Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Mitsubishi ASX on valepukuinen Renault Captur. Millainen ASX on kevythybridinä?
Kuten jo ensikoeajon yhteydessä (ABS 4/2023) totesin, Mitsubishin kompakti katumaasturi ASX on käytännössä sama auto kuin Renault Captur – näin on jopa siinä määrin, että Mitsubishia ajaessa tulee aina välillä mieleen, että luotsaa Renaultia.
Se ei ole edes mikään ihme, koska visuaalisesti Renault Capturin ja Mitsubishi ASX:n erottaa lähinnä ohjauspyörän ja etusäleikön merkkilogoista.
Mutta ihan kaikki ei ole kuitenkaan kopiota. Pääasiallisena keskinäisenä erona on, että ASX on moottoriltaan hieman Renault Capturia tehokkaampi, ja lisäksi Mitsubishissa panostetaan runsaampaan varusteluun.
Onneksi Mitsubishi pystyy näiden piirteiden avulla sopivasti erottautumaan konsernisisarestaan.
Laajavääntöinen turbokone
Mitsubishin kevythybridiversion 158-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori on avustavan ja päästöjä pudottavan pienen sähkömoottorin kera mukavan suorituskykyinen arkiajoon, sillä auto kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan mukavassa 8,5 sekunnissa.
Näyttävissä, 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa on kaksivärinen viimeistely. Leditakavalot antavat ekstrakirkkautta.
Juha Peltonen
Aivan Renaultin tyyliä. Sekä digitaalinen mittaristo että kosketusnäyttö ovat 7-tuumaiset. Renault Capturin tavoin ASX:ssä on avaimeton keskuslukitus sekä käynnistyspainike.
Juha Peltonen
Digimittaristo on tyylikkäästi toteutettu.
Juha Peltonen
Kangas-/keinonahkaverhoillut etuistuimet antavat kohtalaisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista. Polvitilaa on rajallisesti.
Juha Peltonen
Polttomoottorin alaväännöstä ei ole pulaa, sillä maksimilukema 270 Nm tavoitetaan laakealla kierrosalueella 1 800–3 750 r/min. Kevythybridiversiossa käytetään sujuvaa 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa, eli samaa kuin Renault Capturin kevythybrideissä.
Mitsubishi ASX:n alustatuntumaa ei ainakaan voi moittia liian pehmeäksi. Pikemminkin päinvastoin, sillä ASX-kevythybridin jousitus saisi kernaasti olla epätasaisilla teillä pehmeämpi – kovuus saattaa osin johtua myös rengaskoosta 215/55 R 18.
Muuttuvatehosteisen ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni ainoastaan tyydyttävä, sillä sähköisen ohjaustehostimen välittämässä fiiliksessä havaitsee selkeää ”keinotekoisuutta”. Karkealla asfaltilla esiintyvän suhteellisen voimakkaan rengasmelun pystyy onneksi peittämään radion avulla.
Intense-varustetason lediajovalojen teho on lähi- sekä kaukovaloilla vain tyydyttävää luokkaa. Kaukovaloautomatiikkaa pidän Suomen olosuhteissa olennaisen tärkeänä varusteena.
Kevythybridissä saadaan tasapohjaista tavaratilaa suurimmillaan 1 275 litraa.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX -kevythybridin moottori on tehokkaampi kuin vastaavassa Renault Captur -kevythybridissä.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX Intensessä panostetaan Renaultin tapaan turvallisuusvarusteisiin, joista tärkeimpinä mainittakoon kuolleen kulman varoitin, etutörmäysvaroitin varustettuna jalankulkijan tunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistavahti.
Intense-varustukseen kuuluvat myös arkikäytössä tärkeät peruutuskamera ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Asialliset istuimet
Kojelauta on Renault Capturin tavoin perusselkeä. Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat Renaultin tapaan käyttäjäystävällisesti mekaaniset. Polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyy hyvissä ajoin, kun jäljellä on 80 kilometriä.
Etuistuimien antama sivuttaistuki on asiallista käyttötasoa eli tyydyttävä. Istuintyyny on pitkäjalkaiselle suhteellisen sopivan mittainen, mutta pidemmällä ajomatkalla huomaa, että ristiseläntukea kaivattaisiin enemmän. Istuinsäädöt ovat myös parhaassa Intense-varusteversiossa mekaaniset.
Mitsubishi ASX:n takaovet avautuvat riittävään kulmaan, joten kulku taakse sujuu ihan mukavasti. Tosin takaistuimella on pitkäjalkaisella helposti jo hieman ahdasta, mutta etuistuimien pituussäätöä tarkkuuttamalla pärjätään hyvin.
Perustavaratila on 536 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu suurimman tavaratilan kohdalla tasainen lastauspinta. Tavaratilassa on säädettävä välipohja, ja pohjan alapuoliseen tilaan mahtuvat vaikkapa ensiapulaukku ja lumiharja.
Mitsubishi ASX -kevythybridillä saa vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT
Moottori
R4, turbo, 1333 cm3, 116 kW (158 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1800–3750 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
133 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4227, l. 1797, k. 1576 mm, akseliväli 2639 mm, maavara 174 mm, omamassa 1382 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 536–1275 l, tankki 48 l
Hinta
32 990 euroa, koeajoauto 33 590 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Nagaokalta huippurasia
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Takumi-levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL