Defender on muhkea näky, joka ei jätä epäselväksi, että tämä auto on tehty myös maastoajoon. Grasmere Green -värinen juhlamalli kerää ansaitusti katseita.
Toni Lindström
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Land Rover Defender on ikoninen brittiläinen maastoauto, johon sekä kuninkaalliset että seikkailijat ovat luottaneet jo 75 vuoden ajan. Nyky-Defender on päivitetty vastaamaan 2020-luvun tarpeita.
Land Rover Defenderin 75-vuotisjuhlamalli on nimensä mukaisesti juhlallinen näky. Pituutta autolla on viisi metriä, ja sekä levyttä että korkeutta on kaksi metriä. Painoakin Land Rover Defenderillä on muhkeasti yli 2,5 tonnia. Grasmere Green -ulkoväri korostaa onnistuneesti auton luonnetta ja kääntää katseita.
Kulkee maastossa
Kun auto on kasvanut tällaisiin mittoihin, niin suorituskykyä pitää löytyä, jotta se vastaa vuosikymmenten aikana kertynyttä mainetta. Maavaraa on 29 senttiä, eli se riittää ajamiseen vaikeissakin paikoissa, ja erikoistilanteissa ilmajousitetun auton maavaraa saa nostettua jopa 36 senttiin asti.
Lähestymiskulma on edessä 30,1 astetta ja jättökulma takana 37,7 astetta, joten auto ei ensimmäisenä myöskään puske keulasta tai perästä maahan, kun korkeuserot koettelevat maastossa ajettaessa.
Reilun viiden metrin pituuteen tuo vielä oman lisänsä maasturihenkeen istuva vararengas, joka hallitsee tavaratilan ovea.
Toni Lindström
Vihreäksi maalatut vanteet korostavat auton aitoa maastoautohenkeä.
Toni Lindström
Etu- ja taka-akselin lisäksi tasauspyörästön lukko löytyy keskeltä, joten vetopitoa pitäisi löytyä kaikenlaisilla alustoilla ajettaessa. Mallissa on kaksialueinen jakovaihteisto.
Land Rover Defender on tuttu näky myös viranomais- ja sotilaskäytössä monissa tehtävissä maailman eri kolkissa, jolloin voidaan tarvita myös kahluukykyä. Land Rover Defender kulkee jopa 90 senttiä syvässä vedessä, joten joet voi ylittää sopivissa paikoissa.
Maastoajossa on apuna 3D-ympäristökameranäkymä ja edessä 180 asteen kamera, joka tarjoaa virtuaalinäkymän keulan alle, joten pahimpia kivikkoja ja kuoppia on mahdollista kierrellä. Maasto-ominaisuudet ovat edelleen huippuluokkaa, vaikka auto onkin ottanut suuren loikan nykyaikaan.
Pistokkeesta voimaa
Juhlamallin koko mallinimi on Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition, joten nimikin kalskahtaa juhlavalta. Pieni e-kirjain antaa viitteet sähköisestä käyttövoimasta, joka tässä tapauksessa tarkoittaa pistokeladattavaa mallia.
Autossa on 19,2 kilowattitunnin ajoakku, joka mahdollistaa parhaimmillaan WLTP-mittauksella 43 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Sähkömoottori tekee liikkeellelähdöistä tyylikkään äänettömiä ja satasen kiihtyvyys saadaan painettua alle kuuden sekunnin. Land Rover Defenderillä on mahdollista ajaa sähköllä myös alennusvaihteilla maastossa.
Ohjaamossa ovat tarjolla kaikki nykyaikaiset hallintalaitteet ja selkeä kosketusnäyttö.
Toni Lindström
Sähkösäätöiset etupenkit ovat mukavat ja tarjoavat myös tukea.
Toni Lindström
Takana mahtuu istumaan jopa kolme aikuista.
Toni Lindström
Lasikatto tuo valoa ja avaruutta matkustamiseen.
Toni Lindström
300-hevosvoimainen bensiinimoottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Moottorien tarjoama hybridijärjestelmän yhteisteho on 404 hevosvoimaa ja maastoajossa tarvittavaa vääntöä löytyy 640 newtonmetriä.
Sopii myös maanteille
Nykyaikaistettu Land Rover Defender kulkee tyylikkäästi myös maanteillä ja kaupungissa. Kun moottoritiellä asettaa vakionopeudensäätimen kohdilleen, niin matkanteko on mukavaa ja vakaata sekä yllättävän hiljaista, vaikka renkaat ovat kuvioinniltaan varsin karkeat, eli myös maastoon sopivat.
Jossain määrin tuntuu huojuntaa, mikä on luonnollista korkealle autolle maastorenkain.
Suuren maastoauton ohjaustuntuma on maantiellä ehkä liiankin kevyt. Keveys sitten puolestaan helpottaa kaupunkiajossa, jossa brittiylpeys on kevyt ja helppo pyöriteltävä, vaikka siinä onkin kokoa ja näköä.'
Kameravalikoimasta löytyy 3D-näyttö ympäristöön ja 180 asteen virtuaalinäkymä auton keulan alle. Kosketusnäyttö tarjoaa monipuoliset näkymät auton säätämiseen maastoajoon.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on sijoitettu lähelle kosketusnäyttöä, jossa se häiritsee kuljettajan näkymää ja operointia näytöllä.
Toni Lindström
Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition.
Toni Lindström
Tavaratilassa riittää korkeutta, ja normaalissa takapenkin asennossa tilaa on 696 litraa. Tavaratilasta löytyy myös 230 voltin pistorasia.
Toni Lindström
Kuljettajan paikalla tuntee hallitsevansa liikennenäkymää kattavasti ja hallintalaitteet ovat helposti käsien ulottuvilla. Sähkösäätöiset penkit tarjoavat tukea riittävästi ainakin normiajossa. Matkustajilla on tilaa ruhtinaallisesti viimeistellyn sisustuksen ympäröimänä.
Pitkä historia
Land Roverin suunnittelujohtaja Gerry McGovern sanoi uuden Land Rover Defenderin julkistamisen yhteydessä vuonna 2020:
”Uusi Defender kunnioittaa menneisyyttään, mutta ei lukittaudu siihen. Tämä on uusi Defender uudelle aikakaudelle.”
Tämä toteamus pitää varmasti paikkansa, sillä sen verran kauas kehitys on vienyt kulmikkaana maastoautona maineensa luoneesta ”aidosta” Land Rover Defenderistä.
Viimeiset, muodoiltaan kulmikkaat Land Rover Defenderit valmistettiin vuonna 2016, jolloin autoa oli valmistettu 67 vuotta. Ainakin valmistaja uskoo, että myös nykyaikainen Land Rover Defender pärjää kilpailussa maastoautojen joukossa, jossa on otettu laajemminkin askeleita sähköistettyjen mallien polulle.
Land Rover Defender -mallistosta löytyy pistokehybridien lisäksi kevythybridejä, sekä edelleen myös V8-moottorilla varustettuja malleja.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition
Moottori
R4, turbo, 1997 cm3; hybridijärjestelmä 297 kW (404 hv)/5500 r/min, 640 Nm 1500–4400 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 191 km/h
Kulutus
3,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
74 g/km
Ajoakku
19,2 kWh
Toimintamatka sähköllä
43 km
Latausaika
7 h (suko-lataus), 2 h (AC 7,4 kW 80 %), 30 min (DC-pikalataus 80 %)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 5018, l. 2008, k. 1967 mm, akseliväli 3022 mm, maavara 218–316 mm (säädettävissä), omamassa 2538 kg, vetomassa 3000/750 kg, tavaratila 696–1759 l, tankki 90 l
Hinta
118 500 euroa, koeajoauto 127 485 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Koaksiaali sateessa
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Putkia ja bittejä
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
FOKUS MEDIA
Koaksiaali sateessa
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI