Prestige-varusteluun kuuluu 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, etu- ja takapuskurin harmaat alaosat sekä tummennetut takalasit.

Prestige-varusteluun kuuluu 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, etu- ja takapuskurin harmaat alaosat sekä tummennetut takalasit.

Koeajossa Dacia Duster: Selkeä tasonkorotus

Rahalle hyvän vastineen antava Dacian C-segmentin Duster-SUV on kokenut melkoisen kehitys­harp­pauksen. Dusterin lähtöhintataso on silti vain 15 400 euroa.

Auto Bild.Koeajot

Ro­ma­ni­a­lai­sen Da­ci­an vuon­na 2010 esit­te­le­mää Dus­ter-ka­tu­maas­tu­ria on myy­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli kak­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta – osa to­sin ni­mel­lä Re­nault Dus­ter.

Suo­men Da­cia-kan­ta on nyt yli 10 000 au­toa. Meil­lä sel­väs­ti suo­si­tuin mal­li on ol­lut tie­tyl­lä ta­val­la äi­jä­mäi­nen Dus­ter, jota on myy­ty noin 5 400 kap­pa­let­ta. Kah­te­na vii­me vuo­te­na Dus­te­ria on myy­ty noin 950 kap­pa­let­ta/vuo­si, ja nyt esi­tel­lyn toi­sen mal­li­su­ku­pol­ven myö­tä mal­lin suo­sio tu­lee var­mas­ti kas­va­maan en­ti­ses­tään.

Vaik­ka Dus­ter on ”hal­pis­mal­li”, sen mer­kit­tä­viin vah­vuuk­siin kuu­luu hyvä jäl­leen­myyn­ti­ar­vo. Dus­te­rei­den omis­ta­jat ovat puo­les­taan asi­a­kas­tyy­ty­väi­syys­tut­ki­mus­ten mu­kaan erit­täin tyy­ty­väi­siä va­lin­taan­sa. Tämä ei ole mi­kään ih­me, sil­lä Dus­te­rin koh­dal­la han­kin­ta­hin­nan ja omi­nai­suuk­sien suh­de on erit­täin hyvä – au­tos­ta puut­tuu lä­hin­nä vain sta­tu­sar­vo.

Takavalot ovat nyt Dacian nykytyylin mukaiset neliöt. Kattokaiteet ovat aiempaa sirommat. Piiska-antenni on pienentynyt ja siirtynyt katon etureunasta katon takaosaan.

Takavalot ovat nyt Dacian nykytyylin mukaiset neliöt. Kattokaiteet ovat aiempaa sirommat. Piiska-antenni on pienentynyt ja siirtynyt katon etureunasta katon takaosaan.

Toi­sen su­ku­pol­ven Dus­ter tar­jo­aa edel­tä­jään­sä­kin pa­rem­man vas­ti­neen ra­hal­le. En­tis­tä tyy­lik­kääm­pi ja pa­rem­min va­rus­tel­tu Dus­ter on hel­pom­pi ja mu­ka­vam­pi ajet­ta­va, mut­ta sen hin­ta on py­sy­nyt da­ci­a­mai­sel­la ta­sol­la.

Mo­der­nim­pi il­me

Da­ci­an muo­toi­li­jat hal­lit­se­vat hom­man­sa. Jos Dus­te­rin kans­sa on ol­lut te­ke­mi­sis­sä vain sa­tun­nai­ses­ti, niin uu­den mal­lin miel­tää edel­tä­jän­sä nä­köi­sek­si. To­tuus on kui­ten­kin toi­nen: pää­mi­tat ja ko­rin lin­jat ovat en­ti­sel­lään, mut­ta kori on ko­ko­naan uu­si.

Kun van­haa ja uut­ta mal­lia pys­tyy ver­taa­maan, niin etu- ja ta­kail­meen eri­lai­suus on help­po ha­vai­ta. Uu­si Dus­ter on sel­väs­ti edel­tä­jään­sä jä­mä­käm­män, muh­ke­am­man, lin­jak­kaam­man ja mo­der­nim­man nä­köi­nen. Sekä ko­ris­sa et­tä si­sus­tuk­ses­sa on pa­nos­tet­tu työn laa­tuun ja vii­meis­te­lyyn, ja se myös nä­kyy ja tun­tuu.

Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Ratissa on nyt myös pituussäätö ja kuljettajan istuimessa suurempi korkeussäätövara. Prestigessä on kyynärnoja ja kuljettajalla sädettävä ristiseläntuki.

Etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen. Ratissa on nyt myös pituussäätö ja kuljettajan istuimessa suurempi korkeussäätövara. Prestigessä on kyynärnoja ja kuljettajalla sädettävä ristiseläntuki.

Aavistuksen ahdasta oviaukon alaosaa lukuun ottamatta takana on hyvin tilaa jopa kolmelle. Muotoilemattomalla penkillä on hyvin polvi- ja pääntilaa, mutta reisituki jää hiukan niukaksi.

Aavistuksen ahdasta oviaukon alaosaa lukuun ottamatta takana on hyvin tilaa jopa kolmelle. Muotoilemattomalla penkillä on hyvin polvi- ja pääntilaa, mutta reisituki jää hiukan niukaksi.

Var­sin­kin ta­ka­pää­hän on tul­lut ai­em­paa enem­män maas­tu­ri­hen­ki­syyt­tä, kun ”poh­ja­pans­sa­ri” nou­see nyt ta­ka­luu­kun ala­lai­taan saak­ka. Luu­kun muo­to on muut­tu­nut uu­sien va­lo­yk­si­köi­den myö­tä.

Etu­mas­ki ja va­loum­pi­ot ovat ma­dal­tu­neet ja ko­ne­pel­ti muo­toil­tu uu­del­leen. Ha­lo­gee­ni­va­lot kai­paa­vat to­den­nä­köi­ses­ti seu­rak­seen li­sä­va­lo­ja, ja pie­net suo­ra­kai­teen­muo­toi­set led-li­sä­va­lot su­lau­tu­vat hy­vin mas­kin ko­ris­tei­siin.

Kojelauta on uusi, samoin ratti. Pyöreiden ilmasuuttimien kokoa on pienennetty. Monitoiminäyttö ja ilmastoinnin säätimet ovat aiempaa ylempänä, ja valtaosa kytkimistä on ryhmitelty näytön alle.

Kojelauta on uusi, samoin ratti. Pyöreiden ilmasuuttimien kokoa on pienennetty. Monitoiminäyttö ja ilmastoinnin säätimet ovat aiempaa ylempänä, ja valtaosa kytkimistä on ryhmitelty näytön alle.

Vyö­tä­rö­lin­ja on ai­em­paa kor­ke­am­mal­la, ja lo­ka­suo­jat tu­le­vat vah­vas­ti ulos kyl­jis­tä. Muo­vi­set hel­ma­lis­tat nou­se­vat nyt etuo­vien etu­puo­lel­la lä­hes ik­ku­na­lin­jan kor­keu­del­le. Oma osan­sa ul­ko­nä­ön ko­hen­tu­mi­ses­sa on myös kym­me­nen sent­tiä edem­mäs siir­ty­neel­lä tuu­li­la­sin ala­reu­nal­la.

Nel­jäl­lä ta­sol­la

Va­rus­te­ta­sot ovat nyt Ac­cess, Es­sen­ti­al, Com­fort ja Pres­ti­ge. Dus­te­rin hin­nat al­ka­vat va­paas­ti­hen­git­tä­väl­lä 1,6-lit­rai­sel­la ben­sa­ko­neel­la (115 hv) ja 5-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­laa­ti­kol­la va­rus­te­tun SCe 115 4x2 Ac­ces­sin 15 400 eu­ros­ta.

Ton­nin kal­lis­tu­nees­sa pe­rus­mal­lis­sa on ai­em­paa enem­män va­rus­tei­ta, muun mu­as­sa au­to­maat­ti­set ajo­va­lot va­lo­tun­nis­ti­mel­la, kau­ko-oh­jat­ta­va kes­kus­lu­ki­tus ja säh­kö­käyt­töi­set etuik­ku­nan­nos­ti­met. Kyse on sil­ti kar­va­lak­ki­mal­lis­ta, mis­sä ei ole kul­jet­ta­jan is­tui­men kor­keus­sää­töä, is­tuin­läm­mit­ti­miä, ra­tin sää­tö­jä, ra­di­o­ta, il­mas­toin­tia ei­kä 2-osais­ta ta­ka­sel­kä­no­jaa.

Tavaratila on uudistunut sivujen muotoilun, verhoilun ja hattuhyllyn osalta. Nelivedossa on hiukan pienempi kontti kuin etuvedossa. ”Pohjapanssari” nousee nyt takaluun alalaitaan saakka.

Tavaratila on uudistunut sivujen muotoilun, verhoilun ja hattuhyllyn osalta. Nelivedossa on hiukan pienempi kontti kuin etuvedossa. ”Pohjapanssari” nousee nyt takaluun alalaitaan saakka.

Da­ci­an hin­noit­te­lu oh­jaa­kin myyn­tiä läh­tö­hin­nal­taan yli 20 000 eu­roa ole­viin mal­lei­hin. Kak­si kol­mes­ta Dus­te­ris­ta myy­dään ne­li­ve­toi­si­na, sil­lä etu- ja ne­li­ve­don hin­ta­e­ro on 3 000 eu­roa. Edul­li­sin 4x4-mal­li on ko­ea­jo­au­toa py­kä­län vaa­ti­mat­to­mam­min va­rus­tel­tu TCe 125 4x4 Com­fort, jon­ka saa 20 400 eu­rol­la.

Edul­li­sin dCi 110 -tur­bo­die­sel mak­saa 18 000 eu­roa (Es­sen­ti­al) ja ne­li­ve­toi­se­na 21 400 eu­roa (Com­fort) – siis sa­man ver­ran kuin Pres­ti­ge-va­rus­tel­tu ko­ea­jo­au­to. Die­se­lin myyn­tiä vauh­dit­taa se, et­tä kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­tin saa vain die­se­le­tu­ve­toon.

Myös maas­to­a­joon

1,2-lit­rai­ses­sa ah­de­tus­sa TCe 125 -ben­sa­tur­bos­sa on he­vos­voi­mia mal­li­mer­kin­nän mu­kai­set 125. Pie­nes­tä lit­ra­ti­la­vuu­des­ta huo­li­mat­ta ko­neen omi­nai­suu­det riit­tä­vät nor­maa­lis­sa käy­tös­sä. Su­ju­va­liik­kei­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko on 6-por­tai­nen.

Dus­te­ris­sa on nyt säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin. Oh­jaus on sel­väs­ti ai­em­paa ke­vy­em­pi ja no­pe­am­pi, mikä on po­si­tii­vis­ta sekä pik­ku­pyö­rit­te­lyä et­tä maas­to­a­joa aja­tel­len. Oh­jaus ei ole kui­ten­kaan tun­no­ton, ja Dus­ter kul­kee var­sin suun­ta­va­kaas­ti. Ja myös me­lut­to­mas­ti, sil­lä ää­nie­ri­tys­tä on pa­ran­net­tu mer­kit­tä­väs­ti. Osal­taan me­lu­ta­son ale­ne­mi­seen vai­kut­taa kori- ja run­ko­ra­ken­tei­den vah­vis­ta­mi­nen ja jäy­kis­tä­mi­nen.

Dus­ter so­pii – toi­sin kuin mo­net muut SUV-mal­lit – myös maas­to­a­joon. 4x4-mal­lin ve­to­ta­pa­vaih­to­eh­dot ovat etu­ve­to, au­to­maat­ti­nen ne­li­ve­to ja 50:50-ve­to­ta­val­le kyt­ket­tä­vä ne­li­ve­to, joka on käy­tet­tä­vis­sä al­le 80 km/h:n no­peuk­sis­sa. Ve­to­ta­van va­lin­ta­kyt­kin on siir­ret­ty kes­ki­kon­so­liin me­kaa­ni­sen sei­son­ta­jar­run tun­tu­maan.

Yk­kö­nen on vä­li­tet­ty maas­to­a­joa aja­tel­len ly­hy­ek­si. Mä­ki­läh­tö­a­vus­ti­men li­säk­si 4x4-mal­leis­sa on nyt ala­mä­ki­hi­das­tin, joka toi­mii myös pe­ruu­tet­ta­es­sa. 21 sen­tin maa­va­ran li­säk­si Dus­te­ris­sa on myös asi­al­li­nen lä­hes­ty­mis- (30o) ja jät­tö­kul­ma (33o).

Uu­si si­säil­me

Myös si­sä­ti­lat ja ko­je­lau­ta ovat uu­dis­tu­neet ja käy­tet­tä­vyys pa­ran­tu­nut. Pres­ti­geen kuu­lu­van me­di­a­na­vi­gaat­to­rin 7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on ai­em­paa ylem­pä­nä eli pa­rem­min kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä.

Ko­je­lau­dan kyt­ki­met on ryh­mi­tet­ty siis­tiin ri­viin näy­tön ja ylem­mäs nos­tet­tu­jen il­mas­toin­ti­lait­teen sää­ti­mien vä­liin. Au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin saa vain (n. +390 €) kah­teen ylim­pään va­rus­te­luun.

Suo­mi kuu­luu Dus­te­rin na­vi­gaat­to­rin kie­li­vaih­to­eh­toi­hin. 4x4 Pres­ti­ge -mal­leis­sa näyt­tö toi­mii myös 4x4-mo­ni­to­ri­na. Pres­ti­geen saa myös 4-ka­me­ra­jär­jes­tel­män (n. 390 €) – ku­vaus­suun­nan vaih­to­mah­dol­li­suus hel­pot­taa ajoa ah­tais­sa pai­kois­sa ja maas­tos­sa, kun etu­ka­me­ral­la voi kat­soa, mi­hin keu­laa on pu­dot­ta­mas­sa.

Per­he­au­ton ti­lat

Etuis­tui­met ovat run­ko­ra­ken­net­ta myö­den uu­det. Si­vut­tais­tu­kea on ihan ki­vas­ti, mut­ta rei­si­tu­kea oli­si voi­nut pi­den­tää vie­lä­kin enem­män. Pres­ti­ges­sä on nyt kul­jet­ta­jan is­tui­men ris­ti­se­län­tu­en­sää­tö ja kyy­när­no­ja. Pe­rus­mal­lia lu­kuun ot­ta­mat­ta rat­ti sää­tyy nyt myös pi­tuus­suun­nas­sa, mikä hel­pot­taa hy­vän ajo­a­sen­non löy­tä­mis­tä.

Ta­ka­ti­lat ovat asi­al­li­set, mut­ta ovi­auk­ko ja kes­ki­kon­so­li han­ka­loit­ta­vat ken­kien so­vit­ta­mis­ta. Ken­gät mah­tu­vat edes­sä ole­van is­tui­men al­le, ja sekä pol­vi- et­tä pään­ti­laa on riit­tä­väs­ti. Ai­kui­nen mah­tuu ken­kien so­vit­ta­mi­sen jäl­keen myös kes­ki­pai­kal­le. Lie­väs­ti muo­toil­tu is­tuin on sen ver­ran ma­ta­lal­la, et­tä rei­si­tu­ki jää niu­kak­si.

Kaik­ki vii­si pään­tu­kea on suun­ni­tel­tu uu­del­leen. Nä­ke­mi­sen kan­nal­ta on hyvä, et­tä ta­ka­pään­tu­et saa pai­net­tua alas. Tur­va­va­rus­te­lua on pa­ran­net­tu ik­ku­na­tur­va­ver­hoil­la sekä tur­va­vöi­den voi­man­ra­joit­ti­mil­la ja ki­ris­ti­mil­lä.

Ta­ka­luuk­ku nou­see riit­tä­vän ylös. Pus­ku­ri­ta­son ylä­puo­lel­la ole­van poh­ja­le­vyn al­le saa täy­si­ko­koi­sen va­ra­ren­kaan (n. +220 €). Kon­tin muo­toi­lu ja ver­hoi­lu ovat uu­dis­tu­neet. Ko­van 2-osai­sen hat­tu­hyl­lyn ta­ka­lai­ta nou­see luu­kun mu­ka­na. Laa­jen­net­tu­na kont­ti on ta­sa­poh­jai­nen.

Da­ci­an li­sä­va­rus­te­hin­noit­te­lu nou­dat­taa mer­kin pe­rus­hin­noit­te­lua, eli va­rus­te­lun nos­to pi­tää hin­nan sil­ti ma­ta­la­na. Par­hai­ten va­rus­tel­lus­sa ne­li­ve­toi­ses­sa ko­ea­jo­au­tos­sa oli nah­ka­ver­hoi­lua (n. +814 €) lu­kuun ot­ta­mat­ta kaik­ki sii­hen saa­ta­vat li­sä­va­rus­teet, ja au­ton hin­ta ylit­ti sil­ti toi­mi­tus­ku­lui­neen vain niu­kas­ti 25 000 eu­ron ra­jan.

Da­cia Dus­ter TCe 125 4x4 Pres­ti­ge

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1197 cm3, 92 kW (125 hv)/5300 r/min, 205 Nm/2300 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 11,0 s, huip­pu­no­peus 179 km/h

Ku­lu­tus 6,4 l/100 km*, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt 145 g/km*

Voi­man­siir­to M6, etu­ve­to/ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4341, l. 1804, k. 1682 (etu­ve­to 1693) mm, ak­se­li­vä­li 2676 (2674) mm, maa­va­ra 210 mm, oma­mas­sa 1392 (1275) kg, kan­ta­vuus 475 (507) kg, ve­to­mas­sa 1500/695 (1500/635) kg, ta­va­ra­ti­la 411–1444 (445–1478) l, tank­ki 50 l

Hin­ta 21 399 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 24 006 eu­roa (2018)

* NEDC-syk­li

Miel­lyt­tää

Ko­ko­nai­suus

Dus­ter on nos­ta­nut ri­maa lä­hes kai­kil­la osa-alu­eil­la.

Är­syt­tää

Au­to­maa­tit­to­muus

Tar­jol­la ei ole ben­sii­ni­moot­to­ris­ta au­to­maat­tia ei­kä ne­li­ve­to­au­to­maat­tia.

Yl­lät­tää

Hin­noit­te­lu

Hy­vin va­rus­tel­lun ne­li­ve­don saa al­le 25 000 eu­rol­la.

Yh­teen­ve­to

Uu­si Dus­ter oli­si kuu­lu­nut mu­kaan si­vul­ta 22 al­ka­vaan os­to­vink­ki­ver­tai­luun, sil­lä se tar­jo­aa to­del­la pal­jon per­he­au­toa jär­ke­väl­lä hin­nal­la ja kol­men vuo­den/100 000 km:n ta­kuul­la. Maas­toon­kin so­vel­tu­va Dus­ter on omi­nai­suuk­sil­taan, ti­loil­taan ja va­rus­te­lul­taan asi­al­li­nen SUV, jon­ka ai­noa mer­kit­tä­vä heik­kous on Da­ci­an brän­di­mie­li­ku­va.

(4 täh­teä)

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU