Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Pistokeladattavan Sorenton teho ja vääntö sopivat erinomaisesti isoon katumaasturiin. Business Luxury -varustetasolla varustelu on todella runsas.
Suorituskyky on Kia Sorenton mitoista huolimatta kohdillaan, sillä nelivetoinen kiihtyy Kian mukaan nollasta sataan 8,7 sekunnissa.
Sain koeajon keskikulutukseksi kohtuulliset 5,9 l/100 km tilanteessa, jolloin sähköä ei ollut ladattu.
Sähköisesti ylsin parhaimmillaan 48 kilometrin ajomatkaan normiarvon ollessa 57 km. 6-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti.
Ajovaloissa parannettavaa
Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan, ja pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Juha Peltonen
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Juha Peltonen
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Selkeä mittaristo.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.
Juha Peltonen
Maantieajossa sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tietyllä tavalla keinotekoinen, mikä taas ei vaikuta kaupunkiajossa.
Ajotilaksi voidaan valita econ ohella sport ja smart. Suosikkini oli maantieajossa ja mutkaisilla teillä ehdottomasti sport, joka vakauttaa jäykemmin iskunvaimenninsäädöin ison SUV:n kulkua tyylillä.
Pehmeäsävyinen Eco puolestaan osoittautui parhaaksi valinnaksi Helsingin keskustan nupukivetyksellä.
Ajotilaa valittaessa mittariston ilme muuttuu. Ecossa näkyy taloudellisen ajon näyttö, joka sportissa korvautuu kierrosnäytöllä.
Valitettavana pidän sitä, että ledikaukovalojen teho on suhteessa selkeästi heikompi verrattuna ledilähivaloihin.
Väljät sisätilat
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Laadukas, erittäin hyvätasoista Bose Premium -äänentoistojärjestelmää (9 kaiutinta ja subbari) palveleva äänieristys korostuu sähköisessä ajossa, jossa matkustamoon kantautuu vain vaimeaa rengasmelua.
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Ajoasennosta säätää parahultaisen, ja istuinviilennys toimii kiitettävän tehokkaasti.
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Isossa katumaasturissa pääntila riittää, vaikka istuisi stetson päässä.
Tavaratilaa jopa 2 077 litraa
Erityisen kätevänä pidän oikean etuistuimen sähköistä pituussäätöä ja selkänojan kallistusta, jotka voidaan suorittaa takaistuimelta polvitilan kasvattamiseksi.
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Testiyksilön ainoat lisävarusteet olivat metalliväri ja runsaasti valoa välittävä panoraamalasikatto.
Business Luxuryn turvavarusteista voidaan mainita risteävän liikenteen varoitin peruutustilanteessa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 66,9 kW (91 hv), 304 Nm; hybridijärjestelmä 195 kW (265 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
57 km
Latausaika
3 h 25 min (3,3 kWm 16 A)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1865 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1940–2055 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 693–898/2077 l, tankki 47 l
Hinta
65 602 euroa, koeajoauto 68 239 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Nagaokalta huippurasia
ELACin uudet
Takumi-levysoitin
Triodit taskussa
Uusi fyysinen digilevy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL