Yhdessä tehokkaamman akun kanssa uusi sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.
Volvo Cars
Volvo Carsin uusi Long Range -lataushybridimallisto: Pitempi toimintamatka yhdellä latauksella
Volvo Cars esittelee uuden Long Range -lataushybridivoimansiirron 90- ja 60-sarjan malleihin. Se pidentää merkittävästi toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää CO2-päästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta.
Volvon uusi parannettu hybridivoimansiirto nostaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin* yhdellä latauksella. Premium-auton omistaja ajaa keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä**, joten useimmat Volvo -kuljettajat, joilla on kotilatauslaitteisto, voivat ajaa Volvon uudella lataushybridillä päivittäiset matkat pelkällä sähkövoimalla.
Pitkän toimintamatkan akku
Uutta ovat uusi pitkän toimintamatkan akku, jonka kolmas kennokerros nostaa nimellisenergian 11,6 kWh:sta 18,8 kWh:iin. Tehokkaampi sähkömoottori takana kehittää 145 hevosvoimaa tehoa.
Lisäsähkövoima kasvattaa kokonaistehoksi 350 hevosvoimaa Long Range T6 AWD -malleissa ja 455 hevosvoimaa Long Range High Performance T8 AWD -malleissa, jotka ovat Volvon kaikkien aikojen tehokkaimpia autoja. Uuden voimansiirron lisäksi tietyissä malleissa on yhden polkimen ajojärjestelmä.
Suurempi akkukapasiteetti tarkoittaa, että yhä useammat asiakkaat voivat ajaa pääosin pelkällä sähkövoimalla. Volvo arvioi, että uudella voimansiirrolla on potentiaalia vähentää CO2-päästöjä jopa 50 prosentilla WLTP-ajosyklissä.
“On vuosi 2021, eikä ihmisten pitäisi enää turvata pelkkään bensiiniin tai dieseliin automatkoilla. Uusimmat lataushybridimme tarjoavat useimmille arkikäyttöön riittävän toimintamatkan pelkällä sähköllä ajettaessa”, Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green sanoo.
Uusi sähkömoottori
Uusi sähkömoottori välittää takapyörille 65 prosenttia enemmän tehoa, mikä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa tilanteissa.
Yhdessä tehokkaamman akun kanssa uusi sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.
Uusiin ominaisuuksiin lukeutuu myös yhden polkimen järjestelmä, joka tuottaa erityisen sulavan ajokokemuksen.
Toiminto on jo käytössä Volvon täyssähkömalleissa, ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita sekä kiihdyttämistä että hidastamista pelkällä kaasupolkimella.
Ominaisuus otetaan käyttöön aluksi Volvo XC60-, S90- ja V90 Long Range -lataushybrideissä.
Volvo Cars
Kasvaneesta akkukapasiteetista on hyöytyä myös kylminä talvipäivinä sekä helteillä. Vaikka auto ei olisi latauksessa, kuljettajat voivat lämmittää tai viilentää matkustamon etäältä Volvo Cars -sovelluksella ja silti säilyttää runsaan sähköisen toimintamatkan.
Volvo on sitoutunut tavoittelemaan johtavaa asemaa nopeasti kasvavalla premium-sähköautojen markkinalla.
Tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä myydä maailmanlaajuisesti 1,2 miljoonaa autoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja.
Vuoteen 2030 mennessä Volvo haluaa olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja.
Asiakastutkimus osoittaa, että Volvon lataushybrideillä ajetaan jo nyt noin puolet ajasta sähkötilassa. Voimansiirtouudistus kasvattaa tätä prosenttiosuutta entisestään ja vahvistaa hybridien asemaa “osa-aikaisina sähköautoina”.
“Lataushybridi on usein välietappi matkalla täyssähköautoiluun. Uskomme, että tämä uudistus osoittaa monille, että sähköllä ajaminen on tulevaisuutta, ja se vie meidät lähemmäksi vuoden 2030 tavoitetta siirtyä pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi”, Henrik Green toteaa.
Uusi voimansiirto esitellään kaikissa skaalautuvalle SPA-alustalle perustuvissa Volvo Recharge -lataushybridimalleissa, joita ovat Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 ja XC90.
Voimansiirtoparannusten ohella myös turboahdettua T8-bensiinimoottoria on uudistettu, ja se tarjoaa parempaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Tämä tarkoittaa enemmän moottoritehoa matalalla käyntinopeudella ja liikkeelle lähdettäessä ja samalla hienostunutta sähköistettyä ajamista pienemmillä CO2-päästöillä.
*Toimintamatka vaihtelee mallikohtaisesti. Toimintamatka WLTP-ajosyklin mukaan hallituissa olosuhteissa uudelle autolle. Todellinen toimintamatka voi vaihdella.
**Perustuu konsultointiyritys Sigman tutkimukseen. Sigman tutkimus sisältää tilastotietoja keskimääräisistä päivittäisistä ajomatkoista Kiinassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.
Volvo-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
TADin uusi lattiakaiutin
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Tassut subille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI