Compassin maavara on 215 mm. Keulalla on kirkkaat kaksoisksenonit ja led-tyyppiset seisontavalot, ja varustukseen kuuluu myös kaukovaloavustin.

Compassin maavara on 215 mm. Keulalla on kirkkaat kaksoisksenonit ja led-tyyppiset seisontavalot, ja varustukseen kuuluu myös kaukovaloavustin.

Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi

Jeep Compass on nykytrendin mukainen yhdistelmä amerikkalaista ja italialaista osaamista. Limited on Trailhawkin jälkeen sarjan toiseksi hienoin versio.

Auto Bild.Koeajot

Com­pass Li­mi­te­dis­sä käy­te­tään Fi­a­tin ne­li­sy­lin­te­ris­tä 1,4 lit­ran Mul­ti­Air-ben­sii­ni­tur­boa, joka pu­hal­te­lee 170 he­vos­voi­maa. Tämä tek­niik­ka saa 1,6-ton­ni­sen Li­mi­te­din kiih­ty­mään var­sin ri­pe­äs­ti.

ZF:n val­mis­ta­ma 9-no­peuk­si­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti on eh­kä kui­ten­kin se yk­si­tyis­koh­ta, joka lu­keu­tuu Com­pas­sin täh­ti­o­mi­nai­suuk­siin.

Au­to­maat­ti vaih­taa siis­tis­ti, mut­ta isom­mal­le py­kä­läl­le se vaih­taa mel­ko pit­kään miet­tien. Hy­vä­nä asi­a­na on voi­ma­kas moot­to­ri­jar­ru­tus. Ma­nu­aa­li­käy­töl­lä ajet­ta­es­sa kah­dek­san­nen py­kä­län voi va­li­ta lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta jo noin no­peu­des­sa 80 km/h, jol­loin täy­sau­to­ma­tiik­ka suo­sii ta­sa­maal­la seis­ka­py­kä­lää. Yh­dek­säs vaih­de kyt­key­tyy edul­li­sis­sa olo­suh­teis­sa noin 90 km/h:ssa.

Il­moi­tet­tu kes­ki­ku­lu­tus on 6,9 l/100 km, ja au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan tal­vi­o­lo­suh­teis­sa ku­lui 7,3 l/100 km.

Jeep Compass Limitedin vannekoko on 17 tuumaa.

Jeep Compass Limitedin vannekoko on 17 tuumaa.

Maa­va­raa 215 mm

Kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä va­lit­ta­vat ajo­ti­lat ovat tie­to­ko­neen päät­tä­mä au­to, snow (lumi), sand (hiek­ka) ja mud (lie­ju). Ne­li­ve­to lu­kit­tuu kol­mes­sa jäl­kim­mäi­ses­sä ti­las­sa au­to­maat­ti­ses­ti, mut­ta au­to-asen­nol­la vain sil­loin, kun jär­jes­tel­mä ha­vait­see pi­don me­ne­tys­tä.

Nor­maa­lis­ti ede­tään etu­ve­dol­la. Ne­li­ve­to toi­mi pä­te­väs­ti lu­mi­soh­joi­sil­la au­raa­mat­to­mil­la pik­ku­teil­lä.

Maa­va­raa on koh­tuul­li­set 215 mm. Ren­gas­me­lu ei nous­sut nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la maan­tie­a­jos­sa lii­an kor­ke­ak­si. Jou­si­tus­tun­tu­ma on riit­tä­vän jäyk­kä, mut­ta mat­ka­mu­ka­vuus on sil­ti hy­väl­lä ta­sol­la. Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu oh­jaus on var­sin tark­ka, mut­ta pien­tä ent­raus­ta se kui­ten­kin kai­pai­si.

Suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa on mal­til­li­set tu­hat ki­loa.

Ais­ti­kas yö­va­lais­tus

Mit­ta­ris­ton pyö­re­ät pää­näy­töt ovat sel­ke­ät jo päi­vä­sai­kaan, mut­ta par­haim­mil­laan ne ovat yö­va­lais­tui­na, jol­loin avau­tuu huo­mat­ta­van hie­nos­tu­nut pas­tel­li­vä­ri­maa­il­ma. Kos­ke­tus­näyt­tö on läh­tö­koh­tai­ses­ti 7-tuu­mai­nen. Na­vi­gaat­to­ri kuu­luu ti­lat­ta­viin va­rus­tei­siin, ja sen myö­tä saa 8,4-tuu­mai­sen näy­tön.

Mittaristossa avautuu yövalaistuna hienostunut pastellivärimaailma. Selkeää käyttöturvallisuutta on se, että lämmitys- ja ilmapuhallussäädöt ovat mekaanisina konsolissa ja sähköisinä kosketusnäytön alivalikossa.

Mittaristossa avautuu yövalaistuna hienostunut pastellivärimaailma. Selkeää käyttöturvallisuutta on se, että lämmitys- ja ilmapuhallussäädöt ovat mekaanisina konsolissa ja sähköisinä kosketusnäytön alivalikossa.

ZF:n 9-nopeuksinen automaattivaihteisto lukeutuu Jeep Compass Limitedin mielenkiintoisimpiin ominaisuuksiin.

ZF:n 9-nopeuksinen automaattivaihteisto lukeutuu Jeep Compass Limitedin mielenkiintoisimpiin ominaisuuksiin.

Säi­ly­tys­ti­laa on rei­lus­ti: kan­nel­li­sen kon­so­li­lo­ke­ron apu­na on kak­si mu­ki­te­li­net­tä. USB-port­ti on hy­vin esil­lä kes­ki­kon­so­lis­sa. Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi asi­al­li­ses­ti.

Me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vien etuis­tui­mien is­tui­no­sa jää pit­kä­jal­kai­sel­le tur­han ly­hy­ek­si. Kul­jet­ta­jan is­tui­men läm­mi­tys ja te­ho­kas oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys kyt­key­ty­vät kyl­mäl­lä sääl­lä au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le au­ton käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä.

Osa­nah­ka­ver­hoi­lu on miel­lyt­tä­vä käy­tös­sä eten­kin pak­ka­sil­la. Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti sekä pol­vi- et­tä pään­ti­laa. Kes­ki­pai­kal­la ei kui­ten­kaan mah­du aset­te­le­maan jal­ko­ja hy­vin, sil­lä kes­ki­kon­so­li työn­tyy sen ver­ran taak­se. Laa­jen­net­tu ta­va­ra­ti­la ei ole ai­van ta­sai­nen, sil­lä kaa­de­tut sel­kä­no­jat jää­vät pie­neen kul­maan.

Etuistuimen istuinosa jää pitkäjalkaiselle kuljettajalle lyhyeksi. Kätevää on, että kylmällä säällä kuljettajan istuinlämmitys ja ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät käynnistyksen yhteydessä. automaattisesti.

Etuistuimen istuinosa jää pitkäjalkaiselle kuljettajalle lyhyeksi. Kätevää on, että kylmällä säällä kuljettajan istuinlämmitys ja ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät käynnistyksen yhteydessä. automaattisesti.

Takana on riittävästi polvi- ja pääntila. Keskipaikan ahtaan jalkatilan vuoksi takatilat soveltuvat hyvin vain kahdelle.

Takana on riittävästi polvi- ja pääntila. Keskipaikan ahtaan jalkatilan vuoksi takatilat soveltuvat hyvin vain kahdelle.

Jeep ei ilmoita laajennetun tavaratilan litramäärää. Hattuhylly on työläs irrottaa ja asentaa takaisin paikalleen.

Jeep ei ilmoita laajennetun tavaratilan litramäärää. Hattuhylly on työläs irrottaa ja asentaa takaisin paikalleen.

Jeep Com­pass 1.4 Mul­ti­Air 170 hv AT9 4WD Li­mi­ted

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1368 cm³,

125 kW (170 hv)/5500 r/min,

250 Nm/2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 9,5 s,

huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus 6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt 160 g/km

Voi­man­siir­to A9, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4394, l. 1819, k. 1644 mm, ak­se­li­vä­li 2636 mm, maa­va­ra 215 mm, oma­mas­sa 1615 kg, ve­to­mas­sa 1000/500 kg, ta­va­ra­ti­la 438 l, tank­ki l

Hin­ta 41 991 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 45 451 eu­roa

Miel­lyt­tää

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to

ZF:n 9-no­peuk­si­nen on kova sana.

Är­syt­tää

Avai­men­pe­rän lu­ki­tus­pai­ni­ke

Se on lii­an tun­no­ton ja toi­mii vas­ta au­ton lä­hei­syy­des­sä.

Yl­lät­tää

Läm­mi­ty­sau­to­ma­tiik­ka

Kul­jet­ta­jan is­tui­men ja ra­tin läm­mi­tys kyt­key­ty­vät kyl­mäl­lä au­ton käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä au­to­maat­ti­ses­ti.

Yh­teen­ve­to

Com­pass on Li­mi­te­di­nä var­sin mai­nio pa­ket­ti, jon­ka päi­hit­tää oman mal­li­sar­jan­sa si­säl­lä vain Trail­hawk. Ita­li­a­lai­sen yh­tey­den vuok­si oh­jaa­mo tun­tuu jän­nit­tä­väl­tä se­koi­tuk­sel­ta Jee­piä ja Fi­a­tia.

(4 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU