Lediajovalot ovat varsin tehokkaat. Keulan uusi ilme näyttää vauhdikkaan onnistuneelta.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava
Citroën C5 Aircrossin järjestelmäteholtaan 225-hevosvoimainen pistokehybridi miellyttää reiluilla tiloillaan ja mukavilla ajo-ominaisuuksillaan.
Kun latasin Citroën C5 Aircross Plug-in Hybridin ajoakun täyteen kotilatauksella, oli auton antama kilometrilupaus lähtiessä jostakin syystä vain 36 kilometriä, vaikka suurimmaksi sähköiseksi normitoimintamatkaksi ilmoitetaan 55 kilometriä.
Toteutumaksi sain edellä mainitussa tapauksessa 29 kilometriä ajonopeuden vaihdellessa testilenkillä kaupungin 40 km/h:sta pikkuteiden 60 km/h:iin ja maanteiden 80 km/h:iin ja 100 km/h:iin.
Pistokeladattava Citroën C5 Aircross on tarvittaessa ripeä, sillä nollasta sataan luonnistuu tehtaan mukaan 8,7 sekunnissa, ja myös seisovan kilometrin lukema 28,4 sekuntia on kova arvo.
Momentinmuuntimella toimiva 8-nopeuksinen ë-EAT8-automaattivaihteisto huolehtii pehmeistä, mutta tarvittaessa nopeista vaihdoista.
Sain Aircross PHEV:n keskikulutukseksi auton ajotietokoneella 7,0 l/100 km silloin, kun ajoakussa ei ollut virtaa. Sisäinen latauslaite on teholtaan 3,7 kilowattia, mutta valinnaisena on saatavilla 7,4 kW:n sisäinen latauslaite.
Takavaloina loistavat 3D-ledit.
Juha Peltonen
Shine-version rengaskoko on 225/55 R 18. 23 sentin maavara on huomattava.
Juha Peltonen
Kojelaudassa on todella toimivaa ja mukavan näköistä 1980-luvun henkistä designia.
Juha Peltonen
Nahkaverhoiltujen ja sähkösäätöisten Advanced Comfort -etuistuimien sivuttaistuki on napakka, mutta istumamukavuudesta ei tingitä. Etuistuimissa on korkeussäätö.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kolmen erillisistuimen pituussäätöjen ansiosta mukavasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Sujuvatoiminen 8-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto hoitelee tehtävänsä miellyttävästi.
Juha Peltonen
8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on suhteellisen selkeää.
Juha Peltonen
Tavaratilasta muodostuu suurimmillaan tasapohjainen. Toinen latauskaapeleista mahtuu tilan alapuoliseen lokeroon.
Juha Peltonen
Polttomoottori-sähkömoottoripaketti varmistaa C5 Aircross PHEV:lle 360 newtonmetrin järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Nopeimmillaan lataus luonnistuu kotilatausasemalla kohtuullisen nopeassa kahdessa tunnissa.
Maantieajossa pelkällä sähköllä ajettaessa Citroën C5 Aircross osoittautui vähämeluiseksi – lukuun ottamatta melko kuuluvia rengasääniä ja isommilla nopeuksilla tuulen kohinaa etupilareissa.
Mainittakoon, että Shine-varusteversiossa on melutasoa alentavat akustiset ja laminoidut etusivulasit.
Ykköstason istuimet
Citroën Advanced Comfort -jousituksen vakaan jämäkkä, mutta samanaikaisesti miellyttävän pehmeä ajotuntuma on lajissaan aika verraton yhdistelmä pitkässä maantieajossa asvalttipinnalla, mutta yhtä lailla kuoppaisella soratiellä ja kaupungin nupukivetyksellä.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on sekä kaupunki- että pysäköintihallipyörityksessä miellyttävän ”amerikkalaisen” kevyt. Maantieajossa keskialuetuntuma on puolestaan sopivan rento, ja ohjaus keskittää hyvin.
Maavaraa katumaasturi tarjoaa huomattavan mittavat 23 senttiä, mistä ei voi olla kuin merkittävää lisähyötyä esimerkiksi talvella auraamattomilla teillä.
Paloma-nahkaverhoilu lukeutuu lisävarusteisiin. Etuistuimet ovat erittäin tanakat istua, ja niiden antama sivuttaistuki on tasokas. Samalla tuolit ovat mukavat istua pitkällä ajomatkalla.
Pitkäjalkaisella kuljettajalla istuintyyny jää hieman lyhyeksi, mikä ei silti paljon haittaa, koska istuintyynyn ryhdikkyys tasaa asetelmaa. Istuinlämmittimet ovat tehokkaat.
Kolmelle erilliselle, samankokoiselle takaistuimelle on helppo siirtyä, kiitos riittävään kulmaan avautuvien takaovien, ja takana on varsin reilusti polvitilaa.
Takaistuimissa hyödytään myös erillisistä pituussäädöistä sekä selkänojien kallistusmahdollisuudesta. Lisävarusteisesta panoraamakattoluukusta takaistuimella oli hyvin pääntilaa.
Monipuolista turvaa
Tyylikkäällä tavalla hieman 1980-lukuinen kojelauta on käytettävyydeltään mielestäni erittäin korkealuokkainen.
Digitaalinen 12,3-tuumainen mittaristo voisi olla toteutukseltaan nykyistä selkeämpi, mutta sen muunneltavuus on hyvätasoista. 8-tuumaisen kosketusnäytön toiminta sujuu varsin selkeästi.
Äänentoistojärjestelmä on laadukas. Radion äänenvoimakkuuden säädin on viisaasti mekaaninen säätöpyörä.
Mustaa taustaa vasten olevaa mustaa säädintä on hieman hankala paikantaa pimeässä, mutta kun tietää, missä se sijaitsee, se on ehkä nopein käyttötapa. Keskikonsolin säilytyslokeron kannet avautuvat kätevän kaksiosasisesti sivuille.
Monipuolinen turvavarustus sisältää Shine-varustetasolla muun muassa hätävilkkujen automaattisen kytkeytymisen hätäjarrutustilanteessa, hybridimalleissa Pack Safety Plus -pakettiin sisältyvän aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän kameraan ja tutkaan perustuvalla tunnistuksella, sekä nopeusrajoitusten tunnistuksen.
Takaselkänojien alas taittaminen luonnistuu helposti istuimissa olevista vetolenkeistä. Perustilaa saadaan takaistuimien säädöstä riippuen 460/600 litraa, minkä ohella suurimmasta 1 510 litran tavaratilasta saadaan pistokehybridissä tasapohjainen.
Jos litroja verrataan esimerkiksi Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8:aan, niin sen vastaavat lukemat ovat runsaammat: 580/720–1 630 litraa – eli ajoakku ottaa veronsa.
Toinen latauskaapeli mahtuu kätevästi tavaratilan alapuoliseen lokeroon, mutta pikalatauskaapeli jää ajelehtimaan tavaratilassa.
Mitä tulee vetomassaan, niin Citroën C5 Aircross -pistokehybridi (1 300 kg) on täysin vertailukelpoinen saman sarjan bensiini- (1 300 kg) ja turbodieselversioiden (1 250 kg) kanssa. PHEV:n 43 litran polttoainesäiliö on kymmenen litraa PureTech 130 -bensiinimallia pienempi.
Juha Peltonen
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 133 kW (181 hv)/5500 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottori 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm/500–2500 r/min; hybridijärjestelmä 165 kW (225 hv), 360 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 225 km/h (sähköllä 135 km/h)
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
32 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,2 kWh
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausaika
2 h (32 A, 7,4 kW)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4500, l. 1969, k. 1654 mm, akseliväli 2730 mm, maavara 230 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 530 kg, vetomassa 1300/750 kg, tavaratila 460/600–1510 l, tankki 43 l
Hinta
46 391 euroa, koeajoauto 51 624 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Peopeon Voodoo-äänireput
SVS Ultra Evolution Pinnacle
Pieni talvilämmin mökki vanhaan hirsirunkoon
Haave toteutui, kun oma punainen tupa löytyi
Treble Clef Audio
Meridianin kaikki-yhdessä-striimeri
Perheen tie vei Lontoosta Tapiolaan
Beyerdynamic Verio 200
Kasetti näkyvillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN