Etusäleikössä on Toyota-logon sijaan Toyota-teksti. Ledikaukovalo antaa todella tehokkaasti valoa.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Pitkäohjaamoisen Toyota Hilux GR Sportin saa myös 2-paikkaisena, mutta koeajettavana oli 5-paikkainen Double Cab.
Toyota Hilux GR Sport edustaa Hiluxien kaikkein suorituskykyisintä laitaa. Malli on kuitenkin selkeästi suunnattu maastoon, ja siinä panostetaan dieselmoottoriin sekä jakovaihteistoon, ei niinkään absoluuttiseen kiihtyvyyteen.
Toyota Hilux GR Sportin 2,8-litraisessa ja 204-hevosvoimaisessa turbodieselissä luotetaan muhkeaan 500 Nm maastovääntöön, ja mallin kiihtyvyys on enemmälti maltillista. Yksi erikoisuus on turbodieselin kaksivaiheinen öljypumppu.
Maantieajossa turbodieselin melu kapseloituu onnistuneesti, joten sisämelu pysyttelee kiihdytyksiä lukuun ottamatta kohtuullisena. 6-nopeuksisessa automaattilaatikossa on myös Sport-välitykset, ja vaihdot voi tehdä manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Hiottu alusta
Ajaessa huomaa hyvin nopeasti, että Toyota Gazoo Racing on ollut kehittämässä Hiluxin alustaa, sillä tuntumasta on onnistuttu loihtimaan useimmissa kohdin pick-upiksi melkeinpä mukava.
Helmiäis-premiumväri on lisähintainen. Tämä Hilux kyllä huomataan…
Juha Peltonen
Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.
Juha Peltonen
Lisävarusteisiin lukeutuvassa lavakaaressa on kaksi työvaloa.
Juha Peltonen
GR Sport -erikoisistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen, mutta pitkäselkäiselle ristiseläntuki ei osu.
Juha Peltonen
Takaistuimelle nouseminen sujuu kätevästi, kiitos astinlautojen ja tarttumakahvojen.
Juha Peltonen
Jousitus on toki lähtökohtaisesti kovan kantava, mutta pahin rytyytys on saatu hillittyä, joten yhdistelmää voi väittää aika onnistuneeksi. Asian havaitsee epätasaisilla teillä, mutta toisaalta myös sileällä asvaltilla.
Punaisiksi maalatut yksiputkiset eli monotube-iskunvaimentimet vaikuttavat tehokkailta, minkä lisäksi Toyota Hilux GR Sportin etujouset ovat normaalia jäykemmät. Ajotilat eco ja power kytketään keskikonsolin painikkeista.
Vaikka Toyota Hiluxin ohjausvaihteen voisikin ounastella olevan perinteisen, maastoon sopivan kuulamutterityyppisen, se on joka tapauksessa hammastankomallinen. Ohjaustuntuma on aika hyvä jo takavedolla, mutta nelivedon kytkeminen vakauttaa menoa entisestään.
Maavaraa on tarjolla 31 senttiä ja kahluusyvyyttä mairittelevat 70 senttiä. Lähestymiskulma on 29 astetta, kun taas jättökulmaksi kerrotaan 26 astetta. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto kytketään keskikonsolista.
GR Sport -istuimet
Astinlaudat sekä A-pilareissa olevat tarttumakahvat mahdollistavat nousemisen korkeaan pick-upiin heilauttamalla.
Etuistuimet ovat tavallista urheilullisemmat GR Sport -penkit, jotka tarjoavat kelpo sivuttaistuen – mutta eivät kuitenkaan ylikorostuneesti. Pitkäselkäinen kuljettaja havaitsee kuitenkin jossakin vaiheessa, että ristiseläntuki ei riitä.
Lisäksi pitkäjalkainen kuljettaja haikailee mekaanisesti säädettävää reisityynyä. Istuimien punaiset tikkaukset ja GR Sport -logot luovat hienoa ominaistunnelmaa.
Oranssi GR Sport -teema jatkuu kojelaudassa ja etuistuimissa, mutta takaistuimessa vain tikkauksen osalta. Poikkeuksellisen selkeät pyöreät, analogiset päänäytöt ylläpitävät upealla tavalla yli 70 vuotta vanhoja Toyota Hilux -perinteitä, ja näytöt miellyttävät epäilemättä monia.
Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.
Älypuhelimen liittäminen auton multimediajärjestelmään luonnistuu nopeasti, ja myös navigaattorin ohjelmointi ja reittiopastus toimivat yllättävän hyvin.
Kojelaudassa on GR Sport -tyyliin punainen raita sekä hiilikuitujäljitelmää. Alumiinipolkimet kuuluvat kuvaan.
Juha Peltonen
Turbodieselin seurana on 6-nopeuksinen, juoheatoiminen automaattilaatikko, jonka pykäliä voidaan vaihtaa myös manuaalisesti ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Juha Peltonen
Pyöreät, analogiset päämittarit näyttävät erityisen hienoilta valaistuina.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö palvelee asianmukaisesti ja navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti.
Juha Peltonen
GR Sport -tarrat ovat näyttäviä, mutta painepesuria ne ehkä kavahtavat.
Juha Peltonen
Matkustamon loppusilauksena hifivalmistaja JBL:n räätälöimä äänentoistojärjestelmä soi muhkeasti. Kaiuttimet on sijoitettu oikeaoppisen äänikuvan muodostamiseksi, jolloin lopputuloksena on upea sointi myös matalien äänten osalta.
Juha Peltonen
Lavan lisävarusteinen ominaisuus on ulos vedettävä liukukelkka, jonka avulla painavatkin tavarat saa helposti lavalle. Kelkka ja alumiininen ”rulokansi” ovat tärkeitä lisävarusteita, samoin vetokoukku.
Juha Peltonen
+Myös takaistuimelle noustaan vaivattomasti kookkaiden tarttumakahvojen, astinlautojen ja riittävään kulmaan avautuvien ovien ansiosta. Takana istuma-asentoa voi luonnehtia ryhdikkään pystyselkäiseksi, ja polvitilaa jää Double Cabiksi aivan kohtuullisesti. Taitettava keskikäsinoja kasvattaa istumismukavuutta.
Lavalla yllätys
Viisipaikkaisen pick-upin lyhyt lava on peitetty lukittavalla, rulo-tyyppisellä kovakatteella, jolloin lava pysyy siistinä. Varsinaisen lavan pintaa suojaa polyuretaaninen sisälava, bedliner.
Myös takaportti on lukollinen – ja sen takaa paljastuu varsinainen yllätys: lavalla on näet eräänlainen ulosvedettävä, portaittaisesti lukittava liukukelkka, jonka päälle lastattavat tavarat voidaan latoa vaivattomasti. Sen jälkeen taso työnnetään kevyesti takaisin lavalle. Näin lavakatetta ei tarvitse välttämättä avata esimerkiksi ostoskasseja kuljetettaessa.
Kassit voidaan ankkuroida kätevästi paikalleen kiinteän sidontalenkin ja kiinnityssilmukoiden avulla. Mallin suurin jarrullinen vetomassa on 3 500 kiloa.
Helmiäisvalkoinen maalipinta on somistettu GR Sport -tarroin, jotka ovat näyttävät. Tulee kuitenkin mieleen, että tarroja tuskin kannattaa pestä painepesurilla, koska niiden uusiminen kulumisen seurauksena saattaa olla haastavaa.
Jäähdyttimen säleikköön on upotettu melko huomaamattomasti erittäin tehokkaasti valaiseva ledikaukovalopalkki, jonka toimintaa pääsin täysipainoisesti kokeilemaan elokuun alun pimeinä öinä.
Valotehoa todella riittää. Lavakaaressa on kaksi työvaloa, mutta niiden sähköliitäntöjen roiskevesisuojaus jättää toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A
Moottori
R4, turbo, 2755 cm3, 150 kW (204 hv)/3400 r/min, 500 Nm/1600–2800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
9,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
248 g/km
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 5325, l. 1855, k. 1815 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm, kahluusyvyys 700 mm, omamassa 2125–2340 kg, kantavuus 1010 kg, vetomassa 3500/750 kg, lavan pituus 1525 mm, tankki 80 l
Hinta
91 153 euroa, koeajoauto 103 048 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Torvi dipolibassolla
Meze Audion uusi POET
JICOn businessluokka
Arendalilta kaiutinjalusta
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
AC/DC-levysoitin
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi