saatu kasvatettua koeajoauton tapauksessa 73 kilometriin.
Saksassa myytävällä minimivarusteisella mallilla voi yltää jopa yli 80 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Koeajon perusteella 70 kilometrin sähköinen toimintamatka on mahdollista saavuttaa kesäolosuhteissa.
Auton sisäisen laturin teho on kasvanut 7,4:stä 11 kilowattiin, jolloin latausaika puolittuu parista tunnista noin tuntiin.
Lisävarusteena (660 euroa) saa myös DC-tasavirtalatauksen, joka nipistää latausajan vajaaseen puoleen tuntiin. Jos on mahdollista ladata usein, niin tämän lisävarusteen avulla pystyy tinkimään hybridin kulutuksessa.
Sähkömoottorin teho on kasvanut viisi kilowattia (7 hv) ja on nyt 80 kW (109 hv). Vastaavasti myös polttomoottorin teho on kasvanut kolmella hevosvoimalla 163 hevosvoimaan.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho on kuitenkin pidetty ennallaan 218 hevosvoimassa. Suurin vääntömomentti on tällöin 450 newtonmetriä.
A-sarjasta on näillä uudistuksilla saatu entistäkin taloudellisempi, kun pienikulutuksisen polttomoottorin avuksi on tarjolla aiempaa enemmän sähköä.
Hintaa kertyy
Uudistetun A-sarjan laitteisto- ja ohjelmistopuoli ovat saaneet myös uusia ominaisuuksia ja lisää tehoa. Jo ennestään onnistunut MBUX-käyttöjärjestelmä on ottanut harppauksen Mercedes-Benzin suurempien mallien maailmaan.
Keskikonsolista on kadonnut touchpad-kosketuslevy, jolla aiemmin pystyi ohjailemaan käyttöjärjestelmää. Uudistetussa versiossa ohjailu tapahtuu joko kosketusnäytöstä suoraan tai sitten ratin painikkeista. Rattikäyttö vaatii hiukan totuttelua, mutta sen opettelu on vain tottumiskysymys. Toiminnot ovat erittäin loogiset.
A-sarjassa on uutena vakiovarusteena muun muassa etäisyysvakionopeudensäädin, joka helpotta ajoa matkataipaleilla ja kaupungissa. Vakioiksi on nostettu myös mukautuva kaukovaloavustin, Keyless Go -avaimeton järjestelmä, Navigation Connectivity -paketti, tunnelmavalaistus, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä ja lämmitettävä lasinpesujärjestelmä.
Kaikkien uusien vakiovarusteiden autoverollinen hintavaikutus on noin 6 000 euroa, joka sitten näkyy ja tuntuu A-sarjan hinnassa.
A 250 e on malliston ainoa pistokeladattava hybridi, ja sen lähtöhinta on 53 795 euroa. Koeajossa ollut AMG Line -varustelumalli on lähtöhinnaltaan 57 000 euroa, mutta runsailla lisävarusteilla hinta pomppaa kymppitonnilla 67 000 euroon.
Moni voi pitää kompaktia A-sarjaa hintavana – ja sitä se kyllä onkin. Toki auto kuuluu aidosti premium-luokkaan kaikilta osin, mutta tiloiltaan se on kovin rajallinen.
Hyvä ajettava
Jos on premiumia varusteissa, niin samaa voi sanoa myös ajo-ominaisuuksista. A-sarja on vuosien saatossa päässyt aivan uudelle tasolle myös tässä ominaisuudessa. Koeajoauton nahkainen monitoimiohjauspyörä on hyvä lisä ajotuntuman välittäjänä.
Ohjauksen tuntuma on sopivan tunnokas ja tarkka. Etuvetoisuuden lähes unohtaa – ainakin kesäkeleillä. A-sarjan lataushybridin saa muuten vain etuvetoisena, joten nelivedosta haaveileva joutuu tyytymään voimalinjan osalta kevythybridiin.
Maantiellä ajaminen on miellyttävää, ja sama tunne on myös kaupungissa, jossa kompaktista koosta on myös etua.
Miellyttävyyttä ajamiseen lisää lähes huomaamattomat voimalinjan vaihtumiset sähkömoottorin ja polttomoottorin välillä. Auton äänieristys on parantunut sille tasolle, että tarkkana saa olla, että kuljettajan paikalle moottorimuutoksen äänen perusteella huomaa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz A-sarja 250 e A AMG Line
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 120 kW (163 hv)/5500 r/min, 270 Nm + sähkömoottori 80 kW (109 hv), 270 Nm/2000–3500 r/min; hybridijärjestelmä 160 kW (218 hv), 450 Nm.
Suorituskyky
0–100 km/h 7,4 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
0,9 l/100 km, bensiini; 15,3 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
20 g/km
Ajoakku
11,5 kWh
Toimintamatka sähköllä
73 km
Latausaika
5 h 46 min (suko-lataus); 53 min (AC 22 kW 0–100 %); 25 min (DC 50 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4419, l. 1992, k. 1452 mm, akseliväli 2729 mm, omamassa 1625 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l
Hinta
57 063 euroa, koeajoauto 67 000 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi