Kia Niron täyshybridillä yltää helposti nelosella alkavaan keskikulutukseen. Vanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Niro-täyshybridin kiinnostavan kuuloiset järjestelmätiedot ovat 141 hv ja 265 Nm. Noilla rahkein 1,6-litraisen keskikulutukseksi saatiin erittäin kohtuulliset 4,8 l/100 km.
Kia Niro Hybrid kiihtyy sähkömoottorin avustuksella sataseen asiallisessa 10,4 sekunnissa, ja 6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto pitää huolen sopivan pehmeistä vaihdoista.
Kahdesta ajotilasta (Eco ja Sport) nousi maantiesuosikikseni miettimättä sport mittariston värin muuttuessa valinnan mukaisesti. Ajotilavalitsin on urheiluautomaisesti keskikonsolin sijaan ohjauspyörän alalaidassa.
Alustatuntumaltaan Kia Niro Hybrid tuntuu maantieajossa positiivisessa mielessä pykälää kookkaammalta kuin onkaan, ja ajon vakaus on hyvätasoista – onhan omamassaakin käytännöllisesti katsoen 1 500 kiloa.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma voisi kuitenkin olla täsmällisempi.
Täyshybridin 16 sentin maavara on runsaampi verrattuna täyssähköisen Kia Niro EV:n 15 sentin tasoon.
Juha Peltonen
Monista turvajärjestelmistä voidaan mainita pysäytystoiminto peruutettaessa (pysäköinnin yhteydessä) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Kaksipiippuinen juttu
Kosketusnäytön alapuolinen valintapaneeli on Kian nykyiseen tapaan kaksitoiminen, eli niin sanottua yhdyspainiketta käyttäen saadaan esiin lämmitys- ja tuuletuspainikkeet tai vaihtoehtoisesti radion painikkeet.
On sanottava, että tämä idea jakaa mielipiteitä. Vaikka ratkaisun käyttö sujuu sinänsä nokkelasti, se ei välttämättä sovi jokaisen makuun.
Testiautossa oli metallivärin ohella lisävarusteena C-pilarien näyttävä erikoisväritys, jonka voi valita kuudesta vaihtoehdosta. Kiaa tuo nykyisin maahan Astara Finland.
Juha Peltonen
Kosketusnäytön alapuolinen kaksitoimipaneeli jakoi vahvasti mielipiteet.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on leveä.
Juha Peltonen
Matkustamossa nautitaan ledivalaistuksesta. Olemukseltaan melko muovisen kojelaudan analogisiksi muokatut digitaaliset näytöt näyttävät huomattavan selkeiltä.
Kojelaudassa etumatkustajan puolella pimeässä näkyvät siniset ledipalkit luovat ikään kuin avaruusalustunnelmaa, jota Harman Kardonin hienosointisen audiojärjestelmän seitsemän kaiutinta, subbari ja ulkoinen vahvistin korostavat.
Miellyttävän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö lukeutuu Niro Hybrid Business Luxuryn etuihin, ja se näyttää ajonopeuden ohella nopeusrajoitukset.
Vegaanista nahkaa
Vegaanisella nahalla verhoillut etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen. Istuintyyny on pitkäjalkaiselle kohtuullisen mittainen, ja penkillä jaksaa istua kerralla pitkään.
Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalainen. Penkeissä on myös viilennys.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asialliset polvitilat. Reunapaikat olivat koeajoversiossa lämmitettävät.
Juha Peltonen
6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa pehmeästi.
Juha Peltonen
1,6-litraisen nelikon ja sähkömoottorin täyshybridi mahdollistaa keskikulutuksen 4,8 l/100 km.
Juha Peltonen
Laajennetusta tavaratilasta muodostuu tasapintainen.
Juha Peltonen
Takaovien reilun avautumiskulman ansiosta kulku taakse luonnistuu helposti. Takaistuimella hyödytään hyvistä polvitiloista, jotka ovat tuntuvasti reilummat kuin ulkoa tarkastellen ehkä ounastelisi. Myös pääntilaa jää kattoikkunasta huolimatta kylliksi.
Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen lastauspinta, ja koska kyseessä on täyshybridi, latauskaapelit eivät syö tavaratilaa. 451-litraisen tavaratilan laidoissa on käytännölliset avolokerot.
Tavaratilan suurinta litramäärää ei ilmoiteta. Hattuhyllyn virkaa toimittaa superkevyt tavarapeitto, jonka päälle ei ole tarkoituskaan asettaa mitään.
Juha Peltonen
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”
Moottori
R4, 1598 cm3, 77,2 kW (105 hv)/5700 r/min, 144 Nm/4000 r/min + sähkömoottori 32 kW (43,5 hv), 170 Nm; hybridijärjestelmä 103 kW (141 hv), 265 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 165 km/h
Kulutus
4,4–4,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
100–107 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,32 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4420, l. 1825, k. 1560 mm, akseliväli 2720 mm, maavara 160 mm, omamassa 1490 kg, kantavuus 500 kg, vetomassa 1300/600 kg, tavaratila 451 l, tankki 42 l
Hinta
40 317 euroa, koeajoauto 41 784 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
Bachista Bizetiin
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Tessiture Model n°1
Elipsonilta uusi Heritage-kaiutin
Rotelilta uusi striimaava integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN