Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Mitsubishi ASX on valepukuinen Renault Captur. Millainen ASX on kevythybridinä?
Kuten jo ensikoeajon yhteydessä (ABS 4/2023) totesin, Mitsubishin kompakti katumaasturi ASX on käytännössä sama auto kuin Renault Captur – näin on jopa siinä määrin, että Mitsubishia ajaessa tulee aina välillä mieleen, että luotsaa Renaultia.
Se ei ole edes mikään ihme, koska visuaalisesti Renault Capturin ja Mitsubishi ASX:n erottaa lähinnä ohjauspyörän ja etusäleikön merkkilogoista.
Mutta ihan kaikki ei ole kuitenkaan kopiota. Pääasiallisena keskinäisenä erona on, että ASX on moottoriltaan hieman Renault Capturia tehokkaampi, ja lisäksi Mitsubishissa panostetaan runsaampaan varusteluun.
Onneksi Mitsubishi pystyy näiden piirteiden avulla sopivasti erottautumaan konsernisisarestaan.
Laajavääntöinen turbokone
Mitsubishin kevythybridiversion 158-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori on avustavan ja päästöjä pudottavan pienen sähkömoottorin kera mukavan suorituskykyinen arkiajoon, sillä auto kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan mukavassa 8,5 sekunnissa.
Näyttävissä, 18-tuumaisissa kevytmetallivanteissa on kaksivärinen viimeistely. Leditakavalot antavat ekstrakirkkautta.
Juha Peltonen
Aivan Renaultin tyyliä. Sekä digitaalinen mittaristo että kosketusnäyttö ovat 7-tuumaiset. Renault Capturin tavoin ASX:ssä on avaimeton keskuslukitus sekä käynnistyspainike.
Juha Peltonen
Digimittaristo on tyylikkäästi toteutettu.
Juha Peltonen
Kangas-/keinonahkaverhoillut etuistuimet antavat kohtalaisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea riittävään kulmaan avautuvista ovista. Polvitilaa on rajallisesti.
Juha Peltonen
Polttomoottorin alaväännöstä ei ole pulaa, sillä maksimilukema 270 Nm tavoitetaan laakealla kierrosalueella 1 800–3 750 r/min. Kevythybridiversiossa käytetään sujuvaa 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa, eli samaa kuin Renault Capturin kevythybrideissä.
Mitsubishi ASX:n alustatuntumaa ei ainakaan voi moittia liian pehmeäksi. Pikemminkin päinvastoin, sillä ASX-kevythybridin jousitus saisi kernaasti olla epätasaisilla teillä pehmeämpi – kovuus saattaa osin johtua myös rengaskoosta 215/55 R 18.
Muuttuvatehosteisen ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni ainoastaan tyydyttävä, sillä sähköisen ohjaustehostimen välittämässä fiiliksessä havaitsee selkeää ”keinotekoisuutta”. Karkealla asfaltilla esiintyvän suhteellisen voimakkaan rengasmelun pystyy onneksi peittämään radion avulla.
Intense-varustetason lediajovalojen teho on lähi- sekä kaukovaloilla vain tyydyttävää luokkaa. Kaukovaloautomatiikkaa pidän Suomen olosuhteissa olennaisen tärkeänä varusteena.
Kevythybridissä saadaan tasapohjaista tavaratilaa suurimmillaan 1 275 litraa.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX -kevythybridin moottori on tehokkaampi kuin vastaavassa Renault Captur -kevythybridissä.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX Intensessä panostetaan Renaultin tapaan turvallisuusvarusteisiin, joista tärkeimpinä mainittakoon kuolleen kulman varoitin, etutörmäysvaroitin varustettuna jalankulkijan tunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä kaistavahti.
Intense-varustukseen kuuluvat myös arkikäytössä tärkeät peruutuskamera ja mukautuva vakionopeudensäädin.
Asialliset istuimet
Kojelauta on Renault Capturin tavoin perusselkeä. Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat Renaultin tapaan käyttäjäystävällisesti mekaaniset. Polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyy hyvissä ajoin, kun jäljellä on 80 kilometriä.
Etuistuimien antama sivuttaistuki on asiallista käyttötasoa eli tyydyttävä. Istuintyyny on pitkäjalkaiselle suhteellisen sopivan mittainen, mutta pidemmällä ajomatkalla huomaa, että ristiseläntukea kaivattaisiin enemmän. Istuinsäädöt ovat myös parhaassa Intense-varusteversiossa mekaaniset.
Mitsubishi ASX:n takaovet avautuvat riittävään kulmaan, joten kulku taakse sujuu ihan mukavasti. Tosin takaistuimella on pitkäjalkaisella helposti jo hieman ahdasta, mutta etuistuimien pituussäätöä tarkkuuttamalla pärjätään hyvin.
Perustavaratila on 536 litraa. Takaselkänojat alas kääntäen muodostuu suurimman tavaratilan kohdalla tasainen lastauspinta. Tavaratilassa on säädettävä välipohja, ja pohjan alapuoliseen tilaan mahtuvat vaikkapa ensiapulaukku ja lumiharja.
Mitsubishi ASX -kevythybridillä saa vetää 1 500-kiloista jarrullista vaunua.
Juha Peltonen
Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT
Moottori
R4, turbo, 1333 cm3, 116 kW (158 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1800–3750 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
133 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4227, l. 1797, k. 1576 mm, akseliväli 2639 mm, maavara 174 mm, omamassa 1382 kg, kantavuus 527 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 536–1275 l, tankki 48 l
Hinta
32 990 euroa, koeajoauto 33 590 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Dali Kupid
Sonoron eksotiikkaa
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Levysoitin cd-soittimella
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ