Kia EV4 sedan

Kia EV4 sedan

Kia

Uusi Kia EV4 tulee markkinoille kahtena korimallina – toimintamatka jopa 630 km

Uusi Kia EV4 on urheilullinen C-segmentin sähköauto, joka on saatavana sekä sedanina että viistoperänä.

Auto Bild.Uutiset

”Kia EV4 osoit­taa vi­si­om­me kes­tä­väs­tä tu­le­vai­suu­des­ta, jos­sa säh­köi­nen liik­ku­vuus on kaik­kien saa­ta­vil­la. Sa­mal­la uu­si EV4 on osoi­tus si­tou­tu­mi­ses­tam­me in­no­va­tii­vi­seen muo­toi­luun, huip­pu­tek­no­lo­gi­aan ja yh­dis­tet­tyyn ajo­ko­ke­muk­seen, joka in­nos­taa ja ins­pi­roi. EV4 on mer­kit­tä­vä edis­ty­sas­kel säh­köis­ty­mis­mat­kal­lam­me, sil­lä se tar­jo­aa edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa ja va­li­koi­man suo­sit­tu­ja ko­ri­mal­le­ja kul­jet­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat siir­tyä sau­mat­to­mas­ti säh­köi­seen liik­ku­vuu­teen”, Kian toi­mi­tus­joh­ta­ja Ho Sung Song sa­noo.

Muo­toi­lu

Kian ”Op­po­si­tes Uni­ted” -suun­nit­te­lu­fi­lo­so­fi­aan pe­rus­tu­va EV4 edus­taa vas­ta­koh­tien avul­la saa­vu­tet­tua har­mo­ni­aa ta­val­la, jol­lais­ta ei ole en­nen näh­ty täs­sä seg­men­tis­sä. Muo­toi­lu­fi­lo­so­fia ko­ros­tuu au­ton dy­naa­mi­sis­sa pro­fii­leis­sa, jois­sa te­rä­vät, roh­ke­an erot­tu­vat lin­jat yh­dis­ty­vät tek­no­lo­gi­siin yk­si­tyis­koh­tiin.

EV4 se­da­nin ja hatch­bac­kin sil­miin­pis­tä­väs­sä keu­lan muo­toi­lus­sa erot­tu­vat Kian tun­nu­so­mai­nen EV Ti­ger Face -muo­to­kie­li, jota täy­den­tä­vät pys­ty­suo­raan suun­na­tut ajo­va­lot sekä Star Map -va­lo­ku­vio. Tämä yh­dis­tel­mä ko­ros­taa EV4:n le­ve­än ur­hei­lul­lis­ta keu­laa.

EV4 se­dan uu­dis­taa tyy­pil­lis­tä se­dan-muo­toi­lua vir­ta­vii­vai­sel­la si­lu­e­til­la, jo­hon kuu­luu ma­ta­la keu­la, joka yh­dis­tyy su­la­vas­ti au­ton pit­kään si­vup­ro­fii­liin. Ta­ka­o­sas­sa EV4 se­dan jat­kaa tätä lä­hes­ty­mis­ta­paa erot­tu­val­la kak­si­o­sai­sel­la ta­kas­poi­le­ril­la, joka yh­des­sä pys­ty­suo­rien va­lo­yk­si­köi­den ja sel­ke­äs­ti muo­toil­lun ta­ka­pus­ku­rin kans­sa vah­vis­ta­vat mal­lin vah­vas­ti ties­sä is­tu­vaa il­met­tä. Uu­si EV4 se­dan edus­taa sa­mal­la myös Kian vi­si­o­ta seu­raa­van su­ku­pol­ven säh­kö­käyt­töi­sis­tä se­da­neis­ta.

EV4:n viis­to­pe­räi­sen hatch­back-mal­lin ny­ky­ai­kai­sen vank­ka ul­ko­nä­kö mää­rit­tyy mus­tien pys­ty­suo­rien C-pi­la­rien ja te­rä­väs­ti to­teu­tet­tu­jen ko­ri­lin­jo­jen kont­ras­til­la. EV4 hatch­bac­kin ta­kap­ro­fii­li muis­tut­taa se­dan-si­sa­ruk­sen­sa vah­vo­ja mit­ta­suh­tei­ta. Te­rä­väs­ti muo­toil­lut lin­jat, le­ve­äs­ti si­joi­te­tut ta­ka­va­lot ja kal­te­va ta­kaik­ku­na luo­vat sel­ke­än ja jä­mä­kän il­meen. Li­säk­si roh­ke­an pys­ty­suo­ra C-pi­la­rin reu­nus muo­dos­taa kont­ras­tin, joka ko­ros­taa au­ton mit­ta­suh­tei­ta ja per­soo­nal­lis­ta muo­toi­lui­den­ti­teet­tiä.

Ak­ku, alus­ta ja suo­ri­tus­ky­ky

Mo­lem­mat EV4-mal­lit on ra­ken­net­tu Kian omal­le 400V Elect­ric Glo­bal Mo­du­lar Plat­form (E-GMP) -alus­tal­le, ja mo­lem­mis­sa mal­leis­sa on va­lit­ta­va­na va­ki­oak­ku (58,3 kWh) tai pit­kän toi­min­ta­mat­kan ak­ku (81,4 kWh). Nämä syöt­tä­vät voi­maa eteen asen­net­tuun 150 kW:n säh­kö­moot­to­riin, joka ta­kaa 0-100 km/h kiih­ty­vyy­den 7,4 tai 7,7 se­kun­nis­sa ja 170 km/h huip­pu­no­peu­den mo­lem­mis­sa ak­ku­vaih­to­eh­dois­sa. 

Ku­ten kai­kis­sa Kian säh­kö­au­tois­sa, suo­ri­tus­ky­ky on ta­sa­pai­no­tet­tu huo­lel­li­ses­ti te­hok­kuu­den kans­sa mak­si­maa­li­sen toi­min­ta­mat­kan var­mis­ta­mi­sek­si. Eri­lai­set ae­ro­dy­naa­mi­set pa­ran­nuk­set, ku­ten täy­sin ka­tet­tu alus­tan ala­o­sa, saa­vat ai­kaan erit­täin al­hai­sen, vain 0,23 Cd:n il­man­vas­tus­ker­toi­men.

EV4 se­dan saa­vut­taa­kin luok­kan­sa joh­ta­van toi­min­ta­mat­kan, joka on 430 ki­lo­met­riä va­ki­o­mal­lis­sa ja 630 ki­lo­met­riä pit­kän kan­ta­man mal­lis­sa. Akun la­taus (10-80 %) on­nis­tuu vain 31 mi­nuu­tis­sa, ja li­säk­si EV4 on va­rus­tet­tu 11 kW:n si­säi­sel­lä la­tu­ril­la, joka hy­väk­syy sekä yk­si- et­tä kol­mi­vai­he­la­tauk­sen.

EV4:n säh­köä voi­daan hyö­dyn­tää myös ajo­neu­von ul­ko­puo­lel­la 3,6 kW:n Ve­hic­le-to-Load (V2L) -toi­min­non 10 kW:n Ve­hic­le-to-Grid (V2G) -toi­min­non an­si­os­ta. Näin EV4:n käy­tän­nöl­li­syys ja jous­ta­vuus aut­ta­vat käyt­tä­jiä sekä au­ton si­säl­lä et­tä sen ul­ko­puo­lel­la, oli­pa ky­sees­sä sit­ten elekt­ro­nis­ten lait­tei­den vir­ran­syöt­tö ret­kei­ly­mat­kal­la tai tär­kei­den ko­din­ko­nei­den vir­ran­syö­tön yl­lä­pi­to säh­kö­kat­kon ai­ka­na.

Etu­jou­si­tus si­säl­tää säh­kö­au­toil­le eri­tyi­ses­ti op­ti­moi­dun MacP­her­son-jou­si­ra­ken­teen. Pa­ran­net­tu etu­ve­to­ge­o­met­ria ja ko­rin vah­vis­ta­mi­nen tär­keim­mis­sä koh­dis­sa pa­ran­ta­vat en­ti­ses­tään kaar­re­a­jo­va­kaut­ta ja dy­naa­mis­ta vas­tet­ta. Konk­reet­ti­se­na esi­merk­ki­nä oh­jauk­sen tai­pu­mi­nen kuop­pien vai­ku­tuk­ses­ta on vä­hen­ty­nyt jopa 50 pro­sent­tia.

Mu­ka­vuus ja va­rus­teet

Kia EV4 si­säl­tää suu­ren mää­rän mo­der­ne­ja mu­ka­vuus­va­rus­tei­ta ja omi­nai­suuk­sia. Esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­meen pe­rus­tu­va Kia Di­gi­tal Key 2.0 tar­jo­aa hel­pon si­sään­pää­syn, käyn­nis­tyk­sen ja kau­ko-oh­jaus­toi­min­not. Pää­syn voi ja­kaa so­vel­luk­sen kaut­ta jopa 15 lait­teen kans­sa (sis. myös Ap­p­le WatchTM -äly­kel­lo). Muo­kat­ta­va Kian i-Pe­dal 3.0 -jär­jes­tel­mä toi­mii kai­kil­la re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen ta­soil­la pa­ran­taak­seen en­ti­ses­tään mat­kus­ta­jien mu­ka­vuut­ta ja aja­mi­sen help­pout­ta. Jär­jes­tel­mä toi­mii myös pe­ruu­tet­ta­es­sa, mikä mah­dol­lis­taa peh­me­än liik­keel­le­läh­dön. EV4:n i-Pe­dal Me­mo­ry -toi­min­to mah­dol­lis­taa au­to pa­laa­mi­sen vii­mek­si käy­tet­tyyn i-Pe­dal-ase­tuk­seen, kun se käyn­nis­te­tään uu­del­leen. 

EV4:n 30-tuu­mai­nen laa­ja­ku­va­näyt­töi­nen Con­nec­ted Car Na­vi­ga­ti­on Cock­pit (ccNC), jos­sa on 12,3 tuu­man, 5,3 tuu­man ja 12,3 tuu­man näy­töt, aset­taa luok­kan­sa joh­ta­vat stan­dar­dit au­ton si­säi­sel­le viih­teel­le. Kian hil­jat­tain käyt­töön ot­ta­man OTA-etä­päi­vi­tyk­sen an­si­os­ta asi­ak­kaat voi­vat teh­dä päi­vi­tyk­set etä­nä mat­ka­pu­he­li­mel­laan ja ol­la sau­mat­to­mas­ti yh­tey­des­sä ajo­neu­voi­hin­sa. Li­säk­si kat­ta­van lii­tet­tä­vyys­toi­min­non an­si­os­ta asi­ak­kaat voi­vat hyö­dyn­tää uu­sia näyt­tö­tee­mo­ja ja muo­ka­ta ajo­neu­von ase­tuk­sia. Sa­mal­la Ve­hic­le Smart TV -jär­jes­tel­mä vie in­fo­tain­ment-tar­jon­nan seu­raa­val­le ta­sol­le, sil­lä se tar­jo­aa run­saas­ti eri­lai­sia viih­de­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten Yo­u­Tu­be, Netf­lix, Dis­ney+, pe­le­jä ja ka­ra­o­kea.

EV4 tar­jo­aa­kin yh­den kat­ta­vim­mis­ta au­to­jen viih­de­ko­ke­muk­sis­ta, joka on kos­kaan ke­hi­tet­ty tuo­tan­to­a­jo­neu­voon. Au­ton lepo- ja The­at­re Mode -ti­lat hyö­dyn­tä­vät etu­ri­vin ren­tout­ta­via is­tui­mia, tun­nel­ma­va­lais­tus­ta, 30 tuu­man le­ve­ää näyt­töä sekä kah­dek­san kai­ut­ti­men ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mää tar­jo­tak­seen op­ti­moi­dun si­säl­lön kat­se­lu­ko­ke­muk­sen. Li­säk­si Kian AI As­sis­tant hyö­dyn­tää ko­ne­op­pi­mis­ta pa­ran­taak­seen jat­ku­vas­ti pu­heen­tun­nis­tuk­sen vas­taus­tark­kuut­ta ja vah­vis­ta­en EV4:n ja ul­kois­ten tie­to­jär­jes­tel­mien vä­li­siä yh­teyk­siä, jot­ta käyt­tä­jä­ko­ke­mus oli­si en­tis­tä­kin mu­ka­vam­pi.

Tur­val­li­suus

Mui­den Kia-mal­lis­ton mal­lien ta­voin EV4 tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­set kor­ke­at tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit.

Kian High­way Dri­ving As­sist (HDA 2) -tek­no­lo­gia te­kee aja­mi­ses­ta erit­täin mu­ka­vaa usei­den eri avus­ta­vien ADAS-jär­jes­tel­mien avul­la. Näi­tä jär­jes­tel­miä ja va­rus­tei­ta ovat esi­mer­kik­si kul­jet­ta­jan huo­mi­o­va­roi­tus, etu­tör­mäyk­sen es­to­a­vus­tin, kais­tan­seu­ran­ta-avus­tin, äly­käs no­peus­ra­joi­tu­sa­vus­tin ja etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin. Tar­jol­la on myös 12-tuu­mai­nen Head-up Disp­lay -näyt­tö tuu­li­la­sis­sa, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi pi­tää kat­seen­sa ties­sä ja seu­ra­ta esi­mer­kik­si ajo­neu­von no­peut­ta ja na­vi­goin­ti­oh­jei­ta.

ADAS-pal­ve­lut sau­mat­to­mas­ti in­teg­roi­va Kian Di­rect Grip De­tec­ti­on Sys­tem (HOD - Hands On De­tec­ti­on) ha­vait­see oh­jaus­pyö­rän ja kul­jet­ta­jan kä­den alu­een (sor­met, toi­nen käsi, mo­lem­mat kä­det) vä­li­sen kos­ke­tuk­sen mää­rit­tääk­seen, on­ko ajo­neu­vo kul­jet­ta­jan hal­lin­nas­sa, ja mah­dol­lis­taa ADAS-va­roi­tus­ten hel­pon pois­ta­mi­sen käy­tös­tä yk­sin­ker­tai­sel­la kos­ke­tuk­sel­la oh­jaus­pyö­rään. Li­säk­si Dri­ving Pac­ka­ge F+ -ajo­pa­ket­ti (”Drive Wise”) on ke­hit­ty­nyt kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­mä, joka ha­vait­see vaa­ra­ti­lan­teet ka­me­roi­den ja tut­kien avul­la ja aut­taa kul­jet­ta­jaa tur­val­li­ses­sa ajos­sa.

Tör­mäyk­sen sat­tu­es­sa EV4:n ra­ken­ne on op­ti­moi­tu edis­tyk­sel­li­sil­lä tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sil­la, ku­ten ak­ku­jen etuo­saan so­vel­le­tul­la suo­juk­sil­la, jot­ka ta­kaa­vat suo­jan pe­rää­na­jon ai­ka­na. Li­säk­si EV4:n kat­to kes­tää yli vii­sin­ker­tai­sen ajo­neu­von ko­ko­nais­pai­non, ja mo­ni­jal­kai­sen ra­ken­teen käyt­tö kei­nu­pa­nee­lis­sa, joka kul­kee ajo­neu­von si­vus­sa etu- ja ta­ka­pyö­rien vä­lis­sä ovien ala­puo­lel­la, pa­ran­taa mat­kus­ta­jien si­vu­suo­jaa.

Val­mis­tus ja lan­see­raus

EV4-se­dan val­mis­te­taan Ete­lä-Ko­re­as­sa, kun taas viis­to­pe­rä val­mis­te­taan Kian Slo­va­ki­an tuo­tan­to­lai­tok­sel­la, koh­de­mark­ki­na­naan Eu­roop­pa. Kia EV4:n on mää­rä tul­la myyn­tiin Eu­roo­pan mark­ki­noil­le vuo­den 2025 jäl­ki­puo­lis­kol­la.

Au­to­Bild / Kia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN