Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finland kysyi kuluttajilta uuden ja käytetyn auton hankintaan liittyviä mieltymyksiä. Bensiini on edelleen käyttövoimista suosituin varsinkin käytetyn auton hankinnassa.
Jopa 45,1 prosenttia käytetyn auton hankkineista tai sitä harkitsevista vastaajista suosii bensiiniä. Vastaavasti uuden auton hankkineista tai sitä harkitsevista 37 prosenttia suosii bensiiniä, ja täyssähköä tai ladattavaa hybridiä 32,6 prosenttia. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten auton luotettavuus (44 %), käyttökustannukset (36,9 %) ja käyttötarve (34,4 %).
– Auton käyttötarve on turvallisuutta (27 %) ja ajo-ominaisuuksia (29,6 %) tärkeämpi hankintakriteeri. Käyttövoiman osuus ostopäätöksessä on reilun neljänneksen verran (25,9 %). Ympäristöystävällisyys on käytetyn auton hankintakriteereissä häntäpäässä (5,8 %), Drivalian Head of SME & Private Business Sami Sipilä kertoo kyselyn tuloksista.
Lähes viidennes valitsee uuden auton käyttövoimaksi hybridin ilman latausmahdollisuutta ja käytetyissäkin autoissa se on täyssähköä ja ladattavaa hybridiä suositumpi.
– Kyselyn tulokset osoittavat selvän eron kuluttajien ja yritysten autohankinnoissa. Uusista työsuhdeautoista jo 65 prosenttia on täyssähköautoja ja yritysten autopoliitikoissa painotetaan niiden ilmastovaikutusta. Kuluttajien vastauksista on tehtävissä se johtopäätös, että leasing- tai ostokustannuksia priorisoidaan enemmän kuin valitun käyttövoiman ympäristövaikutuksia, Sipilä miettii.
Täyssähköautot suosiossa pääkaupunkiseudulla
Maantieteellisiäkin eroja löytyy. Täyssähköauto ja ladattava hybridi ovat suosituimpia pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa valitaan sähköisistä autoista ladattava hybridi. Länsi-Suomessa bensiini on käyttövoimista vastaajien mielestä selvästi paras.
– Suomalaiset haluavat edelleen omistaa auton. Vastaajista 73,7 prosenttia hankki auton käytettynä, joka on iso haaste suomalaiselle uuden auton kaupalle. Kuten aiemmin todettu, kustannuksilla on iso merkitys. 27,2 prosenttia oli kuitenkin harkinnut uuden tai käytetyn auton hankintaa yksityisleasingin kautta. Tämä kertoo, että autoilun eri mahdollisuuksia aletaan tiedostaa aikaisempaa enemmän, mutta myös vaihtoehtoja osamaksurahoitukselle pitäisi olla laajemmin tarjolla, Sipilä toteaa.
Kyselyyn vastasi tuhat vähintään 18-vuotiasta kuluttajaa, joista noin 70 prosentilla oli omistusauto, reilulla kahdella prosentilla työsuhdeauto ja vajaalla kahdella prosentilla yksityisleasingauto. Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 20.3.– 25.3.2025. Otos on väestöä demografisesti edustava.
Koska vastaajista suurin osa omistaa autonsa, on Sipilän mielestä hyvä ottaa huomioon se, että heidän mieltymyksensä, ja täten myös vastauksensa, eroavat paljon leasingautolla ajavista ja työsuhdeautoilijoista.
Onko auto edelleen statussymboli?
Kuluttajakysely on osa Drivalian laajaa autoiluun ja yritysautoiluun liittyvien teemojen tarkastelua. Esimerkiksi Drivalian videopodcast-sarjassa on käsitelty niin sähköautojen kyberturvallisuutta kuin liikenteen vihreän siirtymän mahdollisuuksiakin. Viimeksi Astara Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas ja Drivalia Lease Finlandin markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala pohtivat, millaista automainonta on Suomessa ja onko auto edelleen statussymboli. Astara on Suomessa Kian ja Mitsubishin maahantuoja.
Drivalian kuluttajakyselyn mukaan mainonnalla oli reilun prosentin verran vaikutusta ostopäätökseen, mutta brändin osuus oli 14,8 prosenttia. Auton värillä oli merkitystä 4,8 prosentin verran.
Astaran omissa tutkimuksissa on huomattu, että naapurien mielipiteellä on edelleen painoarvoa auton hankinnassa. Ahokkaan mielestä auto on edelleen tietyille kuluttajille merkki taloudellisesta varallisuudesta, ja on tärkeää näyttää muille minkälaisella autolla ajaa. Brändimielikuvat vaikuttavat ostopäätökseen.
– Usein ajatellaan, että ostopäätös tehdään vain rationaalisilla perusteilla tai näin se ainakin itse koetaan ja perustellaan. Halutaan saada taloudellisesti järkevä ja turvallinen auto, jossa on hyvä ajotuntuma. Emotionaalisilla tekijöillä on merkitystä, vaikka sitä ei ehkä myönnetäkään, Ahokas sanoo.
Kian uusien täyssähkökäyttöisten EV-mallien lanseerauksessa haluttiin säväyttää erilaisella mainonnalla. Mainontaan otettiin mukaan muun muassa kilpailijoiden hyväntahtoinen nokittelu.
– Automainonta on Suomessa varovaista, konservatiivista ja ehkä uskallan sanoa, että pikkuisen tylsää. Minusta kuluttajien on ollut vaikea saada minkäänlaista tunnetta mainoksista, Ahokas sanoo.
Lopputuloksena toiset ovat rakastaneet ja toiset vihanneet uudenlaista mainoskampanjaa.
– Tätä me halusimmekin, markkinassa ei muutu mikään, jos mainonta on kädenlämpöistä ja vähän väritöntä. Myös kilpailijoilta on tullut vain positiivista palautetta raikkaasta tuulahduksesta automarkkinointiin, Ahokas kertoo.
AutoBild / Drivalia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI