A-sarjan facelift on ulkoisesti hyvin hillitty. Etuvalot ovat madaltuneet, jäähdyttimen säleikköä on muokattu, ja konepelti on saanut uutta muotoa.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Mercedes-Benzin A-sarjan on siinä iässä, että on facelift-versioiden vuoro. A-sarjan kasvojenkohotus on tehty laadukkaasti, ja premium-uudistus nostaa luonnollisesti myös auton hintaa – ja tässä tapauksessa reippaasti.
Mercedes-Benz on ollut tae premium-laadusta, ja tätä reseptiä on käytetty tyylillä A-sarjan uudistuksessa. Ulkoisesti muutoksia on tavallisen autoilijan vaikea huomata, mutta teknisesti autossa on tapahtunut paljon.
Yleensä facelift jää vain pintapuoliseksi silaukseksi, mutta edelleen Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettavassa mallissa laadukas uudistuminen ulottuu myös syvemmälle auton tekniikkaan.
Lisää kapasiteettia
A-sarjan 250 e -malli on pistokeladattava hybridi, joka kuuluu malliston yläpäähän. Kuten sanottua, uudistus ulottuu myös auton teknisiin ominaisuuksiin, ja tässä tapauksessa se tarkoittaa muun muassa aiempaa isompaa ajoakkua.
AMG Line -varustelu terästää auton ulkonäköä mustilla vanteilla ja tummennetuilla laseilla.
Toni Lindström
A-sarjan facelift ulottuu myös auton digitaaliseen ohjelmistoon. Mittariston näkymät ovat kuitenkin tuttua Mercedes-Benziä.
Toni Lindström
Toni Lindström
Keskikonsolista on poistettu aiemman malliversion touchpad-kosketuslevy. Samoin fyysiset painikkeet on siirretty kosketusnäyttötoimisiksi.
Toni Lindström
AMG Line -varusteluun kuuluvat näyttävät 5-puolaiset mustat kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.
Toni Lindström
Tavaratila vetää normiasennossa 355 litraa. Latausjohtojen säilytyskassit nielevät vetoisuutta.
Toni Lindström
Tukevan istuma-asennon antavissa etuistuimissa on integroidut pääntuet.
Toni Lindström
Takaistuimella on tilaa kompaktiluokan tapaan. Penkkiin integroidut korkeat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taakse.
Toni Lindström
Ajoakun kapasiteetti on kasvanut kylläkin varsin vähän eli 10,9:stä 11,5 kilowattituntiin. Ajoakun fyysinen koko on kuitenkin pysynyt ennallaan. Mutta jo tälläkin lisäyksellä sähköllä ajamisen toimintamatkaa on saatu kasvatettua koeajoauton tapauksessa 73 kilometriin.
Saksassa myytävällä minimivarusteisella mallilla voi yltää jopa yli 80 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Koeajon perusteella 70 kilometrin sähköinen toimintamatka on mahdollista saavuttaa kesäolosuhteissa.
Auton sisäisen laturin teho on kasvanut 7,4:stä 11 kilowattiin, jolloin latausaika puolittuu parista tunnista noin tuntiin.
Lisävarusteena (660 euroa) saa myös DC-tasavirtalatauksen, joka nipistää latausajan vajaaseen puoleen tuntiin. Jos on mahdollista ladata usein, niin tämän lisävarusteen avulla pystyy tinkimään hybridin kulutuksessa.
Sähkömoottorin teho on kasvanut viisi kilowattia (7 hv) ja on nyt 80 kW (109 hv). Vastaavasti myös polttomoottorin teho on kasvanut kolmella hevosvoimalla 163 hevosvoimaan.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho on kuitenkin pidetty ennallaan 218 hevosvoimassa. Suurin vääntömomentti on tällöin 450 newtonmetriä.
A-sarjasta on näillä uudistuksilla saatu entistäkin taloudellisempi, kun pienikulutuksisen polttomoottorin avuksi on tarjolla aiempaa enemmän sähköä.
Hintaa kertyy
Uudistetun A-sarjan laitteisto- ja ohjelmistopuoli ovat saaneet myös uusia ominaisuuksia ja lisää tehoa. Jo ennestään onnistunut MBUX-käyttöjärjestelmä on ottanut harppauksen Mercedes-Benzin suurempien mallien maailmaan.
Keskikonsolista on kadonnut touchpad-kosketuslevy, jolla aiemmin pystyi ohjailemaan käyttöjärjestelmää. Uudistetussa versiossa ohjailu tapahtuu joko kosketusnäytöstä suoraan tai sitten ratin painikkeista. Rattikäyttö vaatii hiukan totuttelua, mutta sen opettelu on vain tottumiskysymys. Toiminnot ovat erittäin loogiset.
A-sarjassa on uutena vakiovarusteena muun muassa etäisyysvakionopeudensäädin, joka helpotta ajoa matkataipaleilla ja kaupungissa. Vakioiksi on nostettu myös mukautuva kaukovaloavustin, Keyless Go -avaimeton järjestelmä, Navigation Connectivity -paketti, tunnelmavalaistus, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä ja lämmitettävä lasinpesujärjestelmä.
Kaikkien uusien vakiovarusteiden autoverollinen hintavaikutus on noin 6 000 euroa, joka sitten näkyy ja tuntuu A-sarjan hinnassa.
A 250 e on malliston ainoa pistokeladattava hybridi, ja sen lähtöhinta on 53 795 euroa. Koeajossa ollut AMG Line -varustelumalli on lähtöhinnaltaan 57 000 euroa, mutta runsailla lisävarusteilla hinta pomppaa kymppitonnilla 67 000 euroon.
Moni voi pitää kompaktia A-sarjaa hintavana – ja sitä se kyllä onkin. Toki auto kuuluu aidosti premium-luokkaan kaikilta osin, mutta tiloiltaan se on kovin rajallinen.
Hyvä ajettava
Jos on premiumia varusteissa, niin samaa voi sanoa myös ajo-ominaisuuksista. A-sarja on vuosien saatossa päässyt aivan uudelle tasolle myös tässä ominaisuudessa. Koeajoauton nahkainen monitoimiohjauspyörä on hyvä lisä ajotuntuman välittäjänä.
Ohjauksen tuntuma on sopivan tunnokas ja tarkka. Etuvetoisuuden lähes unohtaa – ainakin kesäkeleillä. A-sarjan lataushybridin saa muuten vain etuvetoisena, joten nelivedosta haaveileva joutuu tyytymään voimalinjan osalta kevythybridiin.
Maantiellä ajaminen on miellyttävää, ja sama tunne on myös kaupungissa, jossa kompaktista koosta on myös etua.
Miellyttävyyttä ajamiseen lisää lähes huomaamattomat voimalinjan vaihtumiset sähkömoottorin ja polttomoottorin välillä. Auton äänieristys on parantunut sille tasolle, että tarkkana saa olla, että kuljettajan paikalle moottorimuutoksen äänen perusteella huomaa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz A-sarja 250 e A AMG Line
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 120 kW (163 hv)/5500 r/min, 270 Nm + sähkömoottori 80 kW (109 hv), 270 Nm/2000–3500 r/min; hybridijärjestelmä 160 kW (218 hv), 450 Nm.
Suorituskyky
0–100 km/h 7,4 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
0,9 l/100 km, bensiini; 15,3 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
20 g/km
Ajoakku
11,5 kWh
Toimintamatka sähköllä
73 km
Latausaika
5 h 46 min (suko-lataus); 53 min (AC 22 kW 0–100 %); 25 min (DC 50 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4419, l. 1992, k. 1452 mm, akseliväli 2729 mm, omamassa 1625 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l
Hinta
57 063 euroa, koeajoauto 67 000 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL