Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan.
Juha Peltonen
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Pistokeladattavan Sorenton teho ja vääntö sopivat erinomaisesti isoon katumaasturiin. Business Luxury -varustetasolla varustelu on todella runsas.
Suorituskyky on Kia Sorenton mitoista huolimatta kohdillaan, sillä nelivetoinen kiihtyy Kian mukaan nollasta sataan 8,7 sekunnissa.
Sain koeajon keskikulutukseksi kohtuulliset 5,9 l/100 km tilanteessa, jolloin sähköä ei ollut ladattu.
Sähköisesti ylsin parhaimmillaan 48 kilometrin ajomatkaan normiarvon ollessa 57 km. 6-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti.
Ajovaloissa parannettavaa
Kia Sorento PHEV:n jousitustuntuma jättää itsestään mainion kuvan, ja pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Sorenton pitkä akseliväli tekee osaltaan menosta miellyttävän rauhallista.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Juha Peltonen
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Juha Peltonen
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Selkeä mittaristo.
Juha Peltonen
Hybridijärjestelmä varmistelee tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntömomenttia 350 Nm. Konetila vaikuttaa kuraantuvan herkästi.
Juha Peltonen
Maantieajossa sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tietyllä tavalla keinotekoinen, mikä taas ei vaikuta kaupunkiajossa.
Ajotilaksi voidaan valita econ ohella sport ja smart. Suosikkini oli maantieajossa ja mutkaisilla teillä ehdottomasti sport, joka vakauttaa jäykemmin iskunvaimenninsäädöin ison SUV:n kulkua tyylillä.
Pehmeäsävyinen Eco puolestaan osoittautui parhaaksi valinnaksi Helsingin keskustan nupukivetyksellä.
Ajotilaa valittaessa mittariston ilme muuttuu. Ecossa näkyy taloudellisen ajon näyttö, joka sportissa korvautuu kierrosnäytöllä.
Valitettavana pidän sitä, että ledikaukovalojen teho on suhteessa selkeästi heikompi verrattuna ledilähivaloihin.
Väljät sisätilat
Digitaaliset nopeus- ja kierrosnäytöt on onnistuneella tavalla muokattu näyttämään analogisilta, ja kosketusnäyttö on helppotoiminen ja 10,25-tuumainen. Siihen kuuluu Business Luxuryssa mainio 360 asteen kamerajärjestelmä.
Laadukas, erittäin hyvätasoista Bose Premium -äänentoistojärjestelmää (9 kaiutinta ja subbari) palveleva äänieristys korostuu sähköisessä ajossa, jossa matkustamoon kantautuu vain vaimeaa rengasmelua.
Mustalla nappanahalla verhoiltujen etuistuimien sivuttaistuki on otollisimmillaan tanakoille matkustajille – hoikemmat jäävät äkkiseltään kaipaamaan sivuttaistuen säätöä, mutta onneksi kuljettajan penkissä on reisituen säätö.
Ajoasennosta säätää parahultaisen, ja istuinviilennys toimii kiitettävän tehokkaasti.
Kia Sorenton takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan avautuvista ovista, ja takana on hulppeasti polvitilaa.
Isossa katumaasturissa pääntila riittää, vaikka istuisi stetson päässä.
Tavaratilaa jopa 2 077 litraa
Erityisen kätevänä pidän oikean etuistuimen sähköistä pituussäätöä ja selkänojan kallistusta, jotka voidaan suorittaa takaistuimelta polvitilan kasvattamiseksi.
Tavaratilaa saadaan suurimmillaan roimat 2 077 litraa, ja latauskaapelit saa sijoitettua tavaratilan alle.
Testiyksilön ainoat lisävarusteet olivat metalliväri ja runsaasti valoa välittävä panoraamalasikatto.
Business Luxuryn turvavarusteista voidaan mainita risteävän liikenteen varoitin peruutustilanteessa.
Juha Peltonen
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min + sähkömoottori 66,9 kW (91 hv), 304 Nm; hybridijärjestelmä 195 kW (265 hv), 350 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 193 km/h
Kulutus
1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
57 km
Latausaika
3 h 25 min (3,3 kWm 16 A)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4810, l. 1900, k. 1865 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 174 mm, omamassa 1940–2055 kg, kantavuus 590–475 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 693–898/2077 l, tankki 47 l
Hinta
65 602 euroa, koeajoauto 68 239 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Primare alkukielellä
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
AVIDin uusi Celsus
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
FiiO:n edullinen puhelin-dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ