Uuden BMW X3:n lanseeraus alkaa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. BMW X3 30e xDrive A Charged Edition -mallin autoverolliset hinnat alkavat 71 284 eurosta.

Uuden BMW X3:n lanseeraus alkaa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. BMW X3 30e xDrive A Charged Edition -mallin autoverolliset hinnat alkavat 71 284 eurosta.

Daniel Kraus

Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensii­ni­ver­sioina

Uusi BMW X3 ottaa paikkansa BMW-brändin ydinsegmentissä moniosaajana arjessa, vapaa-ajan aktiviteeteissa ja matkoilla. Uusi muotokieli parantaa keskikokoisen premium-segmentin neljännen sukupolven SAV-mallin (Sports Activity Vehicle) ulkonäköä ja lisää sen urheilullista vetovoimaa. BMW X3 tulee Suomen markkinoille Plug-in hybridi- ja bensiinimalli-valikoimalla.

Auto Bild.Uutiset

BMW X3:n en­sim­mäi­nen su­ku­pol­vi lan­see­rat­tiin 20 vuot­ta sit­ten. Sa­mal­la al­koi täs­sä mal­lis­sa en­si ker­taa esi­tel­lyn BMW xDrive -älyk­kään ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män voit­to­kul­ku.

En­sim­mäi­sen BMW X3:n de­byy­tis­tä läh­tien mal­li­sar­ja on naut­ti­nut jat­ku­vas­ti kas­va­vas­ta suo­si­os­ta maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Kah­den vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na BMW X3 on nous­sut luok­kan­sa myy­dyim­mäk­si pre­mium-mal­lik­si.

Uu­si muo­to­kie­li nos­taa esiin oma­lei­mai­set mit­ta­suh­teet

Ul­ko­a­sun uu­si muo­to­kie­li an­taa BMW X3:n nel­jän­nel­le su­ku­pol­vel­le lä­hes mo­no­liit­ti­sen ylei­sil­meen BMW X -mal­lin oma­lei­mai­sil­la mit­ta­suh­teil­la.

Uu­si 4 755 mil­li­met­riä pit­kä BMW X3 on edel­tä­jään­sä 34 mil­li­met­riä pi­dem­pi, ja sen le­veys on kas­va­nut 29 mil­li­met­riä 1 920 mil­li­met­riin.

Kor­keus on las­ke­nut 25 mil­li­met­ril­lä 1 660 mil­li­met­riin, mikä te­kee le­ve­äm­pien ak­se­lien kans­sa ul­ko­nä­ös­tä erit­täin voi­mak­kaan ja ur­hei­lul­li­sen.

Uu­den BMW X3:n si­sä­ti­lois­sa yh­dis­ty­vät vah­va SAV-toi­min­nal­li­suus, suu­ri ti­la­vuus ja en­si­luok­kai­nen tun­nel­ma erot­tu­val­la tyy­lil­lä.

Edis­tyk­sel­li­nen muo­toi­lu yh­dis­tää mo­der­nin toi­min­nal­li­suu­den ja hie­nos­tu­neen tun­nel­man ke­hit­ty­nee­seen di­gi­taa­li­suu­teen, jota edus­taa uu­sin BMW iD­ri­ve. Sen Quick­Se­lect-jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu BMW Ope­ra­ting Sys­tem 9 -käyt­tö­jär­jes­tel­mään.

Uu­den BMW X3:n edis­tyk­sel­li­nen ja hie­nos­tu­nut tun­nel­ma yh­dis­ty­vät run­saa­seen ti­laan ja mo­der­niin mo­ni­puo­li­suu­teen teh­den sii­tä täy­del­li­sen va­lin­nan jo­ka­päi­väi­seen käyt­töön, va­paa-ajan ak­ti­vi­teet­tei­hin ja mat­koil­le.

Eri­tyi­ses­ti ta­ka­o­san mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät jal­ka­ti­lan huo­mat­ta­vas­ta kas­vus­ta ja en­tis­tä hel­pom­mas­ta si­sään­pää­sys­tä. Sa­mal­la ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut sekä pi­tuu­del­taan et­tä le­vey­del­tään.

Kun kaik­ki vii­si is­tuin­ta ovat käy­tös­sä, uu­des­sa BMW X3:ssa on 570 lit­raa ta­va­ra­ti­laa (BMW X3 30e xDrive: 460 lit­raa), mikä mer­kit­see 10 lit­ran li­säys­tä BMW X3 30e xDrive -mal­lis­sa ja 20 lit­ran li­säys­tä kai­kis­sa muis­sa mal­leis­sa edel­li­seen mal­li­su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na.

Tait­ta­mal­la kaik­ki sel­kä­no­jat, jot­ka on ja­et­tu 40:20:40-osiin, nou­see kuor­ma­ti­lan koko 1 700 lit­raan (BMW X3 30e xDrive: 1 600 lit­raa). Säh­köi­ses­ti ulos ja si­sään ve­det­tä­vä ve­to­kouk­ku on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na. Sal­lit­tu enim­mäis­pe­rä­vau­nu­kuor­ma on jopa 2 500 kg (mal­lis­ta riip­pu­en).

Plug-in hyb­ri­di huo­mat­ta­vas­ti pi­dem­mäl­lä säh­köi­sel­lä toi­min­ta­mat­kal­la

BMW X3 30e xDrive -plug-in-hyb­ri­din voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mä koos­tuu 2,0-lit­rai­ses­ta ne­li­sy­lin­te­ri­ses­tä ben­sii­ni­moot­to­ris­ta, joka on yh­dis­tet­ty kah­dek­san­vaih­tei­seen Stept­ro­nic-vaih­teis­toon in­teg­roi­tuun säh­kö­moot­to­riin.

2,0-lit­rai­sen ben­sii­niyk­si­kön mak­si­mi­te­ho on 140 kW/190 hv ja huip­pu­vään­tö­mo­ment­ti 310 Nm. Hyb­ri­di­käyt­tö­jär­jes­tel­mää var­ten ke­hi­tet­ty säh­kö­moot­to­ri on in­teg­roi­tu – yh­des­sä te­ho­e­lekt­ro­nii­kan kans­sa se tuot­taa jopa 135 kW/184 hv enim­mäis­jär­jes­tel­mä­te­hon.

Yh­dis­tä­mäl­lä voi­man­sa ne tuot­ta­vat jopa 220 kW/299 hv jär­jes­tel­mä­te­hon.

Vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven BMW eD­ri­ve -tek­nii­kan ja mu­kau­tu­van jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton an­si­os­ta uu­si BMW X3 30e xDrive saa­vut­taa WLTP-syk­lis­sä 81–90 ki­lo­met­rin säh­kö­käyt­töi­sen toi­min­ta­mat­kan, mikä on huo­mat­ta­vas­ti pi­dem­pi kuin se, mitä mal­lin edel­tä­jän­sä tar­jo­a­ma.

Uu­den BMW X3 30e xDri­ven kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku on vii­den­nen su­ku­pol­ven BMW eD­ri­ve -tek­niik­kaa ja tar­jo­aa 19,7 kWh käyt­tö­e­ner­gi­aa, eli lä­hes kak­si ker­taa enem­män ai­em­paan ver­rat­tu­na.

Sen yh­dis­tet­ty la­tau­syk­sik­kö tu­kee va­ki­o­na vaih­to­vir­ta­la­taus­ta jopa 11 kW:n te­hol­la.

BMW X3 M50 xDrive erot­tu­vil­la suo­ri­tus­ky­ky­o­mi­nai­suuk­sil­la

Mal­lis­ton hui­pul­la ole­va uu­si BMW X3 M50 xDrive si­säl­tää te­hok­kaim­man kuu­si­sy­lin­te­ri­sen ri­vi­moot­to­rin, joka on kos­kaan asen­net­tu M Per­for­man­ce -mal­liin. 3,0-lit­rai­nen M Twin­Po­wer Tur­bo -yk­sik­kö yh­dis­tyy 48V ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aan.

Sen enim­mäis­te­ho, 293 kW/398 hv, vä­li­te­tään tien pin­taan kah­dek­san­vaih­tei­sen Stept­ro­nic Sport -vaih­teis­ton ja BMW xDrive -äly­ne­li­ve­don kaut­ta. BMW X3 M50 xDrive kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 4,6 se­kun­nis­sa.

Myös toi­nen ben­sii­ni­mal­li, uu­si BMW X3 20 xDrive, tu­lee myyn­tiin Suo­mes­sa.

BMW X3 20 xDrive -mal­lin ko­ne­pel­lin al­ta löy­tyy 2,0-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri (yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: 7,6–6,9 l/100 km; yh­dis­te­tyt hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt: 172–56 g/km WLTP-syk­lis­sä; CO2-luo­kat: F), joka tuot­taa enim­mäis­te­hon 153 kW/208 hv.

Tämä mah­dol­lis­taa kiih­ty­vyy­den nol­las­ta sa­taan 7,8 se­kun­nis­sa.

En­tis­tä pa­rem­paa ket­te­ryyt­tä ja ajo­mu­ka­vuut­ta

Kaik­ki uu­det BMW X3 -mal­li­vaih­to­eh­dot tar­jo­a­vat ajo-omi­nai­suuk­sia, jot­ka li­sää­vät huo­mat­ta­vas­ti ket­te­ryyt­tä, kaar­re­tur­val­li­suut­ta ja pit­kän mat­kan ajo­mu­ka­vuut­ta edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na.

Pa­ran­nuk­siin vai­kut­ta­vat en­tis­tä ke­vy­em­pi mut­ta jäy­kem­pi run­ko, le­ve­äm­pi taka-ak­se­li sekä eri­tyi­ses­ti tä­hän mal­liin vi­ri­te­tyt kor­ke­a­laa­tui­set alus­ta­kom­po­nen­tit ja oh­jaus­jär­jes­tel­mät.

Uu­den BMW X3:n lan­see­raus al­kaa vuo­den 2024 vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Uu­den X3 30e xDrive A Char­ged Edi­ti­on -mal­lin au­to­ve­rol­li­set hin­nat al­ka­vat 71 284 eu­ros­ta.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN