Fuji Heavy Industries -nimi juontaa juurensa vuoteen 1917, jolloin käynnistynyt tapahtumien sarja johti yhden tämän hetken merkittävimmän japanilaisen ilma- ja maakulkuneuvoja valmistavan teollisuuskonsernin syntyyn ja menestykseen.

Fuji Heavy Industries -nimi juontaa juurensa vuoteen 1917, jolloin käynnistynyt tapahtumien sarja johti yhden tämän hetken merkittävimmän japanilaisen ilma- ja maakulkuneuvoja valmistavan teollisuuskonsernin syntyyn ja menestykseen.

Yllätysuutinen: Tunnettu autonvalmistaja vaihtaa nimeä

Fuji Heavy Industries Ltd:n (FHI) johtokunta on tänään ilmoittanut, että FHI Ltd:n nimi on 1. huhtikuuta 2017 alkaen Subaru Corporation. Nimenmuutos vaatii vielä kesäkuun 28. päivä pidettävän osakkee­no­mis­tajien yhtiökokouksen hyväksynnän. FHI Ltd:n nykyinen tilikausi päättyy 31. maaliskuuta 2017.

Auto Bild.Uutiset

Mies ni­mel­tään Chi­ku­hei Na­ka­ji­ma oi­val­si polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­sen len­to­ko­neen mah­dol­li­suu­det ja pe­rus­ti Gun­man maa­kun­nas­sa si­jait­se­vaan Otan kau­pun­kiin len­to­ko­nei­den tut­ki­mus­la­bo­ra­to­ri­on. Lai­tok­sen toi­min­ta läh­ti no­pe­aan kas­vuun, ja rei­lut kym­me­nen vuot­ta myö­hem­min Na­ka­ji­man yri­tys tun­net­tiin ni­mel­lä Na­ka­ji­ma Airc­raft Co. Ltd.

Pie­ni­ko­koi­set polt­to­moot­to­rit oli­vat syn­ty­neet 1800-lu­vun lop­pu­puo­lel­la. Nii­den sy­lin­te­rit oli­vat joko pys­ty­a­sen­nos­sa pe­räk­käin ri­vis­sä tai vaa­ka­suo­ras­sa vas­tak­kain kam­pi­ak­se­lin eri puo­lil­la. Ke­vey­ten­sä, va­kaan käyn­tin­sä ja toi­min­ta­var­muu­ten­sa vuok­si juu­ri jäl­kim­mäi­nen rat­kai­su yleis­tyi len­to­ko­neis­sa. Ky­sees­sä oli vas­tais­ku- eli bok­se­ri­moot­to­ri, jon­ka Chi­ku­hei Na­ka­ji­ma va­lit­si len­to­ko­nei­den­sa voi­man­läh­teek­si.

Toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen Ja­pa­nis­sa al­koi jäl­leen­ra­ken­nus­työ. Na­ka­ji­man len­to­ko­ne­teh­das sai maan kuu­lui­sim­man vuo­ren mu­kaan ni­men Fuji San­guo Co. 1950-luku oli yh­ti­öl­le hui­maa kas­vun ai­kaa. Vii­dek­si eri tuo­tan­to­lai­tok­sek­si pai­su­nut toi­min­ta yh­dis­tet­tiin vuon­na 1953 kon­ser­nik­si ni­mel­tä Fuji He­a­vy In­dust­ries Ltd.

Tänä päi­vä­nä FHI Ltd:n omis­ta­ma Su­ba­ru val­mis­taa ja myy ym­pä­ri maa­il­maa noin mil­joo­na hen­ki­lö­au­toa vuo­des­sa. Su­ba­ru aset­ti tou­ko­kuus­sa 2014 ta­voit­teen, jon­ka mu­kaan vuo­teen 2020 men­nes­sä Su­ba­ru ei ai­no­as­taan ta­voit­te­le kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen tuo­maa li­sä­kas­vua vaan yh­tiö myös ak­tii­vi­ses­ti vah­vis­taa Su­ba­ru-brän­din maa­il­man­laa­juis­ta tun­net­tuut­ta ja lii­ke­toi­min­ta­ra­ken­net­ta.

Ni­men­muu­tos on yk­si osa tätä pro­ses­sia, joka tu­kee Su­ba­ru-brän­din maa­il­man­laa­juis­ta tun­net­tuut­ta ja kas­vua. Su­ba­ru Cor­po­ra­ti­on/FHI Ltd. täyt­tää en­si vuon­na 100 vuot­ta.

 

Fuji He­a­vy In­dust­rie­sin ly­hyt his­to­ria:

 

1917: Chi­ku­kei Na­ka­ji­ma pe­rus­taa Otan kau­pun­kiin len­to­ko­nei­den tut­ki­mus­la­bo­ra­to­ri­on

1918: Tut­ki­mus­la­bo­ra­to­rio ni­me­tään Na­ka­ji­ma Airc­raft Fac­to­ryk­si, joka vuon­na 1931 muu­te­taan muo­toon Na­ka­ji­ma Airc­raft Co.

1945: Na­ka­ji­man len­to­ko­ne­teh­das sai Ja­pa­nin kuu­lui­sim­man vuo­ren mu­kaan ni­men Fuji San­guo Co.

1953: Vii­dek­si eri tuo­tan­to­lai­tok­sek­si pai­su­nut toi­min­ta yh­dis­tet­tiin vuon­na 1953 kon­ser­nik­si ni­mel­tä Fuji He­a­vy In­dust­ries Ltd.

1954: Fuji He­a­vy In­dust­ries Ltd. ra­ken­si en­sim­mäi­sen hen­ki­lö­au­ton­sa. Au­ton työ­ni­mi oli P-1 ja vuot­ta myö­hem­min se sai ni­mek­seen Su­ba­ru 1500. Ky­sy­myk­ses­sä oli pro­to­tyyp­pi­au­to.

1958: Su­ba­run en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­mal­li 360 esi­tel­lään. Au­toon oli la­dat­tu uut­ta tek­niik­kaa, jota mo­net kil­pai­li­jat ot­ti­vat käyt­töön vas­ta pari vuo­si­kym­men­tä myö­hem­min. 360:ssa oli jo tuol­loin it­se­kan­ta­va te­räs­ko­ri, kaik­kien pyö­rien eril­lis­jou­si­tus ja ham­mas­tan­ko-oh­jaus. Au­tos­ta tuli no­pe­as­ti val­ta­va me­nes­tys ja ja­pa­ni­lais­ten oma kan­sa­nau­to.

 

Su­ba­ru-ni­men ja -tun­nuk­sen his­to­ria

Ja­pa­nin­kie­les­sä Su­ba­ru tar­koit­taa Hä­rän täh­dis­tös­sä nä­ky­vän Plei­ja­dien täh­ti­ryh­mää. Kuu­des­ta täh­des­tä muo­dos­tu­va ku­vio tyy­li­tel­tiin au­to­mer­kin tun­nuk­seen, joka hie­man mo­der­ni­soi­tu­na hoh­taa yhä jo­kai­sen Su­ba­run keu­lal­la.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN