Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.
Juha Peltonen
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Kia XCeed sai uudistuneen muotoilun ohella päivitetyt sisätilat. Voimalinjavalikoima on monipuolinen.
Kia XCeed saapui täydentämään Ceed-malliperhettä vuonna 2019. Tämän jälkeen autoa on myyty Euroopassa jo yli 120 000 kappaletta.
Nyt XCeed on saanut joukon päivityksiä C-segmentin crossovereiden kategoriassa.
Päivitetty ilme ulkopinnoissa ja sisätiloissa
Keulasta uudistuneen mallin tunnistaa paitsi päivitetystä maskista ja uusista päiväajovaloista, myös uuden muodon saaneesta puskurista.
Aikaisemmin puskurin alaosasta löytyneet sumuvalot on siirretty ajovalojen kanssa samoihin umpioihin, mikä vapautti tilaa puskuriin integroiduille uusille ilmanohjaimille. Nyt eturenkaiden ohi ohjattava ilma parantaa auton aerodynamiikkaa ja auttaa pienentämään kulutuslukemia.
Auton sivuprofiilia hallitsee tyylikäs linjakkuus. Viisto A-pilari ja loivasti kaartuva kattolinja antavat autolle coupé-tyylistä ilmettä.
Crossover-luokkaan tyypillistä katumaasturihenkeä autossa viestivät reilun 184 millimetrin maavaran lisäksi näyttävät pyöränkaaret sekä niihin yhdistetyt mustat suojalistat.
Uudistuneen XCeedin takaosassa merkittävin päivitys on diffuusorin uusi ilme sekä aiempaa hillitymmin muotoillut pakoputkiin viittaavat yksityiskohdat.
Perän muodoissa on säilytetty vahvan ja vakaan vaikutelman tuovat vaakalinjat takaluukussa sekä puskurin ylälaidassa.
Mittojensa osalta XCeed sijoittuu viisiovisen Ceedin ja kokoluokkaa isomman Sportagen väliin. XCeed on 85 millimetriä Ceediä pidempi ja 120 millimetriä Sportagea lyhyempi. Vastaavat luvut korkeuden osalta ovat 48 ja 155 millimetriä.
Viisioviseen Ceediin verrattuna XCeedin istuimet ovat 44 millimetriä korkeammalla, minkä ansiosta kuljettajan paikalta on loistavat näkymät liikenteeseen.
Tavaratilaa XCeed tarjoaa perusmuodossaan 426 litraa. Takapenkit kaatuvat suhteessa 40:20:40 ja laajennettuna tavaratilaksi kirjataan 1 378 litraa.
Kuljettajan ympäristö on moderni ja selkeä. 12,3-tuumaisella korkearesoluutioisella näytöllä toteutettu mittaristo tarjoaa uutta graafista ilmettä, ja näkymä muokkautuu ajotilojen mukaan.
Keskikonsolista löytyy laajimmillaan 10,25-tuumainen hieman kuljettajaa kohden käännetty multimedianäyttö. Kaikki XCeed-mallit ovat varustettu Apple CarPlay ja Android Auto -tuella. Varustelun yksityiskohdat tarkentuvat hinnaston julkaisun yhteydessä.
Auton käytettävyyteen oman ulottuvuuden tuo Kia Connect -applikaatio. Tämän avulla käyttäjä voi esimerkiksi avata ja sulkea ovet etänä, tarkastaa polttoainemäärän sekä auton sijainnin, lähettää kohdetiedot navigointijärjestelmälle jo ennen autoon menoa sekä lataushybridin tapauksessa tarkastaa auton akun varauksen sekä nähdä arvion jäljellä olevasta latausajasta.
Tarjolla urheilullinen GT-Line
Täysin uusi täydennys XCeed-mallistoon on GT-Line-varustelu. Kyseessä on jo monista muista Kian malleista tuttu ja kiinnostusta herättänyt varustelutaso, joten laajennus XCeed-mallistoon on looginen jatkumo.
Uusi XCeed GT-Line on sopiva valinta etenkin sellaisille kuljettajille, jotka haluavat valita käytännöllisen ja tilavan perheauton, joka kuitenkin tarjoaa näyttävää tyyliä ja hyvän varustelun.
GT-Line -mallin tunnistaa muun muassa keulasta ja perästä löytyvistä tummalla kromilla viimeistellyistä yksityiskohdista, mustista peilikoteloista ja kattokaiteista, muusta mallistosta eroavasta vannemuotoilusta sekä Ceed GT-Linessa esitellyistä hunajakennon ilmeellä varustetuista takavaloista.
Näiden lisäksi GT-Line on varustettu korin värisillä kylkilistoilla ja diffuusorilla, mitkä korostavat auton urheilullista tyyliä.
Sisätiloiltaan GT-Line erottuu muusta mallistosta urheilullisen ohjauspyörän sekä vakiota napakamman tuen tarjoavien istuimien muodossa.
Kehittyneet voimalinjat, hiottu ajettavuus sekä viimeisimmät turvallisuusvarusteet
Uudistunut Kia XCeed on tarjolla monipuolisella voimalinjavalikoimalla, josta löytyvät niin bensiini- ja dieselvaihtoehdot kuin myös ladattava hybridi.
Bensiinivalikoimasta löytyy kolme vaihtoehtoa, joiden teholukemat ovat 120, 160 ja 204 hevosvoimaa.
Turbodiesel tarjoaa 136 hevosvoimaa.
Sekä bensiini- että dieselmoottorien kylkeen on tarjolla 48 voltin kevythybriditekniikkaa, joka vähentää jopa 10 prosenttia päästöjä voimalinjasta, vaihteistosta ja auton varustelusta riippuen.
Ladattava hybridi tarjoaa 8,9 kilowattitunnin akuston myötä 48 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Kia XCeedin ajettavuus on hiottu Euroopan olosuhteisiin, ja muuta mallistoa korkeammasta maavarasta huolimatta XCeed tarjoaa hienon ajoelämyksen. Alustan viritys eroaa muusta malliperheestä ja XCeedin keulalla käytetään mallistossaan ainutlaatuista rakennetta.
Perinteisesti iskunvaimentimen liikettä rajoittavat pohjaanlyöntikumit on sijoitettu omaan hydraulinesteellä täytettyyn säiliöön iskunvaimentimen sisälle.
Tällä rakenteella iskunvaimentimen toimintaan saadaan perinteistä rakennetta enemmän progressiivisuutta, minkä ansiosta isotkin epätasaisuudet saadaan suodatettua tehokkaasti ja auton korin liikkeet pysyvät hillittyinä.
Päivitysten myötä XCeedin jousitusta on säädetty aavistuksen pehmeämpään suuntaan, sillä etuakseliston jouset ovat 7 prosenttia ja taka-akseliston jouset 4 prosenttia edeltäjää pehmeämmät. Myös ohjaustehostusta on hiottu tarjoamaan entistä paremman vasteen erilaisissa ajotilanteissa.
Kia XCeedin kuljettaja voi vaikuttaa auton järjestelmien toimintaa ajotilojen avulla. Keskikonsolista vaihdekepin vierestä löytyvällä painikkeelle ovat valittavissa ajotilat ”Eco”, ”Normal” ja ”Sport”.
Suomeen syksyn aikana
Ajotilan valinta vaikuttaa ohjauksen sekä kaasupolkimen vasteeseen ja kaksoiskytkinvaihteistoilla varustetuissa malleissa käytettävään vaihteeseen sekä vaihtonopeuteen.
Uudistunut XCeed on mahdollista varustaa laajalla kattauksella nykyaikaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kaistavahti sekä jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusavustin kuuluvat luonnollisesti vakiovarustukseen.
Näiden lisäksi tarjolla ovat esimerkiksi auton kaistan keskellä pitävä kaista-avustin, automaattiset kaukovalot, navigointitietoja hyödyntävä älykäs vakionopeudensäädin sekä aktiivinen kuolleenkulman vahti, joka tekee korjausliikkeen, mikäli kuljettaja on epähuomiossa vaihtamassa kaistaa toisen auton ollessa kuolleessa kulmassa.
Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi