Jäähdyttimen säleikön ilmaläppä sulkeutuu automaattisesti, kun jäähdytysilmaa kaivataan vähemmän. Tämä toiminto kohentaa osaltaan X3:n aerodynamiikkaa.

Jäähdyttimen säleikön ilmaläppä sulkeutuu automaattisesti, kun jäähdytysilmaa kaivataan vähemmän. Tämä toiminto kohentaa osaltaan X3:n aerodynamiikkaa.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW X3 xDrive 30e Charged Edition Luxury: Ylellistä etenemistä

BMW:n pisto­ke­la­dat­tavan X3-hybridin saa kolmena eri varustetasona.

Auto Bild.Koeajot

Pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din la­taa­mi­seen ku­lu­va ai­ka ja ajo­mat­ka pel­käl­lä säh­köl­lä ovat tä­män mal­lin koh­dal­la en­si­si­jai­sia kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta. Kes­ki­kon­so­lin eD­ri­ve-pai­nik­kees­ta voi­daan va­li­ta täys­säh­köi­nen tila, jos ajo­a­kus­sa on riit­tä­väs­ti va­raus­ta.

Pel­käl­lä säh­köl­lä pys­tyy teh­taan mu­kaan aja­maan par­haim­mil­laan 46 ki­lo­met­riä.

BMW X3 Hybridin jousitus on poikkeuksellisen miellyttävä. Hybridillä saa vetää jopa 2 000-kiloista vaunua.

BMW X3 Hybridin jousitus on poikkeuksellisen miellyttävä. Hybridillä saa vetää jopa 2 000-kiloista vaunua.

Juha Peltonen

Kun ko­ea­jo­au­toa oli la­dat­tu hi­taal­la ko­ti­la­tauk­sel­la yön yli, näyt­tö lu­pa­si läh­tö­het­kel­lä 34 säh­köis­tä ki­lo­met­riä. To­teu­tu­mak­si saa­tiin kui­ten­kin mu­ka­vat 38,7 ki­lo­met­riä säh­kön­ku­lu­tuk­sen ol­les­sa 23,8 kWh/100 km.

Sen jäl­keen, kun kaik­ki säh­köt oli käy­tet­ty, ben­sii­nin­ku­lu­tus ei kui­ten­kaan ko­hon­nut maan­tie­pai­not­tei­ses­sa ajos­sa kuin to­del­la koh­tuul­li­seen 5,7 lit­raan sa­dal­la – se on hyvä luku yli 2-ton­ni­sel­le ne­li­ve­dol­le.

Jou­si­tus par­haas­ta pääs­tä

BMW X3 xDrive 30e:n me­lu­ta­so jää ilah­dut­ta­van al­hai­sek­si sil­loin­kin, kun ede­tään pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la. Koh­tuul­li­sen kuu­lois­ta ään­tä kan­tau­tuu lä­hin­nä vain ren­kais­ta, jot­ka oli­vat ko­ea­jo­au­tos­sa va­lin­nai­set 245/45 R 20 -koon runf­lat-ver­si­ot – nor­maa­li van­ne­ko­ko Lu­xu­rys­sa on 19 tuu­maa.

Niin ha­lut­ta­es­sa BMW X3 Hyb­rid lii­kah­taa ri­va­kas­ti, sil­lä 420 new­ton­met­rin jär­jes­tel­mä­vään­tö mer­kit­see kiih­ty­vyyt­tä nol­las­ta sa­taan noin kuu­des­sa se­kun­nis­sa.

Koeajoautossa oli valinnaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa nelivedossa on 20 senttimetriä.

Koeajoautossa oli valinnaiset 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa nelivedossa on 20 senttimetriä.

Juha Peltonen

Kojelauta on kookkaine ruutuineen korkeateknisen selkeätulkintainen.

Kojelauta on kookkaine ruutuineen korkeateknisen selkeätulkintainen.

Juha Peltonen

BMW X3 -ka­tu­maas­tu­rin jou­si­tus ja is­kun­vai­men­nus on täl­lä het­kel­lä yk­si ko­ko­nais­val­tai­ses­ti miel­lyt­tä­vim­mis­tä, mitä aja­tel­la saat­taa. Sii­nä on osat­tu yh­dis­tel­lä miel­lyt­tä­vä mat­ka­mu­ka­vuus jämp­tiin alus­ta­tun­tu­maan, joka ei edes Com­fort-ajo­ti­las­sa tun­nu lii­an peh­me­äl­tä – ei edes kuop­pai­sel­la tiel­lä.

Ajo­ti­lak­si voi­daan va­li­ta ta­lou­del­li­sen Eco Pron li­säk­si Com­fort tai Sport, tai sit­ten ala­ti­lat Sport Plus ja yk­si­löl­li­nen Sport In­di­vi­du­al. Sport-ajo­ti­las­sa oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma jä­mä­köi­tyy, ja sport toi­mii pä­te­väs­ti myös epä­ta­sai­sel­la pin­nal­la.

Mu­ka­vaa mat­kus­ta­mis­ta

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to edus­taa BMW:n jän­nit­tä­vän nä­köis­tä ny­ky­tyy­liä. Ai­no­a­na pik­ku­mii­nuk­se­na on se, ett polt­to­ai­ne­näy­tön palk­ki voi­si ol­la vä­ri­maa­il­mal­taan sel­ke­äm­pi. Ko­je­lau­das­sa ja ovis­sa käy­te­tään hie­nos­tu­neen kor­ke­a­tek­nis­tä alu­mii­ni­pa­nee­lia. Il­mas­toin­nin ja il­ma­pu­hal­luk­sen sekä läm­mi­tyk­sen sää­tä­mi­nen ta­pah­tuu pe­rin­tei­sil­lä sää­tö­pyö­ril­lä ja -pai­nik­keil­la.

Mekaanisesti säätyvät etuistuimet ovat sivuttaistueltaan mainiot.

Mekaanisesti säätyvät etuistuimet ovat sivuttaistueltaan mainiot.

Juha Peltonen

Takaistuimelle on helppo siirtyä laajaan kulmaan avautuvista ovista, ja polvitilaa riittää.

Takaistuimelle on helppo siirtyä laajaan kulmaan avautuvista ovista, ja polvitilaa riittää.

Juha Peltonen

Äly­pu­he­li­men in­duk­ti­o­la­taus on käy­tän­nöl­li­nen ja mah­dol­li­sim­man help­po­toi­mi­nen. Har­man Kar­do­nin ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi vä­hä­me­lui­ses­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa kau­niin täy­te­läi­ses­ti.

Ylel­li­sen tuok­sui­nen Ver­nas­ca Cog­nac -nah­ka­ver­hoi­lu luo BMW X3:een bu­si­ness-luo­kan tun­nel­maa. Eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en tar­jo­a­vis­sa etuis­tui­mis­sa on me­kaa­ni­set sää­döt, mut­ta on­nek­si nii­tä pys­tyy ope­roi­maan ke­vyt­toi­mi­ses­ti. Myös sää­det­tä­vät rei­si­tyy­nyt ovat me­kaa­ni­set.

Säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki tun­tuu erit­täin te­hok­kaal­ta, mut­ta mii­nus­ta tu­lee sii­tä, et­tä etu­tur­va­vöis­sä ei ole kor­keus­sää­töä. Joka ta­pauk­ses­sa ajo­a­sen­non saa sää­det­tyä en­si­luok­kai­sek­si, ja kor­ke­al­la is­tu­es­sa on hyvä nä­ky­vyys eri il­man­suun­tiin. Läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­hä voi­si tar­jo­ta pi­tä­väm­män ajo-ot­teen.

8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi. Pykälien kytkeytyminen edellyttää valitsimen kaksoisnapsautusta.

8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi. Pykälien kytkeytyminen edellyttää valitsimen kaksoisnapsautusta.

Juha Peltonen

10,25-tuumaisen näytön toimintoja hoidellaan keskikonsolin iDrive Touch -monitoimisäätimellä. Radioon liittyy DVD-soitin.

10,25-tuumaisen näytön toimintoja hoidellaan keskikonsolin iDrive Touch -monitoimisäätimellä. Radioon liittyy DVD-soitin.

Juha Peltonen

Laajennettuna tasapohjaista tavaratilaa on 1,5 kuutiometriä.

Laajennettuna tasapohjaista tavaratilaa on 1,5 kuutiometriä.

Juha Peltonen

BMW X3 Hyb­ri­din ta­ka­o­vet avau­tu­vat lä­hes 90 as­teen kul­maan, joka mer­kit­see erit­täin help­poa au­toon kul­ke­mis­ta. Ta­kais­tui­mel­la on kun­nol­la pol­vi- ja pään­ti­laa. Ta­kais­tuin on se­län kan­nal­ta ryh­dik­kään kova, jos­kin pit­käl­lä ajo­mat­kal­la ko­vuus saat­taa puu­dut­taa.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tai­te­taan ala-asen­toon, niin 450 lit­ran kont­ti kas­vaa 1,5 kuu­ti­on ta­sai­sek­si ta­va­ra­ti­lak­si. Pis­to­ke­la­dat­ta­van BMW X3:n ajo­ak­ku ko­rot­taa ta­va­ra­ti­lan lat­ti­aa mon­ta sent­tiä, mikä syö kor­keus­ti­laa. Ta­va­ra­ti­lan rul­la­pei­ton ir­ro­tus voi­si su­jua pal­jon ny­kyis­tä hel­pom­min.

Ne­li­ve­toi­sel­la BMW X3 xDrive 30e Hyb­ri­dil­lä on lupa kis­koa enim­mil­lään 2-ton­nis­ta vau­nua.

Latausliitäntä.

Latausliitäntä.

Juha Peltonen

Langaton lataus.

Langaton lataus.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

420 Nm järjestelmävääntö on täyttä asiaa.

420 Nm järjestelmävääntö on täyttä asiaa.

Juha Peltonen

BMW X3 xDrive 30e Char­ged Edi­ti­on Lu­xu­ry

Moot­to­ri

R4, Twin Scroll -tur­bo, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/5000–6500 r/min, 300 Nm/1350–4000 r/min

Säh­kö­moot­to­ri

80 kW (109 hv), 265 Nm

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

215 kW (292 hv), 420 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,1 s, huip­pu­no­peus 210 km/h

Ku­lu­tus

2,5 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

57 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

46 km

Ajo­ak­ku

12,0 kWh

La­taus­no­peus

2,6 h (3,7 kW/16 A, 80 %); 3,7 h (3,7 kW/16A, 100 %)

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4710, l. 1890, k. 1680 mm, ak­se­li­vä­li 2860 mm, maa­va­ra 204 mm, oma­mas­sa 2065 kg, kan­ta­vuus 630 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 450–1500 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

65 831 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 79 382 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU