Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Juha Peltonen
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Mallin valinta on makuasia, sillä i30 N Hatchback ja i30 N Fastback ovat lähtökohtaisesti saman hintaiset.
Hyundai i30 Hatchbackia on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta, olla ajamatta N-ajotilassa, jossa käyntiäänet ovat rouheimmillaan, ja jossa saavutetaan etenkin kaksoiskytkinvaihteiston manuaalitoimintoa ohjauspyörän siivekkeistä hyödyntämällä ilotulituspaukkeen täyteiset imuäänet.
Laatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Radalle tehty alusta
Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.
Nopeavälitteisen ohjauksen keskialuetuntuma on odotetun jämpti.
Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Juha Peltonen
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Juha Peltonen
Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.
Juha Peltonen
Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.
Samalla törmäyksenesto on pois kytkettynä ja käyntiäänet mukavan paukkuvat. Valittavissa ovat N Standard- ja N Custom -tilat.
Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.
Kahdenlaisia istuimia
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Kulutuksen ja rengaspaineet sekä ratakierrosaikalaskurin saa esiin kosketusnäytölle.
Kosketusnäytöltä löytyy myös tehoja rajoittava Valet Mode, jos auton esimerkiksi joutuu jättämään hotellin henkilökunnan pysäköitäväksi parkkihallissa.
Kovissa, sähkösäätöisissä etuistuimissa on kelpo sivuttaistuki ja mekaanisesti säädettävä reisityyny.
Valinnaisena saa kuppi-istuimet
Kuljettajalle on myös sähköinen ristiseläntuen säätö. Valinnaisesti on saatavilla vielä tukevammat ja kevyemmät kuppi-istuimet.
Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.
Juha Peltonen
Nopeusnäyttö ulottuu hulppeasti lukemaan 300 km/h!
Juha Peltonen
8-nopeuksinen kaksoiskytkinmallinen automaattilaatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 381–1287 litraa.
Juha Peltonen
N-version erikoisuuksia: takaistuimien takana on sivuttainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa. Testiyksilössä oli lisävarusteena panoraamakattoluukku.
Takaselkänojat alas taittaen ei muodostu tasaista lastauspintaa, mutta kyseessähän onkin N-sporttiversio: tavaratilan alalaidan poikittainen jäykistepalkki näyttelee erittäin keskeistä osaa korin jäykkyyden kannalta.
Arkikäyttöä ajatellen Hyundai i30 N Fastback (436–1 337 l) pesee tavaratilan osalta Hyundai i30 N Hatchbackin (381–1 287 l).
Juha Peltonen
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback
Moottori
R4, turbo, 1998 cm3, 208 kW (280 hv)/5500–6000 r/min, 392 Nm/2100–4700 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,4 s (Launch Control), huippunopeus 250 km/h
Kulutus
8,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
191 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4340, l. 1795, k. 1445 mm, akseliväli 2650 mm, maavara 136 mm, omamassa 1455–1535 kg, vetomassa 1600/700 kg, tavaratila 381–1287 l, tankki 50 l
Hinta
47 990 euroa, koeajoauto 49 530 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Seitsemäs kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL