Volvolta niitti dieselille: Moottoreiden kehitystyö hiipuu, tilalle entistä enemmän sähköä

Volvolta on tulossa viimeinen uusi diesel­moot­to­reiden sukupolvi ehkä jo kesällä, eikä yhtiössä nähdä dieselillä kovinkaan valoisaa tulevaisuutta.

Auto Bild.Uutiset

Vol­von Eu­roo­pan joh­ta­ja Lex Kers­se­ma­kers ker­too useil­le me­di­oil­le an­ta­mas­saan haas­tat­te­lus­sa, et­tä Vol­vo ke­hit­tää par­hail­laan hy­vin to­den­nä­köi­ses­ti vii­mei­siä uu­den su­ku­pol­ven die­se­lei­tään. Ne tul­ta­neen jul­kis­ta­maan jo lä­hes­ty­vän ke­sän ai­ka­na.

- Mei­dän on pri­o­ri­soi­ta­va asi­oi­ta, em­me voi teh­dä kaik­kea, Vol­von pää­joh­ta­ja Hå­kan Sa­mu­els­son kom­men­toi jo vii­me vuon­na ky­sy­myk­seen die­se­lien tu­le­vai­suu­des­ta Vol­vol­la. Eu­roo­pas­sa die­se­lin suo­sio uu­sien au­to­jen voi­man­läh­tee­nä las­kee vuo­si vuo­del­ta, ja Yh­dys­val­lois­sa se ei ole kos­kaan ol­lut­kaan eri­tyi­sen suo­sit­tu lii­ken­ne­polt­to­ai­ne. Taus­tal­la vai­kut­ta­nee myös kii­na­lai­so­mis­ta­jan ko­ti­mark­ki­noi­den vah­va kiin­nos­tu­mi­nen säh­köis­ty­mi­ses­tä lä­hi­vuo­sien ai­ka­na.

- Tu­lem­me lan­see­raa­maan seu­raa­van su­ku­pol­ven die­sel­moot­to­rit ke­sä­kuus­sa. Nii­den tuo­te­ke­hi­tyk­sel­li­nen elin­kaa­ri on yleen­sä sen 3-4 vuot­ta, jo­ten voi hy­vin ol­la, et­tä 5-6 vuo­den pääs­tä em­me tule enää uu­sia die­se­lei­tä tar­jo­a­maan, Kers­se­ma­kers kom­men­toi ti­lan­net­ta.

Uu­sien die­sel­moot­to­rei­den pu­to­a­mi­nen pois va­li­koi­mas­ta osui­si si­ten noin vuo­den 2025 paik­keil­le.

Die­sel­moot­to­rei­den ke­hit­tä­mi­ses­tä sääs­ty­neet va­rat Vol­vo käyt­tää säh­köis­ty­mis­st­ra­te­gi­an­sa eteen­päin vie­mi­seen. Sa­mal­la Vol­vo liit­tyy nii­den val­mis­ta­jien jouk­koon, jot­ka näyt­täi­si­vät ai­na­kin täl­lä het­kel­lä hyl­kää­vän die­se­lin vä­hin erin – ja nii­tä on ai­na vain enem­män. Kers­se­ma­ker­sin mu­kaan sa­mai­seen vuo­teen 2025 men­nes­sä jo puo­let Vol­von myy­mis­tä uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta on täys­säh­kö­au­to­ja.

- Jos ha­lu­am­me ol­la säh­köis­ty­mi­sen kans­sa no­pei­ta, em­me voi sa­noa kai­kel­le kyl­lä. Ja juu­ri sik­si esi­mer­kik­si uu­des­sa S60:ssa ei ole die­sel­vaih­to­eh­toa. Em­me ole suun­nit­te­le­mas­sa mi­hin­kään uu­siin au­toi­him­me enää die­se­lei­tä – ja tämä kos­kee myös XC90:ää, Sa­mu­els­son vi­si­oi Vol­von tu­le­vai­suut­ta.

Fos­sii­li­ton vaih­to­eh­to

Toi­saal­ta Vol­vo tar­jo­aa nyt asi­ak­kail­leen mah­dol­li­suu­den tan­ka­ta au­toon­sa fos­sii­li­ton­ta uu­siu­tu­vaa HVO100-die­se­liä, jota ei ole ai­kai­sem­min Eu­roo­pas­sa luo­ki­tel­tu yh­teen­so­pi­vak­si polt­to­ai­neek­si. Täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa on saa­ta­vil­la HVO100-die­se­liä Nes­te MY uu­siu­tu­va die­sel -tuo­te­merk­ki­nä. Fos­sii­lit­to­man uu­siu­tu­van polt­to­ai­neen, jota val­mis­te­taan muun mu­as­sa ra­vin­to­loi­den jä­te­ras­vois­ta, vä­hen­tää CO2-kas­vi­huo­ne­pääs­tö­jä jopa 90 pro­sent­tia. Hait­ta­puo­le­na taas on, et­tä MY­Die­sel on fos­sii­lis­ta hie­man kal­liim­paa, ei­kä sen saa­ta­vuus ole riit­tä­vä koko Suo­men mit­ta­kaa­vaa aja­tel­len.

HVO100-yh­teen­so­pi­vat au­tot ovat vuo­des­ta 2015 läh­tien jul­kais­tu­ja Vol­von SPA- ja CMA-alus­toil­le pe­rus­tu­via mal­le­ja, jois­sa on Vol­von oma ne­li­sy­lin­te­ri­nen die­sel­moot­to­ri. Ky­sei­set mal­lit ovat uu­sil­le alus­toil­le teh­dyt XC90, S90, V90, V90 Cross Count­ry, XC60, V60, V60 Cross Count­ry sekä XC40.

Vol­von myön­tä­mä va­pau­tus Kos­kee XC90-mal­lia vuo­des­ta mal­li­vuo­des­ta 2016 al­ka­en, S90-, V90-, V90 Cross Count­ry -mal­le­ja mal­li­vuo­des­ta 2017 al­ka­en, XC60-mal­lia vuo­des­ta mal­li­vuo­des­ta 2018 al­ka­en, V60- ja V60 Cross Count­ry -mal­le­ja mal­li­vuo­des­ta 2019 al­ka­en sekä XC40-mal­lia mal­li­vuo­des­ta 2019 al­ka­en. Van­hem­mat sa­man mal­li­mer­kin­nän mu­kai­set au­tot ei­vät sen si­jaan ole yh­teen­so­pi­via.

Vol­von die­selp­ro­jek­tis­sa on suo­ri­tet­tu pe­rus­teel­li­sia käy­tän­nön tes­te­jä uu­den polt­to­ai­neen kans­sa.

- Olem­me tyy­ty­väi­siä teh­ty­jen ko­kei­lui­den tu­lok­siin. Sik­si voim­me nyt va­paut­taa HVO100-polt­to­ai­neen ku­lut­ta­jien käyt­töön, ker­too Vol­von voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mien joh­ta­ja Mats An­ders­son.

Läh­de: mo­to­ring­re­se­arch.com

Har­ry Kuu­rio, ku­vat Vol­vo Car Cor­po­ra­ti­on

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU