Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo on Alfa Romeon tehokkain tuotantoauto ja legendaarisen autobrändin lippulaivamalli, joten ei ole ihme, että sellainen on F1-kuljettaja Valtteri Bottaksen ajokkina Suomessa.
Alfa Romeon 510-hevosvoimainen Stelvio QV on ihan oma juttunsa, joka ei todellakaan jätä kylmäksi eikä edes haaleaksi.
Sillä voi lipua rauhallisen huomaamattomasti, mutta kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.
Saatavilla titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-virityspakoputkisto
Vastaavasti paikaltaan nopeuteen 200 km/h taipuu tehtaan mukaan 15,1 sekuntiin, ja varttimailin katkeaminen kovaan 12,1 sekuntiin kertoo sekin erittäin paljon auton suoritusrahkeista.
Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.
Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Pakoputkisto on kaksitoiminen Dual Mode, eli esimerkiksi race-ajotilassa läppäventtiilijärjestelmä on mukavasti avoinna. Saatavilla on myös titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Akrapovič-putkisto.
Juha Peltonen
Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.
Juha Peltonen
Kierroksilla täysalumiinisen 2,9-litraisen tuplaturbo-V6:n pakoputkisto haukahtelee tyylikkäästi ja tarjoaa alan ihmisille aitoa mielenrauhaa, kiihtyyhän katumaasturi nollasta sataan mojovassa 3,9 sekunnissa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Alaväännöstä ei siis esiinny pulaa, ja maksimivääntö 600 newtonmetriä saavutetaan heti 2 500 kierroksella.
Reippaammin ajaen keskikulutus asettui ajotietokoneen mukaan tasoon 11,8 l/100 km, mitä voidaan pitää kahdella ahtimella siivitetylle 510-hevosvoimaiselle nelivetoiselle SUV:lle erittäin kohtuullisena.
Normaalisti Alfa Romeo Stelvio QV on takavetoinen, ja neliveto kytkeytyy aina tarvittaessa. Normaaliajossa ohjauksen keskialuetuntuma on auton hengen mukaisin sport-ajotilassa.
Alfa Active Torque Vectoring -järjestelmä huolehtii erinomaisesta pidosta myös äärirajoilla.
Suomalaisella karkealla asfaltilla rengasäänet kohosivat aika voimakkaiksi, ja leveät renkaat vaikuttivat – eivät odottamatta – uraherkiltä kunnostusrahoitusta odottelevilla moottoriteillä.
Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.
Juha Peltonen
Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.
Juha Peltonen
Mittaristo edustaa perinteisen selkeää Alfa Romeo -suunnittelua.
Juha Peltonen
Niin sanoutile teknisille näytöille saa esiin muun muassa ahtopaineen.
Juha Peltonen
Streamin-radioasemien kuuntelu luonnistuu käden käänteessä oman älypuhelimen linkityksellä.
Juha Peltonen
Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbon takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.
Juha Peltonen
Vaihteistona toimii juohea 8-nopeuksinen automaatti.
Juha Peltonen
Jousitus on erittäin onnistunut – ei piiruakaan ylikova, mutta juuri niin täsmällinen kuin Milanosta voi odottaa.
Luonnollisesti näillä tehoilla jarrut on mitoitettu vastaavasti. Kookkaat, ristiporatut jarrulevyt merkitsevät erittäin tehokkaita hidastuksia, ja alfanpunaiset jarrusatulat somistavat tietty kaikkia pyöriä.
Loistava ajoasento
Kojelauta on tuttu muista Stelvioista, ja viimeistely on erinomaista. Ohjauspyörässä on ”kello 9:n ja kello 15:n” kohdalla pehmeää nahkaa, muilta osin nappanahkaa, ja ”ruoteli” tarjoaa kunnon ajo-otteen.
Nahka-alcantaraverhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki edustaa loistavaa yhdistelmää pitkän matkan ajoon sekä radalle. Alfanvihreät turvavyöt silaavat sisätilailmeen.
Takaistuintilat ovat avarat myös pitkille matkustajille.
Urheilullisessa 510-hevosvoimaisessa katumaasturissa saadaan tavaratilaa erittäin käyttökelpoiset 525–1600 litraa.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion SUV-luonteen ansiosta auto soveltuu täysin myös arkisempaan ajoon. Niinpä takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi. Niiden vapautusvivut sijaitsevat tavaratilan seinissä, joskaan selkänojat eivät kaadu automaattisesti.
ADAS-järjestelmä (Advanced Driver Assistance Systems) kehitettiin Boschin kanssa tason 2 autonomista ajamista varten.
Erilaisten turvajärjestelmien määrä on kattava.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo
Moottori
V6, tuplaturbo, 2891 cm3, 375 kW (510 hv)/6500 r/min, 600 Nm/2500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 283 km/h
Kulutus
9,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
210 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4701, l. 1955, k. 1680 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1730 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
179 900 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ullakkokoti Helsingin kattojen yllä on kotipesä korkeuksissa
Pro-Ject Debut - vielä kerran
Cambridge Audio Evo One
Kaiuttimia jousisoitinvalmistajalta
Nakamichin uusi 12 tuumainen subi
EISA AWARDS 2024–2025
Suvekan koti on maalattu ja rapattu savella
JBL:n uusi in-ear-kuuloke
Magnetarilta sacd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT