Kuvassa esiintyy uuden Audi A3:n prototyyppi.
Uusi Audi A3: Laajasti säädettävä iskunvaimennus
Audi juhlii uuden A3-mallin maailmanensi-iltaa Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.
Audi havainnollistaa DNA:nsa ytimessä olevan quattro-nelivedon toimintaa paikassa, jossa tulivuoret ovat aikoinaan luoneet kokonaisen saariketjun, ja joka on edelleen vulkaanisesti aktiivinen. Audi A3:n neljäs sukupolvi esiintyy erittäin tunteisiin vetoavana São Miguelin koskemattomissa maisemissa, joissa ajetaan Azorien ralli.
Kompaktin Audi-mallin voimansiirrossa käytetään menestyksekkään nelivetoteknologian uusinta kehitysversiota. Sen ytimessä on tarkasti viritetyn tietokoneen ohjaama sähköhydraulinen monilevykytkin. Audi A3 tarjoaa maksimaalisen ajovakauden, pidon ja ajomukavuuden, mutta se on myös äärimmäisen taloudellinen.
Lisävarusteena tilattavissa olevien mukautuvan jousituksen ja progressiivisen ohjauksen yhteistyö takaa urheilullisen suorituskyvyn, joka tekee vaikutuksen kapeilla ja mäkisillä mutkateillä.
Älykkäästi hallinnassa: quattro-nelivedon yksityiskohdat
Audi on räätälöinyt elektronisen voimanjaon erityisesti uutta A3:sta varten ja integroinut sen dynaamiseen Audi drive select -järjestelmään. Se hyödyntää jousituksen sensoreista saatavaa tietoa ja tunnistaa paitsi ajo-olosuhteet ja tien ominaisuudet myös ajotyylin. Keskusyksikkö suunnittelee näiden tietojen perusteella tehokkaimman ja toimivimman voimanjaon ja välittää tiedon kytkimelle.
Neliveto jakaa voimaa tilanteen mukaan etu- ja taka-akseleille. Normaali ajossa suurin osa moottorin tehosta ohjataan etupyörille. Jos etuakselin pyörät luistavat, kytkin muuttaa voimanjakoa salamannopeasti: sähköinen aksiaalimäntäpumppu käynnistyy ja nostaa kytkinlevyjen hydraulipaineen jopa 44 baariin. Mitä suuremmalla voimalla kytkinlevyjä puristetaan yhteen, sitä suurempi osa – jopa 100 prosenttia – voimasta ohjataan taka-akselille.
Urheilullisemmassa ajossa kytkin voi ohjata osan voimasta taka-akselille heti kuljettajan kääntäessä ohjauspyörää, jolloin moottorin vääntö työntää auton käännökseen heti kun kiihdytys alkaa. Kuorman muutoksissa voimanjako mahdollistaa täsmälliset käännökset mutkissa, joka lisää ajodynamiikkaa entisestään.
Täydellinen hallittavuus: elektroninen ajovakauden hallinta
Audin urheilullisista luonteenpiirteistä puhuttaessa on elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) pyöräkohtainen voimanhallinta kuin kirsikka kakussa. Nopeissa mutkissa Audi A3:n ohjelmisto jarruttaa kevyesti sisäkaarteen puoleisia pyöriä. Kun eteenpäin vievä voima on erilainen molemmilla akseleilla, auto kääntyy helpommin ja seuraa ohjauskulmaa tarkemmin. Tämä tekee autosta entistäkin ketterämmän, turvallisemman ja helpommin käsiteltävän.
Audi A3:n quattro-voimalinjan vaste säätyy myös valitun ajoprofiilin mukaan. Tämän ansiosta pito ja ajovakaus mukautuvat kuljettajan tarpeiden mukaisiksi. Jos ajovakauden hallintajärjestelmän on puututtava auton hallintaan, se tehdään hienovaraisesti ja käytännössä huomaamattomasti. ESC ON -ajoprofiililla voimaa siirretään kaikkein tehokkaimmin, ja auto kiihtyy turvallisesti ja vakaasti ja luisto pidetään mahdollisimman vähäisenä.
Sport-ajoprofiililla kuljettaja voi ajaa liukkaalla alustalla hallituissa ja turvallisissa luistoissa; suuremman luiston salliminen lisää tässä tapauksessa ajamisen nautintoa. ESC OFF -ajoprofiililla auto sallii pyörien lähes rajattoman luiston, jolloin auton hallinta on kokonaan kuljettajan käsissä.
Mukautuu jokaiseen tilanteeseen: progressiivinen ohjaus
Perinteisten ohjausjärjestelmien rakenne on aina kompromissi urheilullisuuden ja mukavuuden välillä. Uuden Audi A3:n lisävarusteena tilattavissa oleva sähkömekaaninen progressiivinen ohjaus on ratkaisu tähän. Hammastangon ja hammaspyörän erityinen muoto ja hammastus mahdollistavat ohjauskulman mukaan muuttuvan välityssuhteen.
Kun ohjauspyörää käännetään jyrkästi, välityssuhde on pienempi ja ohjaus on hyvin suora. Tämä tekee ajamisesta mukavampaa vähentäessään auton kääntämiseen tarvittavaa vaivaa erityisesti kaupunkiliikenteessä ja pysäköitäessä.
Mutkaisilla teillä progressiivinen ohjaus lisää ajodynamiikkaa mahdollistaen Audi A3:n vielä urheilullisemman ajamisen. Ohjauspyörä kääntyy ääriasennosta toiseen vain 2,5 kierroksella: keskiasennossa ohjauksen välityssuhde on 14,3:1. Ohjaustehostin mukautuu täydellisesti ohjausgeometrian luonteeseen ja ajonopeuteen.
Pienillä nopeuksilla tehostus on voimakkaampaa mahdollistaen helpomman ohjattavuuden. Nopeuden kasvaessa tehostus vähenee koko ajan. Tämän ansiosta ohjaustuntuma on rauhallinen ja täydellinen myös moottoritienopeuksilla.
Progressiivinen ohjaus on varustettu erittäin tehokkaalla sähkömekaanisella moottorilla, joka toimii vain tarvittaessa ja toimii yhteistyössä erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien, kuten mukautuvan risteysavustimen, törmäyksenestoavustimen ja pysäköintiavustimen kanssa.
Uutta iskunvaimenninteknologiaa kompaktinkokoisessa mallissa: mukautuva iskunvaimennus
Mukavan pehmeä vai urheilullisen napakka? Molemmat ääripäät ovat mahdollisia säätyvän iskunvaimennuksen ansiosta. Vaimennuksen kolmiasentoisen säädön ansiosta kuljettaja voi nauttia laajasta säätövarasta ja ketterästä käsiteltävyydestä. Anturit mittaavat korin pystysuuntaisia liikkeitä ja yksittäisten pyörien suhteellista liikettä.
Ohjausyksikkö käsittelee tiedot millisekunneissa ja mukauttaa jatkuvasti kunkin yksittäisen pyörän vaimennusta tien kunnon, ajotyylin ja kuljettajan tarpeiden mukaisesti. Iskunvaimentimien elektromagneettisten venttiileiden ansiosta säätö tapahtuu äärimmäisen nopeasti ja energiatehokkaasti. Venttiilien asennosta riippuen hydraulineste päästetään virtaamaan nopeammin tai hitaammin, joka muuttaa vaimennuksen luonnetta pehmeästä napakammaksi.
Kuljettaja valitsee iskunvaimentimien perusasetuksen Audi drive select -järjestelmän kolmen ajoprofiilin avulla: comfort, auto ja dynamic. Niiden avulla kuljettaja saa käyttöön laajan säätövaran sulavasta matka-ajosta urheilullisen napakkaan käsiteltävyyteen. Vauhdikkaassa kaarreajossa vaimentimet tukevat autoa ja vähentävät niiaamista jarrutuksissa. Tämä varmistaa, että pyörät säilyttävät koko ajan mahdollisimman hyvän kontaktin tiehen.
Luonnekysymys: Audi drive select -järjestelmä
Audi drive select on käyttöliittymä, jolla kuljettaja hallitsee säätyvää iskunvaimennusta ja ajoprofiileja. Käytettävissä on viisi ajoprofiilia: comfort, auto, dynamic, efficiency ja individual, jotka valitaan vaihteenvalitsimen viereen sijoitetulla painikkeella. Individual-profiililla kuljettaja voi määritellä ominaisuudet suurelta osin omien mieltymystensä mukaisesti.
Audi drive select muuttaa kaikissa Audi A3 -malleissa kaasu kaasupolkimen vastetta ja ohjaustehostimen toimintaa. Auton varustelusta riippuen järjestelmä säätää myös S tronic -automaattivaihteistoa, quattro-nelivetoa sekä iskunvaimennusta. Järjestelmä vaikuttaa myös mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmiin, kuten automaattiseen ilmastointiin, Matrix-led-ajovaloihin, turvavyönkiristimiin sekä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.
Ennen tätä Audi lähettää menestysmallin neljännen sukupolven auton todella erityiseen testitilaisuuteen: joukko median edustajia pääsee koeajamaan tätä urheilullista ja kompaktia uutta Audi A3-mallia ennakkoon ja kokemaan huippuluokan ajodynamiikkaa Azorien saariryhmään kuuluvan São Miguelin saaren haastavilla reiteillä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Credo ja Sveitsin päärynä
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN