Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Audi järjesti F1 2026 -lansee­raus­ti­lai­suuden Münchenin Brand Experience Centerissä. Aivan kuten tulevissa tuotan­to­mal­leissa, Audi tuo selkeyttä kilparadalle ja sen ulkopuolelle – ilman kompromisseja.

Auto Bild.Uutiset

”Siir­ty­mäl­lä moot­to­riur­hei­lun hui­pul­le Au­di te­kee sel­ke­än, kun­ni­an­hi­moi­sen kan­na­no­ton”, sa­noo Au­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Ger­not Döl­l­ner. 

”Tämä on seu­raa­va luku yh­ti­ön uu­dis­tu­mi­ses­sa. For­mu­la 1 toi­mii ka­ta­ly­saat­to­ri­na muu­tok­sel­le koh­ti ke­vy­em­pää, no­pe­am­paa ja in­no­va­tii­vi­sem­paa Au­di-brän­diä.”

Döl­l­ne­rin mu­kaan Au­di läh­tee kil­pai­lu­sar­jaan kun­ni­an­hi­moi­sel­la mut­ta re­a­lis­ti­sel­la stra­te­gi­al­la:

”Em­me mene For­mu­la 1:een vain ol­lak­sem­me siel­lä. Ha­lu­am­me voit­taa. Sa­mal­la tie­däm­me, et­tei For­mu­la 1:ssä tul­la huip­pu­tii­mik­si yh­des­sä yös­sä. Se vaa­tii ai­kaa, sin­nik­kyyt­tä ja vä­sy­mä­tön­tä ny­ky­ti­lan ky­see­na­lais­ta­mis­ta. Vuo­teen 2030 men­nes­sä ha­lu­am­me tais­tel­la maa­il­man­mes­ta­ruu­des­ta.”

Brän­di-iden­ti­tee­tin kei­hään­kär­ki

Au­di R26 -kon­sep­ti­au­to on sel­keä kan­na­not­to ja tar­jo­aa en­nak­ko­kat­sauk­sen brän­din en­sim­mäi­sen For­mu­la 1 -kil­pa-au­ton vä­ri­maa­il­maan ja muo­toi­luun, joka esi­tel­lään tam­mi­kuus­sa. Tämä vi­su­aa­li­nen iden­ti­teet­ti pe­rus­tuu hil­jat­tain esi­tel­tyyn muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aan ja sen nel­jään suun­nit­te­lu­pe­ri­aat­tee­seen: sel­keä, tek­ni­nen, äly­käs ja tun­teel­li­nen.

”To­teu­tam­me yh­te­näis­tä muo­toi­lu­kiel­tä, joka yh­dis­tää jo­kai­sen or­ga­ni­saa­ti­om­me osa-alu­een”, sa­noo Au­din luo­va joh­ta­ja Mas­si­mo Fras­cel­la. 

”Tämä te­kee For­mu­la 1 -pro­jek­tis­ta uu­den brän­di-iden­ti­tee­tin edel­lä­kä­vi­jän, joka ote­taan tu­le­vai­suu­des­sa käyt­töön sekä F1-tii­mis­sä et­tä koko Au­di-brän­dis­sä.”

R26-kon­sep­ti­au­to on yk­si en­sim­mäi­sis­tä brän­din uu­den vi­su­aa­li­sen iden­ti­tee­tin il­men­ty­mis­tä. Mi­ni­ma­lis­ti­set graa­fi­set pin­nat, joi­ta mää­rit­tä­vät tar­kat ge­o­met­ri­set leik­kauk­set, su­lau­tu­vat sau­mat­to­mas­ti kil­pa-au­ton ge­o­met­ri­aan. Vä­ri­pa­let­ti si­säl­tää ti­taa­nin, mus­tan hii­len ja uu­den Au­di-pu­nai­sen. Osa­na tätä iden­ti­teet­tiä Au­di käyt­tää myös pu­nai­sia ren­kai­ta, joi­ta käy­te­tään va­li­koi­dus­ti ko­ros­ta­maan sen For­mu­la 1 -läs­nä­o­loa.

F1 glo­baa­li­na näyt­tä­mö­nä “Vorsp­rung durch Tech­nik” -pe­ri­aat­teen esit­te­le­mi­sek­si

For­mu­la 1 -pro­jek­ti on Au­dil­le stra­te­gi­nen lip­pu­lai­va, joka hei­jas­taa brän­din tek­no­lo­gis­ta, kult­tuu­ris­ta ja yrit­tä­jyy­teen liit­ty­vää uu­dis­tu­mis­ta. Sen tar­koi­tuk­se­na on ins­pi­roi­da sekä asi­ak­kai­ta et­tä työn­te­ki­jöi­tä. Ke­hi­tys ja kil­pai­le­mi­nen ta­pah­tu­vat ta­lou­del­li­ses­ti hou­kut­te­le­vas­sa ke­hyk­ses­sä: kai­kil­le tii­meil­le so­vel­let­ta­va ku­lu­kat­to ta­kaa sel­ke­äs­ti mää­ri­tel­lyn bud­je­tin ja olo­suh­teet, kun taas For­mu­la 1:n glo­baa­li ulot­tu­vuus tar­jo­aa vah­vaa brän­di­nä­ky­vyyt­tä ja spon­so­roin­ti­mah­dol­li­suuk­sia.

For­mu­la 1 on ol­lut maa­il­man­laa­jui­ses­ti va­kiin­tu­nut ur­hei­lu­a­lus­ta jo vuo­si­kym­me­niä, ja yli 820 mil­joo­nal­la fa­nil­laan se on maa­il­man suo­si­tuin ur­hei­lu­sar­ja. Vuon­na 2024 F1-kil­pai­lu­ja seu­ra­si noin 1,6 mil­jar­dia TV-kat­so­jaa. For­mu­la 1 -tii­mien ta­lou­del­li­set ar­vot liik­ku­vat mil­jar­di­luo­kas­sa. Tu­le­val­la Au­di F1 -tii­mil­lä on jo kol­me glo­baa­lia yri­tys­kump­pa­nia – adi­das, bp ja tu­le­va ni­mi­kump­pa­ni Re­vo­lut – ja kiin­nos­tus yh­teis­työ­kump­pa­nuu­teen Au­din kans­sa For­mu­la 1:ssä on mer­kit­tä­vää.

For­mu­la 1:een siir­ty­äk­seen Au­di os­ti al­ku­vuo­des­ta ko­ko­nai­suu­des­saan sveit­si­läi­sen Sau­ber Grou­pin, luo­den näin edel­ly­tyk­set Qa­ta­rin val­ti­ol­li­sen si­joi­tus­ra­has­ton mu­kaan tuo­mi­sel­le si­joit­ta­ja­na. Au­di F1 -pro­jek­tin joh­dos­sa on kak­si ko­ke­nut­ta For­mu­la 1 -joh­ta­jaa: en­ti­nen Fer­ra­rin tii­mi­pääl­lik­kö Mat­tia Bi­not­to ja Jo­nat­han Whe­at­ley (ai­em­min Red Bul­lil­la), jot­ka ra­por­toi­vat suo­raan Au­din toi­mi­tus­joh­ta­jal­le Ger­not Döl­l­ne­ril­le. Kul­jet­ta­ja­va­lin­nois­sa Au­di luot­taa ko­ke­muk­sen ja nuo­ruu­den yh­dis­tel­mään: ko­ke­nut sak­sa­lai­nen kil­pa-aja­ja Nico Hülken­berg ja bra­si­li­a­lai­nen nuo­ri lah­jak­kuus Gab­riel Bor­to­le­to.

”For­mu­la 1 on enem­män kuin vain moot­to­riur­hei­lua”, sa­noo AU­DI AG:n ta­lous­joh­ta­ja Jürgen Rit­ters­ber­ger.

”Se on viih­det­tä, tun­net­ta, tek­no­lo­gi­aa – ja myös haas­te. Mut­ta juu­ri tämä yh­dis­tel­mä vie mei­dät sin­ne, min­ne ha­lu­am­me: in­nos­ta­maan uu­sia ryh­miä tu­le­maan Au­din asi­ak­kaik­si. For­mu­la 1:n val­ta­van ta­voit­ta­vuu­den an­si­os­ta meil­lä on mah­dol­li­suus hou­ku­tel­la uu­sia asi­ak­kai­ta brän­dil­lem­me – eri­tyi­ses­ti nuo­rem­mas­sa koh­de­ryh­mäs­sä, jos­sa For­mu­la 1 kas­vaa no­pe­as­ti. Ku­lu­ka­ton an­si­os­ta For­mu­la 1 on myös ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vam­paa kuin kos­kaan en­nen. Kun tar­kas­te­lem­me spon­so­roin­ti­mah­dol­li­suuk­sien ke­hi­tys­tä, tii­mien ar­vos­tuk­sia ja For­mu­la 1:n ko­ko­nais­tu­lo­po­ten­ti­aa­lia, yk­si asia käy sel­väk­si: tämä pol­ku on Au­dil­le jär­ke­vä – myös ta­lou­del­li­ses­ti.”

Virs­tan­pyl­väät ja mat­ka koh­ti For­mu­la 1:tä

Ke­vääs­tä 2022 läh­tien Au­di on ke­hit­tä­nyt For­mu­la 1 au­ton voi­man­läh­det­tä Neu­burg an der Do­naus­sa – ai­no­as­sa F1-tii­min toi­mi­pai­kas­sa Sak­sas­sa. Voi­man­läh­de koos­tuu 1,6-lit­rai­ses­ta tur­bo­ah­ti­mel­la va­rus­te­tus­ta V6-polt­to­moot­to­ris­ta, ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mäs­tä, jo­hon si­säl­tyy ener­gi­an va­ras­toin­ti ja säh­köi­nen moot­to­ri­ge­ne­raat­to­riyk­sik­kö sekä elekt­ro­ni­ses­ta oh­jau­syk­si­kös­tä. Voi­man­läh­teen li­säk­si myös vaih­de­laa­tik­koa ke­hi­te­tään Neu­bur­gis­sa. Yh­des­sä ne muo­dos­ta­vat niin sa­no­tun voi­man­siir­ron. Uu­den hyb­ri­di­kon­sep­tin myö­tä myös uu­det F1-au­ton voi­man­siir­ron tek­ni­set mää­räyk­set ko­ros­ta­vat lii­ken­ne­käyt­töön hy­väk­syt­ty­jen au­to­jen mer­ki­tys­tä. Säh­kö­moot­to­rin teho on kol­min­ker­tais­tet­tu ja se tu­lee ole­maan tu­le­vai­suu­des­sa sa­mal­la ta­sol­la polt­to­moot­to­rin kans­sa, joka vuo­des­ta 2026 läh­tien toi­mii bi­o­polt­to­ai­neil­la. Au­di on teh­nyt yh­teis­työ­tä yk­si­no­maan brit­ti­läi­sen bp:n kans­sa vuo­des­ta 2022 läh­tien.

F1-voi­man­siir­ron kon­sep­ti­ke­hi­tys ”Made in Ger­ma­ny” al­koi vuon­na 2022. Vain kak­si vuot­ta myö­hem­min koko voi­man­siir­to toi­mi en­sim­mäis­tä ker­taa dy­naa­mi­ses­ti yh­te­nä ko­ko­nai­suu­te­na kil­pa­si­mu­laa­ti­os­sa tes­ti­pen­kis­sä. Vir­tu­aa­li­si­mu­laa­ti­ot ja di­gi­taa­li­set ke­hi­tys­työ­ka­lut ovat eri­tyi­sen tär­kei­tä, sil­lä sään­tö­jen mu­kaan uu­sia voi­man­siir­to­ja ei voi­da tes­ta­ta kil­pa­ra­dal­la en­nen vuo­den 2026 al­kua. Ku­ten Au­din tuo­te­ke­hi­tyk­ses­sä, myös täs­sä ke­hi­tysp­ro­ses­sis­sa dy­naa­mi­set ajo­si­mu­laat­to­rit, di­gi­taa­li­set työ­ka­lut ja me­ne­tel­mät ovat kes­kei­ses­sä roo­lis­sa. En­sim­mäi­set kil­pa­ra­dal­le tar­koi­te­tut voi­man­läh­teet on nyt saa­tu val­miik­si ja ne toi­mi­te­taan Neu­bur­gis­ta eri koh­tei­siin jou­lu­kuus­ta al­ka­en.

Tii­mi ke­hit­tää ja ra­ken­taa For­mu­la 1 -au­tot F1-teh­taal­la Hin­wi­lis­sä. Sveit­sin toi­mi­pis­te vas­taa myös kil­pai­lu­toi­min­to­jen suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta. Li­säk­si Bi­ces­te­ris­sä, Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, on toi­mi­nut tek­no­lo­gi­a­toi­mis­to ke­säs­tä 2025 läh­tien. Läs­nä­o­lo niin sa­no­tus­sa ”Mo­tors­port Val­leys­sa” an­taa tii­mil­le pää­syn li­sä­o­saa­mi­seen For­mu­la 1:ssä. Toi­mi­paik­ko­jen vä­lil­lä on tii­vis­tä tek­nis­tä yh­teis­työ­tä, jot­ta teh­das­tii­min edut ja mah­dol­li­suu­det voi­daan hyö­dyn­tää täy­si­mää­räi­ses­ti voi­man­läh­teen ja alus­tan sau­mat­to­man in­teg­roin­nin kaut­ta.

En­sim­mäi­nen kil­pai­lu For­mu­la 1:ssä

Tu­le­va Au­di F1 -tii­mi te­kee täy­den jul­ki­sen de­byyt­tin­sä vi­ral­li­ses­sa tii­mie­sit­te­lys­sä tam­mi­kuus­sa 2026. Pian sen jäl­keen uu­den su­ku­pol­ven For­mu­la 1 -au­to­jen en­sim­mäi­set vi­ral­li­set tes­ti­a­jot jär­jes­te­tään tam­mi­kuun lo­pus­sa Bar­ce­lo­nas­sa, Es­pan­jas­sa – vie­lä sul­jet­tu­jen ovien ta­ka­na. Seu­raa­vis­sa tes­teis­sä Bah­rai­nis­sa (11.–13. hel­mi­kuu­ta ja 18.–20. hel­mi­kuu­ta) Au­din teh­das­tii­mi tes­taa For­mu­la 1:ssä en­sim­mäis­tä ker­taa jul­ki­ses­ti, en­nen kuin brän­din odo­tet­tu de­byyt­ti moot­to­riur­hei­lun hui­pul­la ta­pah­tuu Mel­bour­nes­sa (Aust­ra­lia) 6.–8. maa­lis­kuu­ta.

Au­to­bild / Au­di

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Auto Bild.Uutiset

Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut

Auto Bild.Uutiset

Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa

Auto Bild.Uutiset

Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa

Auto Bild.Uutiset

Kiina­lais­val­mistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat

Auto Bild.Uutiset

Kiina­lais­val­mistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN