Lediajovalot ovat varsin tehokkaat. Keulan uusi ilme näyttää vauhdikkaan onnistuneelta.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava
Citroën C5 Aircrossin järjestelmäteholtaan 225-hevosvoimainen pistokehybridi miellyttää reiluilla tiloillaan ja mukavilla ajo-ominaisuuksillaan.
Kun latasin Citroën C5 Aircross Plug-in Hybridin ajoakun täyteen kotilatauksella, oli auton antama kilometrilupaus lähtiessä jostakin syystä vain 36 kilometriä, vaikka suurimmaksi sähköiseksi normitoimintamatkaksi ilmoitetaan 55 kilometriä.
Toteutumaksi sain edellä mainitussa tapauksessa 29 kilometriä ajonopeuden vaihdellessa testilenkillä kaupungin 40 km/h:sta pikkuteiden 60 km/h:iin ja maanteiden 80 km/h:iin ja 100 km/h:iin.
Pistokeladattava Citroën C5 Aircross on tarvittaessa ripeä, sillä nollasta sataan luonnistuu tehtaan mukaan 8,7 sekunnissa, ja myös seisovan kilometrin lukema 28,4 sekuntia on kova arvo.
Momentinmuuntimella toimiva 8-nopeuksinen ë-EAT8-automaattivaihteisto huolehtii pehmeistä, mutta tarvittaessa nopeista vaihdoista.
Sain Aircross PHEV:n keskikulutukseksi auton ajotietokoneella 7,0 l/100 km silloin, kun ajoakussa ei ollut virtaa. Sisäinen latauslaite on teholtaan 3,7 kilowattia, mutta valinnaisena on saatavilla 7,4 kW:n sisäinen latauslaite.
Takavaloina loistavat 3D-ledit.
Juha Peltonen
Shine-version rengaskoko on 225/55 R 18. 23 sentin maavara on huomattava.
Juha Peltonen
Kojelaudassa on todella toimivaa ja mukavan näköistä 1980-luvun henkistä designia.
Juha Peltonen
Nahkaverhoiltujen ja sähkösäätöisten Advanced Comfort -etuistuimien sivuttaistuki on napakka, mutta istumamukavuudesta ei tingitä. Etuistuimissa on korkeussäätö.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kolmen erillisistuimen pituussäätöjen ansiosta mukavasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Sujuvatoiminen 8-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitelee tehtävänsä miellyttävästi.
Juha Peltonen
8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on suhteellisen selkeää.
Juha Peltonen
Tavaratilasta muodostuu suurimmillaan tasapohjainen. Toinen latauskaapeleista mahtuu tilan alapuoliseen lokeroon.
Juha Peltonen
Polttomoottori-sähkömoottoripaketti varmistaa C5 Aircross PHEV:lle 360 newtonmetrin järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Nopeimmillaan lataus luonnistuu kotilatausasemalla kohtuullisen nopeassa kahdessa tunnissa.
Maantieajossa pelkällä sähköllä ajettaessa Citroën C5 Aircross osoittautui vähämeluiseksi – lukuun ottamatta melko kuuluvia rengasääniä ja isommilla nopeuksilla tuulen kohinaa etupilareissa.
Mainittakoon, että Shine-varusteversiossa on melutasoa alentavat akustiset ja laminoidut etusivulasit.
Ykköstason istuimet
Citroën Advanced Comfort -jousituksen vakaan jämäkkä, mutta samanaikaisesti miellyttävän pehmeä ajotuntuma on lajissaan aika verraton yhdistelmä pitkässä maantieajossa asvalttipinnalla, mutta yhtä lailla kuoppaisella soratiellä ja kaupungin nupukivetyksellä.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on sekä kaupunki- että pysäköintihallipyörityksessä miellyttävän ”amerikkalaisen” kevyt. Maantieajossa keskialuetuntuma on puolestaan sopivan rento, ja ohjaus keskittää hyvin.
Maavaraa katumaasturi tarjoaa huomattavan mittavat 23 senttiä, mistä ei voi olla kuin merkittävää lisähyötyä esimerkiksi talvella auraamattomilla teillä.
Paloma-nahkaverhoilu lukeutuu lisävarusteisiin. Etuistuimet ovat erittäin tanakat istua, ja niiden antama sivuttaistuki on tasokas. Samalla tuolit ovat mukavat istua pitkällä ajomatkalla.
Pitkäjalkaisella kuljettajalla istuintyyny jää hieman lyhyeksi, mikä ei silti paljon haittaa, koska istuintyynyn ryhdikkyys tasaa asetelmaa. Istuinlämmittimet ovat tehokkaat.
Kolmelle erilliselle, samankokoiselle takaistuimelle on helppo siirtyä, kiitos riittävään kulmaan avautuvien takaovien, ja takana on varsin reilusti polvitilaa.
Takaistuimissa hyödytään myös erillisistä pituussäädöistä sekä selkänojien kallistusmahdollisuudesta. Lisävarusteisesta panoraamakattoluukusta takaistuimella oli hyvin pääntilaa.
Monipuolista turvaa
Tyylikkäällä tavalla hieman 1980-lukuinen kojelauta on käytettävyydeltään mielestäni erittäin korkealuokkainen.
Digitaalinen 12,3-tuumainen mittaristo voisi olla toteutukseltaan nykyistä selkeämpi, mutta sen muunneltavuus on hyvätasoista. 8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta sujuu varsin selkeästi.
Äänentoistojärjestelmä on laadukas. Radion äänenvoimakkuuden säädin on viisaasti mekaaninen säätöpyörä.
Mustaa taustaa vasten olevaa mustaa säädintä on hieman hankala paikantaa pimeässä, mutta kun tietää, missä se sijaitsee, se on ehkä nopein käyttötapa. Keskikonsolin säilytyslokeron kannet avautuvat kätevän kaksiosasisesti sivuille.
Monipuolinen turvavarustus sisältää Shine-varustetasolla muun muassa hätävilkkujen automaattisen kytkeytymisen hätäjarrutustilanteessa, hybridimalleissa Pack Safety Plus -pakettiin sisältyvän aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän kameraan ja tutkaan perustuvalla tunnistuksella, sekä nopeusrajoitusten tunnistuksen.
Takaselkänojien alas taittaminen luonnistuu helposti istuimissa olevista vetolenkeistä. Perustilaa saadaan takaistuimien säädöstä riippuen 460/600 litraa, minkä ohella suurimmasta 1 510 litran tavaratilasta saadaan pistokehybridissä tasapohjainen.
Jos litroja verrataan esimerkiksi Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8:aan, niin sen vastaavat lukemat ovat runsaammat: 580/720–1 630 litraa – eli ajoakku ottaa veronsa.
Toinen latauskaapeli mahtuu kätevästi tavaratilan alapuoliseen lokeroon, mutta pikalatauskaapeli jää ajelehtimaan tavaratilassa.
Mitä tulee vetomassaan, niin Citroën C5 Aircross -pistokehybridi (1 300 kg) on täysin vertailukelpoinen saman sarjan bensiini- (1 300 kg) ja turbodieselversioiden (1 250 kg) kanssa. PHEV:n 43 litran polttoainesäiliö on kymmenen litraa PureTech 130 -bensiinimallia pienempi.
Juha Peltonen
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 133 kW (181 hv)/5500 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottori 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm/500–2500 r/min; hybridijärjestelmä 165 kW (225 hv), 360 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 225 km/h (sähköllä 135 km/h)
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
32 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,2 kWh
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausaika
2 h (32 A, 7,4 kW)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4500, l. 1969, k. 1654 mm, akseliväli 2730 mm, maavara 230 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 530 kg, vetomassa 1300/750 kg, tavaratila 460/600–1510 l, tankki 43 l
Hinta
46 391 euroa, koeajoauto 51 624 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
Quad 33/303 jälleen saatavana
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI