Uusien autojen kauppa ei käy edelleenkään.

Uusien autojen kauppa ei käy edelleenkään.

Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti 

Marraskuussa rekisteröitiin 6338 uutta henkilöautoa, mikä on viisi prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa. Koko alkuvuoden aikana on rekisteröity yhteensä 67 785 henkilöautoa. Määrä jää 17 prosenttia viime vuoden tammi-marraskuun lukemaa vähäisemmäksi. 

Auto Bild.Uutiset

Pa­ket­ti­au­to­ja re­kis­te­röi­tiin mar­ras­kuus­sa 695 kap­pa­let­ta, mikä on 20,1 pro­sent­tia vä­hem­män kuin vii­me vuo­den mar­ras­kuus­sa. Tam­mi-mar­ras­kuun ai­ka­na on re­kis­te­röi­ty 8957 pa­ket­ti­au­to­ja, mikä on 11,9 pro­sent­tia vii­me vuot­ta vä­hem­män.

Uu­sien au­to­jen re­kis­te­röin­nit ovat ku­lu­va­na vuon­na jää­neet kau­as pit­kän ai­ka­vä­lin kes­ki­ar­vos­taan. Au­to­a­la ar­vi­oi hen­ki­lö­au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­tien mää­rän jää­vän tänä vuon­na pie­nem­mäk­si kuin ker­taa­kaan vuo­si­kym­me­niin.

”Suo­mes­sa lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­vien au­to­jen kes­ki-ikä on nous­sut jo 13,2 vuo­teen, mikä on sel­väs­ti EU:n kes­ki­ar­voa kor­ke­am­pi. Suo­men au­to­kan­nas­ta yli 40 pro­sent­tia, eli noin 1,2 mil­joo­naa au­toa, on vä­hin­tään 15-vuo­ti­ai­ta. Au­to­kan­nan ny­kyis­tä no­pe­am­pi uu­siu­tu­mi­nen oli­si tär­ke­ää, sil­lä lii­ken­ne­tur­val­li­suus pa­ra­nee van­ho­jen au­to­jen kor­vau­tu­es­sa uu­sil­la”, pai­not­taa Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio.

Au­to­liik­keis­sä käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen kaup­paa käy­tiin mar­ras­kuus­sa 0,4 pro­sent­tia vii­me vuo­den mar­ras­kuu­ta vilk­kaam­min ja koko al­ku­vuo­den ai­ka­na noin 4,9 pro­sent­tia enem­män kuin vii­me vuon­na.

Au­to­a­la toi­voo au­to­kan­nan ny­kyis­tä no­pe­am­paa uu­dis­tu­mis­ta

Ny­kyis­tä no­pe­am­min uu­dis­tu­va au­to­kan­ta pa­ran­tai­si lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta. EU:n ylei­nen tur­val­li­suu­sa­se­tus edel­lyt­tää, et­tä en­si­re­kis­te­röi­tä­vis­sä au­tois­sa on 7.7. 2024 läh­tien ol­lut ol­ta­va pa­kol­li­se­na uu­sia tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta, esi­mer­kik­si au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, hä­tä­ti­lan­tei­den kais­tan­pi­to­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tus­tut­ka tai ka­me­ra. EU-ko­mis­si­on ar­vi­oi­den mu­kaan tur­val­li­suu­sa­se­tuk­sen muu­tok­set vä­hen­tä­vät koko EU-alu­eel­la vuo­si­na 2021–2037 yh­teen­sä noin 24 800 lii­ken­ne­kuo­le­maa.

”En­na­koin­ti lii­ken­tees­sä, kul­jet­ta­jien asen­teet ja ti­lan­ne­no­peus vai­kut­ta­vat lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen, mut­ta yk­sin niil­lä ei voi­da es­tää on­net­to­muuk­sia. Myös au­to­jen tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sil­ta vaa­di­taan pal­jon, ja täs­sä on suu­ria ero­ja uu­den ja van­han au­ton vä­lil­lä. Tyy­pil­lis­tä on, et­tä uu­sis­sa au­tois­sa on pal­jon tur­val­li­suut­ta oleel­li­ses­ti pa­ran­ta­vaa ja on­net­to­muuk­sia eh­käi­se­vää tur­va­tek­no­lo­gi­aa”, Au­to­a­lan Kes­kus­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la muis­tut­taa.

Au­to­jen lii­ken­ne­tur­val­li­suus on pa­ran­tu­nut sel­väs­ti vii­me vuo­si­kym­me­nien ai­ka­na, ja tä­hän on vai­kut­ta­nut tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen. Esi­mer­kik­si tur­va­vyö tuli Suo­mes­sa pa­kol­li­sek­si uu­siin au­toi­hin noin 50 vuot­ta sit­ten ja ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä vuon­na 2011.  Ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä ESC es­tää au­ton lui­su­ja ja niis­tä joh­tu­via hal­lin­nan me­ne­tyk­siä. Liuk­kaal­la ke­lil­lä ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­män mer­ki­tys ko­ros­tuu en­ti­ses­tään.

Uu­sien au­to­jen ko­ri­ra­ken­tei­den ke­hit­ty­mi­nen on li­sän­nyt nii­den tur­val­li­suut­ta. Au­to­jen muo­toi­lul­la ja ma­te­ri­aa­li­va­lin­noil­la vai­ku­te­taan myös ja­lan­kul­ki­joi­den tur­val­li­suu­teen.

Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kus / Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN