Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.
Audi
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Malliston nykyaikaiset polttomoottorit vaikuttavat vahvalla kiihtyvyydellä ja paremmalla hyötysuhteella edistyneen MHEV plus -hybriditekniikan ansiosta. Autoissa on myös esimerkiksi uusi toimintakonsepti MMI-panoraamanäytöllä, sekä toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot varustettuna viestintävaloin.
Uusi Audi A5-mallisarja merkitsee ensimmäisten moottoreiden lanseerausta Audin uudella MHEV plus -teknologialla – 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jossa on voimansiirtogeneraattori, hihnakäynnistinlaturi ja litiumrautafosfaattiakku.
MHEV plus -järjestelmä nostaa uusien Audi S5 -mallien suorituskyvyn ja tehokkuuden uudelle tasolle. Vaikka järjestelmät varmistavat dynamiikan jopa 18 kW (24 hv) lisäsähkötehon ansiosta, ne ovat erinomaiset myös kaupunkiliikenteessä, ajettaessa puhtaasti sähköllä stop-and-go-pysähdysten välissä.
Hidastuessa voimansiirtogeneraattori syöttää energiaa takaisin kompaktiin litiumrautafosfaattiakkuun jopa 25 kW:n regeneratiivisella jarrutuksella.
Täydellinen symbioosi: suuren latauskapasiteetin ansiosta akussa on yleensä riittävästi tehoa seuraavaan nopeaan kiihdytykseen.
MHEV plus -järjestelmä tarjoaa myös lukuisia etuja kaupunkiliikenteessä. Toisaalta polttomoottorin sähköinen tuki vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta, varsinkin ajettaessa alhaisemmilla nopeuksilla.
Toisaalta akkuun varastoitu energia auttaa syöttämään sähköä järjestelmiin, joissa on suuri tehonotto, vaikka polttomoottori ei olisi käytössä - esimerkiksi liikennevaloissa.
Sähkökäyttöinen ilmastointikompressori esimerkiksi jatkaa toimintaansa ja pitää sisätilan mukavassa lämpötilassa riittävällä latauksella.
Dynaamisempi alusta ja ohjaus
Ratkaiseva tekijä Audi DNA:n mukaisessa todellisessa ajokokemuksessa ei ole vain ajo, vaan myös alusta.
Uusia Audi A5- ja S5-malleja kehitettäessä merkille tyypilliset ajo-ominaisuudet olivat suunnittelun pääkohde. Näihin ominaisuuksiin kuuluu vaivaton ja tarkka ajo. Uuden Audi A5:n pitäisi tehdä vaikutus dynaamisella ja ketterällä ajettavuudellaan, mutta myös mukavuudellaan. Tämän saavuttamiseksi Audilla päivitettiin alustaa usein, yksityiskohtaisin parannuksin. Esimerkiksi ohjaus on asennettu suoraan runkoon, ja mallissa käytetään myös huomattavasti jäykempää vääntötankoa.
Uusien Audi A5 -mallien kokoluokassa Audi korostaa johtavaa rooliaan valosuunnittelussa ja valotekniikassa. Edessä Audi A5 -perhe tarjoaa digitaaliset, valinnaisesti mukautettavat LED-tekniikalla varustetut päiväajovalot ja takana toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot. Digitaalista OLED-paneelia kohden on noin 60 segmenttiä, joten ne kehittyvät yhä enemmän näytöksi auton takaosassa A5-mallissa. Tämä mahdollistaa autojen välisen viestinnän ja lisää turvallisuutta tiellä. Valot sisältävät esimerkiksi uuden viestintävalon, joka varoittaa muita tienkäyttäjiä automaattisen pysäköinnin aikana sekä onnettomuudesta tai vaaratilanteesta erityisellä valosymbolilla digitaalisessa valossa.
Audi
Nämä toimenpiteet vähentävät ohjauspyörän ja pyörän välistä joustavuutta. Tämän seurauksena kuljettaja saa joka tilanteessa tarkan palautteen tieolosuhteista.
Ajettaessa mutkaan Audi A5 -tuoteperhe hyötyy kallistuksenvakaimen paremmasta takakulmasta ja jäykemmästä liitoksesta taka-akseliin, mikä mahdollistaa sen ohjaamisen ketterästi. Integroitu jarrun ohjausjärjestelmä jarrumomenttivektorilla mahdollistaa dynaamisen jarrupaineen kasvattamisen. Se tukee myös dynaamista kaarreajoa kohdistetuilla jarrutuksilla pyörissä mutkan sisäpuolella.
Uusi Audi A5 rullaa pois tuotantolinjalta dynaamisella vakioalustalla (teräsjousitus). Vaihtoehtoisesti saatavilla on myös S-urheilualusta (vakiovaruste Audi S5:ssä) ja S-urheilualusta elektronisella iskunvaimentimien säädöllä. Molemmissa valinnaisissa versioissa maavara on 20 millimetriä alempana.
Lisävarusteena saatava mukautuva S-urheilualusta iskunvaimenninohjauksella tarjoaa huomattavasti laajemman jaon yksittäisten ajotilojen välillä, jotka voidaan valita Audi drive select järjestelmän kautta.
Dynaaminen tila on huomattavasti kireämmin ja dynaamisemmin viritetty, kun taas Comfort-tila tarjoaa enemmän rennompaa ajoa.
Uusi käyttökonsepti kahdella sisänäytöllä
Autoon astuessa uudet näytöt kiinnittävät heti huomion: 11,9 tuuman Audi virtuaalimittaristo ja 14,5 tuuman Audi MMI -panoraamanäyttö kaarevassa muotoilussa. Lisävarusteinen 10,9 tuuman MMI-matkustajan näyttö täydentää digitaalista ohjaamoa.
Erinomainen ergonomia ja yksinkertaiset, kuljettajakeskeiset toiminnot olivat avaintekijöitä tämän konseptin kehittämisessä. Kaareva panoraamanäyttö on suunniteltu niin, että siihen pääsee helposti käsiksi ja sitä voidaan käyttää vaivattomasti.
Uusissa Audi A5 -malleissa on Audi assistant, ääniavustaja, joka ymmärtää luonnollista kieltä ja oppii myös itsenäisesti. Kuljettaja aktivoi avustajan äänikomennolla "Hei Audi" tai ohjauspyörässä olevalla painikkeella. Tällä voidaan suorittaa erilaisia auton toimintoja, käynnistää navigointi tai pyytää yleistietoa.
Jos Audi-assistentti ei pysty vastaamaan kysymykseen, käytetään Microsoft Azure OpenAI -palvelun kautta toimitettua tekoäly-chatbottia, ChatGPT:tä, joka käyttää miljoonia tietueita ja tarjoaa vastauksia. Tämä on todella saumatonta kuljettajille, koska kaikki toiminnot on integroitu Audi Assistantiin.
Uusien Audi A5 -mallien tuulilasin heijastusnäyttö (HUD) kehitettiin myös hiljattain. Perustilan maksimikäytön ja mukautetun näyttötekniikan ansiosta näkyvä kuva-ala on yli 85 prosenttia suurempi kuin ennen ja näyttö on entistä tarkempi.
Lisäksi HUD on nyt konfiguroitavissa ja näyttää lisäsisältöä pyynnöstä. HUD näyttää tiedot, kuten nopeuden, kuljettajaa avustavat järjestelmät, navigointiohjeet ja mediatiedot selkeästi. Äskettäin suunniteltujen ohjauspyörän säätimien avulla käyttäjät voivat selata luetteloita ja tehdä suoria valintoja irrottamatta katseensa tieltä.
Autoon astuessa uudet näytöt kiinnittävät heti huomion: 11,9 tuuman Audi virtuaalimittaristo ja 14,5 tuuman Audi MMI -panoraamanäyttö kaarevassa muotoilussa. Lisävarusteinen 10,9 tuuman MMI-matkustajan näyttö täydentää digitaalista ohjaamoa. Erinomainen ergonomia ja yksinkertaiset, kuljettajakeskeiset toiminnot olivat avaintekijöitä tämän konseptin kehittämisessä. Kaareva panoraamanäyttö on suunniteltu niin, että siihen pääsee helposti käsiksi ja sitä voidaan käyttää vaivattomasti. Uusissa Audi A5 -malleissa on Audi assistant, ääniavustaja, joka ymmärtää luonnollista kieltä ja oppii myös itsenäisesti. Kuljettaja aktivoi avustajan äänikomennolla "Hei Audi" tai ohjauspyörässä olevalla painikkeella. Tällä voidaan suorittaa erilaisia auton toimintoja, käynnistää navigointi tai pyytää yleistietoa. Jos Audi-assistentti ei pysty vastaamaan kysymykseen, käytetään Microsoft Azure OpenAI -palvelun kautta toimitettua tekoäly-chatbottia, ChatGPT:tä, joka käyttää miljoonia tietueita ja tarjoaa vastauksia. Tämä on todella saumatonta kuljettajille, koska kaikki toiminnot on integroitu Audi Assistantiin. Uusien Audi A5 -mallien tuulilasin heijastusnäyttö (HUD) kehitettiin myös hiljattain. Perustilan maksimikäytön ja mukautetun näyttötekniikan ansiosta näkyvä kuva-ala on yli 85 prosenttia suurempi kuin ennen ja näyttö on entistä tarkempi. Lisäksi HUD on nyt konfiguroitavissa ja näyttää lisäsisältöä pyynnöstä. HUD näyttää tiedot, kuten nopeuden, kuljettajaa avustavat järjestelmät, navigointiohjeet ja mediatiedot selkeästi. Äskettäin suunniteltujen ohjauspyörän säätimien avulla käyttäjät voivat selata luetteloita ja tehdä suoria valintoja irrottamatta katseensa tieltä.
Audi
Puheluita voi myös vastaanottaa ja soittaa HUD:n kautta. Mallista ja varusteista riippuen näyttötiloja on muitakin.
Audi tarjoaa myös valinnaisen Bang & Olufsen Premium -äänijärjestelmän 3D-äänellä ja pääntukien kaiuttimilla kaikille niille, jotka haluavat nauttia musiikista autossa. Tämä tekee vaikutuksen maksimaalisella akustisella tarkkuudella ja luonnollisella äänellä.
Yhteensä 20 kaiutinta ja kaksi vahvistinta 810 watin teholla tarjoavat ainutlaatuisen äänikokemuksen.
Neljä kaiutinta on integroitu lisävarusteena saatavien urheiluistuinten pääntukiin. Ne parantavat henkilökohtaista surround-äänikokemusta ja tarjoavat mukaansatempaavan äänikokemuksen. Ne luovat myös paljon tasapainoisemman äänen etu- ja takaistuinrivien väliin.
Myös puheluiden akustiikka hyötyy pääntukien kaiuttimista, koska puhelut eivät pääse kuuluvasti tunkeutumaan auton ulkopuolelle ja etupenkillä matkustavat voivat soittaa henkilökohtaisia puheluita.
Navigointikehotteet voidaan pyynnöstä lähettää myös suoraan kuljettajan pääntukeen, jotta ketään muita matkustajia ei häiritä.
Uudet standardit digitaalisissa valoissa
Uusien Audi A5 -mallien kokoluokassa Audi korostaa johtavaa rooliaan valosuunnittelussa ja valotekniikassa. Edessä Audi A5 -perhe tarjoaa digitaaliset, valinnaisesti mukautettavat LED-tekniikalla varustetut päiväajovalot ja takana toisen sukupolven digitaaliset OLED-takavalot.
Digitaalista OLED-paneelia kohden on noin 60 segmenttiä, joten ne kehittyvät yhä enemmän näytöksi auton takaosassa A5-mallissa. Tämä mahdollistaa autojen välisen viestinnän ja lisää turvallisuutta tiellä.
Valot sisältävät esimerkiksi uuden viestintävalon, joka varoittaa muita tienkäyttäjiä automaattisen pysäköinnin aikana sekä onnettomuudesta tai vaaratilanteesta erityisellä valosymbolilla digitaalisessa valossa.
Audi tarjoaa myös valinnaisen Bang & Olufsen Premium -äänijärjestelmän 3D-äänellä ja pääntukien kaiuttimilla kaikille niille, jotka haluavat nauttia musiikista autossa. Tämä tekee vaikutuksen maksimaalisella akustisella tarkkuudella ja luonnollisella äänellä. Yhteensä 20 kaiutinta ja kaksi vahvistinta 810 watin teholla tarjoavat ainutlaatuisen äänikokemuksen.
Audi
Dynaamiset valoefektit avattaessa ja poistuttaessa autosta heijastavat liikkeen estetiikkaa osana Audi DNA:ta. Sama pätee aktiiviseen digitaaliseen valokuvioon, joka saa ajo- ja takavalojen valot liikkeelle ennennäkemättömällä tavalla.
Ajo- ja takavalot on piirretty kolmiulotteisesti ja ne tarjoavat valinnaisia digitaalisia valokuvioita, jotka yhdistävät fyysisen ja digitaalisen maailman.
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on myös alkanut ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4kk tilauksesta.
Hinta alkaa Audi A5 Sedan TFSI:n (110 kW) 49 996 eurosta.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Lisää fokusta treeniin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Cyruksen kompakti riaa-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL