Tiesitkö? Joka neljäs kuljettaja nukahtaa rattiin - monen kuolonkolarin taustalla on väsymys!
Merkittävä osa suomalaisista on ajanut vaarallisen väsyneenä ja moni kertoo myös pelänneensä väsyneen kuljettajan kyydissä, selviää LähiTapiolan kyselystä.
Liikennetutkijan mukaan väsymys on vaikuttanut tavalla tai toisella joka viidennessä kuolemaan johtaneessa ajoneuvo-onnettomuudessa viime vuosina. Pimeä vuodenaika verottaa vireystilaa liikenteessä, mutta väsymys voi yllättää myös päiväsaikaan.
Väsymys on vakava riski liikenteessä, mutta valitettavan tuttua monelle suomalaiselle, selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä. Kyselyn mukaan joka neljäs on ollut lähellä nukahtaa rattiin ja yhtä moni, eli 25 prosenttia vastaajista, kertoo, että on ajanut, vaikka väsymys jo selvästi alensi huomiokykyä.
Vastaajista neljällä prosentilla on kokemusta siitä, että on itse nukahtanut rattiin, ja yhtä moni on ollut kyydissä, kun kuljettaja on nukahtanut rattiin. Joka kymmenes kertoo pelänneensä väsyneen kuljettajan kyydissä.
- Huoli on helppo ymmärtää, sillä jos hetkellisestikin nukahtaa ajaessaan, menettää helposti auton hallinnan. Tällöin auto voi ajautua vastaantulijoiden kaistalle tai ulos tieltä. Kun ottaa huomioon, kuinka paljon unenpuutteesta ja uupumuksesta puhutaan tällä hetkellä, on oikeastaan onni, että kyselyn mukaan puolet vastaajista ei vielä ole joutunut väsymykseen liittyvään vaaratilanteeseen liikenteessä, sanoo liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri LähiTapiolasta.
Voit tutustua kyselyn tuloksiin tarkemmin otsikkokuvan graafissa.
Moni liikennekuolema liittyy väsymykseen
Onnettomuustutkijat kohtaavat työssään väsymyksen seurauksia. Liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola Onnettomuustietoinstituutista (OTI) kertoo, että vuosina 2014–2018 nukahtaminen, väsymys tai vireystilan lasku vaikutti tavalla tai toisella joka viidenteen tutkijalautakuntien tutkimaan kuolemaan johtaneeseen moottoriajoneuvo-onnettomuuteen.
Kaikkiaan näitä kuljettajan väsymykseen liittyneitä onnettomuuksia oli kyseisinä vuosina 186.
- Seitsemässä prosentissa tapauksia kuljettajan nukahtamisen tai vireystilan laskun katsottiin aiheuttaneen onnettomuuden. Hieman tätä useammin väsymys tai vireystilan lasku arvioitiin yhdeksi onnettomuuden taustatekijäksi, eli se ei viime kädessä aiheuttanut onnettomuutta. Alkoholi ja muut päihteet kytkeytyvät usein väsymysonnettomuuksiin, sillä näistä tapauksista joka kolmannessa kuljettaja ajoi päihtyneenä, sanoo Sihvola.
Kuljettajan väsymys ja alentunut vireystila voivat olla riski myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Vuosina 2014–2018 tutkijalautakunnat arvioivat väsymyksen vaikuttaneen 11 jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa.
Useimmin maanteillä – myös päivänvalossa
Uneliaisuus ratissa voi juontaa monesta syystä. Levon puutteen lisäksi vireystilaa voivat alentaa esimerkiksi jotkin sairaudet ja lääkkeet. Pitkät ja puuduttavat ajomatkat ja jonossa köröttely voivat myös saada silmäluomet painumaan.
- Nukahtamisesta johtuvat onnettomuudet tapahtuvat yleensä maantienopeuksissa. Harva nukahtaa taajamaliikenteessä, vaikka väsymys voi sielläkin aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi hidastuneen reaktiokyvyn tai havaintovirheen takia, sanoo Sihvola.
Rattiin nukahtamisia tapahtuu onnettomuustutkimusten mukaan ympäri vuorokauden. Vuosina 2009–2018 kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista yllättävän iso osa, yhteensä 63 prosenttia, tapahtui päiväsaikaan eli aamu- ja iltakuuden välillä.
Riski on kohonnut myös aamuyön tunteina: puolenyön ja aamukuuden välille ajoittui joka neljäs nukahtamisonnettomuuksista.
- Nuoremmilla kuljettajilla onnettomuudet ajoittuvat tyypillisesti enemmän pikkutunneille ja vanhemmilla kuljettajilla taas iltapäivään, kertoo Sihvola.
Onko tähän pimeään vuodenaikaan sitten korostunut riski joutua väsymyksestä johtuvaan kolariin? Tilastojen valossa ei.
Sihvola kertoo, että kuljettajan nukahtamisesta johtuneet kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat painottuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana kesäkuukausiin: kesä-syyskuun välillä niistä oli sattunut lähes puolet.
- Väsymys ratissa voi yllättää sellaisena hetkenä, johon ei ennalta osaa varautua. Emme välttämättä tule ajatelleeksi, että esimerkiksi työpäivän päätteeksi kotiin lähtiessä voi olla hyvin väsynyt työn ja arjen rasitusten jäljiltä. Helpommin valmistaudumme ajoon ennen pitkää matkaa, kuten lomareissua. Aina ennen rattiin istumista kannattaa kuitenkin tunnustella omaa vointia ja vireystilaa, sanoo Tapani Alaviiri.
Oletko liiian väsynyt rattiin? Nämä merkit kannattaa ottaa huomioon!
• Väsymys vaikuttaa kuljettajaan monella tavalla samoin kuin alkoholi. Ajokyky voi heikentyä, reagointi hidastua ja toimintoihin voi tarvita enemmän aikaa.
• Selkeitä väsymyksen merkkejä ovat haukottelu ja silmäluomien tuntuminen raskailta. Keskittyminen voi myös herpaantua, eikä kaikkia liikennemerkkejä ja opasteita välttämättä huomaa ajaessaan.
• Ennen ajoa olisi tärkeintä nukkua riittävästi. Ajamista kannattaa välttää aamuyön tunteina kello 01–06, jolloin riski rattiin nukahtamisesta on suuri. Vältä raskasta ateriaa ja tietenkin alkoholia ennen matkaa. Jos vireystila tuntuu huonolta, ehtisitkö ottaa nokoset ennen lähtöä?
• Pitkän matkan ajoon kannattaa varata riittävästi aikaa, jotta voi tarvittaessa pysähtyä useammalle tauolle ja esimerkiksi juoda jotain kofeiinipitoista. Joskus ajo voi olla pakko jättää kesken. Avuksi voivat olla pienetkin torkut parkkipaikalla.
• Millainen ajokeli? Oman vireystilan lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota ajo-olosuhteisiin. Jos luvassa on esimerkiksi huonoa näkyvyyttä ja räntäsadetta, vaaditaan kuljettajalta tavallista enemmän. Yhdessä nämä tekijät voivat lisätä väsymyksen riskejä.
LähiTapiola-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
10 wattia kuulokevahvistimesta
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
QLN:n uusi referenssi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN