Volvo XC40 Recahrge P8 AWD on merkin ensimmäinen täyssähköinen automalli.

Volvo XC40 Recahrge P8 AWD on merkin ensimmäinen täyssähköinen automalli.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD: Ensimmäinen täyssähköinen Volvo

Volvo Cars on nyt virallisesti avannut valituilla markkinoilla tilauskirjat Volvo XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköautolle, joka perustuu yhtiön suosittuun SUV-malliin.

Auto Bild.Uutiset

Suo­mi on yk­si va­li­tuis­ta mark­ki­nois­ta maa­il­mas­sa, mi­hin mal­li saa­puu tänä vuon­na. Va­lin­taan vai­kut­ti Vol­von vah­va mark­ki­na­o­suus la­taus­hyb­ri­deis­sä, jois­ta joka toi­nen Suo­mes­sa myy­tä­vä au­to on Vol­vo.

Kym­me­net tu­han­net asi­ak­kaat ovat osoit­ta­neet suur­ta kiin­nos­tus­ta täy­sin säh­köis­tä XC40-mal­lia koh­taan, ja Vol­vo vas­taa­not­ti usei­ta tu­han­sia ti­laus­pyyn­tö­jä jo en­nen myyn­nin vi­ral­lis­ta aloi­tus­ta.

Tuo­tan­to al­kaa tänä vuon­na

Vol­vo XC40 Rec­har­ge P8 -au­ton tuo­tan­to ja en­sim­mäi­set asi­a­kas­toi­mi­tuk­set al­ka­vat myö­hem­min tänä vuon­na.

Alus­ta­va ti­laus­mää­rä on vii­mei­sin to­dis­te Vol­von Rec­har­ge-mal­lis­ton vah­vas­ta ky­syn­näs­tä. Rec­har­ge-nimi kat­taa kaik­ki säh­köi­sel­lä ja la­taus­hyb­ri­di­voi­man­siir­rol­la va­rus­te­tut Vol­vot.

Yh­tiö ta­voit­te­lee täys­säh­kö­au­toil­leen 50 pro­sen­tin osuut­ta ko­ko­nais­myyn­nis­tä vuo­teen 2025 men­nes­sä lop­pu­mää­rän koos­tu­es­sa hyb­ri­deis­tä.

Vol­vo myi lä­hes 46 000 la­taus­hyb­ri­di­au­toa vuon­na 2019, mikä tar­koit­ti 23 pro­sen­tin kas­vua vuo­teen 2018 ver­rat­tu­na ja yli kak­sin­ker­tais­ta mää­rää vuo­teen 2017 ver­rat­tu­na.

Vuo­den 2019 vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä la­taus­hyb­ri­dit kä­sit­ti­vät yli 20 pro­sent­tia kai­kis­ta Eu­roo­pas­sa myy­dyis­tä Vol­vo -au­tois­ta.

Vol­vo nä­kee vah­vaa ja jat­ku­vaa kas­vua myös Rec­har­ge-au­to­jen Ra­ken­na Vol­vo -pal­ve­lun käy­tös­sä. Kol­man­nes kai­kis­ta ra­ken­ne­tuis­ta ko­koon­pa­nois­ta Eu­roo­pas­sa vuo­den 2019 vii­mei­sen nel­jän­nek­sen ai­ka­na oli Rec­har­ge-mal­le­ja.

En­sim­mäi­sen täys­säh­köi­sen Vol­von toi­min­ta­mat­ka jopa yli 400 km

Vol­vo XC40 Rec­har­ge P8 on täy­sin säh­köis­ten Vol­vo­jen en­sim­mäi­nen edus­ta­ja. Se on Vol­vol­le to­del­li­nen merk­ki­paa­lu, sil­lä se on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to ja sa­mal­la en­sim­mäi­nen Vol­vo, jos­sa on täy­sin uu­si And­roid-poh­jai­nen tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mä.

Al­ku­pe­räi­nen XC40 on en­sim­mäi­nen Vol­vo, joka on voit­ta­nut ar­vos­te­tun Vuo­den au­to Eu­roo­pas­sa -pal­kin­non. Sii­hen poh­jau­tu­va Vol­vo XC40 Rec­har­ge P8 on ra­ken­net­tu kom­pak­til­le CMA-mo­duu­li­a­lus­tal­le, joka on ke­hi­tet­ty yh­des­sä Gee­ly Grou­pin kans­sa.

Ne­li­ve­toi­nen XC40 Rec­har­ge P8 tar­jo­aa toi­min­ta­mat­kak­si yli 400 km (WLTP) yh­del­lä la­tauk­sel­la ja 408 he­vos­voi­maa te­hoa. Ak­ku la­tau­tuu 80 %:n ka­pa­si­teet­tiin 40 mi­nuu­tis­sa pi­ka­la­taus­jär­jes­tel­mää käy­tet­tä­es­sä.

Uu­si And­roid-poh­jai­nen tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa asi­ak­kail­le pa­rem­pia yk­si­löin­ti­mah­dol­li­suuk­sia, help­po­käyt­töi­syyt­tä ja Goog­len tek­no­lo­gi­oi­ta ja pal­ve­lu­ja, ku­ten Goog­le As­sis­tant, Goog­le Maps ja Goog­le Play Kaup­pa.

Vol­vo XC40 Rec­har­ge P8 vas­taa­not­taa suu­rem­mat oh­jel­mis­to- ja käyt­tö­jär­jes­tel­mä­päi­vi­tyk­set lan­gat­to­mas­ti over the air -päi­vi­tyk­si­nä.

Rec­har­ge P8 -au­ton tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det pe­rus­tu­vat al­ku­pe­räi­sen Vol­vo XC40:n stan­dar­deil­le.

Vol­von tur­val­li­suu­sin­si­nöö­rit ovat suun­ni­tel­leet ja vah­vis­ta­neet au­ton etu­ra­ken­teen uu­del­leen polt­to­moot­to­rin puut­tu­mi­sen vuok­si. Täys­säh­kö­au­to nou­dat­taa Vol­von kor­kei­ta tur­val­li­suus­s­tan­dar­de­ja ja pi­tää ih­mi­set yh­tä hy­väs­sä tur­vas­sa kuin muut­kin Vol­vo -au­tot.

Ak­kua suo­jaa tur­va­ke­hik­ko, joka on upo­tet­tu au­ton ko­ri­ra­ken­teen kes­ki­o­saan. Au­ton lat­ti­aan si­joi­tet­tu ak­ku ma­dal­taa pai­no­pis­tet­tä, mikä suo­jaa pa­rem­min ym­pä­ri­kie­räh­tä­mi­sel­tä.

Si­sä­ti­lois­sa in­no­va­tii­vi­set rat­kai­sut tar­jo­a­vat run­saas­ti säi­ly­tys­ti­laa esi­mer­kik­si ovis­sa, is­tuin­ten al­la ja ta­va­ra­ti­las­sa.

Kos­ka täys­säh­kö­au­tos­sa ei ole polt­to­moot­to­ria, sii­nä voi ol­la vie­lä enem­män säi­ly­tys­ti­laa kuin ta­val­li­ses­sa Vol­vo XC40:ssä ko­ne­pel­lin al­la ole­van lo­ke­ron an­si­os­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN