Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.
Audi
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uusi Audi A3 Sportback TFSI e on varustettu tehokkaammalla suurjänniteakulla, jonka ansiosta mallin sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui, jopa 143 kilometriin. Älykäs ajonhallinta ja jopa 50 kW:n DC-pikalataus parantavat sähköistä ajokokemusta. Saatavilla on kaksi tehoversiota: 150 kW (204 hv) ja urheilullinen ladattava hybridi 200 kW (272 hv) teholla.
Audi A3 Sportback TFSI e on läpikäynyt kattavan teknologiapäivityksen: akkukapasiteetti on suurempi, mahdollisuus DC-lataukseen pikalatausasemilla ja sähköinen toimintamatka jopa 143 kilometriä (WLTP).
Älykäs ajonhallinta varmistaa erinomaisen taloudellisuuden, korkean liike-energiantalteenottosuorituskyvyn ja paikallisesti päästöttömän ajon pitkilläkin matkoilla jokapäiväisessä käytössä. Ladattavassa hybridissä yhdistyvät dynaaminen ajettavuus ja mukavuus.
Audi esitteli keväällä kattavan uudistuksen Audi A3- ja S3-malleihin, mukaan lukien uusi Audi A3 allstreet -malli.
Nyt näitä seuraa aiempaa taloudellisempi ja suorituskykyisempi ladattava hybridi, Audi A3 Sportback TFSI e.
Uusi bensiiniturbo ja optimoitu sähkömoottori
Uusi bensiiniturbo sekä suuremmalla tehotiheydellä varustettu sähkömoottori ovat voimansiirron ytimessä.
Bensiinimoottori 1.5 TFSI evo2 korvaa aiemman 1.4 TFSI:n, ja se tarjoaa laajan valikoiman huipputeknisiä ominaisuuksia.
Polttokammion jäähdytyksen optimoinnin lisäksi turboahtimen muuttuva turbiinigeometria ja Millerin syklin symbioosi, sekä imuventtiilien aikainen sulkeminen takaavat korkeamman puristussuhteen.
Suhde on nyt 11,5:1 verrattuna 10,0:1:een (1.4 TFSI). Tämän palamisprosessin ansiosta uusi yksikkö toimii erittäin tehokkaasti, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Ruiskutus tapahtuu jopa 350 barin paineessa.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston kohderyhmänä ovat erityisesti työsuhdeautoilijat. Erinomainen vakiovarustelu, jopa 140 km sähköinen toimintamatka, alhaiset CO2-päästöt (7–8 g/km) sekä houkutteleva, alkaen 650 euroa/kk verotusarvo tekevät siitä erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon omassa kokoluokassaan.
Audi
Malliston huipulta löytyvän urheilullisen Audi A3 Sportback 45 TFSI e S linen hybridivoimalinja tuottaa tehoa vaikuttavat 200 kW (272 hv).
Audi
Vertailun vuoksi 1.4 TFSI saavutti maksimipaineen 200 bar. Plasmapäällysteiset sylinterivaipat vähentävät sisäistä kitkaa uudessa moottorissa. Männät, joissa on valetut jäähdytyskanavat, optimoivat palamisen.
Sähköstä huolehtiva kestomagneettisynkronimoottori tuottaa nyt tehoa 85 kW ja vääntöä 330 Nm.
Edeltäjänsä tapaan se on integroitu 6-vaihteisen S tronic -vaihteiston koteloon, joka on nyt varustettu järeämmällä vaihteistolaakerilla, jotta se selviytyy järjestelmän suuremmasta tehosta.
Se siirtää vääntömomentin kahdesta moottorista etuakselille. Kaksoiskytkinvaihteiston sähköinen öljypumppu varmistaa vaihteiden vaihdon ja öljynsyötön myös silloin, kun TFSI on tilapäisesti kytketty pois päältä.
Korkeajännitemoduulien akkukapasiteetti ja energiasisältö kaksinkertaistuivat
Korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on nyt 25,7 kWh, joten se on lähes kaksinkertaistunut, kun taas mitat ovat lähes identtisiä edeltäjämallin kanssa. Nettolukema on 19,7 kWh.
Sen 96 prismaattista kennoa, jotka on jaettu neljään moduuliin, varastoivat lähes 50 prosenttia enemmän energiaa kuin ennen: optimoidun kennokemian ja paremman paketin ansiosta moduulien latausmäärä on nyt 73 Ah, aikaisemman 37 Ah sijaan.
Audin asiantuntijat ovat näin kasvattaneet sähköisen toimintamatkan jopa 143 kilometriin WLTP-syklissä.
Erillisen jäähdytyspiirin avulla varmistetaan, että akun lämpötila pysyy optimaalisella alueella.
Enemmän tehoa urheilulliseen A3 Sportback 45 TFSI e -versioon
Audi tuo markkinoille Audi A3 Sportback TFSI e:n kahtena eri tehoversiona: 40 TFSI e ja 45 TFSI e.
Tehokkaammassa versiossa 1.5 TFSI evo2 tuottaa tehoa 130 kW (177 hv), mikä on 20 kW (27 hv) enemmän kuin ennen.
Suurin vääntömomentti 250 Nm on käytettävissä kierrosalueella 1500-4000 r/min.
Yhdessä sähkömoottorin kanssa Audi A3 Sportback 45 TFSI e tarjoaa yhteensä tehoa 200 kW (272 hv) ja vääntöä 400 Nm.
Tämän ansiosta se saavuttaa erinomaisen suorituskyvyn: kiihtyvyys 0-100 km/h kestää 6,3 sekuntia ja huippunopeus on 237 km/h.
Pienemmässä versiossa polttomoottorin teho on 110 kW (150 hv) ja vääntömomentti on 250 Nm.
Uusi 1.5 TFSI evo2 ja sähkömoottori tarjoavat tehoa 150 kW (204 hv).
Kun ne toimivat yhdessä maksimiasteella, järjestelmän vääntömomentti on 350 Nm.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e kiihtyy 0-100 km/h 7,4 sekunnissa, ja kykenee 225 km/h huippunopeuteen.
Molempien mallien pelkästään sähköllä ajettava huippunopeus on 140 km/h.
Älykäs ajonhallinta takaa maksimaalisen taloudellisuuden
Kompaktin kokoluokan ladattavan hybridin ajonhallinta on suunniteltu korkeaan hyötysuhteeseen. Auto käynnistyy aina sähköllä, -28°C asti.
Kuljettaja voi hallita sähkökäyttöä erillisellä EV-painikkeella tai valitsemalla sen MMI:stä, jolloin auto toimii, kuten täyssähköauto.
Auto Hybrid -tilassa, joka on ensisijainen toimintatila, polttomoottori ja sähkömoottori jakavat työn älykkäästi – puhtaasti sähköllä ajetaan alhaisissa nopeuksissa, TFSI-moottorin ollessa etusijalla suuremmissa nopeuksissa – ja usein molemmat ovat käytössä yhdessä.
Tilanteesta riippuen, Audi A3 Sportback TFSI e voi rullata, ja huolehtia jarrutusenergian talteenotosta – sekä työntövoimassa että jarrutuksessa – tai tehostaa ajoa yhdessä sähkömoottorin ja TFSI:n kanssa.
Tilanteesta riippuen Audi A3 Sportback TFSI e voi rullata ja huolehtia jarrutusenergian talteenotosta – sekä työntövoimassa että jarrutuksessa – tai tehostaa ajoa yhdessä sähkömoottorin ja TFSI:n kanssa. Lisäksi hybridihallintajärjestelmä pitää akun lataustason tasaisena säästääkseen riittävästi sähköä myöhempää käyttöä varten esimerkiksi vähäpäästöiselle alueelle.
Audi
Lisäksi hybridihallintajärjestelmä pitää akun lataustason tasaisena säästääkseen riittävästi sähköä myöhempää käyttöä varten esimerkiksi vähäpäästöiselle alueelle.
Jarrutusenergian talteenotto ohjauspyörän valitsimien kautta
Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, Audi A3 Sportback TFSI e rullaa vapaasti moottorien ollessa sammutettuna, tai sähkömoottori taltioi jarrutusenergiaa ylikäyntitilassa. Tämä riippuu ajotilanteesta.
Jarrutettaessa sähkömoottori ottaa haltuunsa pelkästään hidastuvuuden noin 0,3 G:iin asti, ja kattaa siten suurimman osan kaikista jokapäiväisen ajon jarrutusprosesseista.
Hydrauliset pyöräjarrut aktivoituvat vasta, kun jarrupoljinta painetaan kovempaa. Siirtymä on lähes huomaamaton, ja jarrutusenergian talteenotto pysyy aktiivisena.
Jarrutettaessa sähkömoottori pystyy palauttamaan jopa 43 kW tehoa. Täyssähköisiin malleihin pohjautuen, ohjauspyörän valitsimia käytetään nyt ensimmäistä kertaa ohjaamaan jarrutusenergian talteenottoastetta EV-ajotilassa. Optimaalinen ajotaso on asetettu taustalle.
Enemmän tehoa kiihdytyksessä
Audi A3 Sportback TFSI e paljastaa urheilullisen potentiaalinsa kaksoiskytkinvaihteiston tilassa S.
Auto Hybrid -tilassa taajuusmuuttaja ottaa käyttöön täyden järjestelmätehon, ja vapauttaa tehostetun tehon kiihdytysvaiheissa, kickdownin aikana.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e:ssa tämä on 40 kW, ja se on käytettävissä jopa 15 sekuntia - tai ihanneolosuhteissa jopa 18 sekuntia.
Audi A3 Sportback 45 TFSI e:ssa se on 70 kW jopa kahdeksan sekunnin ajan, koska sähkömoottorin täytyy tuottaa enemmän tehoa, hyödyntääkseen koko järjestelmäpotentiaalin.
EV-tilassa auton polttomoottori kytkeytyy päälle myös kickdownin aikana ja lisäteho otetaan käyttöön.
DC-pikalataustoiminto jopa 50 kW:lla
Audi tarjoaa ensimmäistä kertaa lataushybridimallin DC-latauksen pikalatausasemilla.
Audi A3 Sportback TFSI e käyttää tasavirtaa jopa 50 kW teholla ja mahdollistaa siten mukavan matkustamisen puhtaasti sähköllä. Tämä tarkoittaa, että 10 prosentista voidaan ladata 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.
Lisäksi autoa on mahdollista ladata AC-latauspisteissä, joissa on kolmivaiheinen lataus 11 kW:iin asti.
Latausprosessi kestää noin 2,5 tuntia.
Tarvittava Mode 3 -kaapeli on vakiona. Audin oma latauspalvelu Audi Charging tarjoaa pääsyn noin 630 000 latauspisteeseen 29 Euroopan maassa.
Yhdellä kortilla voi ladata kätevästi siellä ja useilla muilla palveluntarjoajilla.
Erityisesti säädetty alusta
Perinteiseen A3-moottoriin verrattuna akselikuormituksen jakautuminen ladattavassa hybridissä on hieman painavampi taka-akselilla: etuakselilla 55 prosenttia ja taka-akselilla 45 prosenttia. Tämä johtuu litiumioniakusta, joka sijaitsee auton lattian alla takapenkin alueella. Jousitus ja vaimentimet on siksi erityisesti viritetty.
Hieman korotetun jousinopeuden ja hieman urheilullisemman vaimennuskäyttäytymisen yhdistelmä takaa korkean ajolaadun ja dynamiikan yhtäläisesti. Sähkömekaaninen ohjaus toimii herkästi ja antaa tukea ajonopeudesta riippuen.
Se tarjoaa tarkan ohjaustuntuman suurilla nopeuksilla; autoa pysäköidessään A3 Sportback TFSI e tuntuu erittäin helpolta käsitellä. Lisävarusteena on saatavilla progressiivinen ohjaus, jonka välityssuhde vaihtelee ohjauskulmasta riippuen.
Uusia toimintoja ja urheilullisia varusteita 45 TFSI e -versioon
Ladattavat hybridimallit hyötyvät Audi A3:ssa vuoden alussa esitellyistä innovaatioista: urheilullisemmasta tyylistä, uusista design-elementeistä ja digitaalisesta tarjonnasta.
Entistäkin kattavampi vakiovarustelu lisää mukavuutta, ja lisävarusteena saatavat päiväajovalot valokuvioilla ja räätälöitävä eri toimintojen lisäysmahdollisuus takaavat korkean yksilöllisyyden.
Molempien ladattavien hybridimallien erikoisnäytöt antavat tietoa ajosta: Audi virtual cockpitin graafisesti uusittu tehomittari näyttää parhaillaan käytettävän tehon, ajotilan, akun lataustilan ja toimintamatkan. MMI-näyttö visualisoi myös energiavirrat.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024
Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti käynnistyy Suomessa erittäin kattavasti varustellulla Audi A3 Sportback 40 TFSI e -mallilla, jonka hybridivoimalinja tuottaa tehoa 150 kW (204 hv).
Kattavaan vakiovarustukseen kuuluu muun muassa LED-ajovalot ja takavalot varustettuna dynaamisin vilkuin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera, Park Assist -pysäköintiavustin sekä urheiluistuimet kangasverhoilulla.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e maksaa alkaen 45 991 euroa ja käyttöedun kuukausihinta on alkaen 650 euroa/kk.
Vieläkin runsaammin vakiovarusteltu Audi A3 Sportback 40 TFSI e Plus -malli tarjoaa myös 150 kW (204 hv) tehon, mutta lisää tyyliä ja mukavuutta alumiinisomistein, Sonos premium -äänentoistojärjestelmällä, Advanced Key -älyavainjärjestelmällä sekä 17" alumiinivanteilla. Audi A3 Sportback 40 TFSI e Plus on saatavilla alkaen-hintaan 47 994 euroa, ja käyttöetu on alkaen 680 euroa/kk.
Malliston huipulta löytyy urheilullinen Audi A3 Sportback 45 TFSI e S line, jonka hybridivoimalinja tuottaa tehoa vaikuttavat 200 kW (272 hv).
S line -mallin vakiovarusteluun kuuluvat yllä listattujen lisäksi sporttinen S line -ulkonäkö, musta S line -sisusta kangas-/keinonahkaverhoilulla, Musta Optiikka Plus -paketti, punaiset jarrusatulat ja sävytetyt takaikkunat.
Audi A3 Sportback 45 TFSI e S linen hinta alkaen 49 997 euroa, ja käyttöedun hinta on alkaen 710 euroa/kk.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston kohderyhmänä ovat erityisesti työsuhdeautoilijat. Erinomainen vakiovarustelu, jopa 140 km sähköinen toimintamatka, alhaiset CO2-päästöt (7–8 g/km) sekä houkutteleva, alkaen 650 euroa/kk verotusarvo tekevät siitä erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon omassa kokoluokassaan.
Mallisto laajenee vielä loppuvuoden 2024 aikana A3 allstreet 40 TFSI e -mallilla.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.
Asiakasautojen toimitukset alkavat tämän hetken arvion mukaan maaliskuun lopulla 2025.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.
Audi
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024.
Audi
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.
McLaren Automotive
McLaren W1:n suoritusarvot ovat melkoista tasoa: superauto kiihtyy 0-200 km/h 5,8 sekunnissa, sekä 0-300 km/h alle 12,7 sekunnissa.
McLaren Automotive
Kia EV4 hatchback
Kia
Kia EV4 hatchback
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Tehosubbari Australiasta
Cyrus Audion uusi 80-sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL