Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finland kysyi kuluttajilta uuden ja käytetyn auton hankintaan liittyviä mieltymyksiä. Bensiini on edelleen käyttövoimista suosituin varsinkin käytetyn auton hankinnassa.
Jopa 45,1 prosenttia käytetyn auton hankkineista tai sitä harkitsevista vastaajista suosii bensiiniä. Vastaavasti uuden auton hankkineista tai sitä harkitsevista 37 prosenttia suosii bensiiniä, ja täyssähköä tai ladattavaa hybridiä 32,6 prosenttia. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten auton luotettavuus (44 %), käyttökustannukset (36,9 %) ja käyttötarve (34,4 %).
– Auton käyttötarve on turvallisuutta (27 %) ja ajo-ominaisuuksia (29,6 %) tärkeämpi hankintakriteeri. Käyttövoiman osuus ostopäätöksessä on reilun neljänneksen verran (25,9 %). Ympäristöystävällisyys on käytetyn auton hankintakriteereissä häntäpäässä (5,8 %), Drivalian Head of SME & Private Business Sami Sipilä kertoo kyselyn tuloksista.
Lähes viidennes valitsee uuden auton käyttövoimaksi hybridin ilman latausmahdollisuutta ja käytetyissäkin autoissa se on täyssähköä ja ladattavaa hybridiä suositumpi.
– Kyselyn tulokset osoittavat selvän eron kuluttajien ja yritysten autohankinnoissa. Uusista työsuhdeautoista jo 65 prosenttia on täyssähköautoja ja yritysten autopoliitikoissa painotetaan niiden ilmastovaikutusta. Kuluttajien vastauksista on tehtävissä se johtopäätös, että leasing- tai ostokustannuksia priorisoidaan enemmän kuin valitun käyttövoiman ympäristövaikutuksia, Sipilä miettii.
Täyssähköautot suosiossa pääkaupunkiseudulla
Maantieteellisiäkin eroja löytyy. Täyssähköauto ja ladattava hybridi ovat suosituimpia pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa valitaan sähköisistä autoista ladattava hybridi. Länsi-Suomessa bensiini on käyttövoimista vastaajien mielestä selvästi paras.
– Suomalaiset haluavat edelleen omistaa auton. Vastaajista 73,7 prosenttia hankki auton käytettynä, joka on iso haaste suomalaiselle uuden auton kaupalle. Kuten aiemmin todettu, kustannuksilla on iso merkitys. 27,2 prosenttia oli kuitenkin harkinnut uuden tai käytetyn auton hankintaa yksityisleasingin kautta. Tämä kertoo, että autoilun eri mahdollisuuksia aletaan tiedostaa aikaisempaa enemmän, mutta myös vaihtoehtoja osamaksurahoitukselle pitäisi olla laajemmin tarjolla, Sipilä toteaa.
Kyselyyn vastasi tuhat vähintään 18-vuotiasta kuluttajaa, joista noin 70 prosentilla oli omistusauto, reilulla kahdella prosentilla työsuhdeauto ja vajaalla kahdella prosentilla yksityisleasingauto. Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 20.3.– 25.3.2025. Otos on väestöä demografisesti edustava.
Koska vastaajista suurin osa omistaa autonsa, on Sipilän mielestä hyvä ottaa huomioon se, että heidän mieltymyksensä, ja täten myös vastauksensa, eroavat paljon leasingautolla ajavista ja työsuhdeautoilijoista.
Onko auto edelleen statussymboli?
Kuluttajakysely on osa Drivalian laajaa autoiluun ja yritysautoiluun liittyvien teemojen tarkastelua. Esimerkiksi Drivalian videopodcast-sarjassa on käsitelty niin sähköautojen kyberturvallisuutta kuin liikenteen vihreän siirtymän mahdollisuuksiakin. Viimeksi Astara Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas ja Drivalia Lease Finlandin markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala pohtivat, millaista automainonta on Suomessa ja onko auto edelleen statussymboli. Astara on Suomessa Kian ja Mitsubishin maahantuoja.
Drivalian kuluttajakyselyn mukaan mainonnalla oli reilun prosentin verran vaikutusta ostopäätökseen, mutta brändin osuus oli 14,8 prosenttia. Auton värillä oli merkitystä 4,8 prosentin verran.
Astaran omissa tutkimuksissa on huomattu, että naapurien mielipiteellä on edelleen painoarvoa auton hankinnassa. Ahokkaan mielestä auto on edelleen tietyille kuluttajille merkki taloudellisesta varallisuudesta, ja on tärkeää näyttää muille minkälaisella autolla ajaa. Brändimielikuvat vaikuttavat ostopäätökseen.
– Usein ajatellaan, että ostopäätös tehdään vain rationaalisilla perusteilla tai näin se ainakin itse koetaan ja perustellaan. Halutaan saada taloudellisesti järkevä ja turvallinen auto, jossa on hyvä ajotuntuma. Emotionaalisilla tekijöillä on merkitystä, vaikka sitä ei ehkä myönnetäkään, Ahokas sanoo.
Kian uusien täyssähkökäyttöisten EV-mallien lanseerauksessa haluttiin säväyttää erilaisella mainonnalla. Mainontaan otettiin mukaan muun muassa kilpailijoiden hyväntahtoinen nokittelu.
– Automainonta on Suomessa varovaista, konservatiivista ja ehkä uskallan sanoa, että pikkuisen tylsää. Minusta kuluttajien on ollut vaikea saada minkäänlaista tunnetta mainoksista, Ahokas sanoo.
Lopputuloksena toiset ovat rakastaneet ja toiset vihanneet uudenlaista mainoskampanjaa.
– Tätä me halusimmekin, markkinassa ei muutu mikään, jos mainonta on kädenlämpöistä ja vähän väritöntä. Myös kilpailijoilta on tullut vain positiivista palautetta raikkaasta tuulahduksesta automarkkinointiin, Ahokas kertoo.
AutoBild / Drivalia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Rotelin minivahvistin/dac
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
EgglestonWorks Andra uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI