Uudessa Mitsubishi ASX:ssä on Mitsubishille tunnusomainen Dynamic Shield -keulamuotoilu.

Uudessa Mitsubishi ASX:ssä on Mitsubishille tunnusomainen Dynamic Shield -keulamuotoilu.

Mitsubishi

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX on asemoitu suoraan Euroopan B-SUV segmentin ytimeen. Uuden Mitsubishi ASX:n (“Active Sports X-over”) tavoitteena on jatkaa edeltävän sukupolven menestystä, jota myytiin Euroopassa lähes 380 000 kappaletta.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roo­pan mark­ki­noil­le ke­hi­tet­ty Mit­su­bis­hi ASX pe­rus­tuu Re­nault-Nis­san-Mit­su­bis­hi Al­li­ans­sin CMF-B alus­taan. Au­to oli en­si­näy­til­lä Suo­mes­sa.

Saa­ta­vil­la on poik­keuk­sel­li­sen laa­ja va­li­koi­ma eri voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja mu­kaan lu­kien la­dat­ta­va hyb­ri­di (PHEV), täys­hyb­ri­di (HEV) sekä ke­vyt­hyb­ri­di.

Frank Krol, Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja kom­men­toi:

”Ka­tu­maas­tu­rien myyn­nin kas­vu ja säh­köis­ty­mi­nen ovat tren­dei­nä suo­ras­taan do­mi­noi­via Eu­roo­pan mark­ki­noil­la. Tämä ke­hi­tys­kul­ku jat­kaa kas­vu­aan, ja me jat­kam­me sitä uu­del­la säh­köis­te­tyl­lä ka­tu­maas­tu­ril­lam­me, joka on va­rus­tel­tu edis­tyk­sel­li­sil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä sekä in­fo- ja viih­de­jär­jes­tel­mil­lä. Voim­me yl­pe­ä­nä to­de­ta Mit­su­bis­hi ASX:n so­pi­van täy­del­li­ses­ti Eu­roo­pan mark­ki­noil­le.”

Dy­na­mic Shield

Uu­des­sa Mit­su­bis­hi ASX:ssä on Mit­su­bis­hil­le tun­nu­so­mai­nen Dy­na­mic Shield -keu­la­muo­toi­lu. Keu­las­sa ko­mei­lee iko­ni­set kol­me ti­mant­tia eli Mit­su­bis­hin logo. Si­vup­ro­fii­lia yh­dis­tää vir­ta­vii­vai­nen si­lu­et­ti sekä har­tei­kas, mut­ta sport­ti­nen muo­toi­lu.

Näi­den li­säk­si Mit­su­bis­hi ASX on va­rus­tel­tu joko 17- tai 18-tuu­mai­sil­la van­teil­la, jot­ka tuo­vat voi­mak­kuut­ta muo­toi­luun.

Värivaihtoehtoja on lanseerauksen yhteydessä tarjolla kuusi, joiden lisäksi korkeimmin varusteltuihin malleihin on mahdollista ottaa kaksivärinen viimeistely mustalla katolla. Tarjolla ovat turboahdettu bensiinimoottori, kevythybridi, täyshybridi sekä ladattava hybridi eri käyttäjien tarpeisiin.

Värivaihtoehtoja on lanseerauksen yhteydessä tarjolla kuusi, joiden lisäksi korkeimmin varusteltuihin malleihin on mahdollista ottaa kaksivärinen viimeistely mustalla katolla. Tarjolla ovat turboahdettu bensiinimoottori, kevythybridi, täyshybridi sekä ladattava hybridi eri käyttäjien tarpeisiin.

Louk At This Media

Mit­su­bis­hi ASX:n ta­ka­o­sa täy­den­tää muo­toi­lun ur­hei­lul­lis­ta ole­mus­ta. Niin etu- kuin ta­ka­va­lot ovat näyt­tä­väs­ti tyy­li­tel­lyt LED-va­lot. Tä­män li­säk­si ta­kap­ro­fii­lin muo­toi­lua täy­den­tää uu­del­leen suun­ni­tel­tu ASX-mal­li­mer­kin­tä sekä Mit­su­bis­hi-teks­ti­lo­go.

Vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on lan­see­rauk­sen yh­tey­des­sä tar­jol­la kuu­si, joi­den li­säk­si kor­keim­min va­rus­tel­tui­hin mal­lei­hin on mah­dol­lis­ta ot­taa kak­si­vä­ri­nen vii­meis­te­ly mus­tal­la ka­tol­la.

Mo­ni­puo­li­nen

Uu­sim­mil­la in­fo- ja viih­de­jär­jes­tel­mä tek­no­lo­gi­ol­la va­rus­tel­tu Mit­su­bis­hi ASX on si­sä­ti­loil­taan en­nen kaik­kea tyy­li­käs, mu­ka­va, ti­la­va sekä mo­ni­puo­li­nen.

Mit­su­bis­hi ASX:ssä on 332-lit­rai­nen (VDA) ta­va­ra­ti­la, jota voi­daan laa­jen­taa en­ti­ses­tään 69 lit­ral­la, kun ta­kais­tui­met liu'ute­taan etu­a­sen­toon.

Tek­no­lo­gia

Mit­su­bis­hi ASX:ään si­sää­nas­tu­mi­nen on vai­va­ton­ta, jos­ta voi kiit­tää sen handsf­ree-tek­niik­kaan pe­rus­tu­vaa avai­me­ton­ta lu­ki­tus­jär­jes­tel­mää, joka on saa­ta­vil­la kaik­kiin Mit­su­bis­hi ASX:n mal­lei­hin pait­si In­form-mal­liin.

Avai­me­ton lu­ki­tus­jär­jes­tel­mä avaa ovet, kun se tun­nis­taa handsf­ree-avain­kor­tin kul­jet­ta­jan lä­hes­ty­es­sä noin met­rin sä­teel­le au­tos­ta. Sa­ma­ten, kun kul­jet­ta­ja as­tuu ulos au­tos­ta, ovet luk­kiu­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti heti kun handsf­ree-avain­kort­ti on met­rin sä­teen ul­ko­puo­lel­la.

Mu­ka­vuus

Au­ton ovien ol­les­sa avat­tui­na, si­sään- ja ulos­tu­los­ta te­kee en­tis­tä­kin hel­pom­paa ka­tu­maas­tu­reil­le tyy­pil­li­nen kor­kea is­tu­ma-asen­to, jota nii­den omis­ta­jat ar­vos­ta­vat.

Mitsubishi ASX:n ovien ollessa avattuina, sisään- ja ulostulosta tekee entistäkin helpompaa katumaastureille tyypillinen korkea istuma-asento. Mitsubishi ASX:ssä on 332-litrainen (VDA) tavaratila, jota voidaan laajentaa entisestään 69 litralla, kun takaistuimet liu'utetaan etuasentoon.

Mitsubishi ASX:n ovien ollessa avattuina, sisään- ja ulostulosta tekee entistäkin helpompaa katumaastureille tyypillinen korkea istuma-asento. Mitsubishi ASX:ssä on 332-litrainen (VDA) tavaratila, jota voidaan laajentaa entisestään 69 litralla, kun takaistuimet liu'utetaan etuasentoon.

Mitsubishi

Mal­lis­tos­sa on niin kan­gas- kuin nah­ka­ver­hoi­lu riip­pu­en mal­lis­ta. Näi­den li­säk­si il­mas­toin­ti­lai­te pi­tää huo­len, et­tä au­ton si­sä­ti­lo­jen läm­pö­ti­la on mu­ka­va ym­pä­ri vuo­den, kun taas läm­mi­tet­tä­vät is­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä li­sää­vät mu­ka­vuut­ta tal­vi­sin.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä

Kes­ki­kon­so­liin asen­net­tu Smartp­ho­ne-link Disp­lay Au­dio (SDA) -jär­jes­tel­mä toi­mii käyt­tö­liit­ty­mä­nä kul­jet­ta­jan ja ajo­neu­von jär­jes­tel­mien vä­lil­lä.

SDA:sta on kak­si ver­si­oi­ta: vaa­ka­suun­tai­nen 7-tuu­mai­nen näyt­tö ja pys­ty­suun­tai­nen 9.3-tuu­mai­nen näyt­tö, jois­sa on va­ki­o­na lan­gat­to­mat äly­pu­he­li­nyh­tey­det (Ap­p­le CarP­lay® and And­roid Au­to™).

Kor­keim­min va­rus­tel­luis­sa mal­leis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na BOSE® Pre­mium Au­dio -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä.

Per­so­na­li­soi­tu

Kor­keim­min va­rus­tel­lut mal­lit ovat va­rus­tel­tu­na 3D-na­vi­goin­nil­la sekä mo­nel­la per­so­na­li­soi­ta­val­la va­rus­teel­la, joi­hin lu­keu­tuu käyt­tä­jäp­ro­fii­lit ja ajo­ti­lat, joi­ta sää­de­tään Mul­ti-Sen­se -jär­jes­tel­män avul­la.

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to

Mit­su­bis­hi ASX:ssä jopa mit­ta­ris­ton omi­nai­suuk­sia on mah­dol­lis­ta per­so­na­li­soi­da. Tar­jol­la on kol­me eri ta­sois­ta mit­ta­ris­toa, mu­kaan lu­kien ana­lo­gi­nen mit­ta­ris­to In­form -mal­lis­sa, jos­sa on 4.2-tuu­mai­nen näyt­tö.

Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.

Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.

Mitsubishi

Kes­ki­ta­son va­rus­tel­luis­sa au­tois­sa on 7-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, jota on mah­dol­lis­ta kon­fi­gu­roi­da.

Par­hai­ten va­rus­tel­luis­sa mal­leis­sa on 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen kul­jet­ta­jan mit­ta­ris­to, joka on täy­sin per­so­noi­ta­vis­sa sekä tois­taa na­vi­goin­ti­oh­jei­ta.

Mul­ti-Sen­se

Mul­ti-Sen­se -jär­jes­tel­män avul­la kul­jet­ta­ja pys­tyy sää­tä­mään SDA-jär­jes­tel­mäs­tä au­ton oh­jaus­vas­tus­ta, alus­tan dy­na­miik­kaa sekä voi­ma­lin­jaa. Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta näi­den kol­men ajo­ti­lan vä­lil­tä:

 ECO*: Pri­o­ri­soi mak­si­maa­lis­ta ta­lou­del­li­suut­ta.

 PURE**: Vain säh­kö­a­jo­ti­las­sa ajoa var­ten.

 SPORT: Mak­si­maa­li­nen teho ja pito – sää­tää alus­tan dy­naa­mi­sia sää­tö­jä ja oh­jaus­vas­tet­ta taa­tak­seen mak­si­maa­li­sen ajo­nau­tin­non.

 MY SEN­SE: Tar­jo­aa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den per­so­na­li­soi­da ajo­ko­ke­mus­taan sekä si­sä­ti­lan tun­nel­ma­va­lais­tus­ta, jos­sa voi va­li­ta kah­dek­san LED-va­lai­si­men vä­rin vä­lil­tä.

*Polt­to­moot­to­ri, ke­vyt­hyb­ri­di- ja täys­hyb­ri­di­mal­leis­sa.

** La­dat­ta­vis­sa hyb­ri­di­mal­leis­sa.

Pas­sii­vi­nen tur­val­li­suus

Mit­su­bis­hi ASX on va­rus­tel­tu va­ki­o­na täy­del­lä kat­tauk­sel­la pas­sii­vi­sia tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sia, mu­kaan lu­kien kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan etu- ja si­vu­tur­va­tyy­nyil­lä sekä kah­del­la si­vu­ver­ho­tur­va­tyy­nyl­lä mo­lem­mil­la puo­lil­la.

Tä­män li­säk­si au­tos­sa on tur­va­vyöt esi­ki­ris­ti­mil­lä, WHIPS-pään­tu­et ja ISO­FIX-kiin­nik­keet las­ten is­tui­mel­le.

Ja­lan­kul­ki­joi­den tur­val­li­suut­ta pa­ran­taa va­ki­o­va­rus­tee­na ole­va, ja­lan­kul­ki­jan tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu etu­tör­mäys­va­roi­tus -jär­jes­tel­mä (FCM), kun taas ko­ne­pel­ti, ajo­va­lot sekä tuu­li­la­sin ala­o­sa ovat eri­tyi­ses­ti suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään louk­kaan­tu­mi­sien ris­kiä.

Ak­tii­vi­nen tur­val­li­suus

Uu­den su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi ASX on va­rus­tel­tu mo­nil­la kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä (ADAS), jot­ka ta­kaa­vat mak­si­maa­li­sen tur­val­li­suu­den ja mie­len­rau­han.

Va­ki­o­na kai­kis­sa mal­leis­sa on etu­tör­mäys­va­roi­tin ja­lan­kul­ki­jan tun­nis­tus­jär­jes­tel­mäl­lä, etäi­syys­va­roi­tin, kais­ta­vah­ti, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, va­ki­o­no­peu­den­sää­din, py­sä­köin­ti­tut­kat ja pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Korkeimmin varusteltuihin automaattivaihteistolla varustettuihin, täyshybridi sekä hybridi -malleihin on saatavilla MI-Pilot -järjestelmä (Mitsubishi Intelligent – PILOT), joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC) ja kaistallapitoavustimen (LCA).

Korkeimmin varusteltuihin automaattivaihteistolla varustettuihin, täyshybridi sekä hybridi -malleihin on saatavilla MI-Pilot -järjestelmä (Mitsubishi Intelligent – PILOT), joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC) ja kaistallapitoavustimen (LCA).

Mitsubishi

Saa­ta­vil­la kor­keim­min va­rus­tel­luis­sa mal­leis­sa: Kuol­leen­kul­man val­von­ta, kais­ta­kes­ki­tin, yli­no­peu­den es­to­jär­jes­tel­mä, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (Stop & G-o omi­nai­suu­del­la) ja au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot.

MI-PI­LOT

Kor­keim­min va­rus­tel­tui­hin au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tui­hin, täys­hyb­ri­di sekä hyb­ri­di -mal­lei­hin on saa­ta­vil­la MI-Pi­lot -jär­jes­tel­mä (Mit­su­bis­hi In­tel­li­gent – PI­LOT), joka yh­dis­tää mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men (ACC) ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­men (LCA).

Dy­naa­mi­nen alus­tan sää­tö

Mul­ti-Sen­se -jär­jes­tel­mäs­tä va­lit­ta­vas­ta ajo­ti­las­ta riip­pu­en, dy­naa­mi­nen alus­tan sää­tö­o­mi­nai­suus ana­ly­soi kaar­re­a­jon ajo-olo­suh­tei­ta, ja tar­vit­ta­es­sa jar­rut­taa pyö­riä yk­sit­täin, ajet­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si.

Voi­ma­lin­jat

Var­ta vas­ten Eu­roo­pan mark­ki­noil­le ke­hi­tel­ty uu­den su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi ASX ta­kaa mo­ni­puo­li­sil­la moot­to­ri­vaih­to­eh­doil­laan, et­tä ka­tu­maas­tu­ri­kul­jet­ta­jien mo­ni­puo­li­set tar­peet tu­le­vat huo­mi­oi­duk­si. Tar­jol­la on au­to­ja niin te­hoa kai­paa­vil­le kuin ta­lou­del­li­suut­ta ar­vos­ta­vil­le kul­jet­ta­jil­le.

1.0L MPI-T

Mal­lis­to al­kaa 1.0-lit­rai­sel­la tur­bo­ah­de­tul­la ben­sii­ni­moot­to­ril­la, jos­sa on 6-vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to.

1.3L DI-T (Ke­vyt­hyb­ri­di)

Asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat enem­män suo­ri­tus­ky­kyä, tar­jol­la on 1.3-lit­rai­nen, suo­ra­suih­kut­tei­nen tur­bo­moot­to­ri, va­rus­tet­tu­na ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäl­lä, jos­sa hih­na­käyt­töi­sen käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­rin sekä 12-vol­tin li­tiu­mi­o­ni­a­kun avul­la mah­dol­lis­te­taan ener­gi­an tal­tee­not­to hi­das­tet­ta­es­sa sekä jar­rut­ta­es­sa ja tuo­te­taan li­sä­vään­töä kiih­dy­tet­tä­es­sä.

Asi­ak­kaat voi­vat myös va­li­ta 6-vaih­tei­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton sekä 7-por­tai­sen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­ton vä­lil­tä. (7DCT)

Täys­hyb­ri­di

Uu­den su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi ASX on Mit­su­bis­hin en­sim­mäi­nen täys­hyb­ri­di-mal­li Eu­roo­pas­sa. Voi­ma­lin­jas­sa 1.6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri sekä kak­si säh­kö­moot­to­ria on yh­dis­tet­ty au­to­maat­ti­seen mo­ni­ti­la­vaih­teis­toon.

La­dat­ta­va hyb­ri­di

Mal­lis­ton hui­pul­la on la­dat­ta­va hyb­ri­di. Au­ton la­dat­ta­va hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä kos­tuu 1.6-lit­rai­ses­ta ben­sii­ni­moot­to­ris­ta, joka on yh­dis­tet­ty kah­teen säh­kö­moot­to­riin sekä 10.5 kWh ak­kuun.

Tämä yh­dis­tel­mä on ai­nut­laa­tui­nen B-seg­men­tin ka­tu­maas­tu­reis­sa. Näin ol­len uu­den su­ku­pol­ven Mit­su­bis­hi ASX seu­raa Mit­su­bis­hin ai­em­pia ja­lan­jäl­kiä vah­vas­sa hyb­ri­di­o­saa­mi­ses­sa, jois­ta Out­lan­der PHEV ja Ec­lip­se Cross PHEV ovat ol­leet myyn­ti­me­nes­tyk­siä.

Mitsubishi ASX -mallisto on saatavilla kaikilla eri moottorivaihtoehdoilla Suomessa lanseerauksen yhteydessä keväällä 2023.

Mitsubishi ASX -mallisto on saatavilla kaikilla eri moottorivaihtoehdoilla Suomessa lanseerauksen yhteydessä keväällä 2023.

Mitsubishi

Sel­keä ja hy­vin va­rus­tel­tu mal­lis­to on saa­ta­vil­la kai­kil­la eri moot­to­ri­vaih­to­eh­doil­la lan­see­rauk­sen yh­tey­des­sä ke­vääl­lä 2023.

Li­sä­va­rus­teet

Uu­teen Mit­su­bis­hi ASX:ään on mah­dol­lis­ta va­li­ta li­sä­va­rus­tei­ta sekä li­sä­va­rus­te­pa­ket­te­ja kat­ta­vas­ta va­li­koi­mas­ta, jot­ka ovat suun­ni­tel­tu so­pi­maan ak­tii­vi­seen elä­män­tyy­liin.

Mit­su­bis­hi huol­lon asi­a­kas­lu­paus

Niin kuin kai­kis­sa Eu­roo­pas­sa myy­tä­vis­sä Mit­su­bis­heis­sä, myös uu­den Mit­su­bis­hi ASX:n mu­ka­na tu­lee huol­lon asi­a­kas­lu­paus, jo­hon kuu­luu:

 5 vuo­den/100 000 ki­lo­met­rin teh­das­ta­kuu.

 12 vuo­den ko­rin puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuu.

 8 vuo­den /160 000 ki­lo­met­rin ajo­a­kun ta­kuu.

 8 vuo­den /160 000 ki­lo­met­rin ak­ku­ka­pa­si­teet­ti ta­kuu.

 5 vuo­den ajo­tur­va­pal­ve­lu (Mit­su­bis­hi As­sis­tan­ce Pac­ka­ge).

Uu­si Mit­su­bis­hi ASX val­mis­te­taan Val­la­dol­li­din teh­taal­la Es­pan­jas­sa.

Mit­su­bis­hi-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN