Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.

Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.

Juha Peltonen

Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava

Pisto­ke­la­dat­tavan Sorenton teho ja vääntö sopivat erinomaisesti isoon katumaasturiin. Business Luxury -varustetasolla varustelu on todella runsas.

Auto Bild.Koeajot

Suo­ri­tus­ky­ky on Kia So­ren­ton mi­tois­ta huo­li­mat­ta koh­dil­laan, sil­lä ne­li­ve­toi­nen kiih­tyy Kian mu­kaan nol­las­ta sa­taan 8,7 se­kun­nis­sa.

Sain ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si koh­tuul­li­set 5,9 l/100 km ti­lan­tees­sa, jol­loin säh­köä ei ol­lut la­dat­tu.

Säh­köi­ses­ti yl­sin par­haim­mil­laan 48 ki­lo­met­rin ajo­mat­kaan nor­mi­ar­von ol­les­sa 57 km. 6-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­taa juo­he­as­ti.

Ajo­va­lois­sa pa­ran­net­ta­vaa

Kia So­ren­to PHEV:n jou­si­tus­tun­tu­ma jät­tää it­ses­tään mai­ni­on ku­van, ja pit­kä ak­se­li­vä­li te­kee osal­taan me­nos­ta miel­lyt­tä­vän rau­hal­lis­ta.

Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.

Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.

Juha Peltonen

Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.

Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.

Juha Peltonen

Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.

Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.

Juha Peltonen

Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.

Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.

Juha Peltonen

Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.

Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.

Juha Peltonen

Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.

Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.

Juha Peltonen

Selkeä mittaristo.

Selkeä mittaristo.

Juha Peltonen

Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.

Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.

Juha Peltonen

Maan­tie­a­jos­sa säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on tie­tyl­lä ta­val­la kei­no­te­koi­nen, mikä taas ei vai­ku­ta kau­pun­ki­a­jos­sa.

Ajo­ti­lak­si voi­daan va­li­ta econ ohel­la sport ja smart. Suo­sik­ki­ni oli maan­tie­a­jos­sa ja mut­kai­sil­la teil­lä eh­dot­to­mas­ti sport, joka va­kaut­taa jäy­kem­min is­kun­vai­men­nin­sää­döin ison SUV:n kul­kua tyy­lil­lä.

Peh­me­ä­sä­vyi­nen Eco puo­les­taan osoit­tau­tui par­haak­si va­lin­nak­si Hel­sin­gin kes­kus­tan nu­pu­ki­ve­tyk­sel­lä.

Ajo­ti­laa va­lit­ta­es­sa mit­ta­ris­ton il­me muut­tuu. Ecos­sa nä­kyy ta­lou­del­li­sen ajon näyt­tö, joka spor­tis­sa kor­vau­tuu kier­ros­näy­töl­lä.

Va­li­tet­ta­va­na pi­dän sitä, et­tä le­di­kau­ko­va­lo­jen teho on suh­tees­sa sel­ke­äs­ti hei­kom­pi ver­rat­tu­na le­di­lä­hi­va­loi­hin.

Väl­jät si­sä­ti­lat

Di­gi­taa­li­set no­peus- ja kier­ros­näy­töt on on­nis­tu­neel­la ta­val­la muo­kat­tu näyt­tä­mään ana­lo­gi­sil­ta, ja kos­ke­tus­näyt­tö on help­po­toi­mi­nen ja 10,25-tuu­mai­nen. Sii­hen kuu­luu Bu­si­ness Lu­xu­rys­sa mai­nio 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä.

Laa­du­kas, erit­täin hy­vä­ta­sois­ta Bose Pre­mium -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mää (9 kai­u­tin­ta ja sub­ba­ri) pal­ve­le­va ää­nie­ris­tys ko­ros­tuu säh­köi­ses­sä ajos­sa, jos­sa mat­kus­ta­moon kan­tau­tuu vain vai­me­aa ren­gas­me­lua.

Mus­tal­la nap­pa­na­hal­la ver­hoil­tu­jen etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on otol­li­sim­mil­laan ta­na­koil­le mat­kus­ta­jil­le – hoi­kem­mat jää­vät äk­ki­sel­tään kai­paa­maan si­vut­tais­tu­en sää­töä, mut­ta on­nek­si kul­jet­ta­jan pen­kis­sä on rei­si­tu­en sää­tö.

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää pa­ra­hul­tai­sen, ja is­tuin­vii­len­nys toi­mii kii­tet­tä­vän te­hok­kaas­ti.

Kia So­ren­ton ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vis­ta ovis­ta, ja ta­ka­na on hulp­pe­as­ti pol­vi­ti­laa.

Isos­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa pään­ti­la riit­tää, vaik­ka is­tui­si stet­son pääs­sä.

Ta­va­ra­ti­laa jopa 2 077 lit­raa

Eri­tyi­sen kä­te­vä­nä pi­dän oi­ke­an etuis­tui­men säh­köis­tä pi­tuus­sää­töä ja sel­kä­no­jan kal­lis­tus­ta, jot­ka voi­daan suo­rit­taa ta­kais­tui­mel­ta pol­vi­ti­lan kas­vat­ta­mi­sek­si.

Ta­va­ra­ti­laa saa­daan suu­rim­mil­laan roi­mat 2 077 lit­raa, ja la­taus­kaa­pe­lit saa si­joi­tet­tua ta­va­ra­ti­lan al­le.

Tes­tiyk­si­lön ai­no­at li­sä­va­rus­teet oli­vat me­tal­li­vä­ri ja run­saas­ti va­loa vä­lit­tä­vä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to.

Bu­si­ness Lu­xu­ryn tur­va­va­rus­teis­ta voi­daan mai­ni­ta ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tin pe­ruu­tus­ti­lan­tees­sa.

Juha Pel­to­nen

Kia So­ren­to 1.6 T-GDI PHEV AWD Bu­si­ness Lu­xu­ry 5P

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + säh­kö­moot­to­ri 66,9 kW (91 hv), 304 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 195 kW (265 hv), 350 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,7 s, huip­pu­no­peus 193 km/h

Ku­lu­tus

1,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

38 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 13,8 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

57 km

La­tau­sai­ka

3 h 25 min (3,3 kWm 16 A)

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4810, l. 1900, k. 1865 mm, ak­se­li­vä­li 2815 mm, maa­va­ra 174 mm, oma­mas­sa 1940–2055 kg, kan­ta­vuus 590–475 kg, ve­to­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 693–898/2077 l, tank­ki 47 l

Hin­ta

65 602 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 68 239 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN