Näyttävän musta konepelti lukeutuu lisävarusteisiin. Erityisen tehokkaat ledipikseliajovalot korvaavat Opel Grandlandin aiemmat ledi-matriisiajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Opelin uusi nelivetoinen Grandland GSe -lippulaiva rakentuu samalle alusta-arkkitehtuurille kuin Peugeot 3008. Mallit ovat varsin saman kaltaisia sillä erotuksella, että Opelista on muokattu selkeästi saksalaistyylinen.
Opel Grandlandin tapauksessa GSe-tunnus kuulostaa sikäli hauskalta, että jos oltaisiin 1970- tai 1980-luvulla, GS/E:n viimeinen kirjain tarkoittaisi polttoaineen suihkutusta (Einspritzung), eikä se viittaisi sähköön.
Mutta ajat ovat muuttuneet – nyt teemana on Grand Sport electric.
Koska kyse on uudesta lippulaivasta, auton sivuprofiilia on aihetta tarkastella visuaalisesti. Aiempaa lippulaivaa, GM-pohjaista Insigniaa, on toistaiseksi vielä saatavana, mutta mallia ei pysty enää tilaamaan.
On keskeisen tärkeää valita Opel Grandland GSe:hen 7,4 kW:n lisävarusteinen sisäinen laturi, sillä vakion sisäisen laturin teho on vaatimattomat 1,8 kW.
Juha Peltonen
Opel Grandland näyttää Opel Insigniaan nähden akseliväliltään suhteellisen lyhyeltä, joten otetaan nopea akselivälien tarkistus: tulos on Opel Grandland GSe 2 675 mm vs. Opel Insignia Sport Tourer 2 829 mm. Ero on siis jälkimmäisen eduksi selkeät 15 senttiä.
Mukavasti sähköllä
Opel Grandland GSe:n jousitus on mallin erityisiä puolia, sillä se toimii tasaisella maantiellä saksalaisen jämptisti – siis juuri niin urheilullisesti kuin sporttisessa katumaasturissa kuuluukin. Tosin vastaavasti epätasaisella tiellä tai esimerkiksi siltasaumoissa se tuntuu aivan liian pintakovalta.
Maavara on asialliset 188 milliä. Vanteista tulee mieleen sähköinen Opel Manta. Alla pyörivät 225/50 R 19 -mittaiset renkaat.
Juha Peltonen
GSe tarkoittaa yhtä kuin Grand Sport electric.
Juha Peltonen
Kojelaudassa on sekoitus ranskalaisia ja saksalaisia ominaisuuksia. 360 asteen kamera ja pysäköintiavustin lukeutuvat lisävarusteisiin. 12-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on mittariston tapaan 12-tuumainen.
Juha Peltonen
Pistokeladattavan hybridin alusta on varustettu tienpintaa ”tunnustelevin” Konin FSD-iskunvaimentimin sekä aiempaa jäykemmin jousin. Mutkateillä ajotuntumaan vaikuttaa ratkaisevalla tavalla myös yhdeksän prosenttia normaalia nopeampi ohjausvälitys.
Opel Grandland GSe:n suorituskyky on kohdillaan. Kun ajoakku on latingissa, GSe kiihtyy parhaimmillaan nollasta sataan reilussa kuudessa sekunnissa.
Testiyksilössä ollut 7,4 kW:n sisäinen laturi kannattaa ehdottomasti rastita lisävarusteluettelosta – silloin lataus kestää tyhjästä täyteen pari tuntia. Perushintaan kuuluu vain 1,8 kW:n sisäinen laturi.
Sähköinen toimintamatka on hyvää tasoa: maantiematkaa luvataan noin 65 km, ja kaupunkiajossa saatetaan yltää noin 80 WLTP-kilometriin.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä siististi, mutta miinuksena sekä D- että R-asennon kytkeminen päälle on sen verran tunnotonta, että se vaatii pari naksautusta.
Yksi varustetaso
Opel Grandland GSe:n varustevalintoja helpottaa olennaisesti se, että varustetasoja on tasan yksi. Version ehdottomasti parhaita ominaisuuksia ovat kovat, selän kannalta täsmäsuunnitellut Performance AGR -istuimet, joiden myötä Opel pyrkii osaltaan korostamaan mallin saksalaisia hyveitä ranskalaisessa toimintapiirissä.
Istuimet eivät ole kovuudestaan huolimatta lainkaan epämukavat, mutta hieman häiritsee se, että lippulaivassa pääosa istuinsäädöistä on mekaanisia. Bonuksena kuvaan kuuluu reisityynyn pituussäätö.
Selän kannalta ihanteelliset AGR-istuimet antavat kohtuullisen, mutta eivät kovin voimakkaan sivuttaistuen. Suurin osa säädöistä on mekaanisia.
Juha Peltonen
Opel Grandland GSe:n takaistuimella on luokassaan asiallisesti polvitilaa, mutta Opel Insignia -farkkuun verrattuna takatiloista ei voida puhua samana päivänä.
Juha Peltonen
Tavaratila haukkaa enimmillään 1 528 litraa.
Juha Peltonen
1,6-litraisen turbonelikon seurana on kaksi sähkömoottoria. Järjestelmäteho on 300 hv ja järjestelmävääntö 520 Nm.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuullisesti polvitilaa – aika tavalla tälle kokoluokalle ominaisesti. Vaikka Opel Grandland on Opelin uusi lippulaiva, on selvää, että Opel Insignian valtavaan takaistuimen polvitilapanostukseen verrattuna Opel Grandlandin tilat ovat niukempaa kastia.
Ehkä perinteisempää saksalaista koulukuntaa ajatellen, Opel Grandlandin kojelauta ei ole yhtä teknisen näköinen kuin Peugeot 3008:n, mutta siinä pitäydytään varsin viisaasti esimerkiksi mekaanisissa lämmitys- ja tuuletussäätimissä, joten käytännöllisyys on etusijalla.
Säätimet ovat visuaalisesti aivan General Motorsin tyyliä, kun taas digitaalinen mittaristo, kosketusnäyttö sekä ajosuunnanvalitsin edustavat nykyistä ranskalaista otetta.
Testiyksilön lukuisista vakioista turvavarusteista mainittakoon jalankulkijoiden tunnistus, älykäs vakionopeudensäädin sekä kaukovaloassistentti.
Opelin uusi maahantuoja, Bassadone-konserniin kuuluva Auto-Bon Drive, ei lähde määrittelemään, montako GSe-yksilöä Suomessa kuluvana vuonna (2023) mahdollisesti myydään, mutta mallin myötä haetaan katumaasturia perhekäyttöön etsiviä asiakkaita, joille sopiva annos urheilullisuutta ei ole niin sanotusti haitaksi.
Maahantuojan tavoitteena on joka tapauksessa nostaa Opelin markkinaosuus yli viiteen prosenttiin.
Juha Peltonen
Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, etu 60,4 kW (81 hv), 320 Nm, taka 61,8 hv (83 kW), 166 Nm; hybridijärjestelmä 221 kW (300 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 235 km/h (sähköllä 135 km/h)
Kulutus
1,2 l/100 km, bensiini; 16,3 kWh, sähkö
CO2-päästöt
30 g/km
Ajoakku
litiumioni 14,2/12,9 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
65–67 km (kaupunki 81 km)
Latausaika
2 h (7,2 kW 0–100 %)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4477, l. 1906, k. 1609 mm, akseliväli 2675 mm, maavara 188 mm, omamassa 1810 kg, kantavuus 503 kg, vetomassa 1250/750 kg, tavaratila 390–1528 l, tankki 43 l
Hinta
55 833 euroa, koeajoauto 59 324 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Striimeri kämmenelle
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
Shanlingin R2R-dac/kuuloke-/esivahvistin
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi