Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Kun sadekuuro täyttää uran tai päällystevaurion, vesiliirron riski on merkittävä, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.

Auto Bild.Uutiset

Ren­kai­den kun­to ja il­man­pai­neet kan­nat­taa tar­kis­taa en­nen ke­sä­reis­suun läh­te­mis­tä ja ko­van kuu­ron sat­tu­es­sa ajaa tur­val­li­ses­ti tien si­vuun.

26 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta on jou­tu­nut lii­ken­tees­sä lä­hel­tä piti -ti­lan­tee­seen tai on­net­to­muus­vaa­raan tei­den huo­non kun­non vuok­si muu­ta­man vii­me vuo­den ai­ka­na, sel­vi­ää Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­mäs­tä Ar­jen kat­saus -ky­se­lys­tä. Osuus on nou­sus­sa: vuon­na 2023 näin ker­toi ta­pah­tu­neen 23 pro­sent­tia. Ky­se­lyt to­teut­ti tut­ki­mu­syh­tiö Ve­ri­an (ent. Kan­tar Pub­lic)*.

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min mu­kaan huo­no­kun­tois­ten maan­tei­den pääl­lys­tei­den mää­rä on noin kak­sin­ker­tais­tu­nut vii­mei­sen 10 vuo­den ai­ka­na. Pääl­lys­te­tyis­tä teis­tä rei­lu 10 000 ki­lo­met­riä eli lä­hes vii­de­so­sa on huo­no­kun­toi­sia. So­ra­teis­tä noin 10 pro­sent­tia on huo­no­kun­toi­sia.

Sa­maan ai­kaan jopa 16 pro­sent­tia au­toi­li­jois­ta ker­too ly­kän­neen­sä sääs­tö­syis­tä uu­sien ren­kai­den han­kin­taa, vaik­ka van­hat ovat jo ku­lu­neet tai iäk­käät.

– Suo­men teil­lä on run­saas­ti kor­jaus­vel­kaa, hen­ki­lö­au­to­kan­ta van­he­nee ko­vaa kyy­tiä ja li­säk­si vaa­ral­li­sen moni ajaa huo­no­kun­toi­sil­la ren­kail­la. Kun tä­hän li­sä­tään ke­säi­set rank­ka­sa­teet, jot­ka täyt­tä­vät tei­den urat ja pääl­lys­te­vau­ri­ot het­kes­sä ve­del­lä, ve­si­liir­ron ris­ki on to­del­la suu­ri. Sa­teel­la kan­nat­taa hi­das­taa mie­luum­min en­nen kuin pito heik­ke­nee, sa­noo Lä­hi­Ta­pi­o­lan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta ja au­to­pal­ve­luis­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

Kuop­pa­pu­jot­te­lu ko­vas­sa vauh­dis­sa voi vie­dä au­ton hal­lin­nan

Ren­kai­den pis­to­va­hin­ko­jen ris­kiä li­sää myös se, et­tä au­to­jen pai­no on kas­va­nut ja ren­kaat ovat muut­tu­neet ai­em­paa le­ve­äm­mik­si ja ma­ta­lap­ro­fii­li­sem­mik­si. Han­ka­lia va­hin­ko­ja ovat laa­jem­mat pyö­rän­tu­en­nan ja jou­si­tuk­sen vau­ri­ot ja viat, ku­ten esi­mer­kik­si kier­re­jou­sien kat­ke­a­mi­set, il­ma­jou­sien viat ja tu­ki­var­sien vään­ty­mi­set.

Ren­kai­den kun­to ja il­man­pai­neet kan­nat­taa tar­kis­taa en­nen reis­suun läh­te­mis­tä, mut­ta myös ajo­ta­pa vai­kut­taa ris­kei­hin, Ala­vii­ri sa­noo.

– Ke­sä­ai­kaan moni aje­lee it­sel­leen tun­te­mat­to­mil­la rei­teil­lä ja usein vie­lä­pä vä­hän lii­ken­nöi­dyil­lä teil­lä, joi­den kun­nos­sa­pi­to voi ol­la huo­nol­la to­lal­la. Mont­tu voi yl­lät­tää, sil­lä sama tie voi ol­la yh­des­tä koh­taa hy­väs­sä kun­nos­sa ja toi­ses­ta ei. No­peut­ta kan­nat­taa pu­dot­taa en­na­koi­vas­ti, sil­lä se vai­kut­taa pääl­lys­te­vau­ri­oon osu­mi­sen voi­maan. Äkil­li­set liik­keet vie­vät myös hel­pos­ti au­ton hal­lin­nan, jos kuop­pia yrit­tää väis­tää ko­vas­sa vauh­dis­sa.

Jos rank­ka­sa­de yl­lät­tää, kan­nat­taa Ala­vii­rin mu­kaan var­mis­taa, et­tä ajo­va­lot ja il­mas­toin­ti ovat var­mas­ti pääl­lä eli oma ajo­neu­vo nä­kyy muil­le ei­vät­kä ik­ku­nat huu­rus­tu.

– Jos sade on niin kova, et­tei näe eteen­sä, kan­nat­taa pyr­kiä py­säh­ty­mään tur­val­li­seen paik­kaan tien si­vuun ja odot­taa, et­tä pa­hin kuu­ro laan­tuu. Jos au­to ajau­tuu ve­si­liir­toon, tär­kein­tä on ol­la jar­rut­ta­mat­ta tai kiih­dyt­tä­mät­tä ja pyr­kiä pi­tä­mään oh­jaus tien kul­ku­suun­taan, kun­nes pito jäl­leen pa­laa.

* Tuo­ree­seen ky­se­lyyn vas­ta­si 1 100 hen­ki­löä 4.–11.4.2025 vä­li­se­nä ai­ka­na. Tut­ki­muk­seen vas­tan­neet edus­ta­vat Man­ner-Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 3,0 pro­sent­tiyk­sik­köä koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Ke­vään 2023 ky­se­lyyn vas­ta­si 2 129 hen­ki­löä 19.–25.5.2023 vä­li­se­nä ai­ka­na. Tut­ki­muk­seen vas­tan­neet edus­ta­vat Man­ner-Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 2,1 pro­sent­tiyk­sik­köä koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Au­to­Bild / Lä­hi­Ta­pi­o­la

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla

Auto Bild.Uutiset

Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU