Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Kuudes sukupolvi tuo tullessaan useita edistyksellisiä innovaatioita, jotka kaikki osaltaan parantavat auton suorituskykyä ja tehokkuutta. Uudet digitaaliset sovellukset ja turvallisuus ovat myös keskiössä.
Monikäyttöisyys ja luotettavuus ovat osa niitä piirteitä, joiden avulla RAV4 on saavuttanut historiansa aikana suuren suosion niin globaalisti kuin Euroopassakin. Maailmanlaajuisesti tämä ikoninen malli on löytänyt tiensä yli 15 miljoonan asiakkaan luo, ja Euroopassakin on ylitetty yli 2,5 miljoonan auton rajapyykki.
Täysin uuden Toyota RAV4:n robustin ulkopinnan alla sykkii se sama SUV-sydän, joka aikanaan loi koko autoluokan. Voimakas keulan design ja dynaaminen sivusilhuetti ilmentävät aitoja maastokykyjä ja RAV4:n luonnetta ulkomittojen pysyessä kuitenkin samankaltaisina kuin edeltävässä mallissa. Sisätiloissa on täysin uudelleen suunniteltu avara matkustamo.
Toyotan uuden Arene-ohjelmistoalustan esittely on ensimmäinen askel kohti ohjelmistokeskeisiä ajoneuvoja. Se mahdollistaa kehittyneiden turvallisuus- ja viihdejärjestelmien luomisen ja kehittämisen. Uudessa Toyota RAV4 -mallissa nähdäänkin kehittyneitä kuljettajan avustin- ja turvallisuusjärjestelmiä. Myös multimediajärjestelmässä siirrytään kertaharppauksella uuteen sukupolveen, joka mahdollistaa entistä laajemmat yhdistettävyys-, navigointi- ja turvallisuuspalvelut. Kaikki nämä ovat myös huomattavasti nopeampitoimisia kuin aiemmin, kiitos Arene-järjestelmän.
Energiatehokkuudeltaan ylivoimainen RAV4:n lataushybridimalli edustaa kaksois-DNA-ajattelua: todellista sähköautoilua ja vaivattomuudeltaan ylivertaista hybridiajoa. Lataushybridijärjestelmä mahdollistaa jopa 100 km* (WLTP-yhdistetty) sähköisen ajokantaman – enemmän, kuin eurooppalaiset autoilijat keskimäärin päivässä tarvitsevat – tarjoten samalla Toyotan uusimman hybridijärjestelmän joustavuuden ja luotettavuuden. Kuudennen sukupolven lataushybridijärjestelmä tarjoaa korkeajänniteakun kapasiteettiin yli 30 % lisäyksen, mahdollistaen suuremman tehon, kiihtyvyyden ja energiatehokkuuden tarjoten samalla nopeampia latausvaihtoehtoja. Uudelleensijoitellut komponentit luovat myös lisää sisätiloja ja edesauttavat dynaamisten ajo-ominaisuuksien hiomisessa huippuunsa.
Täysin uutta Toyota RAV4 -mallia tullaan tarjoamaan Eurooppaan itselataavana hybridinä tai lataushybridinä. Tämä ilmentää Toyotan käyttövoimaneutraalia lähestymistä tavoitteessaan saavuttaa hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 mennessä. Mikä tärkeintä, tämä mahdollistaa asiakkaillemme valinnanvaran valita juuri heidän käyttötarpeisiinsa parhaiten sopiva auto.
Uusin hybriditeknologia, suurin hyöty
Uuden Toyota RAV4 -mallin ydin on Toyotan uusin, kuudennen sukupolven hybridi- ja lataushybridijärjestelmä. Uuden li-ion-korkeajänniteakun kapasiteetti on 22,7 kWh*. Uusi akku on myös nopeampi ladata. AC-lataus onnistuu nyt kolmivaiheisen, 11-kilowattisen OBC-laturin turvin tyhjästä täyteen noin kolmessa tunnissa. Saataville tulee myös DC-pikalatausmahdollisuus, joka 50 kW:n huipputehoineen on harvinaista herkkua lataushybridien maailmassa. Sen turvin lataustapahtuma 10 – 80 % (SOC) tapahtuu (olosuhteista riippuen) jopa puolessa tunnissa.
Uutta on myös uusi, tehokkaampi etusähkömoottori. Sen suurin teho on nyt 150 kW*, mikä merkitsee 16 kilowatin kasvua edeltävään malliin verrattuna. Se mahdollistaa luonnollisesti paremman kiihtyvyyden. AWD-i-nelivetojärjestelmä tarjoaa puolestaan lataushybrideille erinomaisen kelvollisen teholukeman 304 hv (224 kW)*. Sitä tehoa voi hyödyntää halutessaan esimerkiksi kiihdyttämällä ajoneuvo paikaltaan 100 km/h -nopeuteen 5,8 sekunnissa*.
Uusi korkeajänniteakku säilyttää suorituskykynsä myös olosuhteiden muuttuessa, kiitos kehittyneiden lämmönhallintaominaisuuksiensa. Erilliset nestekierrot mahdollistavat nopeat tilamuutokset sen mukaan, tarvitseeko akkua viilentää vai lämmittää. Tämä mahdollistaa suuren tehon ottamisen akusta myös kylmissä olosuhteissa, samoin se auttaa latauksen jouduttamista.
Uusi Toyota RAV4 -lataushybridi voi käyttää sähköistä ajokantamaansa älykkäästi, kiitos lokaatio-ohjatun EV-ajon (geofencing). Yhdistämällä ajantasaiset liikennetiedot ja karttanavigoinnin pilvipalvelussa järjestelmä voi vaihtaa automaattisesti hybridi- ja sähköajotilojen välillä ottaen samalla huomioon kuljettajan ajotyylin ja -tottumukset. Jos matkalle sattuu nk. ZEV- tai ULEV-päästöluokan alueita, järjestelmä varmistaa, että korkeajänniteakun varaus riittää EV-ajoon kyseisten alueiden läpi.
Ensimmäistä kertaa Toyota RAV4 Plug-in -mallien historiassa myös etuvetoinen vaihtoehto on saatavilla. Tämä entistä useamman ulottuvissa oleva malli tarjoaa 268 hevosvoimaa.
Täyshybridijärjestelmä on myös täysin uusi. Voimansiirron, tehonhallintayksikön, korkeajänniteakun ja lukuisten muiden komponenttien kehitystyön tuloksena saavutetaan jälleen kerran aiempaa saumattomampi kiihtyvyys ja erittäin intuitiivinen ajotuntuma. Täyshybridimallien teholukemat kirjataan ylös etuvetoisen mallin osalta 183 hv / 135 kW* ja AWD-i-mallin osalta 191 hv / 140 kW*.
GR SPORT
Täysin uuden Toyota RAV4-mallin GR SPORT -varustetaso lyö pöytään vieläkin dynaamisemmat ajo-ominaisuudet.
20 mm leveämpi raideleveys yhdistettynä ensiluokkaiseen iskunvaimennukseen, vahvistettuun takajousitukseen ja erityisesti takaisinjoustoiltaan kehitettyyn pyöräntuentaan ja ohjaustehostukseen tarjoaa aivan ensiluokkaisen ajokokemuksen.
Koska TOYOTA GAZOO Racingin filosofiaan kuuluu tuotteiden kehittäminen ensisijaisesti kilpailutoiminnassa, nähdään tässä varustetasossa monia sieltä tuttuja varusteita: pehmeät keskikonsolin polvituet, alumiiniset poljinpinnat ja urheilullisesti muotoillut istuimet korottavat normaalin arkiajonkin ylempään luokkaan.
Varustetasoon kuuluu myös erottuva, syvän kolmiulotteisen vaikutelman luova etusäleikkö. Tyylikkään tumma sisädesign sisältää tyylikkäitä GR-logoja ja punaisia yksityiskohtia.
Edistynyt ohjelmisto, uudenlaista turvallisuutta
Arene-ohjelmistoalusta on vakiona kaikissa uusissa RAV4-malleissa. Se merkitsee uuden aikakauden alkua, jolloin ohjelmistoilla voidaan muokata aktiivisesti ajoneuvoa kokonaisuutena. Samalla se mahdollistaa uudenlaisia turvallisuusominaisuuksia ja on osa Toyotan tavoitetta – ei yhtään liikenneonnettomuutta.
Arene mahdollistaa Toyota T-Maten uusimman sukupolven sisältäen viimeisimmän Toyota Safety Sense -järjestelmän, joka nähdään ensimmäistä kertaa täysin uudessa RAV4-mallissa. Järjestelmä on entistä kattavampi ja pystyy ottamaan huomioon enemmän erilaisia riskitilanteita ollen samalla toiminnassaan huomattavasti aiempaa nopeampi.
FCTA (Front Cross Traffic Alert) on uusi toiminto RAV4-malleissa. Se luo lisäturvaa liikuttaessa esimerkiksi vilkkaissa risteyksissä huomioiden edestä risteävän liikenteen ja tarvittaessa varoittaen siitä. Se täydentää toiminnallaan uutta BSM-kuolleen kulman varoitusjärjestelmää antaen kuljettajalle aiempaa laajemman käsityksen ympäröivästä liikenteestä. Se sisältää myös toiminnon, joka varoittaa kuljettajaa, mikäli esimerkiksi moottoriteillä havaitaan takaa päin vauhdilla lähestyvä ajoneuvo.
Uusittu ja erittäin kehittynyt LCA-kaistanvaihtoassistentti auttaa kuljettajaa vaihtamaan moottoritieliikenteessä kaistaa mukavalla ja turvallisella tavalla. Suuntamerkkiä näytettäessä järjestelmä varmistaa kaistan olevan vapaa.
PCS-törmäysturvallisuusjärjestelmä tunnistaa nyt myös kohonneen nokkakolarin riskin ja tunnistaa aiempaa laajemman skaalan erilaisia esteitä sekä polkupyöriä ja moottoripyöriä. Kuten aiemminkin, järjestelmä varoittaa kohonneesta riskistä sekä äänin että visuaalisella varoituksella ja tarvittaessa aktivoi jarrutuksen automaattisesti. Mikäli tapahtuu sellainen törmäys, jossa turvatyynyt aktivoituvat, pysäyttää järjestelmä auton, mikäli kuljettaja ei siihen kykene.
Kauko-ohjattu Advanced Park -toiminto mahdollistaa auton pysäköinnin älypuhelimen avulla kuljettajan ollessa auton ulkopuolella. Mikäli kuljettaja nostaa sormensa älypuhelimeltaan, auto pysähtyy välittömästi. Ns. old school -pysäköintiä avustaa puolestaan 360-kamerajärjestelmän uusi, kolmiulotteinen näkymä, joka auttaa hahmottamaan auton ympäristöä entistäkin tarkemmin.
Kaikkia aktiivisia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä tuetaan OTA-päivitysten avulla, jolloin ne ovat ajan tasalla koko auton elinkaaren ajan.
Täysin digitaalinen käyttökokemus
Täysin uusi Toyota RAV4 tuo markkinoille tullessaan myös täysin uuden multimediajärjestelmän, joka on aiempaa nopeampi ja kompaktimpi – kiitos Arenen.
Järjestelmä pystyy hyödyntämään ja näyttämään aiempaa enemmän ja aiempaa korkealuokkaisempaa informaatiota. Kuljettajaa avustavat mm. Googlen POI-pisteet, nopeuskameratiedot ja tieto alati lisääntyvistä, päästörajoitetuista alueista. Eikä katseen tarvitse harhailla pitkin kojelautaa, sillä korkealuokkainen kolmiulotteinen kaistaopastus tuodaan niin haluttaessa suoraan mittaristoon.
Järjestelmän 12,9-tuumainen keskinäyttö on suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen. Se tuo yhdellä silmäyksellä esille suuren määrän tietoa, jos niin halutaan. Sen käyttöliittymä on hyvin intuitiivinen ja käyttäjäystävällinen pikavalintoineen, mukautettavine oikopolkuineen ja tietoturva-asetuksineen. Digitaalista käyttökokemusta tukee myös älykäs ääniohjattu assistentti, jonka avulla voidaan ohjata esimerkiksi navigointia, mediaa, ohjaamon lämpötilaa ja muita auton toimintoja. Myös tämän järjestelmän jatkuva ajantasaisuus varmistetaan OTA-päivitysominaisuudella.
Digitaalinen käyttökokemus kulkee uuden RAV4-mallin myötä mukana myös auton ulkopuolella. Uusin MyToyota -sovellus mahdollistaa useita erilaisia tilausperusteisia palveluita, kuten digitaalisen avaimen, kehittyneen ääniohjauksen ja ajotallentimen.
Täysin uusi Toyota RAV4 saapuu Eurooppaan ja siten myös Suomeen alkuvuodesta 2026.
AutoBild / Toyota
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
Volkswagenin uusi strategia automallien nimeämiseen: ID. 2all -konseptiautosta tulee sarjatuotannossa ID. Polo – lisää tuttuja mallinimiä tulossa myöhemmin
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL