Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Kuudes sukupolvi tuo tullessaan useita edistyksellisiä innovaatioita, jotka kaikki osaltaan parantavat auton suorituskykyä ja tehokkuutta. Uudet digitaaliset sovellukset ja turvallisuus ovat myös keskiössä.

Auto Bild.Uutiset

Mo­ni­käyt­töi­syys ja luo­tet­ta­vuus ovat osa nii­tä piir­tei­tä, joi­den avul­la RAV4 on saa­vut­ta­nut his­to­ri­an­sa ai­ka­na suu­ren suo­si­on niin glo­baa­lis­ti kuin Eu­roo­pas­sa­kin. Maa­il­man­laa­jui­ses­ti tämä iko­ni­nen mal­li on löy­tä­nyt tien­sä yli 15 mil­joo­nan asi­ak­kaan luo, ja Eu­roo­pas­sa­kin on yli­tet­ty yli 2,5 mil­joo­nan au­ton ra­ja­pyyk­ki.

Täy­sin uu­den To­yo­ta RAV4:n ro­bus­tin ul­ko­pin­nan al­la syk­kii se sama SUV-sy­dän, joka ai­ka­naan loi koko au­to­luo­kan. Voi­ma­kas keu­lan de­sign ja dy­naa­mi­nen si­vu­sil­hu­et­ti il­men­tä­vät ai­to­ja maas­to­ky­ky­jä ja RAV4:n luon­net­ta ul­ko­mit­to­jen py­sy­es­sä kui­ten­kin sa­man­kal­tai­si­na kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa. Si­sä­ti­lois­sa on täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tu ava­ra mat­kus­ta­mo.

To­yo­tan uu­den Are­ne-oh­jel­mis­to­a­lus­tan esit­te­ly on en­sim­mäi­nen as­kel koh­ti oh­jel­mis­to­kes­kei­siä ajo­neu­vo­ja. Se mah­dol­lis­taa ke­hit­ty­nei­den tur­val­li­suus- ja viih­de­jär­jes­tel­mien luo­mi­sen ja ke­hit­tä­mi­sen. Uu­des­sa To­yo­ta RAV4 -mal­lis­sa näh­dään­kin ke­hit­ty­nei­tä kul­jet­ta­jan avus­tin- ja tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä. Myös mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä siir­ry­tään ker­ta­harp­pauk­sel­la uu­teen su­ku­pol­veen, joka mah­dol­lis­taa en­tis­tä laa­jem­mat yh­dis­tet­tä­vyys-, na­vi­goin­ti- ja tur­val­li­suus­pal­ve­lut. Kaik­ki nämä ovat myös huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­pi­toi­mi­sia kuin ai­em­min, kii­tos Are­ne-jär­jes­tel­män.

Ener­gi­a­te­hok­kuu­del­taan yli­voi­mai­nen RAV4:n la­taus­hyb­ri­di­mal­li edus­taa kak­sois-DNA-ajat­te­lua: to­del­lis­ta säh­kö­au­toi­lua ja vai­vat­to­muu­del­taan yli­ver­tais­ta hyb­ri­di­a­joa. La­taus­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa jopa 100 km* (WLTP-yh­dis­tet­ty) säh­köi­sen ajo­kan­ta­man – enem­män, kuin eu­roop­pa­lai­set au­toi­li­jat kes­ki­mää­rin päi­väs­sä tar­vit­se­vat – tar­jo­ten sa­mal­la To­yo­tan uu­sim­man hyb­ri­di­jär­jes­tel­män jous­ta­vuu­den ja luo­tet­ta­vuu­den. Kuu­den­nen su­ku­pol­ven la­taus­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ka­pa­si­teet­tiin yli 30 % li­säyk­sen, mah­dol­lis­ta­en suu­rem­man te­hon, kiih­ty­vyy­den ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den tar­jo­ten sa­mal­la no­pe­am­pia la­taus­vaih­to­eh­to­ja. Uu­del­leen­si­joi­tel­lut kom­po­nen­tit luo­vat myös li­sää si­sä­ti­lo­ja ja ede­saut­ta­vat dy­naa­mis­ten ajo-omi­nai­suuk­sien hi­o­mi­ses­sa huip­puun­sa.

Täy­sin uut­ta To­yo­ta RAV4 -mal­lia tul­laan tar­jo­a­maan Eu­roop­paan it­se­la­taa­va­na hyb­ri­di­nä tai la­taus­hyb­ri­di­nä. Tämä il­men­tää To­yo­tan käyt­tö­voi­ma­neut­raa­lia lä­hes­ty­mis­tä ta­voit­tees­saan saa­vut­taa hii­li­neut­raa­lius Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2040 men­nes­sä. Mikä tär­kein­tä, tämä mah­dol­lis­taa asi­ak­kail­lem­me va­lin­nan­va­ran va­li­ta juu­ri hei­dän käyt­tö­tar­pei­siin­sa par­hai­ten so­pi­va au­to.

Uu­sin hyb­ri­di­tek­no­lo­gia, suu­rin hyö­ty

Uu­den To­yo­ta RAV4 -mal­lin ydin on To­yo­tan uu­sin, kuu­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di- ja la­taus­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä. Uu­den li-ion-kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ka­pa­si­teet­ti on 22,7 kWh*. Uu­si ak­ku on myös no­pe­am­pi la­da­ta. AC-la­taus on­nis­tuu nyt kol­mi­vai­hei­sen, 11-ki­lo­wat­ti­sen OBC-la­tu­rin tur­vin tyh­jäs­tä täy­teen noin kol­mes­sa tun­nis­sa. Saa­ta­vil­le tu­lee myös DC-pi­ka­la­taus­mah­dol­li­suus, joka 50 kW:n huip­pu­te­hoi­neen on har­vi­nais­ta herk­kua la­taus­hyb­ri­dien maa­il­mas­sa. Sen tur­vin la­taus­ta­pah­tu­ma 10 – 80 % (SOC) ta­pah­tuu (olo­suh­teis­ta riip­pu­en) jopa puo­les­sa tun­nis­sa.

Uut­ta on myös uu­si, te­hok­kaam­pi etu­säh­kö­moot­to­ri. Sen suu­rin teho on nyt 150 kW*, mikä mer­kit­see 16 ki­lo­wa­tin kas­vua edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na. Se mah­dol­lis­taa luon­nol­li­ses­ti pa­rem­man kiih­ty­vyy­den. AWD-i-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä tar­jo­aa puo­les­taan la­taus­hyb­ri­deil­le eri­no­mai­sen kel­vol­li­sen te­ho­lu­ke­man 304 hv (224 kW)*. Sitä te­hoa voi hyö­dyn­tää ha­lu­tes­saan esi­mer­kik­si kiih­dyt­tä­mäl­lä ajo­neu­vo pai­kal­taan 100 km/h -no­peu­teen 5,8 se­kun­nis­sa*.

Uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku säi­lyt­tää suo­ri­tus­ky­kyn­sä myös olo­suh­tei­den muut­tu­es­sa, kii­tos ke­hit­ty­nei­den läm­mön­hal­lin­ta­o­mi­nai­suuk­sien­sa. Eril­li­set nes­te­kier­rot mah­dol­lis­ta­vat no­pe­at ti­la­muu­tok­set sen mu­kaan, tar­vit­see­ko ak­kua vii­len­tää vai läm­mit­tää. Tämä mah­dol­lis­taa suu­ren te­hon ot­ta­mi­sen akus­ta myös kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa, sa­moin se aut­taa la­tauk­sen jou­dut­ta­mis­ta.

Uu­si To­yo­ta RAV4 -la­taus­hyb­ri­di voi käyt­tää säh­köis­tä ajo­kan­ta­maan­sa älyk­kääs­ti, kii­tos lo­kaa­tio-oh­ja­tun EV-ajon (ge­o­fen­cing). Yh­dis­tä­mäl­lä ajan­ta­sai­set lii­ken­ne­tie­dot ja kart­ta­na­vi­goin­nin pil­vi­pal­ve­lus­sa jär­jes­tel­mä voi vaih­taa au­to­maat­ti­ses­ti hyb­ri­di- ja säh­kö­a­jo­ti­lo­jen vä­lil­lä ot­ta­en sa­mal­la huo­mi­oon kul­jet­ta­jan ajo­tyy­lin ja -tot­tu­muk­set. Jos mat­kal­le sat­tuu nk. ZEV- tai ULEV-pääs­tö­luo­kan alu­ei­ta, jär­jes­tel­mä var­mis­taa, et­tä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun va­raus riit­tää EV-ajoon ky­seis­ten alu­ei­den läpi.

En­sim­mäis­tä ker­taa To­yo­ta RAV4 Plug-in -mal­lien his­to­ri­as­sa myös etu­ve­toi­nen vaih­to­eh­to on saa­ta­vil­la. Tämä en­tis­tä use­am­man ulot­tu­vis­sa ole­va mal­li tar­jo­aa 268 he­vos­voi­maa.

Täys­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä on myös täy­sin uu­si. Voi­man­siir­ron, te­hon­hal­lin­ta­yk­si­kön, kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ja lu­kuis­ten mui­den kom­po­nent­tien ke­hi­tys­työn tu­lok­se­na saa­vu­te­taan jäl­leen ker­ran ai­em­paa sau­mat­to­mam­pi kiih­ty­vyys ja erit­täin in­tui­tii­vi­nen ajo­tun­tu­ma. Täys­hyb­ri­di­mal­lien te­ho­lu­ke­mat kir­ja­taan ylös etu­ve­toi­sen mal­lin osal­ta 183 hv / 135 kW* ja AWD-i-mal­lin osal­ta 191 hv / 140 kW*.

GR SPORT

Täy­sin uu­den To­yo­ta RAV4-mal­lin GR SPORT -va­rus­te­ta­so lyö pöy­tään vie­lä­kin dy­naa­mi­sem­mat ajo-omi­nai­suu­det.

20 mm le­ve­äm­pi rai­de­le­veys yh­dis­tet­ty­nä en­si­luok­kai­seen is­kun­vai­men­nuk­seen, vah­vis­tet­tuun ta­ka­jou­si­tuk­seen ja eri­tyi­ses­ti ta­kai­sin­jous­toil­taan ke­hi­tet­tyyn pyö­rän­tu­en­taan ja oh­jaus­te­hos­tuk­seen tar­jo­aa ai­van en­si­luok­kai­sen ajo­ko­ke­muk­sen.

Kos­ka TO­YO­TA GA­ZOO Ra­cin­gin fi­lo­so­fi­aan kuu­luu tuot­tei­den ke­hit­tä­mi­nen en­si­si­jai­ses­ti kil­pai­lu­toi­min­nas­sa, näh­dään täs­sä va­rus­te­ta­sos­sa mo­nia siel­tä tut­tu­ja va­rus­tei­ta: peh­me­ät kes­ki­kon­so­lin pol­vi­tu­et, alu­mii­ni­set pol­jin­pin­nat ja ur­hei­lul­li­ses­ti muo­toil­lut is­tui­met ko­rot­ta­vat nor­maa­lin ar­ki­a­jon­kin ylem­pään luok­kaan.

Va­rus­te­ta­soon kuu­luu myös erot­tu­va, sy­vän kol­miu­lot­tei­sen vai­ku­tel­man luo­va etu­sä­leik­kö. Tyy­lik­kään tum­ma si­sä­de­sign si­säl­tää tyy­lik­käi­tä GR-lo­go­ja ja pu­nai­sia yk­si­tyis­koh­tia.

Edis­ty­nyt oh­jel­mis­to, uu­den­lais­ta tur­val­li­suut­ta

Are­ne-oh­jel­mis­to­a­lus­ta on va­ki­o­na kai­kis­sa uu­sis­sa RAV4-mal­leis­sa. Se mer­kit­see uu­den ai­ka­kau­den al­kua, jol­loin oh­jel­mis­toil­la voi­daan muo­ka­ta ak­tii­vi­ses­ti ajo­neu­voa ko­ko­nai­suu­te­na. Sa­mal­la se mah­dol­lis­taa uu­den­lai­sia tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sia ja on osa To­yo­tan ta­voi­tet­ta – ei yh­tään lii­ken­ne­on­net­to­muut­ta.

Are­ne mah­dol­lis­taa To­yo­ta T-Ma­ten uu­sim­man su­ku­pol­ven si­säl­tä­en vii­mei­sim­män To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -jär­jes­tel­män, joka näh­dään en­sim­mäis­tä ker­taa täy­sin uu­des­sa RAV4-mal­lis­sa. Jär­jes­tel­mä on en­tis­tä kat­ta­vam­pi ja pys­tyy ot­ta­maan huo­mi­oon enem­män eri­lai­sia ris­ki­ti­lan­tei­ta ol­len sa­mal­la toi­min­nas­saan huo­mat­ta­vas­ti ai­em­paa no­pe­am­pi. 

FCTA (Front Cross Traf­fic Alert) on uu­si toi­min­to RAV4-mal­leis­sa. Se luo li­sä­tur­vaa lii­kut­ta­es­sa esi­mer­kik­si vilk­kais­sa ris­teyk­sis­sä huo­mi­oi­den edes­tä ris­te­ä­vän lii­ken­teen ja tar­vit­ta­es­sa va­roit­ta­en sii­tä. Se täy­den­tää toi­min­nal­laan uut­ta BSM-kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mää an­ta­en kul­jet­ta­jal­le ai­em­paa laa­jem­man kä­si­tyk­sen ym­pä­röi­väs­tä lii­ken­tees­tä. Se si­säl­tää myös toi­min­non, joka va­roit­taa kul­jet­ta­jaa, mi­kä­li esi­mer­kik­si moot­to­ri­teil­lä ha­vai­taan ta­kaa päin vauh­dil­la lä­hes­ty­vä ajo­neu­vo.

Uu­sit­tu ja erit­täin ke­hit­ty­nyt LCA-kais­tan­vaih­to­as­sis­tent­ti aut­taa kul­jet­ta­jaa vaih­ta­maan moot­to­ri­tie­lii­ken­tees­sä kais­taa mu­ka­val­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la. Suun­ta­merk­kiä näy­tet­tä­es­sä jär­jes­tel­mä var­mis­taa kais­tan ole­van va­paa.

PCS-tör­mäys­tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mä tun­nis­taa nyt myös ko­hon­neen nok­ka­ko­la­rin ris­kin ja tun­nis­taa ai­em­paa laa­jem­man skaa­lan eri­lai­sia es­tei­tä sekä pol­ku­pyö­riä ja moot­to­ri­pyö­riä. Ku­ten ai­em­min­kin, jär­jes­tel­mä va­roit­taa ko­hon­nees­ta ris­kis­tä sekä ää­nin et­tä vi­su­aa­li­sel­la va­roi­tuk­sel­la ja tar­vit­ta­es­sa ak­ti­voi jar­ru­tuk­sen au­to­maat­ti­ses­ti. Mi­kä­li ta­pah­tuu sel­lai­nen tör­mäys, jos­sa tur­va­tyy­nyt ak­ti­voi­tu­vat, py­säyt­tää jär­jes­tel­mä au­ton, mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei sii­hen ky­ke­ne.

Kau­ko-oh­jat­tu Ad­van­ced Park -toi­min­to mah­dol­lis­taa au­ton py­sä­köin­nin äly­pu­he­li­men avul­la kul­jet­ta­jan ol­les­sa au­ton ul­ko­puo­lel­la. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja nos­taa sor­men­sa äly­pu­he­li­mel­taan, au­to py­säh­tyy vä­lit­tö­mäs­ti. Ns. old school -py­sä­köin­tiä avus­taa puo­les­taan 360-ka­me­ra­jär­jes­tel­män uu­si, kol­miu­lot­tei­nen nä­ky­mä, joka aut­taa hah­mot­ta­maan au­ton ym­pä­ris­töä en­tis­tä­kin tar­kem­min.

Kaik­kia ak­tii­vi­sia tur­val­li­suus- ja avus­tin­jär­jes­tel­miä tu­e­taan OTA-päi­vi­tys­ten avul­la, jol­loin ne ovat ajan ta­sal­la koko au­ton elin­kaa­ren ajan.

Täy­sin di­gi­taa­li­nen käyt­tö­ko­ke­mus

Täy­sin uu­si To­yo­ta RAV4 tuo mark­ki­noil­le tul­les­saan myös täy­sin uu­den mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män, joka on ai­em­paa no­pe­am­pi ja kom­pak­tim­pi – kii­tos Are­nen.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy hyö­dyn­tä­mään ja näyt­tä­mään ai­em­paa enem­män ja ai­em­paa kor­ke­a­luok­kai­sem­paa in­for­maa­ti­o­ta. Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat mm. Goog­len POI-pis­teet, no­peus­ka­me­ra­tie­dot ja tie­to ala­ti li­sään­ty­vis­tä, pääs­tö­ra­joi­te­tuis­ta alu­eis­ta. Ei­kä kat­seen tar­vit­se har­hail­la pit­kin ko­je­lau­taa, sil­lä kor­ke­a­luok­kai­nen kol­miu­lot­tei­nen kais­ta­o­pas­tus tuo­daan niin ha­lut­ta­es­sa suo­raan mit­ta­ris­toon.

Jär­jes­tel­män 12,9-tuu­mai­nen kes­ki­näyt­tö on suun­ni­tel­tu eu­roop­pa­lai­sia asi­ak­kai­ta sil­mäl­lä pi­tä­en. Se tuo yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä esil­le suu­ren mää­rän tie­toa, jos niin ha­lu­taan. Sen käyt­tö­liit­ty­mä on hy­vin in­tui­tii­vi­nen ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen pi­ka­va­lin­toi­neen, mu­kau­tet­ta­vi­ne oi­ko­pol­kui­neen ja tie­to­tur­va-ase­tuk­si­neen. Di­gi­taa­lis­ta käyt­tö­ko­ke­mus­ta tu­kee myös äly­käs ää­ni­oh­jat­tu as­sis­tent­ti, jon­ka avul­la voi­daan oh­ja­ta esi­mer­kik­si na­vi­goin­tia, me­di­aa, oh­jaa­mon läm­pö­ti­laa ja mui­ta au­ton toi­min­to­ja. Myös tä­män jär­jes­tel­män jat­ku­va ajan­ta­sai­suus var­mis­te­taan OTA-päi­vi­ty­so­mi­nai­suu­del­la.

Di­gi­taa­li­nen käyt­tö­ko­ke­mus kul­kee uu­den RAV4-mal­lin myö­tä mu­ka­na myös au­ton ul­ko­puo­lel­la. Uu­sin My­To­yo­ta -so­vel­lus mah­dol­lis­taa usei­ta eri­lai­sia ti­laus­pe­rus­tei­sia pal­ve­lui­ta, ku­ten di­gi­taa­li­sen avai­men, ke­hit­ty­neen ää­ni­oh­jauk­sen ja ajo­tal­len­ti­men.

Täy­sin uu­si To­yo­ta RAV4 saa­puu Eu­roop­paan ja si­ten myös Suo­meen al­ku­vuo­des­ta 2026.

Au­to­Bild / To­yo­ta

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU