Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.
Juha Peltonen
Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu
Kia XCeed sai uudistuneen muotoilun ohella päivitetyt sisätilat. Voimalinjavalikoima on monipuolinen.
Kia XCeed saapui täydentämään Ceed-malliperhettä vuonna 2019. Tämän jälkeen autoa on myyty Euroopassa jo yli 120 000 kappaletta.
Nyt XCeed on saanut joukon päivityksiä C-segmentin crossovereiden kategoriassa.
Päivitetty ilme ulkopinnoissa ja sisätiloissa
Keulasta uudistuneen mallin tunnistaa paitsi päivitetystä maskista ja uusista päiväajovaloista, myös uuden muodon saaneesta puskurista.
Aikaisemmin puskurin alaosasta löytyneet sumuvalot on siirretty ajovalojen kanssa samoihin umpioihin, mikä vapautti tilaa puskuriin integroiduille uusille ilmanohjaimille. Nyt eturenkaiden ohi ohjattava ilma parantaa auton aerodynamiikkaa ja auttaa pienentämään kulutuslukemia.
Auton sivuprofiilia hallitsee tyylikäs linjakkuus. Viisto A-pilari ja loivasti kaartuva kattolinja antavat autolle coupé-tyylistä ilmettä.
Crossover-luokkaan tyypillistä katumaasturihenkeä autossa viestivät reilun 184 millimetrin maavaran lisäksi näyttävät pyöränkaaret sekä niihin yhdistetyt mustat suojalistat.
Uudistuneen XCeedin takaosassa merkittävin päivitys on diffuusorin uusi ilme sekä aiempaa hillitymmin muotoillut pakoputkiin viittaavat yksityiskohdat.
Perän muodoissa on säilytetty vahvan ja vakaan vaikutelman tuovat vaakalinjat takaluukussa sekä puskurin ylälaidassa.
Mittojensa osalta XCeed sijoittuu viisiovisen Ceedin ja kokoluokkaa isomman Sportagen väliin. XCeed on 85 millimetriä Ceediä pidempi ja 120 millimetriä Sportagea lyhyempi. Vastaavat luvut korkeuden osalta ovat 48 ja 155 millimetriä.
Viisioviseen Ceediin verrattuna XCeedin istuimet ovat 44 millimetriä korkeammalla, minkä ansiosta kuljettajan paikalta on loistavat näkymät liikenteeseen.
Tavaratilaa XCeed tarjoaa perusmuodossaan 426 litraa. Takapenkit kaatuvat suhteessa 40:20:40 ja laajennettuna tavaratilaksi kirjataan 1 378 litraa.
Kuljettajan ympäristö on moderni ja selkeä. 12,3-tuumaisella korkearesoluutioisella näytöllä toteutettu mittaristo tarjoaa uutta graafista ilmettä, ja näkymä muokkautuu ajotilojen mukaan.
Keskikonsolista löytyy laajimmillaan 10,25-tuumainen hieman kuljettajaa kohden käännetty multimedianäyttö. Kaikki XCeed-mallit ovat varustettu Apple CarPlay ja Android Auto -tuella. Varustelun yksityiskohdat tarkentuvat hinnaston julkaisun yhteydessä.
Auton käytettävyyteen oman ulottuvuuden tuo Kia Connect -applikaatio. Tämän avulla käyttäjä voi esimerkiksi avata ja sulkea ovet etänä, tarkastaa polttoainemäärän sekä auton sijainnin, lähettää kohdetiedot navigointijärjestelmälle jo ennen autoon menoa sekä lataushybridin tapauksessa tarkastaa auton akun varauksen sekä nähdä arvion jäljellä olevasta latausajasta.
Tarjolla urheilullinen GT-Line
Täysin uusi täydennys XCeed-mallistoon on GT-Line-varustelu. Kyseessä on jo monista muista Kian malleista tuttu ja kiinnostusta herättänyt varustelutaso, joten laajennus XCeed-mallistoon on looginen jatkumo.
Uusi XCeed GT-Line on sopiva valinta etenkin sellaisille kuljettajille, jotka haluavat valita käytännöllisen ja tilavan perheauton, joka kuitenkin tarjoaa näyttävää tyyliä ja hyvän varustelun.
GT-Line -mallin tunnistaa muun muassa keulasta ja perästä löytyvistä tummalla kromilla viimeistellyistä yksityiskohdista, mustista peilikoteloista ja kattokaiteista, muusta mallistosta eroavasta vannemuotoilusta sekä Ceed GT-Linessa esitellyistä hunajakennon ilmeellä varustetuista takavaloista.
Näiden lisäksi GT-Line on varustettu korin värisillä kylkilistoilla ja diffuusorilla, mitkä korostavat auton urheilullista tyyliä.
Sisätiloiltaan GT-Line erottuu muusta mallistosta urheilullisen ohjauspyörän sekä vakiota napakamman tuen tarjoavien istuimien muodossa.
Kehittyneet voimalinjat, hiottu ajettavuus sekä viimeisimmät turvallisuusvarusteet
Uudistunut Kia XCeed on tarjolla monipuolisella voimalinjavalikoimalla, josta löytyvät niin bensiini- ja dieselvaihtoehdot kuin myös ladattava hybridi.
Bensiinivalikoimasta löytyy kolme vaihtoehtoa, joiden teholukemat ovat 120, 160 ja 204 hevosvoimaa.
Turbodiesel tarjoaa 136 hevosvoimaa.
Sekä bensiini- että dieselmoottorien kylkeen on tarjolla 48 voltin kevythybriditekniikkaa, joka vähentää jopa 10 prosenttia päästöjä voimalinjasta, vaihteistosta ja auton varustelusta riippuen.
Ladattava hybridi tarjoaa 8,9 kilowattitunnin akuston myötä 48 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Kia XCeedin ajettavuus on hiottu Euroopan olosuhteisiin, ja muuta mallistoa korkeammasta maavarasta huolimatta XCeed tarjoaa hienon ajoelämyksen. Alustan viritys eroaa muusta malliperheestä ja XCeedin keulalla käytetään mallistossaan ainutlaatuista rakennetta.
Perinteisesti iskunvaimentimen liikettä rajoittavat pohjaanlyöntikumit on sijoitettu omaan hydraulinesteellä täytettyyn säiliöön iskunvaimentimen sisälle.
Tällä rakenteella iskunvaimentimen toimintaan saadaan perinteistä rakennetta enemmän progressiivisuutta, minkä ansiosta isotkin epätasaisuudet saadaan suodatettua tehokkaasti ja auton korin liikkeet pysyvät hillittyinä.
Päivitysten myötä XCeedin jousitusta on säädetty aavistuksen pehmeämpään suuntaan, sillä etuakseliston jouset ovat 7 prosenttia ja taka-akseliston jouset 4 prosenttia edeltäjää pehmeämmät. Myös ohjaustehostusta on hiottu tarjoamaan entistä paremman vasteen erilaisissa ajotilanteissa.
Kia XCeedin kuljettaja voi vaikuttaa auton järjestelmien toimintaa ajotilojen avulla. Keskikonsolista vaihdekepin vierestä löytyvällä painikkeelle ovat valittavissa ajotilat ”Eco”, ”Normal” ja ”Sport”.
Suomeen syksyn aikana
Ajotilan valinta vaikuttaa ohjauksen sekä kaasupolkimen vasteeseen ja kaksoiskytkinvaihteistoilla varustetuissa malleissa käytettävään vaihteeseen sekä vaihtonopeuteen.
Uudistunut XCeed on mahdollista varustaa laajalla kattauksella nykyaikaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kaistavahti sekä jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusavustin kuuluvat luonnollisesti vakiovarustukseen.
Näiden lisäksi tarjolla ovat esimerkiksi auton kaistan keskellä pitävä kaista-avustin, automaattiset kaukovalot, navigointitietoja hyödyntävä älykäs vakionopeudensäädin sekä aktiivinen kuolleenkulman vahti, joka tekee korjausliikkeen, mikäli kuljettaja on epähuomiossa vaihtamassa kaistaa toisen auton ollessa kuolleessa kulmassa.
Uudistunut Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Malliston hinnasto julkaistaan elokuussa.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Virtaohjattu kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN