LED-ajovalot valaisevat tehokkaasti. Vannekoko on 17 tuumaa.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Mazdan tehdas täytti vuonna 2020 täydet 100 vuotta, ja sen kunniaksi Mazda MX-5:stä esiteltiin hillityn hienostunut 100th Anniversary -erikoispainos. Juha Peltonen
Mallina Mazda MX-5 on reippaasti tehdasta nuorempi, mutta sillekin on karttunut ikää jo kunnioitettavat 32 vuotta. Mallisukupolvia Mazda MX-5:lle on kertynyt vuodesta 1989 lähtien jo neljä kappaletta.
Mazda MX-5, joka on Yhdysvaltain markkinoilla Mazda Miata, on maailman suosituin avoauto ja maailman toiseksi suosituin urheiluauto Ford Mustangin jälkeen. Miata-nimi juontuu muinaissaksasta ja tarkoittaa palkintoa.
Pirteä 1 000-kiloinen
Vuosien aikana tapahtuneista tekniikkamuutoksista huolimatta Mazda MX-5 on pysynyt kevyenä ja uskollisena periaatteilleen. Nykyinen malliversio on itse asiassa kevyin sitten vuonna 1989 Chicagon autonäyttelyssä esitellyn ensimmäisen sukupolven Mazda MX-5:n.
Nykymalliston erottaa huomiota herättävistä, pyöreistä takavaloista. Juhlapainos on aina valkoinen.
Juha Peltonen
Mazda MX-5 on matalan painopisteensä ansiosta loistava ajettava. 2,0-litraisessa on sentin verran enemmän maavaraa kuin 1,5-litraisessa 132-hevosvoimaisessa.
Juha Peltonen
Istuimien taakse sijoitettu tuuliohjain näyttelee ratkaisevaa osaa ohjaamon ilmavirtausten hallinnassa.
Juha Peltonen
Vuonna 2018 esitellyssä neljännen mallipolven päivityksessä 2,0-litraisen nelisylinterisen teho kohosi 160:sta nykyiseen 184 hevosvoimaan. Kangaskattoisen ohella vuonna 2014 esiteltiin peltikattoinen RF-avoversio.
Tärkeimpinä uudistuksina mallivuodelle 2021 ovat langaton Apple CarPlay -sovellus (Android Auto toimii kaapelin avulla) sekä hintojen putoaminen Suomessa kaikilla varustetasoilla. Lisäksi Mazda MX-5:een esiteltiin Deep Crystal Blue -ulkoväri.
Testiauto oli joka tapauksessa valkoinen, ja onkin tärkeä tietää, että 100th Anniversary Edition toimitetaan aina Snowflake White -värissä.
Turbiinimaista kiihtyvyyttä
Vapaasti hengittävän 2,0-litraisen moottorin ansiosta kiihtyvyys on mieltä ylentävää, ja kierrosten noustessa käyntiääni kohoaa turbiinimaisen juhlavaksi. Tehdas lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,5 sekuntia, mutta kierrosherkän moottorin ja mainitun ”turbiinimaisen” äänimaailman ansiosta kiihtyvyys tuntuu jopa sitä kovemmalta.
Maksimivääntö 205 Nm pääsee oikeuksiinsa käyntinopeuden 4 500 r/min kohdalla.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,4 l/100 km. Nopeilla kiihdytyksillä arvon saa melko helposti nousemaan kahdeksan litran pintaan, mutta sekään ei ole 184-hevosvoimaiselle millään muotoa paha lukema.
Tyylikkäämpää avoauton kojelautanäkymää saa hakea.
Juha Peltonen
Mainion sivuttaistuen antavien istuimien ansiosta ”kuljettaja on ikään kuin yhtä puuta autonsa kanssa”. Koeajoautossa oli erityinen 100th Anniversary -sisustus.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Vaihdekepin liikeradat ovat napakan lyhyet.
Juha Peltonen
Brändin 100-vuotislaatta.
Juha Peltonen
Yhdellä tankillisella pystyy ajamaan jopa noin 650 kilometriä. Vaikka toimintamatka ei lukeudu tämä automallin keskeisiin juttuihin, sekin on enemmän kuin mainio.
6-portaisen manuaalivaihteiston hämmentely hoituu lyhytliikkeisen kepin avulla erittäin sujuvasti.
Takavetoisen Mazda MX-5:n jousitus on säädetty periaatteessa ratakäyttöön, ja siksi se on täydellinen ratkaisu sompailtaessa mutkaisilla asvalttiteillä. Alusta on kovaksikeitetty, mutta mahdollisimman täsmällinen, ja vain pahimmissa epätasaisuuksissa lievästi epämiellyttävä. Nopea ohjaus sopii parahultaisesti pieneen GT-avoautoon ja varmistaa sen, että MX-5:llä ajaminen on poikkeuksellisen hauska kokemus!
Tasokas ohjaamo
Matalaan sporttiin on todella helppo nousta kangaskaton ollessa alhaalla, mutta katon ollessa päällä on pitkäjalkaisen huomattavasti työläämpi nousta ulos autosta.
Kangaskaton avaaminen sujuu yksinkertaisesti toimivan lukitussalvan vapautuksella, jonka jälkeen katon pystyy erittäin nopeasti taittamaan yhdellä käden liikkeellä ala-asentoon. Sähköisellä peltikatolla varustettua Mazda MX-5 RF -mallia ei saa 100-vuotispainoksena.
Ajonautinnosta vastaavat osaltaan erinomaisen sivuttaistuen antavat nahkaverhoillut istuimet, joiden väriteema on valkoiseen 100-vuotiskoriväriin liittyen korostetun tarkkaan harkittu burgundinpunainen nahkaverhoilu terästettynä 100th Anniversary -koristekirjailuin.
7-tuumainen näyttö on värimaailmaltaan vanhakantainen.
Juha Peltonen
Kierrosherkän 2,0-litraisen nelisylinterisen teho on nykyään 184 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Mazda MX-5:n konstailematon yksinkertaisuus tuo mieleen 1960-luvun pienet brittisportit. Snowflake White -ulkoväri liittyy 100-vuotismalliin.
Juha Peltonen
Mazda MX-5:ssä istutaan todella matalalla lähellä ajorataa, mutta painopiste on juuri siksi ihanteellisen alhainen. Ajoasennosta virittää penkin niukoista säätövaroista huolimatta aika loistavan.
Istumisen laatua lisää istuinosan kallistussäätö. Mazdan urheiluautojen Jinba Ittai -periaate, jossa kuljettaja on ikään kuin osa autoa, täyttyy siten kunniakkaasti.
Istuinten takana oleva tuuliohjain on ajomukavuutta ajatellen keskeisessä asemassa: se tasaa merkittävällä tavalla ilmavirtauksia ohjaamoon, joten sivulasien ollessa ylhäällä ilma ei pääse normaaleilla maantienopeuksilla pahemmin pyörteilemään ohjaamossa.
Supertasoinen mittaristo
Selkeistä, pyöreistä ja kookkaista mittariston päänäytöistä ei ole tingitty – ne tuskin voisivat muuttua urheilullisemmiksi. Kierrosnäyttö on sijoitettu teeman mukaisesti kuljettajan nenän eteen keskelle.
MZD Connect -multimediajärjestelmän ulkoasu alkaa pikkuhiljaa ikääntyä värimaailmaltaan, mutta navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helposti ja reittiopastus on selkeää.
Näyttöruutu on 7-tuumainen, ja sen toimintoja operoidaan keskikonsolin säätöpyörästä. Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat perinteiset mekaaniset. Keskikonsolissa on kaksi usb-porttia.
Ei ole yllätys, ettei ohjaamossa ole istuinten takana olevaa säilytyslokeroa lukuun ottamatta ylimääräistä tilaa. Lokeroon mahtuvat käyttöohjekirja tai aurinkolasit.
Piskuinen 130 litran tavaratila on hämmästyttävän käytännöllinen.
Juha Peltonen
Kompaktista koostaan huolimatta syvä tavaratila yllättää 130 litran tilavuudellaan. Vaikka laari ei ole absoluuttisesti suuri, sinne mahtuvat hyvin kahden hengen kompaktit viikonlopputavarat.
Entä tulevaisuus?
On jännittävää arvailla, millainen seuraavan sukupolven MX-5:stä muovautuu. Onko se jonkin muotoinen sähköinen, kuten povataan? Jo joulukuussa 2019 Mazdan tutkimus- ja kehitysjohtaja Ichiro Hirose ja brändijohtaja Ikuo Maeda keskustelivat mahdollisesta täyssähköisestä Mazda MX-5:stä.
Vai voisiko siihen liittyä kevyt ja tehokas wankelmoottori, joka on suorittamassa paluuta markkinoille MX-30-mallissa?
Toivotaan joka tapauksessa hartaasti, että Mazda MX-5 pysyisi nykyisenlaisen kevyenä, ettei sen ydinidea katoaisi – ajoakku lisäisi omamassaa, ja mahdollinen sähköistys lienee herättänyt keskustelua myös tehtaan sisällä.
Mazda MX-5 100th Anniversary -mallin mukana ostaja saa Mazda R360 -pienoismallin (Mazdan ensimmäinen 2-ovinen- ja 2-paikkainen auto, joka ilmestyi 1960) sekä Mazdan historiasta kertovan Mazda Brand Book -teoksen.
Juha Peltonen
Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT
Moottori
R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 219 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
155 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 3915, l. 1918, k. 1230 mm, akseliväli 2310 mm, maavara 149 mm, omamassa 1025 kg, kantavuus 235 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 130 l, tankki 45 l
Hinta
42 473 euroa, koeajoauto 43 201 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vintageaarteita & värien aikamatka
Rivitalo riisuttiin 80-luvun kuoseista ja palautettiin 60-luvun pohjaratkaisun mukaiseksi – jumppasali on uutta
Kahden kerroksen kodista Kruunuvuorenrannassa on uljaat maisemat
Uusia laitetelineitä Bassocontinuolta
Mangerilta uusi dynaaminen tasoelementti
Musical Fidelityn uudet jakoblokit
Omaan taloon! Lavastajan ja muusikon tie vei kaupungista Fiskarsin ruukkikylän puutarhaidylliin
Lockwood Mini
McIntoshin uusi Bluetooth-vastaanotin/lähetin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Vintageaarteita & värien aikamatka
Rivitalo riisuttiin 80-luvun kuoseista ja palautettiin 60-luvun pohjaratkaisun mukaiseksi – jumppasali on uutta
Kahden kerroksen kodista Kruunuvuorenrannassa on uljaat maisemat
Uusia laitetelineitä Bassocontinuolta
Mangerilta uusi dynaaminen tasoelementti
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN