Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.

Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.

Juha Peltonen

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Kia XCeed sai uudistuneen muotoilun ohella päivitetyt sisätilat. Voima­lin­ja­va­li­koima on monipuolinen.

Auto Bild.Uutiset

Kia XCeed saa­pui täy­den­tä­mään Ceed-mal­li­per­het­tä vuon­na 2019. Tä­män jäl­keen au­toa on myy­ty Eu­roo­pas­sa jo yli 120 000 kap­pa­let­ta.

Nyt XCeed on saa­nut jou­kon päi­vi­tyk­siä C-seg­men­tin cros­so­ve­rei­den ka­te­go­ri­as­sa.

Päi­vi­tet­ty il­me ul­ko­pin­nois­sa ja si­sä­ti­lois­sa

Keu­las­ta uu­dis­tu­neen mal­lin tun­nis­taa pait­si päi­vi­te­tys­tä mas­kis­ta ja uu­sis­ta päi­vä­a­jo­va­lois­ta, myös uu­den muo­don saa­nees­ta pus­ku­ris­ta.

Ai­kai­sem­min pus­ku­rin ala­o­sas­ta löy­ty­neet su­mu­va­lot on siir­ret­ty ajo­va­lo­jen kans­sa sa­moi­hin um­pi­oi­hin, mikä va­paut­ti ti­laa pus­ku­riin in­teg­roi­duil­le uu­sil­le il­ma­noh­jai­mil­le. Nyt etu­ren­kai­den ohi oh­jat­ta­va il­ma pa­ran­taa au­ton ae­ro­dy­na­miik­kaa ja aut­taa pie­nen­tä­mään ku­lu­tus­lu­ke­mia.

Au­ton si­vup­ro­fii­lia hal­lit­see tyy­li­käs lin­jak­kuus. Viis­to A-pi­la­ri ja loi­vas­ti kaar­tu­va kat­to­lin­ja an­ta­vat au­tol­le coupé-tyy­lis­tä il­met­tä.

Cros­so­ver-luok­kaan tyy­pil­lis­tä ka­tu­maas­tu­ri­hen­keä au­tos­sa vies­ti­vät rei­lun 184 mil­li­met­rin maa­va­ran li­säk­si näyt­tä­vät pyö­rän­kaa­ret sekä nii­hin yh­dis­te­tyt mus­tat suo­ja­lis­tat.

Uu­dis­tu­neen XCee­din ta­ka­o­sas­sa mer­kit­tä­vin päi­vi­tys on dif­fuu­so­rin uu­si il­me sekä ai­em­paa hil­li­tym­min muo­toil­lut pa­ko­put­kiin viit­taa­vat yk­si­tyis­koh­dat.

Pe­rän muo­dois­sa on säi­ly­tet­ty vah­van ja va­kaan vai­ku­tel­man tuo­vat vaa­ka­lin­jat ta­ka­luu­kus­sa sekä pus­ku­rin ylä­lai­das­sa.

Mit­to­jen­sa osal­ta XCeed si­joit­tuu vii­si­o­vi­sen Cee­din ja ko­ko­luok­kaa isom­man Spor­ta­gen vä­liin. XCeed on 85 mil­li­met­riä Cee­diä pi­dem­pi ja 120 mil­li­met­riä Spor­ta­gea ly­hy­em­pi. Vas­taa­vat lu­vut kor­keu­den osal­ta ovat 48 ja 155 mil­li­met­riä.

Vii­si­o­vi­seen Cee­diin ver­rat­tu­na XCee­din is­tui­met ovat 44 mil­li­met­riä kor­ke­am­mal­la, min­kä an­si­os­ta kul­jet­ta­jan pai­kal­ta on lois­ta­vat nä­ky­mät lii­ken­tee­seen.

Ta­va­ra­ti­laa XCeed tar­jo­aa pe­rus­muo­dos­saan 426 lit­raa. Ta­ka­pen­kit kaa­tu­vat suh­tees­sa 40:20:40 ja laa­jen­net­tu­na ta­va­ra­ti­lak­si kir­ja­taan 1 378 lit­raa.

Kul­jet­ta­jan ym­pä­ris­tö on mo­der­ni ja sel­keä. 12,3-tuu­mai­sel­la kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sel­la näy­töl­lä to­teu­tet­tu mit­ta­ris­to tar­jo­aa uut­ta graa­fis­ta il­met­tä, ja nä­ky­mä muok­kau­tuu ajo­ti­lo­jen mu­kaan.

Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­tyy laa­jim­mil­laan 10,25-tuu­mai­nen hie­man kul­jet­ta­jaa koh­den kään­net­ty mul­ti­me­di­a­näyt­tö. Kaik­ki XCeed-mal­lit ovat va­rus­tet­tu Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to -tu­el­la. Va­rus­te­lun yk­si­tyis­koh­dat tar­ken­tu­vat hin­nas­ton jul­kai­sun yh­tey­des­sä.

Au­ton käy­tet­tä­vyy­teen oman ulot­tu­vuu­den tuo Kia Con­nect -ap­p­li­kaa­tio. Tä­män avul­la käyt­tä­jä voi esi­mer­kik­si ava­ta ja sul­kea ovet etä­nä, tar­kas­taa polt­to­ai­ne­mää­rän sekä au­ton si­jain­nin, lä­het­tää koh­de­tie­dot na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäl­le jo en­nen au­toon me­noa sekä la­taus­hyb­ri­din ta­pauk­ses­sa tar­kas­taa au­ton akun va­rauk­sen sekä näh­dä ar­vi­on jäl­jel­lä ole­vas­ta la­tau­sa­jas­ta.

Tar­jol­la ur­hei­lul­li­nen GT-Line

Täy­sin uu­si täy­den­nys XCeed-mal­lis­toon on GT-Line-va­rus­te­lu. Ky­sees­sä on jo mo­nis­ta muis­ta Kian mal­leis­ta tut­tu ja kiin­nos­tus­ta he­rät­tä­nyt va­rus­te­lu­ta­so, jo­ten laa­jen­nus XCeed-mal­lis­toon on loo­gi­nen jat­ku­mo.

Uu­si XCeed GT-Line on so­pi­va va­lin­ta eten­kin sel­lai­sil­le kul­jet­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat va­li­ta käy­tän­nöl­li­sen ja ti­la­van per­he­au­ton, joka kui­ten­kin tar­jo­aa näyt­tä­vää tyy­liä ja hy­vän va­rus­te­lun.

GT-Line -mal­lin tun­nis­taa muun mu­as­sa keu­las­ta ja pe­räs­tä löy­ty­vis­tä tum­mal­la kro­mil­la vii­meis­tel­lyis­tä yk­si­tyis­koh­dis­ta, mus­tis­ta pei­li­ko­te­lois­ta ja kat­to­kai­teis­ta, muus­ta mal­lis­tos­ta ero­a­vas­ta van­ne­muo­toi­lus­ta sekä Ceed GT-Li­nes­sa esi­tel­lyis­tä hu­na­ja­ken­non il­meel­lä va­rus­te­tuis­ta ta­ka­va­lois­ta.

Näi­den li­säk­si GT-Line on va­rus­tet­tu ko­rin vä­ri­sil­lä kyl­ki­lis­toil­la ja dif­fuu­so­ril­la, mit­kä ko­ros­ta­vat au­ton ur­hei­lul­lis­ta tyy­liä.

Si­sä­ti­loil­taan GT-Line erot­tuu muus­ta mal­lis­tos­ta ur­hei­lul­li­sen oh­jaus­pyö­rän sekä va­ki­o­ta na­pa­kam­man tuen tar­jo­a­vien is­tui­mien muo­dos­sa.

Ke­hit­ty­neet voi­ma­lin­jat, hi­ot­tu ajet­ta­vuus sekä vii­mei­sim­mät tur­val­li­suus­va­rus­teet

Uu­dis­tu­nut Kia XCeed on tar­jol­la mo­ni­puo­li­sel­la voi­ma­lin­ja­va­li­koi­mal­la, jos­ta löy­ty­vät niin ben­sii­ni- ja die­sel­vaih­to­eh­dot kuin myös la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Ben­sii­ni­va­li­koi­mas­ta löy­tyy kol­me vaih­to­eh­toa, joi­den te­ho­lu­ke­mat ovat 120, 160 ja 204 he­vos­voi­maa.

Tur­bo­die­sel tar­jo­aa 136 he­vos­voi­maa.

Sekä ben­sii­ni- et­tä die­sel­moot­to­rien kyl­keen on tar­jol­la 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­tek­niik­kaa, joka vä­hen­tää jopa 10 pro­sent­tia pääs­tö­jä voi­ma­lin­jas­ta, vaih­teis­tos­ta ja au­ton va­rus­te­lus­ta riip­pu­en.

La­dat­ta­va hyb­ri­di tar­jo­aa 8,9 ki­lo­wat­ti­tun­nin akus­ton myö­tä 48 ki­lo­met­rin säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan.

Kia XCee­din ajet­ta­vuus on hi­ot­tu Eu­roo­pan olo­suh­tei­siin, ja muu­ta mal­lis­toa kor­ke­am­mas­ta maa­va­ras­ta huo­li­mat­ta XCeed tar­jo­aa hie­non ajo­e­lä­myk­sen. Alus­tan vi­ri­tys ero­aa muus­ta mal­li­per­hees­tä ja XCee­din keu­lal­la käy­te­tään mal­lis­tos­saan ai­nut­laa­tuis­ta ra­ken­net­ta.

Pe­rin­tei­ses­ti is­kun­vai­men­ti­men lii­ket­tä ra­joit­ta­vat poh­jaan­lyön­ti­ku­mit on si­joi­tet­tu omaan hyd­rau­li­nes­teel­lä täy­tet­tyyn säi­li­öön is­kun­vai­men­ti­men si­säl­le.

Täl­lä ra­ken­teel­la is­kun­vai­men­ti­men toi­min­taan saa­daan pe­rin­teis­tä ra­ken­net­ta enem­män prog­res­sii­vi­suut­ta, min­kä an­si­os­ta isot­kin epä­ta­sai­suu­det saa­daan suo­da­tet­tua te­hok­kaas­ti ja au­ton ko­rin liik­keet py­sy­vät hil­lit­tyi­nä.

Päi­vi­tys­ten myö­tä XCee­din jou­si­tus­ta on sää­det­ty aa­vis­tuk­sen peh­me­äm­pään suun­taan, sil­lä etu­ak­se­lis­ton jou­set ovat 7 pro­sent­tia ja taka-ak­se­lis­ton jou­set 4 pro­sent­tia edel­tä­jää peh­me­äm­mät. Myös oh­jaus­te­hos­tus­ta on hi­ot­tu tar­jo­a­maan en­tis­tä pa­rem­man vas­teen eri­lai­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Kia XCee­din kul­jet­ta­ja voi vai­kut­taa au­ton jär­jes­tel­mien toi­min­taa ajo­ti­lo­jen avul­la. Kes­ki­kon­so­lis­ta vaih­de­ke­pin vie­res­tä löy­ty­väl­lä pai­nik­keel­le ovat va­lit­ta­vis­sa ajo­ti­lat ”Eco”, ”Nor­mal” ja ”Sport”.

Suo­meen syk­syn ai­ka­na

Ajo­ti­lan va­lin­ta vai­kut­taa oh­jauk­sen sekä kaa­su­pol­ki­men vas­tee­seen ja kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toil­la va­rus­te­tuis­sa mal­leis­sa käy­tet­tä­vään vaih­tee­seen sekä vaih­to­no­peu­teen.

Uu­dis­tu­nut XCeed on mah­dol­lis­ta va­rus­taa laa­jal­la kat­tauk­sel­la ny­ky­ai­kai­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä. Kais­ta­vah­ti sekä ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu hä­tä­jar­ru­tu­sa­vus­tin kuu­lu­vat luon­nol­li­ses­ti va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

Näi­den li­säk­si tar­jol­la ovat esi­mer­kik­si au­ton kais­tan kes­kel­lä pi­tä­vä kais­ta-avus­tin, au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot, na­vi­goin­ti­tie­to­ja hyö­dyn­tä­vä äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din sekä ak­tii­vi­nen kuol­leen­kul­man vah­ti, joka te­kee kor­jaus­liik­keen, mi­kä­li kul­jet­ta­ja on epä­huo­mi­os­sa vaih­ta­mas­sa kais­taa toi­sen au­ton ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Uu­dis­tu­nut Kia XCeed saa­puu Suo­meen syk­syn ai­ka­na. Mal­lis­ton hin­nas­to jul­kais­taan elo­kuus­sa.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN