Uudessa Mitsubishi ASX:ssä on Mitsubishille tunnusomainen Dynamic Shield -keulamuotoilu.
Mitsubishi
Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX on asemoitu suoraan Euroopan B-SUV segmentin ytimeen. Uuden Mitsubishi ASX:n (“Active Sports X-over”) tavoitteena on jatkaa edeltävän sukupolven menestystä, jota myytiin Euroopassa lähes 380 000 kappaletta.
Euroopan markkinoille kehitetty Mitsubishi ASX perustuu Renault-Nissan-Mitsubishi Allianssin CMF-B alustaan. Auto oli ensinäytillä Suomessa.
Saatavilla on poikkeuksellisen laaja valikoima eri voimalinjavaihtoehtoja mukaan lukien ladattava hybridi (PHEV), täyshybridi (HEV) sekä kevythybridi.
Frank Krol, Mitsubishi Motors Europen toimitusjohtaja kommentoi:
”Katumaasturien myynnin kasvu ja sähköistyminen ovat trendeinä suorastaan dominoivia Euroopan markkinoilla. Tämä kehityskulku jatkaa kasvuaan, ja me jatkamme sitä uudella sähköistetyllä katumaasturillamme, joka on varusteltu edistyksellisillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä sekä info- ja viihdejärjestelmillä. Voimme ylpeänä todeta Mitsubishi ASX:n sopivan täydellisesti Euroopan markkinoille.”
Dynamic Shield
Uudessa Mitsubishi ASX:ssä on Mitsubishille tunnusomainen Dynamic Shield -keulamuotoilu. Keulassa komeilee ikoniset kolme timanttia eli Mitsubishin logo. Sivuprofiilia yhdistää virtaviivainen siluetti sekä harteikas, mutta sporttinen muotoilu.
Näiden lisäksi Mitsubishi ASX on varusteltu joko 17- tai 18-tuumaisilla vanteilla, jotka tuovat voimakkuutta muotoiluun.
Värivaihtoehtoja on lanseerauksen yhteydessä tarjolla kuusi, joiden lisäksi korkeimmin varusteltuihin malleihin on mahdollista ottaa kaksivärinen viimeistely mustalla katolla. Tarjolla ovat turboahdettu bensiinimoottori, kevythybridi, täyshybridi sekä ladattava hybridi eri käyttäjien tarpeisiin.
Louk At This Media
Mitsubishi ASX:n takaosa täydentää muotoilun urheilullista olemusta. Niin etu- kuin takavalot ovat näyttävästi tyylitellyt LED-valot. Tämän lisäksi takaprofiilin muotoilua täydentää uudelleen suunniteltu ASX-mallimerkintä sekä Mitsubishi-tekstilogo.
Värivaihtoehtoja on lanseerauksen yhteydessä tarjolla kuusi, joiden lisäksi korkeimmin varusteltuihin malleihin on mahdollista ottaa kaksivärinen viimeistely mustalla katolla.
Monipuolinen
Uusimmilla info- ja viihdejärjestelmä teknologiolla varusteltu Mitsubishi ASX on sisätiloiltaan ennen kaikkea tyylikäs, mukava, tilava sekä monipuolinen.
Mitsubishi ASX:ssä on 332-litrainen (VDA) tavaratila, jota voidaan laajentaa entisestään 69 litralla, kun takaistuimet liu'utetaan etuasentoon.
Teknologia
Mitsubishi ASX:ään sisäänastuminen on vaivatonta, josta voi kiittää sen handsfree-tekniikkaan perustuvaa avaimetonta lukitusjärjestelmää, joka on saatavilla kaikkiin Mitsubishi ASX:n malleihin paitsi Inform-malliin.
Avaimeton lukitusjärjestelmä avaa ovet, kun se tunnistaa handsfree-avainkortin kuljettajan lähestyessä noin metrin säteelle autosta. Samaten, kun kuljettaja astuu ulos autosta, ovet lukkiutuvat automaattisesti heti kun handsfree-avainkortti on metrin säteen ulkopuolella.
Mukavuus
Auton ovien ollessa avattuina, sisään- ja ulostulosta tekee entistäkin helpompaa katumaastureille tyypillinen korkea istuma-asento, jota niiden omistajat arvostavat.
Mitsubishi ASX:n ovien ollessa avattuina, sisään- ja ulostulosta tekee entistäkin helpompaa katumaastureille tyypillinen korkea istuma-asento. Mitsubishi ASX:ssä on 332-litrainen (VDA) tavaratila, jota voidaan laajentaa entisestään 69 litralla, kun takaistuimet liu'utetaan etuasentoon.
Mitsubishi
Mallistossa on niin kangas- kuin nahkaverhoilu riippuen mallista. Näiden lisäksi ilmastointilaite pitää huolen, että auton sisätilojen lämpötila on mukava ympäri vuoden, kun taas lämmitettävät istuimet ja ohjauspyörä lisäävät mukavuutta talvisin.
Multimediajärjestelmä
Keskikonsoliin asennettu Smartphone-link Display Audio (SDA) -järjestelmä toimii käyttöliittymänä kuljettajan ja ajoneuvon järjestelmien välillä.
SDA:sta on kaksi versioita: vaakasuuntainen 7-tuumainen näyttö ja pystysuuntainen 9.3-tuumainen näyttö, joissa on vakiona langattomat älypuhelinyhteydet (Apple CarPlay® and Android Auto™).
Korkeimmin varustelluissa malleissa on vakiovarusteena BOSE® Premium Audio -äänentoistojärjestelmä.
Personalisoitu
Korkeimmin varustellut mallit ovat varusteltuna 3D-navigoinnilla sekä monella personalisoitavalla varusteella, joihin lukeutuu käyttäjäprofiilit ja ajotilat, joita säädetään Multi-Sense -järjestelmän avulla.
Digitaalinen mittaristo
Mitsubishi ASX:ssä jopa mittariston ominaisuuksia on mahdollista personalisoida. Tarjolla on kolme eri tasoista mittaristoa, mukaan lukien analoginen mittaristo Inform -mallissa, jossa on 4.2-tuumainen näyttö.
Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.
Mitsubishi
Keskitason varustelluissa autoissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, jota on mahdollista konfiguroida.
Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.
Multi-Sense
Multi-Sense -järjestelmän avulla kuljettaja pystyy säätämään SDA-järjestelmästä auton ohjausvastusta, alustan dynamiikkaa sekä voimalinjaa. Kuljettaja voi valita näiden kolmen ajotilan väliltä:
ECO*: Priorisoi maksimaalista taloudellisuutta.
PURE**: Vain sähköajotilassa ajoa varten.
SPORT: Maksimaalinen teho ja pito – säätää alustan dynaamisia säätöjä ja ohjausvastetta taatakseen maksimaalisen ajonautinnon.
MY SENSE: Tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden personalisoida ajokokemustaan sekä sisätilan tunnelmavalaistusta, jossa voi valita kahdeksan LED-valaisimen värin väliltä.
*Polttomoottori, kevythybridi- ja täyshybridimalleissa.
** Ladattavissa hybridimalleissa.
Passiivinen turvallisuus
Mitsubishi ASX on varusteltu vakiona täydellä kattauksella passiivisia turvallisuusominaisuuksia, mukaan lukien kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyillä sekä kahdella sivuverhoturvatyynyllä molemmilla puolilla.
Tämän lisäksi autossa on turvavyöt esikiristimillä, WHIPS-pääntuet ja ISOFIX-kiinnikkeet lasten istuimelle.
Jalankulkijoiden turvallisuutta parantaa vakiovarusteena oleva, jalankulkijan tunnistuksella varustettu etutörmäysvaroitus -järjestelmä (FCM), kun taas konepelti, ajovalot sekä tuulilasin alaosa ovat erityisesti suunniteltu vähentämään loukkaantumisien riskiä.
Aktiivinen turvallisuus
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX on varusteltu monilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä (ADAS), jotka takaavat maksimaalisen turvallisuuden ja mielenrauhan.
Vakiona kaikissa malleissa on etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistusjärjestelmällä, etäisyysvaroitin, kaistavahti, kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat ja peruutuskamera.
Korkeimmin varusteltuihin automaattivaihteistolla varustettuihin, täyshybridi sekä hybridi -malleihin on saatavilla MI-Pilot -järjestelmä (Mitsubishi Intelligent – PILOT), joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC) ja kaistallapitoavustimen (LCA).
Mitsubishi
Saatavilla korkeimmin varustelluissa malleissa: Kuolleenkulman valvonta, kaistakeskitin, ylinopeuden estojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin (Stop & G-o ominaisuudella) ja automaattiset kaukovalot.
MI-PILOT
Korkeimmin varusteltuihin automaattivaihteistolla varustettuihin, täyshybridi sekä hybridi -malleihin on saatavilla MI-Pilot -järjestelmä (Mitsubishi Intelligent – PILOT), joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC) ja kaistallapitoavustimen (LCA).
Dynaaminen alustan säätö
Multi-Sense -järjestelmästä valittavasta ajotilasta riippuen, dynaaminen alustan säätöominaisuus analysoi kaarreajon ajo-olosuhteita, ja tarvittaessa jarruttaa pyöriä yksittäin, ajettavuuden parantamiseksi.
Voimalinjat
Varta vasten Euroopan markkinoille kehitelty uuden sukupolven Mitsubishi ASX takaa monipuolisilla moottorivaihtoehdoillaan, että katumaasturikuljettajien monipuoliset tarpeet tulevat huomioiduksi. Tarjolla on autoja niin tehoa kaipaaville kuin taloudellisuutta arvostaville kuljettajille.
1.0L MPI-T
Mallisto alkaa 1.0-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla, jossa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.
1.3L DI-T (Kevythybridi)
Asiakkaille, jotka haluavat enemmän suorituskykyä, tarjolla on 1.3-litrainen, suorasuihkutteinen turbomoottori, varustettuna kevythybridijärjestelmällä, jossa hihnakäyttöisen käynnistysgeneraattorin sekä 12-voltin litiumioniakun avulla mahdollistetaan energian talteenotto hidastettaessa sekä jarruttaessa ja tuotetaan lisävääntöä kiihdytettäessä.
Asiakkaat voivat myös valita 6-vaihteisen manuaalivaihteiston sekä 7-portaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston väliltä. (7DCT)
Täyshybridi
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX on Mitsubishin ensimmäinen täyshybridi-malli Euroopassa. Voimalinjassa 1.6-litrainen bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottoria on yhdistetty automaattiseen monitilavaihteistoon.
Ladattava hybridi
Malliston huipulla on ladattava hybridi. Auton ladattava hybridijärjestelmä kostuu 1.6-litraisesta bensiinimoottorista, joka on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin sekä 10.5 kWh akkuun.
Tämä yhdistelmä on ainutlaatuinen B-segmentin katumaastureissa. Näin ollen uuden sukupolven Mitsubishi ASX seuraa Mitsubishin aiempia jalanjälkiä vahvassa hybridiosaamisessa, joista Outlander PHEV ja Eclipse Cross PHEV ovat olleet myyntimenestyksiä.
Mitsubishi ASX -mallisto on saatavilla kaikilla eri moottorivaihtoehdoilla Suomessa lanseerauksen yhteydessä keväällä 2023.
Mitsubishi
Selkeä ja hyvin varusteltu mallisto on saatavilla kaikilla eri moottorivaihtoehdoilla lanseerauksen yhteydessä keväällä 2023.
Lisävarusteet
Uuteen Mitsubishi ASX:ään on mahdollista valita lisävarusteita sekä lisävarustepaketteja kattavasta valikoimasta, jotka ovat suunniteltu sopimaan aktiiviseen elämäntyyliin.
Mitsubishi huollon asiakaslupaus
Niin kuin kaikissa Euroopassa myytävissä Mitsubisheissä, myös uuden Mitsubishi ASX:n mukana tulee huollon asiakaslupaus, johon kuuluu:
5 vuoden/100 000 kilometrin tehdastakuu.
12 vuoden korin puhkiruostumattomuustakuu.
8 vuoden /160 000 kilometrin ajoakun takuu.
8 vuoden /160 000 kilometrin akkukapasiteetti takuu.
5 vuoden ajoturvapalvelu (Mitsubishi Assistance Package).
Uusi Mitsubishi ASX valmistetaan Valladollidin tehtaalla Espanjassa.
Mitsubishi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vanhasta torpasta kunnostettiin ympärivuotinen kakkoskoti
Dalilta uusi haamukaiutin seinälle
Astell & Kerniltä kannettava pöytäsoitin
Kleio Kentistä
Hyvää harhaoppisuutta
Näin sisustat näyttävillä amppelikasveilla
Sonus Faberin uudistunut Homage-sarja
Sennheiserilta langalliset nappikuulokkeet
Naim aktiivisena
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia
Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa
Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
LUETUIMMAT
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä
Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille
Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023
Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN