Tiesitkö? Joka neljäs kuljettaja nukahtaa rattiin - monen kuolonkolarin taustalla on väsymys!

Merkittävä osa suomalaisista on ajanut vaarallisen väsyneenä ja moni kertoo myös pelänneensä väsyneen kuljettajan kyydissä, selviää LähiTapiolan kyselystä.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­ne­tut­ki­jan mu­kaan vä­sy­mys on vai­kut­ta­nut ta­val­la tai toi­sel­la joka vii­den­nes­sä kuo­le­maan joh­ta­nees­sa ajo­neu­vo-on­net­to­muu­des­sa vii­me vuo­si­na. Pi­meä vuo­de­nai­ka ve­rot­taa vi­reys­ti­laa lii­ken­tees­sä, mut­ta vä­sy­mys voi yl­lät­tää myös päi­vä­sai­kaan.

Vä­sy­mys on va­ka­va ris­ki lii­ken­tees­sä, mut­ta va­li­tet­ta­van tut­tua mo­nel­le suo­ma­lai­sel­le, sel­vi­ää Lä­hi­Ta­pi­o­lan Ar­jen kat­saus -ky­se­lys­tä. Ky­se­lyn mu­kaan joka nel­jäs on ol­lut lä­hel­lä nu­kah­taa rat­tiin ja yh­tä moni, eli 25 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta, ker­too, et­tä on aja­nut, vaik­ka vä­sy­mys jo sel­väs­ti alen­si huo­mi­o­ky­kyä.

Vas­taa­jis­ta nel­jäl­lä pro­sen­til­la on ko­ke­mus­ta sii­tä, et­tä on it­se nu­kah­ta­nut rat­tiin, ja yh­tä moni on ol­lut kyy­dis­sä, kun kul­jet­ta­ja on nu­kah­ta­nut rat­tiin. Joka kym­me­nes ker­too pe­län­neen­sä vä­sy­neen kul­jet­ta­jan kyy­dis­sä.

- Huo­li on help­po ym­mär­tää, sil­lä jos het­kel­li­ses­ti­kin nu­kah­taa aja­es­saan, me­net­tää hel­pos­ti au­ton hal­lin­nan. Täl­löin au­to voi ajau­tua vas­taan­tu­li­joi­den kais­tal­le tai ulos tiel­tä. Kun ot­taa huo­mi­oon, kuin­ka pal­jon unen­puut­tees­ta ja uu­pu­muk­ses­ta pu­hu­taan täl­lä het­kel­lä, on oi­ke­as­taan on­ni, et­tä ky­se­lyn mu­kaan puo­let vas­taa­jis­ta ei vie­lä ole jou­tu­nut vä­sy­myk­seen liit­ty­vään vaa­ra­ti­lan­tee­seen lii­ken­tees­sä, sa­noo lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri Lä­hi­Ta­pi­o­las­ta.

Voit tu­tus­tua ky­se­lyn tu­lok­siin tar­kem­min ot­sik­ko­ku­van graa­fis­sa.

Moni lii­ken­ne­kuo­le­ma liit­tyy vä­sy­myk­seen

On­net­to­muus­tut­ki­jat koh­taa­vat työs­sään vä­sy­myk­sen seu­rauk­sia. Lii­ken­ne­tur­val­li­suus­tut­ki­ja Nii­na Sih­vo­la On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tis­ta (OTI) ker­too, et­tä vuo­si­na 2014–2018 nu­kah­ta­mi­nen, vä­sy­mys tai vi­reys­ti­lan las­ku vai­kut­ti ta­val­la tai toi­sel­la joka vii­den­teen tut­ki­ja­lau­ta­kun­tien tut­ki­maan kuo­le­maan joh­ta­nee­seen moot­to­ri­a­jo­neu­vo-on­net­to­muu­teen.

Kaik­ki­aan näi­tä kul­jet­ta­jan vä­sy­myk­seen liit­ty­nei­tä on­net­to­muuk­sia oli ky­sei­si­nä vuo­si­na 186.

- Seit­se­mäs­sä pro­sen­tis­sa ta­pauk­sia kul­jet­ta­jan nu­kah­ta­mi­sen tai vi­reys­ti­lan las­kun kat­sot­tiin ai­heut­ta­neen on­net­to­muu­den. Hie­man tätä use­am­min vä­sy­mys tai vi­reys­ti­lan las­ku ar­vi­oi­tiin yh­dek­si on­net­to­muu­den taus­ta­te­ki­jäk­si, eli se ei vii­me kä­des­sä ai­heut­ta­nut on­net­to­muut­ta. Al­ko­ho­li ja muut päih­teet kyt­key­ty­vät usein vä­sy­my­son­net­to­muuk­siin, sil­lä näis­tä ta­pauk­sis­ta joka kol­man­nes­sa kul­jet­ta­ja ajoi päih­ty­nee­nä, sa­noo Sih­vo­la.

Kul­jet­ta­jan vä­sy­mys ja alen­tu­nut vi­reys­ti­la voi­vat ol­la ris­ki myös ja­lan­kul­ki­joil­le ja pyö­räi­li­jöil­le. Vuo­si­na 2014–2018 tut­ki­ja­lau­ta­kun­nat ar­vi­oi­vat vä­sy­myk­sen vai­kut­ta­neen 11 ja­lan­kul­ki­jan tai pyö­räi­li­jän kuo­le­maan joh­ta­nees­sa on­net­to­muu­des­sa.

Useim­min maan­teil­lä – myös päi­vän­va­los­sa

Une­li­ai­suus ra­tis­sa voi juon­taa mo­nes­ta syys­tä. Le­von puut­teen li­säk­si vi­reys­ti­laa voi­vat alen­taa esi­mer­kik­si jot­kin sai­rau­det ja lääk­keet. Pit­kät ja puu­dut­ta­vat ajo­mat­kat ja jo­nos­sa kö­röt­te­ly voi­vat myös saa­da sil­mä­luo­met pai­nu­maan.

- Nu­kah­ta­mi­ses­ta joh­tu­vat on­net­to­muu­det ta­pah­tu­vat yleen­sä maan­tie­no­peuk­sis­sa. Har­va nu­kah­taa taa­ja­ma­lii­ken­tees­sä, vaik­ka vä­sy­mys voi siel­lä­kin ai­heut­taa vaa­ra­ti­lan­tei­ta esi­mer­kik­si hi­das­tu­neen re­ak­ti­o­ky­vyn tai ha­vain­to­vir­heen ta­kia, sa­noo Sih­vo­la.

Rat­tiin nu­kah­ta­mi­sia ta­pah­tuu on­net­to­muus­tut­ki­mus­ten mu­kaan ym­pä­ri vuo­ro­kau­den. Vuo­si­na 2009–2018 kuo­le­maan joh­ta­neis­ta moot­to­ri­a­jo­neu­vo-on­net­to­muuk­sis­ta yl­lät­tä­vän iso osa, yh­teen­sä 63 pro­sent­tia, ta­pah­tui päi­vä­sai­kaan eli aa­mu- ja il­ta­kuu­den vä­lil­lä.

Ris­ki on ko­hon­nut myös aa­mu­yön tun­tei­na: puo­le­nyön ja aa­mu­kuu­den vä­lil­le ajoit­tui joka nel­jäs nu­kah­ta­mi­son­net­to­muuk­sis­ta.

- Nuo­rem­mil­la kul­jet­ta­jil­la on­net­to­muu­det ajoit­tu­vat tyy­pil­li­ses­ti enem­män pik­ku­tun­neil­le ja van­hem­mil­la kul­jet­ta­jil­la taas il­ta­päi­vään, ker­too Sih­vo­la.

On­ko tä­hän pi­me­ään vuo­de­nai­kaan sit­ten ko­ros­tu­nut ris­ki jou­tua vä­sy­myk­ses­tä joh­tu­vaan ko­la­riin? Ti­las­to­jen va­los­sa ei.

Sih­vo­la ker­too, et­tä kul­jet­ta­jan nu­kah­ta­mi­ses­ta joh­tu­neet kuo­le­maan joh­ta­neet on­net­to­muu­det ovat pai­not­tu­neet vii­mei­sen kym­me­nen vuo­den ai­ka­na ke­sä­kuu­kau­siin: kesä-syys­kuun vä­lil­lä niis­tä oli sat­tu­nut lä­hes puo­let.

- Vä­sy­mys ra­tis­sa voi yl­lät­tää sel­lai­se­na het­ke­nä, jo­hon ei en­nal­ta osaa va­rau­tua. Em­me vält­tä­mät­tä tule aja­tel­leek­si, et­tä esi­mer­kik­si työ­päi­vän päät­teek­si ko­tiin läh­ties­sä voi ol­la hy­vin vä­sy­nyt työn ja ar­jen ra­si­tus­ten jäl­jil­tä. Hel­pom­min val­mis­tau­dum­me ajoon en­nen pit­kää mat­kaa, ku­ten lo­ma­reis­sua. Ai­na en­nen rat­tiin is­tu­mis­ta kan­nat­taa kui­ten­kin tun­nus­tel­la omaa voin­tia ja vi­reys­ti­laa, sa­noo Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

Olet­ko lii­ian vä­sy­nyt rat­tiin? Nämä mer­kit kan­nat­taa ot­taa huo­mi­oon!

• Vä­sy­mys vai­kut­taa kul­jet­ta­jaan mo­nel­la ta­val­la sa­moin kuin al­ko­ho­li. Ajo­ky­ky voi hei­ken­tyä, re­a­goin­ti hi­das­tua ja toi­min­toi­hin voi tar­vi­ta enem­män ai­kaa.

• Sel­kei­tä vä­sy­myk­sen merk­ke­jä ovat hau­kot­te­lu ja sil­mä­luo­mien tun­tu­mi­nen ras­kail­ta. Kes­kit­ty­mi­nen voi myös her­paan­tua, ei­kä kaik­kia lii­ken­ne­merk­ke­jä ja opas­tei­ta vält­tä­mät­tä huo­maa aja­es­saan.

• En­nen ajoa oli­si tär­kein­tä nuk­kua riit­tä­väs­ti. Aja­mis­ta kan­nat­taa vält­tää aa­mu­yön tun­tei­na kel­lo 01–06, jol­loin ris­ki rat­tiin nu­kah­ta­mi­ses­ta on suu­ri. Väl­tä ras­kas­ta ate­ri­aa ja tie­ten­kin al­ko­ho­lia en­nen mat­kaa. Jos vi­reys­ti­la tun­tuu huo­nol­ta, eh­ti­sit­kö ot­taa no­ko­set en­nen läh­töä?

• Pit­kän mat­kan ajoon kan­nat­taa va­ra­ta riit­tä­väs­ti ai­kaa, jot­ta voi tar­vit­ta­es­sa py­säh­tyä use­am­mal­le tau­ol­le ja esi­mer­kik­si juo­da jo­tain ko­fei­i­ni­pi­tois­ta. Jos­kus ajo voi ol­la pak­ko jät­tää kes­ken. Avuk­si voi­vat ol­la pie­net­kin tor­kut park­ki­pai­kal­la.

• Mil­lai­nen ajo­ke­li? Oman vi­reys­ti­lan li­säk­si on hyvä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta ajo-olo­suh­tei­siin. Jos lu­vas­sa on esi­mer­kik­si huo­noa nä­ky­vyyt­tä ja rän­tä­sa­det­ta, vaa­di­taan kul­jet­ta­jal­ta ta­val­lis­ta enem­män. Yh­des­sä nämä te­ki­jät voi­vat li­sä­tä vä­sy­myk­sen ris­ke­jä.

Lä­hi­Ta­pi­o­la-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU