Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Pitkäohjaamoisen Toyota Hilux GR Sportin saa myös 2-paikkaisena, mutta koeajettavana oli 5-paikkainen Double Cab.
Toyota Hilux GR Sport edustaa Hiluxien kaikkein suorituskykyisintä laitaa. Malli on kuitenkin selkeästi suunnattu maastoon, ja siinä panostetaan dieselmoottoriin sekä jakovaihteistoon, ei niinkään absoluuttiseen kiihtyvyyteen.
Toyota Hilux GR Sportin 2,8-litraisessa ja 204-hevosvoimaisessa turbodieselissä luotetaan muhkeaan 500 Nm maastovääntöön, ja mallin kiihtyvyys on enemmälti maltillista. Yksi erikoisuus on turbodieselin kaksivaiheinen öljypumppu.
Maantieajossa turbodieselin melu kapseloituu onnistuneesti, joten sisämelu pysyttelee kiihdytyksiä lukuun ottamatta kohtuullisena. 6-nopeuksisessa automaattilaatikossa on myös Sport-välitykset, ja vaihdot voi tehdä manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Hiottu alusta
Ajaessa huomaa hyvin nopeasti, että Toyota Gazoo Racing on ollut kehittämässä Hiluxin alustaa, sillä tuntumasta on onnistuttu loihtimaan useimmissa kohdin pick-upiksi melkeinpä mukava.
Helmiäis-premiumväri on lisähintainen. Tämä Hilux kyllä huomataan…
Juha Peltonen
Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.
Juha Peltonen
Lisävarusteisiin lukeutuvassa lavakaaressa on kaksi työvaloa.
Juha Peltonen
GR Sport -erikoisistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen, mutta pitkäselkäiselle ristiseläntuki ei osu.
Juha Peltonen
Takaistuimelle nouseminen sujuu kätevästi, kiitos astinlautojen ja tarttumakahvojen.
Juha Peltonen
Jousitus on toki lähtökohtaisesti kovan kantava, mutta pahin rytyytys on saatu hillittyä, joten yhdistelmää voi väittää aika onnistuneeksi. Asian havaitsee epätasaisilla teillä, mutta toisaalta myös sileällä asvaltilla.
Punaisiksi maalatut yksiputkiset eli monotube-iskunvaimentimet vaikuttavat tehokkailta, minkä lisäksi Toyota Hilux GR Sportin etujouset ovat normaalia jäykemmät. Ajotilat eco ja power kytketään keskikonsolin painikkeista.
Vaikka Toyota Hiluxin ohjausvaihteen voisikin ounastella olevan perinteisen, maastoon sopivan kuulamutterityyppisen, se on joka tapauksessa hammastankomallinen. Ohjaustuntuma on aika hyvä jo takavedolla, mutta nelivedon kytkeminen vakauttaa menoa entisestään.
Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.
GR Sport -istuimet
Astinlaudat sekä A-pilareissa olevat tarttumakahvat mahdollistavat nousemisen korkeaan pick-upiin heilauttamalla.
Etuistuimet ovat tavallista urheilullisemmat GR Sport -penkit, jotka tarjoavat kelpo sivuttaistuen – mutta eivät kuitenkaan ylikorostuneesti. Pitkäselkäinen kuljettaja havaitsee kuitenkin jossakin vaiheessa, että ristiseläntuki ei riitä.
Lisäksi pitkäjalkainen kuljettaja haikailee mekaanisesti säädettävää reisityynyä. Istuimien punaiset tikkaukset ja GR Sport -logot luovat hienoa ominaistunnelmaa.
Oranssi GR Sport -teema jatkuu kojelaudassa ja etuistuimissa, mutta takaistuimessa vain tikkauksen osalta. Poikkeuksellisen selkeät pyöreät, analogiset päänäytöt ylläpitävät upealla tavalla yli 70 vuotta vanhoja Toyota Hilux -perinteitä, ja näytöt miellyttävät epäilemättä monia.
Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.
Älypuhelimen liittäminen auton multimediajärjestelmään luonnistuu nopeasti, ja myös navigaattorin ohjelmointi ja reittiopastus toimivat yllättävän hyvin.
Kojelaudassa on GR Sport -tyyliin punainen raita sekä hiilikuitujäljitelmää. Alumiinipolkimet kuuluvat kuvaan.
Juha Peltonen
Turbodieselin seurana on 6-nopeuksinen, juoheatoiminen automaattilaatikko, jonka pykäliä voidaan vaihtaa myös manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Juha Peltonen
Pyöreät, analogiset päämittarit näyttävät erityisen hienoilta valaistuina.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö palvelee asianmukaisesti ja navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti.
Juha Peltonen
GR Sport -tarrat ovat näyttäviä, mutta painepesuria ne ehkä kavahtavat.
Juha Peltonen
Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.
Juha Peltonen
Lavan lisävarusteinen ominaisuus on ulos vedettävä liukukelkka, jonka avulla painavatkin tavarat saa helposti lavalle. Kelkka ja alumiininen ”rulokansi” ovat tärkeitä lisävarusteita, samoin vetokoukku.
Juha Peltonen
+Myös takaistuimelle noustaan vaivattomasti kookkaiden tarttumakahvojen, astinlautojen ja riittävään kulmaan avautuvien ovien ansiosta. Takana istuma-asentoa voi luonnehtia ryhdikkään pystyselkäiseksi, ja polvitilaa jää Double Cabiksi aivan kohtuullisesti. Taitettava keskikäsinoja kasvattaa istumismukavuutta.
Lavalla yllätys
Viisipaikkaisen pick-upin lyhyt lava on peitetty lukittavalla, rulo-tyyppisellä kovakatteella, jolloin lava pysyy siistinä. Varsinaisen lavan pintaa suojaa polyuretaaninen sisälava, bedliner.
Myös takaportti on lukollinen – ja sen takaa paljastuu varsinainen yllätys: lavalla on näet eräänlainen ulosvedettävä, portaittaisesti lukittava liukukelkka, jonka päälle lastattavat tavarat voidaan latoa vaivattomasti. Sen jälkeen taso työnnetään kevyesti takaisin lavalle. Näin lavakatetta ei tarvitse välttämättä avata esimerkiksi ostoskasseja kuljetettaessa.
Kassit voidaan ankkuroida kätevästi paikalleen kiinteän sidontalenkin ja kiinnityssilmukoiden avulla. Mallin suurin jarrullinen vetomassa on 3 500 kiloa.
Helmiäisvalkoinen maalipinta on somistettu GR Sport -tarroin, jotka ovat näyttävät. Tulee kuitenkin mieleen, että tarroja tuskin kannattaa pestä painepesurilla, koska niiden uusiminen kulumisen seurauksena saattaa olla haastavaa.
Jäähdyttimen säleikköön on upotettu melko huomaamattomasti erittäin tehokkaasti valaiseva ledikaukovalopalkki, jonka toimintaa pääsin täysipainoisesti kokeilemaan elokuun alun pimeinä öinä.
Valotehoa todella riittää. Lavakaaressa on kaksi työvaloa, mutta niiden sähköliitäntöjen roiskevesisuojaus jättää toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3400 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
9,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
248 g/km
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1815 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2125–2340 kg, kantavuus 1010 kg, vetomassa 3500/750 kg, lavan pituus 1525 mm, tankki 80 l
Hinta
91 153 euroa, koeajoauto 103 048 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL