Jäähdyttimen säleikön ilmaläppä sulkeutuu automaattisesti, kun jäähdytysilmaa kaivataan vähemmän. Tämä toiminto kohentaa osaltaan X3:n aerodynamiikkaa.
Juha Peltonen
Koeajossa BMW X3 xDrive 30e Charged Edition Luxury: Ylellistä etenemistä
BMW:n pistokeladattavan X3-hybridin saa kolmena eri varustetasona.
Pistokeladattavan hybridin lataamiseen kuluva aika ja ajomatka pelkällä sähköllä ovat tämän mallin kohdalla ensisijaisia kiinnostuksen kohteita. Keskikonsolin eDrive-painikkeesta voidaan valita täyssähköinen tila, jos ajoakussa on riittävästi varausta.
Pelkällä sähköllä pystyy tehtaan mukaan ajamaan parhaimmillaan 46 kilometriä.
BMW X3 Hybridin jousitus on poikkeuksellisen miellyttävä. Hybridillä saa vetää jopa 2 000-kiloista vaunua.
Juha Peltonen
Kun koeajoautoa oli ladattu hitaalla kotilatauksella yön yli, näyttö lupasi lähtöhetkellä 34 sähköistä kilometriä. Toteutumaksi saatiin kuitenkin mukavat 38,7 kilometriä sähkönkulutuksen ollessa 23,8 kWh/100 km.
Sen jälkeen, kun kaikki sähköt oli käytetty, bensiininkulutus ei kuitenkaan kohonnut maantiepainotteisessa ajossa kuin todella kohtuulliseen 5,7 litraan sadalla – se on hyvä luku yli 2-tonniselle nelivedolle.
Jousitus parhaasta päästä
BMW X3 xDrive 30e:n melutaso jää ilahduttavan alhaiseksi silloinkin, kun edetään pelkällä polttomoottorilla. Kohtuullisen kuuloista ääntä kantautuu lähinnä vain renkaista, jotka olivat koeajoautossa valinnaiset 245/45 R 20 -koon runflat-versiot – normaali vannekoko Luxuryssa on 19 tuumaa.
Niin haluttaessa BMW X3 Hybrid liikahtaa rivakasti, sillä 420 newtonmetrin järjestelmävääntö merkitsee kiihtyvyyttä nollasta sataan noin kuudessa sekunnissa.
Koeajoautossa oli valinnaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa nelivedossa on 20 senttimetriä.
Juha Peltonen
Kojelauta on kookkaine ruutuineen korkeateknisen selkeätulkintainen.
Juha Peltonen
BMW X3 -katumaasturin jousitus ja iskunvaimennus on tällä hetkellä yksi kokonaisvaltaisesti miellyttävimmistä, mitä ajatella saattaa. Siinä on osattu yhdistellä miellyttävä matkamukavuus jämptiin alustatuntumaan, joka ei edes Comfort-ajotilassa tunnu liian pehmeältä – ei edes kuoppaisella tiellä.
Ajotilaksi voidaan valita taloudellisen Eco Pron lisäksi Comfort tai Sport, tai sitten alatilat Sport Plus ja yksilöllinen Sport Individual. Sport-ajotilassa ohjauksen keskialuetuntuma jämäköityy, ja sport toimii pätevästi myös epätasaisella pinnalla.
Mukavaa matkustamista
Digitaalinen mittaristo edustaa BMW:n jännittävän näköistä nykytyyliä. Ainoana pikkumiinuksena on se, ett polttoainenäytön palkki voisi olla värimaailmaltaan selkeämpi. Kojelaudassa ja ovissa käytetään hienostuneen korkeateknistä alumiinipaneelia. Ilmastoinnin ja ilmapuhalluksen sekä lämmityksen säätäminen tapahtuu perinteisillä säätöpyörillä ja -painikkeilla.
Mekaanisesti säätyvät etuistuimet ovat sivuttaistueltaan mainiot.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä laajaan kulmaan avautuvista ovista, ja polvitilaa riittää.
Juha Peltonen
Älypuhelimen induktiolataus on käytännöllinen ja mahdollisimman helppotoiminen. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi vähämeluisessa katumaasturissa kauniin täyteläisesti.
Ylellisen tuoksuinen Vernasca Cognac -nahkaverhoilu luo BMW X3:een business-luokan tunnelmaa. Erinomaisen sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt, mutta onneksi niitä pystyy operoimaan kevyttoimisesti. Myös säädettävät reisityynyt ovat mekaaniset.
Sähköinen ristiseläntuki tuntuu erittäin tehokkaalta, mutta miinusta tulee siitä, että etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä. Joka tapauksessa ajoasennon saa säädettyä ensiluokkaiseksi, ja korkealla istuessa on hyvä näkyvyys eri ilmansuuntiin. Lämmitettävän ohjauspyörän nahkakehä voisi tarjota pitävämmän ajo-otteen.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi. Pykälien kytkeytyminen edellyttää valitsimen kaksoisnapsautusta.
Juha Peltonen
10,25-tuumaisen näytön toimintoja hoidellaan keskikonsolin iDrive Touch -monitoimisäätimellä. Radioon liittyy DVD-soitin.
Juha Peltonen
Laajennettuna tasapohjaista tavaratilaa on 1,5 kuutiometriä.
Juha Peltonen
BMW X3 Hybridin takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan, joka merkitsee erittäin helppoa autoon kulkemista. Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuin on selän kannalta ryhdikkään kova, joskin pitkällä ajomatkalla kovuus saattaa puuduttaa.
Kun takaselkänojat taitetaan ala-asentoon, niin 450 litran kontti kasvaa 1,5 kuution tasaiseksi tavaratilaksi. Pistokeladattavan BMW X3:n ajoakku korottaa tavaratilan lattiaa monta senttiä, mikä syö korkeustilaa. Tavaratilan rullapeiton irrotus voisi sujua paljon nykyistä helpommin.
Nelivetoisella BMW X3 xDrive 30e Hybridillä on lupa kiskoa enimmillään 2-tonnista vaunua.
Latausliitäntä.
Juha Peltonen
Langaton lataus.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
420 Nm järjestelmävääntö on täyttä asiaa.
Juha Peltonen
BMW X3 xDrive 30e Charged Edition Luxury
Moottori
R4, Twin Scroll -turbo, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/5000–6500 r/min, 300 Nm/1350–4000 r/min
Sähkömoottori
80 kW (109 hv), 265 Nm
Hybridijärjestelmä
215 kW (292 hv), 420 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
2,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
57 g/km
Toimintamatka sähköllä
46 km
Ajoakku
12,0 kWh
Latausnopeus
2,6 h (3,7 kW/16 A, 80 %); 3,7 h (3,7 kW/16A, 100 %)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4710, l. 1890, k. 1680 mm, akseliväli 2860 mm, maavara 204 mm, omamassa 2065 kg, kantavuus 630 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 450–1500 l, tankki 50 l
Hinta
65 831 euroa, koeajoauto 79 382 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaapelivalmistajan kaiutin
Kaksio ja oma terassi keskellä kauneinta Ullanlinnaa
Wilson Beneschilta kolme uutta äänirasiaa
Koran uusi cd-soitin
Muistumia hifin kultakaudelta
Musical Fidelityn uusi levysoitin
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
Mekaaninen jakosuodin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI