Compassin maavara on 215 mm. Keulalla on kirkkaat kaksoisksenonit ja led-tyyppiset seisontavalot, ja varustukseen kuuluu myös kaukovaloavustin.
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
Jeep Compass on nykytrendin mukainen yhdistelmä amerikkalaista ja italialaista osaamista. Limited on Trailhawkin jälkeen sarjan toiseksi hienoin versio.
Compass Limitedissä käytetään Fiatin nelisylinteristä 1,4 litran MultiAir-bensiiniturboa, joka puhaltelee 170 hevosvoimaa. Tämä tekniikka saa 1,6-tonnisen Limitedin kiihtymään varsin ripeästi.
ZF:n valmistama 9-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti on ehkä kuitenkin se yksityiskohta, joka lukeutuu Compassin tähtiominaisuuksiin.
Automaatti vaihtaa siististi, mutta isommalle pykälälle se vaihtaa melko pitkään miettien. Hyvänä asiana on voimakas moottorijarrutus. Manuaalikäytöllä ajettaessa kahdeksannen pykälän voi valita lattiavalitsimesta jo noin nopeudessa 80 km/h, jolloin täysautomatiikka suosii tasamaalla seiskapykälää. Yhdeksäs vaihde kytkeytyy edullisissa olosuhteissa noin 90 km/h:ssa.
Ilmoitettu keskikulutus on 6,9 l/100 km, ja auton ajotietokoneen mukaan talviolosuhteissa kului 7,3 l/100 km.
Jeep Compass Limitedin vannekoko on 17 tuumaa.
Maavaraa 215 mm
Keskikonsolin säätöpyörästä valittavat ajotilat ovat tietokoneen päättämä auto, snow (lumi), sand (hiekka) ja mud (lieju). Neliveto lukittuu kolmessa jälkimmäisessä tilassa automaattisesti, mutta auto-asennolla vain silloin, kun järjestelmä havaitsee pidon menetystä.
Normaalisti edetään etuvedolla. Neliveto toimi pätevästi lumisohjoisilla auraamattomilla pikkuteillä.
Maavaraa on kohtuulliset 215 mm. Rengasmelu ei noussut nastattomilla talvirenkailla maantieajossa liian korkeaksi. Jousitustuntuma on riittävän jäykkä, mutta matkamukavuus on silti hyvällä tasolla. Sähköisesti tehostettu ohjaus on varsin tarkka, mutta pientä entrausta se kuitenkin kaipaisi.
Suurin sallittu vetomassa on maltilliset tuhat kiloa.
Aistikas yövalaistus
Mittariston pyöreät päänäytöt ovat selkeät jo päiväsaikaan, mutta parhaimmillaan ne ovat yövalaistuina, jolloin avautuu huomattavan hienostunut pastellivärimaailma. Kosketusnäyttö on lähtökohtaisesti 7-tuumainen. Navigaattori kuuluu tilattaviin varusteisiin, ja sen myötä saa 8,4-tuumaisen näytön.
Mittaristossa avautuu yövalaistuna hienostunut pastellivärimaailma. Selkeää käyttöturvallisuutta on se, että lämmitys- ja ilmapuhallussäädöt ovat mekaanisina konsolissa ja sähköisinä kosketusnäytön alivalikossa.
ZF:n 9-nopeuksinen automaattivaihteisto lukeutuu Jeep Compass Limitedin mielenkiintoisimpiin ominaisuuksiin.
Säilytystilaa on reilusti: kannellisen konsolilokeron apuna on kaksi mukitelinettä. USB-portti on hyvin esillä keskikonsolissa. Äänentoistojärjestelmä soi asiallisesti.
Mekaanisesti säädettävien etuistuimien istuinosa jää pitkäjalkaiselle turhan lyhyeksi. Kuljettajan istuimen lämmitys ja tehokas ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät kylmällä säällä automaattisesti päälle auton käynnistyksen yhteydessä.
Osanahkaverhoilu on miellyttävä käytössä etenkin pakkasilla. Takana on riittävästi sekä polvi- että pääntilaa. Keskipaikalla ei kuitenkaan mahdu asettelemaan jalkoja hyvin, sillä keskikonsoli työntyy sen verran taakse. Laajennettu tavaratila ei ole aivan tasainen, sillä kaadetut selkänojat jäävät pieneen kulmaan.
Etuistuimen istuinosa jää pitkäjalkaiselle kuljettajalle lyhyeksi. Kätevää on, että kylmällä säällä kuljettajan istuinlämmitys ja ohjauspyörän lämmitys kytkeytyvät käynnistyksen yhteydessä. automaattisesti.
Takana on riittävästi polvi- ja pääntila. Keskipaikan ahtaan jalkatilan vuoksi takatilat soveltuvat hyvin vain kahdelle.
Jeep ei ilmoita laajennetun tavaratilan litramäärää. Hattuhylly on työläs irrottaa ja asentaa takaisin paikalleen.
Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited
Moottori R4, turbo, 1368 cm³,
125 kW (170 hv)/5500 r/min,
250 Nm/2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s,
huippunopeus 200 km/h
Kulutus 6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt 160 g/km
Voimansiirto A9, neliveto
Mitat p. 4394, l. 1819, k. 1644 mm, akseliväli 2636 mm, maavara 215 mm, omamassa 1615 kg, vetomassa 1000/500 kg, tavaratila 438 l, tankki l
Hinta 41 991 euroa, koeajoauto 45 451 euroa
Miellyttää
Automaattivaihteisto
ZF:n 9-nopeuksinen on kova sana.
Ärsyttää
Avaimenperän lukituspainike
Se on liian tunnoton ja toimii vasta auton läheisyydessä.
Yllättää
Lämmitysautomatiikka
Kuljettajan istuimen ja ratin lämmitys kytkeytyvät kylmällä auton käynnistyksen yhteydessä automaattisesti.
Yhteenveto
Compass on Limitedinä varsin mainio paketti, jonka päihittää oman mallisarjansa sisällä vain Trailhawk. Italialaisen yhteyden vuoksi ohjaamo tuntuu jännittävältä sekoitukselta Jeepiä ja Fiatia.
(4 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Unitran ensimmäinen dac
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL