LED-ajovalot valaisevat tehokkaasti. Vannekoko on 17 tuumaa.

LED-ajovalot valaisevat tehokkaasti. Vannekoko on 17 tuumaa.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Mazdan tehdas täytti vuonna 2020 täydet 100 vuotta, ja sen kunniaksi Mazda MX-5:stä esiteltiin hillityn hienostunut 100th Anniversary -erikoispainos. Juha Peltonen

Auto Bild.Koeajot

Mal­li­na Maz­da MX-5 on reip­paas­ti teh­das­ta nuo­rem­pi, mut­ta sil­le­kin on kart­tu­nut ikää jo kun­ni­oi­tet­ta­vat 32 vuot­ta. Mal­li­su­ku­pol­via Maz­da MX-5:lle on ker­ty­nyt vuo­des­ta 1989 läh­tien jo nel­jä kap­pa­let­ta.

Maz­da MX-5, joka on Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­la Maz­da Mi­a­ta, on maa­il­man suo­si­tuin avo­au­to ja maa­il­man toi­sek­si suo­si­tuin ur­hei­lu­au­to Ford Mus­tan­gin jäl­keen. Mi­a­ta-nimi juon­tuu mui­nais­sak­sas­ta ja tar­koit­taa pal­kin­toa.

Pir­teä 1 000-ki­loi­nen

Vuo­sien ai­ka­na ta­pah­tu­neis­ta tek­niik­ka­muu­tok­sis­ta huo­li­mat­ta Maz­da MX-5 on py­sy­nyt ke­vy­e­nä ja us­kol­li­se­na pe­ri­aat­teil­leen. Ny­kyi­nen mal­li­ver­sio on it­se asi­as­sa ke­vyin sit­ten vuon­na 1989 Chi­ca­gon au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­lyn en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Maz­da MX-5:n.

Nykymalliston erottaa huomiota herättävistä, pyöreistä takavaloista. Juhlapainos on aina valkoinen.

Nykymalliston erottaa huomiota herättävistä, pyöreistä takavaloista. Juhlapainos on aina valkoinen.

Juha Peltonen

Mazda MX-5 on matalan painopisteensä ansiosta loistava ajettava. 2,0-litraisessa on sentin verran enemmän maavaraa kuin 1,5-litraisessa 132-hevosvoimaisessa.

Mazda MX-5 on matalan painopisteensä ansiosta loistava ajettava. 2,0-litraisessa on sentin verran enemmän maavaraa kuin 1,5-litraisessa 132-hevosvoimaisessa.

Juha Peltonen

Istuimien taakse sijoitettu tuuliohjain näyttelee ratkaisevaa osaa ohjaamon ilmavirtausten hallinnassa.

Istuimien taakse sijoitettu tuuliohjain näyttelee ratkaisevaa osaa ohjaamon ilmavirtausten hallinnassa.

Juha Peltonen

Vuon­na 2018 esi­tel­lys­sä nel­jän­nen mal­li­pol­ven päi­vi­tyk­ses­sä 2,0-lit­rai­sen ne­li­sy­lin­te­ri­sen teho ko­ho­si 160:sta ny­kyi­seen 184 he­vos­voi­maan. Kan­gas­kat­toi­sen ohel­la vuon­na 2014 esi­tel­tiin pel­ti­kat­toi­nen RF-avo­ver­sio.

Tär­keim­pi­nä uu­dis­tuk­si­na mal­li­vuo­del­le 2021 ovat lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay -so­vel­lus (And­roid Au­to toi­mii kaa­pe­lin avul­la) sekä hin­to­jen pu­to­a­mi­nen Suo­mes­sa kai­kil­la va­rus­te­ta­soil­la. Li­säk­si Maz­da MX-5:een esi­tel­tiin Deep Crys­tal Blue -ul­ko­vä­ri.

Tes­ti­au­to oli joka ta­pauk­ses­sa val­koi­nen, ja on­kin tär­keä tie­tää, et­tä 100th An­ni­ver­sa­ry Edi­ti­on toi­mi­te­taan ai­na Snowf­la­ke White -vä­ris­sä.

Tur­bii­ni­mais­ta kiih­ty­vyyt­tä

Va­paas­ti hen­git­tä­vän 2,0-lit­rai­sen moot­to­rin an­si­os­ta kiih­ty­vyys on miel­tä ylen­tä­vää, ja kier­ros­ten nous­tes­sa käyn­ti­ää­ni ko­ho­aa tur­bii­ni­mai­sen juh­la­vak­si. Teh­das lu­paa kiih­ty­vyy­dek­si nol­las­ta sa­taan 6,5 se­kun­tia, mut­ta kier­ros­her­kän moot­to­rin ja mai­ni­tun ”tur­bii­ni­mai­sen” ää­ni­maa­il­man an­si­os­ta kiih­ty­vyys tun­tuu jopa sitä ko­vem­mal­ta.

Mak­si­mi­vään­tö 205 Nm pää­see oi­keuk­siin­sa käyn­ti­no­peu­den 4 500 r/min koh­dal­la.

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,4 l/100 km. No­peil­la kiih­dy­tyk­sil­lä ar­von saa mel­ko hel­pos­ti nou­se­maan kah­dek­san lit­ran pin­taan, mut­ta se­kään ei ole 184-he­vos­voi­mai­sel­le mil­lään muo­toa paha lu­ke­ma.

Tyylikkäämpää avoauton kojelautanäkymää saa hakea.

Tyylikkäämpää avoauton kojelautanäkymää saa hakea.

Juha Peltonen

Mainion sivuttaistuen antavien istuimien ansiosta ”kuljettaja on ikään kuin yhtä puuta autonsa kanssa”. Koeajoautossa oli erityinen 100th Anniversary -sisustus.

Mainion sivuttaistuen antavien istuimien ansiosta ”kuljettaja on ikään kuin yhtä puuta autonsa kanssa”. Koeajoautossa oli erityinen 100th Anniversary -sisustus.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Vaihdekepin liikeradat ovat napakan lyhyet.

Vaihdekepin liikeradat ovat napakan lyhyet.

Juha Peltonen

Brändin 100-vuotislaatta.

Brändin 100-vuotislaatta.

Juha Peltonen

Yh­del­lä tan­kil­li­sel­la pys­tyy aja­maan jopa noin 650 ki­lo­met­riä. Vaik­ka toi­min­ta­mat­ka ei lu­keu­du tämä au­to­mal­lin kes­kei­siin jut­tui­hin, se­kin on enem­män kuin mai­nio.

6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton häm­men­te­ly hoi­tuu ly­hyt­liik­kei­sen ke­pin avul­la erit­täin su­ju­vas­ti.

Ta­ka­ve­toi­sen Maz­da MX-5:n jou­si­tus on sää­det­ty pe­ri­aat­tees­sa ra­ta­käyt­töön, ja sik­si se on täy­del­li­nen rat­kai­su som­pail­ta­es­sa mut­kai­sil­la as­valt­ti­teil­lä. Alus­ta on ko­vak­si­kei­tet­ty, mut­ta mah­dol­li­sim­man täs­mäl­li­nen, ja vain pa­him­mis­sa epä­ta­sai­suuk­sis­sa lie­väs­ti epä­miel­lyt­tä­vä. No­pea oh­jaus so­pii pa­ra­hul­tai­ses­ti pie­neen GT-avo­au­toon ja var­mis­taa sen, et­tä MX-5:llä aja­mi­nen on poik­keuk­sel­li­sen haus­ka ko­ke­mus!

Ta­so­kas oh­jaa­mo

Ma­ta­laan sport­tiin on to­del­la help­po nous­ta kan­gas­ka­ton ol­les­sa al­haal­la, mut­ta ka­ton ol­les­sa pääl­lä on pit­kä­jal­kai­sen huo­mat­ta­vas­ti työ­lääm­pi nous­ta ulos au­tos­ta.

Kan­gas­ka­ton avaa­mi­nen su­juu yk­sin­ker­tai­ses­ti toi­mi­van lu­ki­tus­sal­van va­pau­tuk­sel­la, jon­ka jäl­keen ka­ton pys­tyy erit­täin no­pe­as­ti tait­ta­maan yh­del­lä kä­den liik­keel­lä ala-asen­toon. Säh­köi­sel­lä pel­ti­ka­tol­la va­rus­tet­tua Maz­da MX-5 RF -mal­lia ei saa 100-vuo­tis­pai­nok­se­na.

Ajo­nau­tin­nos­ta vas­taa­vat osal­taan eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vat nah­ka­ver­hoil­lut is­tui­met, joi­den vä­ri­tee­ma on val­koi­seen 100-vuo­tis­ko­ri­vä­riin liit­ty­en ko­ros­te­tun tark­kaan har­kit­tu bur­gun­din­pu­nai­nen nah­ka­ver­hoi­lu te­räs­tet­ty­nä 100th An­ni­ver­sa­ry -ko­ris­te­kir­jai­luin.

7-tuumainen näyttö on värimaailmaltaan vanhakantainen.

7-tuumainen näyttö on värimaailmaltaan vanhakantainen.

Juha Peltonen

Kierrosherkän 2,0-litraisen nelisylinterisen teho on nykyään 184 hevosvoimaa.

Kierrosherkän 2,0-litraisen nelisylinterisen teho on nykyään 184 hevosvoimaa.

Juha Peltonen

Mazda MX-5:n konstailematon yksinkertaisuus tuo mieleen 1960-luvun pienet brittisportit. Snowflake White -ulkoväri liittyy 100-vuotismalliin.

Mazda MX-5:n konstailematon yksinkertaisuus tuo mieleen 1960-luvun pienet brittisportit. Snowflake White -ulkoväri liittyy 100-vuotismalliin.

Juha Peltonen

Maz­da MX-5:ssä is­tu­taan to­del­la ma­ta­lal­la lä­hel­lä ajo­ra­taa, mut­ta pai­no­pis­te on juu­ri sik­si ihan­teel­li­sen al­hai­nen. Ajo­a­sen­nos­ta vi­rit­tää pen­kin niu­kois­ta sää­tö­va­rois­ta huo­li­mat­ta ai­ka lois­ta­van.

Is­tu­mi­sen laa­tua li­sää is­tui­no­san kal­lis­tus­sää­tö. Maz­dan ur­hei­lu­au­to­jen Jin­ba It­tai -pe­ri­aa­te, jos­sa kul­jet­ta­ja on ikään kuin osa au­toa, täyt­tyy si­ten kun­ni­ak­kaas­ti.

Is­tuin­ten ta­ka­na ole­va tuu­li­oh­jain on ajo­mu­ka­vuut­ta aja­tel­len kes­kei­ses­sä ase­mas­sa: se ta­saa mer­kit­tä­väl­lä ta­val­la il­ma­vir­tauk­sia oh­jaa­moon, jo­ten si­vu­la­sien ol­les­sa yl­hääl­lä il­ma ei pää­se nor­maa­leil­la maan­tie­no­peuk­sil­la pa­hem­min pyör­tei­le­mään oh­jaa­mos­sa.

Su­per­ta­soi­nen mit­ta­ris­to

Sel­keis­tä, pyö­reis­tä ja kook­kais­ta mit­ta­ris­ton pää­näy­töis­tä ei ole tin­git­ty – ne tus­kin voi­si­vat muut­tua ur­hei­lul­li­sem­mik­si. Kier­ros­näyt­tö on si­joi­tet­tu tee­man mu­kai­ses­ti kul­jet­ta­jan ne­nän eteen kes­kel­le.

MZD Con­nect -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män ul­ko­a­su al­kaa pik­ku­hil­jaa ikään­tyä vä­ri­maa­il­mal­taan, mut­ta na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti ja reit­ti­o­pas­tus on sel­ke­ää.

Näyt­tö­ruu­tu on 7-tuu­mai­nen, ja sen toi­min­to­ja ope­roi­daan kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä. Läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­met ovat pe­rin­tei­set me­kaa­ni­set. Kes­ki­kon­so­lis­sa on kak­si usb-port­tia.

Ei ole yl­lä­tys, et­tei oh­jaa­mos­sa ole is­tuin­ten ta­ka­na ole­vaa säi­ly­tys­lo­ke­roa lu­kuun ot­ta­mat­ta yli­mää­räis­tä ti­laa. Lo­ke­roon mah­tu­vat käyt­tö­oh­je­kir­ja tai au­rin­ko­la­sit.

Piskuinen 130 litran tavaratila on hämmästyttävän käytännöllinen.

Piskuinen 130 litran tavaratila on hämmästyttävän käytännöllinen.

Juha Peltonen

Kom­pak­tis­ta koos­taan huo­li­mat­ta syvä ta­va­ra­ti­la yl­lät­tää 130 lit­ran ti­la­vuu­del­laan. Vaik­ka laa­ri ei ole ab­so­luut­ti­ses­ti suu­ri, sin­ne mah­tu­vat hy­vin kah­den hen­gen kom­pak­tit vii­kon­lop­pu­ta­va­rat.

En­tä tu­le­vai­suus?

On jän­nit­tä­vää ar­vail­la, mil­lai­nen seu­raa­van su­ku­pol­ven MX-5:stä muo­vau­tuu. On­ko se jon­kin muo­toi­nen säh­köi­nen, ku­ten po­va­taan? Jo jou­lu­kuus­sa 2019 Maz­dan tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­joh­ta­ja Ic­hi­ro Hi­ro­se ja brän­di­joh­ta­ja Ikuo Ma­e­da kes­kus­te­li­vat mah­dol­li­ses­ta täys­säh­köi­ses­tä Maz­da MX-5:stä.

Vai voi­si­ko sii­hen liit­tyä ke­vyt ja te­ho­kas wan­kel­moot­to­ri, joka on suo­rit­ta­mas­sa pa­luu­ta mark­ki­noil­le MX-30-mal­lis­sa?

Toi­vo­taan joka ta­pauk­ses­sa har­taas­ti, et­tä Maz­da MX-5 py­syi­si ny­kyi­sen­lai­sen ke­vy­e­nä, et­tei sen ydi­ni­dea ka­to­ai­si – ajo­ak­ku li­säi­si oma­mas­saa, ja mah­dol­li­nen säh­köis­tys lie­nee he­rät­tä­nyt kes­kus­te­lua myös teh­taan si­säl­lä.

Maz­da MX-5 100th An­ni­ver­sa­ry -mal­lin mu­ka­na os­ta­ja saa Maz­da R360 -pie­nois­mal­lin (Maz­dan en­sim­mäi­nen 2-ovi­nen- ja 2-paik­kai­nen au­to, joka il­mes­tyi 1960) sekä Maz­dan his­to­ri­as­ta ker­to­van Maz­da Brand Book -te­ok­sen.

Juha Pel­to­nen

Maz­da MX-5 2.0 (184) Sky­ac­tiv-G 100th An­ni­ver­sa­ry MT

Moot­to­ri

R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 219 km/h

Ku­lu­tus

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

155 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 3915, l. 1918, k. 1230 mm, ak­se­li­vä­li 2310 mm, maa­va­ra 149 mm, oma­mas­sa 1025 kg, kan­ta­vuus 235 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 130 l, tank­ki 45 l

Hin­ta

42 473 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 43 201 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN