Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Juha Peltonen
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Mallin valinta on makuasia, sillä i30 N Hatchback ja i30 N Fastback ovat lähtökohtaisesti saman hintaiset.
Hyundai i30 Hatchbackia on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta, olla ajamatta N-ajotilassa, jossa käyntiäänet ovat rouheimmillaan, ja jossa saavutetaan etenkin kaksoiskytkinvaihteiston manuaalitoimintoa ohjauspyörän siivekkeistä hyödyntämällä ilotulituspaukkeen täyteiset imuäänet.
Laatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Radalle tehty alusta
Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Nopeavälitteisen ohjauksen keskialuetuntuma on odotetun jämpti.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Juha Peltonen
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Juha Peltonen
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Samalla törmäyksenesto on pois kytkettynä ja käyntiäänet mukavan paukkuvat. Valittavissa ovat N Standard- ja N Custom -tilat.
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Kahdenlaisia istuimia
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Kulutuksen ja rengaspaineet sekä ratakierrosaikalaskurin saa esiin kosketusnäytölle.
Kosketusnäytöltä löytyy myös tehoja rajoittava Valet Mode, jos auton esimerkiksi joutuu jättämään hotellin henkilökunnan pysäköitäväksi parkkihallissa.
Kovissa, sähkösäätöisissä etuistuimissa on kelpo sivuttaistuki ja mekaanisesti säädettävä reisityyny.
Valinnaisena saa kuppi-istuimet
Kuljettajalle on myös sähköinen ristiseläntuen säätö. Valinnaisesti on saatavilla vielä tukevammat ja kevyemmät kuppi-istuimet.
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Juha Peltonen
Nopeusnäyttö ulottuu hulppeasti lukemaan 300 km/h!
Juha Peltonen
8-nopeuksinen kaksoiskytkinmallinen automaattilaatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 381–1287 litraa.
Juha Peltonen
N-version erikoisuuksia: takaistuimien takana on sivuttainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa. Testiyksilössä oli lisävarusteena panoraamakattoluukku.
Takaselkänojat alas taittaen ei muodostu tasaista lastauspintaa, mutta kyseessähän onkin N-sporttiversio: tavaratilan alalaidan poikittainen jäykistepalkki näyttelee erittäin keskeistä osaa korin jäykkyyden kannalta.
Arkikäyttöä ajatellen Hyundai i30 N Fastback (436–1 337 l) pesee tavaratilan osalta Hyundai i30 N Hatchbackin (381–1 287 l).
Juha Peltonen
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 208 kW (280 hv)/5500–6000 r/min, 392 Nm/2100–4700 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s (Launch Control), huippunopeus 250 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
191 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4340, l. 1795, k. 1445 mm, akseliväli 2650 mm, maavara 136 mm, omamassa 1455–1535 kg, vetomassa 1600/700 kg, tavaratila 381–1287 l, tankki 50 l
Hinta
47 990 euroa, koeajoauto 49 530 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi