A-sarjan facelift on ulkoisesti hyvin hillitty. Etuvalot ovat madaltuneet, jäähdyttimen säleikköä on muokattu, ja konepelti on saanut uutta muotoa.

A-sarjan facelift on ulkoisesti hyvin hillitty. Etuvalot ovat madaltuneet, jäähdyttimen säleikköä on muokattu, ja konepelti on saanut uutta muotoa.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus

Mercedes-Benzin A-sarjan on siinä iässä, että on facelift-versioiden vuoro. A-sarjan kasvojenkohotus on tehty laadukkaasti, ja premium-uudistus nostaa luonnollisesti myös auton hintaa – ja tässä tapauksessa reippaasti.

Auto Bild.Koeajot

Mer­ce­des-Benz on ol­lut tae pre­mium-laa­dus­ta, ja tätä re­sep­tiä on käy­tet­ty tyy­lil­lä A-sar­jan uu­dis­tuk­ses­sa. Ul­koi­ses­ti muu­tok­sia on ta­val­li­sen au­toi­li­jan vai­kea huo­ma­ta, mut­ta tek­ni­ses­ti au­tos­sa on ta­pah­tu­nut pal­jon.

Yleen­sä fa­ce­lift jää vain pin­ta­puo­li­sek­si si­lauk­sek­si, mut­ta edel­leen Uu­den­kau­pun­gin au­to­teh­taal­la val­mis­tet­ta­vas­sa mal­lis­sa laa­du­kas uu­dis­tu­mi­nen ulot­tuu myös sy­vem­mäl­le au­ton tek­niik­kaan.

Li­sää ka­pa­si­teet­tia

A-sar­jan 250 e -mal­li on pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di, joka kuu­luu mal­lis­ton ylä­pää­hän. Ku­ten sa­not­tua, uu­dis­tus ulot­tuu myös au­ton tek­ni­siin omi­nai­suuk­siin, ja täs­sä ta­pauk­ses­sa se tar­koit­taa muun mu­as­sa ai­em­paa isom­paa ajo­ak­kua.

AMG Line -varustelu terästää auton ulkonäköä mustilla vanteilla ja tummennetuilla laseilla.

AMG Line -varustelu terästää auton ulkonäköä mustilla vanteilla ja tummennetuilla laseilla.

Toni Lindström

A-sarjan facelift ulottuu myös auton digitaaliseen ohjelmistoon. Mittariston näkymät ovat kuitenkin tuttua Mercedes-Benziä.

A-sarjan facelift ulottuu myös auton digitaaliseen ohjelmistoon. Mittariston näkymät ovat kuitenkin tuttua Mercedes-Benziä.

Toni Lindström

Toni Lindström

Keskikonsolista on poistettu aiemman malliversion touchpad-kosketuslevy. Samoin fyysiset painikkeet on siirretty kosketusnäyttötoimisiksi.

Keskikonsolista on poistettu aiemman malliversion touchpad-kosketuslevy. Samoin fyysiset painikkeet on siirretty kosketusnäyttötoimisiksi.

Toni Lindström

AMG Line -varusteluun kuuluvat näyttävät 5-puolaiset mustat kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.

AMG Line -varusteluun kuuluvat näyttävät 5-puolaiset mustat kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.

Toni Lindström

Tavaratila vetää normiasennossa 355 litraa. Latausjohtojen säilytyskassit nielevät vetoisuutta.

Tavaratila vetää normiasennossa 355 litraa. Latausjohtojen säilytyskassit nielevät vetoisuutta.

Toni Lindström

Tukevan istuma-asennon antavissa etuistuimissa on integroidut pääntuet.

Tukevan istuma-asennon antavissa etuistuimissa on integroidut pääntuet.

Toni Lindström

Takaistuimella on tilaa kompaktiluokan tapaan. Penkkiin integroidut korkeat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taakse.

Takaistuimella on tilaa kompaktiluokan tapaan. Penkkiin integroidut korkeat pääntuet rajoittavat näkyvyyttä taakse.

Toni Lindström

Ajo­a­kun ka­pa­si­teet­ti on kas­va­nut kyl­lä­kin var­sin vä­hän eli 10,9:stä 11,5 ki­lo­wat­ti­tun­tiin. Ajo­a­kun fyy­si­nen koko on kui­ten­kin py­sy­nyt en­nal­laan. Mut­ta jo täl­lä­kin li­säyk­sel­lä säh­köl­lä aja­mi­sen toi­min­ta­mat­kaa on saa­tu kas­va­tet­tua ko­ea­jo­au­ton ta­pauk­ses­sa 73 ki­lo­met­riin.

Sak­sas­sa myy­tä­väl­lä mi­ni­mi­va­rus­tei­sel­la mal­lil­la voi yl­tää jopa yli 80 ki­lo­met­rin säh­köi­seen toi­min­ta­mat­kaan. Ko­ea­jon pe­rus­teel­la 70 ki­lo­met­rin säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on mah­dol­lis­ta saa­vut­taa ke­sä­o­lo­suh­teis­sa.

Au­ton si­säi­sen la­tu­rin teho on kas­va­nut 7,4:stä 11 ki­lo­wat­tiin, jol­loin la­tau­sai­ka puo­lit­tuu pa­ris­ta tun­nis­ta noin tun­tiin.

Li­sä­va­rus­tee­na (660 eu­roa) saa myös DC-ta­sa­vir­ta­la­tauk­sen, joka ni­pis­tää la­tau­sa­jan va­jaa­seen puo­leen tun­tiin. Jos on mah­dol­lis­ta la­da­ta usein, niin tä­män li­sä­va­rus­teen avul­la pys­tyy tin­ki­mään hyb­ri­din ku­lu­tuk­ses­sa.

Säh­kö­moot­to­rin teho on kas­va­nut vii­si ki­lo­wat­tia (7 hv) ja on nyt 80 kW (109 hv). Vas­taa­vas­ti myös polt­to­moot­to­rin teho on kas­va­nut kol­mel­la he­vos­voi­mal­la 163 he­vos­voi­maan.

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho on kui­ten­kin pi­det­ty en­nal­laan 218 he­vos­voi­mas­sa. Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on täl­löin 450 new­ton­met­riä.

A-sar­jas­ta on näil­lä uu­dis­tuk­sil­la saa­tu en­tis­tä­kin ta­lou­del­li­sem­pi, kun pie­ni­ku­lu­tuk­si­sen polt­to­moot­to­rin avuk­si on tar­jol­la ai­em­paa enem­män säh­köä.

Hin­taa ker­tyy

Uu­dis­te­tun A-sar­jan lait­teis­to- ja oh­jel­mis­to­puo­li ovat saa­neet myös uu­sia omi­nai­suuk­sia ja li­sää te­hoa. Jo en­nes­tään on­nis­tu­nut MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä on ot­ta­nut harp­pauk­sen Mer­ce­des-Ben­zin suu­rem­pien mal­lien maa­il­maan.

Kes­ki­kon­so­lis­ta on ka­don­nut touch­pad-kos­ke­tus­le­vy, jol­la ai­em­min pys­tyi oh­jai­le­maan käyt­tö­jär­jes­tel­mää. Uu­dis­te­tus­sa ver­si­os­sa oh­jai­lu ta­pah­tuu joko kos­ke­tus­näy­tös­tä suo­raan tai sit­ten ra­tin pai­nik­keis­ta. Rat­ti­käyt­tö vaa­tii hiu­kan to­tut­te­lua, mut­ta sen opet­te­lu on vain tot­tu­mis­ky­sy­mys. Toi­min­not ovat erit­täin loo­gi­set.

A-sar­jas­sa on uu­te­na va­ki­o­va­rus­tee­na muun mu­as­sa etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­din, joka hel­pot­ta ajoa mat­ka­tai­pa­leil­la ja kau­pun­gis­sa. Va­ki­oik­si on nos­tet­tu myös mu­kau­tu­va kau­ko­va­lo­a­vus­tin, Key­less Go -avai­me­ton jär­jes­tel­mä, Na­vi­ga­ti­on Con­nec­ti­vi­ty -pa­ket­ti, tun­nel­ma­va­lais­tus, läm­mi­tet­tä­vä mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä ja läm­mi­tet­tä­vä la­sin­pe­su­jär­jes­tel­mä.

Kaik­kien uu­sien va­ki­o­va­rus­tei­den au­to­ve­rol­li­nen hin­ta­vai­ku­tus on noin 6 000 eu­roa, joka sit­ten nä­kyy ja tun­tuu A-sar­jan hin­nas­sa.

A 250 e on mal­lis­ton ai­noa pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di, ja sen läh­tö­hin­ta on 53 795 eu­roa. Ko­ea­jos­sa ol­lut AMG Line -va­rus­te­lu­mal­li on läh­tö­hin­nal­taan 57 000 eu­roa, mut­ta run­sail­la li­sä­va­rus­teil­la hin­ta pomp­paa kymp­pi­ton­nil­la 67 000 eu­roon.

Moni voi pi­tää kom­pak­tia A-sar­jaa hin­ta­va­na – ja sitä se kyl­lä on­kin. Toki au­to kuu­luu ai­dos­ti pre­mium-luok­kaan kai­kil­ta osin, mut­ta ti­loil­taan se on ko­vin ra­jal­li­nen.

Hyvä ajet­ta­va

Jos on pre­miu­mia va­rus­teis­sa, niin sa­maa voi sa­noa myös ajo-omi­nai­suuk­sis­ta. A-sar­ja on vuo­sien saa­tos­sa pääs­syt ai­van uu­del­le ta­sol­le myös täs­sä omi­nai­suu­des­sa. Ko­ea­jo­au­ton nah­kai­nen mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on hyvä lisä ajo­tun­tu­man vä­lit­tä­jä­nä.

Oh­jauk­sen tun­tu­ma on so­pi­van tun­no­kas ja tark­ka. Etu­ve­toi­suu­den lä­hes unoh­taa – ai­na­kin ke­sä­ke­leil­lä. A-sar­jan la­taus­hyb­ri­din saa muu­ten vain etu­ve­toi­se­na, jo­ten ne­li­ve­dos­ta haa­vei­le­va jou­tuu tyy­ty­mään voi­ma­lin­jan osal­ta ke­vyt­hyb­ri­diin.

Maan­tiel­lä aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää, ja sama tun­ne on myös kau­pun­gis­sa, jos­sa kom­pak­tis­ta koos­ta on myös etua.

Miel­lyt­tä­vyyt­tä aja­mi­seen li­sää lä­hes huo­maa­mat­to­mat voi­ma­lin­jan vaih­tu­mi­set säh­kö­moot­to­rin ja polt­to­moot­to­rin vä­lil­lä. Au­ton ää­nie­ris­tys on pa­ran­tu­nut sil­le ta­sol­le, et­tä tark­ka­na saa ol­la, et­tä kul­jet­ta­jan pai­kal­le moot­to­ri­muu­tok­sen ää­nen pe­rus­teel­la huo­maa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz A-sar­ja 250 e A AMG Line

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1332 cm3, 120 kW (163 hv)/5500 r/min, 270 Nm + säh­kö­moot­to­ri 80 kW (109 hv), 270 Nm/2000–3500 r/min; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 160 kW (218 hv), 450 Nm.

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,4 s, huip­pu­no­peus 225 km/h

Ku­lu­tus

0,9 l/100 km, ben­sii­ni; 15,3 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

20 g/km

Ajo­ak­ku

11,5 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

73 km

La­tau­sai­ka

5 h 46 min (suko-la­taus); 53 min (AC 22 kW 0–100 %); 25 min (DC 50 kW 10–80 %)

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4419, l. 1992, k. 1452 mm, ak­se­li­vä­li 2729 mm, oma­mas­sa 1625 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 355 l, tank­ki 40 l

Hin­ta

57 063 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 67 000 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU