Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta

Vuonna 1975 silloisen edustusluokan laatustandardit määriteltiin kerralla uudelleen, kun Mercedes-Benz esitteli S-sarjansa (W 116) tuoreimman tulokkaan.

Auto Bild.Uutiset

Mal­liin lai­nat­tiin Mer­ce­des-Benz 600:n (W 100) V8-moot­to­ri, jon­ka is­ku­ti­la­vuut­ta oli kas­va­tet­tu tun­tu­vas­ti (6834 cm3). Syn­tyi Mer­ce­des-Benz 450 SEL 6.9 – au­to joka ihas­tut­ti vai­vat­to­mal­la ajet­ta­vuu­del­laan, voi­mal­laan ja so­fis­ti­koi­dul­la muo­toi­lul­laan.

Uu­si au­tok­las­sik­ko va­kuut­ti vä­lit­tö­mäs­ti ke­räi­li­jät ja au­to­en­tu­si­as­tit, ja asi­ak­kai­den jou­kos­sa oli mo­nia ai­kan­sa F1-sar­jan kul­jet­ta­jia ja mes­ta­rei­ta. Myös leh­dis­tö oli vai­kut­tu­nut ja pal­kit­si tu­lok­kaan ”Maa­il­man par­haan au­ton” ja ”Maa­il­man no­peim­man se­da­nin” tit­te­leil­lä. Moot­to­ri ke­hit­ti 210 kW (286 hv) te­hon ja 550 Nm:n vään­nön. Huip­pu­no­peus oli 225 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 ki­lo­met­riin vain 7,4 se­kun­tia. Nämä ar­vot oli­vat poik­keuk­sel­li­sia 1970-lu­vun sar­ja­tuo­tan­to­mal­leis­sa, ku­ten va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat il­mas­toin­ti, kes­kus­lu­ki­tus, ta­sa­no­peus­sää­din ja säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nat­kin. Ke­räi­ly­har­vi­nai­suu­den ar­vo on nous­sut vii­mei­sen 15 vuo­den ai­ka­na lä­hes kak­sin­ker­tai­sek­si, sil­lä huip­pu­kun­toi­sis­ta 450 SEL 6.9 -yk­si­löis­tä on pyy­det­ty jopa yli 90000 eu­roa.

Mer­ce­des-Benz lan­see­raa uu­sim­man su­ku­pol­ven MBESS-ener­gi­a­va­ras­ton

Mer­ce­des-Benz esit­te­lee tä­män vuo­den Smar­ter E Eu­ro­pe -ta­pah­tu­mas­sa uu­sim­man su­ku­pol­ven ener­gi­a­va­ras­toin­ti­jär­jes­tel­män­sä. MBESS-ni­meä kan­ta­va rat­kai­su on tar­koi­tet­tu te­ol­li­seen ja kau­pal­li­seen käyt­töön.

Yh­ti­öl­lä on yli kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus vas­taa­vien iso­jen ak­ku­ko­ko­nai­suuk­sien suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta, jo­ten jär­jes­tel­mä on käyt­tö­tur­val­li­nen, skaa­lat­ta­va, kus­tan­nus­te­ho­kas ja jous­ta­va yri­ty­se­lä­män no­pe­as­ti muut­tu­viin ener­gi­an­käyt­tö­tar­pei­siin. Rat­kai­sun yti­men muo­dos­ta­vat te­hok­kaat NMC-ak­ku­mo­duu­lit, jot­ka ovat pe­räi­sin kier­rä­te­tyis­tä ajo­neu­vo­a­kuis­ta ja pi­den­tä­vät näin ak­ku­jen käyt­töi­kää. Jär­jes­tel­mä on pa­kat­tu kom­pak­tiin, hal­kai­si­jal­taan noin ne­li­met­ri­seen kont­tiin. Dan­fos­sin ve­si­jääh­dy­tys­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa va­ras­ton jopa 99 pro­sen­tin hyö­ty­suh­teen myös osa­kuor­mal­la. Siir­ret­tä­vän ener­gi­a­va­ras­ton ni­mel­lis­te­ho on 1,6 MWh. Smar­ter E Eu­ro­pe ta­pah­tu­ma jär­jes­te­tään 22 – 25.6 Münche­nis­sä.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN