Yhdessä tehokkaamman akun kanssa uusi sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.
Volvo Cars
Volvo Carsin uusi Long Range -lataushybridimallisto: Pitempi toimintamatka yhdellä latauksella
Volvo Cars esittelee uuden Long Range -lataushybridivoimansiirron 90- ja 60-sarjan malleihin. Se pidentää merkittävästi toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää CO2-päästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta.
Volvon uusi parannettu hybridivoimansiirto nostaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin* yhdellä latauksella. Premium-auton omistaja ajaa keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä**, joten useimmat Volvo -kuljettajat, joilla on kotilatauslaitteisto, voivat ajaa Volvon uudella lataushybridillä päivittäiset matkat pelkällä sähkövoimalla.
Pitkän toimintamatkan akku
Uutta ovat uusi pitkän toimintamatkan akku, jonka kolmas kennokerros nostaa nimellisenergian 11,6 kWh:sta 18,8 kWh:iin. Tehokkaampi sähkömoottori takana kehittää 145 hevosvoimaa tehoa.
Lisäsähkövoima kasvattaa kokonaistehoksi 350 hevosvoimaa Long Range T6 AWD -malleissa ja 455 hevosvoimaa Long Range High Performance T8 AWD -malleissa, jotka ovat Volvon kaikkien aikojen tehokkaimpia autoja. Uuden voimansiirron lisäksi tietyissä malleissa on yhden polkimen ajojärjestelmä.
Suurempi akkukapasiteetti tarkoittaa, että yhä useammat asiakkaat voivat ajaa pääosin pelkällä sähkövoimalla. Volvo arvioi, että uudella voimansiirrolla on potentiaalia vähentää CO2-päästöjä jopa 50 prosentilla WLTP-ajosyklissä.
“On vuosi 2021, eikä ihmisten pitäisi enää turvata pelkkään bensiiniin tai dieseliin automatkoilla. Uusimmat lataushybridimme tarjoavat useimmille arkikäyttöön riittävän toimintamatkan pelkällä sähköllä ajettaessa”, Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green sanoo.
Uusi sähkömoottori
Uusi sähkömoottori välittää takapyörille 65 prosenttia enemmän tehoa, mikä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa tilanteissa.
Yhdessä tehokkaamman akun kanssa uusi sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.
Uusiin ominaisuuksiin lukeutuu myös yhden polkimen järjestelmä, joka tuottaa erityisen sulavan ajokokemuksen.
Toiminto on jo käytössä Volvon täyssähkömalleissa, ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita sekä kiihdyttämistä että hidastamista pelkällä kaasupolkimella.
Ominaisuus otetaan käyttöön aluksi Volvo XC60-, S90- ja V90 Long Range -lataushybrideissä.
Volvo Cars
Kasvaneesta akkukapasiteetista on hyöytyä myös kylminä talvipäivinä sekä helteillä. Vaikka auto ei olisi latauksessa, kuljettajat voivat lämmittää tai viilentää matkustamon etäältä Volvo Cars -sovelluksella ja silti säilyttää runsaan sähköisen toimintamatkan.
Volvo on sitoutunut tavoittelemaan johtavaa asemaa nopeasti kasvavalla premium-sähköautojen markkinalla.
Tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä myydä maailmanlaajuisesti 1,2 miljoonaa autoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja.
Vuoteen 2030 mennessä Volvo haluaa olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja.
Asiakastutkimus osoittaa, että Volvon lataushybrideillä ajetaan jo nyt noin puolet ajasta sähkötilassa. Voimansiirtouudistus kasvattaa tätä prosenttiosuutta entisestään ja vahvistaa hybridien asemaa “osa-aikaisina sähköautoina”.
“Lataushybridi on usein välietappi matkalla täyssähköautoiluun. Uskomme, että tämä uudistus osoittaa monille, että sähköllä ajaminen on tulevaisuutta, ja se vie meidät lähemmäksi vuoden 2030 tavoitetta siirtyä pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi”, Henrik Green toteaa.
Uusi voimansiirto esitellään kaikissa skaalautuvalle SPA-alustalle perustuvissa Volvo Recharge -lataushybridimalleissa, joita ovat Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 ja XC90.
Voimansiirtoparannusten ohella myös turboahdettua T8-bensiinimoottoria on uudistettu, ja se tarjoaa parempaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Tämä tarkoittaa enemmän moottoritehoa matalalla käyntinopeudella ja liikkeelle lähdettäessä ja samalla hienostunutta sähköistettyä ajamista pienemmillä CO2-päästöillä.
*Toimintamatka vaihtelee mallikohtaisesti. Toimintamatka WLTP-ajosyklin mukaan hallituissa olosuhteissa uudelle autolle. Todellinen toimintamatka voi vaihdella.
**Perustuu konsultointiyritys Sigman tutkimukseen. Sigman tutkimus sisältää tilastotietoja keskimääräisistä päivittäisistä ajomatkoista Kiinassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.
Volvo-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
Cabassen kotiteatterihelmet
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL