Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen

Continentalin panostus pitkäjänteiseen tuotekehitykseen ja pohjoisten olojen testaamiseen näkyy kahden suomalaisen autolehden talvi­ren­gas­ver­tai­luissa: Continental VikingContact 8 -kitkarenkaat nousivat molemmissa testeissä kärkeen.

Auto Bild.Uutiset

Suo­men joh­ta­vat au­to­leh­det Tek­nii­kan Maa­il­ma ja Tuu­li­la­si ar­vi­oi­vat kat­ta­vis­sa ver­tai­luis­saan usei­ta mark­ki­noi­den tuo­rei­ta tal­vi­ren­kai­ta. Pää­pai­no­tus oli kit­ka­ren­kais­sa.

Con­ti­nen­ta­lin Vi­king­Con­tact 8 -kit­ka­ren­gas si­joit­tui mo­lem­mis­sa tes­teis­sä kit­ka­ren­kai­den kär­ki­pai­kal­le, ja se va­kuut­ti ta­sai­sel­la suo­ri­tus­ky­vyl­lään kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Tek­nii­kan Maa­il­mas­sa Vi­king­Con­tact 8 ja­koi en­sim­mäi­sen si­jan, Tuu­li­la­sis­sa se nou­si yk­sin ver­tai­lun kär­keen.

”Ta­sai­suus kai­kis­sa olo­suh­teis­sa on mei­dän poh­jois­ten tal­vien ydin. Tuo­te­ke­hi­tyk­ses­säm­me olem­me pyr­ki­neet sii­hen, et­tei hyvä pito tule mui­den omi­nai­suuk­sien kus­tan­nuk­sel­la, vaan jo­kai­nen osa-alue tu­kee ko­ko­nai­suut­ta. Tes­ti­me­nes­tys ker­too, et­tä täs­sä on on­nis­tut­tu”, sa­noo Con­ti­nen­ta­lin tal­vi­ren­kai­den tuo­te­vas­taa­va Poh­jois­mais­sa, Ant­ti Aho­mä­ki.

Pa­ras­ta pi­toa jääl­lä ja var­maa ajet­ta­vuut­ta

Tuu­li­la­si-leh­den teet­tä­mäs­sä tes­tis­sä kii­tel­lään Vi­king­Con­tact 8 -kit­ka­ren­kaan pi­toa niin jääl­lä kuin mä­räl­lä as­fal­til­la, mitä pi­de­tään ylei­ses­ti mah­dot­to­ma­na teh­tä­vä­nä. Par­hain­ta, vii­den täh­den pi­toa ren­gas tar­jo­aa jääl­lä, lu­mel­la ja kui­val­la sekä nel­jän täh­den edes­tä myös mä­räl­lä pin­nal­la.

Vi­king­Con­tact 8 -ren­kaan ajo-omi­nai­suu­det erot­tu­vat eduk­seen eri­tyi­ses­ti kaar­re­a­jos­sa ja hal­lit­ta­vuu­des­sa pi­to­ra­jan tun­tu­mas­sa. Me­lu­ta­son al­hai­suus on myös huo­mi­oi­tu nel­jäl­lä täh­del­lä.

“Olem­me pa­nos­ta­neet ren­kai­den me­lu­ta­son vä­hen­tä­mi­seen vii­me vuo­si­na mer­kit­tä­väs­ti. Con­ti­nen­ta­lil­la se ei tar­koi­ta komp­ro­mis­se­ja tur­val­li­suu­des­sa, vaan hil­jai­suus saa­vu­te­taan niin, et­tä tal­vi­pi­to säi­lyy eri­no­mai­se­na kai­kis­sa olo­suh­teis­sa”, Aho­mä­ki sa­noo.

Myös Tek­nii­kan Maa­il­ma ko­ros­ti Con­ti­nen­ta­lin eri­no­mais­ta ajet­ta­vuut­ta kai­kis­sa ti­lan­teis­sa ja piti sitä ver­tai­lun par­haa­na kit­ka­ren­kaa­na lu­mel­la. Mi­tään moi­tit­ta­vaa ren­kaas­ta ei löy­ty­nyt.

Tes­ti­me­nes­tys­tä myös nas­ta­ren­kais­sa

Nas­ta­ren­gas­puo­lel­la Con­ti­nen­ta­lin Ice­Con­tact 3 nou­si Tek­nii­kan Maa­il­man ver­tai­lus­sa ja­e­tul­le kak­kos­ti­lal­le. Ren­gas sai kii­tos­ta eri­tyi­ses­ti ajet­ta­vuu­des­ta as­fal­til­la ja va­kaas­ta käy­tök­ses­tä lu­mel­la. Tes­taa­jien mu­kaan Con­ti­nen­tal tar­jo­aa tark­kaa oh­jat­ta­vuut­ta ja jä­mäk­kää ajo­tun­tu­maa, eli omi­nai­suuk­sia, jot­ka ko­ros­tu­vat sekä tur­val­li­suu­des­sa et­tä ajo­mu­ka­vuu­des­sa.

“Olem­me hi­o­neet tuo­tan­top­ro­ses­se­ja ja se nä­kyy pa­rem­pa­na tu­lok­se­na edel­lis­vuo­siin ver­rat­tu­na Ice­Con­tact 3:ssa. Ke­hi­tys­työs­sä olem­me kes­kit­ty­neet eri­tyi­ses­ti sii­hen, et­tä ren­gas on tur­val­li­nen, hal­lit­ta­va ja loo­gi­ses­ti käyt­täy­ty­vä kai­kil­la tal­vi­a­lus­toil­la”, Aho­mä­ki ker­too.

Laa­tu tuo tur­vaa

Con­ti­nen­ta­lin tes­ti­me­nes­tys al­le­vii­vaa, kuin­ka olen­nai­nen roo­li pit­kä­jän­tei­sel­lä tuo­te­ke­hi­tyk­sel­lä, tes­tauk­sel­la ja poh­jois­ten olo­suh­tei­den ym­mär­tä­mi­sel­lä on tal­vi­ren­kai­den suo­ri­tus­ky­vys­sä.

Pre­mium-ren­kai­den ke­hi­tyk­ses­sä ei kes­ki­ty­tä vain suo­ri­tus­ky­kyyn, vaan myös vas­tuul­li­suu­den osuus on kas­va­nut mer­kit­tä­väs­ti. EU:n sään­te­ly oh­jaa ren­kai­den ke­hi­tys­tä muun mu­as­sa me­lun, vie­rin­tä­vas­tuk­sen ja ma­te­ri­aa­lien osal­ta. Con­ti­nen­tal on jo yli 150 vuo­den ajan ke­hit­tä­nyt rat­kai­su­ja, jot­ka ei­vät vain täy­tä, vaan ylit­tä­vät lain­sää­dän­nön vaa­ti­muk­set.

”Eri­tyi­ses­ti kit­ka­ren­kais­sa on iso­ja ero­ja. Laa­duk­kaas­sa ren­kaas­sa hal­lin­ta säi­lyy kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Mut­ta jos laa­tu puut­tuu, ei ole edes nas­to­jen tuo­maa li­sä­tur­vaa. Sik­si täl­lai­nen tes­ti­voit­to ei ole pelk­kä tek­ni­nen saa­vu­tus. Tes­ti­me­nes­tys ker­too ku­lut­ta­jal­le, et­tä ren­kaan pi­toon ja ajet­ta­vuu­teen voi to­del­la luot­taa”, Aho­mä­ki sum­maa.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN