Näyttävän musta konepelti lukeutuu lisävarusteisiin. Erityisen tehokkaat ledipikseliajovalot korvaavat Opel Grandlandin aiemmat ledi-matriisiajovalot.

Näyttävän musta konepelti lukeutuu lisävarusteisiin. Erityisen tehokkaat ledipikseliajovalot korvaavat Opel Grandlandin aiemmat ledi-matriisiajovalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva

Opelin uusi nelivetoinen Grandland GSe -lippulaiva rakentuu samalle alusta-arkkitehtuurille kuin Peugeot 3008. Mallit ovat varsin saman kaltaisia sillä erotuksella, että Opelista on muokattu selkeästi saksa­lais­tyy­linen.

Auto Bild.Koeajot

Opel Grand­lan­din ta­pauk­ses­sa GSe-tun­nus kuu­los­taa si­kä­li haus­kal­ta, et­tä jos ol­tai­siin 1970- tai 1980-lu­vul­la, GS/E:n vii­mei­nen kir­jain tar­koit­tai­si polt­to­ai­neen suih­ku­tus­ta (Einsp­rit­zung), ei­kä se viit­tai­si säh­köön.

Mut­ta ajat ovat muut­tu­neet – nyt tee­ma­na on Grand Sport elect­ric.

Kos­ka kyse on uu­des­ta lip­pu­lai­vas­ta, au­ton si­vup­ro­fii­lia on ai­het­ta tar­kas­tel­la vi­su­aa­li­ses­ti. Ai­em­paa lip­pu­lai­vaa, GM-poh­jais­ta In­sig­ni­aa, on tois­tai­sek­si vie­lä saa­ta­va­na, mut­ta mal­lia ei pys­ty enää ti­laa­maan.

On keskeisen tärkeää valita Opel Grandland GSe:hen 7,4 kW:n lisävarusteinen sisäinen laturi, sillä vakion sisäisen laturin teho on vaatimattomat 1,8 kW.

On keskeisen tärkeää valita Opel Grandland GSe:hen 7,4 kW:n lisävarusteinen sisäinen laturi, sillä vakion sisäisen laturin teho on vaatimattomat 1,8 kW.

Juha Peltonen

Opel Grand­land näyt­tää Opel In­sig­ni­aan näh­den ak­se­li­vä­lil­tään suh­teel­li­sen ly­hy­el­tä, jo­ten ote­taan no­pea ak­se­li­vä­lien tar­kis­tus: tu­los on Opel Grand­land GSe 2 675 mm vs. Opel In­sig­nia Sport Tou­rer 2 829 mm. Ero on siis jäl­kim­mäi­sen eduk­si sel­ke­ät 15 sent­tiä.

Mu­ka­vas­ti säh­köl­lä

Opel Grand­land GSe:n jou­si­tus on mal­lin eri­tyi­siä puo­lia, sil­lä se toi­mii ta­sai­sel­la maan­tiel­lä sak­sa­lai­sen jämp­tis­ti – siis juu­ri niin ur­hei­lul­li­ses­ti kuin sport­ti­ses­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa kuu­luu­kin. To­sin vas­taa­vas­ti epä­ta­sai­sel­la tiel­lä tai esi­mer­kik­si sil­ta­sau­mois­sa se tun­tuu ai­van lii­an pin­ta­ko­val­ta.

Maavara on asialliset 188 milliä. Vanteista tulee mieleen sähköinen Opel Manta. Alla pyörivät 225/50 R 19 -mittaiset renkaat.

Maavara on asialliset 188 milliä. Vanteista tulee mieleen sähköinen Opel Manta. Alla pyörivät 225/50 R 19 -mittaiset renkaat.

Juha Peltonen

GSe tarkoittaa yhtä kuin Grand Sport electric.

GSe tarkoittaa yhtä kuin Grand Sport electric.

Juha Peltonen

Kojelaudassa on sekoitus ranskalaisia ja saksalaisia ominaisuuksia. 360 asteen kamera ja pysäköintiavustin lukeutuvat lisävarusteisiin. 12-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä.

Kojelaudassa on sekoitus ranskalaisia ja saksalaisia ominaisuuksia. 360 asteen kamera ja pysäköintiavustin lukeutuvat lisävarusteisiin. 12-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on mittariston tapaan 12-tuumainen.

Kosketusnäyttö on mittariston tapaan 12-tuumainen.

Juha Peltonen

Pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din alus­ta on va­rus­tet­tu tien­pin­taa ”tun­nus­te­le­vin” Ko­nin FSD-is­kun­vai­men­ti­min sekä ai­em­paa jäy­kem­min jou­sin. Mut­ka­teil­lä ajo­tun­tu­maan vai­kut­taa rat­kai­se­val­la ta­val­la myös yh­dek­sän pro­sent­tia nor­maa­lia no­pe­am­pi oh­jaus­vä­li­tys.

Opel Grand­land GSe:n suo­ri­tus­ky­ky on koh­dil­laan. Kun ajo­ak­ku on la­tin­gis­sa, GSe kiih­tyy par­haim­mil­laan nol­las­ta sa­taan rei­lus­sa kuu­des­sa se­kun­nis­sa.

Tes­tiyk­si­lös­sä ol­lut 7,4 kW:n si­säi­nen la­tu­ri kan­nat­taa eh­dot­to­mas­ti ras­ti­ta li­sä­va­rus­te­lu­et­te­los­ta – sil­loin la­taus kes­tää tyh­jäs­tä täy­teen pari tun­tia. Pe­rus­hin­taan kuu­luu vain 1,8 kW:n si­säi­nen la­tu­ri.

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on hy­vää ta­soa: maan­tie­mat­kaa lu­va­taan noin 65 km, ja kau­pun­ki­a­jos­sa saa­te­taan yl­tää noin 80 WLTP-ki­lo­met­riin.

8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­taa py­kä­liä siis­tis­ti, mut­ta mii­nuk­se­na sekä D- et­tä R-asen­non kyt­ke­mi­nen pääl­le on sen ver­ran tun­no­ton­ta, et­tä se vaa­tii pari nak­sau­tus­ta.

Yk­si va­rus­te­ta­so

Opel Grand­land GSe:n va­rus­te­va­lin­to­ja hel­pot­taa olen­nai­ses­ti se, et­tä va­rus­te­ta­so­ja on ta­san yk­si. Ver­si­on eh­dot­to­mas­ti par­hai­ta omi­nai­suuk­sia ovat ko­vat, se­län kan­nal­ta täs­mä­suun­ni­tel­lut Per­for­man­ce AGR -is­tui­met, joi­den myö­tä Opel pyr­kii osal­taan ko­ros­ta­maan mal­lin sak­sa­lai­sia hy­vei­tä rans­ka­lai­ses­sa toi­min­ta­pii­ris­sä.

Is­tui­met ei­vät ole ko­vuu­des­taan huo­li­mat­ta lain­kaan epä­mu­ka­vat, mut­ta hie­man häi­rit­see se, et­tä lip­pu­lai­vas­sa pää­o­sa is­tuin­sää­döis­tä on me­kaa­ni­sia. Bo­nuk­se­na ku­vaan kuu­luu rei­si­tyy­nyn pi­tuus­sää­tö.

Selän kannalta ihanteelliset AGR-istuimet antavat kohtuullisen, mutta eivät kovin voimakkaan sivuttaistuen. Suurin osa säädöistä on mekaanisia.

Selän kannalta ihanteelliset AGR-istuimet antavat kohtuullisen, mutta eivät kovin voimakkaan sivuttaistuen. Suurin osa säädöistä on mekaanisia.

Juha Peltonen

Opel Grandland GSe:n takaistuimella on luokassaan asiallisesti polvitilaa, mutta Opel Insignia -farkkuun verrattuna takatiloista ei voida puhua samana päivänä.

Opel Grandland GSe:n takaistuimella on luokassaan asiallisesti polvitilaa, mutta Opel Insignia -farkkuun verrattuna takatiloista ei voida puhua samana päivänä.

Juha Peltonen

Tavaratila haukkaa enimmillään 1 528 litraa.

Tavaratila haukkaa enimmillään 1 528 litraa.

Juha Peltonen

1,6-litraisen turbonelikon seurana on kaksi sähkömoottoria. Järjestelmäteho on 300 hv ja järjestelmävääntö 520 Nm.

1,6-litraisen turbonelikon seurana on kaksi sähkömoottoria. Järjestelmäteho on 300 hv ja järjestelmävääntö 520 Nm.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la on koh­tuul­li­ses­ti pol­vi­ti­laa – ai­ka ta­val­la täl­le ko­ko­luo­kal­le omi­nai­ses­ti. Vaik­ka Opel Grand­land on Ope­lin uu­si lip­pu­lai­va, on sel­vää, et­tä Opel In­sig­ni­an val­ta­vaan ta­kais­tui­men pol­vi­ti­la­pa­nos­tuk­seen ver­rat­tu­na Opel Grand­lan­din ti­lat ovat niu­kem­paa kas­tia.

Eh­kä pe­rin­tei­sem­pää sak­sa­lais­ta kou­lu­kun­taa aja­tel­len, Opel Grand­lan­din ko­je­lau­ta ei ole yh­tä tek­ni­sen nä­köi­nen kuin Peu­ge­ot 3008:n, mut­ta sii­nä pi­täy­dy­tään var­sin vii­saas­ti esi­mer­kik­si me­kaa­ni­sis­sa läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­mis­sä, jo­ten käy­tän­nöl­li­syys on etu­si­jal­la.

Sää­ti­met ovat vi­su­aa­li­ses­ti ai­van Ge­ne­ral Mo­tor­sin tyy­liä, kun taas di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, kos­ke­tus­näyt­tö sekä ajo­suun­nan­va­lit­sin edus­ta­vat ny­kyis­tä rans­ka­lais­ta otet­ta.

Tes­tiyk­si­lön lu­kui­sis­ta va­ki­ois­ta tur­va­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tus, äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din sekä kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti.

Ope­lin uu­si maa­han­tuo­ja, Bas­sa­do­ne-kon­ser­niin kuu­lu­va Au­to-Bon Drive, ei läh­de mää­rit­te­le­mään, mon­ta­ko GSe-yk­si­löä Suo­mes­sa ku­lu­va­na vuon­na (2023) mah­dol­li­ses­ti myy­dään, mut­ta mal­lin myö­tä ha­e­taan ka­tu­maas­tu­ria per­he­käyt­töön et­si­viä asi­ak­kai­ta, joil­le so­pi­va an­nos ur­hei­lul­li­suut­ta ei ole niin sa­no­tus­ti hai­tak­si.

Maa­han­tuo­jan ta­voit­tee­na on joka ta­pauk­ses­sa nos­taa Ope­lin mark­ki­na­o­suus yli vii­teen pro­sent­tiin.

Juha Pel­to­nen

Opel Grand­land PHEV GSe 300 AWD A8

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + säh­kö­moot­to­rit 2 kpl, etu 60,4 kW (81 hv), 320 Nm, taka 61,8 hv (83 kW), 166 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 221 kW (300 hv), 520 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,1 s, huip­pu­no­peus 235 km/h (säh­köl­lä 135 km/h)

Ku­lu­tus

1,2 l/100 km, ben­sii­ni; 16,3 kWh, säh­kö

CO2-pääs­töt

30 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 14,2/12,9 kWh (brut­to/net­to)

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

65–67 km (kau­pun­ki 81 km)

La­tau­sai­ka

2 h (7,2 kW 0–100 %)

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4477, l. 1906, k. 1609 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, maa­va­ra 188 mm, oma­mas­sa 1810 kg, kan­ta­vuus 503 kg, ve­to­mas­sa 1250/750 kg, ta­va­ra­ti­la 390–1528 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

55 833 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 59 324 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN