Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Pistokeladattavan Sorenton teho ja vääntö sopivat erinomaisesti isoon katumaasturiin. Business Luxury -varustetasolla varustelu on todella runsas.
Suorituskyky on Kia Sorenton mitoista huolimatta kohdillaan, sillä nelivetoinen kiihtyy Kian mukaan nollasta sataan 8,7 sekunnissa.
Sain koeajon keskikulutukseksi kohtuulliset 5,9 l/100 km tilanteessa, jolloin sähköä ei ollut ladattu.
Sähköisesti ylsin parhaimmillaan 48 kilometrin ajomatkaan normiarvon ollessa 57 km. 6-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti.
Ajovaloissa parannettavaa
Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan, ja pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Juha Peltonen
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Juha Peltonen
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Selkeä mittaristo.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.
Juha Peltonen
Maantieajossa sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tietyllä tavalla keinotekoinen, mikä taas ei vaikuta kaupunkiajossa.
Ajotilaksi voidaan valita econ ohella sport ja smart. Suosikkini oli maantieajossa ja mutkaisilla teillä ehdottomasti sport, joka vakauttaa jäykemmin iskunvaimenninsäädöin ison SUV:n kulkua tyylillä.
Pehmeäsävyinen Eco puolestaan osoittautui parhaaksi valinnaksi Helsingin keskustan nupukivetyksellä.
Ajotilaa valittaessa mittariston ilme muuttuu. Ecossa näkyy taloudellisen ajon näyttö, joka sportissa korvautuu kierrosnäytöllä.
Valitettavana pidän sitä, että ledikaukovalojen teho on suhteessa selkeästi heikompi verrattuna ledilähivaloihin.
Väljät sisätilat
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Laadukas, erittäin hyvätasoista Bose Premium -äänentoistojärjestelmää (9 kaiutinta ja subbari) palveleva äänieristys korostuu sähköisessä ajossa, jossa matkustamoon kantautuu vain vaimeaa rengasmelua.
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Ajoasennosta säätää parahultaisen, ja istuinviilennys toimii kiitettävän tehokkaasti.
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Isossa katumaasturissa pääntila riittää, vaikka istuisi stetson päässä.
Tavaratilaa jopa 2 077 litraa
Erityisen kätevänä pidän oikean etuistuimen sähköistä pituussäätöä ja selkänojan kallistusta, jotka voidaan suorittaa takaistuimelta polvitilan kasvattamiseksi.
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Testiyksilön ainoat lisävarusteet olivat metalliväri ja runsaasti valoa välittävä panoraamalasikatto.
Business Luxuryn turvavarusteista voidaan mainita risteävän liikenteen varoitin peruutustilanteessa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 66,9 kW (91 hv), 304 Nm; hybridijärjestelmä 195 kW (265 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
57 km
Latausaika
3 h 25 min (3,3 kWm 16 A)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1865 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1940–2055 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 693–898/2077 l, tankki 47 l
Hinta
65 602 euroa, koeajoauto 68 239 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi