Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Mitsubishi ASX on valepukuinen Renault Captur. Millainen ASX on kevythybridinä?
Kuten jo ensikoeajon yhteydessä (ABS 4/2023) totesin, Mitsubishin kompakti katumaasturi ASX on käytännössä sama auto kuin Renault Captur – näin on jopa siinä määrin, että Mitsubishia ajaessa tulee aina välillä mieleen, että luotsaa Renaultia.
Se ei ole edes mikään ihme, koska visuaalisesti Renault Capturin ja Mitsubishi ASX:n erottaa lähinnä ohjauspyörän ja etusäleikön merkkilogoista.
Mutta ihan kaikki ei ole kuitenkaan kopiota. Pääasiallisena keskinäisenä erona on, että ASX on moottoriltaan hieman Renault Capturia tehokkaampi, ja lisäksi Mitsubishissa panostetaan runsaampaan varusteluun.
Onneksi Mitsubishi pystyy näiden piirteiden avulla sopivasti erottautumaan konsernisisarestaan.
Laajavääntöinen turbokone
Mitsubishin kevythybridiversion 158-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori on avustavan ja päästöjä pudottavan pienen sähkömoottorin kera mukavan suorituskykyinen arkiajoon, sillä auto kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan mukavassa 8,5 sekunnissa.
Näyttävissä, 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa on kaksivärinen viimeistely. Leditakavalot antavat ekstrakirkkautta.
Juha Peltonen
Aivan Renaultin tyyliä. Sekä digitaalinen mittaristo että kosketusnäyttö ovat 7-tuumaiset. Renault Capturin tavoin ASX:ssä on avaimeton keskuslukitus sekä käynnistyspainike.
Juha Peltonen
Digimittaristo on tyylikkäästi toteutettu.
Juha Peltonen
Kangas-/keinonahkaverhoillut etuistuimet antavat kohtalaisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista. Polvitilaa on rajallisesti.
Juha Peltonen
Polttomoottorin alaväännöstä ei ole pulaa, sillä maksimilukema 270 Nm tavoitetaan laakealla kierrosalueella 1 800–3 750 r/min. Kevythybridiversiossa käytetään sujuvaa 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa, eli samaa kuin Renault Capturin kevythybrideissä.
Mitsubishi ASX:n alustatuntumaa ei ainakaan voi moittia liian pehmeäksi. Pikemminkin päinvastoin, sillä ASX-kevythybridin jousitus saisi kernaasti olla epätasaisilla teillä pehmeämpi – kovuus saattaa osin johtua myös rengaskoosta 215/55 R 18.
Muuttuvatehosteisen ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni ainoastaan tyydyttävä, sillä sähköisen ohjaustehostimen välittämässä fiiliksessä havaitsee selkeää ”keinotekoisuutta”. Karkealla asfaltilla esiintyvän suhteellisen voimakkaan rengasmelun pystyy onneksi peittämään radion avulla.
Intense-varustetason lediajovalojen teho on lähi- sekä kaukovaloilla vain tyydyttävää luokkaa. Kaukovaloautomatiikkaa pidän Suomen olosuhteissa olennaisen tärkeänä varusteena.
Kevythybridissä saadaan tasapohjaista tavaratilaa suurimmillaan 1 275 litraa.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX -kevythybridin moottori on tehokkaampi kuin vastaavassa Renault Captur -kevythybridissä.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX Intensessä panostetaan Renaultin tapaan turvallisuusvarusteisiin, joista tärkeimpinä mainittakoon kuolleen kulman varoitin, etutörmäysvaroitin varustettuna jalankulkijan tunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistavahti.
Intense-varustukseen kuuluvat myös arkikäytössä tärkeät peruutuskamera ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Asialliset istuimet
Kojelauta on Renault Capturin tavoin perusselkeä. Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat Renaultin tapaan käyttäjäystävällisesti mekaaniset. Polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyy hyvissä ajoin, kun jäljellä on 80 kilometriä.
Etuistuimien antama sivuttaistuki on asiallista käyttötasoa eli tyydyttävä. Istuintyyny on pitkäjalkaiselle suhteellisen sopivan mittainen, mutta pidemmällä ajomatkalla huomaa, että ristiseläntukea kaivattaisiin enemmän. Istuinsäädöt ovat myös parhaassa Intense-varusteversiossa mekaaniset.
Mitsubishi ASX:n takaovet avautuvat riittävään kulmaan, joten kulku taakse sujuu ihan mukavasti. Tosin takaistuimella on pitkäjalkaisella helposti jo hieman ahdasta, mutta etuistuimien pituussäätöä tarkkuuttamalla pärjätään hyvin.
Perustavaratila on 536 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu suurimman tavaratilan kohdalla tasainen lastauspinta. Tavaratilassa on säädettävä välipohja, ja pohjan alapuoliseen tilaan mahtuvat vaikkapa ensiapulaukku ja lumiharja.
Mitsubishi ASX -kevythybridillä saa vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT
Moottori
R4, turbo, 1333 cm3, 116 kW (158 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1800–3750 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
133 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4227, l. 1797, k. 1576 mm, akseliväli 2639 mm, maavara 174 mm, omamassa 1382 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 536–1275 l, tankki 48 l
Hinta
32 990 euroa, koeajoauto 33 590 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi