Jäähdyttimen säleikön ilmaläppä sulkeutuu automaattisesti, kun jäähdytysilmaa kaivataan vähemmän. Tämä toiminto kohentaa osaltaan X3:n aerodynamiikkaa.
Juha Peltonen
Koeajossa BMW X3 xDrive 30e Charged Edition Luxury: Ylellistä etenemistä
BMW:n pistokeladattavan X3-hybridin saa kolmena eri varustetasona.
Pistokeladattavan hybridin lataamiseen kuluva aika ja ajomatka pelkällä sähköllä ovat tämän mallin kohdalla ensisijaisia kiinnostuksen kohteita. Keskikonsolin eDrive-painikkeesta voidaan valita täyssähköinen tila, jos ajoakussa on riittävästi varausta.
Pelkällä sähköllä pystyy tehtaan mukaan ajamaan parhaimmillaan 46 kilometriä.
BMW X3 Hybridin jousitus on poikkeuksellisen miellyttävä. Hybridillä saa vetää jopa 2 000-kiloista vaunua.
Juha Peltonen
Kun koeajoautoa oli ladattu hitaalla kotilatauksella yön yli, näyttö lupasi lähtöhetkellä 34 sähköistä kilometriä. Toteutumaksi saatiin kuitenkin mukavat 38,7 kilometriä sähkönkulutuksen ollessa 23,8 kWh/100 km.
Sen jälkeen, kun kaikki sähköt oli käytetty, bensiininkulutus ei kuitenkaan kohonnut maantiepainotteisessa ajossa kuin todella kohtuulliseen 5,7 litraan sadalla – se on hyvä luku yli 2-tonniselle nelivedolle.
Jousitus parhaasta päästä
BMW X3 xDrive 30e:n melutaso jää ilahduttavan alhaiseksi silloinkin, kun edetään pelkällä polttomoottorilla. Kohtuullisen kuuloista ääntä kantautuu lähinnä vain renkaista, jotka olivat koeajoautossa valinnaiset 245/45 R 20 -koon runflat-versiot – normaali vannekoko Luxuryssa on 19 tuumaa.
Niin haluttaessa BMW X3 Hybrid liikahtaa rivakasti, sillä 420 newtonmetrin järjestelmävääntö merkitsee kiihtyvyyttä nollasta sataan noin kuudessa sekunnissa.
Koeajoautossa oli valinnaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa nelivedossa on 20 senttimetriä.
Juha Peltonen
Kojelauta on kookkaine ruutuineen korkeateknisen selkeätulkintainen.
Juha Peltonen
BMW X3 -katumaasturin jousitus ja iskunvaimennus on tällä hetkellä yksi kokonaisvaltaisesti miellyttävimmistä, mitä ajatella saattaa. Siinä on osattu yhdistellä miellyttävä matkamukavuus jämptiin alustatuntumaan, joka ei edes Comfort-ajotilassa tunnu liian pehmeältä – ei edes kuoppaisella tiellä.
Ajotilaksi voidaan valita taloudellisen Eco Pron lisäksi Comfort tai Sport, tai sitten alatilat Sport Plus ja yksilöllinen Sport Individual. Sport-ajotilassa ohjauksen keskialuetuntuma jämäköityy, ja sport toimii pätevästi myös epätasaisella pinnalla.
Mukavaa matkustamista
Digitaalinen mittaristo edustaa BMW:n jännittävän näköistä nykytyyliä. Ainoana pikkumiinuksena on se, ett polttoainenäytön palkki voisi olla värimaailmaltaan selkeämpi. Kojelaudassa ja ovissa käytetään hienostuneen korkeateknistä alumiinipaneelia. Ilmastoinnin ja ilmapuhalluksen sekä lämmityksen säätäminen tapahtuu perinteisillä säätöpyörillä ja -painikkeilla.
Mekaanisesti säätyvät etuistuimet ovat sivuttaistueltaan mainiot.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä laajaan kulmaan avautuvista ovista, ja polvitilaa riittää.
Juha Peltonen
Älypuhelimen induktiolataus on käytännöllinen ja mahdollisimman helppotoiminen. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi vähämeluisessa katumaasturissa kauniin täyteläisesti.
Ylellisen tuoksuinen Vernasca Cognac -nahkaverhoilu luo BMW X3:een business-luokan tunnelmaa. Erinomaisen sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt, mutta onneksi niitä pystyy operoimaan kevyttoimisesti. Myös säädettävät reisityynyt ovat mekaaniset.
Sähköinen ristiseläntuki tuntuu erittäin tehokkaalta, mutta miinusta tulee siitä, että etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä. Joka tapauksessa ajoasennon saa säädettyä ensiluokkaiseksi, ja korkealla istuessa on hyvä näkyvyys eri ilmansuuntiin. Lämmitettävän ohjauspyörän nahkakehä voisi tarjota pitävämmän ajo-otteen.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi. Pykälien kytkeytyminen edellyttää valitsimen kaksoisnapsautusta.
Juha Peltonen
10,25-tuumaisen näytön toimintoja hoidellaan keskikonsolin iDrive Touch -monitoimisäätimellä. Radioon liittyy DVD-soitin.
Juha Peltonen
Laajennettuna tasapohjaista tavaratilaa on 1,5 kuutiometriä.
Juha Peltonen
BMW X3 Hybridin takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan, joka merkitsee erittäin helppoa autoon kulkemista. Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuin on selän kannalta ryhdikkään kova, joskin pitkällä ajomatkalla kovuus saattaa puuduttaa.
Kun takaselkänojat taitetaan ala-asentoon, niin 450 litran kontti kasvaa 1,5 kuution tasaiseksi tavaratilaksi. Pistokeladattavan BMW X3:n ajoakku korottaa tavaratilan lattiaa monta senttiä, mikä syö korkeustilaa. Tavaratilan rullapeiton irrotus voisi sujua paljon nykyistä helpommin.
Nelivetoisella BMW X3 xDrive 30e Hybridillä on lupa kiskoa enimmillään 2-tonnista vaunua.
Latausliitäntä.
Juha Peltonen
Langaton lataus.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
420 Nm järjestelmävääntö on täyttä asiaa.
Juha Peltonen
BMW X3 xDrive 30e Charged Edition Luxury
Moottori
R4, Twin Scroll -turbo, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/5000–6500 r/min, 300 Nm/1350–4000 r/min
Sähkömoottori
80 kW (109 hv), 265 Nm
Hybridijärjestelmä
215 kW (292 hv), 420 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
2,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
57 g/km
Toimintamatka sähköllä
46 km
Ajoakku
12,0 kWh
Latausnopeus
2,6 h (3,7 kW/16 A, 80 %); 3,7 h (3,7 kW/16A, 100 %)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4710, l. 1890, k. 1680 mm, akseliväli 2860 mm, maavara 204 mm, omamassa 2065 kg, kantavuus 630 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 450–1500 l, tankki 50 l
Hinta
65 831 euroa, koeajoauto 79 382 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Rotelin minivahvistin/dac
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
EgglestonWorks Andra uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI