Compassin maavara on 215 mm. Keulalla on kirkkaat kaksoisksenonit ja led-tyyppiset seisontavalot, ja varustukseen kuuluu myös kaukovaloavustin.
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
Jeep Compass on nykytrendin mukainen yhdistelmä amerikkalaista ja italialaista osaamista. Limited on Trailhawkin jälkeen sarjan toiseksi hienoin versio.
Compass Limitedissä käytetään Fiatin nelisylinteristä 1,4 litran MultiAir-bensiiniturboa, joka puhaltelee 170 hevosvoimaa. Tämä tekniikka saa 1,6-tonnisen Limitedin kiihtymään varsin ripeästi.
ZF:n valmistama 9-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti on ehkä kuitenkin se yksityiskohta, joka lukeutuu Compassin tähtiominaisuuksiin.
Automaatti vaihtaa siististi, mutta isommalle pykälälle se vaihtaa melko pitkään miettien. Hyvänä asiana on voimakas moottorijarrutus. Manuaalikäytöllä ajettaessa kahdeksannen pykälän voi valita lattiavalitsimesta jo noin nopeudessa 80 km/h, jolloin täysautomatiikka suosii tasamaalla seiskapykälää. Yhdeksäs vaihde kytkeytyy edullisissa olosuhteissa noin 90 km/h:ssa.
Ilmoitettu keskikulutus on 6,9 l/100 km, ja auton ajotietokoneen mukaan talviolosuhteissa kului 7,3 l/100 km.
Jeep Compass Limitedin vannekoko on 17 tuumaa.
Maavaraa 215 mm
Keskikonsolin säätöpyörästä valittavat ajotilat ovat tietokoneen päättämä auto, snow (lumi), sand (hiekka) ja mud (lieju). Neliveto lukittuu kolmessa jälkimmäisessä tilassa automaattisesti, mutta auto-asennolla vain silloin, kun järjestelmä havaitsee pidon menetystä.
Normaalisti edetään etuvedolla. Neliveto toimi pätevästi lumisohjoisilla auraamattomilla pikkuteillä.
Maavaraa on kohtuulliset 215 mm. Rengasmelu ei noussut nastattomilla talvirenkailla maantieajossa liian korkeaksi. Jousitustuntuma on riittävän jäykkä, mutta matkamukavuus on silti hyvällä tasolla. Sähköisesti tehostettu ohjaus on varsin tarkka, mutta pientä entrausta se kuitenkin kaipaisi.
Suurin sallittu vetomassa on maltilliset tuhat kiloa.
Aistikas yövalaistus
Mittariston pyöreät päänäytöt ovat selkeät jo päiväsaikaan, mutta parhaimmillaan ne ovat yövalaistuina, jolloin avautuu huomattavan hienostunut pastellivärimaailma. Kosketusnäyttö on lähtökohtaisesti 7-tuumainen. Navigaattori kuuluu tilattaviin varusteisiin, ja sen myötä saa 8,4-tuumaisen näytön.
Mittaristossa avautuu yövalaistuna hienostunut pastellivärimaailma. Selkeää käyttöturvallisuutta on se, että lämmitys- ja ilmapuhallussäädöt ovat mekaanisina konsolissa ja sähköisinä kosketusnäytön alivalikossa.
ZF:n 9-nopeuksinen automaattivaihteisto lukeutuu Jeep Compass Limitedin mielenkiintoisimpiin ominaisuuksiin.
Säilytystilaa on reilusti: kannellisen konsolilokeron apuna on kaksi mukitelinettä. USB-portti on hyvin esillä keskikonsolissa. Äänentoistojärjestelmä soi asiallisesti.
Mekaanisesti säädettävien etuistuimien istuinosa jää pitkäjalkaiselle turhan lyhyeksi. Kuljettajan istuimen lämmitys ja tehokas ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät kylmällä säällä automaattisesti päälle auton käynnistyksen yhteydessä.
Osanahkaverhoilu on miellyttävä käytössä etenkin pakkasilla. Takana on riittävästi sekä polvi- että pääntilaa. Keskipaikalla ei kuitenkaan mahdu asettelemaan jalkoja hyvin, sillä keskikonsoli työntyy sen verran taakse. Laajennettu tavaratila ei ole aivan tasainen, sillä kaadetut selkänojat jäävät pieneen kulmaan.
Etuistuimen istuinosa jää pitkäjalkaiselle kuljettajalle lyhyeksi. Kätevää on, että kylmällä säällä kuljettajan istuinlämmitys ja ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät käynnistyksen yhteydessä. automaattisesti.
Takana on riittävästi polvi- ja pääntila. Keskipaikan ahtaan jalkatilan vuoksi takatilat soveltuvat hyvin vain kahdelle.
Jeep ei ilmoita laajennetun tavaratilan litramäärää. Hattuhylly on työläs irrottaa ja asentaa takaisin paikalleen.
Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited
Moottori R4, turbo, 1368 cm³,
125 kW (170 hv)/5500 r/min,
250 Nm/2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 160 g/km
Voimansiirto A9, neliveto
Mitat p. 4394, l. 1819, k. 1644 mm, akseliväli 2636 mm, maavara 215 mm, omamassa 1615 kg, vetomassa 1000/500 kg, tavaratila 438 l, tankki l
Hinta 41 991 euroa, koeajoauto 45 451 euroa
Miellyttää
Automaattivaihteisto
ZF:n 9-nopeuksinen on kova sana.
Ärsyttää
Avaimenperän lukituspainike
Se on liian tunnoton ja toimii vasta auton läheisyydessä.
Yllättää
Lämmitysautomatiikka
Kuljettajan istuimen ja ratin lämmitys kytkeytyvät kylmällä auton käynnistyksen yhteydessä automaattisesti.
Yhteenveto
Compass on Limitedinä varsin mainio paketti, jonka päihittää oman mallisarjansa sisällä vain Trailhawk. Italialaisen yhteyden vuoksi ohjaamo tuntuu jännittävältä sekoitukselta Jeepiä ja Fiatia.
(4 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Auto Bild 15/2019 kaupoissa
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
HYÖTYJUTUT
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Miten koira sai surusilmät?
Hakolan yrittäjäperheen hienostunut ja kodikas juhlatyyli
Yhdeksän kysymystä työpaikkamindfulnessista
Modulaarivahvistin Kinki Studiolta
Miksi kahvi ei maistu kaikille?
Uusi hifi-kauppa Hämeenlinnaan
Ken Ishiwata on kuollut
Regan uusi integroitu vahvistin
Näin käytät älyvaloja: keräsimme 7 vinkkiä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
Järeä 824-kuutiotuumainen V8 mahonkisessa perheveneessä: Pian voisi löytyä sinun venevajastasi!
Tärisyttävät 1080 Nm vääntöä: Mercedes-Benz S Coupéhen on tarjolla lisäpotkua
Silmät kiinni satasen vauhdissa: Niin voi tapahtua, vaikket haluaisi!
Huippumerkki Maybach suorittaa kolmannen tulemisen: Nyt oma alamerkkinsä
KTM X-Bow: Tämä ohjus kiihtyy sataan alle neljän sekunnin!
UUTTA
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
5 VUOTTA SITTEN...
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää/vaatii, että Traficom ryhtyy pikaisesti selvittämään sitä, kuinka moni erityisluvalla henkilöauton ajo-oikeuden saanut on menettänyt ajokorttinsa liian suuren ylinopeuden tai rattijuoppouden seurauksena ensimmäisen ajovuoden ajalla.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Kia Futuron -konseptiauto: Nelivetoinen sähkökäyttöinencoupé
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
LUETUIMMAT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
Osallistu arvontaan – valitse kolme parasta artikkelia
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Hollannin oma superauto Donkervoort D8 GTO-JD70 näyttää useimmille muille perävaloja!
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.