Kia Niron täyshybridillä yltää helposti nelosella alkavaan keskikulutukseen. Vanteet ovat 18-tuumaiset.

Kia Niron täyshybridillä yltää helposti nelosella alkavaan keskikulutukseen. Vanteet ovat 18-tuumaiset.

Juha Peltonen

Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee

Niro-täyshybridin kiinnostavan kuuloiset järjes­tel­mä­tiedot ovat 141 hv ja 265 Nm. Noilla rahkein 1,6-litraisen keski­ku­lu­tuk­seksi saatiin erittäin kohtuulliset 4,8 l/100 km.

Auto Bild.Koeajot

Kia Niro Hyb­rid kiih­tyy säh­kö­moot­to­rin avus­tuk­sel­la sa­ta­seen asi­al­li­ses­sa 10,4 se­kun­nis­sa, ja 6-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to pi­tää huo­len so­pi­van peh­meis­tä vaih­dois­ta.

Kah­des­ta ajo­ti­las­ta (Eco ja Sport) nou­si maan­tie­suo­si­kik­se­ni miet­ti­mät­tä sport mit­ta­ris­ton vä­rin muut­tu­es­sa va­lin­nan mu­kai­ses­ti. Ajo­ti­la­va­lit­sin on ur­hei­lu­au­to­mai­ses­ti kes­ki­kon­so­lin si­jaan oh­jaus­pyö­rän ala­lai­das­sa.

Alus­ta­tun­tu­mal­taan Kia Niro Hyb­rid tun­tuu maan­tie­a­jos­sa po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä py­kä­lää kook­kaam­mal­ta kuin on­kaan, ja ajon va­kaus on hy­vä­ta­sois­ta – on­han oma­mas­saa­kin käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­so­en 1 500 ki­loa.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma voi­si kui­ten­kin ol­la täs­mäl­li­sem­pi.

Täyshybridin 16 sentin maavara on runsaampi verrattuna täyssähköisen Kia Niro EV:n 15 sentin tasoon.

Täyshybridin 16 sentin maavara on runsaampi verrattuna täyssähköisen Kia Niro EV:n 15 sentin tasoon.

Juha Peltonen

Mo­nis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä voi­daan mai­ni­ta py­säy­tys­toi­min­to pe­ruu­tet­ta­es­sa (py­sä­köin­nin yh­tey­des­sä) ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä.

Kak­si­piip­pui­nen jut­tu

Kos­ke­tus­näy­tön ala­puo­li­nen va­lin­ta­pa­nee­li on Kian ny­kyi­seen ta­paan kak­si­toi­mi­nen, eli niin sa­not­tua yh­dys­pai­ni­ket­ta käyt­tä­en saa­daan esiin läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­pai­nik­keet tai vaih­to­eh­toi­ses­ti ra­di­on pai­nik­keet.

On sa­not­ta­va, et­tä tämä idea ja­kaa mie­li­pi­tei­tä. Vaik­ka rat­kai­sun käyt­tö su­juu si­nän­sä nok­ke­las­ti, se ei vält­tä­mät­tä sovi jo­kai­sen ma­kuun.

Testiautossa oli metallivärin ohella lisävarusteena C-pilarien näyttävä erikoisväritys, jonka voi valita kuudesta vaihtoehdosta. Kiaa tuo nykyisin maahan Astara Finland.

Testiautossa oli metallivärin ohella lisävarusteena C-pilarien näyttävä erikoisväritys, jonka voi valita kuudesta vaihtoehdosta. Kiaa tuo nykyisin maahan Astara Finland.

Juha Peltonen

Kosketusnäytön alapuolinen kaksitoimipaneeli jakoi vahvasti mielipiteet.

Kosketusnäytön alapuolinen kaksitoimipaneeli jakoi vahvasti mielipiteet.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on leveä.

Kosketusnäyttö on leveä.

Juha Peltonen

Mat­kus­ta­mos­sa nau­ti­taan le­di­va­lais­tuk­ses­ta. Ole­muk­sel­taan mel­ko muo­vi­sen ko­je­lau­dan ana­lo­gi­sik­si muo­ka­tut di­gi­taa­li­set näy­töt näyt­tä­vät huo­mat­ta­van sel­keil­tä.

Ko­je­lau­das­sa etu­mat­kus­ta­jan puo­lel­la pi­me­äs­sä nä­ky­vät si­ni­set le­di­pal­kit luo­vat ikään kuin ava­ruu­sa­lus­tun­nel­maa, jota Har­man Kar­do­nin hie­no­soin­ti­sen au­di­o­jär­jes­tel­män seit­se­män kai­u­tin­ta, sub­ba­ri ja ul­koi­nen vah­vis­tin ko­ros­ta­vat.

Miel­lyt­tä­vän kir­kas tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö lu­keu­tuu Niro Hyb­rid Bu­si­ness Lu­xu­ryn etui­hin, ja se näyt­tää ajo­no­peu­den ohel­la no­peus­ra­joi­tuk­set.

Ve­gaa­nis­ta nah­kaa

Ve­gaa­ni­sel­la na­hal­la ver­hoil­lut etuis­tui­met an­ta­vat koh­tuul­li­sen si­vut­tais­tu­en. Is­tuin­tyy­ny on pit­kä­jal­kai­sel­le koh­tuul­li­sen mit­tai­nen, ja pen­kil­lä jak­saa is­tua ker­ral­la pit­kään.

Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalainen. Penkeissä on myös viilennys.

Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalainen. Penkeissä on myös viilennys.

Juha Peltonen

Takaistuimella on asialliset polvitilat. Reunapaikat olivat koeajoversiossa lämmitettävät.

Takaistuimella on asialliset polvitilat. Reunapaikat olivat koeajoversiossa lämmitettävät.

Juha Peltonen

6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa pehmeästi.

6-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa pehmeästi.

Juha Peltonen

1,6-litraisen nelikon ja sähkömoottorin täyshybridi mahdollistaa keskikulutuksen 4,8 l/100 km.

1,6-litraisen nelikon ja sähkömoottorin täyshybridi mahdollistaa keskikulutuksen 4,8 l/100 km.

Juha Peltonen

Laajennetusta tavaratilasta muodostuu tasapintainen.

Laajennetusta tavaratilasta muodostuu tasapintainen.

Juha Peltonen

Ta­ka­o­vien rei­lun avau­tu­mis­kul­man an­si­os­ta kul­ku taak­se luon­nis­tuu hel­pos­ti. Ta­kais­tui­mel­la hyö­dy­tään hy­vis­tä pol­vi­ti­lois­ta, jot­ka ovat tun­tu­vas­ti rei­lum­mat kuin ul­koa tar­kas­tel­len eh­kä ou­nas­te­li­si. Myös pään­ti­laa jää kat­toik­ku­nas­ta huo­li­mat­ta kyl­lik­si.

Ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en muo­dos­tuu ta­sai­nen las­taus­pin­ta, ja kos­ka ky­sees­sä on täys­hyb­ri­di, la­taus­kaa­pe­lit ei­vät syö ta­va­ra­ti­laa. 451-lit­rai­sen ta­va­ra­ti­lan lai­dois­sa on käy­tän­nöl­li­set avo­lo­ke­rot.

Ta­va­ra­ti­lan suu­rin­ta lit­ra­mää­rää ei il­moi­te­ta. Hat­tu­hyl­lyn vir­kaa toi­mit­taa su­per­ke­vyt ta­va­ra­peit­to, jon­ka pääl­le ei ole tar­koi­tus­kaan aset­taa mi­tään.

Juha Pel­to­nen

Kia Niro 1.6 GDI Hyb­rid Bu­si­ness Lu­xu­ry DCT 18”

Moot­to­ri

R4, 1598 cm3, 77,2 kW (105 hv)/5700 r/min, 144 Nm/4000 r/min + säh­kö­moot­to­ri 32 kW (43,5 hv), 170 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 103 kW (141 hv), 265 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,4 s, huip­pu­no­peus 165 km/h

Ku­lu­tus

4,4–4,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

100–107 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 1,32 kWh

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4420, l. 1825, k. 1560 mm, ak­se­li­vä­li 2720 mm, maa­va­ra 160 mm, oma­mas­sa 1490 kg, kan­ta­vuus 500 kg, ve­to­mas­sa 1300/600 kg, ta­va­ra­ti­la 451 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

40 317 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 41 784 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU