Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Juha Peltonen
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Mallin valinta on makuasia, sillä i30 N Hatchback ja i30 N Fastback ovat lähtökohtaisesti saman hintaiset.
Hyundai i30 Hatchbackia on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta, olla ajamatta N-ajotilassa, jossa käyntiäänet ovat rouheimmillaan, ja jossa saavutetaan etenkin kaksoiskytkinvaihteiston manuaalitoimintoa ohjauspyörän siivekkeistä hyödyntämällä ilotulituspaukkeen täyteiset imuäänet.
Laatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Radalle tehty alusta
Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Nopeavälitteisen ohjauksen keskialuetuntuma on odotetun jämpti.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Juha Peltonen
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Juha Peltonen
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Samalla törmäyksenesto on pois kytkettynä ja käyntiäänet mukavan paukkuvat. Valittavissa ovat N Standard- ja N Custom -tilat.
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Kahdenlaisia istuimia
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Kulutuksen ja rengaspaineet sekä ratakierrosaikalaskurin saa esiin kosketusnäytölle.
Kosketusnäytöltä löytyy myös tehoja rajoittava Valet Mode, jos auton esimerkiksi joutuu jättämään hotellin henkilökunnan pysäköitäväksi parkkihallissa.
Kovissa, sähkösäätöisissä etuistuimissa on kelpo sivuttaistuki ja mekaanisesti säädettävä reisityyny.
Valinnaisena saa kuppi-istuimet
Kuljettajalle on myös sähköinen ristiseläntuen säätö. Valinnaisesti on saatavilla vielä tukevammat ja kevyemmät kuppi-istuimet.
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Juha Peltonen
Nopeusnäyttö ulottuu hulppeasti lukemaan 300 km/h!
Juha Peltonen
8-nopeuksinen kaksoiskytkinmallinen automaattilaatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 381–1287 litraa.
Juha Peltonen
N-version erikoisuuksia: takaistuimien takana on sivuttainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa. Testiyksilössä oli lisävarusteena panoraamakattoluukku.
Takaselkänojat alas taittaen ei muodostu tasaista lastauspintaa, mutta kyseessähän onkin N-sporttiversio: tavaratilan alalaidan poikittainen jäykistepalkki näyttelee erittäin keskeistä osaa korin jäykkyyden kannalta.
Arkikäyttöä ajatellen Hyundai i30 N Fastback (436–1 337 l) pesee tavaratilan osalta Hyundai i30 N Hatchbackin (381–1 287 l).
Juha Peltonen
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 208 kW (280 hv)/5500–6000 r/min, 392 Nm/2100–4700 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s (Launch Control), huippunopeus 250 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
191 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4340, l. 1795, k. 1445 mm, akseliväli 2650 mm, maavara 136 mm, omamassa 1455–1535 kg, vetomassa 1600/700 kg, tavaratila 381–1287 l, tankki 50 l
Hinta
47 990 euroa, koeajoauto 49 530 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Järeä päätevahvistin Canorilta
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
PS Audion tähtidac
Accuphasen uusi E-48S
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
Onkyolta uusia vahvistimia
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI