Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon.

Juha Peltonen

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto

Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo on Alfa Romeon tehokkain tuotantoauto ja legendaarisen autobrändin lippulaivamalli, joten ei ole ihme, että sellainen on F1-kuljettaja Valtteri Bottaksen ajokkina Suomessa.

Auto Bild.Koeajot

Al­fa Ro­me­on 510-he­vos­voi­mai­nen Stel­vio QV on ihan oma jut­tun­sa, joka ei to­del­la­kaan jätä kyl­mäk­si ei­kä edes haa­le­ak­si.

Sil­lä voi li­pua rau­hal­li­sen huo­maa­mat­to­mas­ti, mut­ta kier­rok­sil­la täy­sa­lu­mii­ni­sen 2,9-lit­rai­sen tup­la­tur­bo-V6:n pa­ko­put­kis­to hau­kah­te­lee tyy­lik­kääs­ti ja tar­jo­aa alan ih­mi­sil­le ai­toa mie­len­rau­haa, kiih­tyy­hän ka­tu­maas­tu­ri nol­las­ta sa­taan mo­jo­vas­sa 3,9 se­kun­nis­sa.

Saa­ta­vil­la ti­taa­nis­ta ja hii­li­kui­dus­ta val­mis­tet­tu Ak­ra­po­vič-vi­ri­tys­pa­ko­put­kis­to

Vas­taa­vas­ti pai­kal­taan no­peu­teen 200 km/h tai­puu teh­taan mu­kaan 15,1 se­kun­tiin, ja vart­ti­mai­lin kat­ke­a­mi­nen ko­vaan 12,1 se­kun­tiin ker­too se­kin erit­täin pal­jon au­ton suo­ri­tus­rah­keis­ta.

Pa­ko­put­kis­to on kak­si­toi­mi­nen Dual Mode, eli esi­mer­kik­si race-ajo­ti­las­sa läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mä on mu­ka­vas­ti avoin­na. Saa­ta­vil­la on myös ti­taa­nis­ta ja hii­li­kui­dus­ta val­mis­tet­tu Ak­ra­po­vič-put­kis­to.

Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.

Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.

Juha Peltonen

Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.

Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.

Juha Peltonen

Kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.

Kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Ala­vään­nös­tä ei siis esiin­ny pu­laa, ja mak­si­mi­vään­tö 600 new­ton­met­riä saa­vu­te­taan heti 2 500 kier­rok­sel­la.

Reip­paam­min aja­en kes­ki­ku­lu­tus aset­tui ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ta­soon 11,8 l/100 km, mitä voi­daan pi­tää kah­del­la ah­ti­mel­la sii­vi­te­tyl­le 510-he­vos­voi­mai­sel­le ne­li­ve­toi­sel­le SUV:lle erit­täin koh­tuul­li­se­na.

Nor­maa­lis­ti Al­fa Ro­meo Stel­vio QV on ta­ka­ve­toi­nen, ja ne­li­ve­to kyt­key­tyy ai­na tar­vit­ta­es­sa. Nor­maa­li­a­jos­sa oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on au­ton hen­gen mu­kai­sin sport-ajo­ti­las­sa.

Al­fa Ac­ti­ve Tor­que Vec­to­ring -jär­jes­tel­mä huo­leh­tii eri­no­mai­ses­ta pi­dos­ta myös ää­ri­ra­joil­la.

Suo­ma­lai­sel­la kar­ke­al­la as­fal­til­la ren­ga­sää­net ko­ho­si­vat ai­ka voi­mak­kaik­si, ja le­ve­ät ren­kaat vai­kut­ti­vat – ei­vät odot­ta­mat­ta – ura­her­kil­tä kun­nos­tus­ra­hoi­tus­ta odot­te­le­vil­la moot­to­ri­teil­lä.

Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.

Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.

Juha Peltonen

Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.

Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.

Juha Peltonen

Mittaristo edustaa perinteisen selkeää Alfa Romeo -suunnittelua.

Mittaristo edustaa perinteisen selkeää Alfa Romeo -suunnittelua.

Juha Peltonen

Niin sanoutile teknisille näytöille saa esiin muun muassa ahtopaineen.

Niin sanoutile teknisille näytöille saa esiin muun muassa ahtopaineen.

Juha Peltonen

Streamin-radioasemien kuuntelu luonnistuu käden käänteessä oman älypuhelimen linkityksellä.

Streamin-radioasemien kuuntelu luonnistuu käden käänteessä oman älypuhelimen linkityksellä.

Juha Peltonen

Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.

Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.

Juha Peltonen

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbon takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbon takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.

Juha Peltonen

Vaihteistona toimii juohea 8-nopeuksinen automaatti.

Vaihteistona toimii juohea 8-nopeuksinen automaatti.

Juha Peltonen

Jou­si­tus on erit­täin on­nis­tu­nut – ei pii­ru­a­kaan yli­ko­va, mut­ta juu­ri niin täs­mäl­li­nen kuin Mi­la­nos­ta voi odot­taa.

Luon­nol­li­ses­ti näil­lä te­hoil­la jar­rut on mi­toi­tet­tu vas­taa­vas­ti. Kook­kaat, ris­ti­po­ra­tut jar­ru­le­vyt mer­kit­se­vät erit­täin te­hok­kai­ta hi­das­tuk­sia, ja al­fan­pu­nai­set jar­ru­sa­tu­lat so­mis­ta­vat tiet­ty kaik­kia pyö­riä.

Lois­ta­va ajo­a­sen­to

Ko­je­lau­ta on tut­tu muis­ta Stel­vi­ois­ta, ja vii­meis­te­ly on eri­no­mais­ta. Oh­jaus­pyö­räs­sä on ”kel­lo 9:n ja kel­lo 15:n” koh­dal­la peh­me­ää nah­kaa, muil­ta osin nap­pa­nah­kaa, ja ”ruo­te­li” tar­jo­aa kun­non ajo-ot­teen.

Nah­ka-al­can­ta­ra­ver­hoil­tu­jen etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki edus­taa lois­ta­vaa yh­dis­tel­mää pit­kän mat­kan ajoon sekä ra­dal­le. Al­fan­vih­re­ät tur­va­vyöt si­laa­vat si­sä­ti­lail­meen.

Ta­kais­tuin­ti­lat ovat ava­rat myös pit­kil­le mat­kus­ta­jil­le.

Urheilullisessa 510-hevosvoimaisessa katumaasturissa saadaan tavaratilaa erittäin käyttökelpoiset 525–1600 litraa.

Urheilullisessa 510-hevosvoimaisessa katumaasturissa saadaan tavaratilaa erittäin käyttökelpoiset 525–1600 litraa.

Juha Peltonen

Al­fa Ro­meo Stel­vio Qu­ad­ri­fog­li­on SUV-luon­teen an­si­os­ta au­to so­vel­tuu täy­sin myös ar­ki­sem­paan ajoon. Niin­pä ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat ta­sa­pin­nak­si. Nii­den va­pau­tus­vi­vut si­jait­se­vat ta­va­ra­ti­lan sei­nis­sä, jos­kaan sel­kä­no­jat ei­vät kaa­du au­to­maat­ti­ses­ti.

ADAS-jär­jes­tel­mä (Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems) ke­hi­tet­tiin Bosc­hin kans­sa ta­son 2 au­to­no­mis­ta aja­mis­ta var­ten.

Eri­lais­ten tur­va­jär­jes­tel­mien mää­rä on kat­ta­va.

Juha Pel­to­nen

Al­fa Ro­meo Stel­vio Qu­ad­ri­fog­lio 2.9 V6 Bi­tur­bo

Moot­to­ri

V6, tup­la­tur­bo, 2891 cm3, 375 kW (510 hv)/6500 r/min, 600 Nm/2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,9 s, huip­pu­no­peus 283 km/h

Ku­lu­tus

9,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

210 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4701, l. 1955, k. 1680 mm, ak­se­li­vä­li 2818 mm, oma­mas­sa 1730 kg, ta­va­ra­ti­la 525–1600 l, tank­ki 64 l

Hin­ta

179 900 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU