Lediajovalot ovat varsin tehokkaat. Keulan uusi ilme näyttää vauhdikkaan onnistuneelta.

Lediajovalot ovat varsin tehokkaat. Keulan uusi ilme näyttää vauhdikkaan onnistuneelta.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava

Citroën C5 Aircrossin järjes­tel­mä­te­holtaan 225-hevosvoimainen pistokehybridi miellyttää reiluilla tiloillaan ja mukavilla ajo-ominai­suuk­sillaan.

Auto Bild.Koeajot

Kun la­ta­sin Cit­roën C5 Airc­ross Plug-in Hyb­ri­din ajo­a­kun täy­teen ko­ti­la­tauk­sel­la, oli au­ton an­ta­ma ki­lo­met­ri­lu­paus läh­ties­sä jos­ta­kin syys­tä vain 36 ki­lo­met­riä, vaik­ka suu­rim­mak­si säh­köi­sek­si nor­mi­toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan 55 ki­lo­met­riä.

To­teu­tu­mak­si sain edel­lä mai­ni­tus­sa ta­pauk­ses­sa 29 ki­lo­met­riä ajo­no­peu­den vaih­del­les­sa tes­ti­len­kil­lä kau­pun­gin 40 km/h:sta pik­ku­tei­den 60 km/h:iin ja maan­tei­den 80 km/h:iin ja 100 km/h:iin.

Pis­to­ke­la­dat­ta­va Cit­roën C5 Airc­ross on tar­vit­ta­es­sa ri­peä, sil­lä nol­las­ta sa­taan luon­nis­tuu teh­taan mu­kaan 8,7 se­kun­nis­sa, ja myös sei­so­van ki­lo­met­rin lu­ke­ma 28,4 se­kun­tia on kova ar­vo.

Mo­men­tin­muun­ti­mel­la toi­mi­va 8-no­peuk­si­nen ë-EAT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­to huo­leh­tii peh­meis­tä, mut­ta tar­vit­ta­es­sa no­peis­ta vaih­dois­ta.

Sain Airc­ross PHEV:n kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si au­ton ajo­tie­to­ko­neel­la 7,0 l/100 km sil­loin, kun ajo­a­kus­sa ei ol­lut vir­taa. Si­säi­nen la­taus­lai­te on te­hol­taan 3,7 ki­lo­wat­tia, mut­ta va­lin­nai­se­na on saa­ta­vil­la 7,4 kW:n si­säi­nen la­taus­lai­te.

Takavaloina loistavat 3D-ledit.

Takavaloina loistavat 3D-ledit.

Juha Peltonen

Shine-version rengaskoko on 225/55 R 18. 23 sentin maavara on huomattava.

Shine-version rengaskoko on 225/55 R 18. 23 sentin maavara on huomattava.

Juha Peltonen

Kojelaudassa on todella toimivaa ja mukavan näköistä 1980-luvun henkistä designia.

Kojelaudassa on todella toimivaa ja mukavan näköistä 1980-luvun henkistä designia.

Juha Peltonen

Nahkaverhoiltujen ja sähkösäätöisten Advanced Comfort -etuistuimien sivuttaistuki on napakka, mutta istumamukavuudesta ei tingitä. Etuistuimissa on korkeussäätö.

Nahkaverhoiltujen ja sähkösäätöisten Advanced Comfort -etuistuimien sivuttaistuki on napakka, mutta istumamukavuudesta ei tingitä. Etuistuimissa on korkeussäätö.

Juha Peltonen

Takaistuimella on kolmen erillisistuimen pituussäätöjen ansiosta mukavasti polvitilaa.

Takaistuimella on kolmen erillisistuimen pituussäätöjen ansiosta mukavasti polvitilaa.

Juha Peltonen

Sujuvatoiminen 8-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitelee tehtävänsä miellyttävästi.

Sujuvatoiminen 8-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitelee tehtävänsä miellyttävästi.

Juha Peltonen

8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on suhteellisen selkeää.

8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on suhteellisen selkeää.

Juha Peltonen

Tavaratilasta muodostuu suurimmillaan tasapohjainen. Toinen latauskaapeleista mahtuu tilan alapuoliseen lokeroon.

Tavaratilasta muodostuu suurimmillaan tasapohjainen. Toinen latauskaapeleista mahtuu tilan alapuoliseen lokeroon.

Juha Peltonen

Polttomoottori-sähkömoottoripaketti varmistaa C5 Aircross PHEV:lle 360 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Polttomoottori-sähkömoottoripaketti varmistaa C5 Aircross PHEV:lle 360 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Juha Peltonen

No­peim­mil­laan la­taus luon­nis­tuu ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la koh­tuul­li­sen no­pe­as­sa kah­des­sa tun­nis­sa.

Maan­tie­a­jos­sa pel­käl­lä säh­köl­lä ajet­ta­es­sa Cit­roën C5 Airc­ross osoit­tau­tui vä­hä­me­lui­sek­si – lu­kuun ot­ta­mat­ta mel­ko kuu­lu­via ren­ga­sää­niä ja isom­mil­la no­peuk­sil­la tuu­len ko­hi­naa etu­pi­la­reis­sa.

Mai­nit­ta­koon, et­tä Shine-va­rus­te­ver­si­os­sa on me­lu­ta­soa alen­ta­vat akus­ti­set ja la­mi­noi­dut etu­si­vu­la­sit.

Yk­kös­ta­son is­tui­met

Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -jou­si­tuk­sen va­kaan jä­mäk­kä, mut­ta sa­ma­nai­kai­ses­ti miel­lyt­tä­vän peh­meä ajo­tun­tu­ma on la­jis­saan ai­ka ver­ra­ton yh­dis­tel­mä pit­käs­sä maan­tie­a­jos­sa as­valt­ti­pin­nal­la, mut­ta yh­tä lail­la kuop­pai­sel­la so­ra­tiel­lä ja kau­pun­gin nu­pu­ki­ve­tyk­sel­lä.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen tun­tu­ma on sekä kau­pun­ki- et­tä py­sä­köin­ti­hal­li­pyö­ri­tyk­ses­sä miel­lyt­tä­vän ”ame­rik­ka­lai­sen” ke­vyt. Maan­tie­a­jos­sa kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on puo­les­taan so­pi­van ren­to, ja oh­jaus kes­kit­tää hy­vin.

Maa­va­raa ka­tu­maas­tu­ri tar­jo­aa huo­mat­ta­van mit­ta­vat 23 sent­tiä, mis­tä ei voi ol­la kuin mer­kit­tä­vää li­sä­hyö­tyä esi­mer­kik­si tal­vel­la au­raa­mat­to­mil­la teil­lä.

Pa­lo­ma-nah­ka­ver­hoi­lu lu­keu­tuu li­sä­va­rus­tei­siin. Etuis­tui­met ovat erit­täin ta­na­kat is­tua, ja nii­den an­ta­ma si­vut­tais­tu­ki on ta­so­kas. Sa­mal­la tuo­lit ovat mu­ka­vat is­tua pit­käl­lä ajo­mat­kal­la.

Pit­kä­jal­kai­sel­la kul­jet­ta­jal­la is­tuin­tyy­ny jää hie­man ly­hy­ek­si, mikä ei sil­ti pal­jon hait­taa, kos­ka is­tuin­tyy­nyn ryh­dik­kyys ta­saa ase­tel­maa. Is­tuin­läm­mit­ti­met ovat te­hok­kaat.

Kol­mel­le eril­li­sel­le, sa­man­ko­koi­sel­le ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä, kii­tos riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vien ta­ka­o­vien, ja ta­ka­na on var­sin rei­lus­ti pol­vi­ti­laa.

Ta­kais­tui­mis­sa hyö­dy­tään myös eril­li­sis­tä pi­tuus­sää­döis­tä sekä sel­kä­no­jien kal­lis­tus­mah­dol­li­suu­des­ta. Li­sä­va­rus­tei­ses­ta pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kus­ta ta­kais­tui­mel­la oli hy­vin pään­ti­laa.

Mo­ni­puo­lis­ta tur­vaa

Tyy­lik­kääl­lä ta­val­la hie­man 1980-lu­kui­nen ko­je­lau­ta on käy­tet­tä­vyy­del­tään mie­les­tä­ni erit­täin kor­ke­a­luok­kai­nen.

Di­gi­taa­li­nen 12,3-tuu­mai­nen mit­ta­ris­to voi­si ol­la to­teu­tuk­sel­taan ny­kyis­tä sel­ke­äm­pi, mut­ta sen muun­nel­ta­vuus on hy­vä­ta­sois­ta. 8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön toi­min­ta su­juu var­sin sel­ke­äs­ti.

Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä on laa­du­kas. Ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­din on vii­saas­ti me­kaa­ni­nen sää­tö­pyö­rä.

Mus­taa taus­taa vas­ten ole­vaa mus­taa sää­din­tä on hie­man han­ka­la pai­kan­taa pi­me­äs­sä, mut­ta kun tie­tää, mis­sä se si­jait­see, se on eh­kä no­pein käyt­tö­ta­pa. Kes­ki­kon­so­lin säi­ly­tys­lo­ke­ron kan­net avau­tu­vat kä­te­vän kak­si­o­sa­si­ses­ti si­vuil­le.

Mo­ni­puo­li­nen tur­va­va­rus­tus si­säl­tää Shine-va­rus­te­ta­sol­la muun mu­as­sa hä­tä­vilk­ku­jen au­to­maat­ti­sen kyt­key­ty­mi­sen hä­tä­jar­ru­tus­ti­lan­tees­sa, hyb­ri­di­mal­leis­sa Pack Sa­fe­ty Plus -pa­ket­tiin si­säl­ty­vän ak­tii­vi­sen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­män ka­me­raan ja tut­kaan pe­rus­tu­val­la tun­nis­tuk­sel­la, sekä no­peus­ra­joi­tus­ten tun­nis­tuk­sen.

Ta­ka­sel­kä­no­jien alas tait­ta­mi­nen luon­nis­tuu hel­pos­ti is­tui­mis­sa ole­vis­ta ve­to­len­keis­tä. Pe­rus­ti­laa saa­daan ta­kais­tui­mien sää­dös­tä riip­pu­en 460/600 lit­raa, min­kä ohel­la suu­rim­mas­ta 1 510 lit­ran ta­va­ra­ti­las­ta saa­daan pis­to­ke­hyb­ri­dis­sä ta­sa­poh­jai­nen.

Jos lit­ro­ja ver­ra­taan esi­mer­kik­si Cit­roën C5 Airc­ross Pu­re­Tech 130 EAT8:aan, niin sen vas­taa­vat lu­ke­mat ovat run­saam­mat: 580/720–1 630 lit­raa – eli ajo­ak­ku ot­taa ve­ron­sa.

Toi­nen la­taus­kaa­pe­li mah­tuu kä­te­väs­ti ta­va­ra­ti­lan ala­puo­li­seen lo­ke­roon, mut­ta pi­ka­la­taus­kaa­pe­li jää aje­leh­ti­maan ta­va­ra­ti­las­sa.

Mitä tu­lee ve­to­mas­saan, niin Cit­roën C5 Airc­ross -pis­to­ke­hyb­ri­di (1 300 kg) on täy­sin ver­tai­lu­kel­poi­nen sa­man sar­jan ben­sii­ni- (1 300 kg) ja tur­bo­die­sel­ver­si­oi­den (1 250 kg) kans­sa. PHEV:n 43 lit­ran polt­to­ai­ne­säi­liö on kym­me­nen lit­raa Pu­re­Tech 130 -ben­sii­ni­mal­lia pie­nem­pi.

Juha Pel­to­nen

Cit­roën C5 Airc­ross Plug-in Hyb­rid 225 Shine Launch Edi­ti­on ë-EAT8

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 133 kW (181 hv)/5500 r/min, 300 Nm/3000 r/min + säh­kö­moot­to­ri 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm/500–2500 r/min; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 165 kW (225 hv), 360 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,7 s, huip­pu­no­peus 225 km/h (säh­köl­lä 135 km/h)

Ku­lu­tus

1,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

32 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 13,2 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

55 km

La­tau­sai­ka

2 h (32 A, 7,4 kW)

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4500, l. 1969, k. 1654 mm, ak­se­li­vä­li 2730 mm, maa­va­ra 230 mm, oma­mas­sa 1770 kg, kan­ta­vuus 530 kg, ve­to­mas­sa 1300/750 kg, ta­va­ra­ti­la 460/600–1510 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

46 391 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 51 624 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU