Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta

Vuonna 1975 silloisen edustusluokan laatustandardit määriteltiin kerralla uudelleen, kun Mercedes-Benz esitteli S-sarjansa (W 116) tuoreimman tulokkaan.

Auto Bild.Uutiset

Mal­liin lai­nat­tiin Mer­ce­des-Benz 600:n (W 100) V8-moot­to­ri, jon­ka is­ku­ti­la­vuut­ta oli kas­va­tet­tu tun­tu­vas­ti (6834 cm3). Syn­tyi Mer­ce­des-Benz 450 SEL 6.9 – au­to joka ihas­tut­ti vai­vat­to­mal­la ajet­ta­vuu­del­laan, voi­mal­laan ja so­fis­ti­koi­dul­la muo­toi­lul­laan.

Uu­si au­tok­las­sik­ko va­kuut­ti vä­lit­tö­mäs­ti ke­räi­li­jät ja au­to­en­tu­si­as­tit, ja asi­ak­kai­den jou­kos­sa oli mo­nia ai­kan­sa F1-sar­jan kul­jet­ta­jia ja mes­ta­rei­ta. Myös leh­dis­tö oli vai­kut­tu­nut ja pal­kit­si tu­lok­kaan ”Maa­il­man par­haan au­ton” ja ”Maa­il­man no­peim­man se­da­nin” tit­te­leil­lä. Moot­to­ri ke­hit­ti 210 kW (286 hv) te­hon ja 550 Nm:n vään­nön. Huip­pu­no­peus oli 225 km/h ja kiih­ty­vyys 0–100 ki­lo­met­riin vain 7,4 se­kun­tia. Nämä ar­vot oli­vat poik­keuk­sel­li­sia 1970-lu­vun sar­ja­tuo­tan­to­mal­leis­sa, ku­ten va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat il­mas­toin­ti, kes­kus­lu­ki­tus, ta­sa­no­peus­sää­din ja säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nat­kin. Ke­räi­ly­har­vi­nai­suu­den ar­vo on nous­sut vii­mei­sen 15 vuo­den ai­ka­na lä­hes kak­sin­ker­tai­sek­si, sil­lä huip­pu­kun­toi­sis­ta 450 SEL 6.9 -yk­si­löis­tä on pyy­det­ty jopa yli 90000 eu­roa.

Mer­ce­des-Benz lan­see­raa uu­sim­man su­ku­pol­ven MBESS-ener­gi­a­va­ras­ton

Mer­ce­des-Benz esit­te­lee tä­män vuo­den Smar­ter E Eu­ro­pe -ta­pah­tu­mas­sa uu­sim­man su­ku­pol­ven ener­gi­a­va­ras­toin­ti­jär­jes­tel­män­sä. MBESS-ni­meä kan­ta­va rat­kai­su on tar­koi­tet­tu te­ol­li­seen ja kau­pal­li­seen käyt­töön.

Yh­ti­öl­lä on yli kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus vas­taa­vien iso­jen ak­ku­ko­ko­nai­suuk­sien suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta, jo­ten jär­jes­tel­mä on käyt­tö­tur­val­li­nen, skaa­lat­ta­va, kus­tan­nus­te­ho­kas ja jous­ta­va yri­ty­se­lä­män no­pe­as­ti muut­tu­viin ener­gi­an­käyt­tö­tar­pei­siin. Rat­kai­sun yti­men muo­dos­ta­vat te­hok­kaat NMC-ak­ku­mo­duu­lit, jot­ka ovat pe­räi­sin kier­rä­te­tyis­tä ajo­neu­vo­a­kuis­ta ja pi­den­tä­vät näin ak­ku­jen käyt­töi­kää. Jär­jes­tel­mä on pa­kat­tu kom­pak­tiin, hal­kai­si­jal­taan noin ne­li­met­ri­seen kont­tiin. Dan­fos­sin ve­si­jääh­dy­tys­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa va­ras­ton jopa 99 pro­sen­tin hyö­ty­suh­teen myös osa­kuor­mal­la. Siir­ret­tä­vän ener­gi­a­va­ras­ton ni­mel­lis­te­ho on 1,6 MWh. Smar­ter E Eu­ro­pe ta­pah­tu­ma jär­jes­te­tään 22 – 25.6 Münche­nis­sä.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN