Kuvassa on coupé-katumaasturi Smart #3. Molemmissa mallisarjoissa on varustetason mukaan joko 49 kWh tai 66 kWh:n akusto. Toimintamatkat ovat parhaimmillaan 420 km ja 430 km (WLTP smart #1 ja #3).

Kuvassa on coupé-katumaasturi Smart #3. Molemmissa mallisarjoissa on varustetason mukaan joko 49 kWh tai 66 kWh:n akusto. Toimintamatkat ovat parhaimmillaan 420 km ja 430 km (WLTP smart #1 ja #3).

Smart

Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän

Veho on solminut maahan­tuon­ti­so­pi­muksen smart Europe GmbH:n kanssa. Smart siirtyi ensimmäisenä valmistajana poltto­moot­to­reista täyssäh­kö­au­toihin. Viiden vuoden takuun tarjoava smart ei ole enää kaksipaikkainen cityauto, vaan tilava compact-luokan sähköauto. Mallisto tulee sisältämään kaksi- ja nelivetoiset versiot, ja ennakkomyynti alkaa tämän vuoden lopulla.

Auto Bild.Uutiset

Smart on syn­ty­nyt uu­del­leen vuon­na 2019 pe­rus­te­tun val­mis­ta­ja­yh­ti­ön smart Au­to­mo­bi­le Co. Ltd:n kaut­ta.

Sen omis­ta­vat Mer­ce­des-Benz AG ja Gee­ly Au­to­mo­bi­le Group 50/50 omis­tus­suh­teel­la.

Uu­den su­ku­pol­ven smart-täys­säh­kö­au­to­jen muo­toi­lus­ta vas­taa Mer­ce­des-Benz ja tuo­tan­nos­ta Gee­ly Group.

Mal­lis­ton tuo­te­ke­hi­tyk­sen pää­vas­tuun kan­taa Gee­ly Group yh­des­sä Mer­ce­des-Ben­zin kans­sa.

smart-toi­min­nois­ta Eu­roo­pas­sa vas­taa smart Eu­ro­pe GmbH, joka on Ve­hon uu­si so­pi­mus­kump­pa­ni.

smart Eu­ro­pel­la on täl­lä het­kel­lä maa­han­tuon­ti­so­pi­mus 13:sta mark­ki­nal­la Eu­roo­pas­sa.

Smart #3:n kojelauta näyttää ylelliseltä.

Smart #3:n kojelauta näyttää ylelliseltä.

Smart

Smart #3:n etuistuimet.

Smart #3:n etuistuimet.

Smart

Vuon­na 2024 ver­kos­to kas­vaa nel­jäl­lä mark­ki­nal­la, jot­ka ovat Ir­lan­ti, Suo­mi, Lu­xem­burg ja Kreik­ka.

Täy­den­tää Ve­hon tar­jon­taa suo­si­tus­sa hin­ta­luo­kas­sa

smart täy­den­tää Ve­hon tar­jon­taa suo­si­tus­sa hin­ta­luo­kas­sa - smart tar­jo­aa laa­duk­kai­ta ja hy­vin va­rus­tet­tu­ja vaih­to­eh­to­ja täys­säh­kö­au­to­jen asi­ak­kail­le hin­ta­seg­men­tis­sä, jo­hon mark­ki­noil­la koh­dis­tuu kas­va­va mie­len­kiin­to.

smart-pal­ve­lu­ver­kos­to tu­lee kä­sit­tä­mään Ve­hon toi­mi­pis­teet Es­poos­sa, Van­taal­la, Tu­rus­sa ja Tam­pe­reel­la, ker­too Ve­hon hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­maa­han­tuon­nin ja hen­ki­lö­au­to­jen vä­hit­täis­kau­pan Suo­men ja Bal­ti­an lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Jan­ne Kä­mä­räi­nen.

- En­nak­ko­myyn­nin aloi­tus ta­pah­tuu vie­lä ku­lu­van vuo­den ai­ka­na. Var­si­nai­nen tuo­te­lan­see­raus huh­ti­kuus­sa 2024, jol­loin en­sim­mäi­set asi­a­ka­sau­tot saa­pu­vat maa­han, hän jat­kaa.

Aloi­tus kah­del­la mal­lil­la

smart-mal­lis­to kä­sit­tää myyn­nin aloi­tus­vai­hees­sa kak­si mal­lia, jot­ka ovat smart #1 ja smart #3. Kum­man­kin mal­li­sar­jan yh­tei­nen ni­mit­tä­jä on tyy­lik­kään muo­toi­lun ja ener­gi­a­te­hok­kaan tek­nii­kan li­säk­si poik­keuk­sel­li­nen hyvä pe­rus­va­rus­te­ta­so kai­kil­la va­rus­te­ta­soil­la.

Smart #1 Brabus.

Smart #1 Brabus.

Smart

Smart #1 -katumaasturi.

Smart #1 -katumaasturi.

Smart

- smart-myyn­ti aloi­te­taan Suo­mes­sa si­säl­tä­en niin smart #1 ka­tu­maas­tu­rin, kuin smart #3 coupé-ka­tu­maas­tu­rin. Kum­man­kin mal­li­sar­jan yh­tei­nen ni­mit­tä­jä on tyy­lik­kään muo­toi­lun ja ener­gi­a­te­hok­kaan tek­nii­kan li­säk­si poik­keuk­sel­li­nen hyvä pe­rus­va­rus­te­ta­so kai­kil­la ta­soil­la, to­te­aa smart Brand Ma­na­ger Kas­per Jans­son.

Mo­lem­mat mal­li­sar­jat poh­jau­tu­vat sa­maan pe­rus­ra­ken­tee­seen. smart #1 on ko­ko­nais­pi­tuu­del­taan 4,27 m ja smart #3 puo­les­taan 4,40 m.

Mo­lem­mis­sa mal­li­sar­jois­sa on va­rus­te­ta­son mu­kaan joko 49 kWh tai 66 kWh:n akus­to.

WLTP-toi­min­ta­mat­kat 420 km ja 430 km

Toi­min­ta­mat­kat ovat par­haim­mil­laan 420 km ja 430 km (WLTP smart #1 ja #3).

Mal­lis­ton kruu­naa­vat mo­lem­mis­sa mal­leis­sa ne­li­ve­toi­set Bra­bus-ver­si­ot, jot­ka kiih­dyt­tä­vät au­tot nol­las­ta sa­ta­seen al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa.

Mo­lem­mat smart-mal­lit tu­le­vat ole­maan saa­ta­vil­la 3-4 eri va­rus­te­ta­sol­la. Va­rus­te­lu on kai­kil­la ta­soil­la pre­mium-luok­kaa.

Läh­tö­ta­sos­ta al­ka­en au­tois­ta löy­tyy va­ki­o­na esi­mer­kik­si pa­no­raa­ma­la­si­kat­to, LED-ajo­va­lot, pe­ruu­tus­tut­kat, pe­ruu­tus­ka­me­ra 360 as­teen omi­nai­suu­del­la, adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din, säh­kö­sää­töi­set is­tui­met muis­til­la - lu­kui­sia tur­val­li­suut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta unoh­ta­mat­ta.

Kor­keim­mat va­rus­te­ta­sot ovat va­rus­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la, ja ne ovat si­ten ne­li­ve­toi­sia.

Mal­lis­ton hui­pul­ta löy­ty­vät Bra­bus-mal­lit, joi­den suo­ri­tus­ky­ky on ai­van omaa luok­kaan­sa. Mal­lei­hin ei ole saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tei­ta teh­taal­ta, jo­ten au­tot ovat help­po ti­la­ta - va­li­taan it­sel­leen so­pi­vin va­rus­te­ta­so ja vä­ri­tys ja au­ton saa par­haim­mil­laan muu­ta­mas­sa vii­kos­sa ajoon.

Va­rus­teek­si voi va­li­ta myös ve­to­kou­kun, jol­loin jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun mas­sa voi ol­la jopa 1600 kg.

Eu­roN­CAP-tör­mäys­tes­tin vii­den täh­den tu­los osoit­taa smar­tin vah­van si­tou­tu­mi­sen tur­val­li­suu­teen tuot­tei­den­sa tär­keim­pä­nä pri­o­ri­teet­ti­na.

Au­to Bil­din Kul­tai­nen Oh­jaus­pyö­rä

Vii­mei­sim­pä­nä kan­sain­vä­li­se­nä huo­mi­o­na smart #1 voit­ti vii­me vii­kol­la Sak­sas­sa pe­rin­teik­kään Au­to Bild -leh­den Gol­de­nes Lenk­rad, eli Kul­tai­nen oh­jaus­pyö­rä -pal­kin­non al­le 50 000 € hin­tais­ten au­to­jen luo­kas­sa.

Veho ja smart Eu­ro­pe GmbH työs­ken­te­le­vät sau­mat­to­mas­ti sa­man pää­mää­rän eteen

- Olem­me iloi­sia saa­des­sam­me val­tuu­te­tun maa­han­tuon­ti­so­pi­muk­sen Veho Oy Ab:n kans­sa. Meil­lä on sama pää­mää­rä eli lii­kut­taa kes­tä­väs­ti. Ve­hon avul­la suo­ma­lai­sil­le asi­ak­kail­lem­me taa­taan eri­no­mai­nen asi­a­kas­ko­ke­mus ja pal­ve­lu, iloit­see smart Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja Dirk Adel­mann.

Smart-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN