Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.

Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.

Juha Peltonen

Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale

Pitkäohjaamoisen Toyota Hilux GR Sportin saa myös 2-paikkaisena, mutta koeajettavana oli 5-paikkainen Double Cab.

Auto Bild.Koeajot

To­yo­ta Hi­lux GR Sport edus­taa Hi­lu­xien kaik­kein suo­ri­tus­ky­kyi­sin­tä lai­taa. Mal­li on kui­ten­kin sel­ke­äs­ti suun­nat­tu maas­toon, ja sii­nä pa­nos­te­taan die­sel­moot­to­riin sekä ja­ko­vaih­teis­toon, ei niin­kään ab­so­luut­ti­seen kiih­ty­vyy­teen.

To­yo­ta Hi­lux GR Spor­tin 2,8-lit­rai­ses­sa ja 204-he­vos­voi­mai­ses­sa tur­bo­die­se­lis­sä luo­te­taan muh­ke­aan 500 Nm maas­to­vään­töön, ja mal­lin kiih­ty­vyys on enem­mäl­ti mal­til­lis­ta. Yk­si eri­koi­suus on tur­bo­die­se­lin kak­si­vai­hei­nen öl­jy­pump­pu.

Maan­tie­a­jos­sa tur­bo­die­se­lin melu kap­se­loi­tuu on­nis­tu­nees­ti, jo­ten si­sä­me­lu py­syt­te­lee kiih­dy­tyk­siä lu­kuun ot­ta­mat­ta koh­tuul­li­se­na. 6-no­peuk­si­ses­sa au­to­maat­ti­laa­ti­kos­sa on myös Sport-vä­li­tyk­set, ja vaih­dot voi teh­dä ma­nu­aa­li­ses­ti oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keis­tä.

Hi­ot­tu alus­ta

Aja­es­sa huo­maa hy­vin no­pe­as­ti, et­tä To­yo­ta Ga­zoo Ra­cing on ol­lut ke­hit­tä­mäs­sä Hi­lu­xin alus­taa, sil­lä tun­tu­mas­ta on on­nis­tut­tu loih­ti­maan useim­mis­sa koh­din pick-upik­si mel­kein­pä mu­ka­va.

Helmiäis-premiumväri on lisähintainen. Tämä Hilux kyllä huomataan…

Helmiäis-premiumväri on lisähintainen. Tämä Hilux kyllä huomataan…

Juha Peltonen

Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.

Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.

Juha Peltonen

Lisävarusteisiin lukeutuvassa lavakaaressa on kaksi työvaloa.

Lisävarusteisiin lukeutuvassa lavakaaressa on kaksi työvaloa.

Juha Peltonen

GR Sport -erikoisistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen, mutta pitkäselkäiselle ristiseläntuki ei osu.

GR Sport -erikoisistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen, mutta pitkäselkäiselle ristiseläntuki ei osu.

Juha Peltonen

Takaistuimelle nouseminen sujuu kätevästi, kiitos astinlautojen ja tarttumakahvojen.

Takaistuimelle nouseminen sujuu kätevästi, kiitos astinlautojen ja tarttumakahvojen.

Juha Peltonen

Jou­si­tus on toki läh­tö­koh­tai­ses­ti ko­van kan­ta­va, mut­ta pa­hin ry­tyy­tys on saa­tu hil­lit­tyä, jo­ten yh­dis­tel­mää voi väit­tää ai­ka on­nis­tu­neek­si. Asi­an ha­vait­see epä­ta­sai­sil­la teil­lä, mut­ta toi­saal­ta myös si­le­äl­lä as­val­til­la.

Pu­nai­sik­si maa­la­tut yk­si­put­ki­set eli mo­no­tu­be-is­kun­vai­men­ti­met vai­kut­ta­vat te­hok­kail­ta, min­kä li­säk­si To­yo­ta Hi­lux GR Spor­tin etu­jou­set ovat nor­maa­lia jäy­kem­mät. Ajo­ti­lat eco ja po­wer kyt­ke­tään kes­ki­kon­so­lin pai­nik­keis­ta.

Vaik­ka To­yo­ta Hi­lu­xin oh­jaus­vaih­teen voi­si­kin ou­nas­tel­la ole­van pe­rin­tei­sen, maas­toon so­pi­van kuu­la­mut­te­ri­tyyp­pi­sen, se on joka ta­pauk­ses­sa ham­mas­tan­ko­mal­li­nen. Oh­jaus­tun­tu­ma on ai­ka hyvä jo ta­ka­ve­dol­la, mut­ta ne­li­ve­don kyt­ke­mi­nen va­kaut­taa me­noa en­ti­ses­tään.

Maa­va­raa on tar­jol­la 31 sent­tiä ja kah­luu­sy­vyyt­tä mai­rit­te­le­vat 70 sent­tiä. Lä­hes­ty­mis­kul­ma on 29 as­tet­ta, kun taas jät­tö­kul­mak­si ker­ro­taan 26 as­tet­ta. Ta­ka­ve­to, no­pea ne­li­ve­to ja hi­das ne­li­ve­to kyt­ke­tään kes­ki­kon­so­lis­ta.

GR Sport -is­tui­met

As­tin­lau­dat sekä A-pi­la­reis­sa ole­vat tart­tu­ma­kah­vat mah­dol­lis­ta­vat nou­se­mi­sen kor­ke­aan pick-upiin hei­laut­ta­mal­la.

Etuis­tui­met ovat ta­val­lis­ta ur­hei­lul­li­sem­mat GR Sport -pen­kit, jot­ka tar­jo­a­vat kel­po si­vut­tais­tu­en – mut­ta ei­vät kui­ten­kaan yli­ko­ros­tu­nees­ti. Pit­kä­sel­käi­nen kul­jet­ta­ja ha­vait­see kui­ten­kin jos­sa­kin vai­hees­sa, et­tä ris­ti­se­län­tu­ki ei rii­tä.

Li­säk­si pit­kä­jal­kai­nen kul­jet­ta­ja hai­kai­lee me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vää rei­si­tyy­nyä. Is­tui­mien pu­nai­set tik­kauk­set ja GR Sport -lo­got luo­vat hie­noa omi­nais­tun­nel­maa.

Orans­si GR Sport -tee­ma jat­kuu ko­je­lau­das­sa ja etuis­tui­mis­sa, mut­ta ta­kais­tui­mes­sa vain tik­kauk­sen osal­ta. Poik­keuk­sel­li­sen sel­ke­ät pyö­re­ät, ana­lo­gi­set pää­näy­töt yl­lä­pi­tä­vät upe­al­la ta­val­la yli 70 vuot­ta van­ho­ja To­yo­ta Hi­lux -pe­rin­tei­tä, ja näy­töt miel­lyt­tä­vät epäi­le­mät­tä mo­nia.

Mat­kus­ta­mon lop­pu­si­lauk­se­na hi­fi­val­mis­ta­ja JBL:n rää­tä­löi­mä ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi muh­ke­as­ti. Kai­ut­ti­met on si­joi­tet­tu oi­ke­aop­pi­sen ää­ni­ku­van muo­dos­ta­mi­sek­si, jol­loin lop­pu­tu­lok­se­na on upea soin­ti myös ma­ta­lien ään­ten osal­ta.

Äly­pu­he­li­men liit­tä­mi­nen au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään luon­nis­tuu no­pe­as­ti, ja myös na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti ja reit­ti­o­pas­tus toi­mi­vat yl­lät­tä­vän hy­vin.

Kojelaudassa on GR Sport -tyyliin punainen raita sekä hiilikuitujäljitelmää. Alumiinipolkimet kuuluvat kuvaan.

Kojelaudassa on GR Sport -tyyliin punainen raita sekä hiilikuitujäljitelmää. Alumiinipolkimet kuuluvat kuvaan.

Juha Peltonen

Turbodieselin seurana on 6-nopeuksinen, juoheatoiminen automaattilaatikko, jonka pykäliä voidaan vaihtaa myös manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.

Turbodieselin seurana on 6-nopeuksinen, juoheatoiminen automaattilaatikko, jonka pykäliä voidaan vaihtaa myös manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.

Juha Peltonen

Pyöreät, analogiset päämittarit näyttävät erityisen hienoilta valaistuina.

Pyöreät, analogiset päämittarit näyttävät erityisen hienoilta valaistuina.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö palvelee asianmukaisesti ja navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti.

Kosketusnäyttö palvelee asianmukaisesti ja navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti.

Juha Peltonen

GR Sport -tarrat ovat näyttäviä, mutta painepesuria ne ehkä kavahtavat.

GR Sport -tarrat ovat näyttäviä, mutta painepesuria ne ehkä kavahtavat.

Juha Peltonen

Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.

Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.

Juha Peltonen

Lavan lisävarusteinen ominaisuus on ulos vedettävä liukukelkka, jonka avulla painavatkin tavarat saa helposti lavalle. Kelkka ja alumiininen ”rulokansi” ovat tärkeitä lisävarusteita, samoin vetokoukku.

Lavan lisävarusteinen ominaisuus on ulos vedettävä liukukelkka, jonka avulla painavatkin tavarat saa helposti lavalle. Kelkka ja alumiininen ”rulokansi” ovat tärkeitä lisävarusteita, samoin vetokoukku.

Juha Peltonen

+Myös ta­kais­tui­mel­le nous­taan vai­vat­to­mas­ti kook­kai­den tart­tu­ma­kah­vo­jen, as­tin­lau­to­jen ja riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vien ovien an­si­os­ta. Ta­ka­na is­tu­ma-asen­toa voi luon­neh­tia ryh­dik­kään pys­ty­sel­käi­sek­si, ja pol­vi­ti­laa jää Doub­le Ca­bik­si ai­van koh­tuul­li­ses­ti. Tai­tet­ta­va kes­ki­kä­si­no­ja kas­vat­taa is­tu­mis­mu­ka­vuut­ta.

La­val­la yl­lä­tys

Vii­si­paik­kai­sen pick-upin ly­hyt lava on pei­tet­ty lu­kit­ta­val­la, rulo-tyyp­pi­sel­lä ko­va­kat­teel­la, jol­loin lava py­syy siis­ti­nä. Var­si­nai­sen la­van pin­taa suo­jaa po­ly­u­re­taa­ni­nen si­sä­la­va, bed­li­ner.

Myös ta­ka­port­ti on lu­kol­li­nen – ja sen ta­kaa pal­jas­tuu var­si­nai­nen yl­lä­tys: la­val­la on näet erään­lai­nen ulos­ve­det­tä­vä, por­tait­tai­ses­ti lu­kit­ta­va liu­ku­kelk­ka, jon­ka pääl­le las­tat­ta­vat ta­va­rat voi­daan la­toa vai­vat­to­mas­ti. Sen jäl­keen taso työn­ne­tään ke­vy­es­ti ta­kai­sin la­val­le. Näin la­va­ka­tet­ta ei tar­vit­se vält­tä­mät­tä ava­ta esi­mer­kik­si os­tos­kas­se­ja kul­je­tet­ta­es­sa.

Kas­sit voi­daan ank­ku­roi­da kä­te­väs­ti pai­kal­leen kiin­te­än si­don­ta­len­kin ja kiin­ni­tys­sil­mu­koi­den avul­la. Mal­lin suu­rin jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa on 3 500 ki­loa.

Hel­mi­äis­val­koi­nen maa­li­pin­ta on so­mis­tet­tu GR Sport -tar­roin, jot­ka ovat näyt­tä­vät. Tu­lee kui­ten­kin mie­leen, et­tä tar­ro­ja tus­kin kan­nat­taa pes­tä pai­ne­pe­su­ril­la, kos­ka nii­den uu­si­mi­nen ku­lu­mi­sen seu­rauk­se­na saat­taa ol­la haas­ta­vaa.

Jääh­dyt­ti­men sä­leik­köön on upo­tet­tu mel­ko huo­maa­mat­to­mas­ti erit­täin te­hok­kaas­ti va­lai­se­va le­di­kau­ko­va­lo­palk­ki, jon­ka toi­min­taa pää­sin täy­si­pai­noi­ses­ti ko­kei­le­maan elo­kuun alun pi­mei­nä öi­nä.

Va­lo­te­hoa to­del­la riit­tää. La­va­kaa­res­sa on kak­si työ­va­loa, mut­ta nii­den säh­kö­lii­tän­tö­jen rois­ke­ve­si­suo­jaus jät­tää toi­vo­mi­sen va­raa.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta Hi­lux Doub­le Cab 4WD 2.8D GR Sport A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3400 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,7 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus

9,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

248 g/km

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5325, l. 1855, k. 1815 mm, ak­se­li­vä­li 3085 mm, maa­va­ra 310 mm, kah­luu­sy­vyys 700 mm, oma­mas­sa 2125–2340 kg, kan­ta­vuus 1010 kg, ve­to­mas­sa 3500/750 kg, la­van pi­tuus 1525 mm, tank­ki 80 l

Hin­ta

91 153 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 103 048 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU