Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.

Jousituksen radalle tähdätty kovuus on epämiellyttävää yksinomaan terävissä kuopissa, routineella asfaltilla ja nopeushidasteissa, joissa 136 millin maavara kannattaa pitää korvan takana.

Juha Peltonen

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Mallin valinta on makuasia, sillä i30 N Hatchback ja i30 N Fastback ovat lähtökohtaisesti saman hintaiset.

Auto Bild.Koeajot

Hy­un­dai i30 Hatch­bac­kia on vai­ke­aa, el­lei lä­hes mah­do­ton­ta, ol­la aja­mat­ta N-ajo­ti­las­sa, jos­sa käyn­ti­ää­net ovat rou­heim­mil­laan, ja jos­sa saa­vu­te­taan eten­kin kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton ma­nu­aa­li­toi­min­toa oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä hyö­dyn­tä­mäl­lä ilo­tu­li­tus­pauk­keen täy­tei­set imu­ää­net.

Laa­tik­ko an­taa myös au­to­maat­ti­ses­ti vä­li­kaa­sua.

Kier­ros­herk­kä 280-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­ne­lik­ko vään­tää ko­me­as­ti jo ala­kier­rok­sil­ta. Nol­las­ta sa­taan lii­pais­taan Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­män avul­la jopa 5,4 se­kun­nis­sa.

Ar­ki­käyt­töä aja­tel­len sain kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 8,0 l/200 km, mikä on au­to voi­ma­va­roi­hin pei­la­ten eh­dot­to­mas­ti koh­tuu­lu­ke­ma.

Ra­dal­le teh­ty alus­ta

Jou­si­tuk­sen ra­dal­le täh­dät­ty ko­vuus on epä­miel­lyt­tä­vää yk­si­no­maan te­rä­vis­sä kuo­pis­sa, rou­ti­neel­la as­fal­til­la ja no­peus­hi­das­teis­sa, jois­sa 136 mil­lin maa­va­ra kan­nat­taa pi­tää kor­van ta­ka­na.

No­pe­a­vä­lit­tei­sen oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on odo­te­tun jämp­ti.

Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.

Arkikäyttöä ajatellen sain keskikulutukseksi 8,0 l/200 km, mikä on auto voimavaroihin peilaten ehdottomasti kohtuulukema.

Juha Peltonen

Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.

Kolme ajotilaa valitaan ohjauspyörän vasemmasta, sinisestä painikkeesta, kun taas oikeasta sinipainikkeesta saadaan N-ajotila, jossa ajonhallinta siirtyy radalle optimoituun ESC Sport -moodiin.

Juha Peltonen

Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.

Näyttävän punaiset jarrusatulat koristavat kaikkia pyöriä, ja levyjarrut hidastavat erittäin tehokkaasti.

Juha Peltonen

Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.

Kierrosherkkä 280-hevosvoimainen turbonelikko vääntää komeasti jo alakierroksilta. Nollasta sataan liipaistaan Launch Control -lähtöjärjestelmän avulla jopa 5,4 sekunnissa.

Juha Peltonen

Kol­me ajo­ti­laa va­li­taan oh­jaus­pyö­rän va­sem­mas­ta, si­ni­ses­tä pai­nik­kees­ta, kun taas oi­ke­as­ta si­ni­pai­nik­kees­ta saa­daan N-ajo­ti­la, jos­sa ajon­hal­lin­ta siir­tyy ra­dal­le op­ti­moi­tuun ESC Sport -moo­diin.

Sa­mal­la tör­mäyk­se­nes­to on pois kyt­ket­ty­nä ja käyn­ti­ää­net mu­ka­van pauk­ku­vat. Va­lit­ta­vis­sa ovat N Stan­dard- ja N Cus­tom -ti­lat.

Näyt­tä­vän pu­nai­set jar­ru­sa­tu­lat ko­ris­ta­vat kaik­kia pyö­riä, ja le­vy­jar­rut hi­das­ta­vat erit­täin te­hok­kaas­ti.

Kah­den­lai­sia is­tui­mia

Erit­täin kook­kaat pää­näy­töt ovat tee­maan so­pi­vas­ti ana­lo­gi­set. No­peus­näyt­tö yl­tää miel­tä ylen­tä­väs­ti 300 km/h:iin as­ti. Ajo­tie­to­ko­neen näy­töl­le saa­daan öl­jyn läm­pö­ti­lan ohel­la vään­tö- ja ah­to­pai­ne­pal­kit.

Ku­lu­tuk­sen ja ren­gas­pai­neet sekä ra­ta­kier­ro­sai­ka­las­ku­rin saa esiin kos­ke­tus­näy­töl­le.

Kos­ke­tus­näy­töl­tä löy­tyy myös te­ho­ja ra­joit­ta­va Va­let Mode, jos au­ton esi­mer­kik­si jou­tuu jät­tä­mään ho­tel­lin hen­ki­lö­kun­nan py­sä­köi­tä­väk­si park­ki­hal­lis­sa.

Ko­vis­sa, säh­kö­sää­töi­sis­sä etuis­tui­mis­sa on kel­po si­vut­tais­tu­ki ja me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vä rei­si­tyy­ny.

Va­lin­nai­se­na saa kup­pi-is­tui­met

Kul­jet­ta­jal­le on myös säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­en sää­tö. Va­lin­nai­ses­ti on saa­ta­vil­la vie­lä tu­ke­vam­mat ja ke­vy­em­mät kup­pi-is­tui­met.

Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.

Erittäin kookkaat päänäytöt ovat teemaan sopivasti analogiset. Nopeusnäyttö yltää mieltä ylentävästi 300 km/h:iin asti. Ajotietokoneen näytölle saadaan öljyn lämpötilan ohella vääntö- ja ahtopainepalkit.

Juha Peltonen

Nopeusnäyttö ulottuu hulppeasti lukemaan 300 km/h!

Nopeusnäyttö ulottuu hulppeasti lukemaan 300 km/h!

Juha Peltonen

8-nopeuksinen kaksoiskytkinmallinen automaattilaatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.

8-nopeuksinen kaksoiskytkinmallinen automaattilaatikko antaa myös automaattisesti välikaasua.

Juha Peltonen

Tavaratilaa saadaan 381–1287 litraa.

Tavaratilaa saadaan 381–1287 litraa.

Juha Peltonen

N-version erikoisuuksia: takaistuimien takana on sivuttainen jäykistepalkki.

N-version erikoisuuksia: takaistuimien takana on sivuttainen jäykistepalkki.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la on asi­al­li­ses­ti pol­vi­ti­laa. Tes­tiyk­si­lös­sä oli li­sä­va­rus­tee­na pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku.

Ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en ei muo­dos­tu ta­sais­ta las­taus­pin­taa, mut­ta ky­sees­sä­hän on­kin N-sport­ti­ver­sio: ta­va­ra­ti­lan ala­lai­dan poi­kit­tai­nen jäy­kis­te­palk­ki näyt­te­lee erit­täin kes­keis­tä osaa ko­rin jäyk­kyy­den kan­nal­ta.

Ar­ki­käyt­töä aja­tel­len Hy­un­dai i30 N Fast­back (436–1 337 l) pe­see ta­va­ra­ti­lan osal­ta Hy­un­dai i30 N Hatch­bac­kin (381–1 287 l).

Juha Pel­to­nen

Hy­un­dai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatch­back

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1998 cm3, 208 kW (280 hv)/5500–6000 r/min, 392 Nm/2100–4700 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,4 s (Launch Cont­rol), huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus

8,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

191 g/km

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4340, l. 1795, k. 1445 mm, ak­se­li­vä­li 2650 mm, maa­va­ra 136 mm, oma­mas­sa 1455–1535 kg, ve­to­mas­sa 1600/700 kg, ta­va­ra­ti­la 381–1287 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

47 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 49 530 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU