Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo on Alfa Romeon tehokkain tuotantoauto ja legendaarisen autobrändin lippulaivamalli, joten ei ole ihme, että sellainen on F1-kuljettaja Valtteri Bottaksen ajokkina Suomessa.
Alfa Romeon 510-hevosvoimainen Stelvio QV on ihan oma juttunsa, joka ei todellakaan jätä kylmäksi eikä edes haaleaksi.
Sillä voi lipua rauhallisen huomaamattomasti, mutta kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.
Saatavilla titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-virityspakoputkisto
Vastaavasti paikaltaan nopeuteen 200 km/h taipuu tehtaan mukaan 15,1 sekuntiin, ja varttimailin katkeaminen kovaan 12,1 sekuntiin kertoo sekin erittäin paljon auton suoritusrahkeista.
Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.
Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.
Juha Peltonen
Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.
Juha Peltonen
Kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Alaväännöstä ei siis esiinny pulaa, ja maksimivääntö 600 newtonmetriä saavutetaan heti 2 500 kierroksella.
Reippaammin ajaen keskikulutus asettui ajotietokoneen mukaan tasoon 11,8 l/100 km, mitä voidaan pitää kahdella ahtimella siivitetylle 510-hevosvoimaiselle nelivetoiselle SUV:lle erittäin kohtuullisena.
Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Normaaliajossa ohjauksen keskialuetuntuma on auton hengen mukaisin sport-ajotilassa.
Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.
Suomalaisella karkealla asfaltilla rengasäänet kohosivat aika voimakkaiksi, ja leveät renkaat vaikuttivat – eivät odottamatta – uraherkiltä kunnostusrahoitusta odottelevilla moottoriteillä.
Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.
Juha Peltonen
Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.
Juha Peltonen
Mittaristo edustaa perinteisen selkeää Alfa Romeo -suunnittelua.
Juha Peltonen
Niin sanoutile teknisille näytöille saa esiin muun muassa ahtopaineen.
Juha Peltonen
Streamin-radioasemien kuuntelu luonnistuu käden käänteessä oman älypuhelimen linkityksellä.
Juha Peltonen
Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbon takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.
Juha Peltonen
Vaihteistona toimii juohea 8-nopeuksinen automaatti.
Juha Peltonen
Jousitus on erittäin onnistunut – ei piiruakaan ylikova, mutta juuri niin täsmällinen kuin Milanosta voi odottaa.
Luonnollisesti näillä tehoilla jarrut on mitoitettu vastaavasti. Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.
Loistava ajoasento
Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.
Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.
Takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.
Urheilullisessa 510-hevosvoimaisessa katumaasturissa saadaan tavaratilaa erittäin käyttökelpoiset 525–1600 litraa.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon. Niinpä takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi. Niiden vapautusvivut sijaitsevat tavaratilan seinissä, joskaan selkänojat eivät kaadu automaattisesti.
ADAS-järjestelmä (Advanced Driver Assistance Systems) kehitettiin Boschin kanssa tason 2 autonomista ajamista varten.
Erilaisten turvajärjestelmien määrä on kattava.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo
Moottori
V6, tuplaturbo, 2891 cm3, 375 kW (510 hv)/6500 r/min, 600 Nm/2500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 283 km/h
Kulutus
9,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
210 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4701, l. 1955, k. 1680 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1730 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
179 900 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI