Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Mitsubishi ASX on valepukuinen Renault Captur. Millainen ASX on kevythybridinä?
Kuten jo ensikoeajon yhteydessä (ABS 4/2023) totesin, Mitsubishin kompakti katumaasturi ASX on käytännössä sama auto kuin Renault Captur – näin on jopa siinä määrin, että Mitsubishia ajaessa tulee aina välillä mieleen, että luotsaa Renaultia.
Se ei ole edes mikään ihme, koska visuaalisesti Renault Capturin ja Mitsubishi ASX:n erottaa lähinnä ohjauspyörän ja etusäleikön merkkilogoista.
Mutta ihan kaikki ei ole kuitenkaan kopiota. Pääasiallisena keskinäisenä erona on, että ASX on moottoriltaan hieman Renault Capturia tehokkaampi, ja lisäksi Mitsubishissa panostetaan runsaampaan varusteluun.
Onneksi Mitsubishi pystyy näiden piirteiden avulla sopivasti erottautumaan konsernisisarestaan.
Laajavääntöinen turbokone
Mitsubishin kevythybridiversion 158-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori on avustavan ja päästöjä pudottavan pienen sähkömoottorin kera mukavan suorituskykyinen arkiajoon, sillä auto kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan mukavassa 8,5 sekunnissa.
Näyttävissä, 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa on kaksivärinen viimeistely. Leditakavalot antavat ekstrakirkkautta.
Juha Peltonen
Aivan Renaultin tyyliä. Sekä digitaalinen mittaristo että kosketusnäyttö ovat 7-tuumaiset. Renault Capturin tavoin ASX:ssä on avaimeton keskuslukitus sekä käynnistyspainike.
Juha Peltonen
Digimittaristo on tyylikkäästi toteutettu.
Juha Peltonen
Kangas-/keinonahkaverhoillut etuistuimet antavat kohtalaisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista. Polvitilaa on rajallisesti.
Juha Peltonen
Polttomoottorin alaväännöstä ei ole pulaa, sillä maksimilukema 270 Nm tavoitetaan laakealla kierrosalueella 1 800–3 750 r/min. Kevythybridiversiossa käytetään sujuvaa 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa, eli samaa kuin Renault Capturin kevythybrideissä.
Mitsubishi ASX:n alustatuntumaa ei ainakaan voi moittia liian pehmeäksi. Pikemminkin päinvastoin, sillä ASX-kevythybridin jousitus saisi kernaasti olla epätasaisilla teillä pehmeämpi – kovuus saattaa osin johtua myös rengaskoosta 215/55 R 18.
Muuttuvatehosteisen ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni ainoastaan tyydyttävä, sillä sähköisen ohjaustehostimen välittämässä fiiliksessä havaitsee selkeää ”keinotekoisuutta”. Karkealla asfaltilla esiintyvän suhteellisen voimakkaan rengasmelun pystyy onneksi peittämään radion avulla.
Intense-varustetason lediajovalojen teho on lähi- sekä kaukovaloilla vain tyydyttävää luokkaa. Kaukovaloautomatiikkaa pidän Suomen olosuhteissa olennaisen tärkeänä varusteena.
Kevythybridissä saadaan tasapohjaista tavaratilaa suurimmillaan 1 275 litraa.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX -kevythybridin moottori on tehokkaampi kuin vastaavassa Renault Captur -kevythybridissä.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX Intensessä panostetaan Renaultin tapaan turvallisuusvarusteisiin, joista tärkeimpinä mainittakoon kuolleen kulman varoitin, etutörmäysvaroitin varustettuna jalankulkijan tunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistavahti.
Intense-varustukseen kuuluvat myös arkikäytössä tärkeät peruutuskamera ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Asialliset istuimet
Kojelauta on Renault Capturin tavoin perusselkeä. Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat Renaultin tapaan käyttäjäystävällisesti mekaaniset. Polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyy hyvissä ajoin, kun jäljellä on 80 kilometriä.
Etuistuimien antama sivuttaistuki on asiallista käyttötasoa eli tyydyttävä. Istuintyyny on pitkäjalkaiselle suhteellisen sopivan mittainen, mutta pidemmällä ajomatkalla huomaa, että ristiseläntukea kaivattaisiin enemmän. Istuinsäädöt ovat myös parhaassa Intense-varusteversiossa mekaaniset.
Mitsubishi ASX:n takaovet avautuvat riittävään kulmaan, joten kulku taakse sujuu ihan mukavasti. Tosin takaistuimella on pitkäjalkaisella helposti jo hieman ahdasta, mutta etuistuimien pituussäätöä tarkkuuttamalla pärjätään hyvin.
Perustavaratila on 536 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu suurimman tavaratilan kohdalla tasainen lastauspinta. Tavaratilassa on säädettävä välipohja, ja pohjan alapuoliseen tilaan mahtuvat vaikkapa ensiapulaukku ja lumiharja.
Mitsubishi ASX -kevythybridillä saa vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT
Moottori
R4, turbo, 1333 cm3, 116 kW (158 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1800–3750 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
133 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4227, l. 1797, k. 1576 mm, akseliväli 2639 mm, maavara 174 mm, omamassa 1382 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 536–1275 l, tankki 48 l
Hinta
32 990 euroa, koeajoauto 33 590 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Koaksiaali sateessa
Ø Audio laajentaa
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI