Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset uudistetut Polot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä.

Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset uudistetut Polot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä.

Volkswagen

Uudistunut Volkswagen Polo: Yksi ensimmäisistä malleista luokassaan, johon saa osittain autonomista ajamista tukevia järjestelmiä

Teknologiset uudistukset: saatavilla ensimmäistä kertaa IQ.Drive Travel Assist -järjestelmä, joka avustaa osittain autonomisessa ajamisessa sekä IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot

Auto Bild.Uutiset

VW Po­loa val­mis­te­taan sekä Es­pan­jas­sa, Pamp­lo­nas­sa et­tä Ete­lä-Af­ri­kas­sa, Ui­ten­ha­ge­nis­sa ja koh­ta ne ovat mat­kal­la asi­ak­kail­leen ym­pä­ri maa­il­man. Yli 18 mil­joo­nal­la val­mis­te­tul­la kap­pa­leel­la, Polo on yk­si maa­il­man me­nes­ty­neim­mis­tä kom­pak­tin ko­ko­luo­kan au­tois­ta.

VW Polo uu­dis­tuu. Au­ton muo­toi­lu, tek­no­lo­gi­at ja va­rus­te­lu­ta­sot ovat uu­dis­tu­neet ja ne ovat heti ha­vait­ta­vis­sa, niin au­ton etu- kuin ta­ka­o­sas­sa­kin. Pus­ku­rit ja ta­va­ra­ti­lan luuk­ku ovat saa­net uu­den­lai­sen il­meen, ku­ten myös etu- ja ta­ka­va­lot, jot­ka ovat nyt mo­lem­mat va­rus­tet­tu led-tek­no­lo­gi­al­la. Uu­den va­lo­muo­toi­lun an­si­os­ta Po­los­sa on nyt eri­tyi­sen ka­ris­maat­ti­nen päi­vä­a­jo­va­lo­jen ja pi­me­än ajo­va­lo­jen ku­vio.

En­sim­mäis­tä ker­taa Po­loon on saa­ta­vil­la myös IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, jol­loin au­ton le­vyi­nen, huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä led-va­lo­juo­va erot­taa va­lot muis­ta ver­si­ois­ta. Uu­dis­te­tun Po­lon va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat myös 8” Di­gi­tal Cock­pit -mit­ta­ris­to ja uu­del­leen suun­ni­tel­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä sekä vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä, joka va­rus­te­lu­ta­sos­ta riip­pu­en si­säl­tää si­sään­ra­ken­ne­tun e-SIM-kor­tin ja lan­gat­to­man App-Con­nect-äly­pu­he­lin­lii­tän­nän. Mi­kä­li au­toon on va­lit­tu Cli­mat­ro­nic-il­mas­toin­ti, au­to­maat­ti-il­mas­toin­tia voi­daan oh­ja­ta nyt kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta.

Uu­dis­tu­nut Volks­wa­gen Polo tar­jo­aa en­sim­mäis­tä ker­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­tua aja­mis­ta

Tek­ni­ses­tä nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na täs­sä kom­pak­tin ko­ko­luo­kan ne­li­o­vi­ses­sa mal­lis­sa on pal­jon yh­tä­läi­syyk­siä Volks­wa­ge­nin isom­man ko­ko­luo­kan au­to­jen kans­sa.

Volkswagen

Esi­mer­kik­si: uu­dis­tet­tuun Po­loon on en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­la osit­tain au­to­no­mis­ta aja­mis­ta tu­ke­va IQ.DRIVE Tra­vel As­sist –jär­jes­tel­mä (va­ki­o­va­rus­te R-Line). Jär­jes­tel­mä yh­dis­tää uu­den en­na­koi­van ja mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sis­tin.

Uu­den Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män avul­la au­to au­to­ma­ti­soi aja­mis­ta ai­na 0–210 km/h no­peuk­sis­sa. Mi­kä­li au­to on va­rus­tet­tu Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mäl­lä, uu­si mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on va­rus­tet­tu her­kil­lä kos­ke­tus­pin­noil­la. Nämä re­kis­te­röi­vät, et­tä kul­jet­ta­jan kä­det kos­ket­ta­vat oh­jaus­pyö­rää, kun IQ.DRIVE Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä on ak­ti­voi­tu­na, näin au­to vas­taa EU:ssa mää­ri­tel­lyn au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen ta­son 2 vaa­ti­muk­sia.

Li­säk­si Po­los­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na usei­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä Front As­sist, joka si­säl­tää nyt hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin Emer­gen­cy As­sis­tin, sekä kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sis­tin.

Uu­det va­rus­te­lu­ta­sot: ai­em­paa enem­män va­ki­o­va­rus­tei­ta

VW Po­lon va­rus­te­lu­ta­sot on suun­ni­tel­tu ja kon­fi­gu­roi­tu uu­del­leen. Täl­lä ker­taa Volks­wa­gen te­kee kui­ten­kin kai­ken toi­sin ja on ni­men­nyt va­rus­te­lu­ta­sot uu­del­leen, ja sa­mal­la li­sän­nyt ai­kai­sem­paa enem­män va­ki­o­va­rus­tei­ta ku­hun­kin va­rus­te­lu­ta­soon.

Suo­mes­sa va­rus­te­lu­ta­so­jen ni­met poik­ke­a­vat Sak­san va­rus­te­lu­ta­so­jen ni­mis­tä ja ovat täs­tä läh­tien: Com­fort, Style ja R-Line. Myö­hem­min mal­lis­toon li­sä­tään vie­lä eri­tyi­nen Polo GTI.

Uu­sien va­lo­jen ja mui­den uu­sien va­ki­o­va­rus­tei­den li­säk­si uu­te­na va­ki­o­va­rus­tee­na on myös kes­ki­tur­va­tyy­ny, joka si­jait­see kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa. Tör­mäys­ti­lan­tees­sa se avau­tuu etuis­tuin­ten kes­kel­le ja es­tää esi­mer­kik­si mah­dol­lis­ta pää­kon­tak­tia kul­jet­ta­jan ja etuis­tui­men mat­kus­ta­jan vä­lil­lä si­vut­tai­ses­sa tör­mäys­ti­lan­tees­sa.

Volkswagen

Toi­nen uu­si tur­val­li­suu­so­mi­nai­suus on si­vu­tur­va­vyön ki­ris­tin, joka ki­ris­tää tur­va­vyö­tä si­vut­tais­suun­nas­sa lan­ti­on koh­dal­la. Va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat myös 6,5-tuu­mai­nen mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, il­mas­toin­ti, Blu­e­tooth- ja App-Con­nect-lii­tän­nät sekä säh­kö­käyt­töi­set ja läm­mi­tet­tä­vät ul­ko­pei­lit.

R-Line-va­rus­te­lu­ta­so puo­les­taan li­sää Po­loon ur­hei­lul­li­sia omi­nai­suuk­sia. R-Line-va­rus­te­lu­ta­so tuo mu­ka­naan mm. 8” in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män, eri­lai­sen is­tuin­ma­te­ri­aa­lin, Art­Ve­lours- mic­rof­lee­ce-ver­hoi­lun ja lan­gat­to­man App-Con­nect-äly­pu­he­lin­lii­tän­nän, Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män ja 16” alu­mii­ni­van­teet sekä ul­ko­nä­köön vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä, ku­ten omat R-Line-pus­ku­rit.

Ul­ko­vä­re­jä on saa­ta­vil­la kah­dek­san, jois­ta nel­jä voi­daan yh­dis­tää mus­taan kat­toon. Li­sä­va­rus­teil­la Po­los­ta voi luo­da oman­lai­sen­sa. Saa­ta­vil­la on mm. pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku, IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, 10,25” Di­gi­tal Cock­pit Pro -mit­ta­ris­to, 9,2” Dis­co­ver Pro -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, avai­me­ton lu­ki­tus ja käyn­nis­tys Key­less Ac­cess, ur­hei­lul­li­nen alus­ta (-15 mm) ja ajop­ro­fii­lin va­lin­ta.

Nel­jä 3-sy­lin­te­ris­tä moot­to­ria

Uu­dis­tet­tuun Po­loon on va­lit­ta­vis­sa kol­me eri te­hois­ta ben­sii­ni­moot­to­ri­vaih­to­eh­toa ja yk­si TGI-kaa­su­ver­sio. Volks­wa­gen Polo on ai­na etu­ve­toi­nen.

Ben­sii­ni­moot­to­rit ovat saa­ta­vil­la ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na te­ho­luo­kis­sa 59 kW (80 hv), 70 kW (95 hv) ja 81 kW (110 hv). Po­lon 70 kW:n ver­sio on saa­ta­vil­la myös seit­sen­vaih­tei­sel­la DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la, 81 kW:n ver­sio on puo­les­taan ai­na va­rus­tet­tu DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

Volkswagen

Li­säk­si Polo on saa­ta­vil­la TGI-kaa­su­ver­si­o­na (maa-/bi­o­kaa­su). Po­lon 1,0 TGI -moot­to­rin teho on 66 kW (90 hv) ja vään­tö 160 Nm. Kaik­ki moot­to­rit ovat kol­mi­sy­lin­te­ri­siä ja ka­pa­si­teet­ti on 999 cm. Po­lon 70 kW ja 81 kW -moot­to­reis­sa on tur­bo­ah­din.

Myö­hem­min saa­ta­vil­le tu­lee myös Polo GTI, jon­ka moot­to­rin teho on 152 kW (210 hv).

Volks­wa­gen Polo pe­rus­tuu MQB A0 -alus­ta­ra­ken­tee­seen. Sen mit­ta­suh­teet ovat py­sy­neet lä­hes sa­moi­na. Po­lol­la on pi­tuut­ta 4 053 mm, le­veyt­tä 1 751 ja kor­keut­ta 1 446. Ak­se­li­vä­li on py­sy­nyt sa­ma­na ja on 2 564 mm. Ta­va­ra­ti­laa on 351 lit­raa.

Suo­mes­sa uu­dis­tu­neen Volks­wa­gen Po­lon myyn­ti al­kaa ke­säl­lä ja en­sim­mäi­set yk­si­löt saa­pu­vat Volks­wa­gen-jäl­leen­myy­jil­le syk­syl­lä.

VW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN