Radalle suunniteltu Renault  Mégane R.S: Trophy on vielä R.S. malliakin urheilullisempi. Siinä on urheilullisempi Cup-alusta, jossa iskunvaimentimet ovat 25 prosenttia ja jouset 30 prosenttia jäykemmät kuin tavallisessa Mégane R.S:ssä.

Radalle suunniteltu Renault Mégane R.S: Trophy on vielä R.S. malliakin urheilullisempi. Siinä on urheilullisempi Cup-alusta, jossa iskunvaimentimet ovat 25 prosenttia ja jouset 30 prosenttia jäykemmät kuin tavallisessa Mégane R.S:ssä.

Uutuusmallit Renault Mégane ja Mégane E-TECH: Koko mallisarja uudistettiin

Renault uudistaa koko Mégane-mallisarjan. Mukana ovat korimallit Hatchback ja Sport Tourer -farmari.

Auto Bild.Uutiset

Ur­hei­lul­lis­ta an­tia ovat uu­si R.S. Line sekä edel­leen ke­hi­te­tyt R.S. sekä R.S. Trop­hy.

Kai­kil­le on yh­teis­tä mo­der­ni tek­no­lo­gia ja pa­ran­tu­nut ajo­ko­ke­mus. Ai­van uu­te­na mal­li­sar­jaan liit­tyy erit­täin vä­hä­pääs­töi­nen la­taus­hyb­ri­di Re­nault Mégane E-TECH Plug-in. Myyn­tiin uu­si Mégane-mal­lis­to tu­lee ke­säl­lä 2020.

Re­naul­tin kes­ki­ko­kois­ten mal­lien mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja Ma­ri­on Hu­me­au ku­vaa uut­ta mal­li­sar­jaa seu­raa­vas­ti:

”Uu­des­sa Re­nault Méga­nes­sa on en­tis­tä enem­män tek­niik­kaa ja haus­kuut­ta. Li­säk­si uu­si Re­nault Mégane E-TECH Plug-in la­taus­hyb­ri­di yh­dis­tää kai­ken tek­ni­sen osaa­mi­sem­me. Se an­taa säh­kö­au­to­mai­sen ko­ke­muk­sen, ei­kä sil­ti tar­vit­se pe­lä­tä säh­kön lop­pu­mis­ta.”

Uuden Méganen kojelauta on näyttävä.

Uuden Méganen kojelauta on näyttävä.

Re­nault Mégane esi­tel­tiin vuon­na 1995 ja se on eh­ti­nyt nel­jän­teen su­ku­pol­veen­sa. Nel­jän­nes­vuo­si­sa­dan ai­ka­na Méga­nea on myy­ty ym­pä­ri maa­il­maa jo seit­se­män mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Uut­ta tek­niik­kaa

Uu­des­sa Re­nault Méga­nes­sa oh­jaa­mo on päi­vi­tet­ty ja mo­der­ni­soi­tu mo­nin osin. Kul­jet­ta­jan edes­sä on 10,2-tuu­mai­nen näyt­tö ja ko­je­lau­dan kes­kel­lä on 9,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Niis­tä löy­ty­vät kaik­ki Re­naul­tin Ea­sy Lin­kin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män mo­ni­puo­li­set omi­nai­suu­det.

Käyt­tö­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man toi­mi­vak­si, sa­man­lai­sek­si kuin äly­pu­he­li­mis­sa. Ke­hi­tys­työs­sä otet­tiin huo­mi­oon niin er­go­no­mia kuin käy­tön help­pous.

Kul­jet­ta­jan apu­na on en­tis­tä enem­män avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten moot­to­ri­tie- ja lii­ken­ne­a­vus­tin. Sitä käy­tet­tä­es­sä Mégane on jo au­to­no­mi­sen au­toi­lun ta­sol­la kak­si ja kul­jet­ta­jal­la on mu­ka­vaa sekä tur­val­lis­ta oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na.

Tyy­lik­kyyt­tä ja tur­val­li­suut­ta li­sää­vät uu­det Pure Vi­si­on le­di­va­lot, jot­ka pa­ran­ta­vat nä­ky­vyyt­tä pi­me­äl­lä. Re­nault Méga­nen ko­rin muo­toi­lu on saa­nut pal­jon kii­tos­ta, jo­ten sii­hen ei ole teh­ty mer­kit­tä­viä muu­tok­sia.

Re­nault Mégane E-TEC Plug-in – la­taus­hyb­ri­dil­lä ai­nut­laa­tui­nen ajo­ko­ke­mus

Re­nault on teh­nyt säh­kö­au­to­ja jo yli kym­me­nen vuo­den ajan, jo­ten sil­lä on niis­tä pal­jon mo­ni­puo­li­sem­pi ja sy­väl­li­sem­pi ko­ke­mus kuin mo­nel­la kil­pai­li­jal­la.

Re­nault Méga­neen tu­lee sama la­dat­ta­va hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja kuin uu­des­sa Re­nault Cap­tu­ris­sa, jon­ka ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­rin yh­teis­te­ho on 118 ki­lo­wat­tia (160 hv). Voi­ma­lin­jas­sa ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­tos­sa käy­te­tään hy­väk­si Re­naul­tin for­mu­la 1 -au­tois­ta ke­rät­ty­jä op­pe­ja.

Uu­den E-TECH Plug-in -voi­ma­lin­jan on ke­hit­tä­nyt Re­nault En­gi­nee­ring ja sii­hen on ha­et­tu yli 150 pa­tent­tia.

Osa­ko­ko­nai­suu­det on suun­ni­tel­tu yh­teis­työs­sä Al­li­ans­sin kans­sa, ku­ten uu­den su­ku­pol­ven ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, kak­si säh­kö­moot­to­ria ja edis­tyk­sel­li­nen vaih­teis­to. Uu­des­sa vaih­teis­tos­sa ei ole lain­kaan kyt­kin­tä ja vaih­dot ovat lä­hes huo­maa­mat­to­mia.

Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 9,8 kWh, joka riit­tää 50* ki­lo­met­riin pel­käl­lä säh­köl­lä yh­dis­te­tys­sä ajos­sa ja 65* ki­lo­met­riin kau­pun­gis­sa.

Au­ton huip­pu­no­peus on 135 km/h. Aluk­si uu­si E-TECH Plug-in tu­lee myyn­tiin Mégane Sport Tou­re­ri­na ja myö­hem­min voi­ma­lin­ja saa­daan myös vii­si­o­vi­seen Méga­neen.

Sport­ti­set vaih­to­eh­dot

Re­nault on mo­ni­puo­li­ses­ti mu­ka­na au­tour­hei­lus­sa, mitä uu­den Méga­nen mal­li­sar­ja ko­ros­taa.

Uu­te­na vaih­to­eh­to­na on Mégane R.S. Line, joka kor­vaa ai­em­man GT Li­nen. Sii­nä sekä kori et­tä si­sus­tus ovat va­ki­o­ta ur­hei­lul­li­sem­pia, sil­lä yhä use­am­pi asi­a­kas ha­lu­aa au­toon­sa ur­hei­lul­li­sen tyy­lin.

Re­nault Mégane R.S. on ol­lut jo pa­rin vuo­si­kym­me­nen ajan luok­kan­sa stan­dar­di, jo­hon kil­pai­li­joi­ta on ver­rat­tu. Uu­des­sa Mégane R.S:ssä 1,8-lit­rai­nen tur­bo­moot­to­ri ke­hit­tää 221 ki­lo­wat­tia (300 hv).

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on EDC-vaih­teis­ton kans­sa nyt 420 Nm eli 30 Nm suu­rem­pi kuin en­nen ja 400 Nm kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton kans­sa. Kas­va­nut teho pa­ran­taa kiih­ty­vyyt­tä en­ti­ses­tään ja aja­mi­ses­ta voi naut­tia vie­lä täy­te­läi­sem­min.

Ra­dal­le suun­ni­tel­tu Re­nault Mégane R.S: Trop­hy on vie­lä R.S. mal­li­a­kin ur­hei­lul­li­sem­pi. Sii­nä on ur­hei­lul­li­sem­pi Cup-alus­ta, jos­sa is­kun­vai­men­ti­met ovat 25 pro­sent­tia ja jou­set 30 pro­sent­tia jäy­kem­mät kuin ta­val­li­ses­sa Mégane R.S:ssä.

Myös kal­lis­tuk­sen­vai­men­nus on kym­me­nyk­sen te­hok­kaam­paa. Au­tos­sa on myös me­kaa­ni­nen tor­sen® ta­saus­pyö­räs­tön luis­ton­ra­joi­tin, joka vä­hen­tää etu­pään ve­te­lyä ja pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä kaar­tees­ta kiih­dy­tet­tä­es­sä.

*WLTP-nor­mi, lo­pul­li­set ar­vot vie­lä vah­vis­ta­mat­ta

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN